^Predikbeurten zondag 6 september 1970 GENIETEN Eens was er het allereerste besef in ons hart. Maar wie weet daar wat van Wie weet er iets van zijn eigen ge boorte te herinneren en van wat daar nog meer aan voorafging Achter ons bewuste leven gaat immers het onbewuste schuil We kunnen in de natuur ook nooit zeggen: Kijk, daar ontkiemt wat. Toch was het de zon en de regen, die het plantenleven deden groeien uit de gezaaide korrel. Door welke regendrop of welke zonnestraal was dat Zo schijnt Gods Woord op ons. Duizend stemmen roepen ons naar de Here Jezus. Wij weten niet wanneer en we weten niet hoe, want - als wij Dikwijls wordt de vraag gesteld naar de zin van het leven. Wat is toch eigenlijk het doel van ons leven Ik meen, dat dit het genieten is. Alleen moeten we dan wel goed weten wat genieten feitelijk is. Want hierover bestaat ontzettend veel misverstand. Er is heel veel genot, of liever, er wordt zo heel veel voor genot aangezien, dat het niet is. Dat enkel maar surro gaat is. De mens is naar Gods beeld ge schapen. Daar ga ik van uit. En God is in zichzelf volzalig. Als kind van God is de mens geschapen om zalig te zijn. Om te genieten. Om met God mee te genieten en om in de gemeenschap met God zalig te zijn. Dat dit oorspronkelijk de structuur was van de mens blijkt duidelijk uit de hunkering naar geluk, die er in iedereen is gebleven. Ieder zoekt op zijn manier, vaak op een heel verkeerde manier, naar een beetje blijdschap, dat het leven ge nietbaar maakt. Toen de mens geschapen was, heeft God hem niet onmiddellijk aan het werk gezet. Het menselijke leven is begonnen met een rustdag, de sabbath. En hij had nog niets gedaan het geloof opmerken bij een ander of bij onszelf, dan was het er al. Het ont staan ontgaat aan onze waarneming. Maar God doet het. En Hij doet het met Zijn Woord. Dat hoeft nog niet altijd het in de kerk gepredikte Woord te zijn. Dat kan. Maar meer zal het regel zijn dat door de prediking in de kerk het reeds aan wezige, maar nog geheel verscholen geloof, te voorschijn komt. En dat men door die prediking aan zichzelf wordt ontdekt en er door ver diept wordt in zijn verhouding tot God en inzicht krijgt in zijn taak van Chris ten in de wereld. A.D. Nee, maar God had in zes dagen de- hemel en de aarde geschapen, met al wat daarin was. Adam was aangesteld tot ,,heer der schepping" en mocht rijkelijk genieten van alle dingen, die God aan hem onderworpen had. Dat was het Koninkrijk Gods, waar de mens koning in was. Onderkoning ja, maar dan toch Koning Dat genieten was in den beginne tegelijk dienen. Een dubbel dienen: dienen van God en dienen van de naaste. Het dienen van God moest zich open baren in gehoorzaamheid en het dienen van de naaste in liefde. Dat is het priestelijke. Onlosmakelijk van het koninklijke De koningskroon wordt in het rijk van God uitsluitend door priesters gedragen. En het genieten is alleen vol en zuiver in het dienen. De zonde en de ellende is dat deze twee van elkaar los zijn geraakt: ge nieten en dienen. De mens zocht genot buiten de gehoorzaamheid aan God, buiten de dienst, maar vond het tegen- overgesteldde van genot. Zo is ook elk genot vergiftigd als het de liefdedienst aan de naaste ver loochent. Het zijn twee tegenstellingen geworden: genieten en dienen. Het genieten werd egoïstisch; menig maal ten koste van de naaste. En het dienen werd plicht, een vervelende plicht, waar men zich niet aan onttrek ken kan, maar die geen liefde kent tot de naaste. Want als er liefde is, wordt dienen tot enkel blijdschap. Dat wij God niet kunnen dienen zonder liefde is eveneens duidelijk. Wij kunnen de bevelen van de overheid wel gehoorzamen zonder genegenheid. Geen agent zal mij bekeuren, als ik met tegenzin zijn bevelen opvolg. Maar God dienen met tegenzin is net zo onmoge lijk als een vierkante cirkel. Het is een afschuwelijk misverstand, wanneer men denkt, dat genieten om gekeerd evenredig is met dienen: hoe minder dienen, des te meer genot en omgekeerd. Dit misverstand heeft ons leven ver scheurd. Maar achter dit misverstand zit de duivelse leugen, die met het be- driegelijke lokaas van de „vrijheid" de mens van zijn plaats heeft gekregen. Als u een vis uit het water haalt, geeft u hem dan de vrijheid Als u een boom verlost van zijn gebondenheid aan de bodem, is hij dan vrij Die vis en die boom gaan dood. Vrij is een vis alleen in het water en een boom alleen in de grond. Zo is de dienst van God het enige element waarin de mens leven kan. En leven, echt leven, dat is genieten. Daarom is de wet van het Koninkrijk Gods: het offer. Maar alleen het offer, met blijdschap gebracht, zodat het niet als offer, maar als vreugde wordt be leefd. Dit geldt ook de verhoudingen van het samenleven der mensen. Wij kunnen niet apart genieten. Doch alleen maar samen. Daarom is ook hier het offer de grote levenswet. Dat was de wet reeds vóór de zondeval. Want het zalige samenleven is er alleen door de liefde en de liefde is één voortduren de offerande, in de blijdschap van haar te mogen brengen. Maar hoeveel te meer geldt die wet, nu in onze gebroken wereld het begin sel van Gods Rijk is hersteld in het Koningschap van Jezus Christus en de zijnen Voortdurend moeten we vragen, niet: „wat heb ik er aan" - maar: „wat kan ik doen voor een ander". In de liefde gaat de „cost voor de baet uit". Maar de mensen zitten op elkaar te wachten: eerst moet men liefde ontvangen om liefde te kunnen geven. En dan snijdt men zich in de vingers met die dwaasheid, dat men genieten wil zonder de naaste, die God op onze weg heeft geplaatst. Genieten kunnen we alleen door de naaste te helpen en ons zelf te ver loochenen. En dat fijn te vinden. Dat is het beeld Gods, dat in Jezus Christus en de zijnen is hersteld. Zo zijn de spelregels van het christe lijk leven. Maar wat komt er van een spel terecht, als men de regels niet kent, of zich aan die regels niet houdt Dat in deze wereld werkelijk genieten dus meebrengt dat we ons - terwille van de naaste - van alles ontzeggen, is duidelijk. Een Christen kan niet genieten van zijn mooie ruime huis, als bij een ander de hele woning uit één kamer bestaat, waarvan de deur niet dicht kan, omdat er anders geen ruimte is voor de wieg. Hij kan wel denken, dat hij geniet, maar christelijk genieten is wat anders God genoot van Zijn scheppingswerk door de mens mee te laten genieten. Hij stelde de mens onmiddellijk in het verbond. Daarom wordt de levenswet voor de mens gevonden in het „samen". Dat is ook het beeld van de Drieënige God. En toen die mens het verbond brak, heeft God Zijn liefde geopenbaard in het geven van Zijn Zoon. Dat geven betekende een offer. En Jezus Christus heeft Zijn leven gegeven voor zondaren. God heeft ons eerst liefgehad. Hij geniet in het geven. En genieten zullen wij leren door als kinderen van deze gevende, liefhebben de God onze blijdschap weer te vinden in het dienen. En onze vreugde in het offer. A.D. f CLASSIS MIDDELBURG MIDDELBURG (Oostkerk) 9.00 uur Ds. v. Benthem. (Hofpleinkerk) 9.30 uur Ds. Homburg, start G.J.O. 14.30 uur Ds. de Boer. Vijf uur Ds. de Kok te Meliskerke. Getuigeniskerk, Adr. Lauwereyszstraat) 9.00 uur Ds. de Boer, gez. dienst. 15.00 uur Dr. H. A. Bakker, Middelburg, dienst voor geestelijk gehandicapten. Medew. Geref. Kerkkoor o.l.v. dhr. van Winkelhof. 17.00 uur Ds. Homburg. (Ontmoetingskerk) 10.15 uur Ds. de Boer, gez. dienst. (Wijkcentrum „Zuiderbaken", Rentmeesterlaan 245) 10.15 uur Ds. van Benthem. 17.00 uur Ds. Streefkerk te Veere. ARNEMUIDEN 9.30 en 14.30 uur Ds. de Kok te Meliskerke. DOMBURG 10.30 en 19.00 uur Ds. Feenstra te Am stelveen. GAPINGE 10.00 en 14.30 uur Dr. Dondorp. GRIJPSKERKE 10.00 en 14.30 uur Ds. Meijer, Souburg KOUDEKERKE 9.30 en half drie Drs. Elshout. MELISKERKE 9.30 en 14.30 uur Ds. Vreugdenhil te Nij kerker veen. OOSTKAPELLE 10.00 en 19.00 uur Ds. Hartholt. SEROOSKERKE 10.00 en 14.30 uur Ds. Poppe, bed. H. Avondmaal en Dankzegging. ST, LAURENS 10.00 en 14.30 uur Ds. de Craene. SOUBURG 9.30 en 19.00 uur Ds. Passchier, bed. H. Avondmaal en' Dankzegging. VEERE 10.00 en 14.30 uur Ds. Streefkerk. VROUWENPOLDER 10.00 en 14.30 uur Ds. IJkel, bed. H. Avondmaal en Dankzegging. WESTKAPELLE 9.00 en 14.30 uur Ds. Feenstra te Amstelveen. CLASSIS ZEEUWS-VLAANDEREN AARDENBURG 10.00 uur Ds. Musch. 15.00 uur Ds. Noorloos. AXEL 10.00 en 15.00 u. kand. Meijnen te IJsselmuiden. BRESKENS 9.30 uur Ds. Noorloos. 19.00 uur Gem. dienst Herv., Vrij Evang., Geref. in kerkgeb. V.E.G., Ds. Leenmans en Ds. v. d. Bij. HOEK 10.30 uur Ds. v. d. Ree te Baarn. 15.00 uur Ds. Zwaan. SAS VAN GENT Geen dienst. SCHOONDIJKE 9.30 en 14.30 uur dhr. Bijlsma te Schoondijke. TERNEUZEN (Noordstraat) 9.30 uur Ds. v. d. Veen, bev. ambtsdragers. 16.30 uur Ds. v. d. Ree te Baarn. (Mozarthof) 9.00 uur Ds. v. d. Ree te Baarn. OOSTBURG 10.00 en 15.00 uur Ds. Paksy. ZAAMSLAG 10.00 uur Ds. Zwaan. 15.00 uur Ds. v. d. Veen. ZOUTESPUI 10.00 en 14.30 uur Ds. Haaksma te Klundert. CLASSIS GOES BAARLAND 10.00 en 14.30 uur Ds. van Til te Middelburg. BORSELE 9.00 uur Ds. Kramer. 17.00 uur Ds. Poelman. COLIJNSPLAAT 10.00 en 14.30 uur Ds. Slingenberg te Goes. DRIEWEGEN 10.30 en 14.30 uur Ds. Krabbe. GEERSDIJK 8.45 uur Ds. Poppe te Serooskerke. 15,45 uur Dienst te Wissenkcrke. GOES (Westerkerk) 10.00 en 17.00 uur Viering H. Avondmaal in de middagdienst Dankzegging, Ds. Seegers. (Oosterkerk) 10.00 en 17.00 uur Ds. Noordhof te Wemeldinge. 's-GRAVENPOLDER 10.30 en 14.30 uur Ds. Oostrom te De Meern. HEINKENSZAND 10.30 en 14.30 uur Ds. Tieleman, 's middags voorber. H. Avondmaal. KAMPERLAND 10.00 en 14.30 uur Ds. Poelman. KAPELLE 9.00 uur Ds. Tieleman te Heinkenszand. 17.00 uur Ds. Blokland te Colijnsplaat. KRUININGEN 10.00 en 14.30 uur Ds. Tiemersma te Vlaardingen. LEWEDORP 9.15 en 14.30 uur Ds. v. d. Berg. NIEUWDORP 10.30 en 14.30 uur Ds. Kramer. WEMELDINGE 9.00 en 14.30 uur Ds. Noordhof. WISSENKERKE 10.30 en 15.45 uur Ds. Noordhof te Wemeldinge. WOLPHAARTSDIJK 10.30 uur Ds. v. d. Berg. 17.00 uur Ds. de Craene te Sint Laurens. YERSEKE 10.00 uur Ds. van Egmond te Oosterbeek. 17.00 uur Ds. van Benthem te Middelburg. CLASSIS THOLEN ANNA JACOBA POLDER 10.00 uur Ds. Richel te Heemstede, bevestiging door Ds. Smit te Heemstede. 15.00 uur Ds. Richel, intrede. BERGEN OP ZOOM 10.00 en 17.00 uur HALSTEREN Geen dienst. HOOGERHEIDE (Schapendreef) KRABBENDIJKE 9.30 en 14.30 uur Ds. v. d. Kerk. OUD-VOSSEMEER 10.00 uur Ds. v. d. Stoel. 15.00 uur Ds. van Dijk. POORTVLIET 10.00 uur Ds. Eringa (bev. ambts dragers). 14.30 uur Ds. van Enk te Veenendaal. RILLAND-BATH 10.15 en 14.30 uur Ds. v. d. Kerk te Putten. THOLEN 10.00 uur Ds. van Enk te Veenendaal. 17.00 uur Ds. Eringa (bev. ambtsdragers). CLASSIS ZIERIKZEE BROUWERSHAVEN 10.30 en 15.00 uur kand. Bouwkamp te Amsterdam. BRUINISSE 10.00 uur Ds. Rienstra. 17.00 uur Dhr. Lodder te Rotterdam. HAAMSTEDE 10.00 en 17.00 uur Dr. Eikema Hom mes te Rotterdam. NIEUWERKERK 9.00 uur kand. Bouwkamp te Am sterdam. 17.00 uur Ds. Rienstra. OOSTERLAND 10.00 en 17.00 uur Gezamenlijke dienst te Nieuwerkerk. SCHARENDIJKE 9.30 en 14.30 uur Ds. Scholing te Hoogeveen. ZIERIKZEE 10.00 en 19.00 uur Ds. Favier. ZONNEMAIRE 10.00 en 14.30 uur dhr. Lodder te Amsterdam.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1970 | | pagina 6