m de keRk en peRspectief der geslachten Kort Verslag SCRIBAAT Voor zijn geopend portierraampje verscheen een hoofd en toen de jongen goed keek zag hij dat het een militaire politie was. In het flauwe licht dat de rode lamp verspreidde, bemerkte hij, dat er op de achtergrond, op het rijwielpad nog een paar stonden, die het geweer in de aanslag hielden en gereed waren om te vuren. ,,Waar is de reis naar toe?" klonk de barse vraag. ,,Naar Midelburg om te fourageren voor 38 R.I." klonk het prompt. ,,De papieren." Uit het borstzakje van zijn tuniek haalde Jan de gevraagde documenten. Nauwkeurige controle volgde. Maar alles was in orde en hij mocht door rijden. Maar vóór hij de auto in de juiste versnelling had kunnen zetten en het gaspedaal weer dieper kon in drukken, zei de M.P. op zijn barse manier van spreken: ,,u zult direct een colonne Franse troepen tegen komen. Rijdt daarom uiterst rechts. Verder geen licht voeren, want er zijn nog steeds verkenningsvliegtuigen in de lucht." En daarna voegde hij op wat mildere toon toe: goede reis." Een flauw lachje verscheen om Jan's mond. Onwillekeurig vroeg hij zich af, waarom die man in deze omstandig heden nog zo'n drukte had? Maar lang tijd om hierover na te denken had hij niet, daar zijn plicht hem riep om de wagen met de mederijders veilig naar de vroegere pakhuizen van de Oost Indische Compagnie te rijden, waar de voorraden voor de troepen-te-velde lagen opgeslagen. Op de Rotterdamse kade aange komen, bleek dat er meerdere com pagnieën vrachtauto's om voedsel ge zonden hadden. De wagens werden in volgorde van binnenkomst geplaatst en naar de Nederstraat gevoerd en daarna geladen. van de vergadering van de Classis Middelburg op 9 september 1970. 1. Ds. Passchier opent de vergadering; laat zingen Gez. 62: 1, gaat voor in gebed en leest Psalm 89 1-9. 2. Nadat gebleken is dat alle kerken wettig vertegenwoordigd zijn wordt de vergadering geconstitueerd en ne men zitting in het moderamen Ds. Passchier als praeses, Ds. J. C. Streef kerk als assessor, Ds. P. van Til als sub-scriba en Ds. A. O. Poppe als scriba. 3. De praeses geeft in zijn welkomst woord aandacht aan de twee beroe pen welke de kerk van Middelburg uitbracht, waarvan dat op Ds. Van der Zanden één der vacatures zal vervullen; hij wenst de kerk van Arnemuiden voorspoed toe bij haar beroepingswerk en deelt mee dat de kerk van Grijpskerke de toezegging kreeg van een candidaat dat een op hem uit te brengen beroep zal aan vaarden. Hij spreekt zijn vreugde er over uit dat Dr. Dondorp weer zover van de gevolgen van een auto-ongeluk is hersteld dat hij aanwezig kon zijn alsmede over het herstel na ziekte van de echtgenotes van de predikan ten de Craene en Poppe. 4. Het voorlopig agendum wordt na enige aanvullingen vastgesteld en de Notulen van de vergaderingen van 12 mei en 22 juli j.l. na een kleine wijziging goedgekeurd. 5. Ingekomen stukken: Uitnodiging tot het bijwonen van het afscheid van Domburg en West- kapelle van Drs. Helderman de pre dikanten Streefkerk en Meijer ver tegenwoordigden de classis. Van een protestschrijven van de Theologische faculteit der Vrije uni versiteit inzake Indo-China wordt kennis genomen. Maar de routine ontbrak en alles ging tergend langzaam. Het scheen dat de fouriers nog niet voldoende ingespeeld waren op deze nieuwe situatie. Maar hoopvol dacht Jan: „iedere dag zal het wel beter gaan; op de duur zullen ze het wel leren." Bij het stil zitten en afwachten begon hij te merken, dat hij slaap had. En dat was niet te verwonderen, verontschul digde hij zich inwendig. ,s Morgens lang voordat het licht werd, was hij al gewekt door de wachtcommandant. Toen de hele dag met de bataljons commandant opgetrokken. Steeds in spanning gezeten om voor het opdrin gende water in het innudatieterrein te blijven, voordat het wassende water hem de terug weg afsneed. En daarna de vermoeiende reis in het aarde-donker naar Middelburg, een rit die minstens viermaal zo zwaar was dan anders, als hij zijn koplampen had mogen ge bruiken. En terwijl zijn ogen langzaam dicht vielen, dacht hij nog even aan de Franse troepen, die hij op de Sloedam ge passeerd was. Eerlijk moest hij be kennen, dat het een zware tegenvaller was geweest. Hij had verondersteld een modern leger met machtige nieuwe wapens uitgerust te zullen zien, maar wat hij in het schemerige licht van de heldere maan opmerkte, had hem erg gedeprimeerd. Het was een leger be wapend als in 1918, zoals hij in boeken, die over de eerste wereldoorlog han delde op foto's had gezien. En angstig had hij zich afgevraagd, of deze sol daten met het volledig verouderd ma teriaal instaat zouden zijn het op te nemen tegen het meest moderne uit geruste leger van Europa? En zonder het te weten, dat hij het deed, zuchtte hij van narigheid en teleurstelling. Jan van Westhove De classis neemt kennis van het be richt van de Particuliere Synodes van Noord-Holland over het ontslag van Ds. T. en van de mededeling van de classis Zuid-Oost-Drente over de emeritering van Ds. V. De commissie „Gemeente-structuur" deelt mee dat zij de kerken van de classis nog graag de gelegenheid biedt om voor 15 november a.s. haar reacties door te geven op het Rapport voor de Generale Synode „Kerk in Perspectief'. De classis beveelt deze zaak hartelijk aan bij de kerken en verzoekt deze reacties te zenden aan de scriba Ds. Poppe, Van de Generale Synode werd ont vangen: een regeling van de kerkelijke examina; mededeling dat de naam Gereformeerde Oecumenische Synode in discussie zal komen op de voor bereidingsvergadering van de volgende G.O.S.-vergadering; besluiten inzake predikantstractementen; verzoek de afvaardigingen naar de komende Par ticuliere Synode en daarmee naar de Generale Synode voor te bereiden doordat de kerken aandacht vestigen op ambtsdragers die daarvoor ge schikt geacht, worden. Er zal een schrijven van classis dienaangaande naar de kerken in de classis uitgaan. Voorts wijst de Generale Synode de kerken er op dat de hand gehouden moet worden aan de bepaling dei- Kerkorde art. 44 sub 3 dat stukken welke de leden van de gemeente naar de synode zenden tevoren aan het oordeel van een mindere vergadering moeten worden onderworpen, en dat er plaats voor een passende inspraak van de gemeente moet zijn. De classis nam met belangstelling kennis van het besluit der Generale Synode om de aanvullende opleiding voor proponenten te vervangen door een begeleiding van de predikanten in de eerste fase van hun ambtelijke dienst Tenslotte het bericht dat de Generale Synode een deputaatschap instelde om de realisering van de besluiten inzake de gemeenschappelijke kerkdiensten en sacramentsbediening door de ker ken te begeleiden. Voor rekening van Ds. P. van Til komen de provincies Zeeland, Noord-Brabant en Limburg. De quaestor van de Particuliere Sy node, de heer van Belzen doet mede deling over ingekomen bijdragen voor de Synode. De classis Den Haag deelt mee dat de approbatie van het beroep van Drs. Helderman naar Curacao is ge geven. Uitnodiging voor de afscheidsreceptie van de heer Hartman; Ds. Van Til zal de classis vertegenwoordigen. 6. Instructies van de kerken van Dom burg en Westkapelle waarin zij vaca ture beurten aanvragen. De classis zal deze niet verlenen uit overweging dat de „vrije sector" voldoende mogelijkheden biedt. Wel dringt de classis er bij de predikanten op aan welwillend gehoor te geven aan ver zoeken van de vacante kerken in de classis. 7. Rapporten: Ds. Streefkerk rapporteert over de Zending dat Ds. Óverdulve met ver vroegd verlof in Nederland is omdat zijn vrouw om medische redenen niet langer in Rwanda kan blijven. Zijn terugkeer is hierbij onzeker geworden. De heer Heykoop gaat begin oktober voor nog één periode terug naar Rwanda. Het Landelijk Centrum voor Gerefor meerd Jeugdwerk kan geen financiële steun meer bieden voor het werk van de heer Heykoop en alle kosten ko men voortaan voor rekening van de kerken. Misschien zal het werelddia- conaat hier steun kunnen bieden. Op 15 augustus was 50% van de bij dragen van onze classis binnen. Zr. Büter zal door haar huwelijk met de heer Van Egmond haar werk in Rwanda niet meer voortzetten. De classis kan zich verenigen met het besluit van de Generale Synode om aan art. 14 der K.O. een lid toe te voegen waardoor een predikant welke tot een andere staat des levens overgaat en dus de eer en de naam van een dienaar des Woords verliest, toch het recht kan worden verleend voor te gaan in Kerkdiensten. De classis neemt kennis van het per instructie meegedeelde besluit van de. kerk van Middelburg de uitdrukking „voorgaan in kerkdiensten" zo op te vatten dat hiermee het recht om de sacramenten te bedienen niet is ver leend. De classis besluit aan de Gene rale Synode te verzoeken in de annexe synodale bepalingen uit te spreken dat „het recht om voor te gaan in de kerkdiensten niet verder mag gaan dat wat ook aan proponenten, ten aanzien hiervan, is toegestaan". Ds. Van Til rapporteert over de Particuliere Synode aangaande enige punten die deze classis daar bracht. De grote stijging van het quotum der II. Het wijkauondje. Ben je mal, zei meneer, ik ga niet naar de wijkavond, ik ken hier immers geen mens Waarom ga jij eigenlijk, heb jij hier soms speciale vriendinnen Och nee, antwoordde mevrouw, ik heb ook niet erg veel zin, maar je weet, de dominee heeft er zo op aangedron gen. Hij zal iets zeggen over dat nieuwe boekje van professor Dinges, hoe heet-ie ook al weer, en dan wil hij dat we wat kontakten leggen... Toe, ga nou mee. Ik denk er niet aan, lieve, sprak meneer beslist. Het spijt me wel, maar ik heb kontakten bij de vleet, jij trou- zending is uit een samenvallen van enige factoren ontstaan: a. de reserves zijn uitgeput; b. de koersvoordelen zijn er niet meer; c. de salariëringen volgen de loonronden. De zending kon niet anders dan voor deze feiten te zwichten. Het besluit aangaande het informatie bureau voor dienstplichtigen door deze Synode genomen wordt niet door deze Synode opnieuw in behandeling genomen omdat er geen nieuwe ge zichtspunten zijn aangevoerd. De clas sis kan desgewenst, na goede voor bereiding in de kerken, een voorstel doen aangaande dit bureau bij de volgende P.S. De classis besloot de vraag van de classis om de dankdagdatum te wijzi gen, welke deze synode niet behan delde, op de volgende Synode opnieuw aan de orde stellen. Aan de kerk van Middebuicp worden enige gemeenschappelijke dien sten voor een wijk toegestaan op voorstel van de commissie ad hoe. Ds. Meijer rapporteert over het maatschappelijk werk. De classis be sluit de vragen rondom eventuele fusie met andere organisaties pricipieel te bestuderen en stelde een studiecom missie in bestaande uit Ds. Meijer, de heer Westhoff en Drs. Kooiman. Een rapport wordt verwacht op de volgende classis. Kerkvisitatie zal dit jaar worden gehouden. De Heer Looise deelt mee dat het project Semarang waarschijnlijk zal worden gerealiseerd. Het schema van de classicale ruilregeling wordt vastgesteld. De quotatie-cijfers 1971 worden vastgesteld. 8. Benoemingen: Primus deputaat voor „evangelie onder Israël" Ds. IJkel; secundus deputaat voor de Zending Ds. P. C. Meijer; secundus deputaat voor Iden- burgfonds Ds. P. C. Meijer; primus deputaat Kerkvisitator Ds. H. van Benthem; secundus deputaat Kerk visitator Ds. Poppe; primus deputaat voor kerkdiensten geestelijk gehandi capten Ds. J. A. A. de Boer. 9. Rondvraag naar art. 448. De kerk van Arnemuiden attendeert er op dat deze kerk tijdens de vacature niet meedoet met de ruildiensten. Bij de persoonlijke rondvraag wordt infor matie gevraagd en gegeven over ver goedingen voor verpleegden in Rust huizen en verzocht om een weg te zoeken dat de vergaderingen niet langer duren dan 10 uur. De kerken van Domburg en West kapelle danken voor afvaardiging bij het afscheid van hun predikant. 10. Volgende vergadering 12 november a.s. Moderamen: Ds. J. C. Streefkerk, praeses; Ds. P. van Til, assessor; Ds. IJkel, sub-scriba en Ds. A. O. Poppe, scriba. 11Sluiting door de Praeses na dank gebed van Ds. Van Til. wens ook, en ik ben echt niet van plan m'n avond te verdoen met praatjes over ditjes en datjes met mensen, die toe vallig met ons in een en dezelfde wijk- gemeente zitten maar die ik verder niet ken, en ik zie ook niet in wat er voor stichtelijks of gereformeerds aan is, als ik die lui opeens om de hals vlieg Een gesprek, zoals we ons gemakke lijk genoeg kunnen voorstellen. Meneer is terug van zijn werk, denkt na 't eten van zijn vrije avond te kunnen genieten - trouwens, hij heeft nog wat klusjes in huis op te knappen - en hij peinst er daarom niet over zich voor een paar uur op te bergen in een zaal-achter-de- kerk, temidden van hem onbekende lieden. En mevrouw gaf gauw toe. 't Was waar, wat had zij er te zoeken Ook niet veel. Zij hadden kennissen genoeg, hoe gaat dat, allemaal via de baan van je man, en heus geen opper vlakkige lui, de meesten waren ook van de kerk en soms boomden ze echt fijn... De week daarop stond er in 't kerk blad onder de wijkberichten hoe jammer het was dat maar zo weinigen... enz. Het is opmerkelijk, hoezeer de kerk er eigenlijk nog aan voorbij gaat, dat de plaats waar we wonen van steeds kleinere betekenis voor ons is gewor den. Vroeger had je een stevige dorps gemeenschap en voor de grote steden gold dat elke wijk een eigen kleur had. Dat is nagenoeg allemaal verleden tijd. Heel wat dorpen hebben er enorme nieuwbouw-wij ken bij gekregen waar mensen wonen maar niet werken: dat doen ze ergens anders, ze gaan voor dag en dauw de deur uit en komen 's avonds tegen etenstijd aan en van een opgenomen (willen) worden in de dorpsgemeenschap komt niets. En in de steden lopen oude wijken leeg, de men sen willen gerieflijker wonen, in een flat buitenaf of in een al dan niet ge kocht huis (je) in een dorp. En alweer is het zo, dat ze niet wonen waar ze werken. Natuurlijk, ze hebben in de omgeving van hun flat of ééngezinshuis wel kontakten, vooral via de kinderen, en de juf van school komt eens aan, maar die kontakten steunen niet op het bestaan van een bepaalde dorps- of (stads) wijkgemeenschap, ze worden bepaald door de plek waar je net een aardige woning kon krijgen. En wie straks wat meer verdient, kijkt uit naar een nóg gerieflijker huis en naar een nóg aantrekkelijker plaats, - en vliegt er weer uit. En moet de kerk dan maar het hoofd buigen en niks meer opzetten? Denken: wijlcavondjes houden lukt toch niet, we laten de hele zaak maar blauw-blauw? Inderdaad, wijkavonden zullen niet meer op een vanzelfsprekende manier fungeren, er lopen mensen op zo'n bijeenkomst vaak rond die niets meer gemeen hebben dan dat zij binnen de (altijd willekeurige) grenzen van de zelfde kerkelijke wijkgemeente wonen, - en ze zijn huiverig om in hun toch al overbezette bestaantjé nóg meer mensen toe te laten. Zondags in de kerk een knikje naar de ander, best, maar verder: ho maar. Intussen wordt dan wél het ge meente-zijn uitgehold tot een groep, die zondagsmorgens toevallig in hetzelfde kerkgebouw bij elkaar hoort te zitten. En naarmate iemand intensiever aan de „gewone" samenleving deelneemt en daar zijn kontakten vindt, is zijn be hoefte aan een, op oude strukturen gebaseerde, kerkelijke samenleving ge ringer. Als hij al naar een wijkavond gaat, krijgt dat iets krampachtigs. Van daar dat we zo dringend bezig moeten zijn met de vraag, of de kerk haar roeping niet met behulp van méér in de tegenwoordige samenleving passende vormen kan vervullen. Want anders blijft het niet bij slecht bezochte wijk avonden! Met ingang van heden is het adres van de scriba van de Geref. Kerk te O.- en W.-Souburg gewijzigd. Voortaan correspondentie e.d. te zen den aan: De scriba van de Gereformeerde Kerk te Oost- en West Souburg, dhr. G. Vingerling, Van Turn houtstraat 29, O.- en W.-Sou burg, tel. 01183-1616. (HET RODE BOEKJE) 59) door Jan Lourense Johan blijft enkele weken in bed. Maar het gaat gelukkig goed. Hij verzwakt alleen in hoge mate. Dat blijkt duidelijk, als hij eindelijk verlof krijgt, er een uurtje per dag uit te gaan, welk uur ge leidelijk langer wordt. Job, Janna en Cornelia hebben het alle drie te pakken gehad, zij het niet in erge mate, dank zij het feit, dat dokter Lavooy onmiddellijk gewaar schuwd is. Binnen een week zijn ze zowat klaar. Adri heeft geen last. En Kees ook niet. Alleen twee lui van het personeel laten een tijdje verstek gaan. Alles met elkaar is Johan wel een week of zes, zeven uit het bedrijf, als hij weer kalm begint. Maar met de jonge baas aan het hoofd loopt de zaak als gesmeerd. Johan en Adri praten en overleggen. Of beter gezegd: Adri praat en overlegt. Want Johan ver zet zich. Nu ja, hij kan niet meer zo werken als tot voor kort, maar dat behoeft toch niet te be tekenen, dat hij, zo jong nog, het bijltje er bij moet neerleggen Dat kan hij niet, hoor. Bovendien, Kees is nog jong genoeg. Zijn huwelijk kan nog wel een paar jaar wachten. Dan blijft vader Johan nog wat werken, om, als het eenmaal zover is, dat Kees Sanne naar Mid delburg haalt, te gaan wonen in het huis er naast, waar moeder Janna gewoond heeft. Dat is nu al jaren verhuurd, maar de huur kan per kwartaal opgezegd worden, is bepaald. Als het zover is - en dat geve God - is Kees Israël de chef van de firma. En moeder Adri, die het van grootmoeder Janna heeft geleerd, zal Sanne het winkelbedrijf leren. Want de lijn der geslachten gaat door. DEEL IV. HOOFDSTUK 1. Als de winkelbel gaat loopt Sanne naar voren en ziet met verbazing Lieven in de winkel staan. „Hé, hoe kom jij opeens binnenvallen vraagt zij, hem stevig de hand drukkend. „Toch geen zwarigheden „Neen, neen, alles wel, hoor. Maar ik wil eens met jullie praten, 'k Moest in Bergen op Zoom zijn voor de zaak en heb met Bella afgesproken, dat ik door zou gaan naar hier. Maken vader en moeder het goed Kees en Sanne zijn nu al ettelijke jaren getrouwd. Johan en Adri wonen naast hen. Werken doet Johan niet meer. Hij zou het ook niet kunnen. Maar de zaak is in goede handen. Het is alleen jammer, dat Kees en Sanne geen kinderen hebben. Het duurt wel wat lang. Bij Piet en Corrie in Koude- kerke heeft het ook lang geduurd, maar toen zij vijf jaar getrouwd waren, kwam er een dochter en nu hebben ze al vier kinderen. Sanne heeft de moed al opgegeven. „Kees is nog druk bezig in de bakkerij", zegt zij, als ze verneemt, dat Lieven eens rustig praten wil. „O, dat doet er niet toe. Dat doen we vanavond wel, als jullie het goed vinden en kunnen. Ik blijf vannacht in Middelburg. Bij „Verseput" heb ik al een kamer gereserveerd". „Je behoeft warempel toch niet in een hotel te gaan We hebben volop ruimte. Vader en moeder ook. Dat weet je toch „Voor één nacht wilde ik niemand lastig vallen. Ik ga naar hiernaast en je ziet me wel". „Kom je hier eten „Reken er maar niet op. Moeder zal mij wel vasthouden. Tot straks". „Loop nog even de bakkerij in". „Ja, dat kan ik wel doen". Als de beide broeders wat gepraat hebben, loopt Lieven naar zijn ouders, die eveneens verbaasd en verrast zijn over zijn bezoek. Sinds zij getrouwd zijn, komen Lieven en Bella elke zomer een paar weken in Domburg, waar een Duitse kennis van Bella een keurig stenen zomerhuisje in de duinen heeft, waarvan zij ge bruik maken. Voor de rest van de vakantie zijn ze in Duitsland. Drie jongens hebben zij nu: Johan, Wilhelm en Karl. Bella had liever gezien, dat alle drie Duitse namen hadden gekregen, maar zij kon er ook wel inkomen, dat de eerste naar Rochus' vader genoemd werd. Dus was er in de rechte lijn weer een Johan. „Hoe gaat het, vader „Wel, jongen, dat gaat wel. Ik heb geen klagen. Als ik mij maar hou aan de voorschriften van de dokter, hé? Veel te hoge bloeddruk. Maarre... ik klaag niet, hoor. Wat God doet is welgedaan". „En moeder is nog steeds 's lands welvaren", lacht Lieven, de laatste opmerking van zijn vader negerend. U wordt, geloof ik, niet ouder". ,,'t Zou je tegenvallen, jongen. Maar je hebt gelijk, 't Gaat, Goddank, goed met mij. Hoe kom je zo in Middelburg terecht ,,'k Moest voor de zaak in Bergen op Zoom zijn. Nu, dat is zo vlakbij. En dan kan ik eens met Kees en Sanne praten over iets". Als Lieven zich zo uitdrukt, behoeft zijn moeder niet te vragen waarover hij praten wil, want dat zegt hij dan toch niet. „Hoe gaat het in de zaak „Och, u weet, dat we wat hebben moeten in krimpen, maar we redden het wel". ,,'t Is me anders een toestand, hé „Ja, maar ik geloof, dat we het ergste gehad hebben. Hoewel, je kunt nooit weten. De krach kwam ook onverwachts". De eerste jaren na de bange, lange oorlog is er een economische opleving geweest, maar ge leidelijk werd die minder en in de dertiger jaren is de krach volkomen geworden. (wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1970 | | pagina 2