KERK ™mde VAN VLISSINGEN EREDIENST P. SINKE Kerknieuws UIT ONS GROTE KERKELIJKE GEZIN Voor het eervol verzorgen van begrafenissen ZIERIKZEE 0ntioikkelingó-iSamenioerking ZONDAG 1 NOVEMBER Petruskerk: 9.30 uur v.m. Ds. J. W. Genuït. 5.00 uur n.m. Ds. H. Groeneveld. 7.00 uur n.m. Oecumenische dienst. Huishoudschool Paauwenburg: 10.00 uur v.m. Ds. H. Groeneveld. 5.00 uur n.m. Ds. J. W. Genuït. Wordt uitgezonden naar Bethesda. Collecte: Bijzondere evangelisatie terreinen. Extra collecte: Voor de kerk. Ter Reede: 7.00 uur n.m. Ds. J. Kwast. OPMERKINGEN EVANGELISATIE IN NOORD-BRABANT EN LIMBURG (laatste zondag in oktober) De Gerefotmeerde Kerken in Noord- Brabant en Limburg zijn dankbaar voor de steun, die zij in de jaarlijkse collecte van de kerken in Nederland ontvangen. Een bedrag van minstens 160.000.hebben zij nodig voor o.a. de volgende taken: 1. Steun aan een aantal kerken, die door ligging en spreiding als voorposten van de Reformatie dienen; zij hebben ook de geestelijke verzorging van vele grensbeambten, rijkspolitie, marechaus see, e.a. die zich uit alle delen van ons land in dc grensgebieden hebben ge vestigd; 2. een uitgebreid evangelisatiewerk, waar bij naast vele vrijwilligers ook een aan tal vaste krachten zijn ingeschakeld; 3. de instandhouding van het bureau „Het Zuiden" met zijn evangelisatievoorlich ting, bibliotheek en dienstverlening aan de kerken; 4. een zich steeds uitbreidend recreatie- werk en vacantiepastoraat op vele kam peerterreinen; 5. een groeiend vormingswerk voor de instructie van medewerkers; Komt er een derde wereldoorlog Of zal er een betrekkelijk duurzame vrede tussen de volken groeien Het zijn vooral twee dingen die in de naaste toe komst hiervoor beslissend zullen zijn: le. Inperking van de bewapeningswed loop en 2e. op gang komen van de ontwikke lingssamenwerking. De kerk heeft de roeping om over zonde en ongerechtigheid in de vol kerenwereld haar woord te laten horen. Of liever het Woord van de Here God. Eenvoudig is dat niet. Omdat we onszelf - ook als christelijke volken - bijna hopeloos hebben vastgedraaid in een problematiek, waar geen uitweg meer uit te vinden is. Zeker geen uit weg zonder risico's en offers. Intussen staat het met deze twee hoofdproblemen niet gelijk. Terwijl het ontwapeningsvraagstuk wanhopig ingewikkeld is, is het vraag stuk van de ontwikkelingssamenwer king, daarbij vergeleken, nog betrekke lijk „eenvoudig". - Een weg als et een wil is. Zonder de netelige vragen die ook hier liggen te bagatelliseren - ze zijn er inderdaad, veel en groot -, mogen we dit constateren. „Het is geen kwestie van kunnen, maar van willen" (Prof. Tinbergen). Ook op kerkelijke vergaderingen komt het uit. Over de gigantische be wapeningswedloop kan een gerefor meerde synode tot nu toe hoogstens zeggen dat het anders moet - zelfs dat zegt niet iedereen - en een hervormde synode mag zeggen dat kernwapens zonde zijn, maar hoe het dan wèl moet met de beveiliging van recht en vrede, daarover lopen de meningen héél ver uiteen. Veel groter duidelijkheid en eenstem migheid is er over dat andere probleem: over de arme en de rijke landen en hoe de laatste de eerste helpen moeten. De wereldboterham. De feiten zijn langzamerhand bekend genoeg. Eén derde van de wereldbevol king, en daar behoren wij bij, soupeert 87,5 van alle aardse rijkdommen op. Tweederde deel der mensheid - Azië, Afrika en Latijns Amerika - moet het met het overschotje doen: 12,5 Aangezien deze medemensen recht hebben op 66 van „de aarde en alles wat zij geeft", leert een eenvoudige berekening, dat wij hen van'méér dan viervijfde van hun rechtmatig aandeel beroven. „God heeft uit één enkele het gehele menselijke geslacht gemaakt om op de ganse oppervlakte der aarde te wonen", zegt de Bijbel. Heel de mensheid als het ware een gezin met 20 kinderen, 6. het bezetten van nieuwe posten in een gebied, dat snel industrialiseert en dat economisch, cultureel en geestelijk zich sterk moet herstructureren. Om al deze redenen: graag uw krachtige steun en belangstelling voor dit kerkewerk in Noord-Brabant en Limburg. 2. Zoals de boekhouder overigens in een uitvoerig artikel heeft duidelijk gemaakt, was er op de exploitatierekening, die hij medio dit jaar heeft opgemaakt, een aanzienlijk tekort. De kerkeraad heeft besloten om door het houden van extra-collecten te trachten dit tekort z.s.m. weg te werken. Wanneer we allen werkelijk doen wat we kunnen, dan moet dat mogelijk zijn. Mogen we dat van u verwachten, nu de HERE ons in ons kerkelijk leven zo rijk zegent Het is toch wel gebleken, wat Paulus in de Corinthebrief zegt: de HERE heeft de blijmoedige gever lief. 3. De oecumenische dienst op deze zon dag vindt plaats als een afsluiting van „Warwereld, wat nu Een aantal pre dikanten uit verschillende kerken zullen in deze dienst voorgaan. K.A.Z. Aan deze afkorting zullen we nog wel even moeten wennen, maar wellicht her innert u zich nog wat deze betekent, sinds Ds. Genuït hierover geschreven heeft. Voor wie deze geheimtaal nog onduidelijk is, schrijven we het nog maar eens neer: „Kerkeraad Algemene Zaken". Tot het instellen daarvan heeft de kerkeraad on langs besloten. Een uitvoerige motivering van dit besluitkunt u nog wel eens na lezen in een van de vorige Kerkboden. J.l. maandag heeft de kerkeraad uit haar midden een 13-tal leden gekozen, die in deze K.A.Z. zitting zullen nemen, t.w. de volgende ouderlingen: Ds. J. W. Genuït Ds. H. Groeneveld (beide predikanten zullen bij toerbeurt gedurende 4 maanden achtereen praeses zijn). W. Aarnoutse K. v. Belzen één familie. Maar een mooie familie Want weet u hoe het er toegaat Wie het beeld heeft uitgevonden, weet ik niet. Maar denk u in: een gezin met 20 kinderen; en elke morgen als ze naar school of werk gaan zorgt moeder dat 'er 20 pakjes boterhammen op tafel liggen. Die 20 kinderen stellen de wereld bevolking voor. Daarvan woont 1/20 in de Verenigde Staten. 4/20 in Europa, en (om de rest nu maar buiten be schouwing te laten) 14/20 in de landen bezuiden de „welvaartsstreep" De 20 pakjes boterhammen stellen de totale opbrengst van onze aarde voor. Je zou zeggen: Het zou eerlijk zijn, als Amerika één pakje daarvan kreeg, alle Euro peanen samen vier, en de 14 kinderen van de derde wereld veertienWat gebeurt er echter tot nu toe als het wereldgezin „bij de bak" komt Grote broer Amerika grist acht van de 20 lunchpakketjes voor zich alléén weg, de vier Europeanen samen nog eens acht. Er blijven van de 20 pakjes 3 in de mand liggen voor alle 14 andere kin deren Vreemde rechtvaardigheid! Als er bij u in de straat zon gezin woonde, zou ieder er schande van spreken en u zou graag meehelpen om daar eens hardhandig de zaken recht te zetten. Maar dat gebeurt niet. Want wij behoren zelf bij de rijke volken en we hebben héél veel uitvluchten om de tegenwoordige verdeling van de wereld opbrengst zo te laten. Niet om uw gerechtigheid" (Mozes). Eeuwenlang hebben we gedacht, dat het zo niet anders kon. Tegenwoordig is dat geen vraag meer, het is alleen een kwestie van mentaliteit. De vraag is: Willen we anders Eeuwenlang hebben we gedacht, dat God het zo wilde. Nog mooier: dat wij door onze grote ijver en ons superieure verstand deze monopoliepositie „eerlijk" hadden verkregen en dat het nu ook voor altijd zo blijven moest. We ver gaten voor het gemak, hoeveel Indianen, Afrikanen en anderen terwille van onze rijkdom en door onze „superioriteit" waren beroofd, onderdrukt, geterrori seerd en afgeslacht. Wanneer je van daag over deze eenvoudige feiten (in oude geschiedenisboeken verzwegen spreekt, word je soms voor „links" aan gezien Leren van oude mensen In dat opzicht is het altijd eerlijk om eens bij oude mensen je licht op te steken. Er was ook voorheen niet veel nodig om voor „rood" uitgemaakt te worden. Een dame van 78 jaar vertelde me, dat haar broer het eens had gewaagd om in 1902 op een AR kiesvereniging G. v. d. Boogaard J. Borg W. Poppe W. J. Sinke B. Volmer H. B. Woltering en 3 diakenen t.w.: W. Bakker A. Hoefkens F. D. G. Prins De eerstvolgende vergadering van de K.A.Z. zal plaats vinden D.V. op 2 november, 's avonds om 7.30 uur. H.Gr. NOORDER WIJK We beginnen dit keer wéér met een felicitatie aan twee families uit de wijk, n.l. de fam. de Bree, Nic. Bcctslaan 19 en de fam. W. Aarnoutse, Grenswegeling 1. Br. en Zr. de Bree herdachten op 13 okt. j.l. hun 55 jarig huwelijksjubileum. Wel een bijzondere gebeurtenis, temeer daar ze beiden zich nog in een goede gezondheid mogen verheugen. Al werd dit feest dan niet uitbundig gevierd, toch heerste er diepe dankbaarheid. Moge de Here onze God hen beiden ook verder een rijke en ge zegende levensavond schenken. Nogwel geen 55, maar toch wel 25 jaar lief en leed gevuld! Daaraan dachten br. en zr. W. Aarnoutse, op zondag 18 okt. j.l. Voor hunzelf en reden tot grote dank baarheid. Voor ons een reden om 'ns even stil te staan bij 't vele werk, dat br. W. Aarnoutse voor onze gemeente doet. Hij is op Paauwenburg ouderling en koster tegelijk. Dat zijn vrouw hem daarvoor telkens maar weer afstaat, dat lijkt allemaal maar zo heel gewoon, maar 't 'is toch wel iets waarvoor we onze diepe dankbaarheid willen uitspreken. De Here zegene U verder op uw levensweg. Er zijn in onze wijk weer twee babies geboren.' Op 5 okt. j.l. ontvingen br. en zr. v. Kleven, Troelstraweg 185 een zoontje. Hij moet nog een poosje in 't Ziekenhuis blij ven, want hij kwam een maand te vroeg kritisch te vragen hoe Nederland aan de schatten van Lombok kwam. Hij zat voorgoed in de verdachte hoek Er zijn altijd tegenstellingen in de samenleving, waarvan men denkt dat ze onvermijdelijk zijn en dat God het zo heeft beschikt. Totdat de contrasten tè schrijnend, de spanningen tè dreigend worden, en dan blijkt er wèl wat aan gedaan te kunnen worden. Het is met de kinderarbeid niet anders gegaan. Met het lot van invaliden, om nog één voorbeeld te noemen, evenzo. Op eenmaal komt er dan een proces van bewustwording op gang. Eerst ge leidelijk, en dan al sneller. Eerst bij enkele opstandige geesten öf bij enkele mensen met een scherp oog voor recht en onrecht. Dan groeit het, het wordt een beweging - een strijd van tientallen jaren. En later denken de mensen: Hoe hebben we ons ooit kunnen verbeelden, dat het zwoegen van kinderen in de mijnen van vóór zonsopgang tot na zonsondergang goed te praten was Hoe hebben we ons ooit kunnen ver beelden, dat het naar Gods wil was, dat de armen met een paar turven en een aalmoes werden afgescheept Hoe zal men later over ons denken Zo zullen over 50 of 100 jaar onze nazaten zeggen: Hoe is het toch moge lijk, dat die z.g. christelijke volken in Europa en N.-Amerika niet méér deden om aan de bittere ellende van de derde wereld een einde te maken Dat ze nog in 1970 de kloof al wijder lieten wor den Hoe hebben ze zó kunnen doen Bewustwording Dit was één van de thema's van de Vredesweek. En een belangrijk thema: Verenig de naties Op het ogenblik jagen we ze uit elkaar. Want het ge duld van arme volken raakt eens uit geput, en met duikboten en tanks de hongerigen onder de duim houden is evenmin christelijk als uitvoerbaar. Het proces van de bewustwording gaat vandaag zeer snel. Kijk, die ge kleurde jongen in een primitief dorp of een krottenwijk loopt ook met een tran sistorradiootje aan zijn oor Van enorm belang is, langswelke kanalen die be wustwording verloopt. Wie door het radiootje spreektHet is een koud kunstje om de geest van hele stammen en hele generaties te vergiftigen, maar we kunnen ze op vele plaatsen ook vóór zijn Dan komen studenten en verantwoordelijke leiders uit de ontwik kelingslanden met ons praten. Luisteren we ook? Hun klacht is (Montreux) dat we het allemaal zélf voor hen uit dokteren en niet luisteren, wat zij ervan vinden. Men geeft datgene, wat men graag geven wil. Omdat het zo prettig geeft. Of omdat men er ook zelf beter van wordt. De V.S. hebben van 1950 tot 1960 9,6 miljard dollar voor ontwikkelings hulp aan Zuid-Amerika geschonken. In op de wereld, maar hij maakt 't uitstekend. Br. en zr. Tange, Berlagestraat 8, kregen op: 15 okt. j.l. een zoontje. Ook hier is alles1 prima, en we wensen beide ouder paren van harte geluk met hun eersteling! In Bethesda wordt verpleegd: Annelies v. d. Linde, de Sav. Lohmanlaan 3, die door een auto werd aangereden. Gelukkig is 't ongeluk geweldig meegevallen, zodat ze weer op knapt. Verder liggen in Bethesda: br. A. J. Fer, Beatrixlaan 123 en mevr. Maljaars, M. Hobbemalaan 7. In St. Joseph moest het jongste kind van de fam. Smit, G. Borgesuisstr. 47 worden opgenomen. Het 9 maanden oude kind maakte een ernstige val, waardoor een hoofdoperatie direct noodzakelijk bleek. Aanvankelijk leek de toestand zeer ernstig, maar volgens dc laatste berichten knapt hij nu iets op. Een geweldig wonder! Moge de Here dit kind ook verder beterschap schenken en weer aan z'n ouders terug schenken! Ook alle andere zieken onze beste wen sen voor een voorspoedig herstel! Catechisaties (Ds. Genuït) Als een proef houden wc de catechi saties voor 16-17 jaar voortaan op dindag- avond 6.30-8.00 uur, om de 14 dagen. De eerstvolgende samenkomst vindt plaats op a.s. dinsdagavond 3 november. De catechisatie voor 18 jaar en ouder vindt eveneens voorlopig om de 14 dagen plaats, n.l. op woensdagavond van 8.30- 10.00 uur. De eerstvolgende bijeenkomst is op a.s. woensdag 4 november. Dc belijdeniscatechisatie wordt elke week gehouden op dinsdagavond 8.00 uur in de consistorie van de Petruskerk. De gespreksgroep voor ouderen, waar over ik al 'ns eerder geschreven heb, wordt elke dinsdagavond om 9.15 uur bij mij aan huis gehouden. Adres: Tobagelaan 17. De overige catechisaties worden ge houden op woensdag, t.w. 13-jarigen om 5 uur n.m.; 14-jarigen om 7.00 uur n.m. en 15-jarigen om 7.45 n.m. Wijkavonden (19 11; 26 11; 10 12). De wijkkerkeraad heeft besloten om in de maand november 3 wijkavonden te houden. Daar het achteraf bleek, dat op 5 nov. a.s. het Jeugdgebouw totaal bezet is, moesten we met de laatste avond uitwijken naar de maand december. We weten dat dit een drukke maand is voor veel mensen, maar er is tenslotte keus tussen 3 avonden, dus we hopen, dat 't toch lukt om deze 3 avonden te houden. Zoals gewoonlijk krijgt U een uitnodiging voor een bepaalde avond. De secties 9, 10 en 11 worden verwacht op donderdag 19 nov. a,s.; de dezelfde periode haalden ze er aan winst, rente en aflossing 23,5 miljard dollar vandaan. Paternalisme. Het is niet leuk om hulpbehoevend te zijn. U kunt als u 80 bent ook wel eens in., een verzorgingstehuis liggen. „Zuster „Ja, ik kom zo bij u, mevrouw Pieterse..." „Zuster, nu heb ik mijn tabletje nog niet gehad Zuster (vriendelijker dan haar drukke dienst eigenlijk toelaat): „Ja, mevrouw Pieter se, maar u krijgt een glas sinaasappel sap, daar zitten evenveel vitaminen in als in die tabletjes". „Ja maar zuster, ik wil 's avonds niet graag zoveel drin ken..." Zuster (nu iets meer gedeci deerd dan vriendelijk): „Nu, weet u wat, dan krijgt u een half glas sinaas appelsap in plaats van één tabletje. Zó goed Ieder weet, dat heel veel mensen er vreselijk tegen opzien om naar bepaalde inrichtingen te worden overgebracht. Hulp-behoeven betekent afhankelijk zijn. Niet meer eigen baas. Ondanks alle geduld en liefde van de kant van de verzorging moet men zich voegen naar een bepaald regime. Kunt u zich voorstellen, wat het be tekent voor een Ghanees, een Zam- biaan, een Antilliaan, en ga maar door - één van de mensen uit de 77 arme landen - om over je te laten bedisselen De christenen uit de ontwikkelingslan den die dit voorjaar in Montreux wer den geconsulteerd, hadden veelal die zelfde klacht: Men geeft ons niet wat wij menen dat voor alles nodig is. Men vraagt daar niet naar. Men weet het zelf wel. De rijke landen maken de dienst uit. Ze leveren ons wat ze graag verkopen willen en denken dat we blij behoren te zijn. Rijke kerken willen ook hun eigen kerkmensen zo graag het ge voel geven van weldoener te spelen. De handdruk van de rijke medebroeder is hartelijk genoeg. Maar het is - hij is het zichzelf vaak niet eens bewust- een „gouden handdruk", die heel zwaar weegt. Ontwikkelingshulp moet nu worden - om méér dan één reden - „ontwikkelingssamenwerking". Mentaliteitsverandering. De kerken - óók onze kerken - heb ben besloten, dit althans voor de vrede in de wereld te doen, dat ze in het westen de ogen openen, de mentaliteit veranderen, uw, mijn mentaliteit. En dat ze bij bevolkingen en regeringen van de welvaartslanden rusteloos blijven aandringen op gerechtigheid Dat is méér dan diakonaat. Ook dat gaat door. Werelddiakonaat en zending zullen hand in hand veel nood lenigen en zo van Christus getuigen. Maar zoals het CNV iets anders is dan een diakonie, zo is opkomen voor sociale gerechtigheid jegens arme volken, voor het slechten van tolmuren en het geven van werke secties 12, 13 en 14 op donderdag 26 nov. a.s, en de laatste avond, bestemd voor de secties 15 en 16, is bepaald op donderdag 10 dec. a.s. Kunt U op de voor U bestemde avond niet, dan bent U hartelijk welkom op één van de andere avonden. We hopen de uitnodigingen op tijd de deur uit te krijgen, maar ik geef U nu al maar vast de geplande data door, dan kunt U er alvast rekening mee houden. Vorig jaar waren de avonden prima bezet, en er was een geweldig enthousiasme bij de aanwezigen. Wij hopen, dat dit deze ronde weer zó zal zijn. Ook nu willen we weer enkele actuele onderwerpen aan de orde stellen, waar over we van gedachte willen wisselen met elkaar. Hierover hoop ik volgende week iets te vertellen. Maar tekent U alvast de datum aan, die U 't beste schikt? Hele avonden worden in 't Jeugdgebouw ge houden. Aanvang 7.45 uur n.m. J.W.G. VROUWENVERENIGING De Vrouwenvereniging „In 's Konings Dienst" houdt op 5 november haar leden vergadering. De agenda voor deze avond is: Inl. over Zacheus uit het boekje Present, door Mevr. Leenhouts. Bijdrage verzorgt Mevr. v. d. Hoeven. Komt u allen Ook niet-leden zijn harte lijk welkom. U kunt ook donateur van onze bond worden voor 5.per jaar. Dit is om het werk van de Geref. vrouw nog meer uit te breiden. Namens het bestuur: L. Steketee-de Witte, Scheldestr. 67 b, Vlissingen. GIFT Met dankbaarheid ontvangen gift br. en zr. N.N. ƒ10.—; br. S. ƒ25.—. De Zendingscommsissie. Scriba: G. v. d. Boogaard, Colijnstraat 5, Vlissingen, Telefoon 01184-3856 Kasteelstraat 82 - Vlissingen Tel. 01184-2760 lijk doeltreffende hulp, nog iets anders dan werelddiakonaat. De kerken zullen bij hun leden en bij hun regeringen aan dringen op ontwikkelingssamenwerking in dienst van gerechtigheid en vrede. Goede lectuur. Wie hierover meer wil lezen, kan goedkoop terecht bij de Fa. Meinema te Delft. In een serie „Ter sprake" geeft die „informatie voor het gesprek over zaken die aan de orde zijn in de ge meente". Prijs 1.— op giro 1850, en bij 25 ex. slechts 0,50 per stuk. Het eerste no. is van Drs. C. H. Koetsier en heet: „De kleine catechismus van de ontwikkelingssamenwerking", ook ver krijgbaar bij het Algemeen Diakonaal Bureau te Utrecht en het Zendings centrum te Baarn. Van harte aanbevolen. Dr. D. van Swigchem. 1 is er voor broer Japan. NATIONALE COLLECTE VOOR GEESTELIJK GEHANDICAPTEN Ruim 300.000 geestelijk gehandicap ten (2 a 3 van de Nederlandse be volking) vragen in de periode van 26 oktober-1 november 1970 (Nationale Collecte Geestelijk Gehandicapten) om aandacht en om financiële steun. 300.000, een adembenemend aantal. 80 van hen is in mindere of meer dere mate licht geestelijk gehandicapt. Een deel van deze categorie kan na het bezoeken van de school voor buiten gewoon onderwijs zich in de maatschap pij staande houden. Het overgrote deel heeft een voortdurende of incidentele begeleiding nodig. De vergadering van de Kerken in de Classis Zierikzee zal D.V. worden ge houden op woensdag 25 november 1970 te Zierikzee, te 19.00 uur. Stukken voor het agendum te zen den aan de eerst-ondergetekende vóór 21 november 1970. Namens de samenroepende kerk van Bruinisse: Ds. A. S. Rienstra, praeses; L. S. Abrahamse, scriba. Beroepen te Zwolle: Hanbingkong te Soerabaja; te Leimuiden en te Dakar (Afrika): J. G. Los te Chatillon-Colig- ny (Frankrijk); te Leeuwarden-west (4e pred. pl.): Drs. J. Vlaardingerbroek te Ermelo.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1970 | | pagina 3