KERK VAN VLISSINGEN EREDIENST P. SINKE öe hanöen van Jezus J UIT ONS GROTE KERKELIJKE GEZIN Voor het eervol verzorgen van begrafenissen U/erelddiaKonaat ZONDAG 29 NOVEMBER Dankdag voor gewas en arbeid Petruskerk: 9.30 uur v.m. Ds. H. Groeneveld. 5.00 uur n.m. Ds. W. Genuït. Huishoudschool Paauwenburg: 10.00 uur v.m. Ds. J. W. Genuït. 5.00 uur n.m. Ds. J. H. Meyer te St. Annaparochie. Wordt uitgezonden naar „Bethesda". Collecte: Voor de kerk. Ter Reede: 7.00 uur n.m. Ds. A. Nierop. OPMERKINGEN 1. Zoals de kerkeraad het vorig jaar reeds besloten heeft zal de Dankdag voor gewas en arbeid niet op een door-de-weekse dag plaats vinden maar op een gewone zondag. Aanvankelijk lag het in de bedoeling deze op zondag 8 november te doen plaatsvinden. We hadden ons dan aangesloten bij de landelijke gewoonte, inzoverre men ten minste niet de eerste woensdag in no vember aanhoudt, maar de zondag daar op. Echter op 8 november was reeds lang geleden een interkerkelijke jeugd dienst gepland. Vandaar, dat we de dankdag dus opgeschoven hebben naar de zondag, die volgt op de woens dag, dat de meeste kerken in Zeeland hun dankdag houden. 2. Dat Ds. J. H. Meijer (vorig jaar nog in Meliskerke) om 5.00 uur de dienst leidt in Paauwenburg, vindt z'n reden hierin, dat in deze dienst zijn eerste kleinkind zal worden gedoopt. U zult zonder meer begrijpen, dat ,,opa" dit graag zelf wil doen. Het lijkt me ook een geweldige be levenis en ik hoop het ook nog eens mee te mogen maken en dat dan een college bereid is zijn dienst af te staan. Wij hebben het nu in ieder geval met plezier gedaan en we nemen aan, dat u het Ds. Meijer ook van harte gunt. 3. De collecte is op deze dag bestemd voor de kerk. Vroeger was het nogal eens de ge woonte cm op een dankdag voor ge was en arbeid de kerk extra te ge denken. Ik herinner me nog hoe in mijn eerste gemeente (500 leden) de col lecte eens een keer 3000,opbracht. Dus ƒ6,per lid... en het is ruim 10 jaar geleden. Even zit ik te rekenen (2350 x f6— 14.100,—); als wij nu hetzelfde eens deden als die mensen toen, dan zou het tekort over 1970 in eens zijn teruggewerkt èn we zouden anders, die het minder goed hebben dan wij blij kunnen maken met een gift. Dat laatste hoort er op een dankdag toch eigenlijk wel bij Het is een beetje triest om op zon dag alleen maar te collecteren voor jezelf, om het eigen kerkelijk werk gaande te houden... K.A.Z. Deze vergadert D.V. op maandag 30 november a.s., 's avonds om half acht. Het is een extra vergadering, omdat de vorige keer het een en ander is blijven liggen. OPMERKINGEN 1. Deze zondag staat in het teken van ,,het danken". Onze God onze dank brengen, dat wordt zeker niet nagelaten in onze eredienst, maar op deze dag willen we heel speciaal God danken voor de zegeningen, die Hij gegeven heeft op 't werk onzer handen. Zoals u weet heeft de kerkeraad het vorig jaar be sloten de Dankdag in de week te laten vervallen. De redenen, die de kerkeraad tot dit besluit gebracht hebben, ga ik nu niet weer noemen, maar als de kerkeraad in zijn geheel van één ding overtuigd was, dan was 't wel dit, dat een speciale dankdienst niet mocht komen te vervallen. Wanneer u 't daar mee eens bent -, en dat nemen we toch wel aan - mogen we dan ver wachten, dat alle diensten ,,vol" zullen zijn En betekent dat niet, dat het ,,uit gewoonte één keer naar de kerk gaan" eens doorbroken wordt 2. Op deze zondag is de collecte bestemd voor de kerk. Het moet gezegd, dat deze collecte een stijgende lijn vertoont. Daaruit blijkt, dat velen begrepen heb ben, dat ook de uitgaven van de kerk zich in een stijgende lijn begeven. Maar misschien kunnen we op deze „dank- zondag" met elkaar ervoor zorgen, dat de collecte er echt eens uitspringt als zichtbaar bewijs van onze dankbaarheid. Ik herinner mij nog uit mijn eerste ge meente, dat de collecte in één dank dienst 3000..opbracht. Deze ge meente bestond uit 500 leden; dat was dus gemiddeld 6.per lid. En dat was in 1960 Mocht het eens waar zijn, dat onze dankbaarheid op een dergelijke wijze tot uiting kwam, dan zou onze boekhouder de jaar rekening over 1970 zonder een tekort behoeven af te sluiten. En waarom zou het niet kunnen NOORDERWIJK Wijknieuws. In Bethesda zijn opgenomen: Mevr. Joziasse, Pres Rooseveltlaan 744 en Ray mond Hokker, Tobagolaan 15. Mevr. Vrijenhoek, V. v. Goghlaan 18 moest in Bethesda een operatie ondergaan. Ale deze kerkbode uitkomt zal zij intussen al wel weer thuis zijn. Br. J. Sinke, A. Brouwerlaan 22, moest in het Dijkzicht- ziekenhuis te Rotterdam worden opgenomen en br. A. KuyvenhoVe, Pres Rooseveltlaan 18, moest in Terneuzen een oogoperatie ondergaan. Al deze zieken, en ook de anderen, die al langere tijd in het ziekenhuis verblijven onze beste wensen voor een voorspoedig herstel. Zondag 15 november j.l. mochten br. en zr. Bron, Troelstraweg 278 hun 3e kindje laten dopen. Onze hartelijke geluk wensen. Moge de God die met ons Zijn vriendschap gesloten heeft, hen de kracht geven in gehoorzaamheid hun jawoord t.a.v. hun kind waar te maken. Br. J. Kasse, Sloeweg 16 mocht Bethesda verlaten, onze gelukwensen Br. en zr. F. Ovaa, Pres. Rooseveltlaan 736 herdachten op 12 november j.l. hun 40-jarig huwelijksjubileum. We feliciteren hen hiermee van harte, en we wensen hen ook verder een rijke levensavond toe, met de bede dat Gods genade hun weg mag oversteken. WIJKAVONDEN Wij herinneren u nog aan de wijk- avonden op 26 november en 10 december a.s. Voorzover ik weet hebt u allen een persoonlijke uitnodiging gekregen. Wij hopen, dat U eraan gehoor wilt geven ZENDINGSCOMMISSIE Namens de kerkeraad heb ik maandag 16 november j.l. een uitgebreide Zendings commissie mogen installeren. Uit elke sectie had de kerkeraad een gemeentelid in deze Commissie benoemd. We zijn dankbaar dat we op één na alle plaatsen bezet konden krijgen. Fijn dat zoveel gemeenteleden aan dit belangrijke werk van de kerk willen meewerken. Onge twijfeld zult u door de Zendingscommissie zelf nader ingelicht worden over de samen stelling van het nieuwe bestuur en de activiteiten die deze commissie zal gaan ontplooien. We zijn dankbaar voor het veel om vattende werk, dat door de leden van de oude commissie gedaan is. Nu de commissie door een aantal jonge krachten is uitge groeid zal het werk niet langer meer op de schouders van enkele overbelaste men sen behoeven neer te komen, zodat het ook mogelijk is allerlei nieuwe initiatieven te ontplooien. Het zendingswerk is de eerste taak van de kerk. Een kerk zonder zen dingswerk is een dode kerk. We hopen en verwachten, dat het de zendingscom missie zal gelukken op allerlei manieren de zendingsgedachte levend te maken in onze gemeente. Zonder ons aller medewerking en meeleven zal deze commissie niets kun nen doen.. Daarom doe ik een beroep op U allen om deze mensen bij hun werk te steunen, zoveel u maar kunt. We wensen de nieuwe commissie veel wijsheid en sterkte toe bij haar werk en we spreken de hoop uit, dat wij als gemeente spoedig gaan ontdekken, dat hun enthousiasme op ons gaat over slaan, zodat het zendingswerk een leven dige belangstelling in onze gemeente gaat krijgen. J.W.G. GEZINSVERZORGING Een woord... Een begrip... Voor een ieder van U. U zult er zeker al van gehoord hebben of gelezen in de dagbladen. Vlissingen kent sinds 1 oktober 1970 één instelling voor gezinsverzorging. Uw diakonie heeft van harte meegewerkt aan de tot stand- koming van de instelling zoals deze nu is ontstaan. Wij zijn er van overtuigd dat deze samenwerking de gezinszorg in onze ge- mente ten goede zal komen. Het is dan ook niet met leedwezen over de opheffing van de bestaande stich ting, maar met blijdschap over de mogelijk heden welke de nieuwe stichting biedt, dat de diakonie de actie tot het werven van donateurs van harte bij u aanbeveelt. Wij menen het zo te mogen stellen: Door uw donateursschap heeft u blijk van uw positieve instelling ten opzichte van de gezinsverzorging. U weet, er is in deze tijd zo weinig positiefs. Negatiefs is er in overvloed. Wilt u er voor zorgen dat het werk van de gezinsverzorging positief kan zijn en blijven De 235 medewerkers/sters rekenen op u. En wij ook Namens de diakonie, A. Hoefkens, secretaris. KERST- EN NIEUWJAARSGROET Willen degenen van wie man of zoon met de Kerstdagen en of jaarwisseling op zee zijn voor 8 december een berichtje sturen met naam, adres, naamschip en maatschappij naar Mevrouw J. Potappel, Singel 24, tel. 4192 (wijk zuid). Mevrouw J. Reitsma, Paauwenburgweg 55, tel. 2613 (wijk noord) Die berichtje is alleen voor hen die voor 1 december niet bezocht zijn door een van de dames. GEEF „PAAUWENBURG EEN HART" Zegel actie. Men zou kunnen zeggen: ,,Het comité heeft een zomerslaap gehouden". Nu, U kunt er dan ook van op aan, dat wij weer met frisse moed aan de slag gaan, met hulp van u allen, hopen we Als begin iets over de zegel-actie. Deze bracht tot nu toe 300,op. Dat is toch prachtig Dames als u de spullen weer eens opruimt, deze herfst, denkt u er dan aan, dat alle zegels (die geldig zijn!) welkom zijn in de offerstenen, of in de brievenbus pastorie ,,Sela" De bejaardentocht, waar wij reeds 85,voor bijeen hebben, is nog steeds in onze gedachten. Wij dachten deze tocht ten uitvoer te brengen als het gebouw half van de grond is. Dan ziet u iets meer dan gras en water De BAZAR is gepland van 14 t.m. 17 april 1971 in het Jeudgebouw, mijn groot vader zou zeggenD.V. en dat geldt nog steeds. Nu maar aan de slag Namens het comité, T. B. Groeneveld-de Vlugt. RECTIFICATIE Oppascentrale (uitgaande van het Geref. Jeugdwerk de „Stuurgroep" in Vlissingen). Contactpersoon: mevr. Wisse, Tobago laan 15, Vlissingen, Telefoon 3370. Doel: gedeelte 50 van de finan ciële opbrengst (ƒ1,25 a ƒ2,per uur) is bestemd voor de aanklednig van de jeugdkelder in Paauwenburg. Aanmelden bij bovenstaand adres. Scriba: G. v. d. Boogaard, Colijnstraat 5, Vlissingen, Telefoon 01184-3856 Kasteelstraat 82 - Vlissingen Tel. 01184-2760 vervolg van pag. 2 wisselijk vallen. Maar die de Here ver wachten, zullen de kracht vernieuwen, zij zullen wandelen en niet mat wor den". Diezelfde avond las Jan in zijn krant, het dagblad ,,de Standaard," dat zijn bewonderde leider der Anti Revolutio nairen, Dr. H. Colijn, een boekje ge schreven had, dat met enkele dagen het licht zou zien. Het heette: ,,Op de grens van twee werelden," en zou te koop zijn voor 90 cents. Het verlangen om kennis te nemen van wat zijn grote voorman te zeggen had was zo groot, dat hij iedere avond na afloop van zijn werk naar de boek handel ging om te vragen of het al gearriveerd was. Eindelijk was het zover en toog hij opgewonden naar huis om het vlug te kunnen lezen. Maar wat was de inhoud voor de jongen teleurstellend. Hij, die evenals duizenden Dr. H. Colijn op de handen had gedragen, begreep hem niet meer. Was hier een man aan het woord, waarvan men de lijfspreuk „SAEVIS TRANQUILLUS IN UNDIS" (Kalm te midden van grimmige golven) altijd van toepassing had gevonden? Wat was er over van zijn vroeger op partijdagen beleden geloof? Zijn uit spraken, dat uiteindelijk altijd het recht zou zegevieren? Dat God alles in Zijn handen hield en rechtvaardig zou han delen? Waren wat hier stond, woorden van een man, die zich als Minister President niet geschaamd had voorzitter te zijn van de herdenkingssamenkomst van de Afscheiding? Toen velen in het land terugdachten aan de strijd van Ds. Cock, Ds. Brummelkamp, Ds. Gezelle Meerburg en de vele anderen, die de moed hadden en niettegenstaande alles het aandurfden om ,,nee" te zeggen? Colijn, die vroeger door vriend en vijand gerespecteerd en gevreesd was, die altijd het ideaal voor een christen staatsman was geweest, was nu door de knieën gegaan? Jan begreep het niet en opnieuw kwam er twijfel in zijn hart. Want was het wel goed geweest, wat hij besloten had toen hij zijn wapen afgaf? Dat hij zijn been dwars zou zetten tegen de Duitsers? En dóór te vechten? In de overtuiging, dat God dit van hem eiste? Maar had zijn grote leider met de publicatie van dit boek eigenlijk niet gecapituleerd? En dat zonder voorbe houd? En weer herlas hij, wat hij reeds zoveel keren gedaan had: ,,Het alles dominerende feit is dan, dat, tenzij er werkelijk wonderen gebeuren, het vaste land van Europa in de toekomst geleid zal worden door Duitsland." En vervolgde,,Wij geloven, na Frankrijks val, niet aan de mogelijkheid, dat Engeland, ook al wordt het zelf niet overwonnen, nog veel invloed op onze lotsbestemming uitoefenen kan. Duits land zal bestemmen, welke positie Ne derland na de vrede innemen zal..." En in verwarring vroeg de jongen zich af hoe een vroegere held, die be giftigd was geworden met de Militaire Willemsorde 3e klasse en een Eresabel had gekregen voor betoonde dapper heid, kon schrijven: ,,Maar hoe dan wel te komen tot een leiding van het volk, die werkzaam zou kunnen zijn in het volksbelang zoals wij dat zien? Eerlijk gezegd hebben wij op deze vraag nog geen antwoord, omdat het volk zelf door deze problemen nog niet beroerd is. Er is wel een enkele groep in beweging gekomen, maar zij verte genwoordigen slechts enkele procenten van het gehelevolk en geeft zeker geen uitdrukking aan het volksbegeren als geheel genomen. Zelfs is het tegendeel het geval..." En het moeilijke voor Jan was dat hij zich tot dat kleine groepje aangesloten gevoelde. Of was hij verkeerd? Hij kon het niet geloven. Hij liep naar beneden en zag dat de post een grote bruine envelop in de brievenbus had laten vallen. Hij raapte hem eruit en staarde er verbaasd naar. Want hij was niet gewoon om post te ontvangen en vooral niet van zulke af metingen als deze. Toch wel geïnteresseerd keek hij naar het adres. Misschien voor de mogelijk heid, dat de post zich vergist had. ,,Maar neen," mompelde hij, ,,het is toch juist." ,,Tot zelfs de voorletters en het huisnummer klopte, precies." Toen lette hij nieuwsgierig op de ge drukte naam van de afzender. Het kwam schijnbaar van een groot waren huis die in de meeste grote steden filialen had. Maar ineens viel hem iets vreemds op. Bijna alle Nederlanders wisten dat de vijfde letter een M moest zijn, maar hier stond een N. Wonderlijk van zo'n enorm bedrijf, dat zij zulke fouten tolereren," dacht hij hardop, terwijl hij met zijn vinger de niet geheel dichtgeplakte klap probeerde te openen. En tot zijn geweldige ver bazing stond hij even later met 5 exem plaren van het door de vijand zo gehate illegale krantje ,,Vrij Nederland" in zijn handen. Een golf van blijdschap ging door hem heen. Hier had hij iets, waarmede hij de vijanden van zijn volk kon helpen be strijden. Bij geruchte had hij van het bestaan ervan boven de grote rivieren vernomen, maar hij had ze nog nooit gezien. En nu had hij er ineens ver schillende van. Plotseling zag hij, dat bij het eruit halen een blaadje papier op de grond gevallen was. Hij bukte zich om het op te rapen en zag toen dat het ook bedrukt was. Gretig las hij wat er op stond. En een glimlach verscheen om zijn lippen, toen hij kennis nam van de inhoud. Er stond: „L.S. Van bevriende zijde ontvingen wij uw adres als goed vaderlander. Wij zenden u enkele exemplaren toe van een blaadje, met het verzoek om deze te verspreiden. Ons doel is de leugens, Nacht in Amsterdam. De rosse buurt. Duizenden mannen onderweg naar een hartstochtelijk avontuurtje. De vensters lokken en de vrouwtjes lonken. En te midden van dit eeuwenoude bedrijf op de walletjes marcheert een groepje sol daten van het leger des heils. Hier en daar staan ze stil om te zingen en te getuigen van hun geloof. Een paar heilsoldates gaan de kroegen in en verkopen daar het blad de Strijdkreet. Ik volg één van hen vannacht en ga overal met haar naar binnen. De reak- ties zijn vaak duidelijk beinvloed door sterke drank. „Wat heb je daar, een nieuw seks- blad blad, want als iemand het nodig heeft, bald, want als iemand het nodig heeft, dan ik ,,Ik mot dat blad niet meer, want het helpt "toch geen bliksem; ik blijf toch altijd even slecht Soms ontstaat er een kort gesprek. Alle kroegbazen blijken de soldate te kennen. Ze noemen haar tante Jans. Ze nemen allemaal een blad en stop pen wat geld in de bus. Het leger heeft de sympathie van het Amsterdamse pretcentrum. Soms legt tante Jans moederlijk haar hand op de schouder die de Moffen ons willen doen geloven te ontzenuwen. Vanzelfsprekend zijn zij met deze uitgave niet gelukkig. In tegendeel, ze zijn er fel gebeten op en trachten verspreiding tegen te gaan. Daarom roepen wij u op in uw eigen belang uiterst voorzichtig te zijn aan wie u ze verstrekt. Want verspreiding en in bezit hebben wordt zwaar ge straft." Heel even stond Jan met de krantjes in de handen. Toen stak hij ze met een resoluut gebaar in zijn binnenzak. En toen het s'avonds donker ge worden was, heel kort vóór de spertijd inging, liet hij de blaadjes in verschil lende brievenbussen glijden. Door dit te doen wist hij dat hij toe getreden was tot het kleine leger der naamlozen. Als enkele anderen. Eenzame strijders. Om des geweten wil. Jan van Westhove van een jonge kerel en waarschuwt hem dat hij niet al z'n geld moet ver zuipen. Of ze praat vriendelijk met een licht meisje dat ook een eksemplaar koopt. Ze kent de buurt blijkbaar pre cies en weet hoe ze met de ruwe klanten om moet springen. Ik krijg steeds meer bewondering voor de ma nier waarop de vrouw het evangelie aan de man brengt. Een paar voorbijgangers vertellen me wat ze van het leger des heils vinden. ,,Ik vind het wel aardig, geinig ge woon. De inhoud van de liederen in teresseert me geen barst, maar 't klinkt wel aardig". ,,Ik vind het leuk dat ze hier in de buurt zingen en rondsjouwen, ja. De juffrouwen dwepen ermee. Ze zijn een begrip geworden hier, ken je gerust zeggen. Maar het geloof, nee, geen enkel geloof zegt me wat". ,,De smartlappen die ze zingen vin ik mooi, tuurlijk. Ik kom er rond voor uit: ik zou het niet durven, wat die lui doen, ik heb er respekt voor". Diep in de nacht keren we terug naar het Goodwill-centrum aan de Oude- zijds. Daar drinken alle medewerkers een kopje koffie en bespreken hun er varingen. Ik zit tegenover tante Jans aan een tafeltje en vraag: ,,Hoe lang doet u dit werk al Ze antwoordt: Veertig jaar, meneer". En ze zegt het zo eenvoudig alsof ze het over een klein wandelingetje heeft. Al die jaren is ze niet met vakantie geweest en slechts één week heeft ze overgesla gen omdat ze ziek was. Overdag is ze werkster en dan schrobt en boent en dweilt ze kantoren. Maar 's avonds is ze paraat bij het leger des heils. Nu zie ik pas goed wat een werkhanden deze vrouw heeft. En ik zal die handen nooit vergeten, want ik heb gezien hoe ze zegen brengen aan mensen die er het hardst behoefte aan hebben. Al leen God weet wat het uithaalt, het werk van deze handen. Tante Jans is groot in het koninkrijk van God. Er is zoveel christelijk gepraat en zoveel kouwe drukte, maar waar vind je zo 'n eenvoud, zo 'n nederigheid en zo 'n toe wijding Het is een beschamend voor beeld voor alle christenen. Toen ik die nacht naar huis reed, had ik de beste preek meegemaakt van jaren: de han den van tante Jans. Uit „Ons platteland" Het Gereformeerd werelddiakonaat heeft 100.000,via de Wereldraad van Kerken geschonken voor de leniging van de nood in Oost-Pakistan. Dit bedrag wordt voorlopig geput uit de kollekte, die in juni van dit jaar ge houden werd in verband met soortgelijke rampen in anderen delen van de wereld. Daar de besteding van deze kollekte voor enkele van de toen genoemde ge bieden vertraging heeft ondergaan, zijn er op dit moment nog gelden uit deze kollekte beschikbaar. Men meende, dat het niet verantwoord is, nu in Oost- Pakistan zo grote nood is, deze gelden in kas te houden tot de belemmering, die tot deze vertraging geleid heeft, zou zijn opgeheven. Er wordt op vertrouwd, dat velen zullen willen helpen dit bedrag weer aan te vullen, zodat uiteindelijk ook die andere gebieden geholpen kunnen worden. Bovendien een bedrag van 100.000,— is zeer gering gezien de omvang van de ramp in Oost-Pakistan. Giften voor dit doel kunnen overge maakt worden op giro 2211, van het Algemeen Diakonaal Bureau in Utrecht.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1970 | | pagina 3