eeuwóe 3£erkbocle r tot ziens Een „kans" die blijft lukt Hoofd-Redacteur Dr. DONDORP, Gapinge, Telefoon (01189) 14 70 Twee moeders AFSCHEID 24 DECEMBER 1970 24e JAARGANG No. 25 „Ik worstel en ontkom" OFFICIEEL ORGAAN TEN DIENSTE VAN DE GEREFORMEERD KERKEN IN ZEELAND Adres voor opgave advertenties en predikbeurtenLittooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg Abonnementsprijs 5.per halfjaar bij vooruitbetaling Advertenties 25 cent per mm. Bij abonnement lager Losse nummers 25 cent Drukkers-Uitgevers Littooij Olthoff Spanjaardstraat 47 Middelburg Telefoon 01180-2438 Giro no. 4 22 80 Postbus 164. En de herders keerden terug Lucas 220 Wonderlijke dingen hebben de herders van Bethlehem gezien en gehoord Maar het duurde niet lang, of het was allemaal weer voorbij. „Toen de engelen van hen heengevaren waren naar de hemel", was de nacht weer even donker als alle andere nachten. Ze hadden even - als om een hoekje - in de hemel mogen kijken, maar ze hebben nooit meer in hun leven later een engel gezien of gehoord. En toen na de kindermoord in Bethlehem Jozef en Maria met het Kindeke verdwenen bleken, hebben ze van hen nooit meer enig spoor gevonden. De herinnering bleef, maar wat doe je met enkele herinneringen En ons Kerstfeest Is dat meer dan een mooie maar vervangende herinnering? Zoals een bruidwier bruigom vóór het huwelijk plotseling stierf, zich later herinnert, hoe mooi het wasen hoe mooi het had kunnen worden Zoals die herders, die het grootste wonder echt hadden gezien en misschien wel aangeraakt, weer heel gewoon verder moesten, alsof er niets was gebeurd. Maar hoe kwam het dan, dat zo blij waren en blij bleven, ook toen alles voorbij was Dat ze God bleven loven en prijzen, kwam niet alleen van de fijne her- innering die ze hadden, maar ook en vooral van de verwachting, die ze ge kregen hadden. Herinnering zonder meermaakt weemoedig. En zonder verwachting is het leven hopeloos triest. Maar de herders uit de Kerstgeschiedenis hadden - ook in de gewone dagen van hun moeilijk leven -, een binnenpret. Geen heimelijke vreugde, want ze hadden ook een taak een boodschap. Ze hadden wat te zeggen tegen hun medemensen De herders hadden wonderlijke dingen gehoord en ze hadden het grote wonder gezien. In de Kribbe van Bethlehem. Maar er is ook een wonder gebeurd in hun hart. Ze zijn nml. gaan geloven, dat Christus, de Heer, de beloofde zoon van David wezenlijk gekomen was. En dat bleven ze geloven, toen ze terug keerden en later, toen er niets meer te zien was. Dat bleven ze geloven, toen ze het zwaard zagen van Herodes de Kinder moordenaar en toen ze de moeders van Bethlehem hoorden huilen, ze nergens bang voor hoefden te zijn. Het was hun gezegd: „Vreest niet' Geen mooie muziek en vriendelijke woorden zijn het wonder, dat mij in d e z e wereld blij kan maken. Maar het feit, dat de Heiland Christus de Heer, geboren is. Dat is niet om lief en aardig te vinden, maar om voor te knielen. God de Heer is bij ons gekomen. Hier, tussen de doornen en distels. Hij had ons het paradijs uitgestuurd, maar is ons achterna gekomen. En hoe Als een medemens. Als een mensenkinddat in doeken werd gewikkeld. Dat is onze zaligheid. Dat is het begin van het nieuwe paradijs. En daarom keerden de herders terug, God lovende en prijzende om alles wat zij hadden gehoorden gezien, gelijk hun gezegd was A.D. Als er ooit een vrouw geweest is, die het moeilijk gehad heeft, dan was het Eva. In het paradijs was ze alle dagen blij en gelukkig geweest: minnares bij de gratie Gpds. Dat zij niettemin in haar val en ongehoorzaamheid Adam meegesleurd heeft is voor ons onbegrijpelijk. Het is mis schien te verklaren uit het feit, dat ze toen alleen maar minnares was en nog geen moeder, die zorgend in de wereld stond. Daar gaan twee gebroken mensen de lege en vijandige wereld in. Maar ze nemen de belofte mee, dat uit hun bloed begint te groeien en eeuwig tot Gods eer zal bloeien een heilig Zaad. dat door geen tyrannie vergaat Maar de macht des bozen zal ver breken. Zo gingen zij beiden te samen. Vele eeuwen later zijn er weer twee jonge mensen met een belofte: Jozef en Maria. Maar wat Adam en Eva in leed en moeite bij elkaar hield, dreigde dat men senpaar uit één te slaan. In de schoot van Maria, die zich aan Jozef beloofd had, groeit nieuw leven. Een leven, dat aan Jozef vreemd is, maar dat Maria toch als vanzelfsprekend aan zijn bescherming toevertrouwen wil. Maar Jozef ervaart dat raadsel als een vijandigheid, die zich tussen hen geplaatst heeft. Wat moet Maria het moeilijk hebben gehad, met dat geheim, dat voelbaar en zichtbaar menselijkheid werd in haar lichaam Duizenden vrouwen in Israël hadden de moeder of de grootmoeder van de Messias te worden, maar het ging hun voorbij. En nu, nu de vervulling van de belofte er eindelijk is, brengt het zorg en ver driet. Het breekt de eenheid tussen die twee en Jozef weet niet beter te doen, dan stil weggaan, bedroefd en teleurge steld. Ook Jozef heeft het moeilijk gehad Maar als de engel in een droom ook aan hem is verschenen en het grote won der ook aan hem heeft geopenbaard, gaat hij gewillig de weg, die God hem zal wijzen. Hij offert zijn bruidsdag aan de bruidsdag van de kerk. Zo gingen ook deze beiden te samen. Maar in Maria's hart zingt de jubel van alle moeders. Van Eva, Sara, Hanna en Elisabeth. En van al die vrouwen, die geleefd hebben in de grote verwachting. Eva en Maria hebben beiden gevoeld, hoe een zwaard door hun hart sneed bij de dood van een zoon. Eva staat verslagen bij het dode lichaam van Abel. En zij ervaart de bezoldiging van haar zonde. Nog erger wordt haar leed door de wetenschap: dat heeft onze eerstgeboorne Kaïn, gedaan. ,,Eva hoorde een kreet. En roerloos vond ze in het bloeiende gras haar meest geliefde knaap. Purper droop uit zijn doorkloofde slaap, als uit een rijpe vrucht. Haar moedermond, die kussend hem wilde wekken uit zijn slaap, proefde bloed als van een dier. De wond verbond ze met haar hoofd doek. Abels hond omsloop hen huilend en klaaglijk blaatte een schaap. Zijn ogen staarden wijd van schrik. Zijn wang bleef koud. Haar kind sliep nooit zo vreemd zo' lang. Voor 't eerst bleef Abel voor haar roep stem doof. Ze hoorde een ritselend suisen; het werd haar bang. En d'ogen opslaand, hoog in 't bomeloof, zag zij fel flonkerende ogen van een slang. (Hélène Swarth.) Bij het lijk van haar kind was dit de diepste ellende van Eva: het was haar schuld. Eeuwen later staat een andere moeder bij haar gestorven zoon. En beide malen was het de bezoldiging der zonde. Maar de zoon des mensen stierf niet alleen door de zonde maar ook voor de zonden. Zijn bloed sprak betere dingen dan het bloed van Abel. Eva en Maria. Eva gaat met Gods belofte op een moeilijke weg. Maria gaat met de ver vulling van Gods beloften eveneens een zware weg. Maar de jubel van de engelen zang in Bethlehems velden krijgt een echo in het kruiswoord van de Here Jezus: „Het is volbracht". Dit woord verblindt de fonkelende ogen van de slang. Hoe heeft Eva hier naar uitgezien Maar het doet maria door haar tranen heen stralen van blijdschap, als zij herhaalt: „volbracht; volbracht". Want Hij die zij eens onder haar hart gedragen heeft, heeft de zonde der wereld gedragen, door zijn ziel te geven als een losprijs voor velen. Aan het begin der geschiedenis stond een engel met een vlammend zwaard. Hij sloot de toegang af tot het paradijs. In de Kerstnacht verschijnen er legers van engelen. Zij dragen geen zwaarden en hun aanvoerder zegt: „Vreest niet, want ik verkondig u grote blijdschap, dat heden de Heiland geboren is". En op de opstandingsmörgen in de hof van Jozef van Arimathea, zit een engel gemoedereerd op een grafsteen. Ook deze engel zegt: „Vreest niet, want nu de Heer is opgestaan, nu vangt het nieuwe leven aan; een leven door zijn dood bereid; een leven in zijn heerlijkheid". Het laatste woord is heerlijkheid. J.S.D.T. De kans voor een abonnement op het Zeeuwse Kerkblad is voorbij. Weer een signaal dat niets blijft... hebben we de kansen niet voldoende benut Een stukje dank mag d'r wel af voor uitgevers en schrijvers. Ze hebben er toch wat in meegegeven. Een „DON-dorp" heeft de laatste jaren als een Spanjaard of Italiaan met z'n ,,DON"titel elk dorp een DONOR... als een probeersel van een beetje transfusie meegegeven, 't Was bedoeld als een „DONum". Velen hebben er misschien een kans of een geschenk uit gekregen. Maar dit blad is dan JUIST op KERST een „dona ultima"... „een laatste EER". In de annalen zal er een typering van een stukje kerkelijk leven blijven, zal het voor het nageslacht een „even kijken naar" nalaten „Leefden die „DON-Juans" in die DON-DORPEN zó Misschien halen ze er dan nog een kans uit. Ja... tèlkens is KERST een hèrinnering aan DE KANS. Je kunt nu uit 4 Kerst liedjes een kans hebben door een jury voor een boek voor wie het „beste" kerst liedje geraden heeft... Misschien hebben die twee schaapher ders in Rome afgelopen week het beste kerstlied gezongen tegen de barse gezichten en dreigende ruggen van de gehelmde soldaten met hun schilden in het barre klimaat van telkens in 1970 dreigende on rust. Een andere kant: de uitslag van de winkeliersacties na 5 december geeft je een kans, een verlate kans van de SINT door de uitloting tegen de KERST op een prijs. Wie wint de QUIZ De meesten hebben „PÈCH". MAAR Kerst is een KANS om de pech tegen te gaan. Ik hoorde uit een vertaling over Johannes 1 de woorden „allen, die HEM aangenomen hebben heeft HIJ een KANS gegeven om kinderen Gods te worden". Ik laat die vertaling voor wat het is, ik kijk naar dat woord „kans". Die KANS is wereldwijd, want Hij kwam tot Zijn eigen domein... Wie heeft hier wat te vertellen over deze aarde dan HIJ alleen Wat zijn we toch een grote stommerikken die niet eens zien dat DE GROTE KANS midden in onze wereld ligt. En de oude versregel is het heimwee van alle tijden voor mensen van verwach ting, eenzamen, hopelozen, de sloebers, die er geen gat meer IN zien. Een studente stuurde een kaartje met het „Zie dit nieuw geboren KIND" (met een tekening, waarvan ik hoop dat die in dit blad geplaatst kan worden). Ze heet Jeane... en in die éne naam van 1970 rollen de namen door de eeuwen heen die dit ondertekende. Ziet U de uitdrukking „De eeuwige repetitie" van de vrouw die zich buigt over een kind in pijn en blijdschap... uitgedrukt in die éne vrouw MARIA... die in haar pijn ging zingen: HOE HEILIG IS ZIJN NAAM! Ja en dan elke moeder die door die NAAM iets van de heiligheid mag tasten voor haar kind DOOR dat éne KIND... als haar kind roept om de vervulling van het heimwee der wereld... waar miljoenen sterven aan de grens van het land der hoop en verwachting... LAAT moeders bij moeders tezaam-... barirk-HART-ig- heidverwachten. Het blad verdwijnt... de ZIN blijft: „Hij heeft DE kans gegeven". Hoe u het ook draait of keert... hèbt u de kans ge grepen Dat is geen lot uit de loterij. Ds. Spijkerboer (studentenpredikant uit Amsterdam) schrijft ergens er was geen plaats voor HEM... maar we hebben NOG geen plaats voor HEM... ook in onze mo derne wereld niet... Waarom we geen plaats voor elkaar hebben... een man stierf bij zijn bedrijf op het „1 uur sta- kingsgebeuren" omdat hij dat éne uur niet verdragen kon... en de stakers keken toe... 't Lag toch stil? Het was tussen 11 en 12 uur... Wat wilt u? MAAR HIJ (LJj2 Wij komen weer uit, alle landen naar Bethlehem, met lege handen en knielen woordloos bij het Kind. Wie voelt hier niet de schaamte branden Bezwijkt niet onder schuld en schande Wie heeft er niet te slecht bemind Wel zijn we overeind gebleven, een toonbeeld van een christelijk leven maar - de eerste liefde was vergaan. Veel is er uit elkaar gedreven omdat men niet wist te vergeven en spottend zag de vijand 't aan. Toch willen we de stal betreden. Gods vrede vinden, hier en heden. Bewaar ons voor vertoning Heer Als haat en kwaad niet wordt bestreden, al wordt Uw Naam devoot beleden, dan knielt elk tot zijn oordeel neer. Rob ten Have verschaft ZICH plaats in deze wereld OP HET UUR dat het ons niet past. Bent u een mens met DE KANS in UW bezit... ALS uw bezit? De oude Johannes zégt... we hebben het getast mensen... en VANUIT JEZUS klimt hij op tot „achter alle begin", waar HET WOORD WAS, bij GOD WAS én GOD WAS. En dat voor alle begin kwam naar hier in alle tijden in de verhalen van mensen ...ZICHTBAAR... De Wet is door MOZES gegeven... wat je krijgt kan je verliezen... 't glipt weg... Maar genade en Waarheid zijn „GE-WOR DEN". Het groeit in je... d.w.z. wat je BENT raak je niet meer kwijt. Komt in onze wereld van ONVER STAANBAARHEID het LIED naar mor gen van dit „NIEUW GEBOREN KIND" over? De KANS ligt er... Als wij toch eens wisten: Paulus zegt zoiets: als de beheersers dezer eeuw geweten hadden dat HIJ het was, HET was... zij zouden HEM niet gekruisigd hebben. Maar het geboren KIND, waarover de schaduw van het KRUIS reeds viel is NOCHTANS de énige KANS. Dat is grijpen of d'r aangaan als HIJ komt. Dit laatste is zéker Een kans bij een afscheid, een cadeau bij het verdwijnen... een DON OR om in leven te blijven. W. J. Musch, Breskens Omdat de uitgave van de Zeeuwse Kerkbode gestaakt wordt, is er ook een voorlopig einde gekomen aan de publi catie van „Nacht in Zeeland". Graag had ik verder verteld over Jan; hoe die toevallig zijn mobilisatievriend terug vindt. En over de zeeuwse contacten van de landelijke O.D. Over het gestolen per soonsbewijs -; Het jodenkindje; Over ver raad en arrestatie. Willekeur van de Gestapo en over het meesterlijke tegen spel van verzetsmensen naar aanleiding van een zaak die in Zeeland begonnen was. Misschien krijgt u dit hele verhaal later te lezen. Jan van Westhove. Nu dit nummer het laatste is van de Zeeuwse Kerkbode in zijn oude vorm, wil ik hierbij allen hartelijk danken, die mij wel eens bemoedigende briefjes hebben geschreven. Ook allen, die dat niet ge daan hebben, maar die mijn stukjes soms toch met blijdschap lazen. Vaak vooral in het begin ondervond ik veel kritiek. Soms vriendelijk, maar meest lelijk en in vele gevallen anoniem. Bij sommigen lijkt het gewoonte om bij verschil van mening dadelijk te gaan schelden: Communist, Vrijzinnig e.d. Later bleef dit achterwege. Men vond mij blijkbaar onverbeterlijk. Dat is nu allemaal vergeten en vergeven. Door goed en kwaad gerucht heen heb ik het bijna vier jaar volgehouden. Het verdroot mij wel, dat de kerkeraden en de meerdere vergaderingen zo weinig deden om de colportage te stimuleren. Ik wil er daarom nog eens de nadruk op leggen, dat een krant niet kan bestaan zonder abonnees. Ook het Centrale Week blad nietIn Zeeland stelt men het zeker op prijs, dat men wekelijks de predikbeur ten en het andete (niet-plaatselijke) nieuws uit de kerken ontvangt. Ik hoop zo van harte, dat u het C.W. een kans geeft in Zeeland 'k Weet wel veranderen is moeilijk, en je went heel erg aan het uiterlijk van een blad, waar je jarenlang op geabonneerd bent-, maar u moet eens zien, hoe gauw u aan het C.W. gewend zult zijn en hoe graag u de arti kelen daarin zult lezen. Bovendien zult u mij nog wel eens tegen komen in het Centrale Weekblad. Wel niet meer als A.D. maar met mijn volle naam ondertekend, omdat ik in het C.W. een der velen zal zijn, die meewerken. Daarom groet ik mijn welwillende lezers hartelijk, wens u allemaal veel blijdschap toeGefeliciteerd met de geboorte van onze Here Jezus En graag tot ziens. Tot ziens in het C.W. A.D.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1970 | | pagina 1