De Zeeuwsche Koerier' Vr jlig 19 Maart 1926, Tweede Blad. Geschiedenis van Westdorpe. van öjorgang. No. 3025 Landbouw en Veeteelt. Wat iodere maand te doen geeft. Ingezonden Mededeeltng. (14) Gemengd Nieuws. UIT HET BINNENLAND^ Wreede ontgoocheling. UIT HET BUITENLAND. Droevige cijfers. S o t t e r n ij. Levensfilosofie, Compensatie. Levenservaring. Moeilijke vraag. De reden. Belde gelijk. (2e helft Maart.) Nadruk verboden Ia d»ze maand wordt, bjj gunstig weer, een aanvang gemaakt uaet het z.men van zomerrogge, van Maartsohe gerst en haver. Is voor deo winter geploegd, dan k*,. men thans den grond luchtig bewerken m" d;paa;d*nhak Mmd kan voortgaan zjjn grasinmt opropsten. en zie na of aari de afsluiting der weiden nog iets gedaan dient te worden Wg' lazen enkele gevallen van miltvuur Wr-^m wn even wil'en herinneren aan den ~-«i -a s den heer Ten Haeff, lnsv^Otcu' van <if. V«rram; jjkundigen Dienst te L«k Hen ra i aeling gestorven dieren niet ia den s^i of op het erf den hais af te snjjden. Hierdoor wordt de smetstof verspreid en kan de ziekte ieder jaar terugkeeren Men late dergelijke oadavers rnstig liggen op de plaats waar ze zijn gestorven en bedekbe ze met sakken, gedrenkt in een oreolineoplossing van 5 procent sterkte. De bijstaande koe hale men weg en zette ze appartdaarna hale men direot den veearts. Het aantal kippen is zeer uitgebreid. Wie in de gelegenheid is, plaatse kippenhokken in de wei. Men profiteert hiervan dan dnbbel. Zonder schade voor het andere vee kan men 30 tot 40 kippen op een bunder honden. Wat sjjn de voordeelen De hoenders hebben een onbeperkten nitloopzjj vinden veel dierlijk voedsel (eiwit, dat den leg bevordert, en zjjn hierdoor voordeeliger in het voerzij krabben den grond los, maken dien toegankelijk voor lacht, en gaan alzoo mosvormiDg tegen de wei wordt van allerlei gespuis (ongedierte) gezuiverd de kippen vragen minder werk dan wanneer zij in of aan hais zijn. Het gebruik van Salpeter- mest neemt van nn af toe. Naast Chilisalpeter is de laatste jaren voor land- en tuinbonw be- sohikbaar gekomen baibsalpeter (Duitsch product) of Norge-salpeter (herkomst Noorwegen) Men vergelijke prgzen, 't zijn beide nitnemende gelijkwaardige meststoffen. Bij het uitstrooien van kalksalpeter neme men het volgende in acht 1 Strooi kalksalpeter met boven den elleboog ontblooten arm- Zoo bljjft de hnid droog en sohunrt niet stak. Heeft men veel nit te strooien dan is het noodig handen en armen bovendien mat vasaline in te smeren. 2 Bjj warm weer binde men een lap boven het sohoeisel opdat gaan salpeter daarin dringe. 8. Trek een ond pak aan en doe een schort voor van zakkengoed. 4. Wasoh handen, armen en voeten als het strooien is afgeloopen. In den tnin komt nn volop werkmesten en sqitten zaaien en planten zjjn de hoofdbezigheden Bj de laatste twee, in welken tjjd ze ook ge- beuren, lette men er steeds op, of de grond ook „bekwaam" is. Zoo niet, dan is vaak gieten het middel om ze bekwaam te maken. Voorts weze men niet zninig met bemesten en drage er zorg voor, .dat de grond fiink diep los zjj er mag geen „zool" in den grond zjjn. Diepspitten (twee voren) moet nn en dan worden toegepast, waarbij echter de ondergrond slechts gekeerd mag worden en niet naar boven mag worden gebracht. Is de tuin niet laag gelegen en beschut, dus niet nat en koud meer, den kan men de volgende groenten (Naar aanteekeningen, verzameld door den heer R. Hamerlinok, Westdorpe.) XX. De kosten voor den godsdienst werden betaald door het Gilde van Onze Lieve Vronw der Zeven Weeën, dat in 1720 in onze gemeente werd opgerioht door den Eerw. pater Albertus van 's-Hertogenbosoh, Capucjjn, die te Gent het predikambt uitoefende. In een kapel, genaamd van Schreyboom, aan de Petercelle poort te Gent, bevond zich een miracnlens beeld van O.L Vronw van Schreyboom Petras Mnyssen, die een broeder was van Maria Mnyssen, huisvrouw van Jacobus Keischieter, op wiens erf de Kerk stond, had bjj zjjn opneming als lekenbroeder in het klooster te Gent, nit devotie een beeld laten namaken naar het miraculeuze beeld te Gent. Hjj schonk dit aan de kerk in den Antrischen polder en maakte in zjjn testament de bepaling, dat het beeld, ingeval de godsdienst hier mocht verboden worden, zonde gedragen worden naar de kerk te Wachtebeeke, alwaar hjj, Petras Mnyssen of broeder Albertas, geboren was. Dit was de aanleiding tot het oprichten van het Galde van O. L. Vronw der Zeven Weeën. Het Galde werd door den Pans bevestigd en met vele aflaten begnnstigd. Op het altaar stond Altare Privilegiatnm". Het eerste bestnnr (1720) van het Galde was als volgt samengesteld: Jaoobns Keisohieter, voorschepen, eerste Deken van het GaldeMiohiel van Wiemeersoh, oad-sohepen, onderdekenPetrus Kooremans, Johannes Sohalkens (sohepen), Johannes Hamerlinoh (sohepen), ouderlingen Laurentius van der Linde (sohepen) kerkmeester Hieruit zien wjj dat het bnrgerljjk en kerkeljjk bestnnr hetzelfde was. Omtrent het lidmaatsohap van het Galde vonden wjj de volgende bepaling ,'t Is aan ieder vrjj gela-en, sig bjj deze Guide te doen insohrjjven als nogtans de Deken van het Galde met de vier oudste Galdebroeders daarin oonsenteeren en dat goedvinden want onder de Galde en moeten maar oomen, die personen, waarop niets te seggen valt, en degenen, die zich onder de Galde niet behoorlijk oomporteeren of die niet zjjn voor 't profijt der Galde, die moeten door den Deken en de vier oudste Gulde en vruchten zaaienvroege aardappels, midden Maart 2e maal Tuin- of groote boonen, midden Maart 2e maal Capucjjjiers, m Maart le- maal sjalotten m. Maart 2e maalgroene erwten en doperwten, m. Maart 2a maal einde Maart 3e maal; knollen, knolrapsn en koolsoorten, einde Maart le maal kropsla en look m Maart le en einde Maart 2e maalmelde (boerenspinazie, weelderig groeiend) m Maart 2e en einde Maart 3e maalspinazie, radjjs, peulen en pet rselie, idem wortels en snijsla einde Maart 2e maal selderij, einde Maart le maalschorseneeren, m. Maart le maal. Alles zaaie men liefst op rjjen. De rjjenteelt heeft vele voordeelen. Maak bjj voorkeur korte rjjen. dwars "over de bedden het wieden en schoffelen gaat dan gemakkelijker dan tnsschen lange rjjen in de lengte gezaaid. Zjjn de zaden groot, b.v. erwten en boonen, augurken en kom kommers, rammenas, ea, dan kan men behalve op rjjen de korrels ook leggen in groepjes ven 5 of 6 naar de grootte worden ze 8 tot 9 c.M. diep ouder gebracht. De aarde moet worden aangedrukt. Zaad van gele wortelen, peterselie en andere groenten welke langzaam ontkiemen, 'egt men wel 12 tot 24 uur in water te weeken hierdoor wordt het ontkiemen bevorderd en het is tevens een proef om de kiemkracht te onder zoeken Is het zaad slecht, dan zal het zich in opgezwollen toestand gemakkelijk laten platdrukken en het water weer afgeven met goed zaad kan dit niet gebeuren Zaden, die maar weinig kiem kracht meer bezitten, komen een poos boven drjjven, de goede zinken spoedig. Heeft men het zaad niet voorgewsekt, en is de grond droog, dan kan meb het zaad begieten als het is uitgezaaid vóór het onderharkenbjj rjjenteelt is dit ge makkelijk wil men met volle hand zaaien dan kan men te voren de bovenste laag wegnemeD, om die aarde na het zaaien en gieten weer over te strooien. Het gieten geschiedt met water of zeer verdunden mest. Overgoten zaad ontkiemt beter en regelmatiger. Men behoeft dan ook in den eersten tjjd niet te gieten Sinds lang was het den ontvanger van zeker kantoor van directe belastingen en de kommiezen in zjjn ressort bekend, dat er spriet gesmokkeld werd, sohrjjft de „N. Pr. Gr. Crt." Het lakte niet de smokkelaars te pakken. Dit was den ontvanger niet naar den zin, en hjj uitte zeker zjjn ontevredenheid er over tegen de kommiezen, dat ze niet in staat waren den draad te pakken. Enfin de klerken van het kantoor besloten de koe bjj de horens te vatten en zelf eens langs de kast te sarveilleeren bjj nacht. Aldns gebeurde. Maar de kommiezen werden er van gewaar en gingen ook op stap naar de smokkelaars. Onze pseudo-kommiezen offerden hnn nachtrust er voor op, trotseerden koude en modder, luisterden naar elk gerucht, tnurden in de duisternis, maar ontdekten geen enkel spoor. Eensklaps sohrikten ze op, toen hnn een donderend„Sta" werd toegeroepen. Verblufd stonden ze als een paal. broeders nit de Galde gedaan worden". Omtrent 1720 waren er ongeveer 110 Galde broeders en 145 Galdezusters Aaa het Reglement der Broederschap uit het jaar 1728 ontieenen wjj nog het volgende „Ten eersten soo sullen alle de broeders en znsters, te zamen wesende op de maeltjjd van liefde, deselfde vermeerderen en tesamen voeden ende ieder in 't particulier zich waohten vau 'tzelve te breken door scheld woorden of andere injurien op boete van 5 grooten, aan te wenden ten dienste van O L.V. Ten tweeden sulien alle de broeders en snaters zich wachten van te vloeken of te zweiren bjj den duivel, den donder ofte andersinds, of den Allerheiligsten name oneer- biedigljjk te gebruiken op boete als boven. Verders zal eenieder der broeders of snaters zich wachten van toebak te smooren in de plaatse, daar de maeltjjd gehouden wordt op boete als boven Om de liefde aan te kweeken en te vermeerderen tot de afgestorven broeders en snaters, soo verbinden sich de levenden, om maandeijjks eeoe Misse te lafenis van deselve te hooren, die 't Bondage te voren sal gerecommandeerd worden bjj den heer Pastoor en geschieden naar sjjn goeddunken, is 't mogelijk 's Woensdags en op boete hierna te noemen. Verders verbinden zich de broeders en snaters om op de feestdagen van Onze Lieve Vrouw, als wanneer volle aflaat gegund is aan het Broederschap, in de hoogmis te oompareeren ende voor de afgestorvene broeders en snaters te bidden de mans op een boete van vjjf grooten, en de vrouwen op een boete van drie grooten, welke voorseide boeten sullen gecollecteerd en geïnt worden bjj den Ballieu en bezorger deser oonfrèrie". Later in 1724 werd besloten, dat, ingeval van overljjden, voor elk lid zon betaald worden 6 sohellingen 8 grooten voor doodschuld, welke som besteed zon worden tot onderhond van den Godsdienst en tot besfcrjjding der kosten van het liefdemaal. We zien dus uit bovenstaand reglement, dat er elk jaar een maaltjjd werd gehonden, waaraan al de broeders en zusters deelnamen dat het doel daarvan was het bevorderen van de onderlinge liefde. De taal van dit reglement is eenvoudig en kort maar ze grjjpt in het hart van deBgene, die niet van gevoel ontbloot is en geeft rnime stof Het Italiaansohe stoomschip „Sirena" s.randde de vorige week tjjdens den hevigen Noord-Westerstorm op de Zniderpier te Hoek van Holland. De bemanning werd sleohts met de grootste moeite na meerdere vergeefsohe pogingen gered. Bovenstaande foto geeft een beeld van het schip, gezien van de zeezjjde van de pier, zooals het door de woeste zee tegen den golfbreker werd geslagen. „Je wordt aangehouden wegens vermoedelijke smoVkelarjj, geeft je namen op". Of de pseudo- kommiezen al betoogden je kent ons toch wel, we zjjn de klerken van 't kantoor en de ontvanger weet er van, da kommiezen lieten niet met zich gekscheren, en in hun dienstjjver namen ze hnn arrestanten mee naar het arrestantenlokaBl. Dat de klerken weinig trek in het gratis logies ha 'den is begrijpelijk, en ze wisten ten leste de mannen der wet te vermurwen. Dezen stelden zioh tevreden, wanneer ze pleohtig beloofden 's morgens 10 nur voor het hoofd der politie te verschijnen. „Maar dan moeten we op het belastingkantoor zgn", zuchtten de „smokkelaars". „Daar hebben wjj niets mee te maken, dan maar in bewaring", en de kruk van de onverbiddelijke deur werd gegrepen Tegen zooveel vastheid waren ze niet bestand, en ze gaven hun eerewoord. En zoo betraden op den bepaalden tjjd twee ontmoedigde klerken de treden van het gemeente huis, waar ze zioh moesten verantwoorden voor hnn verdachte honding. Hoe in Frankrjjk de school zonder God als een gevolg van de socialistische wetgeving het moreel verval in de hand werkt, en de criminaliteit onder de jengd doet toenemen, bljjkt wel nit het steeds zioh uitbreidend aantal jonge mensohen, dat voor de Parjjsohe gerechtshoven terecht staat. Bedroeg hun aantal onder de aohttien jaar in 1922 1140, in 1923 steeg het tot 1544, in 1924 tot 1804 en in 1925 tot 1985 Een ander droevig beeld levert de eohtsoheidings- atatistieb op. Bedroeg het aantal ontbonden huwe- ljjken in 1884 1600, in 1923 was dit getal geklommen tot het ontzettende cijfer van 23,600. Algeheele verwondering behoeft znlks niet te tot overwegen en vergelijken van voorheen en thans. Moet het niet treffend geweest zgn, ouderdom en jeugd, mau en vronw, jongeling en maagd, iq één woord eene gansohe gemeente aan één maaltjjd vereenigd te zien, teneinde liefde en eensgezindheid te kweeken Getuigt het niet ten gunste onzer voorvaderen, dat zoo iets bjj hen mogeljjk was en bjjna 100 jaar mogeljjk bleef Is het niet treffend, wanneer allen zich ver binden om eenmaal in de maand gezamenlijk te komen bidden voor allen, die gestorven waren kan er iets beters bedaoht worden om de liefde tot in de nagedachtenis van dierbare overledenen levendig te honden Moet het niet een troostend gevoel geweest zjjn voor elk lid der broederschap, te denken Zie, wanneer ik eenmaal onder de groene zoden rasten zal, znllen allen ook voor mjj komen bidden en mjjne nagedachtenis ievendig honden. En zioh op een vrjj aanzienlijke boete daartoe te willen verbinden, dat is schoon, dat is treffend. Wat zon er in onze dagen van geworden, als men znlk een Galde met zalk een reglement eens wilde tot stand brengen P Nadat het Galde in 1720 was opgerioht, werd in het volgend jaar op den 6 Jali, zjjnde de Zondag na O. L. Vrouw Visitatie, voor het eerst kermis gevierd. Wjj vinden daarvan de volgende beschrijving „In het jaar 1721, den 6 Jali. hebben de Galdebroeders en gheel onsen polder 't eerst heel solomneel onze kermis gevierdjtelweten het publiek rende op sjju beste gekleed langs de straten met eene viole vooraan en zjj schoten met hun roeren of snaphanen, lossende kamers als canons etc. Daar waren twee biechtvaders van de H. Capnoinen, die van Saterdaegs naar noen de biechten hoorden tot 's avonds ten 10 uren en den gheelen Sondag. Onder de hoogmisse, die eenen pater Capuoien dede, onder dewelke hjj ook preekte, wierden dan veel kamers afgesohoten. De Eerw. heer pastoor van Selzaete quam ook Daar sjjnen dienst assisteeren. Onze weder partij hoorde en wiste, ja sagh dit wel geljjk se wilde en nooit is van hun of van iemand iets daartegen gesproken. De schutters naar oudergewoonte kwamen solomneel ten offer in de kerke voor alle anderen etc. Met één woord 't was solemneel kermis, soowel als op andere plaatsen maar geen excessen, bareD, wanneer men weet, dat 80,000 onderwijzers zgn aangesloten bjj socialistische organisaties en 15,000 jengdleeraars behooren tot oommnnistische bonden. De beste huweljjken worden gevormd door de meest tegenovergestelde naturen. Ja, zoo denk ik er ook over, en daarom zoek ik naar een meisje met geld. Conoertzanger't Is vervelend zingen voor de radio. Men mist de bloemen. Brntale vriend: Ja, maar ook de rotte appelen. Onderwijzeres Weet jjj waar kleine jongens, die stelen, naar toe gaan Jantje Ja jnffronw naar de bioscoop. Onderwijzer: Een mol eet iederen dag preoies zooveel als hjj weegt. Wat won je vragen Piet? Piet: Wel meester, hoe weet een mol preoies hoeveel hjj weegt. Waarom zingen Pietersen en z'n dochter altjjd duetten Ik denk dat niemand van hen beiden de sohande alleen wil dragen. Een jonge componist had voor sjjn eerste oom positie een gonden horloge van zjjn uitgever gekregen. Na een poos kwam hjj bjj den uitgever terug en zei sohnohter: Neem mjj niet kwaljjk maar het horloge gaat niet". Dat trsft buitengewoon, laohte de uitgever, jou oompositie gaat ook niet. abnsen of eenige dronkensohap zjjn ergens geweest". Zooals wjj uit het reglement konden zien, werd er üa de opriohting van het Galde, behalve op Zon- en feestdagen, ook des Woensdags een Misoffer opgedragen. Voor de Mis op Zon- en feestdagen ontving de pastoor van Selzaete drie guldenvoor die des Woensdags 20 stnivers. Eenigen tjjd later eisohte hjj voor de Woensdagsohe Mis 2 staivers meer. Van het jaar 1680 af werd de pastoor van Selzaete des Zondags met een paard afgehaald om daarmede de ondiepe killen van het Sassche Gat te doorwaden. Des middags bleef hjj aan tafel bjj een der boeren, die, ieder op hnn beurt, den pastoor ging afhalen. In 1723 ontstonden er oneenigheden tasschen de Galde broeders en den pastoor van Selzaete, welke oneenigheden hierin hun grond vonden, dat er, meer dan bjj overeenkomst bepaald was, werd geëisoht voor de Woensdagsohe Mis en ook omdat de voornaamste ingezetenen pogingen wilden aanwendon tot het verkrjjgen van een eigen priester. Die oneenigheden werden intusschen weer spoedig bjjgelegd doch de behoefte aan een eigen priester deed zich toch meer en meer gevoelen. Wel kwam de pastoor van Selzaete hier Mis lezen doch het doopen, trouwen en begraven moest te Selzaete geschieden. De vronwen hielden hnn kerkgang in den Antrischen Polder. De bediening van de H. Sacramenten der Stervenden ging soms met moeiljjkheden gepaard. In het jaar 1731 riepen de ingezetenen de hnlp in van den penningmeester van den polder voor het verkrjjgen van een eigen priester. Deze zaak werd bjj gelegenheid der polderrekening aan de Groot-ingelanden voorgesteld. Eenige ingezetenen begaven zioh daarop naar den Bisschop van Gent en de Weleerw. heer Jao. van de Velde werd als priester naar den Antrischen Polder afgezonden. Aangezien er eohter geen permissie daartoe door de Heeren Staten was verleend en deze zelfs geen kennis van een en ander hadden gekregen, werd na drie maanden de Godsdienst verboden en de priester moest weer vertrekken. Den pastoor van Selzaete schjjnt na dien tjjd hier eveneens de dienst verboden te zjjn. Wjj vinden althans vermeld, dat onze gemeente 15 jaar lang zonder H.H. Diensten bleef. De ingezetenen kwamen dientengevolge kerkeljjk weer onder Selzaete evenals vóór 1680. (Wordt vervolgd).

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche Koerier | 1926 | | pagina 5