KERK VAN VLISSINGEN Naar de kerk in Rusland Sn Vrijwilligers Kerknieuws en om de EREDIENST UIT ONS GROTE KERKELIJKE GEZIN Voor het eervol verzorgen van begrafenissen P. SINKE Montreux VRIJDAG 20 NOVEMBER 3.30 uur n.ra. Ds. J. W. Genuït (huw. bev. van het bruidspaar Schouten-v. d. Broeke). ZONDAG 22 NOVEMBER Petruskerk: 9.30 uur v.m. Ds. K. Ubels te Ridder kerk. 5.00 uur n.m. Ds. H. Groeneveld. Huishoudschool Paauwenburg: 10.00 uur v.m. Ds. H. Groeneveld. 5.00 uur n.m. Ds. K. Ubels. Wordt uitgezonden naar „Bethesda". Collecte: Voor de diaconie. Extra collecte: Voor de kerk. OPMERKINGEN 1. Ds. Genuït heeft zijn maandelijkse vrije zondag. Wellicht is het hem gelukt deze zondag ook inderdaad vrij te houden zoals mij onlangs en zult u hem met zijn gezin in de kerk kunnen zien als gewoon kerkganger. Ik weet, dat som migen ons zoiets zonder meer van harte gunnen, anderen ook wel, maar zetten toch een vraagteken, wanneer ze aan de vacante kerken denken, die alle moeite moeten doen om een predikant te krijgen. Laat het u genoeg zijn te weten, dat wij daar wel eens mee „zitten". 2. De extra collecte voor de kerk wordt gehouden vanwege het feit, dat de uitgaven over de 10 maanden van 1970 de inkomsten behoorlijk overtreffen. Dat dit geen gezonde situatie is, be hoeft geen betoog. Wellicht kunt u, ondanks de dure laatste maanden van het jaar toch nog iets extra's missen. DE ZUIDERWIJK Wanneer ik mijn agenda over de laatste 14 dagen doorblader, dan blijkt, dat ik eigenlijk alleen maar iets heb door te geven over onze zieken. Natuurlijk waren er wel andere bij zonderheden, maar deze zijn nu eenmaal niet voor publicatie geschikt. We beginnen maar met de zieken, die in Bethesda zijn opgenomen: Zr. Marinisse, (Koudekerkseweg), ge lukkig is het nog meegevallen, nadat ze plotseling moest worden opgenomen en zit het er in, dat ze binnen niet al te lange tijd weer naar huis mag; zr. Kögeler, (Ga- raniumlaan), zij moest een nogal ernstige operatie ondergaan, maar is nu weer aan de beterende hand; zr. Broers, (Wal- straat), moest ook geopereerd worden; terwijl we dit schrijven weten we nog niet hoe het afgelopen is; Marchel Cornelis de Jonge, (P. Krugerstraat)moest direct na zijn geboorte aan de couveuse worden toe vertrouwd; voor zijn ouders was dit een hele teleurstelling. Maar zoals het nu lijkt, gaat het goed. In St. Joseph moest Nelie van der Hoeven, (Kasteelstraat) worden opgenomen voor onderzoek. Zij zal dus nog wel even moeten afwachtten en ge duld oefenen. Graag wensen we alle zieken dat vertrouwen op God toe, waardoor ze ondanks alles sterk staan. Met een harte lijke groet van uit de Pastorie „Sela". H.Gr. BREDE KERKERAADSVERGADERING Deze zal D.V. worden gehouden op maandag 23 november 's avonds om half acht. Zoals afgesproken is zullen we met elkaar van gedachten wisselen over het oorlogsvraagstuk en trachten om als ker- keraad een standpunt in te nemen, hoe wel dat niet zo eenvoudig zal zijn. Maar nu de synode van onze kerken daarom gevraagd heeft, zullen we ons best moeten doen. Dat betekent dan ook, dat we kennis nemen van (beter nog: bestuderen) het zogenaamde „groene boekje", dat onze synode heeft laten samenstellen nl. „Toe- lichtings- en studiemateriaal inzake het oorlogs vraagstuk". Op de achter in dit „Groene boekje" gestelde vragen wordt een antwoord van ons als kerkeraad ver wacht. Willicht is het dienstig u nog attent te maken op een pubikatie van het Gereformeerd Vredesberaad „Meegenomen door de vrede" en de brochure „Vrede gevraagd" van de predikanten Schippers en Schuman. Deze laatste uitgave belichten één be paalde versie op het oorlogsvraagstuk, terwijl in het „Groene boekje" ook andere versies naar voren komen. Deze avond zullen we ons er tevens op bezinnen, hoe we het „Groene boekje" ook in de gemeente ter sprake kunnen brengen. Wellicht zijn er gemeenteleden, die het boekje nu alvast willen lezen. Zij kunnen het dan bestellen op het kerke lijk bureau, telefoon 4271. De kosten zijn 25 cent. H.Gr. NEDERLANDSE CHRISTEN VROUWENBOND Dinsdag 24 november a.s. houdt de afdeling Vlissingen der N.C.V.B. haar maandelijkse vergadering in het Geref. Jeugdgebouw aan de Dr. Ottestraat: Aan vang 20.00 uur. Deze avond staat onder leding van de presidente Mevr. L. Kroon-Telleman. Dokter E. Kant uit Vlissingen zal voor ons een lezing houden over „Medische Moraal". Namens het bestuur: de secretaresse, J. v. Gorp-v. d. Velde IN 'S KONINGS DIENST De vrouwenvereniging „In 's Konings dienst" komt weer bijeen op donderdag 26 november des avonds 8.00 uur. Agenda voor deze avond is. De rechten van de vrouw, dit verzorgt mevr. Assche- man. De bijdrage heeft mevr. Louwerse. Komt u allen Ook bezoeksters hartelijk welkom. Namens het bestuur: L. Steketee-de Witte. „GEMENGD HUWELIJK" Nog even herinneren we u eraan, dat Ds. van Andel uii den Haag over dit onderwerp komt spreken in het Anker, vrijdagavond 20 november om 8.00 uur in het Anker. ,GEEF PAAUWENBURG EEN HART' Verantwoording over de maand oktober 1970. De offerstenen brachten in deze maand op een totaal van 325,27; in de zelfde maand van 1969 was deze opbrengst echter 826,09. Juist de opbrengsten in de Petruskerk zijn schrikbarend gedaald. In de offerstenen werden giften ge vonden, n.l. 1 x 2.5,- en 1 x 100,-. Aan papier werd deze maand afgerekend 22960 kg. met een opbrengst van 1159,50. Via Ds. Genuït kwamen 2 giften binnen, n.l. van ƒ100,- en van 25,-. Via Dhr. Lolkema kwam binnen 12,-. P. Kamermans Denkt u aan de bazar „voorjaar 1971", ten bate van „Het Hart van Paauwen burg" OPPASCENTRALE (uitgaande van het Geref. jeugdwerk de „Stuurgroep" te Vlissingen). Contactpersoon: mevr. Wisse, Toba- golaan 15, Vlissingen, Tel. 3370. Doel: gedeelte van de opbrengst is bestemd voor de aankleding van jeugd- kelder in Paauwenburg. Aanmelding bij bovenstaand adres. KERKELIJKE STAND Ingekomen met attestatie van: Middelburg: Antje Riemens, Boulev. Evert- sen 86 (A 3) Middelburg: L. M. de Kok-Marijs, Schelde- straat 64 boven (A 4); Sint Laurens: H. J. Coppoolse, Mackay- straat 191 (B 14) Middelburg: E. M. Coppoolse-v. d. Berg, Mackaystraat 191 (B 14). Ingekomen met doopattest van: Wolphaartsdijk: Adriaan C. Buizer, Verk. Quakkelaarstraat 41 boven (A 5); Gapinge: Adr. Meerman-Goedbloed, van Dishoeckstraat 109 (A 5); Zuidlaren: Cornelia J. E. Haitsma, Com- mandoweg 1 (Al). Attestatie aangevraagt naar: Haarlem: A. R. de Myttenaere en echtgen. Schaepmanstraat 5 (B 14); Voorschoten: M. C. Boon-Rakers -j- 3 ged. kinderen, Leeghwaterstraat 43 (B 11). Gedoopt: 11-10-70: Arda Nicoline de Mol, geb. 17-9-70, Tulpenlaan 31 (A 8); 11-10-70: Marinus Cornelis de Rijke, geb. 21-9-70, Talmalaan 14 (B 16); 11-10-70: Ricardo Ferdinant Schout, geb. 5-9-70, Gravestraat 101 (A 1); 11-10-70: Ronald Leon Wisse, geb. 2-9-70 Paul Krugerstraat 393 (A 7); 18-10-70: Melanie Jobse, geb. 19-9-70, De Meesterstraat 9 (B 16); 18-10-70: Bernhard Johannes Willemse, geb. 5-5-70, De Mey van Streefkerk laan 27 (B 16). Overleden: 13-10-70: Cornelia Huser-Laernoes, 79 jr, Paul Krugerstraat 110 (A 5). Toegelaten tot de gemeenschap der Kerk: Cornelia van Essenburg-v. d. Heide met 2 qed. kinderen, van Dishoeskstraat 103 (A 5). Overgegaan naar de Ned. Herv. gemeente Vlissingen: Mevr. P. Meulmeester-Labruyère met 2 ged. kinderen, Irislaan 20 (A 7). Onttrokken aan de gemeenschap der Kerk: W. A. Geelhoed, Kaaskadestraat 2 (A 1). Verhuisd: J. van Dalen, Tulpenlaan 12 (A 8) naar van Dishoeckstraat 111 (A 5); M. J. Moerdijk, Prinsenstraat 7 (A 1) naar Hogeweg 142 (B 11); G. C. Feij, Beatrixlaan 123 (B 9) naar Mein. Hobbemalaan 54 (B 11); I. W. Feij-Blanken, Paul Krugerstraat 421 (A 7) naar Mein. Hobbemalaan 54 (B 11); Carla E. Goeman, Bethesda (A 2) naar Boulev. Evertsen 86 (A3); Agnita C. Goeman, Coosje Buskenstraat 100 (A 2) naar Boulev. Evertsen 86 (A 3); J. W. Schutte, Sint Kruislaan 4 (B 13) naar Paauwenburg weg 22 (B 16); Johanna E. Boon, Leeghwaterstraat 43 (B 11) naar Goeman Borgesiusstraat 29 (B 16); Jannetje J. Tissink, Koudekerkseweg 72 (A 3) naar Wilhelminastraat 12 (A 1); H. de Jonge, van Dishoeckstraat 225 (A 7) naar Paul Krugerstraat 249 (A 7) P. D. Pouwelse, Singel 239 (A 6) naar Chopinlaan 69 (B 16); A. J. Verhage, Vine, van Goghlaan 263 (B 9) naar Ribesstraat 9 (A 7). Scriba: G. v. d. Boogaard, Colijnstraat 5, Vlissingen, Telefoon 01184-3856 Kasteelstraat 82 - Vlissingen Tel. 01184-2760 In welk vat gieten wij de ontwikkelingssamenwerking Als u de naam Montreux hoort, denkt u waarschijnlijk aan een wat luxe vakantieplaats voor de rijken aan het Meer van Genève. Dat is juist. Maar datzelfde Montreux is bezig een begrip te worden voor de arme kerken en voor allen die zich interesseren voor kerk en ontwikkelingssamenwerking. Wat is het geval In januari 1970 heeft de Wereldraad van Kerken 100 deskundigen in een oud hotel in Montreux bij elkaar gezet en gezegd: zoeken jullie samen uit hoe de besluiten van Uppsala 1968 over ont wikkelingssamenwerking in het vat ge goten moeten worden Wat zei Uppsala Wat had Uppsala ook weer gezegd over ontwikkelingssamenwerking Samengevat: Laten de kerken in prediking en onderricht luisteren naar wat de Bijbel als Gods Woord zegt over de onrechtvaardigheid in de wereldverhoudingen. Laten we de zucht naar meer, die velen in de welvaartsstaat te pakken heeft, niet langer voor lief nemen. Laten de kerken naast hun bij dragen voor Zending en Wereld- diakonaat een deel van hun regel matige inkomsten afzonderen voor ontwikkelingssamenwerking, om daarmee te tonen dat het hun ernst is. De kerken en christenen hebben een politieke taak om regeringen en partijen erop te wijzen dat ze aan de belangen van de arme lan den denken, niet alleen door geld en deskundigen, maar ook door de handelsbelemmeringen te slopen. De kern van Montreux. In Montreux is dat uitgewerkt. Voor het eerst waren hier evenveel vertegen woordigers van rijke als van arme ker ken bij elkaar. Tot nu toe maken de rijke blanken vaak nog uit hoe de arme zwarten en bruinen zich moeten ont wikkelen. Dat moet sinds Montreux anders worden. De kerngedachte van Montreux is dan ook dat we de armen zelf moeten laten uitmaken wat zij nodig vinden voor hup ontwikkeling. Dat ze geen ontwikkeling willen naar Westers model, waarin „tijd is geld" zo belang rijk is, wordt hoe langer hoe duidelijker. Ze willen een ontwikkeling, waarbij ze hun eigen gezicht kunnen bewaren. Laat ze daarom voluit meebeslissen over de besteding van ontwikkelings geld uit de kerken, aldus Montreux. 'Inderdaad is er nu een Commissie ge vormd waarin christenen uit rijke en arme landen samen zullen spreken over welke ontwikkeling nodig is en welke rol de kerken daarbij zullen spelen. Deze commissie heet: Commission on the Churches Participation in Develop ment, commissie voor de deelneming van de kerken aan ontwikkeling (CCPD). Secretaris is de Indiër C. I. Itty. In welk vat de ontwikkelings samenwerking Kunnen we verder al iets zeggen over de plaats van de ontwikkelingssamen werking in de kerken Is het iets nieuws naast zending en werelddiakonaat Iets totaal nieuws is het niet, zending en werelddiakonaat hebben er al veel be moeienis mee gehad. Maar het valt evenmin met één van deze twee samen. Het valt niet met werelddiakonaat samen, omdat het ook met de verkon diging (politiek 1) te maken heeft. Evenmin valt het met zending samen, want veel werelddiakonaat projekten dragen bij aan de ontwikkeling. Ook de jeugd wil er bij betrokken zijn (aktiegroepenen het heeft te maken met de toerusting van de ge meente tot politieke verantwoordelijk heid. Het is duidelijk da ontwikkelings samenwerking niet onder één hoedje te vangen is. Daarom is voor de ontwikke lingssamenwerking binnen de kerken een knooppunt nodig, waarin de part ners zending, werelddiakonaat, jeugd, oecumenische aktie, kerk en samenleving elkaar treffen. Het zal in de. landelijke kerken wel dezelfde kant opgaan als in Genève. Er ligt tenminste bij de kerken hier een voorstel op tafel van de Werkgroep Kerk en Ontwikkelingssamenwerking van de Raad van Kerken in Nederland. Daarin wordt voorgesteld een inter kerkelijk beleidsorgaan voor ontwikke lingssamenwerking te vormen, waarin alle organen die ermee te maken heb ben vertegenwoordigd zijn. Een neder- lands knooppunt dus. 2 van de kerkelijke inkomsten. Uppsala vroeg een extra financiële inspanning. Montreux vertaalde dat in 2 van de vaste kerkelijke inkomsten voor ontwikkelingssamenwerking. Dat betekent dus een verzoek om in onze kerkelijke begrotingen deze 2 in te bouwen als een vaste herinnering aan de noodsituatie. Het nieuwe hiervan is dat we onze eigen kerkelijke huishouding niet langer als een apartje kunnen bezien, dat we wel onder elkaar kunnen regelen. We moeten als het ware de armen over onze schouders mee laten kijken, als we onze begrotingen opstellen. De Gene rale Synode heeft de binding van de 2 aan het plaatselijk budget losge laten, maar besloten de kerken te vragen hun inspanningen voor het werelddia konaat te verdubbelen om daaruit de 2 °/o te besteden aan doeleinden in de geest van Uppsala en Montreux. 2 van alle plaatselijke budgetten is minstens 1,6 miljoen. Hoe besteden we de 2 Montreux heeft ook een nieuw fonds gesticht, het Ecumenical Development Fund (oecumenisch ontwikkelings fonds). De besteding van deze pot zal met volle medezeggenschap van de „arme kerken" plaatsvinden door alle organen, die met ontwikkelingssamen werking te maken hebben, samen. De nadruk zal liggen op alles wat sociale gerechtigheid, onafhankelijkheid en economische groei voor de gehele gemeenschap in de intwikkelingslanden bevordert. Ook staat de mogelijkheid open dat ontwikkelingswerk van de Verenigde Naties, dat in de knel ge raakt is door gebrek aan medewerking van de rijke landen, uit dit fonds ge holpen wordt. Eén kwart in eigen huis houden. Nieuw is ook dat Montreux voor stelde J4 van de 2 aan onszelf te besteden. Vanwege onze armoe name lijk om de juiste kijk op het ontwikke lingsvraagstuk te krijgen. Er is heel wat geld nodig om in de kerken, in het onderwijs, in het bedrijfsleven, bij par tijen en vakbonden een andere instelling aan te kweken. Ons volk zit als een bok op de haverkist van de welvaart. Hoe krijgen we die eraf Natuurlijk niet alleen met geld voor een program voor mondiaal denken. Want tenslotte is de kern van de zaak: willen we luisteren naar het evangelie van verzoening en gerechtigheid en ons bekeren Het Woord is nog aktueel dat zegt: verzamelt u schatten in de hemel, waar mot noch roest ze ontoonbaar maakt. Want waar uw schat is, daar zal ook uw hart zijn. Drs. C. H. Koetsier, (functionaris der Geref. Kerken voor de ontwikkelingshulp). In de Kerkbode van de classis Baren- drecht e.o. schrijft Ds. Lindeboom over zijn reis naar Rusland en hoe hij daar op zondag naar de kerk ging. In Lenin grad ging hij naar een baptistenkerk (volwassendoop) en vertelt daarvan: In tegenstelling met haar kollega in Moskou, gaf onze Duits sprekende (vrouwelijke) gids in Leningrad haar volle medewerking aan onze kerkgang; zij zorgde voor een autobus en ging zelf mee. In Leningrad zijn nog 19 „werkende" kerken, waarvan 1 van de Baptisten, die aan de uiterste rand, eigenlijk buiten de stad gelegen is. Een typisch specimen van een Russisch kerk gebouw met de bekende 5 torentjes in ui-vorm. Onze komst was door Rev. I. Orlov uit Moskou reeds doorgegeven. En zo werden we al opgewacht en na een allerhartelijkste begroeting naar onze gereserveerde plaatsen gebracht in de overvolle kerk. We zaten vlak bij de „kerkeraad" en hadden daardoor een mooi overzicht over de verzamelde menigte, die heel de dienst met intense belangstelling volgde. Tegenover ons een orgel, dat er wezen mocht,met als opschrift Ps. 145 1. Ik had nu enige ervaring in Russische kerkdiensten en zodoende begreep ik, dat de predikant tot tekst had: „Volhardt in het gebed" (Rom. 12:12). Merkwaardigerwijze was, evenals in Moskou, ook hier weer een Amerikaanse predikant aanwezig, die blijkbaar al eerder kontakt had met deze gemeente en nog een opwekkings toespraak hield over het Pinksterge beuren. Wel is waar met weinig Schrift verklaring, maar korte, indringende zinnen, die met bloed en geestdrift werden uitgesproken. Het was een woord van aansporing en bemoediging, dat door de gemeente zichtbaar als een verkwikking werd ontvangen, gelijk regen door de dorre aarde. Toen wij volle 2 uur hadden uitge zeten, moesten wij wel vertrekken. Wij mochten onze vriendelijke gids n.l. niet in moeilijkheden brengen, daar zij voor die zondagmorgen aan haar principalen van Intourist (nog wat anders moest kunnen rapporteren dan onze kerkgang. Enkele Russische broeders deden ons op hoffelijke wijze uitgeleide, onder toebidding van 's Heren zegen en veel dank voor onze komst. Buiten de wijd geopende hoofdingang stonden nog vele tientallen mensen (opeengeklit als een zwerm bijen aan een boom) die binnen geen plaats meer konden krijgen en toch geen woord van de prediking wilden missen. De twee landelijke werkcommissies Sociaal Jaar en Diakonaal Jaar, die aan jongeren de gelegenheid bieden gedurende een jaar als vrijwillige hulp krachten te werken in ziekenhuizen en instellingen, zijn gefuseerd tot één alge mene landelijke organisatie: de Lande lijke Stichting Sociaal en Diakonaal Jaar. Het protestantse Diakonaal Jaar werd opgericht in 1958 en het katholieke Sociaal Jaar in 1963. Tussen beide organisaties bestond reeds een nauwe samenwerking. Omdat de doelstellingen van het Sociaal Jaar en het Diakonaal Jaar in feite parallel lopen, heeft men besloten tot een volledige fusie. Bij de nieuw opgerichte landelijke stichting zijn zes plaatselijk en regionale groepen aangesloten. Deze groepen be houden voorlopig hun autonoom karak ter, maar ontvangen gezamenlijke ser vice van de landelijke stichting. De bedoeling van het landelijk orgaan is om naast het verlenen van service vooral ook te onderzoeken welke andere mogelijkheden er zijn voor mensen die niet in de gelegenheid zijn om één jaar hun studie of werk te onderbreken, maar wel in hun vrije tijd voor de hulpbehoevende medemens iets willen doen, hetzij in weekends, hetzij in de avonduren. Verder zal door de landelijke stich ting de gemeenschappelijke propaganda voor het sociaal en diaconaal jaar wor de gevoerd en kontakten worden gelegd met diegenen die het doel van de stichting kunnen bevorderen, waaronder kerkelijke en andere levensbeschouwe lijke gemeenschappen. Het Sociaal en Diakonaal Jaar plaatst jaarlijks in augustus een groot aantal meisjes en jongens van 17 tot 30 jaar in ziekenhuizen, verpleeginrichtingen, kinder- en bejaardentehuizen, gezins zorginstellingen e.d. Gedurende een jaar assisteren zij daar vrijwillig de beroepskrachten bij de verpleging en verzorging. Op het ogenblik nemen meer dan driehonderd jongeren aan een dergelijk „jaar" deel. De ervaringen die men tot nu toe met deze vrijwillige dienstver lening door jongeren heeft opgedaan, zijn bijzonder gunstig. Niet alleen de zieke of gehandicapte medemens is met dit werk gebaat; ook voor de deelnemer zelf kan het een waardevol jaar zijn, waarin men de gelegenheid heeft zich maatschappelijk te oriënteren en al werkend tot een gerichte beroepskeuze te komen. Het secretariaat van de Landelijke Stichting Sociaal en Diakonaal Jaar is gevestigd op het adres Nieuwe Gracht 27 te Utrecht. Beroepen te Franeker: H. Kuyk te Abcoude, die geen verdere beroepen in overweging kan nemen; te Baarn: H. Peper te Rotterdam-Pendrecht; te Smilde: D. J. Suurmondt te Purme- rend. Bedankt voor Maassluis (vac. E. J. Duursema): W. de Vries te Bedum.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1970 | | pagina 3