De Stoombootdiensten op de Wester-Schelde en op de Ooster- Schelde - 1828 tot 1928. $LEESWIJKSKAARTEN Herijk van maten en gewichten. Besmettelijke ziekten. Prov. Staten van Zeeland. WESTDORPB. SLUISKIL. Werd o a bggewoond door de heeren Mr. Sprenger, voorsittar van bat Zaauwscb Genootschap van Wetenschappen an Mr Meerkamp van Embden, Rijksarchivaris nit Middelburg. Voorts door een aantal leden van de historische vereeniging „De Bavelanden" te Goes en door bargemeester en wsthoaders alsmede enkele raadsleden van Hulst. Aoht«r de bestuurstafel waren tegen 4 pilaren d? Wipeus der Vier Ambaohten (Bouohaute, Axel, Huist en Assenede) aangebraoht. Da vooriitter opende de bjjeenkomst met een welkomstwoord, waarin hg zich meer in het bgsonder richtte tot de heeren Sprenger, Meerkamp van Eoabien en Mr. P. Dieleman, welke laatste bjj dezo gelegenheid als feestredenaar zon optreden, alsmede tot B en W. van Halst, de aanwezige Raadsleden en de gasten nit Goes Spreker memoreerde de aanleiding tot deze feestelgke bjjeenkomst en wees erop, dat er alleszins reden bestond om feestelgk te zijn gestemi nu door de con amore verleende mede- werking van het Hulstersche gemeentebestuur de Kring in het bezit ging worden gesteld van localiteiten in het gemeentehuis, waarin zgn waardevolle bezittingen naar behooren kenden worden ondergebracht. Mededeeling werd nog gedaan van binnen gekomen berichten van verhindering van de heeren J. Adriaanse (die ongesteld was) en Em. Lockef eer. De bargemeester van Hulst, de heer B. Truffino, droeg alsdan in een warmgestemde toespraak namens het gemeentebestuur de beide beschikbaar gestelde looalen aan den Kring over. Spreker dankte den Raad, die tot deze overdracht heeft willen medewerken Hg herinnerde aan de historische beteekenis van Halst en drong erop aan, dat men aan het streven van den Kring zooveel mogeljjk steun zon verleenen. Men den wansch, dat de Kring zegenrgk zou mogen werken en een dankwoord aan den Rijksarchivaris voor diens medewerking, eindigde spreker onder applaus der aanwezigen zgn toespraak. De voorzitter beantwoordde de rede van den bargemeester met een hartelijk dankwoord aan B. en W. en den Raad van Halst, er op wijzend, dat vooral de bargemeester steeds getoond heeft voor het streven van den Kring de grootste waardeering te koesteren. Ik feliciteer Halst met soo'n bargemeester, zeide spr. (applaus). Spreker kaoopte aan dit daakwoord een kort doch kraohtig pleidooi vast voor het behoud van de beroemde Hulstersche wallen. Wel nergens in ons land, aldus spreker, zal men een vesting vinden, die zoo ongerept is. Ook als wandelpark vormt zjj een buitengewone attractie. Komen B. en W. tot het besluit de vesting te laten bestaan, dan, zoo zeide spreker, zal het gewensoht zgn, dat men spoedig ingrgpe daar de grachten in verval beginnen te geraken. (Applaus) Spreker dankt dan nog allen, die voorwerpen aan den Kring hebben afgestaan, in het bijzonder freule Collot d'Esoary, die heden uit haar kostbare ver zameling een belangwekkende collectie onde Halstersche oostaams heeft willen exposeeren. Voorts ook mejuffrouw Sophie van Eerdenbnrg nit Sïoppeldjjk, die reeds veel op oudheidkundig gebied voor den Kring heeft bijeengegaard. (Applaus) Mr. Sprenger sprak dan woorden van geluk- wensoh tot de feestvierende vereeniging en bracht haar hnlde voor hetgeen zg in zoo'n korten tjjd tot stand bracht. Spreker wees op de nattige taak, welke voor de vereeniging is weggelegd en op de wenschelgkheid van samenwerking van den Kring met het Zeenwsch-Genootschap. Namens dit genootschap zegde hg alle medewerking toe, zich wederkeerig aanbevelend voor toezending van alles, wat door den Kring wordt gepnblioeerd. De voorzitter dankte den heer Sprenger voor dienB gelukwenschen en waardeerende woorden eu verklaarde gaarne op diens voorstel tot samenwerking te zullen ingaan. Nadat ook nog de Rgksarchivaris, de heer Meerkamp van Embden, het woord had gevoerd, eu eveneens door den heer Wilking was beant woord sprak mr. Dieleman een kenrige feestrede nit, waarin hg o.a. wees op de beteekenis van de studie der historie, die liefde kweekt voor het eigen land en een sohitterend gedocumenteerd pleidooi leverde voor de historische beteekenis der Vier Ambaohten. Spreker's eloquente rede lokte een dankbaar applaus uit. Da voorzitter sprak sjjn waardeering nit voor mr. Dieleman's sohitterend pleidooi voor de be oefening der geschiedenis, er den wensoh aan toevoegend, dat het gesprokene in vruchtbare aarde mocht zgn gevallen. De Bargemeester deed ten slotte nog de mede deeling, dat de Raad van Hulst besloten had, Gedenkboek, uitgegeven door Gedep. Staten van Zeeland naar aanleiding van het honderdjarig bestaan van den Stoombootdienst op de Wester-Schelde op «2 Hel 1928. I. Em welhaast ohronisoh geworden tgd- en plaatsgebrek beletten ons tot dnsverre de aan- daoht te vestigen op deze uitgaaf, welker ver schijnen in onze provincie met alleszins begrijpelijke groote belangstelling is tegemoet gezien en welke in Mei j.l. het licht zag. „In het feit", zoo schrgven Ged. Staten in de missive, waarmede zg ons een exemplaar van dit omvangrgh werk aanbieden, „dat in Mei 1928 de verbinding tassohen Vlissingen en Breskens gedurende ren tgdvak van honderd jaren met stoombooten was uitgeoefend, hebben wjj aan leiding gevonden tot het doen samenstellen van eene geschiedenis van dien stoombootdienst en van de andere Provinciale verkeersmiddelen, geljjk 'die zich in dat tgdvak geleidelijk aan hebben ontwikkeld". Eu de heer H. J. G Hartman, oud-griffier der rStaten van Zeeland, die het gedenkboek samen - de verdienstelijken finlsterschen historicus, den heer Adriaanse voor te dragen voor de functie van gemeente-archivaris. Waar de heer Adriaanse evenwei niet in het bezit is van het daarvoor vereischte diploma kon zgn benoeming slechts plaatsvinden met speoiale machtiging van den minister. Tot zgn genoegen kon spreker mede- deelen, dat deze machtiging thans is binnen gekomen, zoodat de heer Adriaanse in de eerst volgende gemeenteraadszitting officieel kan worden benoemd. (Krachtig applaus) Onder leiding van de bestuursleden van den Kring maakten de aanwezigen daarna een rondgang door de voor den Kring gereserveerde looaliteiten, waar tal van interessante voorwerpen, geschriften, schilderijen en teekeningen waren geëxposeerd. Wg hopen op een en ander bg gelegenheid nog wel eens nader terng te komen. Een kenrig verzorgd feestdiner in „De Graan- benrs" besloot deze gedenkwaardige festiviteit. ELK AUTOMOBILIST MCTORWIELRUDER EM WIELRIJDER SCHAFFEZICH AAM! 11 PROVINCIEKAARTEN van NED a 90 Cts.p KAART ATLAS VAN NEDERLAND MET REGISTER a F. I SO f\ZAKATLA5 van NED.F.0.90 (JITO; J.A.5LEESWUK. BUSSUM De hergk van maten en gewichten zal in 1929, voor wat betreft Zeeawsoh-Vlaanderen, plaats hebben te Westdorpe SO en 31 Juli voormiddag te Sas van Gent voor Sas van Gent 1 en 2 Angnstns en 5 Angnstns namiddagvoor Philippine 6 Angnstns te Sluiskil 7 Augustus te Ter Neuzen 12 Augnstas namiddag, 13, 14, 16, 17 en 19 Angnstns namiddag te Hoek 20 Angnstns. Verder te IJzendjjke voor IJzendjjke en Water landkerkje 21 en 22 Augustas; te Biervliet 23 en 24 Aagastas voormiddag te Hoofdplaat 26 Angastns; 2 September namiddag en 3 en 4 September te Aardenburg voor Aardenbnrg 5, 6 en 7 September voormiddag voor Eede en St. Krnis 6 September namiddag te Slnis 9 en 10 September te Retranchement 11 September te Gadzand 12 September te Znidzande 13 Sep tember te Nienwvliet 16 September te Groede 17 September en 18 September voormiddag te Breskens 23 September namiddag en 24 en 25 September. Het aantal gevallen van besmettelijke ziekten over de week van 14 tot en met 20 Juli in de provincie Zeeland bedroeg roodvonk: Groede 1, Koewacht 1, Sas van Gent 1. DiphteritisGoes 1, Vlissingen 1. Poliomyelitis anterior acuta (kinderverlamming)Vlissingen 2. In genoemde week zgn geen gevallen van ence phalitis na inenting ter kennis van het Staats toezicht op de Volksgezondheid gekomen. (St.ot.) In de Donderdag gehonden vergadering van de Provinciale Staten van Zeeland werd de heer L. Doeleman (V B uit Zierikzee ale lid toegelaten en geïnstalleerd. Door Ged. Staten was naar aanleiding van desbetreffende vragen medegedeeld, dat zg het plan hebben gedurende de zomermaanden op Zondag een vierde boot in te leggen tassohen Vlissingen en Breskens en terng en wel in de middagnren. De heer van 't Hoff (A.-R.) betreurt ten sterkste deze uitbreiding van den dienst op Zondag, en dient een motie in om Ged. Staten nit te noodigen niet over te gaan tot uitbreiding van den dienst. Na discussie wordt deze motie verworpen met 24 tegen 16 stemmen vóór de stelde, zegt in z'n voorwoord „Reeds spoedig nadat ik door mjjne benoeming tot secretaris der Commissie van Toezicht op den Provincialen Stoombootdienst in Zeeland meer met dien dienst was in kennis gekomen, rgpte bg mg het plan, eene gesohiedenis van dien dienst te sohrgven en daardoor bekendheid te geven aan vele belangrjjke bijzonderheden, welke anders in de archieven begraven zonden bljjven liggen en nimmer onder de oogen vao belangstellenden zouden komen. Mjjn« betrekking aan de Pro vinciale Griffie bond mg te zeer, om veel tgd aan dit werk te kannen geven eerst na mjjn aftreden als griffier kon ik er meer geregeld aan door werken. Het honderdjarig bestaan van den stoom bootdienst op de Wester-Schelde bood eene geschikte aanleiding voor de verschijning van het boek. Toch zgn er na dit tgdstip nog etteljjke maanden heengegaande stof is ook zoo uitge breid enscc interessant" Inderdaad, de stof is interessant en zoo is het ook met dit gedenkboek. Interessant is deze uitgaaf wjjl ze een brok gewestelijke historie op overzichtelijke wgze voor het nageslacht vastlegt, nattig en leerzaam tevens wijl de ontwikkelingsgang van het verkeerswezen in onze provincie, zooals die in dit werk wordt gesohetst, voor allen, die aan de definitieve oplossing van het verkeersvraagstnk in ons gewest moeten medewerken, waardevol oriën- teeringsmateriaal bevat, waarmee men zgn voordeel zal kannen doen. We gaan dit met een beknopt overzicht en enkele citaten uit dit werk aantoonan, niet anti-rev,, de St. Geref. en de Chr.-Hist., behalve de heer v. d. Beke Callenfels Ook 3 leden van Ged. Staten stemden voor de motie. Bg de behandeling van het jaarverslag 1928, verzooht de heer Onderdijk (SDAP) niet alleen over den landbouw maar ook over de indnstrie daarin mededeelingen te doen. Besloten werd in het reglement op de wegen en voetpaden op te nemen, dat het verboden is wegen te bereiden met een voertuig waarachter een of meer beladen voertuigen gekoppeld zgn In het verenreglement werd een wgziging aangebraoht, waardoor voldoende reserve-matertaai aanwezig moet zgn en waarbg het verboden zal zgn de vaartuigen te doen bedienen door personen, die terzake onkundig zgn of zich in staat van dronkenschap bevinden en personen beneden den 21-jarigen leeftgd als knecht dienst te laten doen en ten slotte om het personeel te verbieden gebrnik te maken van sterken drank. Bg de discussie werd betreurd, dat Ged. Staten van Zuid-Holland niet wilden medewerken om deze bepaling ook voor de veren tassohen beide provincies van kracht te doen zgn. Besloten werd een boekhoudkundige voor de provincie te benoemen Als zoodanig werd aan gesteld de heer B K. Kraaijeveld, accountant te Middelburg. Een langdnrige discussie was het gevolg van het voorstel om voor 1930 de volgende bijdragen te verleenen: aan de Ver. voor Handelsonderwijs 10 pCt. der netto uitgaven tot een maximnrnvan f 8150 voor de dagscholen en f 2400 voor de avondschool, aan de Ver. voor H. O te Goes 5 pCt. tot een maximum van f 1150 voor de avondschool en aan de Kath. Middelb. School vereniging te Hnlet 15 pCt. tot een maximum van f 5730 voor de dagBohool. Na re- en dnpliek werden de subsidies voor Middelburg en Goes z. h st. en die voor Halst met 31 tegen 10 stemmen t06ge&ta&n. Aangenomen werd z. h. st een voorstel om Ged. Staten te machtigen voor eiken behoeftigen blinde uit Zeeland, die in eenig behoorlijk ingericht gesticht voor blinden verpleegd wordt een subsidie van f 50 per jaar te vealeenen. Voorgesteld werd om aan de Prov. Zeeuwsohe Electriciteits Mij. credieten te verleenen van f 35.000 voor de Hoofdgroep en f 55,000 voor de middengroep teneinde te kannen overgaan tot het leggen van een ondergrondsch in plaats van een bovengrondsoh distributienet in gemeenten die bereid zgn 75 pCt der meeskosten voor hunne rekening te nemen. Door den heer Welleman (VD) werd betoogd dat het z i. billijk is de gemeenten nog meer tegemoet te komen en haar slechts de helft te doen batalen. Spreker diende daarom een amendement in om de sommen te verhoogen tot f 70,000 en f 110,000 welk amendement werd verworpen met 31 tegen 10 stemmen, waarna het voorstel werd aange nomen s. h. st. Na enkele korte opmerkingen werd het voorstel van Ged Staten tot instelling van een provinciaal wegenfonds aangenomen. Hetzelfde gesohiedde met het voorstel waardoor het mogelijk wordt gemaakt wegen, nadat zy overeenkomstig het prov. wegenplan zijn verbeterd in beheer en onderhond bij de Provincie te nemen. Besloten werd den weg WestkapelleZoute- iandeBiggekerke-Kondekerke-Middelbnrg nadat deze de voorgenomen gaoote verbetering heeft ondergaan in beheer en onderhond bg de provincie te nemen als de tegenwoordige onderhondsplichten per jaar en per KM, f60 bedragen en om de totstandkoming van deze verbetering te helpen bevorderen door aankoop van perceelen grond tot een totaal som van f 11,645. Z. h. s. werden vervolgens aangenomen de voorstellen tot het verleenen van een renteloos voorschot van f18,800 (eerst, was het f14,700) voor verbetering van den weg Hulst—St. Jansteen doch af te wijzen een verzoek om stenn voor een verharde wegsverbinding in den Hellegatpolder. Een snbsidie van f 3258,621/9 werd verleend in het exploitatietekort van de stoomtram Walcheren over 1927. Ditzelfde geschiedde met het subsidie aan de R.T M. voor handhaving der uitbreiding van den dienst op het veer ZjjpeAnna Jacobapol.der. Inzake het veer van Kortgene—Wolfaartsdjjk waarover reeds meermalen klachten, o. a. over de hooge tarieven waren vernomen, was nu voorgesteld voor personen de tarieven te verlagen met 20 pCt. en voor goederen, auto's, rgtuigen en vee met 80 pCt. Hiertoe werd besloten nadat een amendement was aangenomen met 24 tegen 16 stemmen om voor anto's 5 cent per 100 K G. te rekenen. Met 26 tegen 14 stemmen werd besloten nog niet over te gaan tot provinciale exploitatie van dit veer. twijfelend of onze lezers znllen van deze bijzonderheden, welke op een voor Zeeland en speciaal ook voor Zeeawsoh-Vlaanderen zoo kardinaal belang betrekking hebben, met belang stelling kennis nemen. De oudst bewaarde oorkonde betreffende het veer van Vlissingen op Vlaanderen dateert van 8 Januari 1811, toen „Willem, Grave van Heynnegouwen etc „Pape Gerolfs zoone" voor 4 jaar tot bewaarder van dit veer aanstelde. Het veer op Vlaanderen was namelgk ondtgds grafelijk domein. Op 17 Maart schonk Lodewjjk van Beieren, bastaard van Willem IV het veer aan het Dominicanenklooster te 's Gravenhage en verkocht het in April 1496 aan den heer van Vlissingen. Een geregelde veerdienst van Vlissingen op Vlaanderen schijnt oudtgds niet te hebben bestaan. In 1712 werd door de regeeringeu v$n Vlissingen en Sluis bg een „Ordonnantie op het Veer van Vlissingen op Slnjjs en Vlaenderen ende van Slugs op dese stad een vaste benrtdienst ingesteld. De dienst werd destjjds onderhonden door twee schippers, ..een van Vlissingen en een van Slnis. Iedere beurtman voer eenmaal per week resp. Woensdags en Vrgdags. „Werdende zegt de ordonnantie „bg desen scherpeljjk gejnterdiceert aan alle schippers binnen de steden Vlissingen en Slnjjs (bajjten de beurt sjjnde) op de tassohen- dagen en ordinaris veerdragers niet te mogen doen roepen of voeren eenige passagiers, loopende vrachten of andere goederen in te nemen, dog sal den ooopman vrjj staan een schip bujjten de Hierna werd de vergadering geschorst tot Vrjjdagmorgen. In de Vrjjdagmorgen voortgezette vergadering, werd na afloop van de Eerste Kamerverkiezing, overgegaan tot de benoeming van een lid der Staten bedoeld bjj artikel 89 der Prov. wet en werd als zoodanig herkozen de heer Wallien (C.-H.) met 21 der 41 stemmen. Verder verkregen de heeren Kakebeeke (V.B.) 7, Kodde (St. Geref) 3, Adriaanse (V.D 8, Staverman (V D 1, van der Wart (O-H.) en waren 5 stemmen in blanco uitgebracht. Aan de commissie voor de hygiëne van het kind in Zeeland werd f 1500 snbsidie voor 1929 toegestaanafgewezen werd het verzoek van de Ned. Ver. Landverhuizing om stenn, omdat men meende, dat de provincie alles moet doen om de waardevolle arbeidskrachten te behouden. Aan de Eerste Zeenwsche Klompenbeurs te Olinge werd f 100 snbsidie toegekend. Voor de paardenfokkerjj werd voor deZeeawsohe landboaw- maatschappg voor de jaren 1930 en 1931 een crediet geopend van ten hoogste f 2500, terwjjl aan de Vereeniging tot verbetering van het Schapenras in Zeeland tot wederopzeggens toe, te beginnen met 1929, een snbsidie van f 100 per jaar werd verleend Aan de N V. Auto te Wisse- kerke werd f 4900 toegekend voor den dienst KamperlandscheveerKortgene. Door Ged. Staten was voorgesteld aan J. de Dreu, te Goes, wiens auto op 22 JaDuari 1925 van de provinciale boot te water geraakte en verloren ging, niettegenstaande de Dren zjjn daar over gevoerd proces tegen de provincie heeft verloren, f900 schadevergoeding te verleenen. Enkele leden vonden dit te weinig, doch een voorstelvan Dixhoorn om f 1500 toe te kennsn werd verworpen met 82 tegen 9 stemmen en dat van Ged. Staten z. h. s aangenomen. Het voorstel van Ged. Staten om niet over te gaan tot het instellen van een provinciale boot- dienst Zierikzee Staveniese, gezien de groote kosten, lokte nog wel enkele opmerkingen nit, vooral van den heer Sonke, die meende, dat een verbinding ZierikzeeStavenisseTholen—Ber gen op Zoom zeer gewenscht bljjft, maar ten slotte werd het voorstells, h. 0. Aangenomen. De rekening over 1927 werd vastgesteld i$ ontvang op f 4,880,941,70 en uitgaaf f 5,180,897,01, alzoo een kwaad slot van f249,455,31. Nog werd een wgziging in de begrooting 1929 goedgekeurd. Ten slotte kreeg de heer Oaderdjjk (S D A P.) gelegenheid mondeling enkele toelichtingen te geven op zjjn reeds schriftelijk ingediende vragen, waarin hjj wjjst op de onbillijkheid, dat personeel van de bootdienaten dat voor dienst meprdpra nachten in een andere gemeente vertoeft, daar a)§ forens wordt aangeslagen. De heer I^aernoes (A.-R onderschrjjft dit ten volle en stelt voor te bepalen, dat in znlk een geval het meer betaalde aan den betrokkene zal worden vergoed. Dit znllen Ged. Staten nadpr onder de pogpn zien. De keer Dieleman (Ged Staten) zon den belang? hebbenden willen aanraden in beroep te komen, daar de zienswjjze over dp wetsuitlegging wei is gewjjzigd. De heer Onderdgk (S.DA.P.) brengt dank vopr deze houding van Ged. Staten. Hierna wordt deze eerste zitting der Staten in 1929 door den voorzitter in naam der Roningip gesloten. H Communie. Alhier zullen, aan hst eind van het leerjaar, Donderdag a s. de kinderen hnn plechtige H- Communie doen. Dit wordt voorafgegaan door een driedaagsche oefening, die hedenmorgen begonnen is. H H Slissen op Zondag Alhier znllen vanaf Zondag 4 Augustus a s. des Zondags drie H.H. Missen opgedragen worden en wel om half zeven, half negen en half elf, Zomertjjd. Inzegening kerkhof Woensdagavond zal ons R.-K. Kerkhof in allen eenvoud worden ingezegend. leerde kraan. Met het monteeren den 3e kraan voor de cokesfabriek is men dezer dagen begonnen. Deze zal pp hst nienwe gedeelte de'r kolensilo geplaatst worden. benrt met sjjn ooopmanschappen af te hnyren, enz Omtrent de schepen z.g. steigerschuiten, dip gebruikt werden en de faciliteiten, die de passagiers genoten lezen we o.a.„De steiger- sohniten waren open vaartuigen, voor en achter een beetje soherper, doch overigens hetzelfde model als de Blankenbergher vièschersschepeo zy hadden ongeveer dezelfde lengte en tweederden der breedte van die vaartuigen. Zij hadden een mast, welke iu het midden stond, waaraan een ra of emmerzeil bevestigd werd, evenals bg de sloepen, nog voor korten tjjd bjj het loodswezen in gebrnik, bjj stilte werden zij door twee riemen voortbewogen. Op, of liever gezegd in het schip bevond zich niets dan een kleine stnnrstelling voor den schipper, terwjjl rondom den binnenkant van het schip een bank washierop zaten de passagiers, aan weer en wind blootgesteld, in gezelschap van goederen en vee. Zjj waren be mand mat een schipper en twee knechts. Voorts waren er twee man aan den wal, dragers ge noemd, wier taak het niet alleen was, goederen en vpe tp lossen, doph ook om bjj laag vate^, wanneer men niet in de haven kon komen eu men gewoon tegen het strand aanliep, de passagiers aan en van boord te dragen". Men ziet, dat destjjds de verbinding met Nederland-boven-de-Schelde nog heel wat meer te wensohen overliet dan heden ten dage en dat met name het hqidige oomfort voor het paBflagiers- verkeer niet meer tp vergelijken is met den primitieven toestand van vroeger, toen men zich met onze hedendaagsche fraaie salonbooten stellig in een sprookjesland verplaatst zon hebben geacht.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche Koerier | 1929 | | pagina 2