De Zeeuwsche Koerier Vrijdag 22 Maart 1929 Tweede Bkd. Provincienieuws Feuilleton. Om een kleinigheid. van 43e Oaargang. No. 3444 De verkeerscoDfereoUe. De Stoombootdteüst ep de Wester-gchelde. Spoor- en Tramwegen. Ingezonden Mededeeling. <14) AAMBEIEN KLOOSTERBALSEM Wegen. Postzegelvereniging Zeeowsch-Vlaanderen te Ter Nenzen. TER NEUZEN. BOSCHKAPELLE. INGEZONDEN MEDEDEELING (6) VRAAGT SPOOR'/ MOSTERD Maandagmiddag had in een der ralen van het Provinciaal bestnnr in Zeeland it, Middelburg de derde verkeersconferentie, bijeengeroepen door Ged. Staten, plaats. Met den Commissaris der Koningin, de leden van Ged. Staten v. d. Wegde, van Dusseldorp en Stieger, den griffier en enkele hoofd- en andere ambtenaren der griffie, waren aanwezig vertegen woordigers van de beide Kamere van Koophandel en van verschillende maatschappijen en organi saties, die belang hebben bjj het verkeer. De Commissaris der Koningin opende als voorzitter de bijeenkomst en heet alle aanwezigen welkom. In het' bijzonder hear, a de voorzitter welkom de vertegenwoordigers aer baitenlandsche maatschappijen, ni. van den spoorweg Mechelen Ter Neuzen en van dien Gor Ter Neuzen Verder den nieawen inspecteer der posterijen, den heer Groenejjk en den kdjunct-mspeoteur, den heer van Honwelingen en ten slotte de vertegenwoordigers van den AN WB en de KNAC. Spreker moet tot zgn leedwezen opmerken, dat de Nederlandsohe Spoorwegen en de Spoorweg maatschappij Znid-Beveland niet tegenwoordig zijn. Zg beroepen zich op den spoorwegraad. Ged Staten hebben tevergeefs gepoogd in dien raad vertegenwoordigd te worden. De heer van Rompu was verhinderd te komen en de directie der Rotterdam sohe Tramweg- maatschappij berichtte tot ha?r spijt niet aanwezig te kannen zgn. Spreker stelt als volgorde ter bespreking vast: 1 Stoombootdiensten op dê Wester- en Ooster- Sohelde; 2 de Veerdieneten8 Spoor- en tramwegen en ook de dienstregelingen en de aansluitingen4 de wegen6 de autobussen en tenslotte alles was niet onder een dezer rubrieken is te brengen. Spr. ral echter moeten beginnen met zelf af te wjjken en het woord te geven aan den vertegenwoordiger van de spoor wegmaatschappij Gent—Ter Neazen, die weinig tijd had. Genoemde vertegenwoordiger wees er op, dat de eerste boot van Vlissingen bij vortrek te 5.10 in plaats van te 5,50 te Ter Neuzen aansluiting soa kannen, geven op den trein van 6.57 en daardoor te Gent St Pieter op treinen naar Brussel, Ostende, enz. met aankomst nog in den loop van den morgen. Jnist om die aansluitingen te Gent kan de trein van Ter Neuzen niet wórden verlaat. Het vervroegen van de boot kan s i. omdat er te Vlissingen toch geen aansluiting op is. De voorzitter acht het jammer, dat de beer van Rompu er niet is, maar hei gevraagde heeft de volle aandacht van de bootcommissie. De In8peotenr der PTT sluit zich bij het gedane verzoek aan, omdat hem een vraag uit Sas van Gent om vlugger de post te verkrijgen heeft bereikt. De boot kan dan alle des avonds te Vlissingen aangekomen post mede nemen. Voor het over België erzeodfr!, zooals 'ijdeis den ijsgang, voelt het hoofdbestuar niet veel. De voorzitter dankt voor deze mededeeling en zegt er des te meer reden is om t>an deze kwestie aandacht te sohenken. De voorzitter wil in de eerste plaats te tarieven bespreken en deelt mede mei, al lang bezig is daarover met den Haag tot overeenstemming komen. Vorige week Woensdag had de boot- oommissie nog een onderhond met het depar tement van Waterstaat en er bestaat een zeer goede kans, dat het tarief gcedkc per sal wordeD speciaal wat de goederen betreft. Er is echter nog geen positieve zekerheid te geven. Novelle van JASSY TORRUND. 3) Wat zonden zg tcch voor hebben Zg wilden me gaarne kwijt zgn. Francisoa was ook zoo zonderling verstoord toe ik bij haar kwam. Er is iets niet in ordeHaar nooit rustend wantrouwen was op eenmaal weder ontwaakt zij keerde om en hing met snelle schreden denzelfden weg terug. Mevrouw Lorenz was niet goed ter been en daarbij de sterke wind zoo mocht zij de hoop voeden, de beide dames in te halen En juist, toen Enrelia de Groenmarkt bemerkte, zag zij ze tegen den wind kampend, dwars over her ledige plein gaan Raastig volgde zij haar Zg behoefde niet ver te gaan bij een deftig hnis aan de hoofdstraat bleven de dames ettelijke seconden als aarzelend staan Aurelia meende duidelijk te bemerken, hoe mevrouw Lorenz aan Francisoa moed insprak, daarna betraden beide het hnis Das hier woont de ware, zeide juffrouw Von Hagen spotachtig, toen zg een minnnt later het bewuste huis voorbijging Een bordje naaBt de huisdeur viel haar in het oog zonderling, zij had het vroeger nooit opgemerkt Sonnenthal, dr jnr. Sonnenthal, zeide ze bij zichzelf; zij prentte zich onwillekeurig den naam in en ging daarna daarna kalm haar weg. II. Het bezoek bjj dr. Sonnenthal was niet half loo pijnlijk als Fransje het zich had voorgesteld De heer Harte wg'st op de door de Kamer te Neuzen geuite wensoh. dat voor de auto's die goederen overbrengen niet zal moeten worden betaald. De voorzitter zegt dat dit ook op de oonferentie ii Den Haag onder de aandacht is gebracht. Spreker komt dan tot de angst die schijnt te estaan over opheffing van de lijn Ter Nenzen Vlissingen, dit is echter zeer praematunr en nog heelemaal een vraag. Niemand denkt daar nog ever, eerst zon dan moeten bljjken, dat in het verkeer bjjv. door sne1 rammen voldoende werd voorzien. Men moet nn niet de minste vrees er voor hebben De heer Boreel, vertegenwoordiger van de „Zeeland", wjjst op de plannen om te Ter Nenzen een veiling te stichten en dan is een 'lngge verzending Ter NenzenVlissingen voor de export van groote beteekenis. De heer Harte zal er niet verder over praten m het vertronwen, dat de meest belanghebbenden in eventneele plannen sullen worden gekend. De voorzitter zegt dat opheffing toch niet kan «onder de Prov. Staten ie kennen. De heer Harte wgst er op, dat de steiger te Walsoorden niet behoorlijk verlioht is en dit r.ooals hg verneemt door een versohil van meening tnsschen gemeente en rek. Spreker wgst op Ter Neuzen en zegt goede verlichting van groote beteekenis ia voor het pabliek. De voorzitter zegt, dat in verband met de plannen voor een op en neer gaande aanlegplaats, zeer groote kans is op een verbetering der ver achting. De heer Rengers van de KNAC wgst op het moeilijke oprijden van tuto's te Hoedekenskerke. De voorzitter zegt dat nieuwe plannen voor die uanlegplaats in bewerking zgn. De heer Boreel meant, dat er Zondags te weinig booten varen, er is toch wel degelijk last om van nit Zeenwach-Vlaanderen Walcheren te bezoeken. De voorzitter zegt, dat men de uitspraak der Prov. Staten kent, men zon dan moeten trachten daarin verandering te doen brengen. De heer de Beste zegt dat hjj 4 April 1928 een onderhond had met de directie te Utrecht om een motortrein GoesVliss ngen te doen loopen op de boot naar Breskens te 7,80 op Woensdag. Op 14 April zond hjj de handteekeningen van de ^ereisohte twintig personen uit Znid-Beveland, die geregeld van dez^n trein zonden gebrnik maken. Tot nu is de trein er nog niet en spr. roept ten deze de medewerking van Ged. Staten Velen, die in hevige mate aan aambeien leden, onder vonden onmiddellijk verlich ting door de toepassing van AKKER's een gevolg van de xeer bijzondere antiseptische werking van dezen ver zachtenden balsem. in. Waar er bezwaren zgn tegen het 'later doen vertrekken van de antofcnssen, die thans te 18,85 van Goes naar Katsche Veer rjjden, omdat de boot dan nog later ee Zierikzee zon komen, vraagt of het niet moge ijk is den Donderdagsohen motortrein VlissingenGoes wat eerder te doen vertrekken zoodat er te Goes aansluiting is Het dagelijks loopen van dezen trein ware zeker goed. spreker meent, dat een verbetering van de verbinding met het Zniden zon zjjn, als men trein 811, die te 20,11 te Roosendaal nit Breda Os sneltrein aankomt, door liet loopen naar Vlissingen. In Roosendaal komt om 20,06 even eens een sneltrein aan nit de richting Rotterdam. De trein zon te ongeveer 21,16 te Goes zjjn en ton daar aanslniting kannen geven op trein 1069, die aldaar om 21.05 arriveert. Hiermede was Hulst, Ter Nenzen en ook Arnemuiden ten zeerste gebaat. De heer M. Laernors zegt dat in 1927 reeds door de Kamer van Koophandel op een trein op de boot van 7,80 is aangedrongen, doch er is oog geen beslissing opgekomen. Spreker zon ook gaarne zien, dat Ged. Staten in deze bg «de spoorwegen zonden aandringen. Na de eerste, eenigszins verlegen begroeting nam mevronw Lorenz het woord en lichtte den reohtsgeleerde omtrent Francisoa's aangelegenheid in. Zjj Btipte ook aan, dat de regeeringsraad Wodrioh van de geheele geschiedenis niets bemerken mocht, omdat het hem grenzenloos pijnlijk zon zijn te weten, dat zgn vrouw aan geklaagd was. Dr. Sonnenthal hoorde haar opmerkzaam aan, richtte eenige zakelijke, scherp geformuleerde vragen tot Francisoa, daarna zeide hjj kalm Wees onbezorgd, mevronw. Voor zoover ik de zaak beoordeelen kan, is u volkomen in uw recht Ik zal n het geval voorleggen, zooals ik het na uw mededeeling inzie. Alzoo u doet een bestelling bg den koopman Maller. Deze bestelling wordt slecht uitgevoerd. U weigert dan inontvangstneming gaat naar Maller toe en zegt hem in alle bedaard heid nw meening. Daarop wordt de man grof, trekt nw geloofwaardigheid in twijfel, beleedigt u. U blgft op nw recht staan wordt heftig en zegt, dat het een mooie zaak is, die niet eens voor haar waren instaat. Heb ik goed begrepen Ja, knikte met gloeiende wangen de jonge vrouw, die bjj de heldere uiteenzetting van den rechtsgeleerde het geheele pijnlijke tooneel nog eens doorleefde. U heeft, niettegenstaande nw opwinding, geen schimpwoord gebezigd, mevrouw Neen, antwoordde de aangesprokene vast. Dat zon ik ook niet hebben kannen denken, flaistert dr. Sonnenthal. Daarna zwjjgt hg en sohijnt ernstig na te denken. Francisoa bespiedt zjjn zacht en nochtans krachtvol verstandig gezicht met een angstig vorsohenden blik. Daar slaat hjj de oogen op en ziet de jonge vronw aan zjjn blik heeft iets, dat zich niet gemakkelijk laat omschrijven geruststellend en vertrouwen» De heer Duvekot ondersteunt cok deze Wensoh. De heer Laernoes wjjst op de wenscheljjkheid, dat in de mailtreinen o^k op Nederlandsch gebied derde klasse wordt ingesteld. De heer v. d. Wejjde zegt. dat de bootoommiesie er ook meermalen op heeft aangedrotgen, maar dan werd er gewezen op minder juiste gegevens en cijfers. De heer de Thouara, direoienr van de s'oom- trarawegmg BreskensMaldegheni dringt aan op betere aansluitingen van de zjjde van den stoombootdienst. D3 heer de Jong, direc ear van dien dienst, zegt dat men ook rekening moet honden met. de overzijde. De heer Harte wgst op de slechte verbinding tnsschen Walcheren ea O Z^eawech-Vlaanderen en zon willen aandringen op het Aderen dag loopen van den motortrein, die ongeveer 6 nar Donderdags nit Vlissingen komt, ook in het belang van Zeenwjch-Vlaanderen, want anders is Walcheren voor de Vlamingen te 8,40 dicht De heer de Jong zagt, dat men daar niet over zal prakkezeeren. De heer Harte wijst op het onlaDgs verspreide berioht, dat er iets heeft gehaperd aan de aan sluiting der trammen te Schoondgke De heer de Thoaars zegt, dat een conducteur te vroeg is weggereden en daarvoor dan ook een uitbrander hesft gebad. De heer Harte dringt aan op trammeü, die de kinderen naar de scholen te OoBtborg brenger, waarop de directeur antwoordt, dat men bjj eenige garantie zeker trammen zal laten loopen. De vertegenwoordiger van den ANWB, brengt een opmerking over. dat men komende te 7,10 nit Oostburg te Vlissineen eerst te 9 04 een boemeltrein treft en men dan niet meer op en neer naar Amsterdam kan. De heer de Jong zegt, dat op den eersten sneltrein een boot vaart, doch nog geen trams aan den overkant. De heer Thonars zegt daarvoor zonden geeD menschen zjjn De heer Windt van Merk^ijn directenr der Z.-Vl. tram dringt er op aan het opontbood der booten aan de Z-Vl kant zoo kort mogeljjk te doen zjjn. De voorzitter deelt mede dat G*d Staten een voorstel gereed hebben voor de Prov. Staten om als een weg in een nieawen toestand is gebracht, door bijdrage van 50 pCt uit het wegenfonds, 25 pCt. uit de prov middelen en de r®3t uit de kas van gemeenten of polders het onderhond te fix'eren. Stel dat het onderhoud op f600 wordt gefixeerd, dan wordt betaald f200 nit het wegen fonds. en dan zal de provinoie nit h*ar middelen ook f200 en moeten de direct belanghebbenden ook f 200 betalen. Na nog een paar opmerkingen, zegt spreker, dat ook evenals bijv bg den weg naar Westkapelle het tracé wordt veranderd en verbeterd. De heer Harte bespreekt nog de mogelijkheid van invoering van ééi goederentarief voor Zeeland, d.w.z dat men voor een vervoer bjjv. van Sluis naar Burg in eens kan betalen. Na een opmerking van den heer van der Weijde verklaart de heer Harte zich bereid te overwegen, of een schema is op te maken. Aan het jaarverslag 1928 wordt het volgende ontleend Op 1 JaDnari 1928 bedroeg het ledental 40, terwjjl op 1 Januari 1929 een vermeerdering valt te constateeren van 13, zoodat de vereeniging thans in totaal 53 leden telt Wegens faillissement is een lid geschrapt, andere uittredingen hadden niet plaats. Gednrende het vereenigingsjaar werden 11 al- gemeene vergaderingen gehonden, terwijl het Bestnnr 18 keer bjj elkander kwam, hoofdzakelijk voor de voorbereiding van de te houden Algemeene Vergaderingen. De algemeene vergaderingen werden over het algemeen goed bezocht, hadden steeds een prettig verloop en waren dikwjjls heel leerzaam. Op de vergaderingen waren gemiddeld 14 leden aanwezig. Hieruit valt te consfateeren, dat het bezoek tameljjk goed is, als men niet nit het oog verliest, dat eigenlijk in Ter Nenzen maar 28 leden wonen. Enkele leden bniteu Ter Neuzetl bleveD trouwe bezoekers en wel den heer J. Verdunnen van Sint Nicolaas en den heer C. B. Aniheunis van Axel die geen eenmaal miste De voornaamste werkzaamheden door de Ver- eemeing tot stand gebracht zijn Het aandragen en verkrijgen van e*n philatelis- tisch loket ten Postkantore te Ter Neuzen. Bij wjjte vau proef is dit loket 5 Mei 1928 geopend en den lsteu Zaterdagmiddag van eiken maand open van 13 tot 15 nur, waar alle conrseerende zegels van Nederland ea Koloniën te verkrijgen zijn, benevens verschillende uit koers genomen tegen nominale waarde A's vereooigiDgsblad is rnet 1 Januari 1928 aangenomen het geillas*reftrda maaüdblad „Da Philatelist", verscbgneDde te Rotterdem waarin tevens het kort verslag der vergaderingen worden opgenomen, zoodat de bnitenleden op de hoogte blijven wat er in den boezem omgaat. Op verschillende vergaderingen werden door meerdere leden verzamelingen getoond van enkele landen, wat door de leden zeer op prjjsis geste'd. Eon bestnnrslid, den heer H de Groot te Hulst, gaf bij zijne verzameling van Danzig ook een mooie canserie over deze zegels en spoorde de andere heeren aen om hier navolging aan te geven. Door onze bemiddeling is hier in de maand Augustas 1928 een bezoek gebracht door leden met hunne dames van de „Federatie van Post- zegelkringen der Stad en Provincie Antwerpen", die het hier goed naar ban zin hebben gehad. Door het bestaur is veel moeite gedaan om een varzekering te kunnen afsluiten voor de zegels die ter rondzending verzonden worden. Hier is evenwel niets van gekomen dBar we stuiten op allerlei moeilijkheden en dure tarieven waar niet aen te denbea valt. Door deze mislukking is naar voren gekomen' om de Konink'ijke Goedkeuring op de statuten aun te vragen en het ö'stnur wecscht dat dit thans zoo spoedig mogelijk tot stand zal komen, omdat zn persoonlijk niet langer de verantwoor delijkheid willen dragen voor e 'entneel zoek raken van zegels, enz D« waoht is thans op h*t verslag eeuer commissie die deze zaak nader onder de oogeD heeft gezien en in een der eerst volgende vergaderingen hieromtrent verslag zal doen. Bg de p*)riodnke afcreding in het. Bestnnr is de Penningmeester, de heer J. C WeBterweel te Ter Neuzen, in deze funtie weer herkozen. De aankoop van nieuwe nitgiften had geregeld plaats De rondzendingen waren dit jaar niet zoo drnk als in 1927 Een en ander samsnvattande kan door mij bestadigd worden, dat de toestand van de Ver- eeDiging gur.s'ig is, de vergaderingen steeds een prettig verloop hebben en de werkzaamheden met genoegen worden verricht. Het Bfistnnr vertrouwt dan ook dat de leden vooral die te Ter Neuzen en omstreken tronw de vergaderingen zullen blijven bezoeken en bljjk zullen geven van het medeleven in het wel en wee onzer Postzegelvereniging „Zeeuwsch" Vlaanderen". Gemeentelijke arbeidsbeurs. Op Vrgdag 15 Maart stonden bjj de arbeidsbeurs als werk zoekenden ingeschreven 269 transport en losse arbeiders, 8 timmerlieden, 2 schilders, 4 opper lieden, 1 centrale machinist, 1 magazgnknecht- timmerman, 9 zeelieden, 2 chauffeurs,6 land arbeiders, 5 fabrieksarbeiders, 1 voermansknecht en 1 bakkersknecht. Totaal 803 personen. Onderlinge Paarden ver zekering. Dezer dagen hield de Onderlinge Paarden- verzekerings-Maatsohappg „Bosohkapelle", hare gewone jaarlijksche algemeene vergadering. Uit de Rekening en Verantwoording en het gegeven jaarverslag bleek, dat het ledental in 1928 constant wrs gebleven. Voorts, dat op ultimo December des vorigen jaars in 't geheel twee en-tachtig paarden verzekerd waren, tot een totaal bedrag van f 28 720. In kas was per 1 Januari 1929 f4917. In den loop van het boekjaar 1928 verloor de maatschappij drie dieren, waarvoor in het geheel f 800 werd uitgekeerd. Als bestuurslid werd herkozen de heer P A Stallaert-Perdaen. wekkend tegeïgk. U heeft de u ten laste gelegde schimpwoorden „lomperd" en „zwendelzaak" niet gebruikt, de man meet o das in het geheel niet verstaan hebben Hjj beschuldigt n hem beleedigd te hebben. Wat deed n Ik moest lachen, want ik hield de geheele gesohiedenis voor een groote kinderachtigheid en ging weg. Bjj die DBÏeve bekentenis van de jonge vrouw moest dr. Sonnenthal zelf lachen. Hjj streek zich glimlachend over den donkeren knevel, wendde zich eensklaps tot de ondere dame en vroeg, haar met zjjn sohitterende doordringende oogen aan ziende En u was getuige, mevronw U was er van het begin tot het einde bg tegenwoordig Jawel. Ik heb gehoord, dat mevronw Wodrioh driftig werd, een schimpwoord heeft zjj niet gebezigd, en baar drift was door de grof heid van den koopman geprovoceerd, zeide de onde dame bedaard. De rechtsgeleerde deed nog een paar vragen, maakte eenige aanteekeningen, daarmede was de zaak afgelooien. De met bezigheden overladen man geleidde zelf de dames naar de dear. Ver ontrust u niet, mevrouw, a heeft een uitstekende getaige, wjj zullen best slagen. En overigens, voegde hjj e met zjjn zacht, aangenaam lachje bjj, moet ik u toch aanraden laat toch al nw bedenkingen lasten en deel nw echtgenoot de geheele zaak mede. Dit is de raad van een vriend Geheimen in het haweljjk stiohten zelden goed mevronw Zulke ervaringen heb ik in mjjn practijk reeds dikwijls genoeg gemaakt. Hjj drnkte haar warm de hand en zeide haar vaarwelin de voorkamer wachtte reeds een geheele reeks van menschen, die zjjn raad noodig hadden. Laat ons, als je blieft, een rijtuig nemen, tante, ik ban zoo dn'zolig, zeide Francisoa, toen zjj de trappen afgingen. Mevrouw Lorenz zag haar bezorgd in het bleeke gezicht. Dat doet de opwindiDg van deze dagen Ga bijtijds naar bed, Fransje, en denk niet meer om die dwaze geschiedenis Toen Francisoa thuis kwam, vernam zjj tot haar verwondering van de onde diensbode, die haar de denr opende sn den mantel afnam, dat mijnheer reeds sedert een nur thuis was. De Regeeringsraad Wodrioh had in de laatste weken zeer inspannend moeten werken en was steeds eerst in het late avondunr van zjjn kantoor thuis gekomen. Des te meer was Francisoa door zgn vroege thuiskomst verrasten bfica verschrikt. Zij legde snel hoed en handsohoenen af en betrad de kamer vau haar echtgenoot. De Regeeriügsread was in vereeljjking met zjjn vronw geen jong man meer. Zjjn haar was aan voorhoofd en slapen sterk gednnd en begon grjjs te wordenmaar zgn hoog»», statige gestalte, zjjn fijn, geestvol gezicht met de ernstig en goedig blikkende oogen deden het zelfs een vreemde volkomen begrijpen, dat de nanweljjks twintig jarige Francisoa Ellwege zgn aanzoek had aan genomen. Maar de vrienden van Ernst Wodrioh, wisten, dat de jonge vrouw met een aan vereeriDg grenzende liefde aan den man hBrer keuze hiDg. Toen Francisoa de werkkamer van haar echt genoot betrad, zat hij, met den rug Daar haar toegekeerd, voor den haard en scheen te rusten. Dit was iets zoo ongewoons voor den anders rusteloos bezigen man, dat de jonge vrouw ten zeerste schrok. (Wordt vervolgd).

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche Koerier | 1929 | | pagina 5