m m iiiN j?lit den der geslachten KARISI M BI xxa- Toerusting De bond van gereformeerde mannenverenigingen 9? d het ^Cralingee <~E>oe VAN DÉ Mei is een ontstellend drukke vergader- maand geweest. Het begon in mei al meteen met twee dagen oecumenische bijeenkomst van afgevaardigden van de Presbyteriaanse Kerk, de Anglicaanse Kerk, de Unie van Baptisten Gemeen ten en de Rooms-Katholieke Kerk. Onderwerp van bespreking was: Heeft Jezus Christus, de Heer van de Kerk, gewild dat de zending van Petrus zich zou voortzetten door de eeuwen heen, en hoe U ziet, dat ook hier in Rwanda het gesprek tussen de kerken op gang komt. Deze bijeenkomsten worden elk jaar in het voorjaar gehouden. We hopen, dat daardoor wat meer begrip zal komen tot elkaar. Dat is toch wel het minste, dat men hopen mag. Een geheel andere vergadering werd een week later gehouden. De financiële commissie van de Kerk vergaderde om de begroting voor het lopende jaar aan te passen aan de te verwachten in komsten. Nu, het betekende bepaald niet, dat men het werk kon uitbreiden. Integendeel, er moest enorm gesnoeid worden. Van de Zending was namelijk bericht binnengekomen, waaruit bleek, dat maar ongeveer de helft van die kant verwacht kon worden van wat aan vankelijk in het vooruitzicht was ge steld. Bovendien bleken ook de inkom sten uit de plaatselijke gemeenten niet zo te zijn opgelopen, dat aan de uit gaven het hoofd kan worden geboden. Dus: kappen. We nemen u graag even mee over de kapplaats om u de splinters te laten zien. De salarissen van de Rwandese pre dikanten en de evangelisten .moeten nodig worden aangepast, omdat ze ge woon onderbetaald worden, vooral de predikanten. De aanpassing zal dit jaar niet plaats hebben. Het onderhoud van de kerkelijke gebouwen (kerken, woon huizen) wordt tot de helft terugge bracht. Het godsdienstonderwijs op de middelbare scholen wordt ingekrompen en met name de leerlingen op de rooms- katholieke scholen zullen minder bezoek ontvangen van de schoolpredikant (o.a. Ds. van Gilst). De uitgaven voor de MEPRA, de christen-studenten ver eniging, zijn geheel uit de begroting verwijderd. Het zondagsschoolwerk, dat dit jaar net zo'n beetje begint, wordt in de start afgeremd. De verdere in richting van de christelijke boekhandel in Kigali wordt ook afgeremd. Een aan- Deze zomer zijn er in Rotterdam zo'n 60-80 duizend jonge mensen bijeen geweest om naar een bepaald soort muziek te luisteren. Zij leefden op de grond en in de open lucht en waren lief voor elkaar. Hier is niets tegen. Waar wel bezwaar tegen gemaakt moet worden is het ongelimiteerde ge bruik van drugs, verdovende middelen. Dit is bij de wet verboden, maar de overheid liet het openlijk toe. Hierdoor weet niemand meer of het mag of dat het niet mag. Wetten moeten óf afgeschaft wor den óf gehandhaafd. Eén van beide. Het popfestival is weer voorbij, maar de hierboven gestelde vraag mag niet onder tafel gewerkt worden. Anders ontstaat er de grootste onbillijkheid en willekeur. De Tijd (R.K.) schreef er m.i. terecht het volgende commentaar over. tal cursussen van het vormingscentrum is van het programma geschrapt. In het gezinswerk is bijna de hele post salaris sen geschrapt, behalve voor één anima- trice. In het jeugdwerk is de hele post voor materiaal voor dit werk geschrapt en zijn de bezoekreizen aan de groepen tot een derde teruggebracht. Dit zijn zo de spaanders. U ziet, dat het bepaald geen vrolijk beeld is. Maar wat wilt u, als de Zending schrijft, dat er geen geld is Dat is trouwens nog niet alles. De Presbyteriaanse Kerk en de Unie van Baptisten Gemeenten hebben besloten om in september a.s. een theologische school te starten. De Anglicaanse Kerk heeft helaas geweigerd mee te doen. Maar die school moét er komen, want er moeten dringend predikanten komen, en met de opleiding in Congo is het spaak gelopen. Maar er is geen cent voor. Zelfs voor de aankoop van een woonhuis voor de directeur en docent Ds. Phildius in Butare heeft men het geld moeten lenen. De lessen zullen voorlopig gegeven worden in het Centre Protestant in Butare, het daarmee ont trekkend aan het werk van Ds. van Gilst. Dat gaat één jaar, maar volgend jaar In Kigali staat het lectuurcentrum met een kleine drukkerij. Er is wel copy voor enkele brochures, maar er is geen geld om ze te drukken, want er is ook geen geld om een distributie-apparaat op te zetten. Het zou net gaan als met de kinderbijbels van Anne de Vries, die in hoge stapels liggen te wachten op distributie; hoe lang Er zijn mensen, groepen, kerken, die graag een project willen hebben om voor te werken en te geven, om zich desnoods voor in te spannen. Ziet u ze hier voor u liggen Elke spaander, groot of klein, is een project. Een pro ject van de Kerk hier, een stuk werk, dat de Kerk hier in Rwanda zo graag zou willen doen, maar dat z.e gewoon niet kan aanpakken, omdat er geen geld voor is. Misschien is er een enkeling, die nu toch even zijn ogen uitwrijft bij het lezen van de voorgaande regels, zich herinnerend, dat we een tijd geleden nogal kritisch schreven over de zucht naar projecten. Nu, wrijft uw ogen maar goed uit, want we spreken onszelf niet tegen. We hebben wel degelijk wat ,,Zij beleefden hun, door de normale maatschappij niet of nauwelijks aan vaarde, opvattingen en gebruiken slechts drie dagen lang massaal en semi-legaal. Na het festival nemen zij ieder voor zich een stuk van de grote afrastering met zich mee: Hun taal, omgangsvor men, gebruiken, kleding. Het festival was een driedaags proef verlof voor vreemde vogels. Maar waar moeten we heen met het Kralingse Bos na het Kralingse Bos Is daarover nagedacht of zijn er geen problemen Wij zien er tenminste één: dat van de drugs. Als de vrijheid van het festi val een uiting van tolerantie was, is het er een van merkwaardige herkomst. Er is wel gezegd, dat het enige gevaar van soft drugs is, dat je er door in de gevangenis kunt komen. Of dat waar of niet waar is, doet in dit geval niet terzake. tegen een bepaald soort projecten. Wij en de Kerk hier ook hebben iets, nee heel veel, tegen projecten die eenzijdig, zonder overleg met de Kerk in Rwanda, in Europa worden vastgesteld en dan eenvoudigweg aan de kerk hier worden opgelegd, soms dwars tegen haar eigen planning in. Iemand uit Europa brengt een bezoek aan Rwanda en maakt kennis met het evangelisatiewerk in een gebied, waar nog maar weinig christenen wonen. Enkele maanden later is er geld be schikbaar om er een Kerk te bouwen: het geld moet daarvoor gebruikt worden en nergens anders voor. Maar de Kerk, in haar algemene planning, was nog niet aan die plaats toe. Dit project door kruiste de plannen van de Kerk en zette in andere gemeenten, waar men veel meer aan kerkbouw toe was, kwaad bloed. Een ander in Europa hoort over de medische nood in Rwanda en hij besluit geld bijeen te brengen voor de uit breiding van een polikliniek tot een klein ziekenhuis. Dit gaat dwars tegen de plannen van de medische dienst in; maar het ziekenhuis komt er wel. En nu zit ieder met de handen in het haar, want er moet een dokter komen, en wie zal dat betalen Dit zijn maar een paar voorbeelden van hoe het niet moet, van projecten, die stellig zijn ingegeven door een goed hart en die met enthousiasme worden Uitgewerkt. Maar die tot gevolg hebben, dat ook op andere punten gemaakte plannen niet kunnen doorgaan, omdat je een gulden maar één keer kunt uit geven. Wie zal uitmaken wat urgent is en wat er gedaan moeten worden. Eén of andere buitenstaander in Europa, of de Kerk in Rwanda We dachten, dat het antwoord niet moeilijk moest zijn. Projecten Ja zeker De Kerk zit vol projecten, vol initiatieven. Er moet enorm veel gedaan worden. Te veel voor het weinige geld, dat er maar be schikbaar is. Daarom moet dat beetje ook zo zuinig en zo zinnig mogelijk besteed en gebruikt worden. We hopen, dat er veel gemeenten zijn, die buiten hun gewone zendings begroting om uit het bovenstaande een project zullen weten te vinden om zich eens extra voor in te zetten. Ze werken daarmee mee in het door de Kerk in Rwanda geplande werk. We wensen u er veel vreugde bij Josien en Kees Overdulve. Belangrijk is, dat dit gevaar in het Bos niet bestond. Een niet te schatten aantal van duizenden weken gevange nisstraf is aan de festivalgangers 'ont houden'. Wat is het gevolg van deze Tolerantie a la Kralingen Het is niet onze bedoeling voor straf te pleiten, maar we kunnen niet langs het eigenaardige verschijnsel heen, dat de autoriteiten het roken van marihuana door individuen zeer zwaar straffen, doch het toelaten wanneer datzelfde roken in massa binnen een afrastering gebeurt. Hoeveel festivalgangers zijn op deze manier in staat gesteld voor het eerst kennis te maken met een ver dovend middel, dat onder de opium wet valt en waarvan de bestrijders zeg gen het verslavingseffect en het gevaar van overstappen op 'hard drugs' het meest te vrezen De gelegenheid maakt de dief, zegt men. Als de Rotterdamse autoriteiten dat onderschrijven, zijn er drie moge lijkheden: Men is het niet eens met de bestrij ders; men is het er wel mee eens, maar knijpt twee ogen dicht; men introdu ceert een dubbel moraal. In het eerste geval moet men iets aan de wet doen, in het tweede geval 'geeft men gele genheid'. In het derde geval is er sprake van een hyprocriete vervaging van normen, die aanmoedigt wat verboden is om vervolgens te verbieden wat aangemoe digd werd. Het is op zijn minst allemaal niet duidelijk'." A.D. Toerusting in het Evangelisatie- centrum te Baarn. Themadagen voor predikanten. Voor de hieronder genoemde thema dagen voor predikanten kunnen nog op- beperkte schaal deelnemers worden in geschreven. Op donderdag 1 oktober is het on derwerp: „De kerk is niet meer wat ze vroeger was Dan zullen predikan ten en non-conformistische jongeren met elkaar spreken over vragen als: wat moet er aan de kerk veranderen Wat doen we met de inzichten van jongeren Medewerking zullen verlenen: Ds. C. M. Boerma, voorzitter van de Bond van Geref. Jeugdverenigingen, Christine van Dam, Ben Dubbeldam, Henk de Graaf, de heer en mevrouw Noorlander. De tweede bijeenkomst is op donder dag 29 oktober. Thema: „L'église c'est moi - Ben ik de kerk Verwacht de gemeente niet dat de predikant ,,de kerk" is In hoeverre moet die verwachting waar gemaakt worden Zijn er kriteria om tot een betere taakverdeling te komen Waar en hoe beginnen we met veranderingen Medewerking verleent mej. Ds. E. G. van Egmond. Voor deze bijeenkomst wordt de in houd van het rapport ,,Kerk in perspek- tiefbekend verondersteld. De algemene leiding van beide dagen hebben Ds. H. J. Bavinck en mejuffrouw G. M. R. Jonker. Tijdsduur: 10.15-16.30 uur. Deelnemersprijs: 8,50 per dag. Kerker aadsleden. Deze bijeenkomsten zijn bestemd voor kerkeraadsleden - niet voor predi kanten - die door informatie en ge sprek meer zicht willen krijgen op de vragen van kerk en samenleving, om daardoor beter voor het werk in de kerk toegerust te zijn. Zaterdag 5 september: „De agenda van de kerkeraad" Ds. P. B. Suurmond zal de vraag inleiden: Is er verband tussen de agenda van de gemeenteraad en die van de kerkeraad Deze dag is een herhaling van de bijeenkomsten op 11 oktober. 1969 en 14 maart 1970. Leiding: Ds. H. J. Bavinck en mejuf frouw G. M. R. Jonker. Tijdsduur: 10.15-17.30 uur. De deelnemersprijs bedraagt 10. inklusief warme maaltijd en lunchpakket. Gezien de grote belangstelling van vorig jaar moeten wij als voorwaarde stellen dat uit elke kerkeraad maximaal 4 personen deelnemen. Leid(st)ers van gesprekskringen. In allerlei plaatsen bestaan gespreks kringen, die geheel of gedeeltelijk uit buitenkerkelijken bestaan. Wij willen graag een gelegenheid scheppen om van eikaars opzet en er varingen op de hoogte te raken en samen lijnen te vinden in dit werk. Gespreksonderwerpen zullen zijn: „Welke onderwerpen komen op de kring aan de orde Hoe leid ik het gesprek Leiding: Ds. H. J. Bavinck en mejuf frouw G. M. R. Jonker. Datum: zaterdag 10 oktober van 10.15-17.30 uur. Deelnemersprijs: 10.inklusief warme maaltijd en lunchpakket. Leidsters van vrouwenkringen. Voor hen die leiding geven aan een vrouwenkring met een evangeliserend karakter is deze dag een gelegenheid om gezamenlijk na te gaan hoe een kring zo goed mogelijk kan funktioneren. Programma 1. Bijbelbespreking met richtlijnen voor de praktijk. 2. Plaats en taak van de leidster in de groep (vragen als: bestaat de .ideale" groep Binding aan de leid ster Waarom wel of geen nieuwe leden Leiding: Ds. H. J. Bavinck en mejuf frouw G. M. R. Jonker. Datum: dinsdag 6 oktober van 10.30- 19.00 uur. Kosten: 10. inklusief warme maaltijd en broodmaaltijd. Evangelisatieouderlingen. Voor hen die pas als evangelisatie ouderling bevestigd werden wordt een bijeenkomst belegd op zaterdag 24 ok tober. We willen op deze dag door infor matie en gesprek gezamenlijk bezig zijn met vragen die door het werk worden opgeroepen. Programma 1. Plaats en taak van de evangelisatieouderling. 2. Vrije vragen van deelnemers. Ds. P. B. Suurmond verleent aan deze dag zijn medewerking. Leiding: Ds. H. J. Bavinck en mejuf frouw G. M. R. Jonker. Tijdsduur: 10.15-17.30 uur. De deelnemersprijs bedraagt 10. inklusief warme maaltijd en lunch pakket. Zondagklubmedew erkers. Voor al deze medewerkers wordt een weekend gehouden op 17/18 oktober. Wij zullen gezamenlijk bezig zijn met het ,,wat" en ,,hoe" van de bijbelver- telling. Medewerking verleent de heer O. P. Verveld, paedagoog. Leiding: Mej. T. van Harten. Deelnemersprijs: 19.50. Nadere bijzonderheden worden t.z.t. gepubliceerd in ,,De Elerdersfluit" en „Weerklank". Intekening voor al deze bijeenkom sten bij het Evangelisatiecentrum, post bus 71, Baarn. Giro 52 53 10. (Per giro minstens een week tevoren storten). (bureau J. D. de Vriesstraat 8, Bergum (Fr.) houdt haar jaarlijkse bondsvergadering D.V. op zaterdag 12 september e.k. in de Salvatorikerk, Willem de Zwijger laan, Alphen a.d. Rijn. Aanvang 10 uur. Dr. H. B. Weijland, geref. pred. te Arnhem, zal spreken over „Kerk en Belijdenis" Belangstellenden, zowel mannen als vrouwen zijn van harte welkom. 54) door Jan Lourense ,,Wat zeg je me nou Wat is ons landje toch klein, hé In het verdere verloop van het gesprek blijkt, dat De Fouw commissionair in granen is en ook een enkel bepaald bakkersartikel pousseert. Intussen heeft zijn vrouw in de keuken een stevig maal gereed gemaakt, dat zij binnen brengt. „Maar, juffrouw, ik ben hier ingekwartierd zonder de kost. Ik heb nagenoeg een hele keuken tot mijn beschikking, 'k Heb ook nog brood in mijn ransel". „Ik weet wel, dat je zonder de kost bent. Maar vanavond eet je van ons. Je moet 's morgens al erg vroeg op zeker „Ja. Vóór vijf uur. Maar u stoort zich niet aan mij. Als ik een wekker van u krijg red ik mijzelf wel". „Om vijf uur En hoe laat 's avonds klaar „Ik weet de dienst hier nog niet. Maar dat zal wel een uur of zeven zijn". „Wat een lange dag „Ik zal in de voor- en namiddag wel een paar uur vrij hebben. In Nieuw Namen was ik assistent van de kok en daar was de regeling zo. 't Zal hier niet veel verschillen". De avond vliegt om, met praten, vragen en antwoorden. „We boffe", zegt de vrouw, als Kees naar de hem toegewezen slaapkamer is gegaan. „Een nette jongen. Je kunt minder krijgen. Als ik tenminste Stien Jansen hoor, nou, die heeft er vier op zolder, nou, er zijn me een paar lieverdjes onder „Morge, tante". „Sanne Er is een jong meisje van een twintig jaar in de kamer gekomen. Mantel heeft zij in de gang al uitgetrokken en muts opgehangen. „Is die soldaat gearriveerd Ik zag aan de kap stok iets als een soort tas hangen". „Zo, die heeft hij dan vergeten, mee naar boven te nemen. Hij heeft alles keurig in zijn kamertje opgeborgen. Ja, gisteravond kwam hij binnenvallen. Een nette jongen. Hij kwam uit Nieuw Namen, waar hij ook in de keuken werkte. Maar hier is hij de kok". „Nog jong „Ja, zo oud als jij, denk ik. Hij woont in Middel burg. Bakkerszoon. Is het koud Je hebt zo'n kleur". Tante De Fouw zegt niet te veel. Het meisje heeft een frisse kleur. Het haar is donkerblond. De ogen blauw. Een heldere oogopslag. Lief, vrien delijk gezichtje. Niet knap. Ook niet onknap. Zij heet Sanne Leenhouts. Haar moeder is een zuster van juffrouw De Fouw. Zij woont een minuut of zeven fietsen buiten Breskens. Haar ouders hebben een kleine boerderij. Zij heeft ook nog een oudere zuster. Ook nog een bioer. Enkele malen per week komt zij in de morgenuren bij haar tante wat huis werk verrichten. Om ongeveer half tien is zij bezig het vertrekje, waar Kees is ondergebracht, wat te kuisen, als zij een stap op de trap verneemt, de deur opengaat en een soldaat binnenkomt. „Goeie morge", zegt hij. „Neem me niet kwalijk. Ik wist niet, dat u hier bezig was. Mijn naam is Kees Israël. Uit Middelburg. U is zeker het nichtje van de juffrouw hier Hij strekt de hand uit. „Sanne Leenhouts. Ja, ik ben een nichtje. Hoe weet u dat ,,'k Heb gisteravond al zoveel van u gehoord, dat ik er vannacht niet van slapen kon". Een parelende lach van Sanne, die een rij mooie, spierwitte tanden laat zien. „Ben ik zó zwart gemaakt „Dat beweer ik toch niet 'k Heb niets dan goeds van u gehoord". Beneden aan de trap de stem van tante: „Sanne, koffie „We gaan koffiedrinken", zegt Sanne. „Dat is beter dan onzin verkopen". „We gaan koffiedrinken U wordt alleen ge roepen". „Weet tante, dat u hier is ,,'k Heb haar vanmorgen nog niet gezien". „Ga maar mee. Waar koffie is voor drie is er ook wel voor vier man. Oom is er, geloof ik, ook". „Ik kan toch zo maar niet meegaan „Natuurlijk wel. Tante is gastvrij, hoor". „O ja, die ervaring heb ik al". „Nou dan Ze lopen naar beneden. Tante is alleen. De Fouw is er niet. „Juffrouw De Fouw, ik ben door uw nichtje meegesleept naar hier". „Jongen, ik wist niet, dat je thuis was. Ga zitten. Koffie genoeg. Een paar uur vrij „Ja, 's morgens en 's middags, zoals ik dacht. Mijn assistenten ruimen de boel wel op. De kok is heer en meester". Kees lacht smakelijk. En... let op Sanne, die handig koffie inschenkt. Da's een lief meisje. Es kijken: neen, geen ring aan haar vinger; alleen een sierringetje. Het is opvallend (en Kees vindt het onverklaar baar) dat de compagnieskok in nauwelijks een week „kind in huis" is. Hij is zondag met zijn hospes en hospita naar de kerk geweest. Hij spreekt Sanne minstens driemaal per week. Hij vertelt van huis en van de zaak. „Ik heb naar huis geschreven, dat ik een tweede moeder heb", lacht hij, als zij op een morgen weer gezamenlijk koffie drinken. „Je moet het nu niet te mooi maken, Kees", vindt juffrouw De Fouw. Zij noemt hem sinds enkele dagen bij voor voornaam. „Te mooi Het is nog niet mooi genoeg. U weet niet half, wat het voor een soldaat betekent een goed tehuis te hebben. Ik vind trouwens de bevol king hier reusachtig. In Oost-Zeeuws-Vlaanderen ook wel, maar 't is hier anders, 'k weet het niet. Echt Vlaams wordt hier ook niet gesproken. „Er is een machtig verschil tussen Oost en West, tenminste wat de grensstreken betreft. Terneuzen en Axel bijvoorbeeld lijken veel op Breskens en Schoondijke. En bepaald Vlaams spreken doen we hier niet, al kunnen we moeilijk met Hollands over weg". (wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1970 | | pagina 2