Sm
KERK
VAN VLISSINGEN
J
De betekenis
van het Christelijk onderwijs
in Indonesia
Kerknieuws
en om
de
EREDIENST
UIT ONS GROTE KERKELIJKE GEZIN
Voor het eervol
verzorgen van
begrafenissen
P. SINKE
VRIJDAG 18 DECEMBER
Petruskerk:
3.00 uur n.m.: Ds. H. Groeneveld, (huw.
bev. van 't bruidspaar de Smit-v. Gilst).
ZONDAG 20 DECEMBER 1970
Petruskerk:
9.30 uur v.m.: Ds. J. W. Genuït, (kin-
dernevendienst).
5.00 uur n.m.: Ds. H. Groeneveld.
Huishoudschool „Paauwenburg":
10.00 uur v.m.: Ds. H. Groeneveld,
(kindernevendienst)
5.00 uur n.m.: Ds. J. W. Genuït.
Wordt uitgezonden naar Bethesda.
Collecte: voor de kerk.
OPMERKINGEN
De kindernevendienst is op deze zondag
bestemd voor kinderen van 9, 10 en 11 jaar.
DE ZUIDERWIJK
Dit wordt dan al weer 't laatste wijk-
bericht van dit jaar. Er is heel wat ge
passeerd in 't afgelopen jaar, waarvan wij
in deze rubriek melding hebben gemaakt.
Het waren blijde en droeve zaken en ze
zijn mede bepalend voor de wijze waarop
wij de komende feestdagen en de jaar
wisseling zullen beleven. Op de oudejaars
dag ml in de avonddienst de necrologie
wel weer gelezen worden.
Het is ook dit jaar weer een lange lijst
en 't he. mnert ons aan de vraag uit psalm
89',,Welk mens leeft, die de dood niet zal
zien?" Het een vraag, waarop je geen
antwoerd op behoeft te geven het
ligt immers in de iraliteit, waar we telkens
weer mee te maken 1rrijgen. Een andere
vraag is of Jezus Christus in ons hart, ons
hoofd en onze handen een zinvollé, recht
geaarde plaats heeft ingenomen. Voor zo
ver dat 't geval geweest is in 't lew-n van
hen, die van ons gingen, is hun sterven .'.iet
alléén maar een droevige zaak. Al blijft 't
moeilijk hen achter te moeten laten in 't
oude jaar, toch mag in smart de blijde
boodschap 't laatste woord hebben. Wie
daar gelovig biddend mee bezig is, zal 't
dan ook ervaren...
Wanneer we nog enkele vermeldens
waardige dingen doorgeven, dan beginnen
we maar met de geboorte van Roland
Alexander Vreeke (Bloemenlaan22)Hij
werd op 24 november geboren en 't bericht
daarvan kwam juist iets te laat om nog in
de laatste wijkbrief te worden opgenomen.
Al is 't dus wat laat, toch nog onze harte
lijke gelukwensen en straks een blijde
doopzondag.
Op zaterdag 5 dec. vierden de heer en
mevr. Smit (P. Krugerstraat 106) hun 25-
jarig huwelijksfeest. Vanwege de zondag,
want eigenlijk was de 6e de trouwdag,
hadden ze het een dag eerder gesteld. Maar
ondanks 't feit, dat praktisch iedereen 't
druk had met de voorbereiding van de
huiselijke viering van 't St. Nic. feest,
waren velen aanwezig om 't zilveren bruids
paar geluk te wensen. Het moet hen onge-
twijfelt goed gedaan hebben. Geve de
Heer, die LI al die jaren geleid heeft,
verder zijn zegen.
In Bethesda zijn op 't ogenblik opge
nomen: de heer Hondenbrink (Slijkstraat);
mevr. Dekker (Singel) en de heer Versluys
(v. Hoorn v. Burghstraat)terwijl de heer
v. Rheenen (Bakkersdorpweg) nog in Soest
verblijft. We wensen onze zieken voor
alles toe, dat ze gelovig mogen beleven
wat in Psalm 31 staat: „Mijn tijden zijn in
Uw hand..." en verder, kon 't zijn, beter
schap!
Tot slot wil ik U graag, ook namens mijn
vrouw, goede en gezegende feestdagen toe
wensen, zowel in de familiekring als in de
kerk. Met een hartelijke groet uit de pas
torie Sela".
H.Gr.
GIFT
Gift voor de'zending van Br. S. 10,
GEEF PAAUWENBURG EEN HART
Overzicht over de maand november.
Stand is per 6 december 1970: 125.140,71.
In de offerstenen werd gevonden 258,87,
in november 1969 was dit echter ƒ332,85.
In de offerstenen werd tweemaal een gift
van 25,gevonden.
Via Ds. Groeneveld kwamen aan giften
binnen 5,en 30,
Aan papier werd afgerekend 23913kg
5 cent is 1195,65. De laatste afrekening
was 4775 kg, echter a 4 cent. Dit leverde
nog 191,op. Verder brachten 142 kg
lompen 17,04 op, 2 kg koper leverde
4,en 2 kg lood 1.40 op.
Mevrouw Swager kwam dezer dagen
een bedrag van 246,68 brengen. Dit was
de nettoopbrengst van door haar gemaakte
en zelf ook verkochte dieren en poppen.
Nu is volop aan het werk voor de bazar.
Ze zit echter te springen om restjes wol,
vilt, schuimrubber, oude jassen, enz, enz.
Hebt iets? Waarschuw een van de leden
van het comité.
Enne... wat doet U voor de bazaar????
P. Kamermans
„KERSTHERBERG"
Als je alleen bent, kunnen de kerstdagen,
soms erg lang duren. De meesten van ons
vieren deze dagen in de huiselijke kring.
Maar als je alleen thuis bent, wat dan?
Vooral in deze dagen wil je toch wel
eens mensen zien, om er mee te praten.
Maar ook als je wél een gezin om je
heen hebt, kan het ergens anders gezelliger
zijn. Het kerstfeest vieren met meer mensen
dan alleen de leden van je eigen gezin kan
een geheel andere belevenis zijn.
Neem nu de Kerstdienst. Zo'n dienst kan
een mooie belevenis zijn, maar...
Een Kerstdienst is consumptief ingesteld.
Dat wil zeggen: men komt er alleen om te
luisteren. Wat daar wordt verteld kan
vragen oproepen. En waar gaat U met Uw
vragen naar toe?
In verband met al deze factoren heeft
een aantal mensen uit Vlissingen, (uit aller
lei kerkelijke groeperingen en Jeugdorga
nisaties) in navolging van vele andere
steden in Nederland het plan opgevat een
zogenaamde „Kerstherberg" open te stellen.
Deze „Kerstherberg" is gewoon een
plaats waar je gedurende de 3 Kerstdagen,
dag en nacht binnen kunt lopen.
Ze wordt in het voormalige K.M.T.
gebou'v in de Hellebaardierstraat (zijstraat
Bellemypork) gehouden en is voor jong
en oud geope: d van donderdagnacht 12 uur
24 december tot zondagmiddag 26 december
Gedurende deze tijd zijn er altijd mensen
aanwezig. In de „Kerst!.n'berg" kun je een
gezellig babbeltje maken n.mr je kunt er
ook een „zwaarwichtige" boo-Li opzetten.
Andere mogelijkheden in dit geDv uw zijn
bijvoorbeeld: biljarten, sjoelbakken, Loet-
seren, schilderen, films kijken en platei:
draaien.
Uiteraard vergt deze „Kerstherberg" veel
organisatie. Er zijn veel mensen nodig om
de boel dag en nacht draaiende te houden.
Ook U kunt komen helpen!! Misschien
heeft U tijdens de Kerstdagen nog enkele
uren over... Geeft U zich op aan de pas
torie „Sela", Badhuisstraat 119.
JAARVERSLAG DE NEDERLANDSE
GIDEONS 1969 - 1970
Wij ontvingen het jaarverslag van de
Vereniging De Nederlandse Gideons („In
iedere hotelkamer een bijbel").
De vereniging bestaat 22 jaar; thans is
in practisch iedere hotelkamer in ons land
een bijbel aanwezig nl. in 3.010 hotels en
pensions ca. 85.000 bijbels en bijbelge
deelten. De bijbels worden regelmatig ge
controleerd; vermiste of ongebruikte exem
plaren worden vervangen.
Uit de controle blijkt dat de meeste
bijbels veel worden gelezen. De vraag naar
bijbels blijft dan ook groot.
U kunt de vereniging steunen door lid
maatschap, contributie of een gift ineens
(Vereniging De Nederlandse Gideons,
Sportlaan 976, Den Haag, postrekening nr.
53.98.98.).
Scriba; G. v. d. Boogaard,
Colijnstraat 5, Vlissingen,
Telefoon 01184-3856
Kasteelstraat 82 - Vlissingen
Tel. 01184-2760
Het kerkgebouw van de Javaanse gemeente te Tjepu. De voorkant staat nog
in de steigers. De bouwwerkzaamheden liggen stil. Er is geen geld. Wanneer
zal het afgebouwd kunnen worden?
vervolg van pag. 2
niet de belijdenis, maar de leervrijheid handhaaft. De vrijzinniheid heeft zich
een eigen legitieme plaats verworven. Niettemin is het zo, dat ondanks Af
scheiding en Doleantie, er in de Herv. Kerk nog steeds rechtzinnige predikanten
zijn en wij er ook medelovigen herkennen.
De positie van de Geref. Bond, opgericht in 1907, heeft mij altijd verbaasd.
De Geref. Bond heeft kans gezien te doen wat voor de Doleantie niet mogelijk
was, dat is: plaatselijk haar gang te gaan. Waarschijnlijk ook wel dank zij
de Doleantie.
Men noemt de Herv. Kerk wel eens een hotelkerk. Ik weet niet van wie
die benaming is. Die naam geeft aan, dat iedereen er terecht kan. Men kan
er gaan eten waar men trek in heeft; ergens is wel een menu te krijgen dat
zint. Hotelgasten echter betalen voor wat ze genoten hebben en nemen verder
geen verantwoordelijkheid voor de in standhouding van het hotel. Het is niet
een tehuis. Vandaar, dacht ik, dat de Herv. Kerk op de rand van het bank
roet wankelt.
De Geref. Kerk nu
In nov. jl. heeft de Geref. Synode in Sneek geconstateerd dat enige op
vattingen van Prof. Kuitert niet in overeenstemming zijn met de Geref. be
lijdenis, en dat Prof. Kuitert daarin niet alleen staat. (De Cahiers voor de
Gemeente). De Synode heeft verder een deputaatschap ingesteld om te
onderzoeken hoe de onderlinge eenheid kan worden hersteld. Verder zal
de Synode een herderlijk schrijven richten adn de plaatselijke kerkeraden.
Deze zullen dus ingeschakeld worden om de eenheid te bewaren en het
vertrouwen te herstellen. Maar hoe is het plaatselijke gesteld met de hand
having van de belijdenis? Zullen alle degenen die een oordeel klaar hebben
over de Geref. belijdenis, ook bereid gevonden worden om zich eerst eens te
verdiepen in de Geref. belijdenisgeschriften, ze eenvoudig eens goed te lezen?
Het is -heel merkwaardig dat, naarmate onze echte belijdenis meer in het
vergeetboek is geraakt, een andere naar voren komt die door velen dwingend
wordt gehandhaafd. Dit zijn enige punten van de nieuwe belijdenis waar men
noodzakelijk eender over moet denken: Vietnam, Zuid-Afrika, oorlog, Brazilië,
homofilie, abortus, evolutie, revolutie. Er zijn ook enige taboes bij (dingen
waarover men het niet mag hebben): de Christenen achter het ijzeren gordijn
en vooral de dictatuur van de moderne opinie vorming via pers, radio en T.V.
Om maar enige te noemen.
Herv.-Gerefsamenwerking
Die is er eigenlijk van het begin af aan geweest, eenvoudig omdat de
gelovigen in deze twee kerken elkaar herkend hebben. Zo is er samenwerking
geweest op politiek en maatschappelijk terrein en op het gebied van het onder
wijs. Het ging dan om samenwerking van gelovigen in verbanden die geen
geloofsgemeenschappen zijn. Een kerk echter is een heel speciale geloofs
gemeenschap. Als twee kerken samen gaan doen dan kan dat alleen op basis
van een gemeenschappelijk belijden. Inderdaad als de Geref. Kerk er toe
overgaat haar belijdenis los te laten, dan is er geen beletsel meer. Maar men
zegt dan nog dat twee drenkelingen elkaar niet moeten vastgrijpen.
Eenheid tussen gelovigen en eenheid tussen geloofsgemeenschappen kan
alleen gebaseerd zijn op waarheid, de waarheid van Schrift en belijdenis. Het
bindend maken van niet-bijbelse ideologieën leidt öf tot anarchie óf tot dictatuur.
De oorspronkelijke vraagstelling
Hebben wij in onze tijd te maken met een nieuwe Reformatie, een radikaól
Christendom dat doorbreekt dankzij een opnieuw ontdekken van Gods Woord?
Is het zo, dat we Gods Woord eigenlijk nog nooit goed gelezen hebben
twintig eeuwen lang niet?
Me dunkt, een blik in de geschiedenis is leerzaam. Men zegt wel: de
geschiedenis herhaalt zich steeds.
Wat zich nu voordoet in de Geref. Kerken is niet nieuw. Soortgelijke
problemen hebben zich in de kerkgeschiedenis meermalen voorgedaan in allerlei
landen. Omdat deze periode ons misschien nog het naaste staat, heb ik slechts
enige momenten naar voren gehaald uit de vorige eeuw in ons land. Wat de
Geref. Kerken nu in beroering brengt, heeft zich in de vorige eeuw ook
voorgedaan. Het is een dwaling, zo oud als de mensheid, die zich telkens in
een nieuw gewaad presenteert. Het is dit, dat wij als ongeestelijke mensen niet
aanvaarden hetgeen van de Geest Gods is; het is ons dwaasheid we kunnen
het niet verstaan. (1 Cor. 2 14) Van nature zijn we van die mensen die altijd
weer proberen onze eigenideeën tot onze bijbel te maken om daaruit te leven
en ons voor een god van eigen maaksel te buigen. De profeten en apostelen
waarschuwen daar voortdurend tegen. Och, dat de Geref. Kerken zich voor
gewaarschuwd hielden.
Het aantal leden van de Kerk in
Indonesia neemt de laatste jaren sterk
toe. In vele plaatsen op Java is het
aantal leden van de Kerk verdubbeld
of verdrievoudigd, terwijl binnen drie
jaar het ledental met 100% is verhoogd.
Nieuwe gemeenten en christelijke krin
gen hebben we tot diep in de dessa's,
die meestal niet al te gemakkelijk be
reikbaar zijn vanwege de slechte wegen.
Maar geestelijke verzorging en geeste
lijke opbouw moeten ze krijgen. Dit is
inderdaad een zware taak. Er zijn
Kerken, die meer dan twintig kringen
hebben te verzorgen. We moeten hard
werken voor de vorming van mensen,
die voorbestemd zijn om tot ouderlingen
en diakenen gekozen te worden, wan
neer die kringen over enkele jaren ge
ïnstitueerd worden tot volwassen ge
meenten. We hebben nodig: catechi
seermeesters, bijbelkring-leiders, jeugd
leiders, zondagsschoolleiders en leidsters
voor het werk onder de vrouwen en
meisjes.
Naast dit alles moeten wij vooral
denken aan de schoolopvoeding van de
kinderen. Wanneer de ouders de kin
deren naar een openbare school sturen,
moeten de kinderen een godsdienstles
volgen. Want godsdienstonderwijs is
verplicht. Wanneer we geen christelijke
godsdienstonderwijzers op die scholen
kunnen aanstellen, zijn deze kinderen
verplicht onderwijs in andere godsdien
sten te ontvangen. De ouders zijn daar
voor doodsbenauwd. Het is daarom te
begrijpen, dat ze hard schreeuwen om
de opening van een lagere school, juist
in die plaatsen waar nieuwe kringen
opkomen.
Het Indonesische volk roept en
schreeuwt om onderwijs voor zijn kin
deren. De regering schiet tekort om
hierin te voorzien. De christelijke school
vormt dan ook voor land en volk een
zeer gewaardeerde dienst van de Kerk
en de christelijke maatschappij op het
gebied van' onderwijs en opvoeding.
Over de waardering van de maatschap
pij op het gebied van onderwijs en op
voeding. Over de waardering van de
maatschappij heben we niet te klagen,
wat blijkt uit de stroom van leerlingen,
die zich bij ons aanmelden om aange
nomen te worden. Het is zeer merk
waardig, dat ouders, die overtuigd een
andere godsdienst belijden, hun kinde
ren voor de opvoeding aan onze scholen
toevertrouwen. Zo zijn van de tachtig
duizend leerlingen, die wij op onze
scholen in Midden-Java hebben, meer
dan vijfenzestigduizend afkomstig van
niet-christelijke scholen. Ze krijgen bij
belse geschiedenis, kerkgeschiedenis en
andere aspecten van de christelijke gods
dienst. Ze volgen de christelijke leef
regels op school en wonen de Christe
lijke feesten bij. Ze worden leden van
de leerlingenvereniging met de Bijbel
als grondslag. Het is vaak ontroerend te
zien, hoe actief ze zijn om de naam van
de christelijke school hoog te houden,
hoewel ze zelf nog geen christenen zijn.
Hoewel dwang, zelfs zachte dwang
om christen te worden op onze scholen
niet bestaat, zijn er elk jaar weer van
onze middelbare scholen tientallen, zelfs
honderden jonge mensen, die vragen
om gedoopt te worden.
De laatste tijd wordt er veel kritiek
gelanceerd op het onderwijssysteem in
Indonesia. Graag geef ik toe, dat er
waarheid schuilt in die kritiek. Maar
men moet ook niet vergeten onder welke
omstandigheden we leven.De grote be
volkingstoename vraagt hoe langer hoe
dringender naar scholen voor kinderen.
Een planmatig-doelmatig onderwijs ver
eist nauwkeurig voor onderzoek en sta
tisch materiaal. Er zijn veel factoren
die ons schoolwezen negatief beïnvloe
den. Daar kunnen wij als onderwijs
mensen weinig of niets aan doen. Wat
we kunnen doen is onze scholen en het
onderwijs aan te passen aan de reële
omstandigheden. We leggen in deze
omstandigheden grote nadruk op de
christelijke basis van onze scholen.
Onze opvoeding wordt gericht op de
vorming van eerlijke, betrouwbare men
sen, mensen met eenvoudige harten, die
hun plicht willen aanvaarden en ge
trouw' hun taak vervullen, mensen, die
oprecht en bewust willen werken aan
de opbouw van Kerk en gemeenschap,
derwijs in het Indonesia van heden is,
dat het een zeer gewaardeerd middel
van dienst van Kerk en christelijke
gemeenschap vormt aan land en volk,
dat het fungeert als een zeer treffend
middel van evangelisatie en geschikt is
als communicatiemiddel tussen Kerk en
maatschappij en dat het een middel is
om persoonlijkheden te vormen op chris
telijke basis om een inbreng te geven
aan de opbouw van het land.
Moge God alle broeders, die erin
betrokken zijn, Zijn kracht en zegen
geven.
Aan alle vrienden en belangstellenden
in binnen- en buitenland, die de zaak
van de christelijke school in Indonesia
behartigen, onze diepe en warmgevoelde
dank.
Drs. Soetjipto Wiromidjojo
Salatiga,
Noot:
Drs. Soetjipto Wirowidjojo, onderwijs
deskundige van de kerken op Midden-
Java schreef dit artikel, dat wij hier
sterk verkort weergeven, voor het or
gaan van de U NIE S C H O O L en
EVANGELIE. U kunt het vol
ledige artikel vinden in het maart
nummer van dit jaar.
Aangenomen: de benoeming tot docent
godsdienstonderwijs bij de christelijke
scholengemeenschap te Assen, H. J. van
Oostrum, miss. predikant te Waingapoe,
Soemba; naar Berkel, J. A. Bos te Borne;
naar Roosendaal, kand. H. H. Zomer te
Kampen; naar Brouwershaven-Zonne-
maire Kand. de Bus te Dordrecht.