DE ZEEUWSCHE KOERIER
JANTJE WEET
i
Van Houten's
RONA Cacao
1708 Eerste Blad.
Zaterdag 11 Januari 1913.
I9de Jaargang.
r o i)i n c i a a l
17 g 1 k s M c d.
Anti-papisme.
i
Thans de maast go/azen
Courant van Zeeland
Dit nummer bestaat
uit DRIE BLADEN
i
hoe lekker
Wé
smaakt, en zijn moeder weet hoe
gezond het voor hem is.
f 'v'"v
RONA Cacao is een ideale dage
Iifksche drank voor kinderen. Voedend
en toch licht verteerbaar.
Brieven, Stukken, Advertentiën te zenden aan de Administratie van „Oe Zeeuwsche Koerier" te Sas van Cent.
Nog eens over het „begraven
op gewijden grond."
Voor de aanstaande militieplichtigen
Minister E. R. H. Regout.
Vijfde Katholiekendag in het Diocees
Haarlem.
Per Telegraaf.
MOMMMmsBRBSBSNraHnBMiiHBaai
wm—ui ■mi iimiiwiiBiiiwi—miwiiiiiHn
Deze courant verschijnt
Woensdag en Zaterdag.
Prijs per 3 maanden
franco per post 75 cent.
Voor België 1,50 frank,
per 8 maandenvoor alle'
andere landen f 1,25,
bij vooruitbetaling.
r N
Advertentiën van
1 tot 5 regels 50 cent
Elke regel meer 10 cent
Groote letters worden
naar plaatsruimte bere
kend. Bij abonnement
korting. Dienstaanbiedin
gen 3 cent per regel.
MAAN:
E. K. 7 Jan.
N. M. 14 Jan.
ZON
Zon op 7 u. 50 m.
Zon onder 4 u. 02 m.
De politiek der vrijzinnigen hier te lande staat
in het teeken van het anti-papisme. „Rome a tout
fait", Rome heeft het al gedaan. .Rome is de
vijand, de boeman, het schrikbeeld. Tegen Rome
richt zich het zware zoowel als het lichte geschut
der liberale bladen. In den strijd tegen Rome
is elk middel bruikbaar, zijn alle wapenen ge
oorloofd. Dolk en giftbeker en Barthelomeus-nacht,
behooren tot de beproefde artikelen, de Inquisitie
werd door ds. Siemelink gemobiliseerd, mr. van
der Laar weer om de noodige variatie in 't
spel te houden, en ook eens iets nieuws te
berde te brengen heeft ontdekt dat Rome 't
met de wereld op 'n „accoordje" gooit (nota-bene
inzake het alcoholismemen moet maar durven
professor Eerdmans rakelde den Tilburgschen
moord op en richtte als een echt dapper „vrij
zinnig" man zijn aanvallen op een priester, die
reeds meerdere jaren overleden is, anderen hebben
't over encyclieken en motu proprio's en maken
daarover een spektakel, als ware Leiden in last.
Een eindelooze bloemlezing zou uit de anti
papistische literatuur der jongste maanden samen
te stellen zijn.
Wij denken er niet aan iets dergelijks onzen
lezers voor te leggen.'t Zou te onsmakelijk wezen.
Maar toch voelen we ons gedrongen eens even
in het licht te stellen tot welke treurige excessen
het liberaal hoofdorgaan dezer provincie, de
„Middelburgsche Courant", door de vrees voor of
den haat jegens de Roomsche Kerk verleid wordt.
Nu zijn we op het gebied van godsdienstige
verdraagzaamheid bij de „Middelburgsche Courant"
nooit verwend geraakt. Dit orgaan heeft, om
een door de historie geijkten term te gebruiken,
in het clericalisme altijd den vijand gezien, en
heeft aan deze, zijne gevoelens geregeld uiting
gegeven op een manier, die nu juist niet zacht
aardig te noemen valt. Dit laatste is, we geven
het toe, niet altijd per sé noodig, integendeel er
zijn omstandigheden engevallen, waarbij men
beter doet flink van leer te trekken.
Maarof men straffe met zachte vermaning
dan wel met bulderend accent, men zorge er
steeds voor rechtvaardig te zijn.
En hierin nu schiet vooral sinds de jongste
verandering in hare hoofdredactie de „Middel
burgsche Courant" tegenover de katholieken op
bedroevende wijze te kort. Geen gelegenheid
laat zij voorbij gaan om de katholieken op
onhebbelijke wijze te grieven, k tort et k travers
wordt tegen de Roomsche Kerk afgegeven, be
dienaren van den katholieken godsdienst staan
bloot aan allerlei aanvallen. Zoo zou het alleen
der geestelijken werk zijn, dat te Apeldoorn
„Allerzielen" en te Bergen-op-Zoom „De Meid"
verboden werden. Een mooi compliment aan
't adres der burgemeesters van genoemde plaatsen,
die door het vrijzinnig orgaan gewoon als
marionetten worden weggezet.
't Is werkelijk haast niet aan te nemen dat
de vrijzinnige lezers van de „Middelburgsche
Courant" menschen immers die breed van
inzicht zijn dit alles als zoetekoek slikken.
Alsof niet ieder katholiek, die iets van zijn
geloof snapt, sterker alsof niet elk waarlijk
verdraagzaam mensch, van een hatelijk tooneel-
gedrocht als „Allerzielen" walgen moet, alsof niet
ieder gewoon fatsoenlijk sterveling voor een
obscuur sohouwburgspel als „De Meid" zijn neus
zal ophalen
Maar aan dat alles schijnt de liberale redactie
niet te kunnen denken, of, wat meer waar
schijnlijk is, ze wil er niet aan denken, 't komt
niet in haar kraam te pasze heeft nu eenmaal
de katholieke partij tot doelwit harer aanvallen
gekozen, welnu, ammunitie zal zij hebben, het
koste wat het kost.
Geen wonder dan ook dat de Hulstersche
notaris van Dalsum bij haar bijzonder hoog staat
aangeschreven. Men kan het zoo merken aan wat
genoemd orgaan nu en dan over de armzalige
tweedracht in het Land van Hulst meent zijn
lezers te moeten voorleggen, dat het „geniet", dat
het met een zekeren wellust het blad van den
notaris citeert, als hierin iets „pikants" tegen de
Kerk voorkomt, men kan het voelen dat de
redactie opgaat in „Schadenfreude" over de rebellie
van den heer van Dalsum en zijn aanhang.
't Spreekt-, van zelf dat de kwestie van de
geweigerde begrafenis op gewijden grond aan de
aandacht van den „Middelburger" niet kon ont
snappen. Integendeel, over deze zaak, die eigenlijk
geheel buiten het publiek domein omgaat en een
zuivere kerkelijke aangelegenheid is, heeft ook de
Middelburgsche redactie haar helder licht
ontstoken.
In eersten aanleg werd het „een ergerlijk geval"
genoemd. Dat het blad zich, ondanks belichting
van slechts ééne zijde, aan dusdanige betitêiing
waagde, pleit, dunkt ons, niet voor den noodigen
ernst, dien men bij een tamelijk toonaangevend
blad toch zeker verwachten zou.
Gelukkig dat het „ergerlijk geval" door .„De
Maasbode" tot zijn juiste proporties werd terug
gebracht. Immers, dan zou de „vrijzinnige" redactie,
die zoo gretig voor hare lezers de aanklacht van
den Hulsterschen notaris opnam, ook eens in de
gelegenheid zijn de verdediging in hare kolommen
een plaatsje te geven.
Edoch, hoewel deze verdediging slechts een 80
a 90 regels beslaat, schijnt er geen „plaats" voor
te zijn. Maar, al laat ze dan deze geheele repliek
brutaalweg achterwege, al houdt ze hare lezers
geheel onkundig van wat tegen de aanklacht
wordt te berde gebracht, geen nood, dat is geen
beletsel om het zaakje nog wat aan te dikken en
de absoluut onjuiste voorstelling van vroeger zelfs
nog eens te onderstrepen.
Zóó wordt in de „Middelburgsche Courant",
als het Katholieken geldt, het „hoor en wederhoor",
toegepast, zóó schrijft men van vrijzinnige zijde
in den jare 1913 historieAls een Malthusianist
een lezing houdt, is er geen bezwaar om voor een
verslag daarvan een paar kolom te reserveeren,
als de katholieken protesteeren tegen een cynisch
en lasterlijk tooneelstuk is voor een hoofdartikel
van drie of vier kolom alle plaats, maar wanneer
van roomsche zijde een betrekkelijk korte (maar
afdoende) verdediging wordt publiek gemaakt,
kan de „vrijzinnige" redactie, hoewel ze den
aanval opnam en er zelfs op voortborduurde, het
schijnbaar met hare „ruimte" niet overeen
brengen, ook deze onder de oogen harer lezers
te brengen
„Mentez, mentez toujours
Een mooie casuïstiek van menschen, die den
mond vol hebben over „gewetensdwang" en soort
gelijke nummertjes uit het woordenboek van de
„Middelburgsche Courant!"
En zij, die er een dergelijke taktiek op na
houden, noemen zich dan met breed gebaar de
„intellectueelen".
Heusch, zóó'n intellect is geen knip voor den
neus waard
Intusschen krijgen we toevallig het onderstaand
artikeltje ter plaatsing toegezonden.
Misschien wil de liberale redactie het wel eens
aandachtig nalezen. Het zal haar „geërgerd"
gemoed deugd doen
(INGEZONDEN.)
In aansluiting met het uit „De Maasbode"
overgenomen artikel, vestig ik de aandacht der
lezers op onderstaand citaat uit „Het Katholieke
Volk".
Dit blad schrijft
Eenige slechte christenen verwijten aan de
Kerk, dat zij de kerkelijke begrafenis weigert
aan zekere openbare in onboetvaardigheid ge
storvene zondaars. Wij antwoorden met den
vyand van den godsdienst Naquet
„Men ban de Katholieke Kerk het recht niet
„betwisten hare plechtigheden en hare gebeden
„te weigeren aan. hen, die buiten hare wetten ge-
„leefd hebben, die geen berouw getoond hebben,
„en in staat van zonde gestorven zijn. Zulke
„gebeden zouden in den geest van den godsdienst
I
•'v
„eene heiligschennis zijn van den kant van den
„priester. De burgers moeten Wéten wat zij willen
„en er zich aan gewoon maken de verantwoorde
lijkheid van hutine daden te dragen. Willen zij
„priesters bij hunne begrafenis, dat zij daïr^ls
„katholieken leven. Weigeren zij den godsdienst
„te beoefenen, dan zou de vraag om eene kerfe*
„lijke begrafenis eene tegenspraak fcijn met
„leven".
Deze woorden van een vijand van den gods
dienst zijn duidelijk genoeg, en kunnen niet ver
dacht worden van partijdigheid.
X. Y. Z.
hebben we weder een kort woord. i
't Is onze gewoonte als een lichting geheel of
gedeeltelijk naar de kazerne wordt opgeroepen,
de aandacht der aanstaande soldaten te vestigen
op de R.-K. Militairen-vereenigingen, welke men
in iedere garnizoensplaats vindt.
Ook thans weer wenschen we er op te wijzen
hoe in die vereenigingen het aangename en het
nuttige elkaar de hand geven, hoe men daar op
gepaste manier den vrijen tijd kan doorbrengen
en beschermd is tegen velerlei gevaren, welke het
leven in een groote stad medebrengt. Die gevaren
behoeven we niet nader te signaleereu, ze betreffen
èn het geestelijke èn het lichamelijke.
Daarom, militieplichtigen, die de volgende week
de soldatenuniform gaat aantrekken Geeft u na
aankomst in het garnizoen onmiddellijk op als lid
der R.-K. Militairen-vereenigingGe zult er
nooit spijt van hebben.
„De Maasbode" verneemt, dat blijkens berichten
Donderdag uit Nizza ontvangen, de toestand van
den Minister van Justitie, Mr. Regout, ernstig
blijft. Evenwel wordt nog gehoopt, dat 't in het
laatst van deze of het begin der volgende week
mogelijk zal zijn dat de zieke naar Nederland
vervoerd wordt.
De Minister van Waterstaat bevindt zich ndg
te Nizza.
Onder goedkeuring van Z. D. H. den Bisschop
heeft het Hoofdbestuur van de Katholiekendagen
in het Diocees Haarlem besloten op Woensdag
4 Juni a.8. te Vlissingen den Vijfden Diocesanen
Katholiekendag te houden en daar aan de orde
te stellen het onderwerp: Roómsch-Katholiek
Familieleven, te behandelen in drie afdeelingen,
jkls^yolgt
Afdeeling I. Godsdienst. Eenvoud. Zedelijkheid.
Voorzitter de heer A. J. A. Gillssen, Rotterdam.
InleiderBater Ignatius Smeets O. F. M.,
Woerden.
Afjeeling.' II. Opvoeding der kinderen in het
huisgezin. Voorzitterde heer P. Bredius,
Rotterdam. Inleiderde heer C. A. L. Rademaker,
arts, Amsterdam.
Afdeeling III. Het Dienstbodenvraagstuk.
Voorzitter Rector L. P. J. Beijsens, Amsterdam.
InleiderMr. A. Tepe, Leiden.
Algemeene vergadering. Spreker: Pastoor J.
H. J. van Rooij te Tholen.
Tot voorzitter van het Uitvoerend Comité-is
beroemd de heer R. G. van Nieuwkuijktot
Secretaris de WelEerwaarde heer J. M. H. H.
Moerel, kapelaan, beiden te Vlissingen.
MIDDELBURG, 10 Jan. 1913. Heden werden
door de arrondissements-rechtbank de volgende
vonnissen uitgesproken
M. J. van B., 50 jaar, werkman te Ter Neuzen,
'wegens beleediging van een ambtenaar, conform
de eisch tot f10 boete subs. 10 dagen hecht.
J. B 35 jaar, slagersknecht te Heiukenszand,
wegens beleediging van een ambtenaar, conform
de eisch tot f10 boete subs. 10 dagen hecht.
J. v. d. M., 44 jaar, sleper te Vlissingen,
wegens overtreding hondenbelasting te Vlissingen,
conform de eisch tot f6 boete ten behoeve der
gemeente Vlissingen, subs. 1 dag hecht.
M. E. d. V., 29 jaar, huisvrouw van G. R.,
melkslijtster te Vlissingen, wegens overtreding
melkverordening te Vlissingen met vernietiging
van het vonnis van den kantonrechter te Middel
burg, tot 3 dagen hecht., de eisch was bevestiging
van het vonnis k rum fi -Kaakt.