m DIE LUK der geslachten Nederlands Bijbelsgenootschap Kort Verslag *EZ)e cllemelóe landman Geknipt voor U bracht door mannen, vaders, zonen, ver loofden later ook niet van hun handen geëist worden De jongen wist het niet meer. En in eens had hij moeten denken aan de overeenkomst met de onderdanen van Haile Selassie in Abessinië, die het op hadden moeten nemen, met pijl en boog, tegen het modern uitgeruste Italiaanse leger. Bommen tegen pijlen, granaten con tra speren. Maar er waren ook mooie en be schamende momenten geweest. Net als toen zij in drommen, ongeordend en in alle legereenheden door elkaar lopend, richting Bergen op Zoom door de Duitsers gestuurd waren om in krijgs gevangenschap te gaan. Toen daar aan de kant van de weg burgers stonden met emmers water, kannen koffie, potten thee en er zelfs iemand was, die elke Nederlandse militair een pakje shag en een boekje vloeitjes aanbood. Dit alles had hem goed gedaan. Jan had zich goed gerealiseerd, dat zij een overwonnen, verslagen leger waren. Maar toch zat er in dat gebaar een houding van dankbaarheid. Het leek of al die mensen, die dit schonken, zonder dit met woorden uit te spreken, zeiden: ,,wij weten, dat jullie de neder laag hebben geleden. Dat jullie over wonnen zijn. Maar we weten ook, dat jullie gedaan hebben, wat mogelijk was. Wij zijn dankbaar voor wat jullie ver richt hebben en daarom geven we deze kleine attentie". Uit de Kerkbode voor de classis Barendrecht enz. V.N. De V.N. bestaan 25 jaar. Er zijn mensen, die alle heil en vrede en welzijn van deze Verenigde Naties verwachten. En anderen hebben er geen goed woord voor. Hebben ze in die 25 jaar werkelijk wel eens één konflikt kunnen voorkomen of oplossen? Hongarije, Tsjechoslowakije, Korea, Berlijn, Vietnam, Midden-Oosten?? De bijbel interesseert zich beslist wel voor de volkeren. Hij is zo „werelds" als het maar kan! Hij begint met het opnoemen van alle volkeren in Gen. 10. Het gaat God bij het begin al om de mensheid. En hij eindigt met „alle geslachten, volken, talen, natiën". God mag dan tijdelijk slechts één man uit die volkerenwereld uitkiezen, n.l. Abram, het gaat Hem dan toch om beslist meer dan één man: „In u zullen ALLE geslachten der aarde gezegend worden". En Israël mag Zijn uitverkoren volk zijn, het gaat Hem via Israël ook om vrede met zijn machtige buurstaten. Hoor maar wat Jesaja profeteert: „Te dien dage zal Israël de derde zijn naast Egypte en Assur, een zegen in het midden der aarde, omdat de Here der heerscharen het gezegend heeft met de woorden: Gezegend zij mijn volk Egypte en het werk mijner handen, Assur, en mijn erfdeel Israël." Wat een vooruitzicht in 1970, nu in „Assur" nog een „vliegveld der revo lutie" is met gekaapte vliegtuigen en het Suezkanaal een diepe kloof vormt tussen Israël en Egypte! En u moet eens horen, wat uiteinde lijk Gods plannen zijn: Eveneens in Breda was de ontvangst hartelijk. Honderden burgers hadden zich ingespannen om iedere krijgsgevan gen soldaat een bord soep te geven, wat vaak het enige eten was, dat de soldaten die gehele dag ontvingen. Want van de Duitsers kregen zij niets, alleen een grauw en een snauw, als er iets plaats vond, dat hun niet aanstond. Hoewel de ogen van Jan gesloten waren, gingen zijn gedachten onvermin derd voort. Droefheid was er in, ver mengd met haat. Droefheid om wat zijn vaderland was overkomen, maar ook haat over de daad van de schennende rovershanden van een zich nog altijd broedervolk noemende natie. Terwijl hij ongemerkt zachtjes in sliep, werd reeds de kiem van het ver zet in hem gelegd. Al was het, dat hij zijn verouderde, bijna antieke wapen had moeten afgeven, hij voelde, dat hij desnoods met blote handen tegen de Duitsers zou blijven vechten en hij be sloot op een manier, die hij toen nog niet wist, mee te helpen om de vijand zoveel mogelijk afbreuk te doen. Niettegenstaande de moeilijke hou ding waarin hij lag, de koude van de nacht, terwijl flarden mist overal neer streken en alles bevochtigden, lag er toch een gelukkige glimlach om zijn mond, omdat hij wist, dat zij wel ver slagen, maar niet overwonnen waren. Jan van Westhove. „Geen volk zal tegen een ander volk het zwaard opheffen." „Zij zullen zitten, ieder onder zijn wijnstok en vijgeboom." Vrede, gerechtigheid, welvaart onder de verenigde naties! Dit toekomstbeeld is nog ver weg. Maar 't begin is er. Dat begin ligt niet in de V.N. Het begin ligt bij de REDDER der wéreld, Jezus Christus. Hij heeft vrede gemaakt tussen God en mens, tussen hemel en aarde. Hij alleen kan mensen en volkeren, die verscheurd tegenover elkaar staan verenigen te saam. Door de prediking van dit evangelie „aan alle volkeren" kunnen muren val len. Muren tussen jood en griek. Tussen barbaar en scyth. Tussen slaven en vrijen. Tussen oost en west. Tussen rijken en armen. Maar laat ons daarnaast dankbaar zijn voor het feit, dat overheden en machten in deze tijd samen zoeken naar ontspanning en ontwikkeling. Naar een leefbare wereld. Bidden voor alle overheden is in 1970 ook bidden voor de V.N. Opdat zij een instrument mogen zijn in de handen van Christus, de Heer der volkeren. Als een praatpaal tussen kruispaal en nieuwe aarde! J. W. Uit de Strijdkreet Psalm voor een verslaafde Koning Heroïne is mijn herder, mij zal alles blijven ontbreken. Hij doet mij nederliggen in de goot, Hij voert mij aan kolkende wateren. Hij verwoest mijn ziel. Hij leidt mij in de sporen van ver dorvenheid, om der wille van mijn ver slaving. Ik ga door een dal van diepe armoede en vrees alle kwaad, want gij, heroïne, zijt bij mij; uw injectienaald en capsule, die trachten mij te vertroosten. Gij ont ledigt de dis van voedsel voor de ogen van wie mij liefhebben; gij ontneemt mijn hoofd het verstand, mijn beker vloeit over van ellende. Ja, heroïne- van de vergadering van de Particuliere Synode van Zeeland, gehouden te Goes ZITTING MAART 1970. Namens de roepende kerk van Goes opent Ds. J. C. Seegers de vergadering. Het moderamen wordt als volgt ge kozen: Ds. A. G. v. d. Stoel, Praeses; Ds. P. van Til, assessor; Ds. L. Berger, scriba; Ds. J. C. Seegers, 2e scriba. De praeses richt een hartelijk woord van welkom tot Ds. H. G. Beneder, die namens de Nederlands Hervormde Provinciale Kerkvergadering van Zeeland aanwezig is. De acta van de vergadering van de P.S. van 19 maart 1969 worden vastge steld. Zo ook het agendum voor de huidige vergadering. Bij wijze van proef wordt ditmaal een aantal stukken verwezen naar drie in te stellen commissies: één voor financiële zaken en twee voor beleidszaken. Op een voortgezette zitting zullen deze commissies rapporteren. Inmiddels zou het moderamen een voorstel kunnen concipiëren, om in het vervolg te beginnen met een avondver gadering, waarin het moderamen wordt ge kozen, het agendum wordt vastgesteld en de commissies worden benoemd, terwijl dan in een voortgezette vergadering de nu vóórgewerkte stukken behandeld kunnen worden. Op de voortgezette vergadering kunnen dan ook de benoemingen worden gedaan. De scriba van het moderamen van de vorige P.S. doet verslag van de werkzaam heden van het moderamen van die synode. De Provinciale Kerkvergadering van de Ned. Herv. Kerk en onze Particuliere Synode zullen wederzijds afgevaardigden naar hun vergaderingen zenden. Besloten wordt, deel te nemen aan het Pastoraal Beraad van het Zuiden; met dien verstande, dat we op de duur graag tot een Zeeuws Beraad zouden komen. Tegen het verzoek van Generale Synode in april nog te vergaderen, bestaat onzer zijds geen enkel bezwaar. Een schrijven van de Generale Synode: de gelden van de collecte Evangelisatie Noord-Brabant en Limburg zullen niet bestemd worden voor de arbeid in R.K. Zeeuws-Vlaanderen. Het rapport van de curator van de Theologische Hogeschool te Kampen wordt besproken. Eén van de Kamper predikanten zal als half-time studenten predikant fungeren. De pastorale bege leiding m.n. waar het betreft de gevoelens van onbehagen t.a.v. de huidige maat schappij van uitermate groot belang te zijn. Gevraagd wordt, of er een groot aan tal theologische candidaten is, dat niet de pastorie in gaat; dit blijkt beslist geen ver ontrustende zaak te zijn. Een student blijkt zich bij de C.P.N. aangesloten te hebben. Het curatorium, c.q. de hoog leraren hebben voor deze zaak de nodige aandacht. Op zichzelf kan er natuurlijk nooit bezwaar zijn, zo iemand (goed) on derwijs te laten volgen. Bij Art. 17 wordt er de nadruk op ge legd, dat na 1 april kerken, die achter stallig zijn in de betalingen, moeten reke nen op een extra rente-last. (Er moet dan geld geleend worden tegen 8 De Redactie van de Zeeuwse Kerkbode zal een waarderend schrijven ontvangen. De percentages worden voor 1971 aldus vastgesteld: cl. Goes 23 3/4%; Middel burg 46%, Tholen 9%, Zeeuws-Vlaan deren 13 1/2%, Zierikzee 7 3/4%. Verschillende penningmeesters ontvan gen décharge voor hun beheer. Met waardering wordt van het rapport Diakonale Arbeid kennis genomen. De commissie Kerkvisitatie wordt ge prolongeerd om vast te stellen of de nieuwe opzet van de Kerkvisitatie in de praktijk voldoet. verslaving zal mij vervolgen al de dagen van mijn leven. Ik zal in het huis van de verdoemden verblijven tot in lengte van dagen. (Deze psalm was uitgetypt op een kaart, die door de politie werd gevonden in een telefooncel in Long Beach.) Ds. Beneder brengt de hartelijke groeten van de Provinciale Kerkvergadering Zee land over. Nadat de praeses is voorgegaan in dank gebed, wordt de vergadering provisorisch gesloten. ZITTING 20 APRIL 1970 De praeses, Ds. van der Stoel, open£, de vergadering en heet in het bijzonder de afgevaardigden van de Prov. Kerkver gadering welkom, de predikanten Beneder en Brummelkamp. Ook de heer Hartman wordt welkom geheten; de praeses vertolkt de dankbaarheid van de vergadering, dat de heer Hartman na ziekte weer aanwezig kan zijn. De presentielijst wordt vastgesteld. Zo ook het aangevulde agendum. De arbeid van de voorbereidende commissies wordt met dankbaarheid gememoreerd. De cl. Zierikzee verzoekt een andere indeling van de classes in Zeeland. Zo ook de cl. Tholen. Herstructurering van classes is een zaak van lange adem. Voor de overgangstijd worde door de betreffen de classes een modus vivendi gezocht. De mogelijkheid, om voor de hervormde en gereformeerde classes gelijke geografische vormen te kiezen, zal onder ogen worden gezien. Het moderamen zal zich verder met deze zaak bezig houden; bij deze be sprekingen zal ook een afgevaardigde van de cl. Zierikzee betrokken worden. Het rapport van de quaestor van de P.S. wordt aangenomen. Zo ook dat van deputaten ad Art. 17 (emeritaatsgelden) Art. 48, hulpbehoevende kerken, vraagt brede bespreking. Aan deze deputaten wordt verzocht, de normen voor steun verlening opnieuw onder 't oog te zien, m.n. waar het betreft steun aan kerken, die in combinatie beroepen. De volgende synode verwacht hierover een voorstel. De door Nieuwerkerk gevraagde steun zal alsnog worden verleend; t.a.v. Brou wershaven zal op dezelfde wijze worden gehandeld; met dien verstande, dat bij beide kerken met een eventueel voordelig saldo over 1969 rekening gehouden zal worden. De steuntoewijzing voor Oost burg wordt met 2500,verhoogd. De steunaanvrage voor Geersdijk wordt met 1000,verminderd. Daarna komt het rapport evangelisatie aan de orde. Verschillende bedragen, o.m. voor recreatie en strandpastoraat worden toegewezen. De zendingsbegroting wordt geappro- beerd. De sprong omhoog is inderdaad groot. Maar dit was een vorig jaar reeds aangekondigd. Wie fondsen opmaakt, moet er op rekenen, dat de verhogingen dan ook des te zwaarder aankomen. Een woord van hartelijke waardering wordt gesproken aan het adres van Ds. P. van Til, die 18 jaar lang de Zuiderzending met volle inzet diende. T.a.v. de geestelijke verzorging Militai ren komt ter sprake, dat het niet juist is, dat een kerkelijke vergadering als de onze in dit stadium al een definitieve uitspraak doet over de wenselijkheid van het mee werken aan z.g. informatiebureaux. Met 11 tegen 11 stemmen wordt een voorstel aan een dergelijk bureau voor Zeeland of ficieel mee te doen, verworpen. Deputaten blijven ter advies voor jongeren in eigen kring ter beschikking. De opdracht aan deputaten blijft voort: actief te zijn voor de werving van legerpredikanten. Aan deputaten voor de Evangelisatie wordt nog gevraagd, advies uit te bren gen over de bestemming van het reserve fonds. De voorstellen van deputaten AGKOS worden aanvaard. In 1971 zal op een nieuwe organisatievorm worden overge gaan. Het deputaatschap voor Kerk en Delta wordt opgeheven. Het rapport van de deputaten voor Maatschappelijk Merk wordt aanvaard. Het deputaatschap Kerk en Industrie kan nog niet tot nadere uitvoering van de plannen komen. Naar aanleiding van het rapport van de Stichting Geref. Centrum voor Jeugd- en Jongerenwerk wordt gepleit zowel voor jeugdwerk oude als nieuwe stijl. Het af delingsbestuur zorgt zelf voor de begelei ding van haar verenigingen. Ds. Wessel had bemoeienis met besturen en leiders (sters) van G.J.O.'s. In comité worden de benoemingen ge daan. Besloten wordt van deze benoemin gen aan de kerken en aan de betrokken personen mededeling te doen. Na dankgebed wordt ook deze zitting provisorisch gesloten. I. Verenig de naties. Het Nederlands Bijbelgenootschap heeft gebroken met de traditie van de laatste jaren om alleen bijbels en nieuwe testamenten of volledige bijbelboeken uit te geven. In verband met de Vredes- week van deze maand is een folder uit gekomen met bijbelgedeelten. Deze hebben direct betrekking op het thema van de Vredesweek, Verenig de Naties. Deze bijbelgedeelten tonen aan dat Israël uit de volkerenwereld tevoor schijn komt terwille van de gehele wereld en de gehele mensheid. Het gaat om het welzijn van de andere naties en volkeren ook waar op het eerste gezicht de uitzonderlijke positie van Israël overdreven lijkt. Deze folder bleek voor gemeenten een uitkomst te zijn, die geen gebruik maakten van de zogenaamde Vredes- krant, omdat daarin te weinig de bijbel se aspecten van het thema aan de orde zouden komen. Zij hebben deze folder in grote oplage besteld om in plaats van de Vredeskrant aan de kerkgangers uit te delen. De prijs bedraagt twee gulden per tien stuks en drie gulden voor 25. Bij grote oplagen alleen be stellen in veelvouden van 25. II. Bijbelaanstoot. Tijdens de Duitse kerkedag trok een uitgave van het protestantse en het Rooms-Katholieke Duitse bijbelgenoot schap de aandacht. Onder de titel Bibel Provokativ verschenen citaten uit de bijbel gecombineerd met uitspraken over sociale gerechtigheid en de verantwoor delijkheid voor de Derde Wereld. Deze uitgave is nu ook in het Nederlands verschenen onder de titel Bijbelaanstoot. Het boekje is geheel voor het Neder lands taalgebied bewerkt, zodat ook geciteerd wordt uit hervormde en gere formeerde synodale geschriften en uit Nederlandse artikelen, protesten en pro clamaties. De uitgave laat zien dat de huidige noties die zo sterk naar voren komen niet alleen maar menselijke ge dachten zijn, maar gedragen worden door bijbelse uitspraken. De bijbelcitaten, zegt het voorwoord, „betrappen een thema dat bij dat boek blijkbaar al langer thuis en vertrouwd is dan bij velen van zijn gebruikers". Het boekje is uitgegeven in opdracht van de stichting Jeugd en Bijbel - die Palaver organiseert - door de Katholieke Bijbelstichting. De prijs bedraagt 2.50. Het stukje, dat ik onder deze titel opnam in de Kerkbode, is niet van de hand van Ds. de Kok maar van één van diens gemeenteleden, die het oor spronkelijk geschreven had voor het Meliskerker gemeenteblaadje onder het pseudoniem „Kerkganger". n 61) door Jan Lourense „We hebben elkaar goed begrepen. Zulk een bakker zal er in Rotterdam bepaald wel zijn, maar ik ken er geen. En daarom vraag ik jullie, ik ben er speciaal voor naar Middelburg gekomen, kun nen jullie hem hebben?" HOOFDSTUK 2 Alweer zien Kees en Sanne elkaar aan, alsof zij zeggen willen: we dachten wel zoiets. „Misschien vraag ik te veel van jullie," zegt Lieven na een behoorlijk lange pauze. „Neen, Lieven, je vraagt niet te veel. Ik begrijp zelfs je vraag," zegt Sanne. „Wat mij betreft, ik vind het best. Maar Kees kan bezwaren hebben, die ik niet zie. Alleen een paar vragen, Lieven. Weet Bella hiervan?" „Natuurlijk. Ik doe niets zonder Bella. En toch zeker niet in een zaak als deze. Zij berust er in, dat Johan, hoe jong ook nog, de deur uitgaat, al zal het niet meevallen, want Kees heeft gelijk: hij is een aardige jongen, maar ja, dat... nu ja, dat is nu eenmaal niet anders - dus Bella vindt het goed, alléén als hij hier opgeleid wordt. Hier is een goeie bakkerij; Kees maakt het zeker in orde. En Johan mag jullie graag." „Kees moet straks zijn mening maar zeggen. Ik heb nog een tweede vraag. Als hij hier in huis zou komen, wordt hij kind in huis, als het ware onze zoon. Maar dan voeden wij hem op, zoals wij menen, dat hij opgevoed moet worden. Je be grijpt me wel. Zo ben jij ook opgevoed. Hebben Bella en jij daarover wel gedacht?" „Ja, Sanne. We leggen jullie niets in de weg. We staan op het standpunt, dat je kinderen over hun godsdienstig besef zelf laat beslissen, als zij tot onderscheid van jaren gekomen zijn. Dat heb ik ook gedaan." „Ja" - Sanne kan koppig volhouden, als het iets belangrijks is - „maar dat is geen rechtstreeks antwoord op mijn vraag. Als het- doorgaat, dat Johan hier komt, dan gaat hij met ons naar de kerk; hij gaat naar de catechisatie en wat er meer is. Dat bedoel ik. Komt er dan van jullie kant geen tegenwerking of verbieden jullie Johan, wat dat betreft, ons te gehoorzamen?" „Neen, neen. Ik meende daareven duidelijk ge weest te zijn. Jullie hebben alle vrijheid. We zullen Johan niet in het minst beinvloeden. Als hij oud genoeg is, moet hijzelf kiezen, welke kan hij op wil. Tenslotte heb ik dat toch ook gedaan." „Dan is het wat mij betreft, in orde. Als hij hier zou komen, dan zal ik, je kunt er van op aan, een goede moeder voor hem zijn." Sanne is ontroerd: zal zij dan toch nog een zoon hebben, al is het een jongen van Lieven en Bella? Vragend kijkt Lieven naar zijn broer, beseffend, dat deze het uiteindelijke anwoord moet geven op zijn verzoek, nu Sanne haar mening heeft gegeven. Kees trekt aan zijn sigaar, nadenkend. „Ik zit over het geval te denken. Met Sanne ben ik het eens, dus wat dat betreft is de jongen welkom, als jullie hem kunnen laten gaan. Maar ik vraag mij af, zonder nog een vaste mening te hebben, of hij niet beter bij Marie in Goes kan zijn." „Och, Kees, die heeft toch de handen vol met haar gezin valt Sanne hem in de rede. „Ik overweeg het om drie reden", gaat Kees onverstoorbaar verder. „In de eerste plaats is hij dan in een gezin met kinderen terwijl hij hier alleen is. In de tweede plaats is hij dan vlakbij de Bakkersvakschool, die hij nodig moet hebben. En tenslotte, het is niet onmogelijk, dat Jan hem les kan geven, zodat hij toch nog het Mulodiploma halen kan, zij het dan wat later. Dat is toch van betekenis. Ik zal vader er mijn hele leven dankbaar zijn, dat hij mij naar de Mulo heeft gestuurd en later naar de Bakkersvakschool. Ik weet in Goes wel een goeie bakker, die Johan vakkundig zal opleiden. Begrijp me goed, Lieven, ik overweeg dit alles maar. Misschien heeft mijn idee ook bezwaren. „Maar, Kees, je kunt toch een jongen van dertien jaar niet naar de Bakkersvakschool sturen?" meent Sanne. „Dat heb ik ook niet beweerd. Dan moet hij minstens zestien jaar zijn". „Nu, dan kan hij toch eerst een jaar of drie hier? Dan kunnen we verder zien. Jij woonde toch ook hier, toen je in Goes naar de Vakschool ging?" Kees glimlacht en kijkt Sanne liefdevol aan. Hij begrijpt haar volkomen: zij wil de jongen hebben. „Wat denk jij van mijn idee, Lieven?" vraagt hij. „Ik heb Johan het liefst bij jullie, niet bij Jan en Marie," is het resolute antwoord. "Over de kosten worden wij het wel eens." „O, daarover gaat het niet. Ik denk er alleen over wat voor de jongen het beste is. Want ik ben het geheel met je eens: hij kan er niets aan doen, dat hij niet best kan leren, maar dat wil niet zeggen, dat hij in het leven een kruk moet blijven. Wie weet, wat er nog uit hem groeien kan. Maar we behoeven met een beslissing niet langer te wachten: als je hem liever hier hebt dan in Goes, wel, dan komt hij hier. Goed, Sanne „Ik ben blij met die beslissing. Het komt wel goed, Lieven. Maar hoor eens, gaat dit alles buiten Johan om of weet hij er iets van „Hij weet er alles van, Sanne. En wil graag naar hier komen". „Mooi, dat is dan in orde", zegt Sanne opge wekt. Alleen begrijpt zij niet, dat een jongen van dertien jaar graag de ouderlijke woning verlaat, om bij een oom en tante te gaan wonen. Zijn de verhoudingen in het gezin van Lieven en Bella dan toch niet goed Of zou het ook kunnen zijn, dat Johan niet tegen zijn meer pientere broertjes op kan, dus een soort van minderwaardigheids complex heeft Zij heeft die uitdrukking juist ver leden week ergens gelezen. Het schijnt een nieuwe term in de opvoeding te zijn. Enfin, ze begrijpt die wel. Overigens vraagt zij niet verder aan Lieven. Waarom ook (wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1970 | | pagina 2