eeuwóe 3£erkbocle
fRisse Lucht
genesis
Gereformeerd Jeugdwerk
vraagt breder armslag
Hoofd-Redacteur: Dr. DONDORP, Gapinge, Telefoon (01189) 470
AANRAKING
o4jfócheid ró. cJ-letderman
S-Aumte voor de C/ee^t?
Arnemuiden
3 SEPTEMBER 1970
24e JAARGANG No. 9
„Ik worstel
en ontkom"
OFFICIEEL ORGAAN TEN DIENSTE VAN DE GEREFORMEERDE KERKEN IN ZEELAND
Adres voor opgave advertenties en predikbeurten Littooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg
Abonnementsprijs
5.per halfjaar
bij vooruitbetaling
Advertenties
25 cent per mm.
Bij abonnement lager
Losse nummers 25 cent
Drukkers-Uitgevers
Littooij Olthoff
Spanjaardstraat 47
Middelburg
Telefoon 01180-2438
Giro no. 4 22 80
Postbus 164.
Een geur van Christus - 2 Cor. 2:1,5.
Paulus heeft het nog volop meegemaakt, dat het Evangelie van de Here
Jezus in de hele wereld werd gepredikt en werd geloofd.
Hij dankt God ervoor, dat hij met de prediking altijd en overal kon zege
vieren.
Overal zijn kleine gemeenten gesticht en werden diakenen en ouderlingen
gekozen.
Wat een geweldige ervaring is dat, als je het ziet groeien
Het blijkt veel meer te zijn dan een optelsomhier een en daar nog een.
Het is vermenigvuldigingEn daardoor gaat het hoe langer hoe vlugger en
hoe langer hoe verder.
Het is de triomftocht van Jezus Christus, die in de prediking van het Evan
gelie en in de Sacramenten langs alle wegen der wereld gaat en in alle steden
en dorpen komt.
Waar Paulus komt, komt de geur van de kennis van het Evangelie.
Dat is de geur van het leven. Alles wordt er nieuw en fris en sterk door.
Dat is de zuivere lucht.
Zoals de fabrieken van allerlei oorlogstuig en van onze gemaksapparaten
onze lucht vervuilen en de leefbaarheid van ons milieu aantasten, zo is de geur
van het Evangelie van Jezus Christus net andersom. Het Evangelie geeft
gezondheid en leven, verfrissing en genezing.
U moet in die zuivere lucht diep ademhalen. En er uw longen mee vullen,
want het is de adem des levens.
Zonder die levensadem stikt de mens op de duur in zijn eigen stank.
A.D.
Er zijn van die kleine fijne trekjes
in de bijbelse geschiedenis, waar je, als
je niet goed uitkijkt, overheen leest.
Eén daarvan is de vermelding door
Lucas, dat de Here Jezus, toen Hij in
de stadspoort van Naïn een begrafenis
stoet tegenkwam, naderbij trad en de
baar aanraakte (Lucas 7 14).
Toen Hij de moeder van de gestor
ven jongen zag, een weduwe, werd Hij
met ontferming over haar bewogen. Hij
vraagt niets, maar zegt, ja beveelt:
„ween niet". Hij is zó bewogen, dat
Hij geen mooie zinnen spreken kan,
maar kortaf zegt: „niet huilen".
Maar door die bewogenheid heen,
is Hij Zich bewust van Zijn Messiaanse
macht.
Anders zou Zijn woord leeg zijn ge
weest. Maar Zijn woord zit vol van een
belofte en wordt gevolgd door een
daad.
Opmerkelijk, de dragers zetten, ge-
imponeerd door het optreden van de
Here Jezus, de baar neer. De jamme
rende klaagvrouwen houden van ver
bazing hun mond en na enkele ver
dwaalde accoorden verstomt ook de
treurmuziek. Heel de stoet blijft staan.
Beide groepen, de begrafenisstoet en
de mensen die Jezus volgden, worden
tot één schare rondom de baar. Men
kijkt nieuwsgierig gespannen naar Jezus
en die weduwe.
Dan ziet men tot zijn stomme ver
bazing hoe de Here Jezus op de baar
toestapt en er Zijn hand oplegt.
Om deze daad te begrijpen, moeten
we bedenken dat we ons hier bevinden
midden tussen het oude Israëlitische
volksleven.
Door de Levitische reinigingswetten
was aan het volk Israël een zeer diepe
afschuw ingeprent tegen alles wat met
de dood samenhing.
Dat was allemaal onrein en dat maak
te onrein. Het was ook verboden óm -
zonder dringende noodzaak - een dode
of de lijkbaar aan te raken. Zo was
men van kindsbeen opgevoed.
Vandaar die grote verbazing als de
Here Jezus zomaar op die baar toestapt
en er expres Zijn hand op legt.
Immers, iedereen, die uit plicht of ook
per ongeluk een dode aanraakte, moest
naar de priesters toe om zich door hen
op de voorgeschreven rituele manier te
laten reinigen.
Maar eerst was zo iemand toch min
stens een paar dagen onrein. En zeker
pasten farizeeërs en schriftgeleerde
rabbi's wel op dat hun zoiets niet over
kwam.
In deze schaduwachtige dingen van
de Mozaïsche wet school een diepe zin.
De dood staat namelijk in een onlos
makelijk verband met de zonde.
De Here wilde Zijn volk opvoedend
leren, hoezeer Hij de zonde verfoeide.
Die afkeer werd, zoals zo veel onder
het oude verbond, zichtbaar voorge
steld.
Israël werd gewaarschuwd dat de
dood voortkwam uit de zonde en dat
dat dus allemaal onrein - onrein was.
De Here Jezus maakte Zich dour
dat simpele gebaar onrein en deed dat
expres.
De reine bezoedelde Zich door dit
contact met onze doodsellende.
De smetteloze liet Zich besmetten met
de onreinheid van onze zonde.
Hij raakte een lijkbaar aan en haalde
door deze symbolische geste heel onze
dodelijke onreinheid over Zich heen.
En dan is Hij ons gelijk geworden:
„onrein - onrein
Hij wordt door iedereen verworpen
en door God verlaten en als een stuk
vuil op de legerplaats uitgegooid, om
te sterven op een kruis. Maar na drie
dagen blijkt het alles heel anders te zijn.
Schitterend van heerlijkheid verrijst Hij
uit Zijn graf in de hof van Jozef van
Arimathea.
Van Buddha wordt verteld, dat hij,
de in weelde opgevoede koningszoon, op
een bepaald moment voor het eerst van
zijn leven een lijk zag. Hij vond dat zó
erg, dat hij er voor wegliep en dat hij
sindsdien het leven niet de moeite
waard vond, omdat alles toch doodliep.
Hij trok zich terug in de eenzaamheid,
om als kluizenaar na te denken over
het wezen van het zijn.
Maar de Here Jezus liep voor dat
vreselijke niet weg. Hij ging er juist op
af. Hij raakte de baar aan.
Hij liep de dood in de armen en gaf
er Zich aan over om als lijdende Knecht
des Heren te boeten voor onze zonden...
En overwon de dood door Zijn vol
komen gerechtigheid. A.D.
Langzaam maar zeker kwam de dag
dichterbij dat Ds. Jan Helderman af
scheid zou nemen van zijn twee ge
meenten Domburg en Westkapelle.
Zondag 23 augustus was het dan
zover. In de middagdienst werd eerst
afscheid genomen van Westkapelle en
's avonds van Domburg. In allebei de
diensten waren vele afgevaardigden,
waaronder vertegenwoordigers van de
classis, de Ned. Herv. Kerk, de Geref.
Gemeenten en de burgerlijke gemeen
ten.
Ds. Helderman preekte uit 2 Thessa-
lonicenzen 3:1: „Bidt voor ons, dat
het woord des Heren sneller voortgang
hebbe en verheerlijkt worde, evenals
bij u..."
Wat een fijne en duidelijke uitleg
gaf hij van deze tekst, en ook toegepast
op de hem eigen wijze Het was op
nieuw de dienaar van Christus die zich
„met rode oortjes" had bezig gehouden
met Bijbeluitleg, èn tegelijk de tekst wist
in te tekenen „op de lijn van Gods ge
schiedenis". De kerkdiensten waren
juist door de eenvoud ook zo aanspreek
baar.
Na afloop van de diensten werd er
door verschillende afgevaardigden ge
sproken. Duidelijk kwam daarbij de
spontane waardering en liefde uit de
bus voor zijn persoon en werk.
Ds. Jan Helderman is zijn blije op
voeding trouw gebleven en hij liet er
veel van uitstralen in zijn gemeente
werk, de vier jaren in Domburg en
Westkapelle. Met beide benen staat hij
stevig op de grond en dat in deze tijd
van snelle ontwikkelingen en verande
ringen. En nu gaat hij met gelovige
verwachting de toekomst weer tege
moet; voor hem zeker een boeiende toe
komst omdat hij na vier Zeeuwse jaren
nu in Curasao zijn nieuwe werkterrein
heeft gevonden.
Als dit afscheidsrelaas, bij u lezers,
in de bus valt is Ds. Helderman al
onderweg naar dat warme eiland. Nu
hij zo ver bij ons vandaan gaat, danken
we hem nogmaals en wensen we hem,
zijn vrouw en zijn 4 zonen: Jan-Krijn,
Thomas, Barend en Peter, het allerbeste
toe in dat verre rijksdeel.
Het ga hen wel in ieder opzicht
TH.D.K.
(slot)
Is er nog ruimte voor de Heilige
Geest Dr. J. A. Schep ziet dat niet
meer in het calvinisme. Dat blijkt uit zijn
boek: Geestesdoop en tongentaai. On
dertitel: Het standpunt van de calvinis
tische traditie getoetst aan de Heilige
Schrift (uitg. Wever. Prijs 7.90). Zo
als de titel van het boek al zegt, be
spreekt de schrijver de doop met de
Heilige Geest. Uitvoerig toont hij aan
de hand van vele nieuwtestamentische
gegevens aan, dat deze onderscheiden
moet worden van de gewone doop. Hoe
wel, zo betoogt Dr. Schep, het gebeuren
van pinksteren eenmalig en onherhaal
baar is geweest, toch blijkt uit het ver
volg van het boek Handelingen, dat
telkens opnieuw sprake is in verschillen
de situaties van een gedoopt of vervuld
worden met de Heilige Geest.
Op zich ben ik het wel met de
schrijver eens, maar mijn bezwaar is
dat telkens de suggestie wordt gewekt
dat het gaat om zulke verschrikkelijk
opzienbarende dingen. Alsof hele ge
wone dingen, een heel simpel dank
gebed, een kleine daad van liefde en
noemt u maar op, in wezen niet even
machtige en bijzondere bewijzen zouden
zijn van de vervulling met die Geest.
Wat beslist waar is, in al deze litera
tuur over de Geestesdoop, is dat ge
loven liefst geen armetierige en geen
onzekere zaak is. Maar het min of meer
bewust streven naar bepaalde ervarin
gen, ook al komen die na het geloof,
en ook al funderen ze dat geloof niet,
lijkt me toch niet de aangewezen weg.
Ik geloof in de Heilige Geest, dat wil
zeggen in zijn kracht en in zijn werking.
En soms sta je achteraf verbaasd van
wat er gebeurd is, en moet je zeggen,
toegeven bijna: dat heeft de Geest ge
daan.
Ik ben me ervan bewust dat van dit
boek nog wel méér te zeggen zou zijn,
maar zoiets is nu eenmaal in het bestek
van een artikel voor de Kerkbode niet
mogelijk, temeer daar nog twee boeken
op bespreking wachten.
Is er ruimte voor de Geest Nu, Hij
werkt toch in de eerste plaats in woord
en sacrament (zondag 25). Daarom nog
één boek over het Woord, en één over
een sacrament. Om met het laatste te
beginnen, Wever gaf een fotomechani
sche herdruk uit van C. H. Spurgeon,
Totdat Hij komt. Toespraken aan de
Tafel des Heeren. De wijze van her
drukken brengt met zich mee, dat de
spelling e.d. geheel identiek zijn aan
die van de oorspronkelijke uitgave.
Maar het voordeel is de naar verhouding
geringe prijs. Voor een boek van 383
bladzijden moet de koper 19.50 be
talen, en wanneer men op dit werk in
tekent vóór 15 november a.s is de prijs
nóg lager: 16.50.
Spurgeon was en is voor velen een
beroemd prediker. Hij leefde van 1834
tot 1892. Niet zelden bestond zijn ge
hoor uit vijf tot zesduizend mensen.
Kom daar nu eens om. Kort waren zijn
preken ook al niet. En in dit boek vindt
de lezer er eenentwintig. Spurgeon hield
zich aan de kern van het evangelie, en
hij bracht het op bevindelijke wijze. De
uitgever heeft het boek mooi uitgevoerd,
al vind ik het persoonlijk toch wel wat
jammer, dat stijl en spelling niet van
deze tijd zijn.
Tot slot een boekje uit de serie
Cahiers voor de gemeente, uitgegeven
door Kok in Kampen. Prof. Dr. D. C.
Mulder schreef dit achtste deeltje over:
Heilig woord en Heilige Schrift in de
religies. Voor 5.75 kan het uw eigen
dom worden, en het is dat zeker waard.
Prof. Mulder verstaat de kunst om
moeilijke dingen op een duidelijke
manier te zeggen. In deze tijd komen
we steeds meer in aanraking met andere
godsdiensten. En veel mensen stellen
de vraag: waarom nu juist de bijbel, en
waarom bijvoorbeeld niet de Qoran
In het eerste en grootste deel van dit
cahier bespreekt de schrijver wat heilige
woorden zijn, en wat we Onder heilige
schriften moeten verstaan. Hij geeft een
schat aan interessante gegevens door.
Zo horen we iets over begrippen als
taboe, over de betekenis van de naam,
over zegen en vloek. We krijgen een
overzicht van heilige boeken die er in
de wereld zijn, en we horen iets over de
oorsprong van zulke geschriften. In het
in de twintigste eeuw
herschiepen de geleerden hemel en aarde
en er lag olie op de wateren -
en de geleerden zeiden:
laat ons mensen maken
wetenschappelijk-verantwoorde mensen
toen hadden ze eerst 't moderne westen gemaakt
en zij zagen dat het fijn was:
de miljardste dag -
en de geleerden zeiden:
weest economisch en niet vruchtbaar
wordt eenzaam met elkaar
gebruikt de pil en dan de bom
toen was het avond geweest
en het begon donker te worden
toen hadden zij het gevogelte gemaakt
- straaljagers, bommenwerpers en raketten -
naar hun aard
het rijdend gedierte
- kanonnen, tanks en pantserwagens -
naar hun aard
en de onderzeeërs
naar hun aard
en zij zagen dat het fout ging en zeiden
dat er mensen om de zon vallen
en dat er raketten op de maan landen
toen vonden de roodborstjes het welletjes
en floten het van God geleerde lied
freek rota
vierde en laatste hoofdstuk tenslotte
gaat Prof. Mulder na welke formele
overeenkomsten en verschillen er zijn
tussen heilig woord en heilige schrift in
de verschillende godsdiensten aan de
ene kant, en in het christelijk geloof
aan de andere kant. Het blijkt dat de
God van Israël zijn volk heeft aange
sproken binnen vormen (woord en
schrift) die algemeen menselijk zijn. En
het bijzondere van de bijbel zit 'm dan
ook niet in het uiterlijk en in de vorm
van dat boek. De God van de bijbel is
niet alleen een sprekende, maar tegelijk
een handelende God. En de bijbel is een
historisch boek, in tegenstelling tot de
heilige boeken van andere volken. Het
gaat niet in de eerste plaats om de
bijbel als boek, maar om het spreken en
handelen van God, die in dat boek zijn
opgetekend. En dat is vooral waar als
we horen dat het Woord in Christus
vlees is geworden, aldus de schrijver.
Niet het geloof in het boek schenkt
heil, maar het geloof in Christus. En
in deze spannende tijd mogen we weten,
dat de God van de bijbel er aan ge
wend is om in de historie mee te gaan.
Dit en nog veel meer maakt dit cahier
tot een fijn boekje over het Boek.
Y.
Tussen 6 en 20 september gaan vele
duizenden gereformeerde jongeren in
het gehele land op pad om u geld te
vragen voor de uitbreiding en instand
houding van hun jeugdwerk. Het geld
is vooral nodig voor de vorming van
het vrijwillige kader, voor studie, onder
zoek en bezinning, voor het maken van
gespreks- en andere materialen, waar
steeds meer vraag naar ontstaat en voor
de plaatselijke begeleiding en advisering
van het jeugdwerk. Verder moet het
zendingsjeugdwerk in Rwanda, dat in
19664 is begonnen met de actie „Heb
het hart eens" weer een nieuwe finan
ciële injectie krijgen en er moeten steeds
meer nieuwe activiteiten ontwikkeld
worden voor de gehandicapte jongeren.
Bij de besteding van het geld zal
voorrang worden gegeven aan de vor
ming en scholing van het plaatselijk
kader. Op allerlei wijzen zijn gerefor
meerden bezig leiding te geven aan het
jeugdwerk, in jeugdverenigingen, clubs,
gespreks- en bezinningsgroepen, in re
gionale, provinciale en landelijke orga
nisaties en soms in niet georganiseerd
verband. Ondanks verschillende be
woordingen is het uitgangspunt altijd
hetzelfde: het Evangelie van Jezus
Christus, die mensen bevrijdt tot getui
genis, vreugde en dienst.
Het gaat dus niet om een kleine zaak.
Gereformeerd Jeugdwerk is spring
levend en bereikt bijna honderdduizend
jongeren in ons land. Daarbij gaat het
niet alleen om die jongeren die door hun
leeftijd al toekomen aan een keuze, maar
ook om de jeugd van acht tot veertien
jaar. Al deze jonge mensen geven de
jeugdwerkmensen handen vol werk om
dat het er in 1970 nog steeds om gaat
op welke wijze zij zinvol bezig kunnen
zijn in gereformeerd jeugdwerk. Voor
dit werk is uw financiële steun dringend
noodzakelijk.
Wanneer een van onze jonge ge
meenteleden binnenkort bij u aan de
deur komt en om hulp vraagt, geef die
dan ook.
Wat betekent 12 september 1970
Dit betekent dat u deze middag en
avond vrij moet houden. Want op die
dag hopen wij onze grote bazar te
houden, in het verenigingsgebouw „De
Arne" te Arnemuiden. Opening om 2
uur namiddag.
De baten komen ten goede aan het
bouwfonds (aflossing nieuwe kerk)
voor duizenden guldens prachtige ar
tikelen worden daar verkocht, alsmede
een doorlopende verloting met exclu
sieve prijzen.
Komt, ziet, en koopt, op zaterdag 12
september.
Geref. Kerk Arnemuiden.