De Zeeuwsche Koerier
Vrijdag 23 April 1926,
Tweede Blad.
ITe-mille ton.
Hoe liefde Verwon.
van
40e öaargang. No. 3035
Sf. JPcïsius' EeuwFeest
en de algemeene Gebedsactie.
Kerknieuws.
Laat toekomen Uw Rijk.
Ingezonden Mededeeling.(5)
BERICHT
Burgerlijke Standen.
441 e Staatsloter ij.
Bestrijding ven tandbederf.
Boeken en Tijdschriften.
Tijdschrift voor R.-K. Ouders
eu Opvosders,
Een nieuw sportblad.
S o t t e r n ij.
Slecht voorbeeld.
Familie.
Onvervangbaar.
Bedelaarsverznchticg.
Huwelijk en oorlog.
Hem hotzelfde.
Slecht te verdragen.
Op 81 December a s. zal h*t 200 jaar geleden
zjjn, dat de H. Akïa'ns van Goiziga door Z H.
Paus Benediotus XIII werd opgenomen onder
het getal der heiligen. Luisterrijk aal deze
heiligverklaring wo:den herdacht van 21 Joni
1926 tot 21 Juni 1927 De oproep daartoe hee-fc
van uit het Vatioaan weerklonken, de gensche
wereld door. Reeds tweemaal werd in „Saucta
Maria" door Z. D. Hoogw. den Bisschop een
uiteenzetting gegeven van bet te vieren eeuwfeest
daarbg werd een uitgebreid program ontwikkeld
van de godsdienstige oefeningen, van de algemeene
gebedsaotie en werd een beroep gedaan op de mede
werking van fleeren Geestelijken en Leeken.
Zoo ia dan ook hier door de Kerkelijke Overheid,
in vaderlijke bezorgdheid voor het heil der haar
toevertrouwde jongelingen, bepaald, dat zgzulien
deelnemen aan deze grootsche St. Aloï^ius-
herdenking, die belooft te worden een wereld
gebeurtenis voor de katholieke jeugd van alle
landen. In dit internationaal huldebetoon, waar
het geldt, bewijzen te geven van katholiek leven
en bereidwillige volgzaamheid aen Paus en
Bisschop, wil ons bisdom ongetwijfeld bij geen
enkel ten achter staan. Wat, zoo vragen we ons
allereerst af, moet het doel zijn der feestviering
Het Comité in deze, onder Voorzitterschap van
Zijne Eminentie Kardinaal Pompili te Rome in
het leven geroepen, wil dit eeuwfeest gevierd
zien, niet zoozeer door uitwendigen luister als
wel door vernieuwing des geestes bij ODze jeugd
Ia dit streven, om onza jongelui op te voeren
tot een hooger godsdienstig leven, is gelegen het
algemeen doel der St. Akïsioskerdenking. Her
is voor ieder zonneklaar, dat ter bereiking van
zulk doel, tóó? alles noodlg is, de hulp van
Gods genade. En hoe, zoo vragen we verder, zal
die genade ons geworden tenzjj door een vurig
gebed Juist daarom moet de inzet van dit
eeuwfeest zijn een algemeene gebedsaotie voor de
jeugd, een actie, zoo levendig en zoo breed
mogelgk opgezet.
Hat zou een misverstand zijn, als men zou
meenen, dat bij deze St. Alc.ï nus-herdenkicg
betrokken zjjn allèèa onze jongelingen en joDge
mannen van 12 tot en met 23 jaar. Zeker, de
vele godvruchtige oefeningen zullen voornamelijk
voor hen worden gehonden, maar wat aangaat de
algemeene gebedsactie, daaraan mag niemand
onttrekken. Wanneer de gebedsactie zich aller
wegen ontplooit, dan gaan wjj mst vertrouwen
het St. Aloïsiusjaar te gemopt, dan zullen do
zegenrijke uitwerkingen niet achterwege blijven.
Evenals Mozes' gebed op den berg, het wapen-
Bncces voor Jozue's leger verzekerde, zoo zal de
gebedsaotie verhooring vinden daarboven en door
de voorspraak van St. Alcïsius van God verkrijgen
zegen over dit jubeljaar, waarmee voor de jengd
moet aanbreken een tijd van diepen godsdienstzin,
ridderlijke tronw aan de kerk en ongeschonden
reinheid. Om dis gebedsaotie ta bevorderen zal
door heel het bislom worden verspreid een
gedaohtenisplaatje van den H. Aloïsins, met het
bekende kerkelijke gebed. Moge het door bereid
vaardige propagandisten worden bezorgd in ieders
bezit 1 Moge ook door ieder dagelijks het gebed
worden gebeden. Want niet slechts van uit de
sohoollokalen, maar ook van achter de stille
kloostermaren, van nit de ziekenhuizen, ja van
nit elk huisgezin moet door vader en moeder,
48)
Tranen sijpelden door zjjn vingerB, vloeien over
de handen, die zijn gelaat bedekken.
Vergeten? Durft bij dat als een gunst te
vragen, terwijl nit de schipbreuk zijner hoop
slechts èén ding alles overleven zalde her
innering
Ja, de herinnering aan de korte oogenbükken
waarin hg enkele woorden met de uitverkorene
kon wisselenheerlijke minuten, telkens weer
herdacht, waarin hg haar stem door het venster
tn8Bohen de rozen vernam. Zal hg ooit den moed
hebben dat alles ais lastig en gevaarlijk te ver
jagen
Neen, de vergetelheid, kan hg niet vragen.
Al zon het verstand znlks eischen, het hart ver
biedt het hem.
Vlamgeknetter, een soherpe rooklucht wekken
hem opeens uit zijn verdooving
Hij opent de oogen en kijkt om.
Bij de jjseren balustrade staat Blanche da Vol-
pierre reoht opmet opgewekt gelaat houdt ze
een perkament in een kaarsvlam en laat het
langzaam verbranden.
Een perkamentVlindertje gelooft het te
raden. Hij springt op en spoedt zich naar het
meisje.
In 's hemels naam, wat doet n stamelt hij
Hg is bleek en zjjn hand beeft van ontroering,
als hg ze uitsteekt om Blanche het document te
ontnemen.
Neen, neen, Pierre, laat mjjn hand haar werk
doen. Heb ik u niet gezegd, dat het altijd die
van een vriendin zal zgn werpt ze tegen zich
losmakend om het papier te schudden en de ver
branding te voltooien.
De hanepooten van de onderteekening en het
ondersohrift van den notaris bestaan niet meer;
de bladerkroon, he* zegel met het wapen der
markiezen de Volpierre verdwijnt, op haar benrt
door de vlam verslonden.
door broer en zuster dit gebed ten hemel opstijgen,
als een immer brandende, geurige wierrook Dan
zal in vervulling ga n de intentie, die Z D.
Hoogw. de B ssehop zich fceefc vorgesteld bij de
viering van dit eeuwfeest, weike intentio op elk
gedechtecisplaatje is aecgegeven „He; doel der
viering van het tweede eeuwfeest van St Al. ine
Heiligverklaring is, aan te kw eken reinheid van
leven door gebed en zelfbeheersck;ng met ver
sterving. Tot bereiking van dat doel zullen we
allen St. Alcïnus' voorspraak afsmeeken, door
tijdens zijn jubeljaar dagelijks het echoone gebed
des H. Kerk ter eere van den Heilige te bidden".
Dit geve de goede God, door de machtige
tnaBchenkcmst van den H. Akïflus, den grooten
Patroon der jengd.
c VOS,
Dioo leider der viering van
St. Ahïiius' Eeuwfeest.
Hoe dringend de Pau30U hst Apostolaat des
Gebeds hebben aanbevolen'.
Leo XIII: „Het is onze bedoeling, dat alle
pastoors en direoteuren vgu godvruchtige vereeni-
gingen er hun best voor do-en, dit werk in to
voeren en het tot bloei te brengen in hun
parochies en vereenigingen".
Pius X in een eigenhandig schrijven aan den
a'gerneenen directeur van het Apostolaat des
Gebeds: „De katholieken hebben in grooten getale
zeer nuttige werken tot stand gebrachttooh is
geen het meer, dan dat, waarvan gjj, dierbare
zoon, de leider zgt".
Benediotus XV: „Dringend bsvelen wij het
Apostolaat des Gebeds aan alle geloovigen aan,
en wij wenschen, dat niemand nalate daarvan lid
te worden".
PiU3 XI September 1925 in een audiëntiesaan
8000 Itaiisaneoha leden van het Apostolaat des
Gebeds, als slot van een heerlijke lofrede: „Zeer
bizonder zegenen wij hot Werk van het Apostolaat
des Gebeds, dat een Werk is vau Jesus' Hart;
mogen de Bisschoppen voortgaan het met hun
zegeningen te overladen on door hun herderlijke
bemoiLngsn te bevorderen".
Laat dus eenieder zich bg een dar zelatricen
als lid opgeven 1
G van Gestel S. J
Bg Griep en Influenza werken
„Mijahardt's Sauapiriutabletten"
mede tot een spoedig herstel
HULST.
Gedu-ende Maart 1926.
Huwelijks-aangiften. 18 Mattheus Blommaert,
22 jaar, jm. en Catharina Bertina de Maagt, 20
jaar, jd. 27. Emile Petras Alexander Pietere, 20
jaar, jm. en Anna Marie. Johanna van Giesen, 20
jaar, jd. Augnstiüus de Bot, 22 jaar, jm. en
Maria Petronelia Blommaert, 18 jaar, jd. Jan
Fraccies Bosschaert, 28 jaar, jm. en Leonia Coleta
Blommaert, 20 jaar, jd.
Geboorten. 4. Josephns Marinus, zoon van
Benignus A van Bunder en Elisabeth van Hecke.
5 Joseph Nicolaas Marie, zoon van NioolaaB L.
Meersschaert en Antoinette L. M. de Boy. 10.
Nelly, dochter van Edümona C. L de Wilde en
Carolina M. Schuermeo. 11 Debora Cornelia,
dochter van Hendrik Hamelink en Francica C.
de Bruin 18. Joseph Seraphina, zoon van Petras
J. de Block en Julia M- van de Walle. 18.
Leocarda Leonza Andrea, dochter van Einardus
J. Blommaert en Carolina J Vermeersen.
Overigden. 7. Joseph Nicolaas Marie Meers-
sohaert, 2 dagen, zoon van Nicolaas Louis Meers
schaert en A. L M. de Boy. 18 Dirkje Antonette
Millenaar, 4]|» maand, dochter van Johannes M.
W- Millenaar en Jacoba A Elenbaas. 29. Philomena
Tieleman, 72 jaar, wed. van Charles van Goethem.
Een luttel hoopje asch, een weinig rook, ziedaar
alles, wat er van het document overblijft, dat
een eenw lang haat tnsschen twee geslachten
aanwakkerde.
Wezenloos kijkt Pierre toe, als kon, als wilde
hg het niet begrg'pen. Glimlachend wendt Blanohe
zich tot hem, en, nederknielend met de handen
op het hek gevonwen, bednidt zij hem evenzoo
te doen. Zg wijst hem op de Madonna, die van
Haar troon op hen neerziet.
Als gebroken door de ontroering, laat hg het
voorhoofd op de gzeren balustrade rasten, waar
van de konde zgn kloppende slapen eenigszins
verkoelt.
Kom, zegt Blanche, terwijl za hem met den
vinger op den schouder tikt.
Bij den iügang der kerk wachten mevrouw
de Volpierre en juffrouw Prudent hen op.
Wanneer de jongelieden bg haar zgn gekomen,
verheft de markiezin zich van haar zetel, legt
de hand van haar dochter in die van Pierre en
zegt halfluid met de oogen op de heilige Maagd
gericht
Zij geeft u aan elk»- der. Weest gezegend 1
W?esl gelukkig.
Allen verlaten het heiligdom om naar het dorp
terng te keeren Omhoog zingt een helder zonnetje
het hosanna boven den groenen den op 4en toren
geplant, vanwaar de klokketonen de geloovigen
voor de avondpleohtigheld oproepen.
Vlindertje vindt geen woorden om zgn ver
rassing, zgn bedwelmende blijdschap uit te
drukken, maar de tranen die langzaam en stil
zgn oogen ontvloeien, verkondigen welsprekender
dan woorden zgn geluk en dankbaarheid.
Groot kind 1 zegt de markiezin. Meende u dan
alleen het recht te hebben edelmoedig te zjjn
Hoe hebt u ook maar één oogeublik kannen
denken, dat bij mij gcud zwaarder zou wegsn
dan het geluk van mijn dochter
Maar mevrouw...
Zwijg nu ook maar, daar u niet hebt weten ta
spreken, toen het noodif? was, toen Blanche van
verdriet bijr.a bezweek >jj de gedachte aan uw
heengaan. Uwe go'ede joffronw Prudent heeft
zich heimelijk en buiten uw -weten de tolk moeten
maken van uw beider gevoelenshaar taot en
toewijding hebben in orde gebracht, wat uw
Derde Klasse Tweede Lijst
Tr-'hking van 20 April
f1000 No 2666 20583
f 400 No 7076 17499
f 200 No 8716 18789
f 100 No 5458 9204 18541 1672' 18975
De tanden bederven dorr gisting en rotting
van aan de tanden vastklevende sptjsresten. Spoel
dus na ied^ren ma&hijd den moed zorgvuldig met
schoon water en znig dit door de tussohecruimte
van de tanden.
Borstel uw tanden en kiezen oor het raar bed
gaan aan alle kanten met een deugdelijk tand
middel, ook aen de binnenzijde.
Als het tandvlees h, bloedt bij het borstelen, is
het ziek
Men moet de hind^r^n ren jongs af lee-rn de
spijzen flink en zorgvuldig te kauwen B denk we!:
Men oadeniondc zijn tanden door ze goed te
reinigen, ze fl uk t8 gebruiken, door ze regelmatig
aan tandheelkundig onderzoek te onderwerpen en
door zieke tanden vroegtijdig te laten heretellen.
Alleen een deskundige kan het hol worden van
een tand bijtijds ontdekken.
Gezondheidsraad.
Alle Boeken en Tijdschriften zijn ver
krijgbaar bij den Boekhandel van
„DE ZEEUW3CHE KOERIER".
15 April 1926, 8j ifl* vering. Het Nederlandsohe
Boekhuis, Tilburg. Abonnementsprijs per jaar
f 5 45
Deze ifLvering begint onder den titel „Neer
aanleiding van 'a. recensie" met eenige inlichtingen
en raadgevingen over jaugdleotnur. De ecbrijv r
beschouwt ais de beste boekt-n voor onze jeugd
degene, die 't ware leven uitteekeneu, deugden en
tekortkomingen van eenvoudige memschen, ge
moedelijk en gezellig vertellend. En natuurlijk
voor onze Roomsche kirjdereD het boek, waarin
't gezonde, natuurlijke Roomsche kinderleven is
uitgebeeld. Hij is tegen boeken waarin uitsluitend
over braafheid en heiligheid wordt gesproken,
evenzeer als tegen boeken, waarin 't religieuse
element totaal werd verwaarloosd.
Uit eigen ondervinding toont dê schrjjver aan
hoe onvoorzichtig ouders dikwijls zgn met lectuur
hoe ze uit zorgeloosheid boeken aan kinderen in
handen gaven, die noodzakelijk de phantasie
moeten verontreinigen en missohien nog ergere
gevolgen hebben.
AnDy Berkvecs-Hulsman spreekt op haar
pakkende voorstellingswijze ook over lezen. Eerst
wordt een meisje geteekend, dat nieuwegierig
bladzij db bladzij doorrent, dat boeken verslindt,
zenuwpatiënte moet worden, waarvan de ver
beelding ongezond wordt overspannen en echte
lnst tot geestelijken arbeid moet verdwjjnen. Dan
wordt er raad gegeven, hoe er gelezen móét
worden, langzaam met begrip en oordeel.
Doch op dis wjj ze heeft 'n goed boek een
machtige opvoedkundige waarde. Zoo alleen leert
men onderscheiden een goed en een slecht
karakter, een laakbare en een edele daad zóó
roept een goed boek de nobelste gevoelens
wakker, spoort aan tot navolging en volharding
en sterkt de afsohuw van 't kwaad.
Het vervolgstuk over de „Vreugde in de
Opvoeding" wijst op de echte bronnen van
vreugde voor 't kiud, op d3 natuurlmet al haar
wisselingen en betooverende sohoonheid, op de
vreugde die zgn oorsprong vindt in een gcei
geweten, in werken van naasteliefde, in 't ver
vullen van plichten. Eindelijk wijst de schrgver
op den rgken krans van vreugde die zich
slingert om de feesten der kerk, om de groote
Ohristusfeesten en Mariafee3ten, op dat allerrijkste
jaarprogram van de hoogste vreugde. Door dien
zegen van Christelijke blijheid moet 't zaad van
eigenliefde in een oogenblik bedorven zou hebben
Ik weet. dat u Blanohe bemint met al de
oprechtheid van uw edel hart ik, weet, dat
hetgeen zooveel anderen tot haar gevoerd zon
hebben: haar fortuin, juist het eenige was, dat
u Pierre, van haar verwijderde. Ik ken uw
ridderlijke belangeloosheid, en de kieschheid van
uw geweten is boven allen lof.
O, mevroaw, spreek zoo niet. Geef niet zulk
een naam, aan hetgeen eenvoudig rechtvaardig
heid is.
Ik ken ook uw plannen voor de toekomst; ik
keur ze goed, ik bewonder Z8. Daarom aarzel ik
geen oogenblik n hat gelnk van mgn kind toe te
vertrouwen.
Maar, mevrouw, ik ben een boerenzoonde
maatschappelijke afstand....
Hoe nu? Ds kleinzoon van Albéric Romain
durft van maatschappelijke afstanden spreken?
Ik meende, dat u een voorstander der gelijkheid
waart, mijnheer Vlindertje. Moet ik n er aan
herinneren, dat uw ideaal o, bloos na maar
niet als een schoolmeisje, juffrouw Pradent heeft
me geheel en al op de hoogte gebracht dat in
uw ideaal de man van de Girandiè e de eenheid
onder alle bewoners van Montbel moet bewerken
tnsschen alle partijen witten en rooden, zooals
zjj zeggen, boeren en burgers. Welnu, als het n
belieft, zullen we den adel er bijvoegen, en zooals
Bailly zegtde familie zal voltallig zijn
Ten minste, als u den ouden adel niet al te
afgeleefd vindt om in uw maatschappij van
modernen stijl te treden, mijnheer de Revolution-
nair. zei juffrouw Blanche ondeugend.
Hg bracht de hand van het meisje aan zgn
lippen en antwoordde, trillend van vreugde
Mijn God is het mogelijk, dat zooveel geluk
zoo plotseling op de wanhoop volgtIs het een
droom? Is het de werkelijkheid
Ja, mgn lieve jongen, een werkelijkheid, want
alles komt tereoht voor hem, die weet te willen,
die op hst doel afgaat, langs den rsohteu weg
van deugd en plioht, zei juffrouw Prudent.
Vooral wanneer een goede engelbewaarder onze
sohreden leidt, betuigde Pierre, dankbaar en
geroerd de hand van zgn oude vriendin drukkend.
En in de blauwe oogen van het meisje'starend,
dat hg thans voor hemel en aarde sjjn braid
Gods genade ontkiemen.
Aau 't slot vau deza eflivering worden de
statuten van den Cmisinsbond aangegeven, die
werd opgericht voor de bekeericg der Protestanten
door Pater F. Hendrichs s J. io Den Haeer
- v L.
Ouder den titel."Vu Sport-Illustratie „Vooraan"
heeft dezer dac^u-eeu nieuw sportblad het licht
gezien.' ITet motiveert zijn verschijning aldus:
„Ondanks het feit, dat <r in Nederland vele
sportbladen bestaan meenden wg dat er piRats iij
voor een sportblad, dat ziob onmiddellijk t»n doel
stelt door fraaie, aotu^ele illustraties bet sportleven
in beeld te brengen Natunrljik zuilen ook de
lezenswaardige amkvlen van eiker.de specialiteiten
niet outbroken, daarvoor s'aat. de naam, van den
leider der ledaotie, de beer A P. M. M usbj alt,
borg
De sport-illustrate „Vooraan" wil io h-nden
komen van aM«n, die in spurt belangstellen, ellen,
die lichaam? efeniug en -baweging in hsar besten
vorm beminnen, entbonsipst zijn voor goede
sportieve ver richtingen, e*n g»z.>nde, niet ovpr-
d even sportbe.trech'irg wettn te wi srdrer»t".
Het eerste rum o°r ziet er frist'h ec fl urig uit,
en g«*ffi zeer actuede sportfoto's, o a. den
Dnitschl- nJ Hell n -veds'iiid.
Minister Kan, wiens portret op de eerste pag'na
is opgenomen, nit zijn beste wrnschen vcor den
bloei van het nieuwe orgBBn.
Door een speciale ov«reenkomst met de nitgevers
zal „Vooraan" elke we-k cratis voor de rcokera
der ook in ons blad geannonceerde „O'ympia"-
sigaretten bg hnnce winkeliers verkrggbear zgr.
Vader: Jan, ik wil riet, dat je voortaan nog
met onze commensalen tegelijk eet.
Jan: Waarom niet, vader?
Vader Omdat jij veel te veel eef, en dat is
een slecht voorbeeld voor de menscheD, die bjj
ons iDwcner-,
Een boer zat steeds tot ergfrnis van zgn vrouw
tot 's avonds laat in de herberg. Zjj besloot hem
eens een flinke les te geven. Op een avond ver
kleedde zjj zich als duivel, en stelde zich verdekt
achter een boom op. Toen de hoer duchtig ean-
geschoten naar huis strompelde, trad zjj hem
tegemoet.
Wie ben jij hakkelde de boer verschrikt.
Ik ben de baarlijke duivel, bromde de vrouw.
Dan zijn we zwagers riep»de boer, want ik
ben met je zuster getrouwd.
Buurman, de radio zal toch nooit het nieuwsblad
kannen vervangen 1
Waarom riet
Nou, kan jjj met de radio je kachel aanmaken,
je kasten behangen of er closetpapier van sngden
Mooie boel tegenwoordig Als ik zeg, dat ik
doof ben zeggen ze hardop dat ik een ouwe
smeerpoets ben, eu als ik me blind houd, stoppen
ze me valsoh geld in mgn handen
Ik hoor, John, dat je gaat trouwen. Ik hoop
dat je erg gelukkig mag worden.
Och waarom zon ik niet. Ik heb altijd geboft.
Ik heb den heeien oorlog meegemaakt zonder ooit
een schram op te loopen.
Zjj ernstig: Ik kan je niet tronwen, omdat ik
je niet lief heb. Maar ik wil een zuster voor je zjjn.
Hg: Goed! Maar hoeveel deDk je dat vader
ors zal nalaten, als hg komt te sterven
Hier hebt ge een heerlijk glas water, zei een
oude dame tot een bedelaar, die klaagde dat hjj
zoo'n dorst had.
Wat weiger je dat
Ja, ziet u, mevrouw, zei de bedelaar, ik heb
'n jjzeren constitutie en nu vrees ik dat die van
water zal gaan roesten.
mocht noemen, voegde bij er bjj
En wanneer dan bovendien in den nacht een
gezegende ster den reiziger naar de haven voorlicht.
Dien avond was het groot feest in den salon
vau den Ch&'us. Vlindertje had daar onder het
Christusbeeld, uit de school van Montbel gered,
het portret van den markies And;é Veriy de
Volpierre opgehangen, en deze soheen van uit zjjn
verbleekte gonden lijst fier en met vurig oog op
zijn laatste nakomelinge neer te zien, die daar
gezeten was tnsschen den burger Albéric Romain,
den banneling van den 2den December, en Pierre
Girand, afstammeling en eveneens de laatste van
een uitstervend boerengeslacht.
Jnffronw Pradent, de handen in den schoot
gevouwen, keek met welgevallen naar de ver
loofden en sprak in zich zelf
De rassen sterven nit, maar de volken staan
weer ten leven op. Na verouderd te zijn, verjongen
ze weer, nit hun asch herboren.
Over het tegenwoordige heen zag de wjjze
vrouw in de toekomst een nieuw Montbel, opgericht
uit de bouwvallen van het onde, herschapen door
8en levendmakende, zedeljjke en stcffelgke kracht,
het geloof, de eenvoudige, zuivere zeden, de liefde,
die ééu en sterk maakt.
Met Roimain zon ze er den volgenden winter
lang en breed over disputeeren, terwjjl de Btnkken
op het schaakbord bleven rusten, en „de kleinen"
daarboven op de Giraudiére, hnn geluk zonden
uitzingen.
Maar dien avond gaf men zich geheel en al
aan de vreugde, over „de samensmelting der drie
orden", zooals de dokter dat uitdrukte. Volg°na
aloud gebruik zou het verlovingsfeest in het hois
met het torentje op de place d'Armes gevierd
moeten worden. Maar Romain had het anders
beslist.
Het zal op den Chains zjjn mevrouw, want op
den Chains znlt n zijn als in nw eigen hnis.
Gaarne had mevrouw de Volpierre geweigerd,
maar ze moest wel toegeven, wilde zg geen storm
zien losbarsten.
Ja, had hjj volgehouden, ik beschouw den
Ch&lns voortaan als nw eigendomals het u
belieft mg er als hnurder te honden, zal ik mjjn
logies gaarne aanvaarden.
(Wordt vervolgd)