De Stoombootdiensten op de
Wester-Schelde en op de Ooster-
Schelde - 1828 tot 1928.
$LEESWIJKSKAARTEN
Herijk van maten en gewichten.
Besmettelijke ziekten.
Prov. Staten van Zeeland.
WESTDORPB.
SLUISKIL.
Werd o a bggewoond door de heeren Mr. Sprenger,
voorsittar van bat Zaauwscb Genootschap van
Wetenschappen an Mr Meerkamp van Embden,
Rijksarchivaris nit Middelburg. Voorts door een
aantal leden van de historische vereeniging „De
Bavelanden" te Goes en door bargemeester en
wsthoaders alsmede enkele raadsleden van Hulst.
Aoht«r de bestuurstafel waren tegen 4 pilaren
d? Wipeus der Vier Ambaohten (Bouohaute, Axel,
Huist en Assenede) aangebraoht.
Da vooriitter opende de bjjeenkomst met een
welkomstwoord, waarin hg zich meer in het
bgsonder richtte tot de heeren Sprenger, Meerkamp
van Eoabien en Mr. P. Dieleman, welke laatste
bjj dezo gelegenheid als feestredenaar zon optreden,
alsmede tot B en W. van Halst, de aanwezige
Raadsleden en de gasten nit Goes
Spreker memoreerde de aanleiding tot deze
feestelgke bjjeenkomst en wees erop, dat er
alleszins reden bestond om feestelgk te zijn
gestemi nu door de con amore verleende mede-
werking van het Hulstersche gemeentebestuur de
Kring in het bezit ging worden gesteld van
localiteiten in het gemeentehuis, waarin zgn
waardevolle bezittingen naar behooren kenden
worden ondergebracht.
Mededeeling werd nog gedaan van binnen
gekomen berichten van verhindering van de
heeren J. Adriaanse (die ongesteld was) en Em.
Lockef eer.
De bargemeester van Hulst, de heer B. Truffino,
droeg alsdan in een warmgestemde toespraak
namens het gemeentebestuur de beide beschikbaar
gestelde looalen aan den Kring over. Spreker
dankte den Raad, die tot deze overdracht heeft
willen medewerken Hg herinnerde aan de
historische beteekenis van Halst en drong erop
aan, dat men aan het streven van den Kring
zooveel mogeljjk steun zon verleenen. Men den
wansch, dat de Kring zegenrgk zou mogen werken
en een dankwoord aan den Rijksarchivaris voor
diens medewerking, eindigde spreker onder applaus
der aanwezigen zgn toespraak.
De voorzitter beantwoordde de rede van den
bargemeester met een hartelijk dankwoord aan
B. en W. en den Raad van Halst, er op wijzend,
dat vooral de bargemeester steeds getoond heeft
voor het streven van den Kring de grootste
waardeering te koesteren. Ik feliciteer Halst met
soo'n bargemeester, zeide spr. (applaus).
Spreker kaoopte aan dit daakwoord een kort
doch kraohtig pleidooi vast voor het behoud van
de beroemde Hulstersche wallen. Wel nergens in
ons land, aldus spreker, zal men een vesting
vinden, die zoo ongerept is. Ook als wandelpark
vormt zjj een buitengewone attractie. Komen
B. en W. tot het besluit de vesting te laten
bestaan, dan, zoo zeide spreker, zal het gewensoht
zgn, dat men spoedig ingrgpe daar de grachten
in verval beginnen te geraken. (Applaus) Spreker
dankt dan nog allen, die voorwerpen aan den
Kring hebben afgestaan, in het bijzonder freule
Collot d'Esoary, die heden uit haar kostbare ver
zameling een belangwekkende collectie onde
Halstersche oostaams heeft willen exposeeren.
Voorts ook mejuffrouw Sophie van Eerdenbnrg
nit Sïoppeldjjk, die reeds veel op oudheidkundig
gebied voor den Kring heeft bijeengegaard.
(Applaus)
Mr. Sprenger sprak dan woorden van geluk-
wensoh tot de feestvierende vereeniging en bracht
haar hnlde voor hetgeen zg in zoo'n korten tjjd
tot stand bracht. Spreker wees op de nattige
taak, welke voor de vereeniging is weggelegd en
op de wenschelgkheid van samenwerking van den
Kring met het Zeenwsch-Genootschap. Namens
dit genootschap zegde hg alle medewerking toe,
zich wederkeerig aanbevelend voor toezending
van alles, wat door den Kring wordt gepnblioeerd.
De voorzitter dankte den heer Sprenger voor
dienB gelukwenschen en waardeerende woorden
eu verklaarde gaarne op diens voorstel tot
samenwerking te zullen ingaan.
Nadat ook nog de Rgksarchivaris, de heer
Meerkamp van Embden, het woord had gevoerd,
eu eveneens door den heer Wilking was beant
woord sprak mr. Dieleman een kenrige feestrede
nit, waarin hg o.a. wees op de beteekenis van de
studie der historie, die liefde kweekt voor het
eigen land en een sohitterend gedocumenteerd
pleidooi leverde voor de historische beteekenis
der Vier Ambaohten.
Spreker's eloquente rede lokte een dankbaar
applaus uit.
Da voorzitter sprak sjjn waardeering nit voor
mr. Dieleman's sohitterend pleidooi voor de be
oefening der geschiedenis, er den wensoh aan
toevoegend, dat het gesprokene in vruchtbare
aarde mocht zgn gevallen.
De Bargemeester deed ten slotte nog de mede
deeling, dat de Raad van Hulst besloten had,
Gedenkboek, uitgegeven door Gedep.
Staten van Zeeland naar aanleiding van
het honderdjarig bestaan van den
Stoombootdienst op de Wester-Schelde
op «2 Hel 1928.
I.
Em welhaast ohronisoh geworden tgd- en
plaatsgebrek beletten ons tot dnsverre de aan-
daoht te vestigen op deze uitgaaf, welker ver
schijnen in onze provincie met alleszins
begrijpelijke groote belangstelling is tegemoet
gezien en welke in Mei j.l. het licht zag.
„In het feit", zoo schrgven Ged. Staten in de
missive, waarmede zg ons een exemplaar van dit
omvangrgh werk aanbieden, „dat in Mei 1928 de
verbinding tassohen Vlissingen en Breskens
gedurende ren tgdvak van honderd jaren met
stoombooten was uitgeoefend, hebben wjj aan
leiding gevonden tot het doen samenstellen van
eene geschiedenis van dien stoombootdienst en
van de andere Provinciale verkeersmiddelen, geljjk
'die zich in dat tgdvak geleidelijk aan hebben
ontwikkeld".
Eu de heer H. J. G Hartman, oud-griffier der
rStaten van Zeeland, die het gedenkboek samen -
de verdienstelijken finlsterschen historicus, den
heer Adriaanse voor te dragen voor de functie
van gemeente-archivaris. Waar de heer Adriaanse
evenwei niet in het bezit is van het daarvoor
vereischte diploma kon zgn benoeming slechts
plaatsvinden met speoiale machtiging van den
minister. Tot zgn genoegen kon spreker mede-
deelen, dat deze machtiging thans is binnen
gekomen, zoodat de heer Adriaanse in de eerst
volgende gemeenteraadszitting officieel kan worden
benoemd. (Krachtig applaus)
Onder leiding van de bestuursleden van den
Kring maakten de aanwezigen daarna een rondgang
door de voor den Kring gereserveerde looaliteiten,
waar tal van interessante voorwerpen, geschriften,
schilderijen en teekeningen waren geëxposeerd.
Wg hopen op een en ander bg gelegenheid nog
wel eens nader terng te komen.
Een kenrig verzorgd feestdiner in „De Graan-
benrs" besloot deze gedenkwaardige festiviteit.
ELK AUTOMOBILIST
MCTORWIELRUDER
EM WIELRIJDER
SCHAFFEZICH AAM!
11 PROVINCIEKAARTEN
van NED a 90 Cts.p KAART
ATLAS VAN NEDERLAND
MET REGISTER a F. I SO
f\ZAKATLA5 van NED.F.0.90
(JITO; J.A.5LEESWUK. BUSSUM
De hergk van maten en gewichten zal in 1929,
voor wat betreft Zeeawsoh-Vlaanderen, plaats
hebben
te Westdorpe SO en 31 Juli voormiddag te Sas
van Gent voor Sas van Gent 1 en 2 Angnstns
en 5 Angnstns namiddagvoor Philippine 6
Angnstns te Sluiskil 7 Augustus te Ter Neuzen
12 Augnstas namiddag, 13, 14, 16, 17 en 19
Angnstns namiddag te Hoek 20 Angnstns.
Verder te IJzendjjke voor IJzendjjke en Water
landkerkje 21 en 22 Augustas; te Biervliet 23
en 24 Aagastas voormiddag te Hoofdplaat 26
Angastns; 2 September namiddag en 3 en 4
September te Aardenburg voor Aardenbnrg 5,
6 en 7 September voormiddag voor Eede en St.
Krnis 6 September namiddag te Slnis 9 en 10
September te Retranchement 11 September te
Gadzand 12 September te Znidzande 13 Sep
tember te Nienwvliet 16 September te Groede
17 September en 18 September voormiddag te
Breskens 23 September namiddag en 24 en 25
September.
Het aantal gevallen van besmettelijke ziekten
over de week van 14 tot en met 20 Juli in de
provincie Zeeland bedroeg roodvonk: Groede 1,
Koewacht 1, Sas van Gent 1. DiphteritisGoes
1, Vlissingen 1. Poliomyelitis anterior acuta
(kinderverlamming)Vlissingen 2.
In genoemde week zgn geen gevallen van ence
phalitis na inenting ter kennis van het Staats
toezicht op de Volksgezondheid gekomen.
(St.ot.)
In de Donderdag gehonden vergadering van de
Provinciale Staten van Zeeland werd de heer L.
Doeleman (V B uit Zierikzee ale lid toegelaten
en geïnstalleerd.
Door Ged. Staten was naar aanleiding van
desbetreffende vragen medegedeeld, dat zg het
plan hebben gedurende de zomermaanden op
Zondag een vierde boot in te leggen tassohen
Vlissingen en Breskens en terng en wel in de
middagnren.
De heer van 't Hoff (A.-R.) betreurt ten
sterkste deze uitbreiding van den dienst op
Zondag, en dient een motie in om Ged. Staten
nit te noodigen niet over te gaan tot uitbreiding
van den dienst. Na discussie wordt deze motie
verworpen met 24 tegen 16 stemmen vóór de
stelde, zegt in z'n voorwoord
„Reeds spoedig nadat ik door mjjne benoeming
tot secretaris der Commissie van Toezicht op den
Provincialen Stoombootdienst in Zeeland meer
met dien dienst was in kennis gekomen, rgpte bg
mg het plan, eene gesohiedenis van dien dienst
te sohrgven en daardoor bekendheid te geven aan
vele belangrjjke bijzonderheden, welke anders in
de archieven begraven zonden bljjven liggen en
nimmer onder de oogen vao belangstellenden
zouden komen. Mjjn« betrekking aan de Pro
vinciale Griffie bond mg te zeer, om veel tgd aan
dit werk te kannen geven eerst na mjjn aftreden
als griffier kon ik er meer geregeld aan door
werken. Het honderdjarig bestaan van den stoom
bootdienst op de Wester-Schelde bood eene
geschikte aanleiding voor de verschijning van het
boek. Toch zgn er na dit tgdstip nog etteljjke
maanden heengegaande stof is ook zoo uitge
breid enscc interessant"
Inderdaad, de stof is interessant en zoo is het
ook met dit gedenkboek.
Interessant is deze uitgaaf wjjl ze een brok
gewestelijke historie op overzichtelijke wgze voor
het nageslacht vastlegt, nattig en leerzaam tevens
wijl de ontwikkelingsgang van het verkeerswezen
in onze provincie, zooals die in dit werk wordt
gesohetst, voor allen, die aan de definitieve
oplossing van het verkeersvraagstnk in ons
gewest moeten medewerken, waardevol oriën-
teeringsmateriaal bevat, waarmee men zgn voordeel
zal kannen doen.
We gaan dit met een beknopt overzicht en
enkele citaten uit dit werk aantoonan, niet
anti-rev,, de St. Geref. en de Chr.-Hist., behalve
de heer v. d. Beke Callenfels Ook 3 leden van
Ged. Staten stemden voor de motie.
Bg de behandeling van het jaarverslag 1928,
verzooht de heer Onderdijk (SDAP) niet alleen
over den landbouw maar ook over de indnstrie
daarin mededeelingen te doen.
Besloten werd in het reglement op de wegen
en voetpaden op te nemen, dat het verboden is
wegen te bereiden met een voertuig waarachter
een of meer beladen voertuigen gekoppeld zgn
In het verenreglement werd een wgziging
aangebraoht, waardoor voldoende reserve-matertaai
aanwezig moet zgn en waarbg het verboden zal
zgn de vaartuigen te doen bedienen door personen,
die terzake onkundig zgn of zich in staat van
dronkenschap bevinden en personen beneden den
21-jarigen leeftgd als knecht dienst te laten doen
en ten slotte om het personeel te verbieden
gebrnik te maken van sterken drank. Bg de
discussie werd betreurd, dat Ged. Staten van
Zuid-Holland niet wilden medewerken om deze
bepaling ook voor de veren tassohen beide
provincies van kracht te doen zgn.
Besloten werd een boekhoudkundige voor de
provincie te benoemen Als zoodanig werd aan
gesteld de heer B K. Kraaijeveld, accountant te
Middelburg.
Een langdnrige discussie was het gevolg van
het voorstel om voor 1930 de volgende bijdragen
te verleenen: aan de Ver. voor Handelsonderwijs
10 pCt. der netto uitgaven tot een maximnrnvan
f 8150 voor de dagscholen en f 2400 voor de
avondschool, aan de Ver. voor H. O te Goes 5
pCt. tot een maximum van f 1150 voor de
avondschool en aan de Kath. Middelb. School
vereniging te Hnlet 15 pCt. tot een maximum
van f 5730 voor de dagBohool.
Na re- en dnpliek werden de subsidies voor
Middelburg en Goes z. h st. en die voor Halst
met 31 tegen 10 stemmen t06ge&ta&n.
Aangenomen werd z. h. st een voorstel om
Ged. Staten te machtigen voor eiken behoeftigen
blinde uit Zeeland, die in eenig behoorlijk ingericht
gesticht voor blinden verpleegd wordt een subsidie
van f 50 per jaar te vealeenen.
Voorgesteld werd om aan de Prov. Zeeuwsohe
Electriciteits Mij. credieten te verleenen van
f 35.000 voor de Hoofdgroep en f 55,000 voor de
middengroep teneinde te kannen overgaan tot
het leggen van een ondergrondsch in plaats van
een bovengrondsoh distributienet in gemeenten
die bereid zgn 75 pCt der meeskosten voor hunne
rekening te nemen.
Door den heer Welleman (VD) werd betoogd
dat het z i. billijk is de gemeenten nog meer
tegemoet te komen en haar slechts de helft te
doen batalen.
Spreker diende daarom een amendement in om
de sommen te verhoogen tot f 70,000 en f 110,000
welk amendement werd verworpen met 31 tegen
10 stemmen, waarna het voorstel werd aange
nomen s. h. st.
Na enkele korte opmerkingen werd het voorstel
van Ged Staten tot instelling van een provinciaal
wegenfonds aangenomen. Hetzelfde gesohiedde
met het voorstel waardoor het mogelijk wordt
gemaakt wegen, nadat zy overeenkomstig het
prov. wegenplan zijn verbeterd in beheer en
onderhond bij de Provincie te nemen.
Besloten werd den weg WestkapelleZoute-
iandeBiggekerke-Kondekerke-Middelbnrg nadat
deze de voorgenomen gaoote verbetering heeft
ondergaan in beheer en onderhond bg de provincie
te nemen als de tegenwoordige onderhondsplichten
per jaar en per KM, f60 bedragen en om de
totstandkoming van deze verbetering te helpen
bevorderen door aankoop van perceelen grond
tot een totaal som van f 11,645.
Z. h. s. werden vervolgens aangenomen de
voorstellen tot het verleenen van een renteloos
voorschot van f18,800 (eerst, was het f14,700)
voor verbetering van den weg Hulst—St. Jansteen
doch af te wijzen een verzoek om stenn voor een
verharde wegsverbinding in den Hellegatpolder.
Een snbsidie van f 3258,621/9 werd verleend in
het exploitatietekort van de stoomtram Walcheren
over 1927.
Ditzelfde geschiedde met het subsidie aan de
R.T M. voor handhaving der uitbreiding van den
dienst op het veer ZjjpeAnna Jacobapol.der.
Inzake het veer van Kortgene—Wolfaartsdjjk
waarover reeds meermalen klachten, o. a. over de
hooge tarieven waren vernomen, was nu voorgesteld
voor personen de tarieven te verlagen met 20 pCt.
en voor goederen, auto's, rgtuigen en vee met 80
pCt. Hiertoe werd besloten nadat een amendement
was aangenomen met 24 tegen 16 stemmen om
voor anto's 5 cent per 100 K G. te rekenen. Met
26 tegen 14 stemmen werd besloten nog niet over
te gaan tot provinciale exploitatie van dit veer.
twijfelend of onze lezers znllen van deze
bijzonderheden, welke op een voor Zeeland en
speciaal ook voor Zeeawsoh-Vlaanderen zoo
kardinaal belang betrekking hebben, met belang
stelling kennis nemen.
De oudst bewaarde oorkonde betreffende het
veer van Vlissingen op Vlaanderen dateert van
8 Januari 1811, toen „Willem, Grave van
Heynnegouwen etc „Pape Gerolfs zoone" voor
4 jaar tot bewaarder van dit veer aanstelde. Het
veer op Vlaanderen was namelgk ondtgds grafelijk
domein. Op 17 Maart schonk Lodewjjk van
Beieren, bastaard van Willem IV het veer aan
het Dominicanenklooster te 's Gravenhage en
verkocht het in April 1496 aan den heer van
Vlissingen.
Een geregelde veerdienst van Vlissingen op
Vlaanderen schijnt oudtgds niet te hebben bestaan.
In 1712 werd door de regeeringeu v$n Vlissingen
en Sluis bg een „Ordonnantie op het Veer van
Vlissingen op Slnjjs en Vlaenderen ende van Slugs
op dese stad een vaste benrtdienst ingesteld. De
dienst werd destjjds onderhonden door twee
schippers, ..een van Vlissingen en een van Slnis.
Iedere beurtman voer eenmaal per week resp.
Woensdags en Vrgdags. „Werdende zegt de
ordonnantie „bg desen scherpeljjk gejnterdiceert
aan alle schippers binnen de steden Vlissingen
en Slnjjs (bajjten de beurt sjjnde) op de tassohen-
dagen en ordinaris veerdragers niet te mogen doen
roepen of voeren eenige passagiers, loopende
vrachten of andere goederen in te nemen, dog sal
den ooopman vrjj staan een schip bujjten de
Hierna werd de vergadering geschorst tot
Vrjjdagmorgen.
In de Vrjjdagmorgen voortgezette vergadering,
werd na afloop van de Eerste Kamerverkiezing,
overgegaan tot de benoeming van een lid der
Staten bedoeld bjj artikel 89 der Prov. wet en
werd als zoodanig herkozen de heer Wallien (C.-H.)
met 21 der 41 stemmen. Verder verkregen de
heeren Kakebeeke (V.B.) 7, Kodde (St. Geref) 3,
Adriaanse (V.D 8, Staverman (V D 1, van der
Wart (O-H.) en waren 5 stemmen in blanco
uitgebracht.
Aan de commissie voor de hygiëne van het
kind in Zeeland werd f 1500 snbsidie voor 1929
toegestaanafgewezen werd het verzoek van de
Ned. Ver. Landverhuizing om stenn, omdat men
meende, dat de provincie alles moet doen om de
waardevolle arbeidskrachten te behouden.
Aan de Eerste Zeenwsche Klompenbeurs te
Olinge werd f 100 snbsidie toegekend. Voor de
paardenfokkerjj werd voor deZeeawsohe landboaw-
maatschappg voor de jaren 1930 en 1931 een
crediet geopend van ten hoogste f 2500, terwjjl
aan de Vereeniging tot verbetering van het
Schapenras in Zeeland tot wederopzeggens toe, te
beginnen met 1929, een snbsidie van f 100 per
jaar werd verleend Aan de N V. Auto te Wisse-
kerke werd f 4900 toegekend voor den dienst
KamperlandscheveerKortgene.
Door Ged. Staten was voorgesteld aan J. de
Dreu, te Goes, wiens auto op 22 JaDuari 1925
van de provinciale boot te water geraakte en
verloren ging, niettegenstaande de Dren zjjn daar
over gevoerd proces tegen de provincie heeft
verloren, f900 schadevergoeding te verleenen.
Enkele leden vonden dit te weinig, doch een
voorstelvan Dixhoorn om f 1500 toe te kennsn
werd verworpen met 82 tegen 9 stemmen en dat
van Ged. Staten z. h. s aangenomen.
Het voorstel van Ged. Staten om niet over te
gaan tot het instellen van een provinciale boot-
dienst Zierikzee Staveniese, gezien de groote
kosten, lokte nog wel enkele opmerkingen nit,
vooral van den heer Sonke, die meende, dat een
verbinding ZierikzeeStavenisseTholen—Ber
gen op Zoom zeer gewenscht bljjft, maar ten slotte
werd het voorstells, h. 0. Aangenomen.
De rekening over 1927 werd vastgesteld i$
ontvang op f 4,880,941,70 en uitgaaf f 5,180,897,01,
alzoo een kwaad slot van f249,455,31.
Nog werd een wgziging in de begrooting 1929
goedgekeurd.
Ten slotte kreeg de heer Oaderdjjk (S D A P.)
gelegenheid mondeling enkele toelichtingen te
geven op zjjn reeds schriftelijk ingediende vragen,
waarin hjj wjjst op de onbillijkheid, dat personeel
van de bootdienaten dat voor dienst meprdpra
nachten in een andere gemeente vertoeft, daar a)§
forens wordt aangeslagen.
De heer I^aernoes (A.-R onderschrjjft dit ten
volle en stelt voor te bepalen, dat in znlk een
geval het meer betaalde aan den betrokkene zal
worden vergoed.
Dit znllen Ged. Staten nadpr onder de pogpn
zien.
De keer Dieleman (Ged Staten) zon den belang?
hebbenden willen aanraden in beroep te komen,
daar de zienswjjze over dp wetsuitlegging wei is
gewjjzigd.
De heer Onderdgk (S.DA.P.) brengt dank vopr
deze houding van Ged. Staten.
Hierna wordt deze eerste zitting der Staten in
1929 door den voorzitter in naam der Roningip
gesloten.
H Communie. Alhier zullen, aan hst
eind van het leerjaar, Donderdag a s. de kinderen
hnn plechtige H- Communie doen. Dit wordt
voorafgegaan door een driedaagsche oefening,
die hedenmorgen begonnen is.
H H Slissen op Zondag Alhier znllen
vanaf Zondag 4 Augustus a s. des Zondags drie
H.H. Missen opgedragen worden en wel om half
zeven, half negen en half elf, Zomertjjd.
Inzegening kerkhof Woensdagavond
zal ons R.-K. Kerkhof in allen eenvoud worden
ingezegend.
leerde kraan. Met het monteeren den
3e kraan voor de cokesfabriek is men dezer dagen
begonnen. Deze zal pp hst nienwe gedeelte de'r
kolensilo geplaatst worden.
benrt met sjjn ooopmanschappen af te hnyren, enz
Omtrent de schepen z.g. steigerschuiten, dip
gebruikt werden en de faciliteiten, die de
passagiers genoten lezen we o.a.„De steiger-
sohniten waren open vaartuigen, voor en achter
een beetje soherper, doch overigens hetzelfde
model als de Blankenbergher vièschersschepeo
zy hadden ongeveer dezelfde lengte en tweederden
der breedte van die vaartuigen. Zij hadden een
mast, welke iu het midden stond, waaraan een
ra of emmerzeil bevestigd werd, evenals bg de
sloepen, nog voor korten tjjd bjj het loodswezen
in gebrnik, bjj stilte werden zij door twee riemen
voortbewogen. Op, of liever gezegd in het schip
bevond zich niets dan een kleine stnnrstelling
voor den schipper, terwjjl rondom den binnenkant
van het schip een bank washierop zaten de
passagiers, aan weer en wind blootgesteld, in
gezelschap van goederen en vee. Zjj waren be
mand mat een schipper en twee knechts. Voorts
waren er twee man aan den wal, dragers ge
noemd, wier taak het niet alleen was, goederen
en vpe tp lossen, doph ook om bjj laag vate^,
wanneer men niet in de haven kon komen eu
men gewoon tegen het strand aanliep, de passagiers
aan en van boord te dragen".
Men ziet, dat destjjds de verbinding met
Nederland-boven-de-Schelde nog heel wat meer te
wensohen overliet dan heden ten dage en dat met
name het hqidige oomfort voor het paBflagiers-
verkeer niet meer tp vergelijken is met den
primitieven toestand van vroeger, toen men zich
met onze hedendaagsche fraaie salonbooten stellig
in een sprookjesland verplaatst zon hebben
geacht.