De Zeeuwsche Koerier Vrijdag 23 April 1926, Tweede Blad. ITe-mille ton. Hoe liefde Verwon. van 40e öaargang. No. 3035 Sf. JPcïsius' EeuwFeest en de algemeene Gebedsactie. Kerknieuws. Laat toekomen Uw Rijk. Ingezonden Mededeeling.(5) BERICHT Burgerlijke Standen. 441 e Staatsloter ij. Bestrijding ven tandbederf. Boeken en Tijdschriften. Tijdschrift voor R.-K. Ouders eu Opvosders, Een nieuw sportblad. S o t t e r n ij. Slecht voorbeeld. Familie. Onvervangbaar. Bedelaarsverznchticg. Huwelijk en oorlog. Hem hotzelfde. Slecht te verdragen. Op 81 December a s. zal h*t 200 jaar geleden zjjn, dat de H. Akïa'ns van Goiziga door Z H. Paus Benediotus XIII werd opgenomen onder het getal der heiligen. Luisterrijk aal deze heiligverklaring wo:den herdacht van 21 Joni 1926 tot 21 Juni 1927 De oproep daartoe hee-fc van uit het Vatioaan weerklonken, de gensche wereld door. Reeds tweemaal werd in „Saucta Maria" door Z. D. Hoogw. den Bisschop een uiteenzetting gegeven van bet te vieren eeuwfeest daarbg werd een uitgebreid program ontwikkeld van de godsdienstige oefeningen, van de algemeene gebedsaotie en werd een beroep gedaan op de mede werking van fleeren Geestelijken en Leeken. Zoo ia dan ook hier door de Kerkelijke Overheid, in vaderlijke bezorgdheid voor het heil der haar toevertrouwde jongelingen, bepaald, dat zgzulien deelnemen aan deze grootsche St. Aloï^ius- herdenking, die belooft te worden een wereld gebeurtenis voor de katholieke jeugd van alle landen. In dit internationaal huldebetoon, waar het geldt, bewijzen te geven van katholiek leven en bereidwillige volgzaamheid aen Paus en Bisschop, wil ons bisdom ongetwijfeld bij geen enkel ten achter staan. Wat, zoo vragen we ons allereerst af, moet het doel zijn der feestviering Het Comité in deze, onder Voorzitterschap van Zijne Eminentie Kardinaal Pompili te Rome in het leven geroepen, wil dit eeuwfeest gevierd zien, niet zoozeer door uitwendigen luister als wel door vernieuwing des geestes bij ODze jeugd Ia dit streven, om onza jongelui op te voeren tot een hooger godsdienstig leven, is gelegen het algemeen doel der St. Akïsioskerdenking. Her is voor ieder zonneklaar, dat ter bereiking van zulk doel, tóó? alles noodlg is, de hulp van Gods genade. En hoe, zoo vragen we verder, zal die genade ons geworden tenzjj door een vurig gebed Juist daarom moet de inzet van dit eeuwfeest zijn een algemeene gebedsaotie voor de jeugd, een actie, zoo levendig en zoo breed mogelgk opgezet. Hat zou een misverstand zijn, als men zou meenen, dat bij deze St. Alc.ï nus-herdenkicg betrokken zjjn allèèa onze jongelingen en joDge mannen van 12 tot en met 23 jaar. Zeker, de vele godvruchtige oefeningen zullen voornamelijk voor hen worden gehonden, maar wat aangaat de algemeene gebedsactie, daaraan mag niemand onttrekken. Wanneer de gebedsactie zich aller wegen ontplooit, dan gaan wjj mst vertrouwen het St. Aloïsiusjaar te gemopt, dan zullen do zegenrijke uitwerkingen niet achterwege blijven. Evenals Mozes' gebed op den berg, het wapen- Bncces voor Jozue's leger verzekerde, zoo zal de gebedsaotie verhooring vinden daarboven en door de voorspraak van St. Alcïsius van God verkrijgen zegen over dit jubeljaar, waarmee voor de jengd moet aanbreken een tijd van diepen godsdienstzin, ridderlijke tronw aan de kerk en ongeschonden reinheid. Om dis gebedsaotie ta bevorderen zal door heel het bislom worden verspreid een gedaohtenisplaatje van den H. Aloïsins, met het bekende kerkelijke gebed. Moge het door bereid vaardige propagandisten worden bezorgd in ieders bezit 1 Moge ook door ieder dagelijks het gebed worden gebeden. Want niet slechts van uit de sohoollokalen, maar ook van achter de stille kloostermaren, van nit de ziekenhuizen, ja van nit elk huisgezin moet door vader en moeder, 48) Tranen sijpelden door zjjn vingerB, vloeien over de handen, die zijn gelaat bedekken. Vergeten? Durft bij dat als een gunst te vragen, terwijl nit de schipbreuk zijner hoop slechts èén ding alles overleven zalde her innering Ja, de herinnering aan de korte oogenbükken waarin hg enkele woorden met de uitverkorene kon wisselenheerlijke minuten, telkens weer herdacht, waarin hg haar stem door het venster tn8Bohen de rozen vernam. Zal hg ooit den moed hebben dat alles ais lastig en gevaarlijk te ver jagen Neen, de vergetelheid, kan hg niet vragen. Al zon het verstand znlks eischen, het hart ver biedt het hem. Vlamgeknetter, een soherpe rooklucht wekken hem opeens uit zijn verdooving Hij opent de oogen en kijkt om. Bij de jjseren balustrade staat Blanche da Vol- pierre reoht opmet opgewekt gelaat houdt ze een perkament in een kaarsvlam en laat het langzaam verbranden. Een perkamentVlindertje gelooft het te raden. Hij springt op en spoedt zich naar het meisje. In 's hemels naam, wat doet n stamelt hij Hg is bleek en zjjn hand beeft van ontroering, als hg ze uitsteekt om Blanche het document te ontnemen. Neen, neen, Pierre, laat mjjn hand haar werk doen. Heb ik u niet gezegd, dat het altijd die van een vriendin zal zgn werpt ze tegen zich losmakend om het papier te schudden en de ver branding te voltooien. De hanepooten van de onderteekening en het ondersohrift van den notaris bestaan niet meer; de bladerkroon, he* zegel met het wapen der markiezen de Volpierre verdwijnt, op haar benrt door de vlam verslonden. door broer en zuster dit gebed ten hemel opstijgen, als een immer brandende, geurige wierrook Dan zal in vervulling ga n de intentie, die Z D. Hoogw. de B ssehop zich fceefc vorgesteld bij de viering van dit eeuwfeest, weike intentio op elk gedechtecisplaatje is aecgegeven „He; doel der viering van het tweede eeuwfeest van St Al. ine Heiligverklaring is, aan te kw eken reinheid van leven door gebed en zelfbeheersck;ng met ver sterving. Tot bereiking van dat doel zullen we allen St. Alcïnus' voorspraak afsmeeken, door tijdens zijn jubeljaar dagelijks het echoone gebed des H. Kerk ter eere van den Heilige te bidden". Dit geve de goede God, door de machtige tnaBchenkcmst van den H. Akïflus, den grooten Patroon der jengd. c VOS, Dioo leider der viering van St. Ahïiius' Eeuwfeest. Hoe dringend de Pau30U hst Apostolaat des Gebeds hebben aanbevolen'. Leo XIII: „Het is onze bedoeling, dat alle pastoors en direoteuren vgu godvruchtige vereeni- gingen er hun best voor do-en, dit werk in to voeren en het tot bloei te brengen in hun parochies en vereenigingen". Pius X in een eigenhandig schrijven aan den a'gerneenen directeur van het Apostolaat des Gebeds: „De katholieken hebben in grooten getale zeer nuttige werken tot stand gebrachttooh is geen het meer, dan dat, waarvan gjj, dierbare zoon, de leider zgt". Benediotus XV: „Dringend bsvelen wij het Apostolaat des Gebeds aan alle geloovigen aan, en wij wenschen, dat niemand nalate daarvan lid te worden". PiU3 XI September 1925 in een audiëntiesaan 8000 Itaiisaneoha leden van het Apostolaat des Gebeds, als slot van een heerlijke lofrede: „Zeer bizonder zegenen wij hot Werk van het Apostolaat des Gebeds, dat een Werk is vau Jesus' Hart; mogen de Bisschoppen voortgaan het met hun zegeningen te overladen on door hun herderlijke bemoiLngsn te bevorderen". Laat dus eenieder zich bg een dar zelatricen als lid opgeven 1 G van Gestel S. J Bg Griep en Influenza werken „Mijahardt's Sauapiriutabletten" mede tot een spoedig herstel HULST. Gedu-ende Maart 1926. Huwelijks-aangiften. 18 Mattheus Blommaert, 22 jaar, jm. en Catharina Bertina de Maagt, 20 jaar, jd. 27. Emile Petras Alexander Pietere, 20 jaar, jm. en Anna Marie. Johanna van Giesen, 20 jaar, jd. Augnstiüus de Bot, 22 jaar, jm. en Maria Petronelia Blommaert, 18 jaar, jd. Jan Fraccies Bosschaert, 28 jaar, jm. en Leonia Coleta Blommaert, 20 jaar, jd. Geboorten. 4. Josephns Marinus, zoon van Benignus A van Bunder en Elisabeth van Hecke. 5 Joseph Nicolaas Marie, zoon van NioolaaB L. Meersschaert en Antoinette L. M. de Boy. 10. Nelly, dochter van Edümona C. L de Wilde en Carolina M. Schuermeo. 11 Debora Cornelia, dochter van Hendrik Hamelink en Francica C. de Bruin 18. Joseph Seraphina, zoon van Petras J. de Block en Julia M- van de Walle. 18. Leocarda Leonza Andrea, dochter van Einardus J. Blommaert en Carolina J Vermeersen. Overigden. 7. Joseph Nicolaas Marie Meers- sohaert, 2 dagen, zoon van Nicolaas Louis Meers schaert en A. L M. de Boy. 18 Dirkje Antonette Millenaar, 4]|» maand, dochter van Johannes M. W- Millenaar en Jacoba A Elenbaas. 29. Philomena Tieleman, 72 jaar, wed. van Charles van Goethem. Een luttel hoopje asch, een weinig rook, ziedaar alles, wat er van het document overblijft, dat een eenw lang haat tnsschen twee geslachten aanwakkerde. Wezenloos kijkt Pierre toe, als kon, als wilde hg het niet begrg'pen. Glimlachend wendt Blanohe zich tot hem, en, nederknielend met de handen op het hek gevonwen, bednidt zij hem evenzoo te doen. Zg wijst hem op de Madonna, die van Haar troon op hen neerziet. Als gebroken door de ontroering, laat hg het voorhoofd op de gzeren balustrade rasten, waar van de konde zgn kloppende slapen eenigszins verkoelt. Kom, zegt Blanche, terwijl za hem met den vinger op den schouder tikt. Bij den iügang der kerk wachten mevrouw de Volpierre en juffrouw Prudent hen op. Wanneer de jongelieden bg haar zgn gekomen, verheft de markiezin zich van haar zetel, legt de hand van haar dochter in die van Pierre en zegt halfluid met de oogen op de heilige Maagd gericht Zij geeft u aan elk»- der. Weest gezegend 1 W?esl gelukkig. Allen verlaten het heiligdom om naar het dorp terng te keeren Omhoog zingt een helder zonnetje het hosanna boven den groenen den op 4en toren geplant, vanwaar de klokketonen de geloovigen voor de avondpleohtigheld oproepen. Vlindertje vindt geen woorden om zgn ver rassing, zgn bedwelmende blijdschap uit te drukken, maar de tranen die langzaam en stil zgn oogen ontvloeien, verkondigen welsprekender dan woorden zgn geluk en dankbaarheid. Groot kind 1 zegt de markiezin. Meende u dan alleen het recht te hebben edelmoedig te zjjn Hoe hebt u ook maar één oogeublik kannen denken, dat bij mij gcud zwaarder zou wegsn dan het geluk van mijn dochter Maar mevrouw... Zwijg nu ook maar, daar u niet hebt weten ta spreken, toen het noodif? was, toen Blanche van verdriet bijr.a bezweek >jj de gedachte aan uw heengaan. Uwe go'ede joffronw Prudent heeft zich heimelijk en buiten uw -weten de tolk moeten maken van uw beider gevoelenshaar taot en toewijding hebben in orde gebracht, wat uw Derde Klasse Tweede Lijst Tr-'hking van 20 April f1000 No 2666 20583 f 400 No 7076 17499 f 200 No 8716 18789 f 100 No 5458 9204 18541 1672' 18975 De tanden bederven dorr gisting en rotting van aan de tanden vastklevende sptjsresten. Spoel dus na ied^ren ma&hijd den moed zorgvuldig met schoon water en znig dit door de tussohecruimte van de tanden. Borstel uw tanden en kiezen oor het raar bed gaan aan alle kanten met een deugdelijk tand middel, ook aen de binnenzijde. Als het tandvlees h, bloedt bij het borstelen, is het ziek Men moet de hind^r^n ren jongs af lee-rn de spijzen flink en zorgvuldig te kauwen B denk we!: Men oadeniondc zijn tanden door ze goed te reinigen, ze fl uk t8 gebruiken, door ze regelmatig aan tandheelkundig onderzoek te onderwerpen en door zieke tanden vroegtijdig te laten heretellen. Alleen een deskundige kan het hol worden van een tand bijtijds ontdekken. Gezondheidsraad. Alle Boeken en Tijdschriften zijn ver krijgbaar bij den Boekhandel van „DE ZEEUW3CHE KOERIER". 15 April 1926, 8j ifl* vering. Het Nederlandsohe Boekhuis, Tilburg. Abonnementsprijs per jaar f 5 45 Deze ifLvering begint onder den titel „Neer aanleiding van 'a. recensie" met eenige inlichtingen en raadgevingen over jaugdleotnur. De ecbrijv r beschouwt ais de beste boekt-n voor onze jeugd degene, die 't ware leven uitteekeneu, deugden en tekortkomingen van eenvoudige memschen, ge moedelijk en gezellig vertellend. En natuurlijk voor onze Roomsche kirjdereD het boek, waarin 't gezonde, natuurlijke Roomsche kinderleven is uitgebeeld. Hij is tegen boeken waarin uitsluitend over braafheid en heiligheid wordt gesproken, evenzeer als tegen boeken, waarin 't religieuse element totaal werd verwaarloosd. Uit eigen ondervinding toont dê schrjjver aan hoe onvoorzichtig ouders dikwijls zgn met lectuur hoe ze uit zorgeloosheid boeken aan kinderen in handen gaven, die noodzakelijk de phantasie moeten verontreinigen en missohien nog ergere gevolgen hebben. AnDy Berkvecs-Hulsman spreekt op haar pakkende voorstellingswijze ook over lezen. Eerst wordt een meisje geteekend, dat nieuwegierig bladzij db bladzij doorrent, dat boeken verslindt, zenuwpatiënte moet worden, waarvan de ver beelding ongezond wordt overspannen en echte lnst tot geestelijken arbeid moet verdwjjnen. Dan wordt er raad gegeven, hoe er gelezen móét worden, langzaam met begrip en oordeel. Doch op dis wjj ze heeft 'n goed boek een machtige opvoedkundige waarde. Zoo alleen leert men onderscheiden een goed en een slecht karakter, een laakbare en een edele daad zóó roept een goed boek de nobelste gevoelens wakker, spoort aan tot navolging en volharding en sterkt de afsohuw van 't kwaad. Het vervolgstuk over de „Vreugde in de Opvoeding" wijst op de echte bronnen van vreugde voor 't kiud, op d3 natuurlmet al haar wisselingen en betooverende sohoonheid, op de vreugde die zgn oorsprong vindt in een gcei geweten, in werken van naasteliefde, in 't ver vullen van plichten. Eindelijk wijst de schrgver op den rgken krans van vreugde die zich slingert om de feesten der kerk, om de groote Ohristusfeesten en Mariafee3ten, op dat allerrijkste jaarprogram van de hoogste vreugde. Door dien zegen van Christelijke blijheid moet 't zaad van eigenliefde in een oogenblik bedorven zou hebben Ik weet. dat u Blanohe bemint met al de oprechtheid van uw edel hart ik, weet, dat hetgeen zooveel anderen tot haar gevoerd zon hebben: haar fortuin, juist het eenige was, dat u Pierre, van haar verwijderde. Ik ken uw ridderlijke belangeloosheid, en de kieschheid van uw geweten is boven allen lof. O, mevroaw, spreek zoo niet. Geef niet zulk een naam, aan hetgeen eenvoudig rechtvaardig heid is. Ik ken ook uw plannen voor de toekomst; ik keur ze goed, ik bewonder Z8. Daarom aarzel ik geen oogenblik n hat gelnk van mgn kind toe te vertrouwen. Maar, mevrouw, ik ben een boerenzoonde maatschappelijke afstand.... Hoe nu? Ds kleinzoon van Albéric Romain durft van maatschappelijke afstanden spreken? Ik meende, dat u een voorstander der gelijkheid waart, mijnheer Vlindertje. Moet ik n er aan herinneren, dat uw ideaal o, bloos na maar niet als een schoolmeisje, juffrouw Pradent heeft me geheel en al op de hoogte gebracht dat in uw ideaal de man van de Girandiè e de eenheid onder alle bewoners van Montbel moet bewerken tnsschen alle partijen witten en rooden, zooals zjj zeggen, boeren en burgers. Welnu, als het n belieft, zullen we den adel er bijvoegen, en zooals Bailly zegtde familie zal voltallig zijn Ten minste, als u den ouden adel niet al te afgeleefd vindt om in uw maatschappij van modernen stijl te treden, mijnheer de Revolution- nair. zei juffrouw Blanche ondeugend. Hg bracht de hand van het meisje aan zgn lippen en antwoordde, trillend van vreugde Mijn God is het mogelijk, dat zooveel geluk zoo plotseling op de wanhoop volgtIs het een droom? Is het de werkelijkheid Ja, mgn lieve jongen, een werkelijkheid, want alles komt tereoht voor hem, die weet te willen, die op hst doel afgaat, langs den rsohteu weg van deugd en plioht, zei juffrouw Prudent. Vooral wanneer een goede engelbewaarder onze sohreden leidt, betuigde Pierre, dankbaar en geroerd de hand van zgn oude vriendin drukkend. En in de blauwe oogen van het meisje'starend, dat hg thans voor hemel en aarde sjjn braid Gods genade ontkiemen. Aau 't slot vau deza eflivering worden de statuten van den Cmisinsbond aangegeven, die werd opgericht voor de bekeericg der Protestanten door Pater F. Hendrichs s J. io Den Haeer - v L. Ouder den titel."Vu Sport-Illustratie „Vooraan" heeft dezer dac^u-eeu nieuw sportblad het licht gezien.' ITet motiveert zijn verschijning aldus: „Ondanks het feit, dat <r in Nederland vele sportbladen bestaan meenden wg dat er piRats iij voor een sportblad, dat ziob onmiddellijk t»n doel stelt door fraaie, aotu^ele illustraties bet sportleven in beeld te brengen Natunrljik zuilen ook de lezenswaardige amkvlen van eiker.de specialiteiten niet outbroken, daarvoor s'aat. de naam, van den leider der ledaotie, de beer A P. M. M usbj alt, borg De sport-illustrate „Vooraan" wil io h-nden komen van aM«n, die in spurt belangstellen, ellen, die lichaam? efeniug en -baweging in hsar besten vorm beminnen, entbonsipst zijn voor goede sportieve ver richtingen, e*n g»z.>nde, niet ovpr- d even sportbe.trech'irg wettn te wi srdrer»t". Het eerste rum o°r ziet er frist'h ec fl urig uit, en g«*ffi zeer actuede sportfoto's, o a. den Dnitschl- nJ Hell n -veds'iiid. Minister Kan, wiens portret op de eerste pag'na is opgenomen, nit zijn beste wrnschen vcor den bloei van het nieuwe orgBBn. Door een speciale ov«reenkomst met de nitgevers zal „Vooraan" elke we-k cratis voor de rcokera der ook in ons blad geannonceerde „O'ympia"- sigaretten bg hnnce winkeliers verkrggbear zgr. Vader: Jan, ik wil riet, dat je voortaan nog met onze commensalen tegelijk eet. Jan: Waarom niet, vader? Vader Omdat jij veel te veel eef, en dat is een slecht voorbeeld voor de menscheD, die bjj ons iDwcner-, Een boer zat steeds tot ergfrnis van zgn vrouw tot 's avonds laat in de herberg. Zjj besloot hem eens een flinke les te geven. Op een avond ver kleedde zjj zich als duivel, en stelde zich verdekt achter een boom op. Toen de hoer duchtig ean- geschoten naar huis strompelde, trad zjj hem tegemoet. Wie ben jij hakkelde de boer verschrikt. Ik ben de baarlijke duivel, bromde de vrouw. Dan zijn we zwagers riep»de boer, want ik ben met je zuster getrouwd. Buurman, de radio zal toch nooit het nieuwsblad kannen vervangen 1 Waarom riet Nou, kan jjj met de radio je kachel aanmaken, je kasten behangen of er closetpapier van sngden Mooie boel tegenwoordig Als ik zeg, dat ik doof ben zeggen ze hardop dat ik een ouwe smeerpoets ben, eu als ik me blind houd, stoppen ze me valsoh geld in mgn handen Ik hoor, John, dat je gaat trouwen. Ik hoop dat je erg gelukkig mag worden. Och waarom zon ik niet. Ik heb altijd geboft. Ik heb den heeien oorlog meegemaakt zonder ooit een schram op te loopen. Zjj ernstig: Ik kan je niet tronwen, omdat ik je niet lief heb. Maar ik wil een zuster voor je zjjn. Hg: Goed! Maar hoeveel deDk je dat vader ors zal nalaten, als hg komt te sterven Hier hebt ge een heerlijk glas water, zei een oude dame tot een bedelaar, die klaagde dat hjj zoo'n dorst had. Wat weiger je dat Ja, ziet u, mevrouw, zei de bedelaar, ik heb 'n jjzeren constitutie en nu vrees ik dat die van water zal gaan roesten. mocht noemen, voegde bij er bjj En wanneer dan bovendien in den nacht een gezegende ster den reiziger naar de haven voorlicht. Dien avond was het groot feest in den salon vau den Ch&'us. Vlindertje had daar onder het Christusbeeld, uit de school van Montbel gered, het portret van den markies And;é Veriy de Volpierre opgehangen, en deze soheen van uit zjjn verbleekte gonden lijst fier en met vurig oog op zijn laatste nakomelinge neer te zien, die daar gezeten was tnsschen den burger Albéric Romain, den banneling van den 2den December, en Pierre Girand, afstammeling en eveneens de laatste van een uitstervend boerengeslacht. Jnffronw Pradent, de handen in den schoot gevouwen, keek met welgevallen naar de ver loofden en sprak in zich zelf De rassen sterven nit, maar de volken staan weer ten leven op. Na verouderd te zijn, verjongen ze weer, nit hun asch herboren. Over het tegenwoordige heen zag de wjjze vrouw in de toekomst een nieuw Montbel, opgericht uit de bouwvallen van het onde, herschapen door 8en levendmakende, zedeljjke en stcffelgke kracht, het geloof, de eenvoudige, zuivere zeden, de liefde, die ééu en sterk maakt. Met Roimain zon ze er den volgenden winter lang en breed over disputeeren, terwjjl de Btnkken op het schaakbord bleven rusten, en „de kleinen" daarboven op de Giraudiére, hnn geluk zonden uitzingen. Maar dien avond gaf men zich geheel en al aan de vreugde, over „de samensmelting der drie orden", zooals de dokter dat uitdrukte. Volg°na aloud gebruik zou het verlovingsfeest in het hois met het torentje op de place d'Armes gevierd moeten worden. Maar Romain had het anders beslist. Het zal op den Chains zjjn mevrouw, want op den Chains znlt n zijn als in nw eigen hnis. Gaarne had mevrouw de Volpierre geweigerd, maar ze moest wel toegeven, wilde zg geen storm zien losbarsten. Ja, had hjj volgehouden, ik beschouw den Ch&lns voortaan als nw eigendomals het u belieft mg er als hnurder te honden, zal ik mjjn logies gaarne aanvaarden. (Wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche Koerier | 1926 | | pagina 5