china II* PE LUI*! der geslachten Stichting Steun Kerkbouw Kort Verslag COMMUNISME cognito kan je niet werken... dat is schijnheilig... maar gestalte geven MOET. Moge het ons doen bezinnen tot onze opdracht, doen ZIEN het WAAG STUK der kerk in de structuren met een eigen structuur en niet te vrees- Nu President Tito van Joego-Slavië ons land heeft bezocht en wij deze com munist zeer vriendelijk hebben ontvan gen gaan we onwillekeurig het commu nisme iets meer genuanceerd bezien en we herinneren ons, dat de eerste chris tenen alle dingen gemeen hadden. Men praat wel eens over Christelijk communisme, dat gevonden zou zijn in de eerste gemeente te Jeruzalem. Het is, voor wie lezen kan, niet moeilijk te verstaan, dat van communisme hier geen sprake was. Alles hangt er maar van af, wat men onder gemeenschap en onder commu nisme verstaat. Het particuliere eigen dom was er zeker niet opgeheven. Men bleef vrij om over het eigene te be schikken. Met zovele woorden zegt Petrus dat 'zelfs tegen Ananias en Sap- phira. Er was geen organisatie, die boven de leden der gemeente stond en die het beheer had over alles wat men bezat. De glorie van het eigendom bleef onaangetast. Particulier bezit is geen diefstal ten nadele van de gemeenschap, maar is een mogelijkheid om die gemeenschap te dienen. Daarvoor is juist de vrijheid onmisbaar. Dat geeft het persoonlijk karakter aan deze dienst. Natuurlijk kan die vrijheid misbruikt worden. En die wordt ook op een ontzettende manier misbruikt. Wie bidt: Leid ons niet in verzoeking, die bidt tegelijk: geef mij geen rijkdom. En die verstaat hoe iemand eens de voorbede der ge meente - niet de dankzegging, maar de van de classisvergadering te Goes. 10 SEPTEMBER 1970 1. Ds. v. d. Berg opent de vergadering namens de roepende kerk van Wol- phaartsdijk. Gezongen wordt Gez. 72 1, gelezen Matth. 6 13-20. Ds. v. d. Berg doet mededeling van de ernstige ziekte van Ds. Blokland. In het gebed wordt voor Ds. Blok land gebeden. 2. Onderzoek credentiebrieven: alle ker ken zijn wettig vertegenwoordigd. Er is één instructie. Het moderamen wordt geïnstitueerd: Ds. Heuzeveldt praeses, Ds. v. d. Berg le scriba, Ds. Kramer assessor, Ds. v. d. Molen 2e scriba. 3. De notulen van de vorige vergadering worden voorgelezen en ongewijzigd goedgekeurd en ondertekend. 4. Lezing van de gehouden correspon dentie. 5. Ingekomen stukken. aSchrijven van de Gen. Synode be treffende de afvaardiging naar de P.S. De Gen. Synode verzoekt bij de afvaardiging een aanbeveling te voegen. b. De synode verzoekt aandacht te besteden aan de inspraak van de gemeenteleden in kerkelijke zaken. c. Schrijven van de synode betref fende de aanvullende opleiding predikanten. De stageperiode wordt vervangen door een bege leiding in de eigen gemeente. De begeleiding zal gebeuren door een predikant van buiten de classis. d. Schrijven van de synode betref achtig voor „buitengaats werk". Want ook de eigen plaats blijft een verant woordelijkheid voor het krachtveld der kerk. Ds. W. J. Musch, Ringlaan 29, Breskens, Tel. 01172-1400. voorbede - vroeg, toen hij plotseling een erfenis uit Amerika verkreeg. Zelfs in een gezin heerst geen ge meenschap van goederen. Daar is niet alles eigendom van vader en moeder, maar leren kinderen reeds vroeg hun eigendom op een christelijke manier te beheren. Dat houdt in dat ze er zelf de zorg voor dragen en dat ze er ook mee- leren dienen en helpen. Juist omdat er in de eerste christelijke gemeente particulier eigendom was, was er de mogelijkheid van hulp en liefde dienst. Men diende de Here en diende elkander in de liefde, zodat niemand gebrek had. Als alles van iedereen is, is het van niemand. Communisme draait in de praktijk altijd weer neer op staats socialisme. Dan is alles van de staat en iedereen is in dienst van de staat. Die staat is de grote kapitalist, die alles regelt en reglementeert. Maar de men sen worden tot dossiers en tot nummers. Natuurlijk moeten in een zondige wereld een reeks dingen met dwang worden geregeld. Maar in de gemeente van Christus, die in de grenssituatie verkeert tussen deze en de toekomstige wereld, kan er niets worden gedwongen. Liefde kan nooit zonder vrijheid. Maar daarom is die liefelijkheid ook zo ontzettend kwetsbaar. En als wij ons tegenwoor dige christelijke leven eens naast dat van de eerste gemeente leggen, zijn we wel zeer diep beschaamd. A.D. fend de nieuwe gezangenbundel. Bijzondere aandacht wordt ge vraagd voor de voorbereiding tot het ingebruik nemen te zijner tijd. Deze zaak wordt in handen van het moderamen gegeven. e. Schrijven van de Vrije Universiteit met de mededeling van een ver zonden protest betreffende de es calatie van de oorlog in Indo- China. De classis neemt met ge mengde gevoelens kennis van dit schrijven. f. uitnodiging van de classis Goes van de Herv. Kerk tot het bijwonen van haar vergadering op 10 sep tember. Ds. v. d. Berg heeft be richt van verhindering gedaan i.v.m. de eigen vergadering te zelf- der tijd. g. Adreswijziging van de kerk van Wissenkerke: A. Boogaard, Bea- trixstraat 2, Wissenkerke, Tel. 01107-208. h. Schrijven van de kerk van Wol- phaartsdijk, waarin zij de kerke raden aanraadt wanneer zij een voorstel aan de classisvergadering willen voorleggen, waarbij de clas sis een uitspraak over één of andere zaak wordt gevraagd of een bepaald besluit te nemen, dit als een voorstel enkele weken voor de vergadering aan de kerkeraden te zenden. De kerken van de classis spreken uit zich zoveel mogelijk aan dit voorstel van de kerk van Wolphaartsdijk te houden. 6. Rapporten. Bespreking van het rap port: Kerk in perspectief is uitgesteld i.v.m. afwezigheid van Ds. de Bruijne, die de bespreking zou inleiden. Ds. v. d. Berg vraagt aandacht voor Evangelie onder Israël. Hij wekt op deze taak van de zending niet te ver geten. De deputaten Evangelisatie hebben niet kunnen vergaderen. 7. Benoeming deputaten. Adreskerk: Wolphaartsdijk (stukken te zenden aan Ds. A. v. d. Berg). Actuarius: Ds. A. v. d. Berg. Quaestor: Jac. C. Fossen, Vogelzang- seweg 33, Goes, Tel. 01100-6183, giro 56864. Archiefkerk: Goes. Archivarius: D. J. Rouw, Populieren straat 14, Goes, Tel. 01100-6676. Art. 17 K.O.: J. Versée, primus; J. C. Fossen, secundus. Art. 48 K.O.: voor de provincie: Chr. W. Bras, Wemeldinge, pr.; J. Versée, sec. voor de classis: Chr. W. Bras: A. J. de Kok, Scheldestraat 4, Lewedorp; Ds. A. v. d. Berg, Postrekening 14902 t.n.v. Coöp. Boerenleenbank te We meldinge. Art. 53 K.O.: benoeming wordt aan gehouden tot de volgende classis. Geestelijke verzorging militairen: Ds. A. Heuzeveldt, pr.; A. J. de Kok, sec. Geestelijke verzorging zeevarenden (koopvaardij): J. Meindersma, Goes, Tel. 01100-5770. Geestel. verzorg, schippers: Chr. W. Bras, pr.; L. H. Floorijp, Kapelle- Biezelinge, sec. Zending: Ds. J. S. Seegers, pr.; Ds. J. v. d. Molen, sec. Evangelie onder Israël: Ds. A. v. d. Berg. Diakonale arbeid: benoeming wordt aangehouden tot de volgende classis. Kerkvisitatie: Ds. v. d. Berg; Ds. de Bruijne; Ds. Kramer; Ds. Poelman; Ds. Seegers. Evangelisatie: Ds. van Aller, Ds. P. Blokland. Controle collecten: volgende classis zal de kerk van Yerseke een benoe ming voordragen. Regeling vakaturebeurten: dhr. San- dee, Oudelandseweg 16, Wolphaarts dijk, Tel. 01198-386. Zeeuwse Kerkbode: Ds. de Bruijne. Commissies: Ouderlingencursussen: Ds. v. d. Molen; P. J. Balkenende, Kerkstr. 59, Kapelle-Biezelinge; D. J. Rouw, Goes. Hulpverlening ontwikkelingsgebieden: Ds. Blokland; W. de Wolf, Kloetinge; J. de Visser, Wolphaartsdijk; Ir. Ra- Kennismaking met het Rode Boekje doet wel begrijpen, dat het voor een grote massa in China als evangelie wordt aanvaard. China met een vierde deel van de wereldbevolking, met zijn duizenden jaren oude historie wijsheid en verfijnde cultuur, was in de vorige eeuw ander de zware druk gekomen van het Westen, en ook de aan China opgedrongen arbeid van Missie en Zen ding werd door een ontwakende jongere generatie gesmaad als „arm van het im perialisme". De overwinning van Mao's legers in 1949 bracht enorme verande ringen en verbeteringen. China werd een „grote mogendheid" die mee ging tellen in de wereld, al werd het angst vallig buiten de Verenigde Naties ge houden. Corruptie, bedelarij en prosti tutie werden uitgebannen. De armoede werd teruggedrongen, en een betrekke lijke welvaart verspreidde zich onder de massa, door afschaffing van het groot grondbezit, bevordering van lichte en zware industrie, en door niet altijd even geslaagde experimenten als de commu nes en de „grote sprong voorwaarts". Van het begin af aan was er een be wogen zorg voor de massa. In 1944 schrijft Mao: „Wie zich met de massa wil verbinden, moet de behoeften en de wensen van de massa volgen. Alle werk ten behoeve van de massa moet uitgaan van de behoeften van de mas kers, 's-Heer H. kinderen; Ir. Wert- heim, Kloetinge. Onderwegkerk: Ds. Noordhof; W. van 't Sant, Kloetinge; R. Zandée, Colijnsplaat. Percentagecijfers: H. Dekker, Smits- weg 18, Driebergen; J. C. Hamelink, Hoofdstr. 107, Kortgene; J. Katsman, Kerkstr. 13, Wolphaartsdijk; Jac. C. Fossen, Goes, samenroeper. Deputaten voor oecumenische zaken: Ds. v. d. Berg, Ds. Blokland, Ds. v. d. Molen, aangevuld met 2 ambts dragers uit de gemeenten. De kerken zullen voordrachten doen voor hun benoeming op de volgende classis. Commissie voor advies inzake pred. traktementen (classicaal): J. J. van Antwerpen, Middelburgsestr. 78, Goes (samenroeper); A. J. de Kok, Lewe dorp; R. J. Scheel, Wissenkerkepolder 12, Wissenkerke; P. J. Elenbaas, Pol derweg 12, 's-Heer Abtskerke. Deputaten ad examina: Ds. Kramer en Ds. v. d. Berg. Examinatoren: Exegese O.T. Ds. v. d. Berg, pr.; Ds. v. d .Molen, sëc. Exegese N.T. Ds. Seegers, pr.; Ds. Poelman, sec. Dogmatiek Ds. Terlaak, pr.; Ds. See gers, sec. Kennis H.S. Ds. Heuzeveldt, pr.; Ds. v. d. Berg, sec. Kerkgesch. en kerkrecht Ds. de Bruij ne, pr.; Ds. Poelman, sec. Ethiek Ds. Kramer, pr.; Ds. Blokland, sec. Ambtelijke vakken: Ds. v. d. Molen, pr.; Ds. Noordhof, sec. 8. Volgende vergadering: 12 november, 19 uur. Zo nodig zal de vergadering worden voortgezet op 19 november. Roepende kerk: Yerseke. 9. Rondvraag. De steunaanvragen van de hulpbehoevende kerken moeten eerder dan in vorige jaren gebruikelijk was, worden ingezonden i.v.m. een efficiënter behandeling door de kerke raden en de classis. Ds. Tieleman vraagt om schriftelijke rondzending van de notulen aan de kerken. Besloten wordt, dat het mode ramen en de kerken zich hierop nader bezinnen, opdat op de volgende clas sisvergadering een besluit kan worden genomen. 10. Na lezing van de korte notulen wordt de vergadering gesloten. J. van der Molen, scriba II. sa, en mag niet uitgaan van particuliere verlangens, hoe goed ook bedoeld". Ons oor wordt wel eens getroffen door een bekende klank, zoals het „semper reformanda". Mao pleit daar ook voor in 1957: „Wij moeten ons hervormen, nu en in de toekomst en onophoudelijk". Hij schrijft dit met het oog op de verbetering van de levensomstandig heden van een in economisch en cul tureel opzicht achtergebleven natie om die op te bouwen tot een welvarende en sterke natie. Hervorming op religieus terrein is er niet bij, want alle religie is bijgeloof en behoort bij de reactio nairen, die moeten worden weerstaan. Als er iets van religie ter sprake komt, dan wordt ze toch van glans ontdaan. Frappant is dat, als Mao de oude chinese parabel gebruikt van „de dwaze heer die bergen verzette". Deze dwaze wilde, geholpen door zijn zonen, met een hak twee hoge bergen afgraven, die hem het uitzicht beletten. Toen een „wijze" hem bespotte, ant woordde de „dwaze", dat zijn nage slacht de arbeid zou voortzetten tot het doel was bereikt. Ontroerd door zulk een geloof zond de „Heer van Omhoog" twee reuzen die de beide bergen op hun rug namen. De toepassing van Mao is dan, dat de Chinese Communistische Partij twee bergen heeft af te graven, genaamd imperialisme en feodalisme, tot ontroering van de „Heer van Om hoog", die niemand anders is dan de grote massa van het volk van heel China. Tolerantie leek er te zijn in het be ginstadium, met opname van godsdienst vrijheid in de communistische grond wet. Maar gaandeweg werd de anti religieuze activiteit scherper en feller, tegen Taoisme, Buddhisme, de Islam, en de Christelijke Kerk, waartegen het meest intens werd opgetreden. De Rooms-Katholieke Kerk werd onttrok ken aan de zeggenschap van het Vati- caan; voorgangers werd verboden over wederopstanding en wederkomst te pre diken; de grote massa van de kerkge bouwen werd in beslag genomen en voor andere doeleinden bestemd. Ondanks het vitium originis, de smet op de oorsprong, door het bij handels traktaat dwingen van China om missio naire arbeid toe te laten, was er toch een belangrijke christelijke kerk ont staan en gegroeid, tot 1 van de be volking voor de oorlog, 5 miljoen chris tenen, waarbij vele aanzienlijken, zoals Dr. Sun Yat Sen, de vader van de revolutie in 1911, en Generalissimo Chiang Kai Shek met zijn gemalin Soong Mei Ling. Grote kerkgebouwen waren er in de steden. Wij kerkten op Kulangsu Amoy in een kerkgebouw met 1000 zitplaatsen, viermaal per zondag gevuld. De laatste slag werd toegebracht in de Culturele Revolutie, najaar 1966. Toen gingen de kerken die nog open en in gebruik waren, ook dicht, en sindsdien is de Kerk in China van het oppervlak der aarde verdwenen. Onder gronds, in huisgemeenten en kleine groepen komt men nog wel bijeen. Geestelijken die openlijk van anticom- munisme blijk gaven, werden gevangen gezet of naar de industrie verwezen voor zware arbeid. Stellig zijn er ook in China nog de „7000 die de knie niet hebben gebogen". (slot volgt) In oktober 1969, dus nu een jaar geleden, werd door S.S.K. een actie gevoerd voor de bouw van nieuwe kerkcentra. Als opbrengst van die actie kon het respectabele bedrag van 3.500.000,— worden genoteerd. Alle toegezegde bedragen zijn echter nog niet ontvangen. Het gaat hier om een bedrag van 15.000, Het sturen van een persoonlijke brief aan hen die hun toezegging nog niet of nog niet geheel hebben voldaan zou een kostbare zaak worden. Daarom vraagt S.S.K. hen door middel van dit bericht om niet langer meer te wachten met betalen maar het beloofde bedrag thans over te schrijven op GIRO 400200 t.n.v. Stich ting Steun Kerkbouw, 's-Gravenhage met gebruikmaking van de eigen giro kaart. Het motto van de actie in oktober 1969 was „Er is werk aan uw kerk. Nu". Dat er in onze kerken inderdaad nog veel werk is wat het bouwen aan gaat, blijkt uit de door S.S.K. in de periode oktober 1969 tot oktober 1970 verleende steun. Voor 49 projecten - van grote en kleinere omvang - werden bijdragen verleend tot een totaal van 1.876.200,—waarvan 339.000,— in de vorm van leningen. Het hernieuwde beroep dat S.S.K. nu een jaar geleden op de kerkleden deed was dus zeker op zijn plaats. Deputaten S.S.K. vertrouwen er graag op dat de nu nog niet betaalde toezeggingen thans spoedig op giro 400200 zullen worden bijgeschreven. en het Evangelie door H. A. C. Hildering. 63) door Jan Lourense „Over een paar weken hebben we zekerheid, mijnheer Israël. Ik heb wel moed. Hij heeft zijn uiterste best gedaan en een ongekende volharding getoond. U beleeft zeker wel plezier aan uw neefje, of ik moet zeggen neef, want hij is in die ongeveer vier jaar flink uit de kluiten gewassen", lacht Verboom. Verboom heeft, met twee collega's, Johan privé- lessen gegeven. Alle drie de leraren zijn best over vorderingen te spreken. „Of we van die jongen plezier beleven! Hij wil alles wel tegelijk doen. Ik moet hem dikwijls om elf uur uit de bakkerij jagen, om aan de studie te gaan. Niet omdat hij niet in zijn leerboeken wil gaan snuffelen, maar omdat hij ook in de bakkerij wil blijven. Twee dingen tegelijk gaat nu eenmaal niet." Kees vertelt lang niet alles. Tenslotte heeft de leraar er niet mee te maken, dat Sanne geheel is opgebloeid sinds Johan in huis is gekomen. Die jongen kan er haast geen betere moeder aan hebben. En Johan neemt haar goede zorgen in dank af. Het verwonderlijke is alleen, dat hij bijna niet naar het ouderlijk tehuis taalt. Nu ja, er is vrij geregelde briefwisseling met zijn vader en moeder. En als die, met de beide andere jongens, een paar weken in Domurg met vakantie zijn is Johan daar ook van de partij, maar bepaald geestdriftig komt hij er niet vandaan. Gaat er een kloof gapen tussen de jongen en zijn allernaaste familie? In elk geval kan hij niet met zijn broer Wilhelm opschieten, dat heeft hij ronduit aan Sanne verteld. Met Karl gaat het nog wel. Maar met Wilhelm! Sanne heeft hem toen wel op tactische wijze de les gelezen en gezegd, dat hij op de verkeerde weg is, maar Kees kan er iets van begrijpen. Want met Karl is nog wel te praten, maar Wilhelm is in één woord een mispunt. Die blaag van een H.B.S.-er (ook Karl is op de H.B.S.) is meer Duitser dan Nederlander. Je moet hem horen praten! Hij zal dat wel van zijn moeder hebben, maar ook wel van Lieven, zijn vader. Bijna heeft hij hevige ruzie gehad met Lieven. Sanne heeft het weten te voorkomen en later ge zegd: „Praat er niet over, Kees, die enkele keren, dat zij hier in de zomer komen. Ik ben het geheel met je opvatting eens, dat weet je wel, maar je komt er toch niet verder mee. Er komt op die manier maar verwijdering. Het is al erg genoeg, dat Lieven niet meer op onze familiedag komt. Hij heeft de laatste jaren telkens een uitvlucht. Reken maar, dat Bella daar achter zit." Ja, Sanne heeft gelijk. Kees weet het wel. Maar als Lieven en Bella (en die blaag van een Wilhelm doet dan op zijn manier mee!) er over praten kunnen ze hem wel het bloed van onder de nagels halen. Zij verheerlijken Duitsland en het regime van Hitier. Er is in de vier jaren sinds Johan naar Middelburg gekomen is, heel wat veranderd in Duitsland. De Nationaal-Socialisten hadden een niet verwachte ongekende aanhang gekregen. Ze waren al overmoediger geworden. En het was zover gekomen, dat de oude Von Hindenburg de teugels van het bewind uit handen had gegeven en de macht aan Hitler had overgedragen. Dat was nauwelijks een jaar nadat Johan bij Kees en Sanne gekomen was. Nadat Hitier de macht in handen had gekregen, was het hek van de dam. Al werden er dan geen bijzonderheden gemeld, wat bekend werd was al erg genoeg. Er heerste dictatuur in Duitsland, niets anders. De Gestapo ontstond, een politiemacht, die uitsluitend tot taak had, tegenstanders van het regime te arresteren. De ene Duitser vertrouwde de ander niet. Je behoefde slechts een enkel „ver keerd" woord te zeggen, of je werd verraden en 's nachts door de Gestapo van je bed gelicht... Na de vrede van Versailles was Duitsland door Geallieerde troepen bezet, onder andere het Rijn land. Op de duur vertrokken die vreemde troepen, waarbij de overeenkomst was, dat er geen enkel leger, ook geen Duitse, meer zou komen. Hitier lapte die overeenkomst aan zijn laars. Toen hij enkele jaren dictator was, liet hij een flink deel van het leger, onder veel fanfares en gejuich der bevolking, het Rijnland binnen trekken en de vroegere garnizoenen herstellen. Lieven en Bella hebben dat de gewoonste zaak ter wereld gevonden. Het Rijnland is toch zeker Duits gebied? Nou dan? Ja, maar er was een over eenkomst! Och wat, afgedwongen, toen Duitsland verslagen en vernederd was. Zoiets is niet bindend. In de ogen van Lieven en Bella konden de Nationaal-Socialisten geen verkeerde dingen doen. Het ging om het herstel van Duitsland, ho even. Zo, zo, dus ze keurden het ook goed wat er met de Joden gebeurt. Hun winkels worden geplunderd en gesloten. Ze worden gearresteerd. Hun kapi talen in beslag genomen. Het staat dan toch maar in de krant! Nu moet je goed begrijpen, Kees, "onderricht Bella." In de eerste plaats zijn die berichten sterk overdreven. Zuiver propaganda, om de nazi's zwart te maken. Natuurlijk is er wel wat met de Joden aan de hand. Maar dat kunnen de Nederlanders toch niet snappen, omdat hier andere toestanden zijn. Je moet weten, dat de Joden, bankiers, zaken lieden en meer zulken de macht in handen hebben. „Was alles treurig met elkaar. Ze moeten eens een toontje lager gaan zingen." „Nou antwoordt Kees," ik geloof, dat het de bedoeling is de Joden uit te roeien. Dat lukt nooit, want het Joodse volk heeft de beloften Gods. Maar de Nationaal-Socialisten willen het. Ik heb wel begrepen, dat in het program van mijnheer Hitier de Joden verdwijnen moeten. „Zij moeten in elk geval een toontje lager gaan zingen," verzacht Lieven de uitspraak. Het zou een slaande ruzie geworden zijn, die Sanne had weten te voorkomen. Maar 't is wel duidelijk, dat de' beide broeders mijlen ver van elkaar verwijderd zijn. (wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1970 | | pagina 2