KERK
VAN VLISSINGEN
Gods zending en onze opdracht
J
Hervormd/Gereforineerde
samenwerking
Sn
en om
de
EREDIENST
UIT ONS GROTE KERKELIJKE GEZIN GEEF paauwenburg een harti
noorderwijk
Voor het eervol
verzorgen van
begrafenissen
P. SINKE
Wist U dat
PAKISTAN
jamilie-drukwerk
<EE)rukkerlj ^ittooy €)ttko}l
VRIJDAG 11 DECEMBER
Petruskerk:
2.15 uur n.m. Ds. J. W. Genuït, (huw.
bev. van 't bruidspaar Hageman-Kruft)
ZONDAG 13 DECEMBER
Petruskerk:
9.30 uur v.m. Ds. H. Groeneveld.
5.00 uur n.m. Ds. M. W. J. C. de Kluis,
(em. pred. van Santpoort).
Huishoudschool Paauwenburg:
10.00 uur v.m. Ds. M. W. J. C. de Kluis.
5.00 uur n.m. Ds. Groeneveld.
Wordt uitgezonden naar Bethesda.
Collecte: Diaconie.
Extra collecte: Orgelfonds.
Ter Reede:
7.00 uur n.m. Ds. Y. v. d. Schoot.
WOENSDAG 16 DECEMBER
Petruskerk:
3.00 uur n.m. Ds. J. W. Genuït, (huw.
bev. van 't bruidspaar de Ridder-Tevel)
VRIJDAG 18 DECEMBER
Petruskerk:
3.00 uur n.m. Ds. H. Groeneveld, (huw.
bev. van 't bruidspaar de Smit-v. Gilst).
OPMERKINGEN:
Diaconiecollecte 13 december 1970.
De diaconale collecte van deze zondag
is bestemd tot kerstcollecte. In plaats van
de vorig jaar gehouden inzameling voor de
dekking van de kosten verbonden aan de
door de diaconie verstrekte kerstgaven
wordt nu een collecte gehouden.
Een warme aanbeveling acht ik zeker
op zijn plaats. Uw gaven zullen een extra
lichtstraal over het kerstfeest doen schijnen.
A.H.
K.A.Z.
Deze vergadert D.V. a.s. maandag 14
december, 's avonds om half acht in de
consistorie.
EVANGELISATIE
HUISBEZOEKCOMMISSIE.
Deze komt D.V. bijeen op donderdag 17
december a.s., 's avonds 8 uur in 't jeugd-
gebouw. We zullen ons o.a. bezighouden
met de door 't evangelisatie-centrum uit
gegeven brochure „Huisbezoek onder de
loupe". De Heer de Jong zal trachten een
huisbezoek gesprek weer te geven, dat we
dan gezamelijk nader critisch zullen bezien.
Op deze wijze zullen we wat van elkaar
kunnen leren om des te beter toegerust
te zijn. Graag zagen we deze avond ook
aanwezig hen, die tot dusver nog niet
actief hebben meegewerkt, maar die voor
zichzelf toch wel tot de overtuiging ge
komen zijn, dat zij dat eigenlijk toch wel
moesten doen. Misschien kunt U (biddend)
uw aarzeling overwinnen.
GEVONDEN
In de Johanneskerk een bruin lederen
bijbel (met rits) wellicht heeft één van de
leden van onze gemeente het laten liggen
tijdens een dienst, die belegd was door
de Raad van Kerken. U kunt het terug
bekomen bij Ds. Kloosterman, Badhuis
straat 48.
H.Gr.
aan elkaar geven. Hun huwelijk zal om
2.15 uur n.m. in de Petruskerk worden
bevestigd. Onze gelukwensen aan dit
bruidspaar en de beide families.
We gaan nog verder met feliciteren: op
24 nov. '70 kregen br. en zr. L. Mcul-
meester, Schuitvaartgracht 357, een zoontje
dat de naam Leendert draagt. En in 't
gezin van br. en zr. G. J. Schutter, De
Mey v. Streefkerklaan 17, werd op 30 nov.
j.l. ook een zoontje geboren: Jan-Paul.
Natuurlijk groot feest in beide gezinnen.
En vanzelfsprekend onze welgemeende ge
lukwensen.
Een hartelijk welkom roepen we toe
aan: mej. M. E. Smit, Colijnstraat 53, die
uit Goes is gekomen. Eveneens aan de
fam. J. H. ten Hove, Pres. Rooseveltlaan
664, die uit Arnhem afkomstig zijn; en aan
de fam. P. L. de Haan, Pres. Rooseveltlaan
666, wier vorige woonplaats, 's Graveland
was. En tot slot aan de fam. J. Haasdijk,
Verdilaan 15, die uit Alblasserdam ge
komen zijn. Al deze nieuw ingekomenen
wensen wij een goede tijd toe in onze stad,
en we hopen, dat ze spoedig thuis zullen
raken in ons grote kerkelijke gezin. Een
hartelijke groet aan U allen en de beste
wensen voor onze zieken.
J.W.G.
Uit Bethesda werden ontslagen: br. L.
de Pagter, Zuidbeekseweg 8; mevr. Krijm-
hoek, Vine. v. Goghlaan 18 en Raymond
Hokken, Tobagolaan 19. Uit St. Joseph:
Het jongste kind van de fam. Smit, G.
Borgeniusstraat 47 en mevr. v. Belle, Rem-
brandtlaan 2. En uit het Juliana ziekenhuis
te Terneuzen: br. A. Kuyvenhove, Pres.
Rooseveltlaan 18. In al deze gezinnen
heerst blijdschap en dankbaarheid, en wij
leven in deze vreugde met hen mee. Onze
hartelijke gelukwensen.
Gelukwensen gaan ook naar br. en zr.
Schouten-v. d. Broeke, die op 20 nov. j.l.
in het huwelijk mochten treden. Ook de
wederzijdse families van harte gefeliciteerd!
Hun adres is: Mackaystraat 109.
Op 11 dec. a.s. zullen Marten Hageman
en Geertruida Hendrika Kruft hun ja-woord
Een dame uit de gemeente maakt schat
tige beestjes en poppen van op zich zelf
waardeloos materiaal. Dit heeft voor het
Hart al 250,opgebracht!
Wie heeft nog lapjes en wol, raffia e.d.?
Dit kunt LI kwijt bij:
Mevr. Swager, Troelstraweg 155 of pas
torie „Sela" Badhuisstraat 119.
Houdt de basar (half april) in gedachten!
Namens het comité,
T. B. Groeneveld-de Vlugt.
DE BOEKENSTAND IN DE
PETRUSKERK,
Reeds enkele maanden staat er in de hal
van de Petruskerk een boekenstand. Deze
stand gaat uit van de Liturgiegroep.
Het is de bedoeling om u aan de hand
van deze stand op de hoogte te houden
van de christelijke lektuur die uitkomt.
De boeken die uitgestald liggen kunt u
bij ons kopen.
U vult uw naam en adres in op een
bestellijst en het boek dat u wil hebben.
Het wordt dan in de volgende week bij u
thuis bezorgd.
De prijzen van de boeken zijn de normale
verkoopprijzen.
Namens de liturgiegroep:
L. C. de Looff.
NEDERLANDSE CHRISTEN
VROUWENBOND
Op dinsdag 22 december a.s. hoopt de
afdeling Vlissingen van de Nederlandse
Christen Vrouwenbond de kerstavond te
vieren in het Gereformeerd Jeugdgebouw
aan de dr. Ottenstraat.
Aanvang: 20.00 uur.
Secretaresse:
J. v. Gorp-v. d. Velde
DE VROUWENVERENIGING
„IN 's KONINGSDIENST"
De Vrouwenvereniging „In 's Konings-
dienst", hoopt op donderdag 17 december
haar kerstavond te houden.
Leden komt U allen? U mag ook iemand
die er belangstelling voor heeft meebrengen.
We beginnen om 8 uur in het jeugd
gebouw.
Namens het bestuur,
L. Steketee-de Witte.
VAN DE BEJAARDENSOOS
Op donderdag 17 december is de laatste
bijeenkomst voor dit jaar.
Wij willen dan op die middag een bij
zondere samenkomst houden.
De aanvangstijd is om drie uur in het
jeugdgebouw van de Geref. kerk.
Omdat het voor 1970 de laatste soos-
middag is, en in verband met de Kerstdagen
en de jaarwisseling: nodigen wij de bejaar
den uit deze middag te bezoeken.
De eerste Soosmiddag in 1971 vindt
dan plaats op donderdag 14 januari in het
nieuwe jaar.
Het Soosbestuur.
STICHTING DIAKONESSEN ARBEID
ORANJE GROENE KRUIS
Kerstfeest zieken, bejaarden en invaliden
door de Zusters.
Voor ieder een blijk van medeleven en
een kerstgroet.
Voorzover li het afgelopen jaar met
ons werk temaken heeft gehad of nog
heeft, door ziekte of overlijden, heeft U
ons werk van nabij medegemaakt.
Onze bedoeling is ieder, waar wij nog
mee in contact staan, met een kerst ver*
rassing te verblijden.
Wij doen een beroep op U en willen
gaarne geld in ontvangst nemen voor dit
doel. U heeft al vele jaren dit mooie werk
gesteund.
T.z.t. zal een verantwoording in dit blad
worden gedaan.
U allen een gezegend Kerstfeest toege
wenst.
Uw giften worden gaarne in ontvangst
genomen door:
Zr. A. M. de Klerk, Hogeweg 85; Zr. G.
van der Ende, Schaepmanstraat 51; Hr. A.
Hoefkens, Chopinlaan 131 of e.v. door
Kerk. bureau G. Huser, Paul Krugerstraat
142.
Bij voorbaat hartelijk dank.
De geruchten over het spoedige einde
van de Zeeuwse Kerkbode hebben natuur
lijk ook Vlissingen bereikt. Wij verwijzen
U naar de artikelen, die over deze zaak
zullen verschijnen in het volgende nummer
van de Kerkbode.
De voortgang van onze Vlissingse nieuws
voorziening zal op een voor U prettige
manier geregeld worden. Wij komen hierop
spoedig terug.
Oppascentrale (uitgaande van het Geref.
Jeugdwerk de „Stuurgroep" in Vlissingen).
Contactpersoon: mevr. Wisse, Tobago
laan 15, Vlissingen, Telefoon 3370,
Doel: gedeelte (rt 50 van de finan
ciële opbrengst (ƒ1,25 a ƒ2,per uur)
is bestemd voor de aanklednig van de
jeugdkelder in Paauwenburg.
Aanmelden bij bovenstaand adres.
Scriba: G. v. d. Boogaard,
Colijnstraat 5, Vlissingen,
Telefoon 01184-3856
Kasteelstraat 82 - Vlissingen
Tel. 01184-2760
De duitse zendingshoogleraar Wal-
ther Freytag heeft eens verteld over
een bezoek dat hij bracht aan een diep
in het bergland wonende, kleine Papua-
gemeente. Deze christenen stelden hem
bij die gelegenheid allerlei vragen. Maar
het treffende was, dat dit geen vragen
waren over hun eigen situatie en moei
lijkheden, maar vragen over de voort
gang van het evangelie in China, over
het kerkelijk leven in Europa en Afrika.
Het bleek verder, dat deze christenen
eenmaal per week in hun avondgebed
speciaal de christenheid in de gehele
wereld gedachten. Regelmatig gingen
er dan ook leden van deze kerk naar
de kust om daar de nodige informatie
te verkrijgen over de stand van zaken.
Een belangstelling, die men in deze uit
hoek van de wereld nooit verwacht zou
hebben.
Met deze anecdote vangt Dr. J. C.
Gilhuis zijn boekje aan, dat bij Kok in
Kampen verscheen onder de titel: Over
wonderen gesproken. De ervaring van
Freytag, aldus de schrijver, herinnert
ons er aan nadrukkelijk aan hoe zeer
het nodig is om op de hoogte te zijn van
de gang van zaken in de wereld en
in de wereldkerk en om over concrete
informatie te beschikken om werkelijk
met hart en ziel achter het zendings
werk te kunnen staan.
Deze informatie wil Dr. Gilhuis geven.
De ondertitel van zijn boekluidt dan
ook: Memorandum voor missionair mee
leven.
Men zou natuurlijk de vraag kunnen
stellen, of zulke informatie nog wel no
dig is. Velen in onze kerken lezen het
Zendingsblad. Ook via prediking en
catechese wordt soms het werk van de
zending aan de orde gesteld. Op ver
schillende plaatsen in het land worden
elk jaar vanwege het zendingscentrum
cursussen gehóuden voor gemeente
leden. En tenslotte zijn er de laatste
jaren méér boeken verschenen over dit
onderwerp. Anderzijds blijkt, dat des
ondanks bij velen nog een sterk ver
ouderd beeld van de zending voor ogen
staat. De tijden van het knikkende nik
kertje zijn echter, Gode zij dank, voor
bij De tijden van romantische zen-
dingsverhalen zijn eveneens verleden
tijd. En ook al is dit, zoals gezegd, op
alle mogelijke manieren duidelijk ge
maakt, het boek van Dr. Gilhuis heeft
het grote voordeel, dat het zich makke
lijk laat lezen. Het stikt niet van de
vreemde woorden, maar is voor ieder
een goed leesbaar. He geeft voor 8,75
een helder overzicht van wat de zen
ding eigenlijk is, en hoe ze er vandaag
de dag uitziet. En waar kan men voor
zo 'n laag bedrag tegenwoordig nog
een goede cursus volgen
De schrijver maakt duidelijk, dat de
zending geen liefhebberij van christelijke
avonturiers mag zijn, maar dat het een
taak is voor de héle kerk. Het is be
gonnen met Góds zending: God, die
tenslotte zijn Zoon zendt, om mensen
te redden én om de wereld te verande
ren. In die beweging van God wordt
de hele kerk opgenomen, tot aan het
uiterste der aarde, en tot de voleinding
der wereld. We horen, dat er bijbels
gezien een onlosmakelijk verband ligt
tussen persoonlijke bekering, èn omvor
ming en vernieuwing van de samen
leving, en dat dit óók in het zendings
werk tot uitdrukking wordt gebracht.
We zijn niet klaar, als we gezégd heb
ben: laat u behouden uit dit verkeerde
geslacht.
Verder wordt afgerekent met de oude
vertrouwde gedachte, dat de zending
een opdracht is voor de kerken in
het westen, die dan naar Afrika, Azië
en Latijns-Amerika moeten trekken. Er
wordt anno 1970 samengewerkt met de
zelfstandige kerken in die landen. En
bovendien spreken we tegenwoordig
over zending in zes continenten: ook
Europa, Noord-Amerika en Australië
zijn zendingsterrein. Ook daar heeft
God een boodschap aan.
De schrijver trekt nog enkele forse
lijnen vanuit het verleden, opdat we
van eens gemaakte fouten zullen leren,
maar ook door verworven ervaringen
gestimuleerd worden. Zo klaar als een
klontje schetst Dr. Gilhuis de huidige
situatie in de wereld, waarin God van
daag ook zijn kerk zendt, en waarop
ingespeeld moet worden, wil alles niet
langs de mensen heen gaan zonder hen
werkelijk te raken en te helpen. Hij
waarschuwt aan de hand van concrete
voorbeelden om de kracht en de vitali
teit van de wereldreligies niet te onder
schatten, op verschillende gronden. De
lezer ziet op overzichtelijke wijze alle
moeilijkheden langs zijn oog trekken.
De hele situatie van 1970 waarin de
kerk met haar zendingsopdracht ver
keert, wordt in kaart gebracht. Er staat,
hoe beknopt ook, erg veel in dit boek.
Een en ander moge dan niet uitputtend
besproken worden, het is daarom nog
niet oppervlakkig.
In de beide slothoofdstukken wijst Dr.
Gilhuis ook de nieuwe wegen aan die
de zending in gehoorzaamheid aan haar
Heer heeft te gaan in deze tijd. Ik moet
zeggen: wie dit boek gelezen heeft, weet
wat er aan de hand is. Hij weet waar
hij voor kan bidden. Hij kan missionair
meeleven en meedenken. En dat is onze
opdracht in Gods zending.
Iets van dit thema: Gods zending
en onze opdracht, maar dan wel op een
heel andere wijze en in een totaal ande
re vorm, vind ik terug in een ook door
Kok uitgegeven dichtbundel van Frank
Daen, De koopman en zijn tijd 3,95).
Elke verjaardag is een jaar respijt.
De koopman blijft geloven in de tijd.
Aldus luidt het motto boven deze
bundel. Het moge voor velen op twee
verschillende werelden lijken, die van
de zakenman en die van de poëzie.
Maar de gedichten van deze koopman-
dichter boeien, juist omdat ze gaan over
onze tijd, en spelen in de wereld van
industrie en handel. Daar leven echter
mensen, zoals de dichter. Ook gelovigen.
Hoe beleven zij deze tijd, wat is hun op
dracht Als er al sprake is van twee
werelden, dan zijn het die van de zaak,
de firma, de zichtbare werkelijkheid
enerzijds, en die van het geloof ander
zijds. Voor mijn gevoel botsen deze
werelden regelmatig op elkaar, wekken
schuldgevoelens. Maar ook is het ver
trouwen. De koopman blijft geloven in
de tijd. Hij weet ook dat zijn tijd zal
komen.
Moge, zo schreef Dr. C. Rijnsdorp
eens, dit dichterlijke zelfportret van een
koopman-dichter velen interesseren. En
daar zou ik aan willen toevoegen: wel
licht herkent men zichzelf in deze poëzie.
Ykel
De regering-Suharto een groot
scheepse campagne voert om de trek
naar de steden te verminderen en
de dorpen meer „leefbaar" te ma
ken?
De kerken in Indonesië een felle
strijd voeren tegen de nationale gok
lust van het volk, een kwaad dat
zelfs tot in de kerken is doorge
drongen?
- In West-Pakistan een aantal hindoe-
stammen de laatste jaren grote be
langstelling tonen voor het Chris
tendom?
In India het zendingswerk, on
danks de druk die hierop wordt
uitgeoefend, nog steeds voort
gang heeft?
De synode op Sumba sterker in de
belangstelling daar staat en een veel
feesterlijker karakter heeft dan hier?
Interessante bijzonderheden over deze
feiten kunt u te weten komen uit het
decembernummer van „Zending".
U leest dit blad toch ook?
De Nederlandse Hervormde Kerk en
de Gereformeerde Kerken streven naar
meer samenwerking tussen hun lande
lijke adviesorganen en bureaus. Sinds
de synoden van beide kerken het be
sluit namen om „samen op weg" te
gaan, is er periodiek overleg tussen hun
moderamina en hun financieel-organi-
satorische instanties, hoe de uitvoering
van dat besluit kan worden voorbereid.
Het gaat daarbij met name over de
vraag, hoe meer inhoud kan worden
gegeven aan de samenwerking van de
landelijke organen - de hervormde
raden, commissies en instituten en de
gererformeerde colleges van deputaten,
met de wederzijdse bureaus -.
Het meest concreet heeft dit tot nu
toe vorm gekregen in de principe-over
eenstemming, om - indien beide synoden
dat goedkeuren - in het midden van het
land een gebouw te stichten, waarin
de landelijke bureaus en centra kunnen
worden ondergebracht. Een eerste doel
stelling is daarbij, het gezamenlijk ge
bruiken van dezelfde technische en
administratieve hulpdiensten. Daarnaast
zal ook worden bezien of en in hoeverre,
eventueel op langere termijn, een
verdere integratie van de bureaus kan
plaats vinden.
Die verdere integratie hangt nl. nauw
samen met de mogelijkheden om de
reeds bestaande samenwerking tussen
de wederzijdse advies- en uitvoeringsor
ganen uit te breiden. Dit betreft een
groot aantal raden, commissies, e.d., en
er zijn diverse verschillen in organisatie
en taken. Dit complexe geheel is in
studie en er zal nog veel overleg moeten
worden gepleegd om een geleidelijke
ontwikkeling in de gewenste richting
te bevorderen. De moderamina en de
financieel-organisatorische instanties
hebben zich nu in een gezamenlijke
brief tot alle landelijke organen ge
wend ten behoeve van een inventarisatie
van bestaande samenwerkingsvormen en
om het toekomstige overleg enigzins te
kanaliseren.
Uit verschillende persberichten is al
duidelijk geworden dat ook het Alge
meen Diakonaal Bureau van de Gere
formeerde Kerken zijn volle medewer
king heeft toegezegd aan de Nationale
Aktie Oost Pakistan. Een vertegen
woordiger van dit bureau heeft zitting
in het werk-komité dat voor deze aktie
is samengesteld.
Alle aktiviteiten door het A.D.B. tot
nog toe in dezen ontplooid, zijn ingepast
in deze nationale aktie, terwijl anderzijds
het A.D.B. voor de besteding van een
gedeelte van deze opbrengst van deze
aktie eigen verantwoordelijkheid draagt.
Het Algemeen Diakonaal Bureau
wekt dan ook de kerken op alle moge
lijke medewerking aan deze Nationale
Aktie Oost Pakistan te geven en hoopt
dat de leden van onze kerken hun mede
leven met dit zo zwaar getroffen gebied
door het geven van ruime financiële
bijdragen zullen tonen.
NAAMKAARTJES
GEBOORTEKAARTJES
VERLOVINGSKAARTJES
HUWELIJKSCIRCULAIRES
HUWELIJKSKAARTEN
ROUW CIRCULAIRES
D ANKBETUIGIN GSK AART JES
Wij zijn ruim gesorteerd in
verschillende modellen
SPANJAARDSTRAAT 47
TEL. (0 1180) 24 38, MIDDELBURG