STEENKOLEN.
Duitsche K eitel- en Slükkolen.
Laatste berichten
Gemengd JTieuws.
Gemeente Sas van Genl.
De staking bij de stijfselfabriek.
Wielrennen H. Marquinie behaalde gisteren
in een 70 K.M. wegwedstrijd te Gent (België)
den 3den prijs. Er namen 43 renners deel. j
De afgekoelde treinen van de Paris-Orléans
Jnweelendiefstal op klaarlichten dag.
De bietencampagne.
A&wirtmnfïün.
a s tot en mat Vrl] ig 27 Sept. a s. het schip >SPES
MAJOR*, schipper Lauret met een lading; prima
Naar wij vernemen, is Zaterdag j.l. door
de directie van bovengenoemde fabriek tot
het personeel de volgende circulaire gericht:
SAS VAN GENT, den 21 September 1929.
Aan den Heer
werkman uit de Fabriek.
Naar aanleiding van al het gepraat en ge
schrijf betreffende staking hier aanstaanden
Maandag aan de fabriek, wenscht uwe directie
eenige woorden tot U te richten. Wij weten
voor zeker dat minstens 80 pCt. van onze
werklieden NIET WILLEN staken, de
stakingsbeweging afkeuren en willen blijven
dóórwerken. Meerderen hebben ons dan ook
laten weten dat zij onder alle omstandigheden
op hun werk zullen verschijnen. Wij zelf zijn
er van overtuigd dat slechts zeer weinigen
achterwege zullen blijven. Wij verwachten dat
ook gij aanwezig zult zijn. Voor zoover U
daartoe nog niet mocht hebben besloten,
wenschen wij U het volgende onder de oogen
te brengen
Indien men U heeft vóórgespiegeld dat er
door staking iets gunstigs te bereiken was,
dan HEEFT MEN U BELOGEN EN
HEEFT MEN U BEDROGENOok van
vreemde inmenging is niets te verwachten.
Van toegeven onzerzijds is er geen sprake
en geen der door staking of vreemde inmen
ging gesteunde eischen zullen worden inge
willigd. Onthoudt dit goed.
Trouwens welke zijn deze eischen? Volgens
een dagblad zijn er vier:
le. Een minimum loon van f 22 per week.
Zooals wij reeds hebben bekend gemaakt,
zijn er in de fabriek minder dan 10 pCt. der
werklieden die enkele centen minder verdien
den dan f 22. De groote meerderheid en
waarschijnlijk ook U" verdient beduidend meer.
Wenscht gij dit teruggebracht tot f22?
Praktisch gesproken en op enkele na, hebt
u dus het gevraagde minimumloon. Om aan
het geklets van opruiers en ophitsers een
eind te maken, wenschen wij u echter er
op te wijzen dat de onlangs uitgeloofde
gezamenlijke premie van f250 per week,
geenszins tijdelijk is of verminderd kan
worden. Dit is wel degelijk een VASTE
premie en de directie heeft het NIET in
de hand deze af te schaffen. Het geld is
er en moet iedere week worden verdeeld.
Wel integendeelU moet die f 250 aan
schouwen als een minimum en is de Directie
van plan deze premie alsnog te verbeteren,
echter natuurlijk niet zoolang de stakings
geruchten aan de lucht zijn.
2c. Er wordt gevraagd 50 pCt. vermeer
dering voor overwerk 's nachts en 100 pCt.
's Zondags. Mannen uit de fabriek, ziet gij
niet dat deze eisch geheel en al in 't voordeel
is van den atelier en niet van u Immers
de fabrieksmannen maken toch geen overuren
of althans zeer weinig.
En waarom maakte de atelier overwerk
Omdat zij gedurende de week zoo slecht
werkten dat zij overwerk en Zondagwerk
noodig hadden om hun fouten goed te maken.
Immers, gij weet toch hoe er den laatsten
tijd in den atelier gewerkt werd en hoe slecht
alle machines onderhouden werden
En dan zouden wij dat overwerk, dat
veroorzaakt wordt door eigen schuld van den
atelier, nog dubbel moeten betalen Mannen,
dat krijgt de atelier niet gedaan
Wanneer wij moesten toegeven, dan zou
een man van den atelier die op Zondag in de
fabriek wat cigaretten komt rooken bijna 10
gulden uitbetaald krijgen, waarvoor gij,
fabrieksman, bijna 3 dagen moet werken.
Mannen, die 2de eisch wordt NOOIT OF
NOOIT ingewilligd
De 3de eisch (christelijke feestdagen be
taald) en de 4de eisch (betaalde vacantieweek)
daar valt over te praten, maar niet zoolang
er kwestie is van staking.
Welke reden hebt gij fabrieksman dan om
te staken GEENE
Gedurende de afgeloopen jaren toen er veel
werkloozen waren kon de fabriek zooveel
mannen krijgen als zij wilde voor 18 gulden
per week. Nochtans heeft zij u steeds veel
meer betaald, en heeft zij geenszins van de
voor de arbeiders ongunstige toestand willen
profiteeren óm de loonen te drukken. N11 de
loonen in de streek gestegen zijn, heeft zij
uit eigen beweging en ongevraagd en een der
eersten de loonen verhoogd door uitkeering
der wekelijksche premie, terwijl in andere
fabrieken nog steeds veel minder wordt betaald.
Welke aanleiding is er dan om te staken
Ziet gij niet dat het alléén ophitsing is als
men u spreekt van «Hongerloonen».
Ziet gij niet dat men u wil inspannen vóór
den wagen van den atelier? Ziet gij niet dat
men u wil doen staken om den atelier aan
dik betaald overwerk te helpen
Ziet gij niet dat sommigen u willen ge
bruiken om weerwraak te nemen van gebeur
tenissen van eenige jaren terug?
Open toch uwe oogen en hoofdzakelijk
neemt de zaak maar niet te licht op. Vraagt
maar eens aan uwe meesters wat de gevolgen
kunnen zijn van een staking. En denkt ook
•eens wat er dezen winter gaat gebeuren indien
onze Stijfselfabriek definitief wordt stopgezet,
en ook de bouwwerken te Sluiskil en elders
.door de vorst zullen stop staan.
Als ernstig man en als goede huisvader
■moet gij hier aan denken, en verwachten dtn
-ook van U dat U Maandag als gewoonte op
jaw werk verschijnt.
Mocht dit echter niethet geval zijn, dan
moet u deze brief aanschouwen als uwe ont-
slagaanzegging en verliest u ook alle recht
op het stuk grond dat u eventueel van de
fabriek kosteloos in bruik zoudt hebben ge
nomen.
DE DIRECTIE.
(Volgt handteekening.)
Hedenmorgen te ca. 6 uur was heel het
arbeiders personeel der fabriek onder leiding
van de hoofdbestuurders der betrokken vak
bonden, de heeren Kroone (R.-K. Diocesane
Arbeidersbond), Rippen (N.V.V.) en Chalmette
(socialistische vakbond uit Selzaete) bij den
ingang der fabriek samengekomen.
Het fabrieksterrein was afgezet door maré-
chaussée, rijks- en gemeentepolitie.
Ook de burgemeester was ter plaatse.
Een 15-tal werkwilligen gingen de fabriek
binnen. De overige arbeiders wenschten den
arbeid niet te hervatten.
Door den burgemeester werd te kennen
gegeven, dat werkwilligen niet mochten
worden gehinderd.
Wanordelijkheden kwamen niet voor.
Naar wij vernemen, zal morgen ten 2 uur
n.m. te 's-Gravenhage een conferentie plaats
vinden van de directie met de hoofdbestuurders
der vakbonden en den Rijksbemiddelaar ten
einde te trachten alsnog een bevredigende
oplossing te vinden.
Wij hooren, dat circa 45 der bij het conflict
betrokken arbeiders georganiseerd zijn in den,
R.-K. Vakbond, eenzelfde aantal ongeveer in
de N. V. V. en de overigen in den socialisti-
schen Vakbond te Selzaete.
9 m
9
Naar wij zijdelings vernemen, is het de
bedoeling van de directie der stijfselfabriek,
hare stijfselafdeeling voor onbepaalden tijd
stop te zetten en de stijfsel voortaan van
elders te betrekken, aangezien stijfsel bij
invoer onbelast is en in groote fabrieken
goedkooper geproduceerd kan worden.
Naar wij vernemen had de staking heden
een rustig verloop.
Van werknemerszijde deelt men ons mede,
dat enkele werkwilligen zich nog door de
arbeidsleiders hebben laten overhalen alsnog
den arbeid neer te leggen.
Van den middagploeg zijn slechts 2 arbei
ders de fabriek binnengegaan n.l. een waker
en een stoker.
Wij vernemen voorts van werknemerszijde,
dat er vele klachten waren over de on-
menschwaardige behandeling, waaraan de
werklieden van de zijde van sommige bazen
blootstonden. Hierin moet intusschen de laat
ste weken verbetering gekomen zijn.
Ranschaert behaalde gisteren in een 2-uren
koppelkoers op de Wielerbaan te Selzaete j
den 4den prijs met als koppelgenoot Oderie. j
„Sassche Boys". Gisteren speelden de Boys
een wedstrijd tegen Ter Neuzen II welke
match met niet "minder dan 100 door de
Boys werd gewonnen. Het spel der Boys was
uitstekend. Met de rust was de stand 30.
Het spel der Ter Neuzenmannen was slecht.
Waarschijnlijk zat de kermis er nog in. Vol
gens het programma werd deze wedstrijd ge
speeld voor de Competitie van den Z.V.B. doch
daar de scheidsrechter niet was opgekomen,
werd het een vriendschappelijke match. Voor
de Boys een echte tegenslag.
Daar het schip eenige malen S.O.S.-seinen
uitzond, zijn de sleepbooten „Witte Zee" en
„Blankenburg" ter assistentie uitgevaren. Ten
gevolge van het slechte weer konden zij echter
geen verbinding met het schip tot stand
brengen.
Omstreeks 12 uur Vrijdagnacht seinde de
„Disciplina", dat men op dat oogenblik nog
geen onmiddellijke hulp behoefde. Door de
hooge zeeën was de positie van het schip in
tusschen aanzienlijk slechter geworden. Het
zat met het voorschip vast op de steenen van
de pier.
In verband daarmede was de reddingboot te
Hoek van Holland dan ook in gereedheid ge
bracht om als het noodig mocht worden op
het eerste sein uit te varen.
Sassche Boys II. Deze brachten het er min
der goed af door met 40 te verliezen te
Lamswaarde. Deze match was eveneens voor
den Z.V.B
Prijskaarten. Bij de Zaterdagavond ge
houden prijskaarting van de leden van de
Katholieken Kring in het patronaatsgebouw,
alhier was de uitslag als volgt
le prijs H. VercauterenA. de Groene, 2e
Ed. VervaetM Houtepen. 3e Fr. Vercauteren-
Ch. Vergauwen, 4eX*Dhooge, 5e W. Lam
mensJ. Vermeulen, 6e Aarsen—v. Cleemput,
7e van AardeKindt, C. FeyenBosman.
Naam wordt op verzoek van den be
trokkene niet vermeld.
Nader wordt gemeld, dat alle 30 opvarenden
Zondagochtend door de reddingsboot „Konin
gin Wilhelmina" veilig aan wal zijn gebracht.
Een aanrijding met den trein voorkomen.
Toen Vrijdagavond de autobestuurder K. uit
Middelburg met een auto met passagiers den
bewaakten overweg bij wachtpost 23 nabij het
station Rilland-Bath naderde waren de boo-
men open en reed hij dus aanvankelijk door
Reeds was hij binnen de boomen, toen trein
3069, die van het station Rilland-Bath te 20
uur 21 vertrekt in de richting Goes, kwam
aanrijden. Slechts doordat K. geen te groote
vaart had en hij een uitstekend rijder is, zoo
dat hij de tegenwoordigheid van geest had,
met groote kracht te remmen werd een aan
rijding voorkomen en kwamen de inzittenden
met den schrik vrij. De overwegwachter zeide
geen kloksignaal te hebben gehoord en daa-
om de boomen niet te hebben gesloten.
UIT HET BUITENLAND.
Een vader vraagt de doodstraf voor zijn zoon.
Voor de jury-rechtbank te Digne stonden
terecht de 18-jarige Ughetto en de 16-jarige
Mucha wegens vijfvoudigen moord. Beide
vrienden hadden een boerenfamilie, waar zij
onderdak gevonden hadden, op beestachtige
wijze vermoord. De boer en zijn vrouw schoten
zij neer, terwijl de kinderen met steenen wer
den doodgeslagen.
De vader van Ughetto, die als getuige ge
hoord werd, verklaarde dat hij alles in het
werk heeft gesteld om zijn zoon op het goede
pad te houden, doch alles tevergeefs. Zich tot
de jury wendende, zeide d§ vader
„Mijne heeren, ik ben een onteerde vader.
Ik verzoek u mijn zoon ter dood te veroor-
deelen".
De jury veroordeelde Ughetto tot de dood
straf en Mucha tot twintig jaar tuchthuis
straf.
Om een hond
Een Wolff-telegram uit Stargard (Pom-
meren) meldt
Een 74-jarige grijsaard uit Klempin werd
Vrijdag dood in den kerktoren gevonden,
waar hij zich had opgehangen.
Eenigen tijd geleden was 's mans hond ge
storven en de grijsaard verklaarde nu geen
vreugde meer in het leven te kunnen vinden.
In den laatsten tijd nam de zonderling geen
voedsel meer tot zich en Zondagmiddag, toen
zijn vrouw de kerkklok wilde gaan luiden,
vond zij haar man dood aan een touw in den
toren hangen.
Trein opgehouden door sprinkhanen.
Volgens een bericht uit Sofia is dezer dagen,
op de spoorlijn naar Widin, een trein opge
houden door een zwerm sprinkhanen.
Eerst na geruimen tijd trok de zwerm voor
bij en kon de trein zijn reis voortzetten.
Toeristen in den afgrond gestort.
Milaan, 20 September. (V.D.) Uit Cavalese
wordt bericht, dat twee Duitsche toeristen, de
23-jarige Heinrich Radetzki en de 22-jarige
Otto Monsteiner, bij een gevaarlijke klimpartij
in de Latemar-groep in een diepen afgrond
zijn gestort.
Het touw, waaraan zij waren verbonden,
bleef aan een rotspunt hangen, de bergbe
klimmers gleden uit en bleven 24 uren in de
lucht hangen. Ondanks alle pogingen slaag
den de gidsen en andere bergbeklimmers er
niet in, beiden te bevrijden. Zij vielen ten
slotte naar beneden en werden verpletterd.
De lijken konden nog niet worden geborgen.
Een royale daad.
Bij een wetsdecreet, onderteekend door Z.
M. Koning Fouad I, heeft de Egyptische
regering aan het Apostolisch Vicariaat van
Suez-kanaal een terrein verkocht groot 4750
vierkante meters, gelegen aan het strand te
Port-Said, en dat een waarde heeft van 18.000
Egyptische ponden (2.250.000 Fransche francs)
voor 3.250 pond (406.250 francs) en zoodoende
aan het Vicariaat het aardige bedrag van
1.843.750 francscadeau gedaan. Dit terrein
moet dienen voor den bouw van de kathe
drale kerk van het Apostolisch Vicariaat en
haar dependences.
De toekomstige kerk zal worden toegewijd
aan de H. Maagd onder den schoonen titel
van „Regina mundi"..
„Des winters worden de trrinen verwarmd,
waarom zonden we ze tjjdens de heete dBgen niet
afkoelen" heeft de Paris Orleans geducht. En *00
gezegd, zoo gedaan.
Donderdag, toen Frankrijk den warmsten dag
kende sinds den heeten zomer van 1911, lijn de
eerste wagens, van koelinrichting voorzien, in
gebrnik genomen. De thermometer steeg er niet
hooger in dan 22 graden Celsius. terwijl het bniten
in de schadnw S3 was en in de corridors van de
niet afgekoelde wagons om te emooien
De wagons, voorloopig alleen eeisf klasse
wagons, hadden een enorm succes. Het aspcot
van de wagons was als van de andere, alleen was
een wit scherm als parassol over de kap gespannen,
waardoor reeds een geringe afkoeling plaats heeft.
Dooh het eigenlijke koelsysteem is meer doel
treffend, hoewel weinig gecompliceerd. In den
wagon zijn aspiratears aangebracht, die versche
looht inzuigen welke niet direct v;n bniten komt,
dooh eerst door cylinders, die door middel van qs
op vriespunt worden geboodeD, wordt gezogen.
Do lnoht door de ventilatoren in bcwecing gebracht
'3 dos sterk afgekoeld en het eindresultaat is, dat
de wagons gemiddeld tien graden koeler zijn dan
de thermometer bniten in de echednw aanwijst.
Het systeem ia dns niet erg gecompliceerd en
kan op ruime schaal toegepast worden.
Msb.)
Uit Parijs wordt d.d. 13 September gemeld
Hedenmiddag is in Caones een brataien inbraak
gepleegd op klaarlichten dag De ja weiier Ferrero,
iie een jawilierezaak heeft in de Roe d'Autibea
ging met zijn vrouw en een verkoopster onceverr
kwart over twaalf lunchen. Toen zy om kwart
over twee terugkwamen ontdekten zij dat inbrekers
zich toegang had lea weten te verschaffen tot
het parosel, waar zy zich vau eaa buitengewoon
grooten bait hebben meester gemaakt. Men schat
le waarde van h-t geetolene op meer den 2
millioen facoj De politie stelt eeQ ijverig
onderzoek in.
Door de Centrale Suikermaatschappij te
Gent is aan hare agenten medegedeeld, dat,
met het oog op de verwachte groote opbrengst
van den aanstaanden oogst en met het doel
zoo spoedig mogelijk de te verwerken hoeveel
heden bieten te kennen, de fabrieken besloten
hebben de contractage tot 1 October a. s.
opnieuw toe te laten aan de oude voorwaarden,
doch zonder het verstrekken van voorschotten.
De gratis-koepokinenting zal plaats
hebben in de o. 1. school A Dinsdag
24 Sept. 1929 des voorm 10 nor,
in de o. 1. school B Donderdag 26
Sept. 1929 des Toorm II nor.
(12) Het Gemeentebestuur.
UIT HET BINNENLAND.
Windhoos te Tilburg.
Vrijdagmiddag omstreeks half twee heeft
een windhoos de in aanbouw zijnde R.-K.
Kerk van de H.H. Antonius en Barbara aan
het Groeseind te Tilburg gedeeltelijk vernield, t
Alle dakpannen en het overige houtwerk
stortten naar beneden. Dikke balken braken 1
als lucifersstokjes af. Alleen de muren bleven 4
overeind. Persoolijke ongelukken kwamen niet J
voor, omdat de werklieden even te voren
wegens den hevigen regen waren gaan schui- j
len. De materieêle schade is vrij aanzienlijk.
Schip gestand te Hoek van Holland.
In den Noord-Westerstorm, die, Vrijdag
avond woedde, is het uitgaande voor Napels j
bestemde Italiaansche stoomschip „Disciplina"
even buiten den Nieuwen Waterweg te Hoek j
van Holland ter hoogte van rood 1 en 2 bij
de Zuiderpler aan den grond geloopen.
IN LOSSING te Wal-oorden vanaf Maandag 23 Sept.
Prijs der Kachelkoler p' r 1000 K.G a contant f 15 50.
Prijs der Stukkolen p r 1000 K.G a contant f 16 50.
Uwï komst gaarne w .ebtend,
AANBEVELEND, (50)
HERMANS.