ELIANE. Zakenmenschen No. 3432 Vrijdag 22 Februari 1929 43ste Jaargang NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN MEMENTO HOMO. Kameroverzicht. Suitenl. Overzicht Verzuimt niet de Jaarbeurs te Utrecht te bezoeken. VERSCHIJNT elken MAANDAG-, WOENSDAG- en VRIJDAGAVOND POSTREKENING Ho. 52419. TTeuLilletOEL. lil de R.-K. Staatspartij. Ingezonden Mededeelfng De regeering en de tandheelkunde Wijziging Invaliditeitswet. De toestand in Mexico De positie van Primo de Rivera. De burgeroorlog in Afghanistan IN&EZONDEN MEDEOG2LIN&. Dagkaarten ad 11,en Driedaagsche kaarten ad ff 1,50 met spoorwegreductie ook verkrijgbaar bij ons bureau. DE ZEEUWSCHE KOERIER Bureaux van Redactie en Administratie OOSTKADE 218, SAS-VAN-CENT Telefoon 15 Telegramadres: Koerier Abonnementsprijs 1.50 per 3 maanden, of 5.25 per jaar, bij vooruitbetaling - Advertentien 20 cent per regelbij contract lager ZEER KOOPKRACHTIGE LEZERSKRING ITSTEKEND GESCHIKT VOOR PUBLICITEIT Na de dagen van wilde uitgelatenheid een dag van nadenken en ingetogenheid. Het is ontroerend wanneer de Kerk op den morgen van Aschwoensdag met heiligen ernst tot de menschen komt en hen teekent met het aschkruisje, het teeken van boete en ver gankelijkheid. Een eenvoudig zinnebeeld, dit kruisje met asch, dat de Kerk ons op het voorhoofd drukt, maar in zijn eenvoud toch een machtig symbool voor de geloovige en mediteerende menschen. Het is een kleine plechtigheid, maar zelfs voor de eenvoudigste menschen goed te begrijpen en van diepe beteekenis, Gedenk, o mensch dat gij stof zijt en tot stof zult grj wederkeerenc. Men kan het aschkruisje halen zonder over de beteekenis ervan na te denken er zijn wellicht ook menschen, die in de ver beelding zijn, dat al het vuil der Carnavals dagen van hun ziel gewischt werd, toen zij zich lieten teekenen met het aschkruisje Dan verliest deze heilige ceremonie natuurlijk zijn geheele beteekenis en is niets anders meer dan een uiterlijke formaliteit. Maar voor de menschen die den zin der Kerkelijke plechtigheden begrijpen, heeft het Aschkruisje een diepe beteekenis. Herinnert de Kerk ons door deze symbo lische handeling niet aan de vergankelijkheid en de eeuwigheid en tracht zij ons daarvoor niet te vervullen met een heiligen levens ernst Zoowel het kruisteeken zelf als de woorden die bij het geven van het aschkruisje worden uitgesproken, sporen ons aan tot bekeering en boete, willen den mensch terughalen uit den roes van zingenot en hen voeren tot God en Zijne geboden zij willen zijn leven en streven hemelwaarts richten en hem aan sporen om toch blijmoedig en godsdienstig door het leven te gaan. Het Memento wil binnendringen in de ziel, haar losrukken van de ijdelheid en vergankelijkheid der wereld, zij wil den grooten ernst des levens weer terugvoeren onder het lichtzinnige mensch- dom, zij wil de gedachte aan de eeuwigheid levendig houden. De waarheid, die dit symbool in zich draagt, heeft vele menschen tot Hei ligen gemaaktzij kan en moet oók ons zuiveren van zonden en ons dichter bij God brengen. De asch is het symbool dér vergankelijk heid. Vergankelijkheid is het onvermijdelijk lot van al het aardsche en ook de mensch kan zich hieraan nietonttrekken. De trotsche werken der cultuur mogen den roem der menschen voor latere geslachten verkondigen, de mensch is en blijft aan de vergankelijkheid onderworpen. >Als een bloem groeit de mensch op en wordt vertreden en zijn leven vervliegt als een schaduw* (Tob. 14. 2.) Alles vergaat tot asch, alles vergaat tot stof, stof dat door den wind wordt weggewaaid. Ook gij Memento homo! Mensch denk daaraan Het is een hard en bitter woordonver draaglijk voor de lichtzinnigheid der wereld- Naar het Fransoh. 92) De jonge zangeres was echter op dit oogenblik als bedwelmd door den wonderbaren klank van haar eigen stem, en onder den invloed van haar gezang voelde zjj ook de vrengde en de smart van haar leven weer verlevendigd worden en de geestdrift van Eliane leek haar slechts een zioht- baar teeken van deze overeenstemming, die voor kunstenaars zolk een maohtig prikkel is. Haar eenigszins bedekte stem werd hoe langer hoe zuiverder en trilde hoe langer hoe fneer, en haar tot nn toe wankelend gehengen was nn zoo zeker, dat, zonder een boek te openen of een blad papier in te zien, zjj zich zonder moeite alles herinnerde wat zg vroeger gekend of gehoord had. Zoo van het een op het ander overgaand, herinnerde zg zich het lied, waarin Raynald haar 100 raw had doen ophonden te Rome, op dien gedenkwaardigen avond van hnn eerste ontmoeting en dat zg sedert dien tjjd nooit meer gezongen ?che menschen, die alleen maar willen ge- looven aan den glans en het genot dezer wereld een dringend vermanend woord waaraan niemand zich kan onttrekken, een woord, dat aan de deur van de zielen klopt en hamert en eischt om binnengelaten te worden een streng woord, onverbiddelijk in zijne waarheid en scherp als een snijdend zwaard en toch ook weer een bemoedigend woord, ingegeven door de liefdevolle zorg der Kerk voor onze zielen. De Kerk spreekt dit liefdevolle woord tot ons, omdat zij over al het aardsche heenschouwt en daarom de gedachte aan het eeuwige, het onvergankelijke in ons wil levendig houden, opdat wij het niet zouden vergeten in de dagelijksche beslommeringen en in den bedwelmenden roes der wereldsche genoegens. Want er is één ding, dat niet tot asch vergaat, dat blijft bestaan wanneer alles is vergaan onze ziel. j Nooit mogen wij de onvergankelijke woorden vergeten de ziel, God en de eeuwigheid. Is 't daarom niet noodzakelijk, dat wij, menschen, eens aangespoord worden om na te denken Vergeten wij menschen van den tegenwoor- digen tijd, maar niet al te gemakkelijk, dat wij een onsterfelijke ziel te redden hebben, dat God ons levensdoel en ons einde is, dat de Hemel ons Vaderland is Loopen wij niet allen gevaar, om terwille van den Mammon der ongerechtigheid den hemel te verliezen Zijn wij maar niet al te begeerig naar ijdel- heden en genoegens dezer wereld O, denk toch aan het Memento van Asch woensdag, dat juist gekozen woord voor de menschen van den tegenwoordigen tijd. Asch is het symbool van boete. De deuren van den H. Vastentijd worden geopend en de Kerk geleidt ons binnen in den ernstigen boetetijd. In de liturgische gebeden van Aschwoensdag smeeken wij telkens weer om dien geest van boetvaardigheid. Almachtige, eeuwige God, die aan de bewoners van Ninivé, vergiffenis hebt ge schonken, toen zij in zak en asch boetvaardig heid deden, verleen genadig, dat wij hen uitwendig zoo mogen navolgen dat wij met hen vergiffenis kunnen verwerven. Verleen ons, o Heer, den christelijken strijd met heilig vasten te beginnen, opdat wij, die strijden moeten tegen de geestelijke boosheid, door de hulp der onthouding mogen worden gesterkt. Zorg toch, dat de H. Vastentijd, ook voor U een tijd van genade wordt ARN. VAN LIEROP, Pr. Bovenstaand artikel werd ons vorige week ter plaatsing toegezonden doch moest wegens plaatsgebrek tot heden blijven liggen. Waar de inhoud intusschen nog actueel mag heeten, verleenen wij het volgaarne alsnog plaatsing. Red. Naar „De Maasbode" verneemt, beeft de heer Th F. M Sohaepman aan het Partgbeatnur bericht, dat hg in de kieskringen Den Bosch, Z e'and, Amsterdam. Rotterdam, Den Haag en Leiden, Dordrecht, Friesland, Groningen niet in aanmerking weceoht te komen voor de vrjje plaats, doch alleen als plaatsvervanger voor den kwaliteitszetel voor defensie in de kieskringen Den Bosch, Zeeland. had Nanwelghs fohter was zg begonnen, nauwelijks had zg de woorden geuit Ah dod oredea mirarti, of Eliane sidderde. De jonge Italiaansohe zag haar eerst rood en toen bleek worden en de woorden O I Zing dat niet, als je blieftontsnapten haar lippen, terwijl zg, met een onwillekeurige beweging en zonder er verder bjj te denken, haar hand op die van Ersilia legde om haar te beletten voort te gaan. Ersilia hield stil en keek haar een oogenblik stilzwijgend en verbaasd aan Zg ook mompelde zg Daarop sprak zg ontroerd Eliane, zeg mg, waarom je dit lied niet wil hooren P Ontroerd en verlegen dacht Eliane er nog slechts aan om een verontschuldiging te vinden Vergeef mij. Ersilia, en denk vooral niet, dat dit lied mg mishaagt, maar maar Terwgl zij zoo stotterde, herhaalde Ersilia Zeg mg dan, waarom je het oiet wilt hooren. O Alleen maar, omdat dit lied - ik had het maar eens in mjjn leven gehoord - - dat is reeds lang geleden - - - en - het herinnert mjj - - het herinnert mg aan - Aan iemand die je bemind en die je verloren hebt, niet waar zei Ersilia langzaam, terwijl ijj haar groote zwarte oogen op Eliane vestigde en een maar al te getronwe herinnering haar die woorden deed herhalen als een echo. Voor de zevende maal thans heeft de Kamer zich bemoeid met degenen die zich over onze holle kiezen of aangestoken tanden ontfermen. Bedoeling, ook reeds van vorige wettelijke voor zieningen was, dat degenen die zich reeds voor de wet van 1913 als tandheelkundige hadden gevestigd en hun beroep enkele jaren op alleszins goede wjjze hadden uitgeoefend, maar zich het bestaan onmogelijk zagen gemaakt door een arrest van den Hoogen Raad van 1920, voor verlies van hnn broodwinning zonden worden behoed. Een wetje van 1925 moest daarin voorzien, maar het werd niet goed uitgevoerd, zoodat in 192G reeds een herziening volgde. Ook daaraan echter moeten nog fonten kleven, zoodat thans alle gedupeerden, die \óór 1913 de tandprothese aitoefenden, hetzjj zelfstandig, hetzjj in loondienst en« die krachtens het bedoelde arrest van 1920 de tandheelkundige praktijk niet mogen nit oefenen, alsnog in staat zallen worden gesteldj door een praatisoh examen het bewijs te leveren. dat zg tot volledige nitoefening dier praotjjk in staat zijn. Stemming over het wetje heeft nog niet plaats gehad, maar de debatten verzekeren de aanneming er van. Vervolgens kwam een wijziging van de Invali diteitswet aan de orde. De praotjjk had uitgewezen, dat enkele bepalingen andere redigeering wensohe- ljjk maakten. De voornaamste dier wijzigingen betreft wel de loongrens. Naar de bestaande voorschriften is niet-verzekeringspliohtig de arbeider wiens loon f 1200 bedraagt. Bij de in werkingtreding der wet was die grens voldoende en dat bleef zoo, toen de loonen hooger werden, omdat wie eens verzekeringspliohtig was het bleef tot een loongrens van f SOOO was bereikt. In dienst tredende jonge arbeiders begonnen wel n^oit met een loon boven f 1200, zoodat ook zij of der de wet vielen. Intnssohen heeft de praotgk uitgewezen, dat er zekere oategorieëa arbeiders bestaan, als bijvoorbeeld opzichters bg de uit voering van werkea, die zoodoende bnitendewet vielen Daarom werd voorgesteld de grens van f 1200, waar beneden men verzekeringspliohtig is, tot f 2000 te verhoogen. Tegen deze wijziging bestond geen beswaar. Alleen wilde de heer Days elke loongrens laten jvervftllea, ïoodat ieder er onder vallen zon. Hg had ïairnii e3iter geen anooes. De berichten over Mexioo, waaruit na den moord op Obregon en de verkiezing van Gil tot president weinig bizonders viel te melden, sgn de laatste dagen weer bizondere attentie waard. Een moordaanslag op den president, die te nanwernood aan den aanslag ontkwam, werd gevolgd door een berioht dat de Kathoiiekenvorvolging ten einde loopt en de preeident vrede zon willen sluiten. Hiermee strookte weer sleohts een andere nede- deeling, dat hg tot verdere confiscatie der kerkelijke goederen zon overgegaan sgn en zon hebben iaten weten, dat iedere geestelijke die zich bmaen veertien dagen niet op de cffioieele bnreanx' liet insohrgven als rebel zon worden aangezien. Waarbjj men in acht te nemen heeft, dat de priesters zioh juist schuil honden, omdat zg hnn geestelijke bediening niet mogen uit oefenen 1 Van groote beteekenis lykt ook de nieuwe opstandige beweging tegen da regeering uitge broken De staat Sonora met een troepenmaoht van 1200U uian geregelde soldaten moet in vollen opstand zjjo. Valenznela, ond-Mexioaanscb gezant in Engeland, moet van dien opstand de leiding hebben20 generaals schijnen hem te stennen, en als het waar is hetgeen verluidt dat het zjjn bedoeling is de Kerk in haar reohten te herstellen, dan mag men er van verzekerd zijn, dat dnisenden zich bij deze beweging zallen aanslaiten. Missohien is reeds in weinig dagen in het land van de bloedigste godsdienstvervolging der laatste tien tallen jaren een geheele ommekeer in den toestand te wachten. Ook in Spanje sohjjnt er iets te broeien. Primo de Rivera moet niet meer het volle vertronwen van den Koning bezitten na het oproer van Cindad Real, en Aifons sohgnt naar nienwe raadgevers nit te zien. Intnssohen, wat men Primo de Rivera ook moge verwijten, feit is dat zjjn dictatuur het prestige van Spanje grooteljjks ten goede is gekomen. Berichten nit Afghanistan zal men goed doen voorioopig met eenige reserve te aanvaarden. De jongste tgding is, dat de gonvernenr van een der Noordelijke provinoies met zjjn fÜUÜÜ man troepen van Amanoellah naar Haliboellah is overgeloopen, waardoor de positie van den voor- maligen koning, welke zioh gunstig liet aanzien, weer zier précair zon zjjn geworden. (30) irt-ii 'i iiiHTimiftï-t Eliane was te verbaasd en }e verslagen om iets te antwoorden. Daar echter niets liaar de gebeur tenis kon doen vermoeden, die in de gedaohte van Ersilia opkwam, vermoedde zjj dat het toeval alleen haar zoo jnist had doen spreken en zjj had nn geen andere zorg dan om van gesprek te veranderen. Maar, daar Ersilia bleef aandringen en haar vraag herhaalde, zeide zjj Ja, het is zooals je zegt, en ik betrenr het, dat ik mjj zelf een oogenblik lang, vergeten heb. Laat ons er nn niet meer aan denken, Ersilia, ik smeek het je. Zing alles voor mjj. wat je wilt, dat lied zoowel als de anderen. Ik zal het nooit moede worden naar je te luisteren. Terwjjl zjj deze woorden sprak, traohtte zjj, glimlachend, de handen van Ersilia weder op de piano te leggen; maar deze dnwde haar zacht terng en zei: Neen. ik ben moe ik zing van.'avond niet meer. Ersilia stond op en plaatste zich weer op de oanapé, waar zjj den geheelen avond stil en in gedachten verzonken bleef zitten. Eliane kon haar gelaat niet zien, maar 'zjj maakte zioh bezorgd over haar onbewegljjkheid. Was het werkeljjk vermoeidheid? Had zjj haar beleedigd en was zjj ontevreden Was bet alleen maar een gril Hoe het ook zjj, zjj betrenrde het, dat zjj onwillekeurig deze zonderlinge verandering veroorzaakt had terwjjl zjj dacht aan wat dat onbewaakt oogenblik was voorafgegaan, en zjj voelde eenig berouw. De avond verliep vervelender dan gewoonljjk. Als de knecht de lamp binnenbraoht, nam Eliane gewoonljjk haar werk, terwjjl Ersilia ging fusten of soms sluimerde. Maar na sliep zjj niet. Op de oanapé zittend, met de handen gevonwen over haar knieën, met samengeknepen lippen, gefronste wenkbrauwen, hadden haar gelaat en haar geheele hooding iets ongewoons en verontrustends. Eindeljjk ging Eliane naar haar toe en zeide Wat is er, Ersilia Wat heb je? Zeg het mjj, ik wil het weten. Zjj nam een harer handen in de hare. Ersilia maakte een beweging om se terug te trekken, maar Eliane hield ze vast. Je handen zjjn jjskond, en je beeft als een riet. Je sennwen zjjn verward door de inspanning, dat zie ik wel Ik had het je nooit moeten toestaan, «n het je nog minder moeten vragen. Ersilia schudde het hoofd en zei op doffen toon Neen, neen, dat is het niet. Maar Eliane was overtnigd, dat zjj zioh niet bedroog, toen zjj haar eensklaps in tranen zag nitbarBten en daarop sennwaohtig snikken. Den daarop volgenden nacht kreeg Ersilia weer hevig de koorts, Den volgenden dag kon zjj niet opstaan en was zjj nn eens onrustig en dan weer, zooals den avond te voren, somber en swjjgend Nanweljjks kon Eliane eenige woorden met haar wisselen. (Wordt vervolgd).

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche Koerier | 1929 | | pagina 1