m m urn kwi k der geslachten MIDDELBURG Classis Tholen Geknipt voor U RECREATIE Onze synode kan van de arbeid van het Centrum gebruik maken. Een voldoende stafbezetting is daarvoor nodig. Naast de (in overleg met het moderamen nieuw te benoemen) directeur zal een opbouwwer ker nodig zijn. Aan de geestelijke verzorging van zieken huizen, vorming van predikanten, onder wijskrachten moet aandacht worden be steed. Enkele voorstellen: a. De synode wijze voor het Geref. Sociaal Centrum twee bestuursleden aan. b. De directeur zij ad viseur van die deputaatschappen, waarvan de synode dit wenselijk acht. c. De synode make gebruik van het apparaat van de Stichting en vrage tijdig advies bij op treden naar buiten, d. De synode kan ook zelf opdrachten verstrekken (cf. het rap port Leene). Deze voorstellen worden aan vaard. Wat betreft het aanstellen van een op bouwwerker krijgt het moderamen mach tiging om, in overleg met diverse deputaat schappen, zo nodig beslissingen te nemen. De praeses spreekt de bijzondere dank van de vergadering uit voor alle arbeid, die de heer L. A. Hartman in de afgelopen jaren voor de kerken heeft gedaan en wenst hem Gods zegen toe voor zijn nieuwe functie. De/ heer Hartman spreekt ook zijnerzijds een dankwoord. De Evangelisatie beschikt nog over een reservefonds voor het evangelisatie-jeugd werk, zoals dit begeleid wordt vanuit het Geref. Centrum voor Jeugd- en Jongeren werk. Het laatste jaar werd per abuis 3780,68 in dit fonds gestort, zodat het nu 13.470,18 bevat. Op de volgende synode zullen de deputaten deze zaak van Het Protest en de Kerk Het is toch eigenlijk wel erg met die jeugd van tegenwoordig, vindt U ook niet? Nou hebben ze zo'n beetje alles wat hun hartje begeren kan. Ze worden in de watten gelegd. Moeten in elk geval op school tot ze zo'n jaar of zestien zijn. Kunnen leren en studeren. Verdienen dikke lonen. Rijden knotsen van brom fietsen. Maar tevreden zijn? Ho maar. Dat dacht U. Had Opa nog eens mee moeten maken. Die moest met zijn 10e jaar vader al helpen. Het veen in. Koei en melken. Boodschappen wegbrengen. En Opoe, die was met d'er elfde al in een dienst je. Tja, dat is maar raar. Wat bezielt ze eigenlijk? Ze trappen overal tegenaan, schelden op wat ze met een dik woord de „establishment" noemen, zeg maar de gevestigde orde. Lopen rond in kle ren als vodden, met een gezicht van „ik lap de hele wereld aan me laars", slapen op de Dam terwijl ze thuis een lekker bed hebben staan, laten hun haren groeien als wijlen Michiel de Ruyter, hoewel die kamde het tenminste nog en zij...? Waarom doen ze zo in vredesnaam? Wel, uit protest. Niet dat ze zich dat allemaal bewust zullen zijn. Er zit natuurlijk ook een stuk na-aperij, dweperij met pophelden in. Maar in elk geval: ze willen anders zijn. Het is protest. In hun felle onbarmhartige kritiek, in hun optreden kunt u aflezen wat de protestsongs laten horen. Protest waartegen? Tegen de wereld zoals die nu reilt en zeilt. Tegen het klein-burgerlijk gedoe dat ons leven met ijzeren greep be heerst: waarin alles draait om ons zelf, om de buren, om het fatsoen. Want waar of niet? Waarom pleegt Jansen geen overspel? Om de buren. Hij weet dat hij er in kan lopen, dat de mensen het aan de weet komen. En hoe zal het dan gaan met zijn baan, en met zijn pensioen? met de auto en de vakan- het reservefonds opnieuw aan de orde stellen. De classes Middelburg en Zeeuws- Vlaanderen vragen herziening van het be sluit inzake het Informatiebureau voor militairen. De synode gaat hier niet op in, daar het niet juist is, in een voortgezette zitting zaken, waarover in een vorige zit ting definitieve besluiten genomen werden, opnieuw aan de orde te stellen. De classis Zeeuws-Vlaanderen verzoekt en ontvangt een toezegging inzake steun aan verschillende kerken in dit ressort. De Generale Synode verruimde de wer king van art. 15 K.O. Haar zal worden gevraagd, wat de uitdrukking „voorgaan in kerkdiensten-' inhoudt. Onze P.S. houdt het er vooralsnog op, dat de bediening van de sacramenten hier niet toe behoort. Aan de classes wordt verzocht het rap port „Kerk in perspectief" te bespreken en de resultaten hiervan aan de volgende P.S. mee te delen. Vandaaruit kan deze synode zich dan nader beraden op „het functioneren van de kerk in deze tijd". Voor de herindeling van enkele classes zal een aparte commissie worden be noemd. Het rapport van het Stimuleringsfonds Maatschappelijk Werk wordt aanvaard. Aan de Zuiderzending worde advies ge vraagd inzake de werking van het Voor lopig Statuut van Samenwerking opdat de thans gevolgde werkwijze haar geldigheid niet verliest. Een dergelijk advies geve de Zuiderzending ook aan de synode van Noord-Brabant en Limburg. Na de rondvraag wordt de openbare zitting gesloten en gaat de vergadering in comité. j Q Seegers, 2e scriba h.t. tie? En wat zullen de buren er van zeggen? En als dan de zoon des huizes naar de kapper moet om: „joh, wat zullen de mensen ervan zeggen" en als hij met een mooi kloffie aan naar de receptie van neef Piet moet, om: „wat moeten de mensen wel niet denken?", als dus de mensen, de buren, de maatschappij DE norm voor het leven geworden is, dan is het te begrijpen dat die jongen op een gegeven ogenblik zegt: Ik laat mijn haar groeien en ik trek een oud pak aan en de hele wereld kan me gestolen worden. Dat is het protest. Het protest tegen de normen die opgekomen zijn uit pragma tisme of gericht zijn op het nut. Als de enige wezenlijke vraag die gesteld wordt in feite is: hoe krijg ik geluk en hoe gaat het me goed en hoe boer ik vooruit. En och ja, op zich bezien lijkt dat leven zo nog niet eens zo gek. Normaal. Opklimmen, trouwen, kinderen krijgen, vakantiehouden, misschien zelfs nog een lintje, en dan met je 65e met pensioen. Nog een paar jaar in een bejaarden tehuis, en dan het graf. Zo is het men senleven. Heel normaal, heel gewoon. Maar dikwijls is er niet meer dan dit. Is het bij ons, christenen veel anders? Of leven wij net zo? Gezapig, voort sukkelend? Ja, maar daarom is dit protest en luistert U maar eens naar de protest songs zo dikwijls ook tegen ons christenen gericht. Die langharige syn copen en quintenzangers zetten ons christendom in zijn hemd. Ze klagen ons aan omdat we zo zijn, zo als iedereen. En omdat we niet anders zijn, omdat wij niet protesteren, omdat wij geen goeie protestanten zijn. En dan denk ik aan de oorspronkelijke betekenis van het woord: een getuigenis afleggen dat je ergens vóór bent. Waarvoor? In elk geval voor een andere wereld: zoals de profeten die met alle hartstocht getekent hebben, zoals God die belooft, een wereld van gerechtigheid en waar heid. Van eerlijkheid en menselijkheid. En dus in elk geval voor andere men sen. Verloste mensen, vrije mensen. Be zield door de Geest en gegrepen door het Woord van hun God. Jezus riep op een gegeven ogenblik tot zeven maal „Wee U". Wij kunnen met de duivel en zijn maats goeie vrienden blijven. Alweer, vanwege de verdienste of de baas of de mensen of de vormen. Overdrijf ik? Maar wie goed luistert hoort in het protest een stuk wanhoop om de wereld zo als die is. En hunkering naar een ver loren paradijs. En verlangen naar men selijkheid. Maar juist in die wereld past de bijbelse boodschap. Als wij er tenminste Gespreksmateriaal over het ,,oorlogsv raag stuk" De Generale Synode van de Gere formeerde Kerken heeft de gemeentes gevraagd zich in de laatste maanden van 1970 te bezinnen over het oorlogs- vraagstuk. Daartoe werd een uitgave samengesteld dat studie- en toelichtings materiaal bevat inzake het oorlogsvraag- stuk. Uitgaande van deze brochure heeft de afdeling werkmateriaal van het Landelijk Centrum voor Gereformeerd Jeugdwerk, een nummer van zijn perio diek „Kwik" samengesteld. Dit nummer heeft de ondertitel „gespreksmateriaal" gekregen. De bedoeling daarvan is: de complete hoeveelheid stof die ter sprake komt bij de bezinning over het oorlogsvraag- stuk enigzins te ordenen en zó aan te bieden, dat er gemakkelijker binnen groepsverband over gesproken kan worden. De vragen, die in het groene boekje van de synode gegeven worden, werden daartoe ingedeeld in een viertal „ge sprekseenheden", waarbij aanvullende III. Een bijzonderheid dit jaar was een door advertenties gedekte pagina van de Badkoerier met 6 weken nieuws over Breskens, welke pagina nogmaals elke week apart in een oplaag van 1000 ver spreid werd bij de kerken, V.V.V., en campings. De Kerken, alsmede de Jachthaven werden door ons ook voorzien van de Badkoerier, terwijl in de Geref. Kerk iedere bezoeker een eigen kerkblad van W. Z. VI. werd meegegeven. De 6 x 1000 pagina's werden door ons zelf gedekt met advertenties. De bijzonderheden in het dorp als de Dag van het Kind, en de Bejaarden dag... werden aan alle huizen bekend gemaakt door nog eens voor die weken 2 x 1300 extra van die pagina's, welke kosten gedekt werden door de Winke liersvereniging. De Winkeliersvereni ging had de betrokkenheid der Com missie in de vorm van de Kapelaan, Ds. Musch, de Heer Moorlag, Mevr. Musch en Mej. Klamer gevraagd voor de bij zondere zomeractie der winkeliers... waarbij in elke winkel iets aanwezig was, wat er niet hoorde. Door het schrijven daarover en het mede bekend maken door de teamleden werden er in die 6 weken zo'n 1500 formulieren in gevuld waarbij de winkeliers 15 came ra's beschikbaar stelde voor de beste inzendingen. Bij de uitloting daarvan ben ik aanwezig geweest, welke onder geen water- en melk-christendom van maken want dan komt de boodschap niet over. En het christelijk getuigenis niet ver dunnen tot een vies onaantrekkelijk mengseltje door de keiharde boodschap van zonde en genade en van Jezus Christus als de enige weg te vervlakken tot een suikerzoet papje waar we de wonden van de wereld mee willen plak ken. Wij hebben een woord voor de wereld. Hebben we dat? Ook in een christelijk protest tegen zonde en afval? v. d. VI. (Kerkblad voor Drente en Overijsel.) informatie in de vorm van citaten ge geven wordt. Bij iedere gesprekseenheid worden aanwijzingen voor het gesprek en aan vullende literatuur gegeven. Aan deze informatie gaat een hoofd stukje „hoe kunnen we. het doen" vooraf, waarin mogelijkheden gegeven worden, voor het binnen de gemeente en/of binnen de groep aan de orde stellen van dit onderwerp. Ook is in dit nummer de sprekerslijst opgenomen, die samengesteld is door het Gereformeerd Vredesberaad. Tenslotte geeft Kwik een bijlage, waarop de vragen die de synode stelt, iets anders geformuleerd worden. De bijlage is bedoeld als hulpmiddel bij het samenstellen van het verslag, dat de kerkeraden aan de synode moeten uitbrengen. Losse nummers zijn te bestellen door storting van 2,50 op giro 475060 ten name van Gereformeerd Jeugdwerk onder vermelding van Kwik-oorlogs- vraagstuk. De brochure van de synode is als bijlage bij het Kwik-nummer gevoegd. deskundig toezicht stond. Het gezel lige van deze ontmoetingen was dikwijls dat men daardoor gesprekken over ge loof en evangelie en kerk in een „niet- kerkelijk-levend-dorp" kreeg achter en bij de bar tot soms tegen de nacht. Dit is hetzelfde bij de Visserijvereni ging en de muziekvereniging. De Visserij vereniging had een ont moeting met B. en W. te Oostburg, waarbij wij ook waren genodigd, als mede een rondtocht met de schepen over de Schelde... ook opengesteld voor de recreanten... een feestelijk gezicht. B. en W. brachten ook een bezoek aan de camping, waarbij zij getuigen waren van een overvol gebouw alwaar een modeshow plaats vond. Het scheel de nog maar net of de Burgemeester showde mee. De Dag van het Kind stond onder het teken van het LAM, dat de zonden der wereld droeg. Een werkelijk lam was de inzet... een speurtocht moest het lam vinden, op het terrein voor Goedertijt was een volksdans rondom het lam, dat omhangen werd met goede en kwade dingen der mensen in kaar ten. Tevoren hadden kinderen in het gehele dorp een kaart met een plukje wol en een groet aan ieder bezorgd. Een sobere dienst met zang en ge dachte op het terrein voor de R.K. Kerk betékende nogmaals de gedachte van die dag... de verbondenheid aan HET LAM. De dag werd besloten met een lampionoptocht begeleid door muziek en politie. Bovendien was er een bejaarden avond... van zoiets als „breng eens een zonnetje". Met zang van het Bejaarden koor o.l.v. Mevr. N. Bakker-Schouten, het optreden in vol ornaat van de muziekvereniging en het drumband, het marionettentheater van Ds. P. Marais was een ware ontspanning. Een aan wezige arts constateerde de invloed daarvan als volgt: u brengt gezelligheid, een lach... waardoor er wat minder on nodige medicijnen nodig zijn. De E.H.B.Ó. bracht enkele reddings demonstraties op de camping en in het dorp. Nog even een opmerking over de dag van het kind... aan alle gastarbei ders in Zeeland werd een groet van verbondenheid verzonden. Ook werd voor het eerst door de teamleden zorg besteed aan de arbei dende meiic op de campings... de vrou wen die voo! de toiletten zorgden, de dienstverlennig aan de dienstverlenende mens met soep en koffie. Het merkwaardige van al deze zaken is dat het zo bitter noodzakelijk is dat de kerk „present" is in allerlei leef situaties... en je merkt het in de Zon dagse diensten, vooral in de R.K. en Geref. Kerk. De trek wordt groter naar de kerk doordat de kerk naar de be drijven komt. HET GAAT TOCH OM HET EVANGELIE VOOR DE WERELD DE KOMST VAN GODS RIJK? Wij hadden ook een geprojecteerde zangavond in de Herv. Kerk, die helaas... misschien door te weinig at tentie niet zo bezocht werd. Het overal aanwezig zijn gedurende 4 weken van het Marionetten-theater team zowel op de campings als in het dorp (Goedertijt) was een prettige af wisseling, evenals de pianist uit Zuid- Afrika Neville Schafer met zijn mach tige concerten. W. J. Musch. De kerkeraad Algemene Zaken te Middelburg en de centrale kerkeraad van de hervormde gemeente hebben zich vorige week beraden in een gezamen lijke vergadering over het houden van gemeenschappelijke kerkdiensten. In de Stromenwijk en in Zuid worden derge lijke diensten reeds regelmatig ge houden. Unaniem werd besloten de overige wijkkerkeraden van beide ker ken uit te nodigen op korte termijn met elkaar de mogelijkheden na te gaan om ook in die wijken tot gemeenschappe lijke diensten te geraken. Tevens werd besloten het overleg tussen de kerke raad Algemene Zaken en de centrale kerkeraad binnen afzienbare tijd voort te zetten om de mogelijkheid van ver dere samenwerking te bespreken. De kerkeraad van de roepende kerk van Oud-Vossemeer roept de kerken in de classis Tholen op tot het houden van een vergadering op woensdag 11 november 1970 te 19.00 uur te Bergen op Zoom. Eventuele punten voor het agendum dienen voor 26 oktober 1970 te worden gestuurd aan de actuaria van de classis. Namens de kerkeraad, C. M. Droogers, scriba. 62) door Jan Lourense Nu eenmaal de eerste stap is gezet kunnen nadere bijzonderheden worden besproken. Over het financiële gedeelte van de afspraak zijn ze het spoedig eens. Op een tientje komt het bij Lieven trouwens niet aan. Dan gaat Kees voortspinnen op wat hij gezegd heeft, toen hij over Goes heeft gesproken. „Ik wil het geval eens voorleggen, tenminste als je het goed vindt, Lieven, aan mijnheer Faber. Misschien is met privélessen iets te bereiken, zoals ik al zei, dat Johan het Mulo diploma haalde. Hij moet dan 's morgens maar wat in de bakkerij neuzen, het een en ander van het vak opsteken en voor de rest van de dag blokken. Eens horen wat Faber er van denkt. We zullen dan een paar onderwijzers moeten aantrekken. Wat denk je daarvan, Lieven?" „Het is mij best. Misschien lukt het, hoewel ik er een zwaar hoofd in heb. Wat de boeken en lessen kosten, hoor ik dan wel." Wanneer zou Johan dan komen? Och, waarom zou die komst uitgesteld worden? Lieven zal er met Bella over spreken en dan vernemen zij er meer van. Het onderwerp is uitgeput. Lieven is blijkbaar opgelucht. Ongemerkt komt het gesprek op de economische en politieke situatie in ons land en in Duitsland. Dan blijkt pas goed, welk een grote kloof er is komen te bestaan tussen de beide broeders. On middellijk na de wereldoorlog heeft Kees Lieven wel anders horen spreken. Er mocht geen oorlog meer komen. Lieven stelde zich toen achter de vele landgenoten, die met een gebroken geweertje op de revers van de jas liepen. En hij was niet best te spreken geweest over zijn, nu overleden, schoon vader, die om wraak riep, wat een nieuwe oorlog zou betekenen. Zou hij dan nu zo onder de invloed van zijn Duitse vrouw staan? Ontkend kan niet worden, dat de Geallieerden aan Duitsland zeer zware vredesvoorwaarden hebben opgelegd. De vrede van Versailles was diep vernederend voor het verslagen Duitse Rijk. Dit heeft ontzettend veel kwaad bloed gezet in het door en door verarmde land. De waarde van de munt kelderde steeds maar door. Een arbeider ging met een loon van duizenden marken per week naar huis en dan was het nog een hoog loon. Hoe kon het anders, als de mark een halve cent of minder waard was! De ontevredenheid was met de dag gegroeid. Er was aanvankelijk een partijtje ontstaan, dat zich sociaal-nationalistisch noemde. De leider was een zekere Adolf Hitler, niet eens een Duitser, maar een Oostenrijker. Hij was schilder van beroep en had in de oorlog meegevochten als korporaal. De bestaande politieke partijen, die onderling hevig verschil van mening hadden, schonken praktisch geen aandacht aan het nazi-partijtje, dat, ...gelei delijk, maar zeker groeide. Relletjes en vechtpartij en waren aan de orde van de dag. De oude Veld maarschalk Von Hindenburg werd president, maar hij betekende in die kwaliteit niet veel. Feitelijk was hij de speelbal van de nazi's. „Ik kom nog steeds regelmatig in Duitsland", zegt Lieven. „Er moet en er zal een ander regime komen, anders ontstaat er een hopeloze chaos, nog groter dan die er nu al is. Maar dat komt er wel, want de nazi's winnen snel. Ik geloof, dat die Hitier een genie is". „En wat gebeurt er dan vraagt Kees. „Ik weet het niet. Maar vast een nieuwe Repu bliek, die orde op zaken stelt, hoe dan ook". „Als het maar niet op een nieuwe oorlog uit loopt", merkt Sanne, die met grote belangstelling zit te luisteren, op. Lieven haalt de schouders op. „Dat hoeft niet", zegt hij. ,,'k Weet nog zo net niet", meent Kees, „al zal het nog wel even duren. Misschien beleven we dat niet meer, maar wat ik er van lees en begrijp is de haat behoorlijk groot. Het schijnt, dat Hitier een heel groot Duitsland wil". „Nu, er is toch niets op tegen, dat alle Duitsers één worden, 't Is gewoon een voortzetting van wat in 1870 is gebeurd". „Maar 't wordt een gevaar voor de wereld", meent Kees. „Tenminste zoals ik het bekijk. Maar ja, ik ben ook maar een gewone Middelburgse bakker". Neen, de broeders zijn het niet eens. Er gaapt een kloof. Die wordt nog duidelijker, als de vader landse politiek ter sprake komt. Uit een grote groep van ontevreden Drentse boeren (en ook elders in het land) is ook hier, in navolging van Duits land, een nationaal-socialistische beweging ont staan. Ze wordt bij afkorting N.S.B. genoemd. Die partij heeft reeds enkele leden in de Tweede en Eerste Kamer. Leider is een zekere Mussert, een ingenieur. „Ik ben geen lid van die partij", verklaart Lieven. „Maar, eerlijk gezegd, sympathiseer ik er wel mee. Bij ons klopt er ook heel wat niet". Kees denkt: hij mag er dan geen lid van zijn, gestemd heeft hij wel op die partij. HOOFDSTUK 3. „Natuurlijk moet ik mij voorzichtig uitdrukken, omdat het een schriftelijk examen geldt, maar ik geloof, dat wij tevreden kunnen zijn. Johan heeft het niet slecht gemaakt. Dat menen mijn collega's ook. Maar ja, over een paar weken het mondeling Dat kan veel bederven; het kan ook veel goed maken". Mijnheer Verboom is aan het woord, terwijl Kees aandachtig toeluistert. „Nu, Johan zegt. dat het hem meegevallen is. Hij is er opgewekt over. Maar ik wilde toch ook uw mening wel eens horen. Als hij niet slaagt is het nog geen man over boord. Dan doen we er nog een jaartje over. iMaar liever slagen natuurlijk. Hij is nu zeventien, juist de goede leeftijd om naai de Vakschool in Goes te gaan". (wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1970 | | pagina 2