KERK
VAN VLISSINGEN
Naar de kerk in Rusland
Sn
Vrijwilligers
Kerknieuws
en om
de
EREDIENST
UIT ONS GROTE KERKELIJKE GEZIN
Voor het eervol
verzorgen van
begrafenissen
P. SINKE
Montreux
VRIJDAG 20 NOVEMBER
3.30 uur n.ra. Ds. J. W. Genuït (huw.
bev. van het bruidspaar Schouten-v. d.
Broeke).
ZONDAG 22 NOVEMBER
Petruskerk:
9.30 uur v.m. Ds. K. Ubels te Ridder
kerk.
5.00 uur n.m. Ds. H. Groeneveld.
Huishoudschool Paauwenburg:
10.00 uur v.m. Ds. H. Groeneveld.
5.00 uur n.m. Ds. K. Ubels.
Wordt uitgezonden naar „Bethesda".
Collecte: Voor de diaconie.
Extra collecte: Voor de kerk.
OPMERKINGEN
1. Ds. Genuït heeft zijn maandelijkse vrije
zondag. Wellicht is het hem gelukt deze
zondag ook inderdaad vrij te houden
zoals mij onlangs en zult u hem met
zijn gezin in de kerk kunnen zien als
gewoon kerkganger. Ik weet, dat som
migen ons zoiets zonder meer van harte
gunnen, anderen ook wel, maar zetten
toch een vraagteken, wanneer ze aan
de vacante kerken denken, die alle
moeite moeten doen om een predikant
te krijgen. Laat het u genoeg zijn te
weten, dat wij daar wel eens mee
„zitten".
2. De extra collecte voor de kerk wordt
gehouden vanwege het feit, dat de
uitgaven over de 10 maanden van 1970
de inkomsten behoorlijk overtreffen.
Dat dit geen gezonde situatie is, be
hoeft geen betoog. Wellicht kunt u,
ondanks de dure laatste maanden van
het jaar toch nog iets extra's missen.
DE ZUIDERWIJK
Wanneer ik mijn agenda over de laatste
14 dagen doorblader, dan blijkt, dat ik
eigenlijk alleen maar iets heb door te
geven over onze zieken.
Natuurlijk waren er wel andere bij
zonderheden, maar deze zijn nu eenmaal
niet voor publicatie geschikt. We beginnen
maar met de zieken, die in Bethesda zijn
opgenomen:
Zr. Marinisse, (Koudekerkseweg), ge
lukkig is het nog meegevallen, nadat ze
plotseling moest worden opgenomen en
zit het er in, dat ze binnen niet al te lange
tijd weer naar huis mag; zr. Kögeler, (Ga-
raniumlaan), zij moest een nogal ernstige
operatie ondergaan, maar is nu weer aan
de beterende hand; zr. Broers, (Wal-
straat), moest ook geopereerd worden;
terwijl we dit schrijven weten we nog niet
hoe het afgelopen is; Marchel Cornelis de
Jonge, (P. Krugerstraat)moest direct na
zijn geboorte aan de couveuse worden toe
vertrouwd; voor zijn ouders was dit een
hele teleurstelling. Maar zoals het nu lijkt,
gaat het goed. In St. Joseph moest Nelie
van der Hoeven, (Kasteelstraat) worden
opgenomen voor onderzoek. Zij zal dus
nog wel even moeten afwachtten en ge
duld oefenen. Graag wensen we alle zieken
dat vertrouwen op God toe, waardoor ze
ondanks alles sterk staan. Met een harte
lijke groet van uit de Pastorie „Sela".
H.Gr.
BREDE
KERKERAADSVERGADERING
Deze zal D.V. worden gehouden op
maandag 23 november 's avonds om half
acht. Zoals afgesproken is zullen we met
elkaar van gedachten wisselen over het
oorlogsvraagstuk en trachten om als ker-
keraad een standpunt in te nemen, hoe
wel dat niet zo eenvoudig zal zijn. Maar
nu de synode van onze kerken daarom
gevraagd heeft, zullen we ons best moeten
doen. Dat betekent dan ook, dat we
kennis nemen van (beter nog: bestuderen)
het zogenaamde „groene boekje", dat onze
synode heeft laten samenstellen nl. „Toe-
lichtings- en studiemateriaal inzake het
oorlogs vraagstuk". Op de achter in dit
„Groene boekje" gestelde vragen wordt
een antwoord van ons als kerkeraad ver
wacht. Willicht is het dienstig u nog attent
te maken op een pubikatie van het
Gereformeerd Vredesberaad „Meegenomen
door de vrede" en de brochure „Vrede
gevraagd" van de predikanten Schippers
en Schuman.
Deze laatste uitgave belichten één be
paalde versie op het oorlogsvraagstuk,
terwijl in het „Groene boekje" ook andere
versies naar voren komen.
Deze avond zullen we ons er tevens op
bezinnen, hoe we het „Groene boekje"
ook in de gemeente ter sprake kunnen
brengen. Wellicht zijn er gemeenteleden,
die het boekje nu alvast willen lezen.
Zij kunnen het dan bestellen op het kerke
lijk bureau, telefoon 4271. De kosten
zijn 25 cent.
H.Gr.
NEDERLANDSE
CHRISTEN VROUWENBOND
Dinsdag 24 november a.s. houdt de
afdeling Vlissingen der N.C.V.B. haar
maandelijkse vergadering in het Geref.
Jeugdgebouw aan de Dr. Ottestraat: Aan
vang 20.00 uur.
Deze avond staat onder leding van de
presidente Mevr. L. Kroon-Telleman.
Dokter E. Kant uit Vlissingen zal voor
ons een lezing houden over „Medische
Moraal".
Namens het bestuur:
de secretaresse, J. v. Gorp-v. d. Velde
IN 'S KONINGS DIENST
De vrouwenvereniging „In 's Konings
dienst" komt weer bijeen op donderdag
26 november des avonds 8.00 uur.
Agenda voor deze avond is. De rechten
van de vrouw, dit verzorgt mevr. Assche-
man.
De bijdrage heeft mevr. Louwerse.
Komt u allen Ook bezoeksters hartelijk
welkom.
Namens het bestuur:
L. Steketee-de Witte.
„GEMENGD HUWELIJK"
Nog even herinneren we u eraan, dat
Ds. van Andel uii den Haag over dit
onderwerp komt spreken in het Anker,
vrijdagavond 20 november om 8.00 uur
in het Anker.
,GEEF PAAUWENBURG EEN HART'
Verantwoording over de maand oktober
1970.
De offerstenen brachten in deze maand
op een totaal van 325,27; in de zelfde
maand van 1969 was deze opbrengst echter
826,09.
Juist de opbrengsten in de Petruskerk
zijn schrikbarend gedaald.
In de offerstenen werden giften ge
vonden, n.l. 1 x 2.5,- en 1 x 100,-. Aan
papier werd deze maand afgerekend
22960 kg. met een opbrengst van 1159,50.
Via Ds. Genuït kwamen 2 giften binnen,
n.l. van ƒ100,- en van 25,-.
Via Dhr. Lolkema kwam binnen 12,-.
P. Kamermans
Denkt u aan de bazar „voorjaar 1971",
ten bate van „Het Hart van Paauwen
burg"
OPPASCENTRALE
(uitgaande van het Geref. jeugdwerk
de „Stuurgroep" te Vlissingen).
Contactpersoon: mevr. Wisse, Toba-
golaan 15, Vlissingen, Tel. 3370.
Doel: gedeelte van de opbrengst is
bestemd voor de aankleding van jeugd-
kelder in Paauwenburg.
Aanmelding bij bovenstaand adres.
KERKELIJKE STAND
Ingekomen met attestatie van:
Middelburg: Antje Riemens, Boulev. Evert-
sen 86 (A 3)
Middelburg: L. M. de Kok-Marijs, Schelde-
straat 64 boven (A 4);
Sint Laurens: H. J. Coppoolse, Mackay-
straat 191 (B 14)
Middelburg: E. M. Coppoolse-v. d. Berg,
Mackaystraat 191 (B 14).
Ingekomen met doopattest van:
Wolphaartsdijk: Adriaan C. Buizer, Verk.
Quakkelaarstraat 41 boven (A 5);
Gapinge: Adr. Meerman-Goedbloed, van
Dishoeckstraat 109 (A 5);
Zuidlaren: Cornelia J. E. Haitsma, Com-
mandoweg 1 (Al).
Attestatie aangevraagt naar:
Haarlem: A. R. de Myttenaere en echtgen.
Schaepmanstraat 5 (B 14);
Voorschoten: M. C. Boon-Rakers -j- 3
ged. kinderen, Leeghwaterstraat 43
(B 11).
Gedoopt:
11-10-70: Arda Nicoline de Mol, geb.
17-9-70, Tulpenlaan 31 (A 8);
11-10-70: Marinus Cornelis de Rijke, geb.
21-9-70, Talmalaan 14 (B 16);
11-10-70: Ricardo Ferdinant Schout, geb.
5-9-70, Gravestraat 101 (A 1);
11-10-70: Ronald Leon Wisse, geb. 2-9-70
Paul Krugerstraat 393 (A 7);
18-10-70: Melanie Jobse, geb. 19-9-70,
De Meesterstraat 9 (B 16);
18-10-70: Bernhard Johannes Willemse,
geb. 5-5-70, De Mey van Streefkerk
laan 27 (B 16).
Overleden:
13-10-70: Cornelia Huser-Laernoes, 79 jr,
Paul Krugerstraat 110 (A 5).
Toegelaten tot de gemeenschap der Kerk:
Cornelia van Essenburg-v. d. Heide met
2 qed. kinderen, van Dishoeskstraat 103
(A 5).
Overgegaan naar de Ned. Herv. gemeente
Vlissingen:
Mevr. P. Meulmeester-Labruyère met 2
ged. kinderen, Irislaan 20 (A 7).
Onttrokken aan de gemeenschap der Kerk:
W. A. Geelhoed, Kaaskadestraat 2 (A 1).
Verhuisd:
J. van Dalen, Tulpenlaan 12 (A 8) naar
van Dishoeckstraat 111 (A 5);
M. J. Moerdijk, Prinsenstraat 7 (A 1) naar
Hogeweg 142 (B 11);
G. C. Feij, Beatrixlaan 123 (B 9) naar
Mein. Hobbemalaan 54 (B 11);
I. W. Feij-Blanken, Paul Krugerstraat 421
(A 7) naar Mein. Hobbemalaan 54
(B 11);
Carla E. Goeman, Bethesda (A 2) naar
Boulev. Evertsen 86 (A3);
Agnita C. Goeman, Coosje Buskenstraat
100 (A 2) naar Boulev. Evertsen 86
(A 3);
J. W. Schutte, Sint Kruislaan 4 (B 13)
naar Paauwenburg weg 22 (B 16);
Johanna E. Boon, Leeghwaterstraat 43
(B 11) naar Goeman Borgesiusstraat 29
(B 16);
Jannetje J. Tissink, Koudekerkseweg 72
(A 3) naar Wilhelminastraat 12 (A 1);
H. de Jonge, van Dishoeckstraat 225
(A 7) naar Paul Krugerstraat 249 (A 7)
P. D. Pouwelse, Singel 239 (A 6) naar
Chopinlaan 69 (B 16);
A. J. Verhage, Vine, van Goghlaan 263
(B 9) naar Ribesstraat 9 (A 7).
Scriba: G. v. d. Boogaard,
Colijnstraat 5, Vlissingen,
Telefoon 01184-3856
Kasteelstraat 82 - Vlissingen
Tel. 01184-2760
In welk vat gieten wij de
ontwikkelingssamenwerking
Als u de naam Montreux hoort, denkt
u waarschijnlijk aan een wat luxe
vakantieplaats voor de rijken aan het
Meer van Genève. Dat is juist. Maar
datzelfde Montreux is bezig een begrip
te worden voor de arme kerken en voor
allen die zich interesseren voor kerk en
ontwikkelingssamenwerking.
Wat is het geval
In januari 1970 heeft de Wereldraad
van Kerken 100 deskundigen in een oud
hotel in Montreux bij elkaar gezet en
gezegd: zoeken jullie samen uit hoe de
besluiten van Uppsala 1968 over ont
wikkelingssamenwerking in het vat ge
goten moeten worden
Wat zei Uppsala
Wat had Uppsala ook weer gezegd
over ontwikkelingssamenwerking
Samengevat:
Laten de kerken in prediking en
onderricht luisteren naar wat de
Bijbel als Gods Woord zegt over
de onrechtvaardigheid in de
wereldverhoudingen. Laten we de
zucht naar meer, die velen in de
welvaartsstaat te pakken heeft,
niet langer voor lief nemen.
Laten de kerken naast hun bij
dragen voor Zending en Wereld-
diakonaat een deel van hun regel
matige inkomsten afzonderen voor
ontwikkelingssamenwerking, om
daarmee te tonen dat het hun ernst
is.
De kerken en christenen hebben
een politieke taak om regeringen
en partijen erop te wijzen dat ze
aan de belangen van de arme lan
den denken, niet alleen door geld
en deskundigen, maar ook door
de handelsbelemmeringen te slopen.
De kern van Montreux.
In Montreux is dat uitgewerkt. Voor
het eerst waren hier evenveel vertegen
woordigers van rijke als van arme ker
ken bij elkaar. Tot nu toe maken de
rijke blanken vaak nog uit hoe de arme
zwarten en bruinen zich moeten ont
wikkelen. Dat moet sinds Montreux
anders worden.
De kerngedachte van Montreux is
dan ook dat we de armen zelf moeten
laten uitmaken wat zij nodig vinden
voor hup ontwikkeling. Dat ze geen
ontwikkeling willen naar Westers
model, waarin „tijd is geld" zo belang
rijk is, wordt hoe langer hoe duidelijker.
Ze willen een ontwikkeling, waarbij
ze hun eigen gezicht kunnen bewaren.
Laat ze daarom voluit meebeslissen
over de besteding van ontwikkelings
geld uit de kerken, aldus Montreux.
'Inderdaad is er nu een Commissie ge
vormd waarin christenen uit rijke en
arme landen samen zullen spreken over
welke ontwikkeling nodig is en welke
rol de kerken daarbij zullen spelen.
Deze commissie heet: Commission on
the Churches Participation in Develop
ment, commissie voor de deelneming
van de kerken aan ontwikkeling
(CCPD). Secretaris is de Indiër C. I.
Itty.
In welk vat de ontwikkelings
samenwerking
Kunnen we verder al iets zeggen over
de plaats van de ontwikkelingssamen
werking in de kerken Is het iets nieuws
naast zending en werelddiakonaat Iets
totaal nieuws is het niet, zending en
werelddiakonaat hebben er al veel be
moeienis mee gehad. Maar het valt
evenmin met één van deze twee samen.
Het valt niet met werelddiakonaat
samen, omdat het ook met de verkon
diging (politiek 1) te maken heeft.
Evenmin valt het met zending samen,
want veel werelddiakonaat projekten
dragen bij aan de ontwikkeling.
Ook de jeugd wil er bij betrokken
zijn (aktiegroepenen het heeft te
maken met de toerusting van de ge
meente tot politieke verantwoordelijk
heid. Het is duidelijk da ontwikkelings
samenwerking niet onder één hoedje te
vangen is. Daarom is voor de ontwikke
lingssamenwerking binnen de kerken
een knooppunt nodig, waarin de part
ners zending, werelddiakonaat, jeugd,
oecumenische aktie, kerk en samenleving
elkaar treffen.
Het zal in de. landelijke kerken wel
dezelfde kant opgaan als in Genève. Er
ligt tenminste bij de kerken hier een
voorstel op tafel van de Werkgroep
Kerk en Ontwikkelingssamenwerking
van de Raad van Kerken in Nederland.
Daarin wordt voorgesteld een inter
kerkelijk beleidsorgaan voor ontwikke
lingssamenwerking te vormen, waarin
alle organen die ermee te maken heb
ben vertegenwoordigd zijn. Een neder-
lands knooppunt dus.
2 van de kerkelijke inkomsten.
Uppsala vroeg een extra financiële
inspanning. Montreux vertaalde dat in
2 van de vaste kerkelijke inkomsten
voor ontwikkelingssamenwerking. Dat
betekent dus een verzoek om in onze
kerkelijke begrotingen deze 2 in te
bouwen als een vaste herinnering aan
de noodsituatie.
Het nieuwe hiervan is dat we onze
eigen kerkelijke huishouding niet langer
als een apartje kunnen bezien, dat we
wel onder elkaar kunnen regelen. We
moeten als het ware de armen over
onze schouders mee laten kijken, als we
onze begrotingen opstellen. De Gene
rale Synode heeft de binding van de
2 aan het plaatselijk budget losge
laten, maar besloten de kerken te vragen
hun inspanningen voor het werelddia
konaat te verdubbelen om daaruit de
2 °/o te besteden aan doeleinden in de
geest van Uppsala en Montreux.
2 van alle plaatselijke budgetten
is minstens 1,6 miljoen.
Hoe besteden we de 2
Montreux heeft ook een nieuw fonds
gesticht, het Ecumenical Development
Fund (oecumenisch ontwikkelings
fonds). De besteding van deze pot zal
met volle medezeggenschap van de
„arme kerken" plaatsvinden door alle
organen, die met ontwikkelingssamen
werking te maken hebben, samen.
De nadruk zal liggen op alles wat
sociale gerechtigheid, onafhankelijkheid
en economische groei voor de gehele
gemeenschap in de intwikkelingslanden
bevordert. Ook staat de mogelijkheid
open dat ontwikkelingswerk van de
Verenigde Naties, dat in de knel ge
raakt is door gebrek aan medewerking
van de rijke landen, uit dit fonds ge
holpen wordt.
Eén kwart in eigen huis houden.
Nieuw is ook dat Montreux voor
stelde J4 van de 2 aan onszelf te
besteden. Vanwege onze armoe name
lijk om de juiste kijk op het ontwikke
lingsvraagstuk te krijgen. Er is heel wat
geld nodig om in de kerken, in het
onderwijs, in het bedrijfsleven, bij par
tijen en vakbonden een andere instelling
aan te kweken. Ons volk zit als een
bok op de haverkist van de welvaart.
Hoe krijgen we die eraf
Natuurlijk niet alleen met geld voor
een program voor mondiaal denken.
Want tenslotte is de kern van de zaak:
willen we luisteren naar het evangelie
van verzoening en gerechtigheid en ons
bekeren
Het Woord is nog aktueel dat zegt:
verzamelt u schatten in de hemel, waar
mot noch roest ze ontoonbaar maakt.
Want waar uw schat is, daar zal ook
uw hart zijn.
Drs. C. H. Koetsier,
(functionaris der Geref. Kerken
voor de ontwikkelingshulp).
In de Kerkbode van de classis Baren-
drecht e.o. schrijft Ds. Lindeboom over
zijn reis naar Rusland en hoe hij daar
op zondag naar de kerk ging. In Lenin
grad ging hij naar een baptistenkerk
(volwassendoop) en vertelt daarvan:
In tegenstelling met haar kollega in
Moskou, gaf onze Duits sprekende
(vrouwelijke) gids in Leningrad haar
volle medewerking aan onze kerkgang;
zij zorgde voor een autobus en ging
zelf mee. In Leningrad zijn nog 19
„werkende" kerken, waarvan 1 van de
Baptisten, die aan de uiterste rand,
eigenlijk buiten de stad gelegen is. Een
typisch specimen van een Russisch kerk
gebouw met de bekende 5 torentjes in
ui-vorm. Onze komst was door Rev. I.
Orlov uit Moskou reeds doorgegeven.
En zo werden we al opgewacht en na
een allerhartelijkste begroeting naar
onze gereserveerde plaatsen gebracht in
de overvolle kerk. We zaten vlak bij
de „kerkeraad" en hadden daardoor
een mooi overzicht over de verzamelde
menigte, die heel de dienst met intense
belangstelling volgde. Tegenover ons
een orgel, dat er wezen mocht,met als
opschrift Ps. 145 1. Ik had nu enige
ervaring in Russische kerkdiensten en
zodoende begreep ik, dat de predikant
tot tekst had: „Volhardt in het gebed"
(Rom. 12:12). Merkwaardigerwijze
was, evenals in Moskou, ook hier weer
een Amerikaanse predikant aanwezig,
die blijkbaar al eerder kontakt had met
deze gemeente en nog een opwekkings
toespraak hield over het Pinksterge
beuren. Wel is waar met weinig Schrift
verklaring, maar korte, indringende
zinnen, die met bloed en geestdrift
werden uitgesproken. Het was een
woord van aansporing en bemoediging,
dat door de gemeente zichtbaar als een
verkwikking werd ontvangen, gelijk
regen door de dorre aarde.
Toen wij volle 2 uur hadden uitge
zeten, moesten wij wel vertrekken. Wij
mochten onze vriendelijke gids n.l. niet
in moeilijkheden brengen, daar zij voor
die zondagmorgen aan haar principalen
van Intourist (nog wat anders moest
kunnen rapporteren dan onze kerkgang.
Enkele Russische broeders deden ons
op hoffelijke wijze uitgeleide, onder
toebidding van 's Heren zegen en veel
dank voor onze komst. Buiten de wijd
geopende hoofdingang stonden nog vele
tientallen mensen (opeengeklit als een
zwerm bijen aan een boom) die binnen
geen plaats meer konden krijgen en toch
geen woord van de prediking wilden
missen.
De twee landelijke werkcommissies
Sociaal Jaar en Diakonaal Jaar, die
aan jongeren de gelegenheid bieden
gedurende een jaar als vrijwillige hulp
krachten te werken in ziekenhuizen en
instellingen, zijn gefuseerd tot één alge
mene landelijke organisatie: de Lande
lijke Stichting Sociaal en Diakonaal
Jaar.
Het protestantse Diakonaal Jaar werd
opgericht in 1958 en het katholieke
Sociaal Jaar in 1963. Tussen beide
organisaties bestond reeds een nauwe
samenwerking. Omdat de doelstellingen
van het Sociaal Jaar en het Diakonaal
Jaar in feite parallel lopen, heeft men
besloten tot een volledige fusie.
Bij de nieuw opgerichte landelijke
stichting zijn zes plaatselijk en regionale
groepen aangesloten. Deze groepen be
houden voorlopig hun autonoom karak
ter, maar ontvangen gezamenlijke ser
vice van de landelijke stichting.
De bedoeling van het landelijk orgaan
is om naast het verlenen van service
vooral ook te onderzoeken welke andere
mogelijkheden er zijn voor mensen die
niet in de gelegenheid zijn om één jaar
hun studie of werk te onderbreken,
maar wel in hun vrije tijd voor de
hulpbehoevende medemens iets willen
doen, hetzij in weekends, hetzij in de
avonduren.
Verder zal door de landelijke stich
ting de gemeenschappelijke propaganda
voor het sociaal en diaconaal jaar wor
de gevoerd en kontakten worden gelegd
met diegenen die het doel van de
stichting kunnen bevorderen, waaronder
kerkelijke en andere levensbeschouwe
lijke gemeenschappen.
Het Sociaal en Diakonaal Jaar plaatst
jaarlijks in augustus een groot aantal
meisjes en jongens van 17 tot 30 jaar
in ziekenhuizen, verpleeginrichtingen,
kinder- en bejaardentehuizen, gezins
zorginstellingen e.d.
Gedurende een jaar assisteren zij
daar vrijwillig de beroepskrachten bij
de verpleging en verzorging.
Op het ogenblik nemen meer dan
driehonderd jongeren aan een dergelijk
„jaar" deel. De ervaringen die men tot
nu toe met deze vrijwillige dienstver
lening door jongeren heeft opgedaan,
zijn bijzonder gunstig. Niet alleen de
zieke of gehandicapte medemens is met
dit werk gebaat; ook voor de deelnemer
zelf kan het een waardevol jaar zijn,
waarin men de gelegenheid heeft zich
maatschappelijk te oriënteren en al
werkend tot een gerichte beroepskeuze
te komen.
Het secretariaat van de Landelijke
Stichting Sociaal en Diakonaal Jaar is
gevestigd op het adres Nieuwe Gracht
27 te Utrecht.
Beroepen te Franeker: H. Kuyk te
Abcoude, die geen verdere beroepen in
overweging kan nemen; te Baarn:
H. Peper te Rotterdam-Pendrecht;
te Smilde: D. J. Suurmondt te Purme-
rend.
Bedankt voor Maassluis (vac. E. J.
Duursema): W. de Vries te Bedum.