KERK VAN VLISSINGEN Gods zending en onze opdracht J Hervormd/Gereforineerde samenwerking Sn en om de EREDIENST UIT ONS GROTE KERKELIJKE GEZIN GEEF paauwenburg een harti noorderwijk Voor het eervol verzorgen van begrafenissen P. SINKE Wist U dat PAKISTAN jamilie-drukwerk <EE)rukkerlj ^ittooy €)ttko}l VRIJDAG 11 DECEMBER Petruskerk: 2.15 uur n.m. Ds. J. W. Genuït, (huw. bev. van 't bruidspaar Hageman-Kruft) ZONDAG 13 DECEMBER Petruskerk: 9.30 uur v.m. Ds. H. Groeneveld. 5.00 uur n.m. Ds. M. W. J. C. de Kluis, (em. pred. van Santpoort). Huishoudschool Paauwenburg: 10.00 uur v.m. Ds. M. W. J. C. de Kluis. 5.00 uur n.m. Ds. Groeneveld. Wordt uitgezonden naar Bethesda. Collecte: Diaconie. Extra collecte: Orgelfonds. Ter Reede: 7.00 uur n.m. Ds. Y. v. d. Schoot. WOENSDAG 16 DECEMBER Petruskerk: 3.00 uur n.m. Ds. J. W. Genuït, (huw. bev. van 't bruidspaar de Ridder-Tevel) VRIJDAG 18 DECEMBER Petruskerk: 3.00 uur n.m. Ds. H. Groeneveld, (huw. bev. van 't bruidspaar de Smit-v. Gilst). OPMERKINGEN: Diaconiecollecte 13 december 1970. De diaconale collecte van deze zondag is bestemd tot kerstcollecte. In plaats van de vorig jaar gehouden inzameling voor de dekking van de kosten verbonden aan de door de diaconie verstrekte kerstgaven wordt nu een collecte gehouden. Een warme aanbeveling acht ik zeker op zijn plaats. Uw gaven zullen een extra lichtstraal over het kerstfeest doen schijnen. A.H. K.A.Z. Deze vergadert D.V. a.s. maandag 14 december, 's avonds om half acht in de consistorie. EVANGELISATIE HUISBEZOEKCOMMISSIE. Deze komt D.V. bijeen op donderdag 17 december a.s., 's avonds 8 uur in 't jeugd- gebouw. We zullen ons o.a. bezighouden met de door 't evangelisatie-centrum uit gegeven brochure „Huisbezoek onder de loupe". De Heer de Jong zal trachten een huisbezoek gesprek weer te geven, dat we dan gezamelijk nader critisch zullen bezien. Op deze wijze zullen we wat van elkaar kunnen leren om des te beter toegerust te zijn. Graag zagen we deze avond ook aanwezig hen, die tot dusver nog niet actief hebben meegewerkt, maar die voor zichzelf toch wel tot de overtuiging ge komen zijn, dat zij dat eigenlijk toch wel moesten doen. Misschien kunt U (biddend) uw aarzeling overwinnen. GEVONDEN In de Johanneskerk een bruin lederen bijbel (met rits) wellicht heeft één van de leden van onze gemeente het laten liggen tijdens een dienst, die belegd was door de Raad van Kerken. U kunt het terug bekomen bij Ds. Kloosterman, Badhuis straat 48. H.Gr. aan elkaar geven. Hun huwelijk zal om 2.15 uur n.m. in de Petruskerk worden bevestigd. Onze gelukwensen aan dit bruidspaar en de beide families. We gaan nog verder met feliciteren: op 24 nov. '70 kregen br. en zr. L. Mcul- meester, Schuitvaartgracht 357, een zoontje dat de naam Leendert draagt. En in 't gezin van br. en zr. G. J. Schutter, De Mey v. Streefkerklaan 17, werd op 30 nov. j.l. ook een zoontje geboren: Jan-Paul. Natuurlijk groot feest in beide gezinnen. En vanzelfsprekend onze welgemeende ge lukwensen. Een hartelijk welkom roepen we toe aan: mej. M. E. Smit, Colijnstraat 53, die uit Goes is gekomen. Eveneens aan de fam. J. H. ten Hove, Pres. Rooseveltlaan 664, die uit Arnhem afkomstig zijn; en aan de fam. P. L. de Haan, Pres. Rooseveltlaan 666, wier vorige woonplaats, 's Graveland was. En tot slot aan de fam. J. Haasdijk, Verdilaan 15, die uit Alblasserdam ge komen zijn. Al deze nieuw ingekomenen wensen wij een goede tijd toe in onze stad, en we hopen, dat ze spoedig thuis zullen raken in ons grote kerkelijke gezin. Een hartelijke groet aan U allen en de beste wensen voor onze zieken. J.W.G. Uit Bethesda werden ontslagen: br. L. de Pagter, Zuidbeekseweg 8; mevr. Krijm- hoek, Vine. v. Goghlaan 18 en Raymond Hokken, Tobagolaan 19. Uit St. Joseph: Het jongste kind van de fam. Smit, G. Borgeniusstraat 47 en mevr. v. Belle, Rem- brandtlaan 2. En uit het Juliana ziekenhuis te Terneuzen: br. A. Kuyvenhove, Pres. Rooseveltlaan 18. In al deze gezinnen heerst blijdschap en dankbaarheid, en wij leven in deze vreugde met hen mee. Onze hartelijke gelukwensen. Gelukwensen gaan ook naar br. en zr. Schouten-v. d. Broeke, die op 20 nov. j.l. in het huwelijk mochten treden. Ook de wederzijdse families van harte gefeliciteerd! Hun adres is: Mackaystraat 109. Op 11 dec. a.s. zullen Marten Hageman en Geertruida Hendrika Kruft hun ja-woord Een dame uit de gemeente maakt schat tige beestjes en poppen van op zich zelf waardeloos materiaal. Dit heeft voor het Hart al 250,opgebracht! Wie heeft nog lapjes en wol, raffia e.d.? Dit kunt LI kwijt bij: Mevr. Swager, Troelstraweg 155 of pas torie „Sela" Badhuisstraat 119. Houdt de basar (half april) in gedachten! Namens het comité, T. B. Groeneveld-de Vlugt. DE BOEKENSTAND IN DE PETRUSKERK, Reeds enkele maanden staat er in de hal van de Petruskerk een boekenstand. Deze stand gaat uit van de Liturgiegroep. Het is de bedoeling om u aan de hand van deze stand op de hoogte te houden van de christelijke lektuur die uitkomt. De boeken die uitgestald liggen kunt u bij ons kopen. U vult uw naam en adres in op een bestellijst en het boek dat u wil hebben. Het wordt dan in de volgende week bij u thuis bezorgd. De prijzen van de boeken zijn de normale verkoopprijzen. Namens de liturgiegroep: L. C. de Looff. NEDERLANDSE CHRISTEN VROUWENBOND Op dinsdag 22 december a.s. hoopt de afdeling Vlissingen van de Nederlandse Christen Vrouwenbond de kerstavond te vieren in het Gereformeerd Jeugdgebouw aan de dr. Ottenstraat. Aanvang: 20.00 uur. Secretaresse: J. v. Gorp-v. d. Velde DE VROUWENVERENIGING „IN 's KONINGSDIENST" De Vrouwenvereniging „In 's Konings- dienst", hoopt op donderdag 17 december haar kerstavond te houden. Leden komt U allen? U mag ook iemand die er belangstelling voor heeft meebrengen. We beginnen om 8 uur in het jeugd gebouw. Namens het bestuur, L. Steketee-de Witte. VAN DE BEJAARDENSOOS Op donderdag 17 december is de laatste bijeenkomst voor dit jaar. Wij willen dan op die middag een bij zondere samenkomst houden. De aanvangstijd is om drie uur in het jeugdgebouw van de Geref. kerk. Omdat het voor 1970 de laatste soos- middag is, en in verband met de Kerstdagen en de jaarwisseling: nodigen wij de bejaar den uit deze middag te bezoeken. De eerste Soosmiddag in 1971 vindt dan plaats op donderdag 14 januari in het nieuwe jaar. Het Soosbestuur. STICHTING DIAKONESSEN ARBEID ORANJE GROENE KRUIS Kerstfeest zieken, bejaarden en invaliden door de Zusters. Voor ieder een blijk van medeleven en een kerstgroet. Voorzover li het afgelopen jaar met ons werk temaken heeft gehad of nog heeft, door ziekte of overlijden, heeft U ons werk van nabij medegemaakt. Onze bedoeling is ieder, waar wij nog mee in contact staan, met een kerst ver* rassing te verblijden. Wij doen een beroep op U en willen gaarne geld in ontvangst nemen voor dit doel. U heeft al vele jaren dit mooie werk gesteund. T.z.t. zal een verantwoording in dit blad worden gedaan. U allen een gezegend Kerstfeest toege wenst. Uw giften worden gaarne in ontvangst genomen door: Zr. A. M. de Klerk, Hogeweg 85; Zr. G. van der Ende, Schaepmanstraat 51; Hr. A. Hoefkens, Chopinlaan 131 of e.v. door Kerk. bureau G. Huser, Paul Krugerstraat 142. Bij voorbaat hartelijk dank. De geruchten over het spoedige einde van de Zeeuwse Kerkbode hebben natuur lijk ook Vlissingen bereikt. Wij verwijzen U naar de artikelen, die over deze zaak zullen verschijnen in het volgende nummer van de Kerkbode. De voortgang van onze Vlissingse nieuws voorziening zal op een voor U prettige manier geregeld worden. Wij komen hierop spoedig terug. Oppascentrale (uitgaande van het Geref. Jeugdwerk de „Stuurgroep" in Vlissingen). Contactpersoon: mevr. Wisse, Tobago laan 15, Vlissingen, Telefoon 3370, Doel: gedeelte (rt 50 van de finan ciële opbrengst (ƒ1,25 a ƒ2,per uur) is bestemd voor de aanklednig van de jeugdkelder in Paauwenburg. Aanmelden bij bovenstaand adres. Scriba: G. v. d. Boogaard, Colijnstraat 5, Vlissingen, Telefoon 01184-3856 Kasteelstraat 82 - Vlissingen Tel. 01184-2760 De duitse zendingshoogleraar Wal- ther Freytag heeft eens verteld over een bezoek dat hij bracht aan een diep in het bergland wonende, kleine Papua- gemeente. Deze christenen stelden hem bij die gelegenheid allerlei vragen. Maar het treffende was, dat dit geen vragen waren over hun eigen situatie en moei lijkheden, maar vragen over de voort gang van het evangelie in China, over het kerkelijk leven in Europa en Afrika. Het bleek verder, dat deze christenen eenmaal per week in hun avondgebed speciaal de christenheid in de gehele wereld gedachten. Regelmatig gingen er dan ook leden van deze kerk naar de kust om daar de nodige informatie te verkrijgen over de stand van zaken. Een belangstelling, die men in deze uit hoek van de wereld nooit verwacht zou hebben. Met deze anecdote vangt Dr. J. C. Gilhuis zijn boekje aan, dat bij Kok in Kampen verscheen onder de titel: Over wonderen gesproken. De ervaring van Freytag, aldus de schrijver, herinnert ons er aan nadrukkelijk aan hoe zeer het nodig is om op de hoogte te zijn van de gang van zaken in de wereld en in de wereldkerk en om over concrete informatie te beschikken om werkelijk met hart en ziel achter het zendings werk te kunnen staan. Deze informatie wil Dr. Gilhuis geven. De ondertitel van zijn boekluidt dan ook: Memorandum voor missionair mee leven. Men zou natuurlijk de vraag kunnen stellen, of zulke informatie nog wel no dig is. Velen in onze kerken lezen het Zendingsblad. Ook via prediking en catechese wordt soms het werk van de zending aan de orde gesteld. Op ver schillende plaatsen in het land worden elk jaar vanwege het zendingscentrum cursussen gehóuden voor gemeente leden. En tenslotte zijn er de laatste jaren méér boeken verschenen over dit onderwerp. Anderzijds blijkt, dat des ondanks bij velen nog een sterk ver ouderd beeld van de zending voor ogen staat. De tijden van het knikkende nik kertje zijn echter, Gode zij dank, voor bij De tijden van romantische zen- dingsverhalen zijn eveneens verleden tijd. En ook al is dit, zoals gezegd, op alle mogelijke manieren duidelijk ge maakt, het boek van Dr. Gilhuis heeft het grote voordeel, dat het zich makke lijk laat lezen. Het stikt niet van de vreemde woorden, maar is voor ieder een goed leesbaar. He geeft voor 8,75 een helder overzicht van wat de zen ding eigenlijk is, en hoe ze er vandaag de dag uitziet. En waar kan men voor zo 'n laag bedrag tegenwoordig nog een goede cursus volgen De schrijver maakt duidelijk, dat de zending geen liefhebberij van christelijke avonturiers mag zijn, maar dat het een taak is voor de héle kerk. Het is be gonnen met Góds zending: God, die tenslotte zijn Zoon zendt, om mensen te redden én om de wereld te verande ren. In die beweging van God wordt de hele kerk opgenomen, tot aan het uiterste der aarde, en tot de voleinding der wereld. We horen, dat er bijbels gezien een onlosmakelijk verband ligt tussen persoonlijke bekering, èn omvor ming en vernieuwing van de samen leving, en dat dit óók in het zendings werk tot uitdrukking wordt gebracht. We zijn niet klaar, als we gezégd heb ben: laat u behouden uit dit verkeerde geslacht. Verder wordt afgerekent met de oude vertrouwde gedachte, dat de zending een opdracht is voor de kerken in het westen, die dan naar Afrika, Azië en Latijns-Amerika moeten trekken. Er wordt anno 1970 samengewerkt met de zelfstandige kerken in die landen. En bovendien spreken we tegenwoordig over zending in zes continenten: ook Europa, Noord-Amerika en Australië zijn zendingsterrein. Ook daar heeft God een boodschap aan. De schrijver trekt nog enkele forse lijnen vanuit het verleden, opdat we van eens gemaakte fouten zullen leren, maar ook door verworven ervaringen gestimuleerd worden. Zo klaar als een klontje schetst Dr. Gilhuis de huidige situatie in de wereld, waarin God van daag ook zijn kerk zendt, en waarop ingespeeld moet worden, wil alles niet langs de mensen heen gaan zonder hen werkelijk te raken en te helpen. Hij waarschuwt aan de hand van concrete voorbeelden om de kracht en de vitali teit van de wereldreligies niet te onder schatten, op verschillende gronden. De lezer ziet op overzichtelijke wijze alle moeilijkheden langs zijn oog trekken. De hele situatie van 1970 waarin de kerk met haar zendingsopdracht ver keert, wordt in kaart gebracht. Er staat, hoe beknopt ook, erg veel in dit boek. Een en ander moge dan niet uitputtend besproken worden, het is daarom nog niet oppervlakkig. In de beide slothoofdstukken wijst Dr. Gilhuis ook de nieuwe wegen aan die de zending in gehoorzaamheid aan haar Heer heeft te gaan in deze tijd. Ik moet zeggen: wie dit boek gelezen heeft, weet wat er aan de hand is. Hij weet waar hij voor kan bidden. Hij kan missionair meeleven en meedenken. En dat is onze opdracht in Gods zending. Iets van dit thema: Gods zending en onze opdracht, maar dan wel op een heel andere wijze en in een totaal ande re vorm, vind ik terug in een ook door Kok uitgegeven dichtbundel van Frank Daen, De koopman en zijn tijd 3,95). Elke verjaardag is een jaar respijt. De koopman blijft geloven in de tijd. Aldus luidt het motto boven deze bundel. Het moge voor velen op twee verschillende werelden lijken, die van de zakenman en die van de poëzie. Maar de gedichten van deze koopman- dichter boeien, juist omdat ze gaan over onze tijd, en spelen in de wereld van industrie en handel. Daar leven echter mensen, zoals de dichter. Ook gelovigen. Hoe beleven zij deze tijd, wat is hun op dracht Als er al sprake is van twee werelden, dan zijn het die van de zaak, de firma, de zichtbare werkelijkheid enerzijds, en die van het geloof ander zijds. Voor mijn gevoel botsen deze werelden regelmatig op elkaar, wekken schuldgevoelens. Maar ook is het ver trouwen. De koopman blijft geloven in de tijd. Hij weet ook dat zijn tijd zal komen. Moge, zo schreef Dr. C. Rijnsdorp eens, dit dichterlijke zelfportret van een koopman-dichter velen interesseren. En daar zou ik aan willen toevoegen: wel licht herkent men zichzelf in deze poëzie. Ykel De regering-Suharto een groot scheepse campagne voert om de trek naar de steden te verminderen en de dorpen meer „leefbaar" te ma ken? De kerken in Indonesië een felle strijd voeren tegen de nationale gok lust van het volk, een kwaad dat zelfs tot in de kerken is doorge drongen? - In West-Pakistan een aantal hindoe- stammen de laatste jaren grote be langstelling tonen voor het Chris tendom? In India het zendingswerk, on danks de druk die hierop wordt uitgeoefend, nog steeds voort gang heeft? De synode op Sumba sterker in de belangstelling daar staat en een veel feesterlijker karakter heeft dan hier? Interessante bijzonderheden over deze feiten kunt u te weten komen uit het decembernummer van „Zending". U leest dit blad toch ook? De Nederlandse Hervormde Kerk en de Gereformeerde Kerken streven naar meer samenwerking tussen hun lande lijke adviesorganen en bureaus. Sinds de synoden van beide kerken het be sluit namen om „samen op weg" te gaan, is er periodiek overleg tussen hun moderamina en hun financieel-organi- satorische instanties, hoe de uitvoering van dat besluit kan worden voorbereid. Het gaat daarbij met name over de vraag, hoe meer inhoud kan worden gegeven aan de samenwerking van de landelijke organen - de hervormde raden, commissies en instituten en de gererformeerde colleges van deputaten, met de wederzijdse bureaus -. Het meest concreet heeft dit tot nu toe vorm gekregen in de principe-over eenstemming, om - indien beide synoden dat goedkeuren - in het midden van het land een gebouw te stichten, waarin de landelijke bureaus en centra kunnen worden ondergebracht. Een eerste doel stelling is daarbij, het gezamenlijk ge bruiken van dezelfde technische en administratieve hulpdiensten. Daarnaast zal ook worden bezien of en in hoeverre, eventueel op langere termijn, een verdere integratie van de bureaus kan plaats vinden. Die verdere integratie hangt nl. nauw samen met de mogelijkheden om de reeds bestaande samenwerking tussen de wederzijdse advies- en uitvoeringsor ganen uit te breiden. Dit betreft een groot aantal raden, commissies, e.d., en er zijn diverse verschillen in organisatie en taken. Dit complexe geheel is in studie en er zal nog veel overleg moeten worden gepleegd om een geleidelijke ontwikkeling in de gewenste richting te bevorderen. De moderamina en de financieel-organisatorische instanties hebben zich nu in een gezamenlijke brief tot alle landelijke organen ge wend ten behoeve van een inventarisatie van bestaande samenwerkingsvormen en om het toekomstige overleg enigzins te kanaliseren. Uit verschillende persberichten is al duidelijk geworden dat ook het Alge meen Diakonaal Bureau van de Gere formeerde Kerken zijn volle medewer king heeft toegezegd aan de Nationale Aktie Oost Pakistan. Een vertegen woordiger van dit bureau heeft zitting in het werk-komité dat voor deze aktie is samengesteld. Alle aktiviteiten door het A.D.B. tot nog toe in dezen ontplooid, zijn ingepast in deze nationale aktie, terwijl anderzijds het A.D.B. voor de besteding van een gedeelte van deze opbrengst van deze aktie eigen verantwoordelijkheid draagt. Het Algemeen Diakonaal Bureau wekt dan ook de kerken op alle moge lijke medewerking aan deze Nationale Aktie Oost Pakistan te geven en hoopt dat de leden van onze kerken hun mede leven met dit zo zwaar getroffen gebied door het geven van ruime financiële bijdragen zullen tonen. NAAMKAARTJES GEBOORTEKAARTJES VERLOVINGSKAARTJES HUWELIJKSCIRCULAIRES HUWELIJKSKAARTEN ROUW CIRCULAIRES D ANKBETUIGIN GSK AART JES Wij zijn ruim gesorteerd in verschillende modellen SPANJAARDSTRAAT 47 TEL. (0 1180) 24 38, MIDDELBURG

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1970 | | pagina 3