Sm KERK VAN VLISSINGEN J De betekenis van het Christelijk onderwijs in Indonesia Kerknieuws en om de EREDIENST UIT ONS GROTE KERKELIJKE GEZIN Voor het eervol verzorgen van begrafenissen P. SINKE VRIJDAG 18 DECEMBER Petruskerk: 3.00 uur n.m.: Ds. H. Groeneveld, (huw. bev. van 't bruidspaar de Smit-v. Gilst). ZONDAG 20 DECEMBER 1970 Petruskerk: 9.30 uur v.m.: Ds. J. W. Genuït, (kin- dernevendienst). 5.00 uur n.m.: Ds. H. Groeneveld. Huishoudschool „Paauwenburg": 10.00 uur v.m.: Ds. H. Groeneveld, (kindernevendienst) 5.00 uur n.m.: Ds. J. W. Genuït. Wordt uitgezonden naar Bethesda. Collecte: voor de kerk. OPMERKINGEN De kindernevendienst is op deze zondag bestemd voor kinderen van 9, 10 en 11 jaar. DE ZUIDERWIJK Dit wordt dan al weer 't laatste wijk- bericht van dit jaar. Er is heel wat ge passeerd in 't afgelopen jaar, waarvan wij in deze rubriek melding hebben gemaakt. Het waren blijde en droeve zaken en ze zijn mede bepalend voor de wijze waarop wij de komende feestdagen en de jaar wisseling zullen beleven. Op de oudejaars dag ml in de avonddienst de necrologie wel weer gelezen worden. Het is ook dit jaar weer een lange lijst en 't he. mnert ons aan de vraag uit psalm 89',,Welk mens leeft, die de dood niet zal zien?" Het een vraag, waarop je geen antwoerd op behoeft te geven het ligt immers in de iraliteit, waar we telkens weer mee te maken 1rrijgen. Een andere vraag is of Jezus Christus in ons hart, ons hoofd en onze handen een zinvollé, recht geaarde plaats heeft ingenomen. Voor zo ver dat 't geval geweest is in 't lew-n van hen, die van ons gingen, is hun sterven .'.iet alléén maar een droevige zaak. Al blijft 't moeilijk hen achter te moeten laten in 't oude jaar, toch mag in smart de blijde boodschap 't laatste woord hebben. Wie daar gelovig biddend mee bezig is, zal 't dan ook ervaren... Wanneer we nog enkele vermeldens waardige dingen doorgeven, dan beginnen we maar met de geboorte van Roland Alexander Vreeke (Bloemenlaan22)Hij werd op 24 november geboren en 't bericht daarvan kwam juist iets te laat om nog in de laatste wijkbrief te worden opgenomen. Al is 't dus wat laat, toch nog onze harte lijke gelukwensen en straks een blijde doopzondag. Op zaterdag 5 dec. vierden de heer en mevr. Smit (P. Krugerstraat 106) hun 25- jarig huwelijksfeest. Vanwege de zondag, want eigenlijk was de 6e de trouwdag, hadden ze het een dag eerder gesteld. Maar ondanks 't feit, dat praktisch iedereen 't druk had met de voorbereiding van de huiselijke viering van 't St. Nic. feest, waren velen aanwezig om 't zilveren bruids paar geluk te wensen. Het moet hen onge- twijfelt goed gedaan hebben. Geve de Heer, die LI al die jaren geleid heeft, verder zijn zegen. In Bethesda zijn op 't ogenblik opge nomen: de heer Hondenbrink (Slijkstraat); mevr. Dekker (Singel) en de heer Versluys (v. Hoorn v. Burghstraat)terwijl de heer v. Rheenen (Bakkersdorpweg) nog in Soest verblijft. We wensen onze zieken voor alles toe, dat ze gelovig mogen beleven wat in Psalm 31 staat: „Mijn tijden zijn in Uw hand..." en verder, kon 't zijn, beter schap! Tot slot wil ik U graag, ook namens mijn vrouw, goede en gezegende feestdagen toe wensen, zowel in de familiekring als in de kerk. Met een hartelijke groet uit de pas torie Sela". H.Gr. GIFT Gift voor de'zending van Br. S. 10, GEEF PAAUWENBURG EEN HART Overzicht over de maand november. Stand is per 6 december 1970: 125.140,71. In de offerstenen werd gevonden 258,87, in november 1969 was dit echter ƒ332,85. In de offerstenen werd tweemaal een gift van 25,gevonden. Via Ds. Groeneveld kwamen aan giften binnen 5,en 30, Aan papier werd afgerekend 23913kg 5 cent is 1195,65. De laatste afrekening was 4775 kg, echter a 4 cent. Dit leverde nog 191,op. Verder brachten 142 kg lompen 17,04 op, 2 kg koper leverde 4,en 2 kg lood 1.40 op. Mevrouw Swager kwam dezer dagen een bedrag van 246,68 brengen. Dit was de nettoopbrengst van door haar gemaakte en zelf ook verkochte dieren en poppen. Nu is volop aan het werk voor de bazar. Ze zit echter te springen om restjes wol, vilt, schuimrubber, oude jassen, enz, enz. Hebt iets? Waarschuw een van de leden van het comité. Enne... wat doet U voor de bazaar???? P. Kamermans „KERSTHERBERG" Als je alleen bent, kunnen de kerstdagen, soms erg lang duren. De meesten van ons vieren deze dagen in de huiselijke kring. Maar als je alleen thuis bent, wat dan? Vooral in deze dagen wil je toch wel eens mensen zien, om er mee te praten. Maar ook als je wél een gezin om je heen hebt, kan het ergens anders gezelliger zijn. Het kerstfeest vieren met meer mensen dan alleen de leden van je eigen gezin kan een geheel andere belevenis zijn. Neem nu de Kerstdienst. Zo'n dienst kan een mooie belevenis zijn, maar... Een Kerstdienst is consumptief ingesteld. Dat wil zeggen: men komt er alleen om te luisteren. Wat daar wordt verteld kan vragen oproepen. En waar gaat U met Uw vragen naar toe? In verband met al deze factoren heeft een aantal mensen uit Vlissingen, (uit aller lei kerkelijke groeperingen en Jeugdorga nisaties) in navolging van vele andere steden in Nederland het plan opgevat een zogenaamde „Kerstherberg" open te stellen. Deze „Kerstherberg" is gewoon een plaats waar je gedurende de 3 Kerstdagen, dag en nacht binnen kunt lopen. Ze wordt in het voormalige K.M.T. gebou'v in de Hellebaardierstraat (zijstraat Bellemypork) gehouden en is voor jong en oud geope: d van donderdagnacht 12 uur 24 december tot zondagmiddag 26 december Gedurende deze tijd zijn er altijd mensen aanwezig. In de „Kerst!.n'berg" kun je een gezellig babbeltje maken n.mr je kunt er ook een „zwaarwichtige" boo-Li opzetten. Andere mogelijkheden in dit geDv uw zijn bijvoorbeeld: biljarten, sjoelbakken, Loet- seren, schilderen, films kijken en platei: draaien. Uiteraard vergt deze „Kerstherberg" veel organisatie. Er zijn veel mensen nodig om de boel dag en nacht draaiende te houden. Ook U kunt komen helpen!! Misschien heeft U tijdens de Kerstdagen nog enkele uren over... Geeft U zich op aan de pas torie „Sela", Badhuisstraat 119. JAARVERSLAG DE NEDERLANDSE GIDEONS 1969 - 1970 Wij ontvingen het jaarverslag van de Vereniging De Nederlandse Gideons („In iedere hotelkamer een bijbel"). De vereniging bestaat 22 jaar; thans is in practisch iedere hotelkamer in ons land een bijbel aanwezig nl. in 3.010 hotels en pensions ca. 85.000 bijbels en bijbelge deelten. De bijbels worden regelmatig ge controleerd; vermiste of ongebruikte exem plaren worden vervangen. Uit de controle blijkt dat de meeste bijbels veel worden gelezen. De vraag naar bijbels blijft dan ook groot. U kunt de vereniging steunen door lid maatschap, contributie of een gift ineens (Vereniging De Nederlandse Gideons, Sportlaan 976, Den Haag, postrekening nr. 53.98.98.). Scriba; G. v. d. Boogaard, Colijnstraat 5, Vlissingen, Telefoon 01184-3856 Kasteelstraat 82 - Vlissingen Tel. 01184-2760 Het kerkgebouw van de Javaanse gemeente te Tjepu. De voorkant staat nog in de steigers. De bouwwerkzaamheden liggen stil. Er is geen geld. Wanneer zal het afgebouwd kunnen worden? vervolg van pag. 2 niet de belijdenis, maar de leervrijheid handhaaft. De vrijzinniheid heeft zich een eigen legitieme plaats verworven. Niettemin is het zo, dat ondanks Af scheiding en Doleantie, er in de Herv. Kerk nog steeds rechtzinnige predikanten zijn en wij er ook medelovigen herkennen. De positie van de Geref. Bond, opgericht in 1907, heeft mij altijd verbaasd. De Geref. Bond heeft kans gezien te doen wat voor de Doleantie niet mogelijk was, dat is: plaatselijk haar gang te gaan. Waarschijnlijk ook wel dank zij de Doleantie. Men noemt de Herv. Kerk wel eens een hotelkerk. Ik weet niet van wie die benaming is. Die naam geeft aan, dat iedereen er terecht kan. Men kan er gaan eten waar men trek in heeft; ergens is wel een menu te krijgen dat zint. Hotelgasten echter betalen voor wat ze genoten hebben en nemen verder geen verantwoordelijkheid voor de in standhouding van het hotel. Het is niet een tehuis. Vandaar, dacht ik, dat de Herv. Kerk op de rand van het bank roet wankelt. De Geref. Kerk nu In nov. jl. heeft de Geref. Synode in Sneek geconstateerd dat enige op vattingen van Prof. Kuitert niet in overeenstemming zijn met de Geref. be lijdenis, en dat Prof. Kuitert daarin niet alleen staat. (De Cahiers voor de Gemeente). De Synode heeft verder een deputaatschap ingesteld om te onderzoeken hoe de onderlinge eenheid kan worden hersteld. Verder zal de Synode een herderlijk schrijven richten adn de plaatselijke kerkeraden. Deze zullen dus ingeschakeld worden om de eenheid te bewaren en het vertrouwen te herstellen. Maar hoe is het plaatselijke gesteld met de hand having van de belijdenis? Zullen alle degenen die een oordeel klaar hebben over de Geref. belijdenis, ook bereid gevonden worden om zich eerst eens te verdiepen in de Geref. belijdenisgeschriften, ze eenvoudig eens goed te lezen? Het is -heel merkwaardig dat, naarmate onze echte belijdenis meer in het vergeetboek is geraakt, een andere naar voren komt die door velen dwingend wordt gehandhaafd. Dit zijn enige punten van de nieuwe belijdenis waar men noodzakelijk eender over moet denken: Vietnam, Zuid-Afrika, oorlog, Brazilië, homofilie, abortus, evolutie, revolutie. Er zijn ook enige taboes bij (dingen waarover men het niet mag hebben): de Christenen achter het ijzeren gordijn en vooral de dictatuur van de moderne opinie vorming via pers, radio en T.V. Om maar enige te noemen. Herv.-Gerefsamenwerking Die is er eigenlijk van het begin af aan geweest, eenvoudig omdat de gelovigen in deze twee kerken elkaar herkend hebben. Zo is er samenwerking geweest op politiek en maatschappelijk terrein en op het gebied van het onder wijs. Het ging dan om samenwerking van gelovigen in verbanden die geen geloofsgemeenschappen zijn. Een kerk echter is een heel speciale geloofs gemeenschap. Als twee kerken samen gaan doen dan kan dat alleen op basis van een gemeenschappelijk belijden. Inderdaad als de Geref. Kerk er toe overgaat haar belijdenis los te laten, dan is er geen beletsel meer. Maar men zegt dan nog dat twee drenkelingen elkaar niet moeten vastgrijpen. Eenheid tussen gelovigen en eenheid tussen geloofsgemeenschappen kan alleen gebaseerd zijn op waarheid, de waarheid van Schrift en belijdenis. Het bindend maken van niet-bijbelse ideologieën leidt öf tot anarchie óf tot dictatuur. De oorspronkelijke vraagstelling Hebben wij in onze tijd te maken met een nieuwe Reformatie, een radikaól Christendom dat doorbreekt dankzij een opnieuw ontdekken van Gods Woord? Is het zo, dat we Gods Woord eigenlijk nog nooit goed gelezen hebben twintig eeuwen lang niet? Me dunkt, een blik in de geschiedenis is leerzaam. Men zegt wel: de geschiedenis herhaalt zich steeds. Wat zich nu voordoet in de Geref. Kerken is niet nieuw. Soortgelijke problemen hebben zich in de kerkgeschiedenis meermalen voorgedaan in allerlei landen. Omdat deze periode ons misschien nog het naaste staat, heb ik slechts enige momenten naar voren gehaald uit de vorige eeuw in ons land. Wat de Geref. Kerken nu in beroering brengt, heeft zich in de vorige eeuw ook voorgedaan. Het is een dwaling, zo oud als de mensheid, die zich telkens in een nieuw gewaad presenteert. Het is dit, dat wij als ongeestelijke mensen niet aanvaarden hetgeen van de Geest Gods is; het is ons dwaasheid we kunnen het niet verstaan. (1 Cor. 2 14) Van nature zijn we van die mensen die altijd weer proberen onze eigenideeën tot onze bijbel te maken om daaruit te leven en ons voor een god van eigen maaksel te buigen. De profeten en apostelen waarschuwen daar voortdurend tegen. Och, dat de Geref. Kerken zich voor gewaarschuwd hielden. Het aantal leden van de Kerk in Indonesia neemt de laatste jaren sterk toe. In vele plaatsen op Java is het aantal leden van de Kerk verdubbeld of verdrievoudigd, terwijl binnen drie jaar het ledental met 100% is verhoogd. Nieuwe gemeenten en christelijke krin gen hebben we tot diep in de dessa's, die meestal niet al te gemakkelijk be reikbaar zijn vanwege de slechte wegen. Maar geestelijke verzorging en geeste lijke opbouw moeten ze krijgen. Dit is inderdaad een zware taak. Er zijn Kerken, die meer dan twintig kringen hebben te verzorgen. We moeten hard werken voor de vorming van mensen, die voorbestemd zijn om tot ouderlingen en diakenen gekozen te worden, wan neer die kringen over enkele jaren ge ïnstitueerd worden tot volwassen ge meenten. We hebben nodig: catechi seermeesters, bijbelkring-leiders, jeugd leiders, zondagsschoolleiders en leidsters voor het werk onder de vrouwen en meisjes. Naast dit alles moeten wij vooral denken aan de schoolopvoeding van de kinderen. Wanneer de ouders de kin deren naar een openbare school sturen, moeten de kinderen een godsdienstles volgen. Want godsdienstonderwijs is verplicht. Wanneer we geen christelijke godsdienstonderwijzers op die scholen kunnen aanstellen, zijn deze kinderen verplicht onderwijs in andere godsdien sten te ontvangen. De ouders zijn daar voor doodsbenauwd. Het is daarom te begrijpen, dat ze hard schreeuwen om de opening van een lagere school, juist in die plaatsen waar nieuwe kringen opkomen. Het Indonesische volk roept en schreeuwt om onderwijs voor zijn kin deren. De regering schiet tekort om hierin te voorzien. De christelijke school vormt dan ook voor land en volk een zeer gewaardeerde dienst van de Kerk en de christelijke maatschappij op het gebied van' onderwijs en opvoeding. Over de waardering van de maatschap pij op het gebied van onderwijs en op voeding. Over de waardering van de maatschappij heben we niet te klagen, wat blijkt uit de stroom van leerlingen, die zich bij ons aanmelden om aange nomen te worden. Het is zeer merk waardig, dat ouders, die overtuigd een andere godsdienst belijden, hun kinde ren voor de opvoeding aan onze scholen toevertrouwen. Zo zijn van de tachtig duizend leerlingen, die wij op onze scholen in Midden-Java hebben, meer dan vijfenzestigduizend afkomstig van niet-christelijke scholen. Ze krijgen bij belse geschiedenis, kerkgeschiedenis en andere aspecten van de christelijke gods dienst. Ze volgen de christelijke leef regels op school en wonen de Christe lijke feesten bij. Ze worden leden van de leerlingenvereniging met de Bijbel als grondslag. Het is vaak ontroerend te zien, hoe actief ze zijn om de naam van de christelijke school hoog te houden, hoewel ze zelf nog geen christenen zijn. Hoewel dwang, zelfs zachte dwang om christen te worden op onze scholen niet bestaat, zijn er elk jaar weer van onze middelbare scholen tientallen, zelfs honderden jonge mensen, die vragen om gedoopt te worden. De laatste tijd wordt er veel kritiek gelanceerd op het onderwijssysteem in Indonesia. Graag geef ik toe, dat er waarheid schuilt in die kritiek. Maar men moet ook niet vergeten onder welke omstandigheden we leven.De grote be volkingstoename vraagt hoe langer hoe dringender naar scholen voor kinderen. Een planmatig-doelmatig onderwijs ver eist nauwkeurig voor onderzoek en sta tisch materiaal. Er zijn veel factoren die ons schoolwezen negatief beïnvloe den. Daar kunnen wij als onderwijs mensen weinig of niets aan doen. Wat we kunnen doen is onze scholen en het onderwijs aan te passen aan de reële omstandigheden. We leggen in deze omstandigheden grote nadruk op de christelijke basis van onze scholen. Onze opvoeding wordt gericht op de vorming van eerlijke, betrouwbare men sen, mensen met eenvoudige harten, die hun plicht willen aanvaarden en ge trouw' hun taak vervullen, mensen, die oprecht en bewust willen werken aan de opbouw van Kerk en gemeenschap, derwijs in het Indonesia van heden is, dat het een zeer gewaardeerd middel van dienst van Kerk en christelijke gemeenschap vormt aan land en volk, dat het fungeert als een zeer treffend middel van evangelisatie en geschikt is als communicatiemiddel tussen Kerk en maatschappij en dat het een middel is om persoonlijkheden te vormen op chris telijke basis om een inbreng te geven aan de opbouw van het land. Moge God alle broeders, die erin betrokken zijn, Zijn kracht en zegen geven. Aan alle vrienden en belangstellenden in binnen- en buitenland, die de zaak van de christelijke school in Indonesia behartigen, onze diepe en warmgevoelde dank. Drs. Soetjipto Wiromidjojo Salatiga, Noot: Drs. Soetjipto Wirowidjojo, onderwijs deskundige van de kerken op Midden- Java schreef dit artikel, dat wij hier sterk verkort weergeven, voor het or gaan van de U NIE S C H O O L en EVANGELIE. U kunt het vol ledige artikel vinden in het maart nummer van dit jaar. Aangenomen: de benoeming tot docent godsdienstonderwijs bij de christelijke scholengemeenschap te Assen, H. J. van Oostrum, miss. predikant te Waingapoe, Soemba; naar Berkel, J. A. Bos te Borne; naar Roosendaal, kand. H. H. Zomer te Kampen; naar Brouwershaven-Zonne- maire Kand. de Bus te Dordrecht.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1970 | | pagina 3