jZieeuwóe 3Cerkbode °v. öe oude imtPAs kerk en perspectief Hoofd-Redacteur Dr. DONDORP, Gapinge, Telefoon (01189) 14 70 VOORBEDE RECREATIE Geknipt voor "U OFFICIEEL ORGAAN TEN DIENSTE VAN DE GEREFORMEERD KERKEN IN ZEELAND Adres voor opgave advertenties en predikbeurtenLittooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg VI. Koffiepraat en nog wat. Zo gereformeerd zijn we nog wel, dat we onder het kopje koffie-na-de-kerk vaak met de preek, die we net achter de rug hebben, bezig zijn. Nou, hoe von-je 't vanmorgen Ik Man, je weet dat ik niks van die zogenaamde aktuele preken moet hebben, het is maar Viet nam voor en Biafra na, en verder ho maar. Om het eens ouderwets te zeg gen: mijn ziel wil ook wat. Nee... stil maar, ik weet best wat je wilt gaan be weren, ik weet heus wel dat de kerk niet buiten het gewone leven mag staan en zo, maar als je zoals ik er elke dag middenin zit en dan ook nog probeert als christenmens er midden in te staan, dan heb ik 's zondags een andere gees telijke optater nodig dan jij met je rus tig bestaantje in de studeerkamer, be grijp je Wat missen wij in onze kerkdienst Kom er mee voor de dag Deze zinnen stonden laatst met koeien van letters in een plaatselijke kerkbode boven een aankondiging van een vergadering, waarop over de vormgeving van de kerkdienst gesproken zou worden. Wat missen we in onze kerkdienst De moei lijkheid is dat de één niets mist en de ander alles. Want met pro of contra een preek met Biafra er in (om het nu maar even zo simpel aan te duiden) is de zaak niet bekeken. We moeten maar eerlijk zeggen dat in het tegenwoordige kerkelijke leven het zó is, dat de zon dagse preek maar erg gebrekkig funk- tioneert, ook al zegt drie-kwart van de gemeente dat ze zo „genoten" heeft, want met 't genieten van een preek is nog niets gezegd, het begint pas daar na. Hoe komt het dat de preek niet zo effectief is Omdat, wil zij effectief zijn, zij afgestemd zal moeten zijn en in zal moeten gaan op de specifieke problemen waarvoor de gemeenteleden staan en op de situatie waarin zij ver keren. Maar dat kan eigenlijk nooit in 'n voor de héle gemeente bestemde preek. Natuurlijk, we kunnen zo'n, laten we 't noemen, ongedifferentieerde preek niet missen, omdat zo'n preek ingaat op dingen waarmee we allemaal te maken hebben (denk maar aan de per soonlijke verhouding tot God, of onze verhouding tot de naaste). Maar willen de gemeenteleden de betekenis van het heil voor alle facetten van hun konkrete levenssituatie duidelijk ervaren, dan is er méér nodig dan zo'n (en daar komt het vervélende woord weer) ongediffe rentieerde preek. Toch kun je niet de ene zondag je speciaal tot die groep richten en op de speciale problematiek van die groep ingaan, en de zondag daarop met een andere groep doende zijn, want dan zit er steevast een deel van de gemeente" in de kou. Nog daargelaten of elke dominee, beter: of elke preker in staat is zich diepgaand in deze of die vraag stelling te begeven. Want bezig zijn met specifieke problemen brengt de nood zaak mee van specifieke deskundigheid, en wie zou zo vrij durven zijn dat alle maal van één dominee, die theoloog is en niet meer (ook niet minder), te eisen Daarom zullen we moeten uit kijken naar de mogelijkheid van een prediking, die zich voltrekt binnen het kader van een bepaalde situatie of van een bepaalde problematiek, niet plaats van, maar naast de bestaande vorm van preken. En dan komen we terecht bij iets wat niet overal een goede klank heeft: kategoriale groepen. Dat wil zeggen, dat we de weg opgaan van een preek voor groepen van mensen die tot een en dezelfde kategorie horen. Daar schrikken we een beetje van, want we zijn alleen nog maar gewend aan studentendiensten. Maar is de kerk niet al lange tijd „kategoriaal" doende via vrouwen- en mannenverenigingen Goed, daar wordt wel niet gepreekt (hoewel... maar deze kategorieën, en we zouden de jeugd op haar clubs er uit de Kerkbode van de Classes Barendrecht enz. KANTTEKENINGEN Laatst hebben ze een papegaai uit zee opgevist. Terwille van één zo'n beestje kwam de hele bemanning van de reddingboot in aktie. Erg dankbaar leek hij niet, want hij vloekte hen behoorlijk uit. Maar ja, daar kon 't beest niets aan doen. Dat hadden die „apen" van mensen hem geleerd. Wat een aandacht voor een beest. Onwillekeurig denk ik aan de afge lopen zondag. Toen was het werelddierendag. Heel veel „Fikkies" kregen een extra stukje bief. En veel „Minies" een schoteltje kitte- kat. En „Piet" vond wat extra zangzaad in zijn bakje en een lint om de kooi. En ook aan de dominees wordt elk jaar gevraagd: wilt u eens preken over de dieren Dat is echt nog niet zo'n dwaas ver zoek Wie de beesten uit de bijbel bant doet eigenlijk aan dierenmishandeling. De schepping begint met een heel wildpark. En waarom moest die ark zo'n bak beest van een boot zijn Alleen vanwege de hele dierentuin, die de Here God niet wilde missen. En een kijkje in een mierennest is wellicht zinvoller voor ekonomische vooruitgang der maatschappij dan gloed volle betogen in de Kamer. ook bij kunnen tellen, zijn toch bezig met bijbelstudie en met bezinning in de „eigen" groep en waarom Omdat dan de zaken beter tot hun recht komen, en de bedoelingen meer direkt gehonoreerd worden. Wet willen de koffiedrinkers uit het begin van dit verhaal niet uit elkaar halen, maar wél mogelijk maken dat de kerkgangers in staat zijn een op hun situatie rechtstreeks inhakende verkondiging mee te maken. Ze praten niet, maar werken alle maal keihard De os en de ezel bij de kribbe hebben we er zelf bij verzonnen, maar 't is een zeker feit, dat Jezus vóór zijn openbaar optreden „bij de wilde dieren was" (Markus 1 13) 't Is alsof Hij daarmee vast wil zeg gen: Vergis je niet, mensen, Ik ben gekomen om de hele kosmos te her stellen. De bijbel wil de mensen niet verlos sen zonder de beesten. Kijk niaar even naar de laatste dia: Een koe en een berin grazen samen. Een leeuw en een stier liggen samen op het stro. En een kind spelevaart op de rug van een krokodil. Natuurlijk wél even onthouden: baas boven baas Een mens staat boven het beest. Als God de beesten uit de ark laat gaan zegt Hij tegen Noach: „De schrik voor u zij over al het ge dierte der aarde; in uw hand zijn ze gegeven". Ik hoef geen enkele gewetens wroeging te hebben over mijn karbo nade, mijn leren schoenen en een mep naar een mug, die me steken wil. Apeliefde is nu ook weer niet nodig. Als het nodig is om één mens te bevrijden laat Jezus 2000 vette varkens in het meer verdwijnen. Wie zijn katten vertroetelt en een kattekop is voor de kinderen van de buren maakt niet alleen hun ouders maar ook de Heer spinnijdig. Hoe kan je nu als MENSEN - en zeker als CHRISTENMENSEN - als kat en hond leven Dat is bij de beesten af J.W. Wij bidden dat God de Synode de wijsheid moge geven om in haar vergadering de spanningen te ver minderen en bijeen te houden wat bij elkaar hoort. Zomer '70 - Breskens (slot) Het is de vraag of de kerken de stij gende last kunnen volhouden... er komt een cultuur van recreatie en vrije tijd naar voren, die niet alleen meer door enkelen te dragen is... voor priesters en predikanten een dubbel seizoen, vooral ook omdat het eigen werk, zij het dan wat verminderd toch blijft doorgaan. Het zou een hoop verlichting zijn als de gemeente werkelijk gemeente van Christus was in dienstbetoon, frivoliteit en woord. WAAR moet het anders van daan komen... natuurlijk van HET WOORD, maar door wie Men moge voorzichtig zijn met zijn kritiek op het oefenterrein der kerk ALS men zelf niet oefent. De vraagstukken van de vrije tijd en de besteding... of de „VERVELING" worden steeds groter. Men dénkt reeds voor de nabije toe komst aan 2 dagen werken en 5 dagen vrij. Wat een consequentie voor de verkondiging der kerk. „En als de grondslagen der samenleving vernield worden... hoe kan men dan nog evan geliseren" (opmerking nog van Ds. S. G. de Graaf). Het zal altijd wel een zoeken zijn naar de plaats der kerk. Het is niet af te schuiven naar de bedrijven, ook niet naar de V.V.V.'s... allemaal mensen die overbeladen zijn, alsmede de politie ...het verkeer Ook de overheid denkt over dit pro bleem, er zullen geschoolde mensen moeten komen... hoewel men het in de vakantie toch in het simpele speelse vlak moet houden. Maar met de mensen komen de vraagstukken van de bedrijven, de in dustrie, de visserij, de vervuiling van lucht en water. Met de mensen komen de leefgewoonten in het sexuele ver keer, in de belaste huwelijken, de ver dovende middelen... bijv. de DAM op de camping... en je kunt er niet onder uit. Het is als bij de zending en missie: diaconaat, ontwikkelingshulp EN ver kondiging... het één zowel als het ander... en het één kan het ander niet doen noch omgekeerd. Maar het speel se diaconaat moet zich richten op het hart van de mens. Daarbij zal de met vakantiekomende Christen ook zijn of haar taak moeten verstaan. Als wij in het krachtenveld van de GEEST leven dan zal het gaan om „léven of niet léven". Wij constateerden na gesprekken met tientallen dat de relatie blijft... getuige het feit dat wij ook 's winters seeds gebeld worden voor een week einde of ontmoeting elders. Het is maar de vraag... realiseert de mens zich op nieuw de opdracht... en „kómt het WOORD „GOD"... in ZIJN BE STAAN nog óver En daarmede Zijn gesproken woord vandaag. Want hier komt ook steeds te feller naar voren de confrontatie met de Bel gische en Duitse kerken... De gesprek ken met de Duitse predikanten zijn aan de gang. Als de Kerk zegt... zoals elders een gesprek... wij hebben de grootste moeite om het Instituut staande te houden... begrijpelijk... en komen niet meer toe aan de wereld rondom ons... zal die wereld dat instituut wegspoelen. De Kerken hebben hun vragen met hun mensen met „2 of 3 woningen". Die kerken kan je niet meer vragen om steun... MAAR hoe groot moet dan wel de verantwoordelijkheid zijn voor de kerken... die de mens van de tweede woning opvangen En dat is helaas nog weinig te zien... zoals in een ander rapport staat... in- 29 OKTOBER 1970 24e JAARGANG No. 17 „Ik worstel en ontkom" Abonnementsprijs 5.per halfjaar bij vooruitbetaling Advertenties 25 cent per mm. Bij abonnement lager Losse nummers 25 cent Drukkers-Uitgevers Littooij Olthoff Spanjaardstraat 47 Middelburg Telefoon 01180-2438 Giro no. 4 22 80 Postbus 164. Neem uw matras op" zei de Here Jezus tegen de door hem genezen man. Waarom mocht die man zijn matras niet liggen laten Achtendertig jaar lang had hij als lamme gelegen in het zgn. ziekenhuis Bethesda. Dat was geen ziekenhuis in de zin die wij daaraan geven, maar een ver zameling van zieken, blinden, ouden, stervenden, enz. Vrijwel niets werd er gedaan ter genezing of ter verzachting. De aanblik van al die wrakken was ontstellend en de lucht was er verschrikkelijk. Naar die plaats van ellende gaat de Here Jezus OP DE SABBATH. Hij loopt daar rond van de éne zaal naar de andere en doet er niets aan HIJ LIJDT ER ONDER. Hij lijdt meer dan wie ook maar van al die stakkers. De dood kijkt Hem aan uit al die hopeloze levens. En de satan spot: „Zie de mens". Maar dan blijft Jezus staan bij de lamme, die daar net als zoveel anderen op zijn matrasje ligt. Hij ligt dhar al heel erg lang. Achtendertig jaar was hij ziek geweest, nog-wel door eigen schuld. Voor hem was er geen hoop meer. In dit leven niet. En ook in de eeuwig heid niet. Deze man wordt door de Here Jezus genezen. El et wordt Sabbath in die man zijn benen en in zijn ziel. Later vindt de Here Jezus hem in de tempel, waar hij Gods Naam looft. Maar waarom mocht die man zijn matras niet liggen laten Dat was vast niet veel moois meer. Me dunkt dat het niet meer geweest is dan een vies vod, niet de moeite waard om mee te nemen. Waarom krijgt hij daarvoor toch een speciaal bevel „Sta op - neem uw matras op en wandel" Heel deze genezing is een TEKEN. Jezus gaat in, in ellende der wereld, om die wereld te brengen tot het feest van de eeuwige Sabbath. Het Evangelie in deze geschiedenis is er niet pas, als Jezus die lamme geneest, die éne temidden van honderden, die Hij liggen laat, maar het Evangelie is reeds hierin, dat Jezus op Sabbath naar Bethesda gaat en al onze krankheden op Zich neemt en Zich aantrekt. Als Jezus die ene geneest, is dit wonder een teken dat het Messiaanse rijk gekomen is. De Messias is aan het werk gegaan. Temidden van al het lijden, dat komen gaat, wijst deze éne genezing naar de heerlijkheid die daarna komen zal. De genezene mag daarom niet verdwijnen in de massa, maar moet met zijn opgerolde matras op zijn schouders de aandacht trekken, leder zal hem nakijken. Men zal hem aanspreken en vragen: „Waar gaat dat naar toe op de Sabbath Want met 'n matras lopen sjouwen op de dag des Heren, is voor een jood net zo ongehoord, als wanneer wij op zondag de verhuiswagen laten voorkomen. De genezene zal antwoorden dat Jezus van Nazareth hem gezegd heeft: „Neem dat beddeke op", en dat hij na zo lange ziekte door Hem genezen werd. En dan zal hij God verheerlijken en zo een wandelend teken zijn van het Messiaanse werk. Maar door die matras komt ook voor Jezus Christus het Messiaanse lijden dichterbij. Want die man wordt natuurlijk betrapt. En als hij Jezus de eer geeft van zijn genezing krijgt Jezus bij de oversten van het volk de schuld van 's mans overtreding van de Sabbathswet. Het is daarom dan ook dat ze Hem vervolgen (vers 16). Dat matje behoort bij het teken. Het maakt het wonder van de genezing tot een Messiaans signaal, dat publiek in Jeruzalem gegeven wordt. q (HET RODE BOEKJE) r~ Toen ik het land zag, en de stad rook, dacht ik: O God, wanneer zal uw toorn over de vervuilers komen? Uw schepselen zitten vol DDT, uw uitspansel is zwart van roet. En het water, dat gij eens deed wemelen van gedierte, beweegt nu alleen maar door stankgas-bellen. O Heer, dat de vervuiler stikke, dat hij zwemme in zijn eigen stookolie, dat hij zijn eigen afvalwater drinke, dat hij hysterisch worde van zijn eigen lawaai, dat hij omkome in looneisen, en dag en nacht gekweld worde door de concurrentie. Omdat hij uw schepping minacht, de mensen hun levensvreugde ontneemt, moge hem dit overkomen, ja nog erger. Maar gij, o Heer, zijt een genadig God. Het is alleen uw goedgunstigheid, dat astma nog geen dodelijke ziekte is, dat het volk nog niet aan loodvergiftiging lijdt, dat er in Pernis nog geen rampen gebeurd zijn. Daarom bid ik u, schenk uw Heilige Geest aan hen, die plannen tegen de vervulling maken, opdat zij goed en rechtvaardig werk doen en goedkope en eerlijke middelen vinden. Dan zal uw schepping weer zuiver worden, en uw knecht weten, dat gij uw aarde niet verwaarloost. DIK VONK

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1970 | | pagina 1