KERK VAN VLISSINGEN EREDIENST J-litóen J KARISIMB Kerknieuws 0* en om de UIT ONS GROTE KERKELIJKE GEZIN Voor het eervol verzorgen van begrafenissen P. SINIOE ZONDAG 25 OKTOBER Petruskerk: 9.30 uur v.m. Ds. H. Groeneveld (kin- dernevendienst) 5.00 uur n.m. kand. J. P. Verheul. Huishoudschool Paauwenburg: 10.00 uur v.m. kand. J. P. Verheul (kin- dernevendienst). 5.00 uur n.m. Ds. H. Groeneveld. Wordt uitgezonden naar Bethesda. Collecte: Voor de kerk. Bij de uitgang: Voor 't kerkkoor. OPMERKINGEN 1. Ds. Genuït is op zondag afwezig i.v.m. het vervullen van een classisbeurt in de kerken van Domburg en Westkapel- le. Deze beide kleine kerken, die elke zondag maar weer moeten trachten predikanten te krijgen sinds ze vacant zijn wegens 't vertrek van Ds. Helder man, zijn de enige kerken die op de laatste classisvergadering vacature beurten hebben toegewezen gekregen. 2. De kindernevendiensten zijn op deze zondag bestemd voor kinderen van 9, 10 en 11 jaar. FORUMAVOND U wordt hartelijk uitgenodigd op deze avond aanwezig te zijn in het Gerefor meerd Jeugdgebouw, 's avonds om 8 uur. Op vragen, die bijeengebracht zijn uit de verschillende gespreksgroepen over het thema: „Warwereld, wat nu zal dan door een aantal deskundigen nader inge gaan worden. Het forum zal worden voor gezeten door Ds. H. M. Strating, N.H. predikant-directeur voor het Maatschappe lijk Werk in Zeeland. DE ZUIDERWIJK Het was voor een' aantal ouders uit onze wijk een blijde dag toen ze op zondag 11 oktober hun kind ten doop konden houden. Echter niet alleen voor hen, maar - naar ik mag aannemen - voor ons allemaal. We werden er immers weer heel duidelijk aan herinnerd, dat Gods Naam in één adem met die van ons genoemd werd. En daar zit een geweldig rijk perspectief aan ver bonden... Naar Gods Naam werden ge noemd Arda Nicoline de Mol (Tulpen laan); Ricardo Ferdinand Schout (Grave- straat) en Ronald Leon Wisse (P. Kruger- straat). We fehciteren de ouders hiermede van harte en spreken de wens uit, dat hun kind mettertijd blij mag zijn met deze waarheid, en Gods Naam eer mag gaan aan doen. Immers dat is de bedoeling De afgelopen 14 dagen waren er twee zilveren bruidsparen in ons midden, t.w. br. en zr. de Kam (Groenewoud) op 9 oktober en br. en zr. Asscheman (Leliën- laan) op 12 oktober. Het was fijn even op hun recepties te zijn en iets van hun dankbaarheid en die van hun kinderen mee te maken. Graag wensen we hen nog vele gelukkige jaren toe onder de zegen van onze God. Op dinsdag 13 oktober is overleden zr. Huser-Laernoes (P. Krugerstraat)Vele jaren lang heeft zij met blijdschap Gods Naam gedragen en toen dat voor haar bewustzijn ging vervagen, is het voor haar familie tot troost geweest te weten, dat God dan niet laat varen de werken Zijner handen. Gelukkig heeft zij niet zo lang op Der Boede verpleegd behoeven te wor den, al zit er voor br. Huser ook die andere kant aan, dat hij zijn vrouw nu helemaal moet missen. Onze God, wiens Naam ook hij mag dragen, trooste en sterke hem nu hij alleen verder moet. Zr. Huser is 79 jaar gewor den. Zieken zijn er ook deze keer weer te melden. In St. Joseph zijn ter verpleging opgenomen zr. v. Belle (Verk. Qualcke- laarstraat) en br. Versluys (v. Hoorn v. Burgstraat), en in Bethesda: br. Uyl (Eede straat); br. Evelein (Kasteelstraat), Jan Vreeke (Vrijdomwcg) en br. Brouwer (Kasteelstraat). We wensen al onze zieken toe, dat ze houvast er aan mogen hebben, dat ze naar Gods Naam genoemd zijn, want dat be tekent immers, dat hoe het ook loopt er altijd uitzicht is. Overigens wensen we u graag beterschap, voorzover dat althans nog verwacht mag worden. Met een hartelijke groet aan u allen vanuit de pastorie ,,Sela". H.Gr. VERANTWOORDING Een bedrag ad 1000,geleend door de Commissie van Beheer voor de finan ciering van de aankoop der nieuwe pasto rie, werd ons geschonken. Van een dankbaar echtpaar 100, voor de kerk ontvangen. Uw Boekhouder. GESPREKSGROEP van de Geref. Mannenvereniging. Op onze laatste bijeenkomst hadden we ons als gespreksonderwerp gesteld: mens waardig sterven en herwaardering van de dood. De dood is in opspraak gekomen doordat het een mens soms niet eens ver gund is rustig te sterven. Medisch in grijpen en nieuwe mogelijkheden kunnen dit uitstellen. We kunnen ons voorstellen dat dit een arts voor vragen stelt. Toch moeten wij eerst zelf tot klaarheid komen met de dood en onderscheid maken tus sen sterven, wat een biologisch gebeuren is en dood, dat is een zijn zonder God. Veelal levend in disharmonie met God zullen onze daden moeten getuigen van ons verlangen te komen tot harmonie met God. Dan is er geen sprake van een ver keerd verlangen naar het hiernamaals. Het verliest ook zijn krampachtigheid. Het was een zeer goede gespreksavond, waaraan iedereen deel nam. Volgende bijeenkomst donderdag 29 oktober a.s. om 20 uur in een zaal van de Petruskerk. Onderwerp: Hoe spreek je over God met de buitenkerkelijke mens Ook een praktisch onderwerp als je wilt leven als christen. Zet uw lamp niet onder een korenmaat. VOOR DE BEJAARDENSOOS Broeders en Zusters. De soos voor bejaarden in ons jeugd gebouw is gehouden op donderdag 8 okto ber, waar zoals bekend, Ds. Genuït voor ons heeft gefilmd. Donderdag 22 oktober en zo vervolgens om de veertien dagen verwachten wij u weer bij leven en gezondheid. Er zijn enige nieuwe „spelen" aange schaft, o.a. Bingo en ook een ringenspel. Het lijkt op een tafelbiljart, ook met keu en. Ik schrijf het op zijn Hollands U zult het wel bemerken als het spel er is. De fa. v. d. Hoeven levert het aan ons. Allen van harte welkom. Het bestuur. NEDERLANDSE CHRISTEN VROUWENBOND Dinsdag 27 oktober a.s. houdt de af deling Vlissingen der N.C.V.B. haar maan delijkse vergadering in het Gereformeerd Jeugdgebouw aan de Dr. Ottestraat. Aan vang 20.00 uur. Deze avond staat onder leiding van de presidente Mevr. L. Kroon-Telleman. Ds. de Jong uit Koudekerke zal voor ons een lezing houden over „Vooroordeel". Het koor, onder leiding van Mevr. Fran ke, zal enkele liederen ten gehore brengen. J. van Gorp-van de Velde, secr. Scriba: G. v. d. Boogaard, Colijnstraat 5, Vlissingen, Telefoon 01184-3856 Kasteelstraat 82 - Vlissingen Tel. 01184-2760 COLLECTEN EN GIFTEN 1- 9-'70: Huwelijkscollecte 6- 9-'70: Collecte Theologische Hogeschool: Collecte voor het orgelfonds: Petruskerk Paauwenburg 936,70 208,68 Petruskerk ƒ352,18 Paauwenburg 87,58 34538 ƒ1145,38 Giften via br. Blankenburgb voor bandrecorder Idem via br. Lolkema: voor Paauwenburg Idem via br. Lolkema: voor de zending van zr. N.N Idem via br. Lolkema: voor de diaconie van zr. N.N Idem via Ds. Groeneveld uit dankbaarheid v. N.N. v. diaconie Idem via br. Lolkema voor de zending van br. N.N Idem via br. Lolkema voor Paauwenburg van zr. N.N. 439,76 10,- 2,— 5,— 5,— 50,— 50,— 19,30 11- 9-'70: Huwelijkscollecte 170,47 13- 9-'70: Collecte voor de diaconie: 1-cents collecte voor de jeugd: Petruskerk Paauwenburg 874,20 308,02 Petruskerk 167,88 Paauwenburg 39,45 1182,22 207,33 20- 9-70: Collecte voor de jeugd: Petruskerk 829,34 Paauwenburg 244,21 1073,55 Opbrengst Vredeskrant: Petruskerk 290,62 Paauwenburg 57,08 347,70 Gift via br. Lolkema uit dankbaarheid v. N.N. voor de kerk 50, Gift via br. G. Huser voor het tekort 1970 van N.N100, Gift in de collecte van N.N. voor de kerk 25, 27- 9-70: Collecte voor de diaconie: Petruskerk 859,48 Paauwenburg 253,77 ƒ1113,25 1-cents collecte voor de jeugd: Petruskerk 165,69 Paauwenburg 46,40 212,09 Giften via Ds. Groeneveld van N.N.: voor de kerk 50, voor de kerktelefoon... 5, voor de zending 5, voor de diaconie 10, 4-10-70: Collecte voor de kerk: Petruskerk ƒ733,39 Paauwenburg 235,90 969,29 Avondmaalscollecte voor de diaconie: Petruskerk 735,44 Paauwenburg ƒ247,81 3983.25 Gift voor de bandrecorder van N.N25, Gift voor de bandrecorder van N.N10, VAN DE XXIX. In de achtermuur van onze kerk in Kibuye is een kruis uitgebikt. Wanneer je het ge bouw van voren binnenstapt worden je ogen vanzelf getrokken naar dat kruis, die opening in de muur, die wat licht probeert te geven I in de nogal donkere ruimte. Ook vanaf je zitplaats trekt dat kruis gemakkelijk je aan dacht. Ik denk omdat het een kruis is en geen gewoon tuimelraam zoals de ramen in de zij muren. Tijdens de kerkdienst zie je de mussen af en aan vliegen via dat kruis naar hun nesten boven in de nok van ons kerkgebouw. Zij weten de weg door dat kruis. Toen kwam op een morgen één van de jongste mussen op de harde kerkvloer terecht. Daar fladderde hij wat rond, steunend op zijn vlerken, die hem blijkbaar nog niet om hoog konden helpen tot weer in het warme nestje. Niemand had er erg in, dat hij op een gegeven moment naar buiten stumperde over de drempel van de openstaande achterdeur, zodat hij in onze achtertuin terecht kwam. En toen de dienst afgelopen was, werd de deur gesloten en... hij kon niet meer terug. We zagen zijn ouders nog zitten kwetteren in de kruisopening. Het kon niet anders of ze sjilpten: „Jongen, nou kun je alleen maar meer via het kruis". We dachten: ,,Hé, daar zit iets in voor een Flits". Maar we hadden geen tijd. Geen tijd, om af te wachten en te kijken of dat diertje weer thuis kwam, en geen tijd voor een Flits. 't Was de daaropvolgende weken ook net, alsof die Flits niet op papier wou, omdat hij nog niet af was in onze gedachten, niet rond en niet klaar. Dat ondervonden we ook zo. Zoals u weet, proberen we elke week aan de hand van een stukje uit het Lukas-evan- gelie als Abakorerana uit te vinden, wat God ons voor ons dagelijks leven als Rwandese vrouwen te zeggen heeft, hoe Hij ons helpen wil ons dagelijks leven dragelijker te maken, hoe we zelf soms veranderen moeten, enz. Bijbelstudie zou je het kunnen noemen, maar dat is eigenlijk een te groot woord. Toch bereiden we er ons elke week zo goed moge lijk op voor. Dat houdt in, dat ik aan onze presidente vraag het stukje dat aan de beurt is, vóór maandagavond goed te lezen. Zelf probeer ik enkele vragen op papier te zetten en 's maandagsavonds bepraten we die samen, Monique en ik. Dinsdagsmorgens is onze vergadermorgen. We zijn bezig met Lucas 11, het Onze Vader. Eigenlijk zijn we nog niet verder gekomen dan de aanloop. Wat kunnen en mogen we bidden Waarom bidden we Wat is bidden feitelijk Wat is het moeilijk om uit te vinden, hoe de Rwandese vrouw denkt over haar persoon lijke benadering van God. Want wat bleek nu Imana (God) is niet alleen ver en hoog, alles wetend en alles kunnend, maar ook on eindig goed, een beschermer tegen allerlei bedreiging. Waarom heb je eigenlijk de Here Jezus nodig als je tot God wilt bidden God staat in Zijn goedheid toch altijd voor je klaar We hebben toen samen het verhaal van de zondeval gelezen en gezien, dat wij mensen met God hebben gebroken en dat nu daarom God een verterend vuur is tot wie we niet kunnen naderen. Daarom is de Here Jezus gekomen om ons met God te verzoenen, zodat we door Hem en Hem alléén weer tot God mogen komen en bidden. Het was een openbaring voor ze: „Dus het is met God net als met een hete isafuria (pan, hier in ge bruik) die je aanpakt met een bosje gras of bananeblaren om je niet te branden, zó moet je met de Here Jezus aan je handen bij God komen om je niet aan Hem te bran den... Ja, het was iets volkomen nieuws, déze betekenis van de Here Jezus. Ik heb een hele week nodig gehad om dit zo te verwerken en te proberen middels enkele andere vragen op papier te krijgen hoe de Here Jezus ons de bidweg naar God opengesteld heeft: God is geen hete isafuria meer om Jezus' wil. Die voorbereidingsavond zal ik niet gauw meer vergeten. Monique bleek van de Here Jezus zó helemaal niets te weten. Ze geloofde het ook zomaar niet. Tenslotte was het geen discussie meer tussen Monique en mij, maar 't was net alsof de Here Jezus zelf er bij was en ons overtuigde. Ik denk, dat dat komt omdat we nu eenmaal geen ander boek hebben dan de Bijbel, om ons op weg te helpen als we verschillen van mening. Toen ik daarna terug naar huis langs onze kerk liep, moest ik opeens weer denken aan die mussen, kwetterend tegen elkaar: „Jon gen, nu kan je alleen maar meer via het kruis". Even kwam zelfs de gedachte aan een voltooide, klare Flits op. Wéér kwam het er niet van. Geen tijd Nu komt hij ineens klaar. Nu hebben we tijd. Iemand bracht een praatboek voor me mee. Misschien kent u het: het is een nieuw blad hier in Nederland, dat probeert o.a. de Bijbel op een hele nieuwe eigentijdse manier bij de mensen te brengen. Er staat van alles in, o.a. een stukje over Afrika. Dat stukje komt hierop neer: het christendom heeft door middel van de Bijbel die verre, onbereikbare Imana vervangen door God in Jezus Christus. Ik heb het gelezen, herlezen en nog eens gelezen. Het staat er echt. Toen kwamen die mussen weer in mijn gedachten: Jongen, nou kan je alleen maar meer via het kruis". Hadden we het ze maar gezegd, dacht ik: God in Jezus Christus. Maar dat het in zo'n blad gedrukt staat, be wijst, dat we wel weten hoe het moet. Maar waarom hebben we het dan niet gedaan Wat zijn we in gebreke gebleven Waarom merk je pas na 10 jaar werken in Rwanda, dat Jezus Christus voor veel mensen niets betekent Dat we gewoon hun Imana hebben ingeruild voor ónze God, waardoor feitelijk niet zo veel veranderde. Men werd gedoopt en men werd daardoor christen, d.w.z. men kwam een stapje hoger in de maatschappij. Heiden genoemd te worden is een scheld naam. Ik heb dat stukje praatboek toen nog even goed gelezen en geconstateerd, hoe erg die waarheid een leugen is. Nee, we hebben het niet goed gedaan. Wil dat nu zeggen, dat we helemaal op nieuw moeten beginnen Maar ook dan zullen we wéér fouten maken. Ik neem u nog één keer mee naar die mussen. Die wisten de weg. Of dat jonge musje tenslotte nog thuis ge komen is, weten we niet. We namen er de tijd niet voor er op te letten. We hadden het te druk met andere, meer belangrijke zaken. Was het onze opdracht eigenlijk wel voor die dag, mussen thuis brengen Ik geloof het niet. Goed, al die 10 jaren was het wél onze opdracht de Rwandese mens Jezus te lat enzien. Wij zijn in gebreke gebleven Maar zou onze Opdrachtgever niet weten, waar we faalden Zou Hij niet in staat zijn, alsnog de mensen thuis te brengen Op Zijn eigen Manier Intussen ziet u, hoe deze Flits tenslotte toch nog op papier is gekomen. Het zal voor lopig de laatste zijn. We moeten momenteel zelf de weg via het kruis een beetje zoeken. Dat vraagt wat tijd. Josien en Kees Overdulve. UZ w Op de zondag, nadat de oude broeder de Kam vertelde van de dominee, die in de rampnacht zijn beide handen biddend omhoog geheven had, speelde het orgel fortissimo, zodat ik. van de voor mij zittende mannen niets meer verstaan kon. Het enigste woord, dat ik meende op te vangen, ging weer over handen. Ver wonderd en met een beetje spijt vroeg ik mij af, wat zij over één der belang rijkste ledematen, die een mens bezit, verder hadden te vertellen. Maar lang tijd om mij dit af te vragen kreeg ik niet, want mijn ge dachten dwaalden terug naar enkele dagen te voren, toen ik voor een con ferentie in Duitsland was. Op een middag na een bespreking, hadden mijn gastheren mij uitgenodigd voor een trip op de Mainz. Op een rondvaartboot. Terwijl mijn ogen afwisselend de beide oevers bekeken, zag ik ineens op korte afstand van elkaar twee grote en een kleine kerk staan. Aan de gedeelte lijk vernieuwde gedeelten was op te maken, dat deze gebouwen tijdens de laatste wereldoorlog door gevechtshan delingen zwaar beschadigd, maar nu voortreffelijk gerestaureerd waren. Ongemerkt dacht ik eraan dat er in een van de Duitse steden een Christus beeld moest staan, waaraan de handen ontbraken. Die afgebroken waren na een voltreffer. Doch overigens onbe schadigd was. En dat misschien als waarschuwing, na de restauratie van de kerk, het beeld er weer in geplaatst was, maar met de nog steeds ontbrekende handen. En hoe er toen een bordje onder gezet was met het opschrift: „Mijn handen zijt gij." Maar waar stond die kerk? Was het misschien een van deze drie? Ik wist het niet. Toen werd mijn aandacht getrokken naar een opgewonden man aan de andere zijde van de boot. Die luid sprak en heftig gesticuleerde. Ik keek naar zijn hevig bewegende handen en een brok schoot in mijn keel. Wat had deze man met zijn handen gedaan? Misschien handlanger van de S.S. of S.A. geweest en medegewerkt aan de vernietiging van millioenen men sen, die niets anders verweten konden worden, dan dat zij tot een ander volk behoorden? Kleefde aan zijn handen onschuldig bloed? Bloed, dat uit de vernietigings lagers en concentratiekampen om wraak had geroepen? En waren zijn handen doorgegaan met het folteren, toen de rauwe kreten van de slachtoffers klon ken? Moesten nu de handen van deze beulen Christus zegenende handen uit beelden? Terwijl de boot statig verder over het zacht kabbelende water voer, begon ik iets te begrijpen van het probleem van verschillende Duitse theo logen en ook anderen dan kerkmensen. Die moeite hebben met de liefde van God. Die Zijn vergiffenis te eenvoudig, te gemakkelijk vinden. Omdat daarin ook de mogelijkheid aanwezig is om de schuld kwijt gescholden te krijgen, zonder dat het slachtoffer het weet. Die opstandigen, die zoveel wrede handen gezien hadden, druipend van onschuldig vergoten bloed en bovendien volksgenoten waren van Hem, die eindeloos wil vergeven en nooit verwijt. In de verte doemden aan de horizon lage bergen op. Was dat de reden dat ik aan Golgotha moest denken? En aan een moordenaar aan het kruis. Die niet afgewezen werd, maar de belofte, het uitzicht kreeg: „heden zult gij met Mij in het paradijs zijn." En daar was ik blij om. Jan van Westhove Beroepen te Nieuwendijk: J. J. Tis- sink te Ridderkerk; te Purmerend: D. W. Dondorp te Voorthuizen; te Maassluis (vac. E. J. Duursema): W. de Vries te Bedum; te Arnemuiden (accl.): Tj. Ausma te Lexmond-Ameide. Bedankt voor Zaandam: W. de Vries te Bedum; voor Oldekerk: W. v. d. Kolk te Coevorden; voor Zwa gerveen: R. der Nederlanden te Mid- denmeer.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1970 | | pagina 3