^Predikbeurten zondag 6 september 1970
GENIETEN
Eens was er het allereerste besef in
ons hart. Maar wie weet daar wat van
Wie weet er iets van zijn eigen ge
boorte te herinneren en van wat daar
nog meer aan voorafging
Achter ons bewuste leven gaat
immers het onbewuste schuil
We kunnen in de natuur ook nooit
zeggen: Kijk, daar ontkiemt wat.
Toch was het de zon en de regen,
die het plantenleven deden groeien uit
de gezaaide korrel.
Door welke regendrop of welke
zonnestraal was dat
Zo schijnt Gods Woord op ons.
Duizend stemmen roepen ons naar
de Here Jezus. Wij weten niet wanneer
en we weten niet hoe, want - als wij
Dikwijls wordt de vraag gesteld naar
de zin van het leven. Wat is toch
eigenlijk het doel van ons leven
Ik meen, dat dit het genieten is.
Alleen moeten we dan wel goed weten
wat genieten feitelijk is. Want hierover
bestaat ontzettend veel misverstand.
Er is heel veel genot, of liever, er
wordt zo heel veel voor genot aangezien,
dat het niet is. Dat enkel maar surro
gaat is.
De mens is naar Gods beeld ge
schapen. Daar ga ik van uit. En God
is in zichzelf volzalig. Als kind van God
is de mens geschapen om zalig te zijn.
Om te genieten. Om met God mee te
genieten en om in de gemeenschap met
God zalig te zijn.
Dat dit oorspronkelijk de structuur
was van de mens blijkt duidelijk uit de
hunkering naar geluk, die er in iedereen
is gebleven. Ieder zoekt op zijn manier,
vaak op een heel verkeerde manier, naar
een beetje blijdschap, dat het leven ge
nietbaar maakt.
Toen de mens geschapen was, heeft
God hem niet onmiddellijk aan het werk
gezet. Het menselijke leven is begonnen
met een rustdag, de sabbath.
En hij had nog niets gedaan
het geloof opmerken bij een ander of
bij onszelf, dan was het er al. Het ont
staan ontgaat aan onze waarneming.
Maar God doet het.
En Hij doet het met Zijn Woord.
Dat hoeft nog niet altijd het in de
kerk gepredikte Woord te zijn.
Dat kan.
Maar meer zal het regel zijn dat door
de prediking in de kerk het reeds aan
wezige, maar nog geheel verscholen
geloof, te voorschijn komt.
En dat men door die prediking aan
zichzelf wordt ontdekt en er door ver
diept wordt in zijn verhouding tot God
en inzicht krijgt in zijn taak van Chris
ten in de wereld.
A.D.
Nee, maar God had in zes dagen de-
hemel en de aarde geschapen, met al
wat daarin was. Adam was aangesteld
tot ,,heer der schepping" en mocht
rijkelijk genieten van alle dingen, die
God aan hem onderworpen had.
Dat was het Koninkrijk Gods, waar
de mens koning in was. Onderkoning
ja, maar dan toch Koning
Dat genieten was in den beginne
tegelijk dienen. Een dubbel dienen:
dienen van God en dienen van de
naaste.
Het dienen van God moest zich open
baren in gehoorzaamheid en het dienen
van de naaste in liefde.
Dat is het priestelijke. Onlosmakelijk
van het koninklijke De koningskroon
wordt in het rijk van God uitsluitend
door priesters gedragen. En het genieten
is alleen vol en zuiver in het dienen.
De zonde en de ellende is dat deze
twee van elkaar los zijn geraakt: ge
nieten en dienen. De mens zocht genot
buiten de gehoorzaamheid aan God,
buiten de dienst, maar vond het tegen-
overgesteldde van genot.
Zo is ook elk genot vergiftigd als
het de liefdedienst aan de naaste ver
loochent. Het zijn twee tegenstellingen
geworden: genieten en dienen.
Het genieten werd egoïstisch; menig
maal ten koste van de naaste. En het
dienen werd plicht, een vervelende
plicht, waar men zich niet aan onttrek
ken kan, maar die geen liefde kent tot
de naaste. Want als er liefde is, wordt
dienen tot enkel blijdschap.
Dat wij God niet kunnen dienen
zonder liefde is eveneens duidelijk. Wij
kunnen de bevelen van de overheid
wel gehoorzamen zonder genegenheid.
Geen agent zal mij bekeuren, als ik met
tegenzin zijn bevelen opvolg. Maar God
dienen met tegenzin is net zo onmoge
lijk als een vierkante cirkel.
Het is een afschuwelijk misverstand,
wanneer men denkt, dat genieten om
gekeerd evenredig is met dienen: hoe
minder dienen, des te meer genot en
omgekeerd.
Dit misverstand heeft ons leven ver
scheurd. Maar achter dit misverstand
zit de duivelse leugen, die met het be-
driegelijke lokaas van de „vrijheid" de
mens van zijn plaats heeft gekregen.
Als u een vis uit het water haalt,
geeft u hem dan de vrijheid Als u
een boom verlost van zijn gebondenheid
aan de bodem, is hij dan vrij
Die vis en die boom gaan dood. Vrij
is een vis alleen in het water en een
boom alleen in de grond.
Zo is de dienst van God het enige
element waarin de mens leven kan. En
leven, echt leven, dat is genieten.
Daarom is de wet van het Koninkrijk
Gods: het offer. Maar alleen het offer,
met blijdschap gebracht, zodat het niet
als offer, maar als vreugde wordt be
leefd.
Dit geldt ook de verhoudingen van
het samenleven der mensen.
Wij kunnen niet apart genieten. Doch
alleen maar samen. Daarom is ook hier
het offer de grote levenswet. Dat was
de wet reeds vóór de zondeval. Want
het zalige samenleven is er alleen door
de liefde en de liefde is één voortduren
de offerande, in de blijdschap van haar
te mogen brengen.
Maar hoeveel te meer geldt die wet,
nu in onze gebroken wereld het begin
sel van Gods Rijk is hersteld in het
Koningschap van Jezus Christus en de
zijnen
Voortdurend moeten we vragen, niet:
„wat heb ik er aan" - maar: „wat kan
ik doen voor een ander".
In de liefde gaat de „cost voor de
baet uit". Maar de mensen zitten op
elkaar te wachten: eerst moet men liefde
ontvangen om liefde te kunnen geven.
En dan snijdt men zich in de vingers
met die dwaasheid, dat men genieten
wil zonder de naaste, die God op onze
weg heeft geplaatst.
Genieten kunnen we alleen door de
naaste te helpen en ons zelf te ver
loochenen. En dat fijn te vinden.
Dat is het beeld Gods, dat in Jezus
Christus en de zijnen is hersteld.
Zo zijn de spelregels van het christe
lijk leven. Maar wat komt er van een
spel terecht, als men de regels niet kent,
of zich aan die regels niet houdt
Dat in deze wereld werkelijk genieten
dus meebrengt dat we ons - terwille van
de naaste - van alles ontzeggen, is
duidelijk.
Een Christen kan niet genieten van
zijn mooie ruime huis, als bij een ander
de hele woning uit één kamer bestaat,
waarvan de deur niet dicht kan, omdat
er anders geen ruimte is voor de wieg.
Hij kan wel denken, dat hij geniet, maar
christelijk genieten is wat anders
God genoot van Zijn scheppingswerk
door de mens mee te laten genieten.
Hij stelde de mens onmiddellijk in het
verbond. Daarom wordt de levenswet
voor de mens gevonden in het
„samen". Dat is ook het beeld van de
Drieënige God.
En toen die mens het verbond brak,
heeft God Zijn liefde geopenbaard in
het geven van Zijn Zoon. Dat geven
betekende een offer. En Jezus Christus
heeft Zijn leven gegeven voor zondaren.
God heeft ons eerst liefgehad.
Hij geniet in het geven.
En genieten zullen wij leren door als
kinderen van deze gevende, liefhebben
de God onze blijdschap weer te vinden
in het dienen.
En onze vreugde in het offer.
A.D.
f
CLASSIS MIDDELBURG
MIDDELBURG (Oostkerk) 9.00 uur Ds. v. Benthem.
(Hofpleinkerk) 9.30 uur Ds. Homburg, start G.J.O.
14.30 uur Ds. de Boer.
Vijf uur Ds. de Kok te Meliskerke.
Getuigeniskerk, Adr. Lauwereyszstraat)
9.00 uur Ds. de Boer, gez. dienst.
15.00 uur Dr. H. A. Bakker, Middelburg, dienst voor
geestelijk gehandicapten. Medew. Geref. Kerkkoor
o.l.v. dhr. van Winkelhof.
17.00 uur Ds. Homburg.
(Ontmoetingskerk) 10.15 uur Ds. de Boer,
gez. dienst.
(Wijkcentrum „Zuiderbaken", Rentmeesterlaan 245)
10.15 uur Ds. van Benthem.
17.00 uur Ds. Streefkerk te Veere.
ARNEMUIDEN 9.30 en 14.30 uur Ds. de Kok te
Meliskerke.
DOMBURG 10.30 en 19.00 uur Ds. Feenstra te Am
stelveen.
GAPINGE 10.00 en 14.30 uur Dr. Dondorp.
GRIJPSKERKE 10.00 en 14.30 uur Ds. Meijer, Souburg
KOUDEKERKE 9.30 en half drie Drs. Elshout.
MELISKERKE 9.30 en 14.30 uur Ds. Vreugdenhil te
Nij kerker veen.
OOSTKAPELLE 10.00 en 19.00 uur Ds. Hartholt.
SEROOSKERKE 10.00 en 14.30 uur Ds. Poppe, bed.
H. Avondmaal en Dankzegging.
ST, LAURENS 10.00 en 14.30 uur Ds. de Craene.
SOUBURG 9.30 en 19.00 uur Ds. Passchier, bed. H.
Avondmaal en' Dankzegging.
VEERE 10.00 en 14.30 uur Ds. Streefkerk.
VROUWENPOLDER 10.00 en 14.30 uur Ds. IJkel,
bed. H. Avondmaal en Dankzegging.
WESTKAPELLE 9.00 en 14.30 uur Ds. Feenstra te
Amstelveen.
CLASSIS ZEEUWS-VLAANDEREN
AARDENBURG 10.00 uur Ds. Musch.
15.00 uur Ds. Noorloos.
AXEL 10.00 en 15.00 u. kand. Meijnen te IJsselmuiden.
BRESKENS 9.30 uur Ds. Noorloos.
19.00 uur Gem. dienst Herv., Vrij Evang., Geref.
in kerkgeb. V.E.G., Ds. Leenmans en Ds. v. d. Bij.
HOEK 10.30 uur Ds. v. d. Ree te Baarn.
15.00 uur Ds. Zwaan.
SAS VAN GENT Geen dienst.
SCHOONDIJKE 9.30 en 14.30 uur dhr. Bijlsma te
Schoondijke.
TERNEUZEN (Noordstraat) 9.30 uur Ds. v. d.
Veen, bev. ambtsdragers.
16.30 uur Ds. v. d. Ree te Baarn.
(Mozarthof) 9.00 uur Ds. v. d. Ree te Baarn.
OOSTBURG 10.00 en 15.00 uur Ds. Paksy.
ZAAMSLAG 10.00 uur Ds. Zwaan.
15.00 uur Ds. v. d. Veen.
ZOUTESPUI 10.00 en 14.30 uur Ds. Haaksma te
Klundert.
CLASSIS GOES
BAARLAND 10.00 en 14.30 uur Ds. van Til te
Middelburg.
BORSELE 9.00 uur Ds. Kramer.
17.00 uur Ds. Poelman.
COLIJNSPLAAT 10.00 en 14.30 uur Ds. Slingenberg
te Goes.
DRIEWEGEN 10.30 en 14.30 uur Ds. Krabbe.
GEERSDIJK 8.45 uur Ds. Poppe te Serooskerke.
15,45 uur Dienst te Wissenkcrke.
GOES (Westerkerk) 10.00 en 17.00 uur Viering H.
Avondmaal in de middagdienst Dankzegging, Ds.
Seegers.
(Oosterkerk) 10.00 en 17.00 uur Ds. Noordhof te
Wemeldinge.
's-GRAVENPOLDER 10.30 en 14.30 uur Ds. Oostrom
te De Meern.
HEINKENSZAND 10.30 en 14.30 uur Ds. Tieleman,
's middags voorber. H. Avondmaal.
KAMPERLAND 10.00 en 14.30 uur Ds. Poelman.
KAPELLE 9.00 uur Ds. Tieleman te Heinkenszand.
17.00 uur Ds. Blokland te Colijnsplaat.
KRUININGEN 10.00 en 14.30 uur Ds. Tiemersma te
Vlaardingen.
LEWEDORP 9.15 en 14.30 uur Ds. v. d. Berg.
NIEUWDORP 10.30 en 14.30 uur Ds. Kramer.
WEMELDINGE 9.00 en 14.30 uur Ds. Noordhof.
WISSENKERKE 10.30 en 15.45 uur Ds. Noordhof
te Wemeldinge.
WOLPHAARTSDIJK 10.30 uur Ds. v. d. Berg.
17.00 uur Ds. de Craene te Sint Laurens.
YERSEKE 10.00 uur Ds. van Egmond te Oosterbeek.
17.00 uur Ds. van Benthem te Middelburg.
CLASSIS THOLEN
ANNA JACOBA POLDER 10.00 uur Ds. Richel te
Heemstede, bevestiging door Ds. Smit te Heemstede.
15.00 uur Ds. Richel, intrede.
BERGEN OP ZOOM 10.00 en 17.00 uur
HALSTEREN Geen dienst.
HOOGERHEIDE (Schapendreef)
KRABBENDIJKE 9.30 en 14.30 uur Ds. v. d. Kerk.
OUD-VOSSEMEER 10.00 uur Ds. v. d. Stoel.
15.00 uur Ds. van Dijk.
POORTVLIET 10.00 uur Ds. Eringa (bev. ambts
dragers).
14.30 uur Ds. van Enk te Veenendaal.
RILLAND-BATH 10.15 en 14.30 uur Ds. v. d. Kerk
te Putten.
THOLEN 10.00 uur Ds. van Enk te Veenendaal.
17.00 uur Ds. Eringa (bev. ambtsdragers).
CLASSIS ZIERIKZEE
BROUWERSHAVEN 10.30 en 15.00 uur kand.
Bouwkamp te Amsterdam.
BRUINISSE 10.00 uur Ds. Rienstra.
17.00 uur Dhr. Lodder te Rotterdam.
HAAMSTEDE 10.00 en 17.00 uur Dr. Eikema Hom
mes te Rotterdam.
NIEUWERKERK 9.00 uur kand. Bouwkamp te Am
sterdam.
17.00 uur Ds. Rienstra.
OOSTERLAND 10.00 en 17.00 uur Gezamenlijke
dienst te Nieuwerkerk.
SCHARENDIJKE 9.30 en 14.30 uur Ds. Scholing te
Hoogeveen.
ZIERIKZEE 10.00 en 19.00 uur Ds. Favier.
ZONNEMAIRE 10.00 en 14.30 uur dhr. Lodder te
Amsterdam.