KERK
nenomde VAN VLISSI NGEN
Zestig jaar „Spel van verkennen" in Nederland
P. SINKE
Kerknieuws
EREDIENST
Voor het eervol
verzorgen van
begrafenissen
KARISIMBI
VRIJDAG 26 JUNI
Petruskerk:
2.45 uur n.m. Ds. J. W. Genuït (huw.
bev. van 't bruidspaar Wisse-Not-
schaele)
St. Jacobskerk:
3.00 uur n.m. Ds. H. Groeneveld (huw.
bev. van 't bruidspaar Castel-Koppejan)
Petruskerk:
4.30 uur n.m. Ds. J. W. Genuït (huw.
bev. van 't bruidspaar Franke-Lobbezoo)
ZONDAG 28 JUNI
Petruskerk:
9.30 uur v.m. Ds. C. J. v. d. Meulen
te Drachten.
7.00 uur n.m. Ds. C. J. v. d. Meulen.
Huishoudschool Paauwenburg:
10.00 uur v.m. Ds. H. Groeneveld, H.
Avondmaal.
5.00 uur n.m. Ds. H. Groeneveld, H.
Avondmaal en Dankzegging.
Collecte: Voor de Kerk.
Wordt uitgezonden naar Bethesda.
Ter Reede:
7.00 uur n.m. de heer C. Dronkers
OPMERKINGEN
1. Op vrijdag 26 juni vinden 3 huwelijks
bevestigingsdiensten plaats. Het is
jammer, dat de bruidsparen er allen
niet voor voelden in één dienst de zegen
van God over hun huwelijk te vragen,
vandaar dat één dienst in de St. Jacobs
kerk belegd moest worden. De kerk
voogdij van de Hervormde Gemeente
was zo vriendelijk ons haar kerkgebouw
ter beschikking te stellen.
Wellicht is 't dienstig toekomstige
bruidsparen erop attent te maken, dat
zij - alvorens hun trouwkaarten te laten
drukken - op 't Kerkelijk Bureau een
huwelijksaanvrage hebben te doen. Dan
kan bij meerdere aanvragen op één dag
na overleg het definitieve uur voor de
huwelijksbevestiging plaats vinden. Het
Kerkelijk Bureau is geopend op vrijdag
van 4-5 en van 7-8 uur.
2. Een oud-collega van Ds. Genuït gaat
in de Petruskerk deze hele zondag in
de diensten voor, daar ik i.v.m. de
viering van het H. Avondmaal op Paau
wenburg de hele zondag daar de dien
sten heb te leiden. Ds. v. d. Meulen
logeert aan de Tobagolaan en ik weet
haast wel zeker, dat vele gezamenlijke
herinneringen aan Drachten zullen wor
den opgehaald. Of Ds. Genuït en zijn
vrouw dan ook weer terug zullen ver
langen naar hun vorige gemeente, dat
betwijfel ik, want ik meen te mogen
weten, dat zij het hier in Vlissingen
uitstekend naar de zin hebben. Of dat
aan u (en mij) ligt óf aan deze fijne
stad met haar boulevard, dat laat ik
nu maar in het midden.
VAKANTIE PREDIKANTEN
Deze is als volgt geregeld: de maand
juli Ds. H. Groeneveld; vanaf 18 juli t/m
8 augustus Ds. J. W. Genuït (eind augus
tus/begin september nog een week).
I.v.m. de vakantie van onze schoolgaan
de kinderen viel het niet te voorkomen,
dat wij gedurende een aantal dagen aan
't eind van de maand juli beide tegelijker
tijd afwezig zijn. We zullen maar hopen,
dat er niets bijzonders voorvalt, waarbij
onze aanwezigheid toch wel gewenst zal
zijn.
Overigens weet u, dat u dan contact
kunt opnemen met uw wijkouderling.
Gaarne wensen we u, voorzover u op
vakantie kunt gaan, een fijne tijd toe, zo
als wij overtuigd zijn, dat u 't ons toe
wenst. H.Gr.
UITSLAG VERKIEZING
AMBTSDRAGERS
Door de gemeente zijn verkozen en door
de kerkeraad zijn benoemd de volgende
brs. en zrs. tot ouderling:
H. v. Belle, Bouwen Ewoutstraat 52;
P. Brouwer, Paul Krugerstraat 189;
A. A. Hillebrand, Nieuwstraat 1;
P. A. Nourik-van Rij, Cont. Huygenslaan 8;
A. Polderman, Hogeweg 98;
P. Sinke, Kasteelstraat 82;
D. Stroo, Gerbrandystraat 81;
J. Vreeke, v. Nispenplein 12;
A. L. Willeboordse, Rembrandtlaan 58;
P. C. Woltering, Joh. Vermeerlaan 30.
Tot diaken:
W. Bakker, Bonedijkestraat 87;
H. S. Dekker-Sanderse, Groen v. Prinste-
rerlaan 25;
G. W. Geeve, Hogeweg 117;
C. J. Joosse-Wessel, v. Hallstraat 77;
C. D. v. Noppen. W. Klooslaan 36;
F. D. G. Prins, De Visserstraat 11;
C. G. E. Schout, v. Bossestraat 5.
Tevens zijn door de kerkeraad benoemd
tot jeugdouderling:
H. J. Boerma, Bloemenlaan 50;
P. Poppe, St. Kruislaan 79;
G. Smit-Doelman, Singel 171.
Inmiddels is bij de kerkeraad bericht
binnen gekomen, dat voor hun benoeming
hebben bedankt de brs. A. L. Willeboord
se als ouderling en G. W. Geeve en C. D.
v. Noppen als diaken, terwijl op hun ver
zoek ontheffing werd verleend aan de brs.
P. C. Woltering en H. J. Boerma.
Daar - gezien de uitslag van de ver
kiezing - nog een aantal brs. en zrs. be
noembaar waren, heeft de kerkeraad de
volgende benoemd: A. M. v. Leeuwen-v.
Dijk, Pr. Rooseveltlaan 120 en P. C.
Louws, Gerard Doulaan 3, tot ouderling
en A. de Buck, Schoolstraat 10 en J. Joosse,
Mackaystraat 69 tot diaken.
Het jeugdouderlingen-convent zal zich
nog beraden op een nieuwe voordracht
aan de kerkeraad voor de vakature ont
staan door de ontheffingsverlening aan b.r.
H. J. Boerma.
H.Gr.
OVERLEG MET HERVORMDE
KERKERAAD II.
Zoals we u de vorige maal beloofd heb
ben, willen we nu trachten u enkele din
gen te vertellen over het gezamenlijk over
leg van de Herv. en Geref. Kerkeraad.
Zoals dat meestal gaat, is er een veelheid
van opmerkingen gemaakt, en een woorde
lijk verslag mag u dan van mij ook niet
verwachten. Toch zijn er naar aanleiding
van de gesprekken, die in de verschillende
groepen gevoerd zijn, enkele concrete pun
ten te noemen. Men was algemeen van
oordeel dat regelmatig contact zeer belang
rijk is. We kunnen niet langer vrijblijvend
tegenover elkaar staan.
Een regelmatige open gedachtenwisseling
zal tot resultaat hebben dat men over en
weer leert ontdekken wat de andere be
weegt. Er is vaak nog een verkeerd beeld
over de ander. Daarom is regelmatig con
tact zeker noodzakelijk. We kunnen niet
meer om elkaar heen en om de wereld
heen. Dat betekent niet, dat we de ver
schillen moeten verdoezelen, maar wel dat
we in wederzijds vertrouwen, gebaseerd op
de onvergankelijke trouw van onze Heer,
elkaar moeten zoeken.
Besloten werd een brief te sturen naar
de jeugdverbanden van beide gemeenten,
met 't verzoek na te gaan of er mogelijk
heden zijn tot nauwere samenwerking op
't gebied van het jeugdwerk.
Tevens is besloten naar eikaars vergade
ringen vertegenwoordigers te zenden.
Ook zal nagegaan worden in hoeverre
't mogelijk is op 't gebied van de evange
lisatie nauwer samen te werken.
In de komende winter zal getracht wor
den gezamenlijke gespreksgroepen te vor
men, opdat ook op 't grondvlak (de ge
meente) nader contact zal ontstaan. Moge
lijk kunnen de gespreksgroepen wijksgewij-
ze gevormd worden. Ook is breedvoerig
gesproken over gezamenlijke kerkdiensten.
Aan de beide moderamina werd opgedra
gen hierover een plan op te stellen. Moge
lijk kunnen in de toekomst periodiek ge
zamenlijke avonddiensten worden gehouden
in beide kerken (Johannes- en Petruskerk).
Dit zijn zo enkele concrete punten uit
't gezamenlijk overleg. Het begin is er.
Het gaat er nu om, deze punten nader uit
te werken.
Op donderdagavond 20 augustus a.s., 8
uur, wordt in 't Anker de tweede ver
gadering gehouden, waar Ds. J. v. d. Berg
zal spreken over: ,,Wat beweegt ons in
deze tijd als vrijzinnig-hervormden"
Zoals duidelijk uitkwam op de vorige
vergadering is dit voor ons besef ,,het hete
hangijzer". Willen alle ambtsdragers deze
avond vrij houden Misschien is 't moge
lijk in een later stadium ook de gemeente
leden bij dit gesprek te betrekken. Want
ongetwijfeld zullen er gemeenteleden zijn,
die hiervoor belangstelling hebben. Maar
't zal zeker mogelijk zijn hierover verder
te praten in de op te richten gemeente
kringen.
Moge dit begin er toe leiden, dat we
elkaar bij Gods Woord vinden als ge
meenten van Jezus Christus, wie het ernst
is de muren van gescheidenheid te ver
breken. Laten we hierbij ook bidden om
de H. Geest. Die alléén ons leiden kan tot
de werkelijke eenheid in Christus, zodat
we ons ook voor elkaar verantwoordelijk
weten.
Hij zegene onze plannen en make ons
gehoorzaam in Zijn dienst.
T W G
ONTVANGEN J
Gift mw. L. ƒ5.mej. L. ƒ5.fam. B.
10.-.
Standactie 1970 na le buslichting, 99
stroken.
De Zendingscommissie.
GIRO- EN BANKREKENING
ADRESSEN ENZ,
Girono. van de Geref. Kerk te Vlissingen:
24 34 23.
Bankrekening van de Geref. Kerk te Vlis
singen: Algemene Bank Nederland NV,
Vlissingen.
Actie-comité ,Geef Paauwenburg een hart',
Giro Raiffeisenbank, kantoor Paauwenburg
15 90 208.
Girono. penningmeester Zendingscommissie
Geref. Kerk: 56 96 92.
Girono. tnv Diaconie Geref. Kerk te Vlis
singen: 34 71 23.
Girono. Stichting voor Christelijke Gezins
verzorging te Vlissingen: 36 18 56.
Wijkpredikant zuiderwijk: Ds H. Groene
veld, Badhuisstraat 119, tel. 26 82.
Scriba: G. v. d. Boogaard, Colijnstraat 5,
Vlissingen, telefoon 01184-3856.
Wijkpredikant noorderwijk: Ds. J. W.
Genuït, Tobagolaan 17, tel. 3482.
2e scriba: H. B. Woltering, Vrijdomweg 14.
Koster: J. Lolkema, Rochussenstraat 2,
telefoon 4271.
Kerkelijk bureau: G. Huser, Paul Kruger
straat 142, tel. 4793. Zitting voor doop- en
huwelijksaanvragen, attestaties, verhuizin
gen, enz. vrijdag van 16 tot 17 uur en van
19 tot 20 uur in het kerkelijk bureau, in
gang Dr. Ottestraat.
Christelijke Wijkverpleging Oranje-Groene
Kruis':
zr. Jo de Klerk, Hogeweg, tel. 2040;
zr. G. v. d. Ende, Schaepmanstraat 51,
tel. 4221.
Stichting voor Christelijke Gezinsverzor
ging te Vlissingen: Ravensteinplein 2, tel.
4112 (b.g.g. 3193, 3061, 2548, 3254).
Abonnementen en advertenties: Wil Stroo,
Kasteelstraat 90 bóv.. tel. 2899.
Gronummer voor abonnementen Zeeuwse
Kerkbode: Geref. Kerk Vlissingen, post
rekening 24 34 23.
Kasteelstraat 82 - Vlissingen
Tel. 01184-2760
vervolg van pag. 2
als kinderen, die Ik aan uw zorg
toevertrouwde.
6. Gij zult eerbied hebben voor het
leven van uw naaste. Ook hij be
hoort Mij toe. Ook hem heb ik ge
schapen naar mijn Beeld. Ook voor
hem is Jezus gestorven en opgestaan.
Zijn leven moogt gij niet aantasten
en vernietigen.
7. Ik heb u geschapen naar Mijn beeld,
man en vrouw. Gij zult elkaar in het
huwelijk liefhebben en trouw blijven.
Gij zult elkaar als jongens en meis
jes, als mannen en vrouwen eer
biedigen en elkaar niet tot object
verlagen.
8. Weet dat gij geen eigepaars maar
rentmeesters zijt van wat Ik u toe
vertrouwde. De aarde en haar vol
heid behoren Mij toe. Ge kunt niet
Bij allerlei gelegenheden treffen wij
padvinders aan. Na het défilé op ko
ninginnedag in de paleistuin van Soest-
dijk hebt u ze kunnen zien en op vele
plaatsen bij het vlaghijsen op 4 en 5
mei. Ze komen eenmaal per jaar langs
in het kader van de actie „Heitje voor
een karweitje".
Na een kerstviering brengen ze fruit
bij zieken, kortom op diverse momenten
zijn ze paraat.
Dat is de buitenkant. Het eigenlijke
ligt echter in de wekelijkse bijeenkomst
van horde, troep of stam.
Lustrumviering.
Het jaar 1970 is jubileumjaar. Zestig
jaar geleden werd het „spel van ver
kennen" van Baden Powell ook in
Nederland geïntroduceerd. Nog steeds
worden miljoenen meisjes en jongens
in de gehele wereld er door geboeid.
Hoe is het mogelijk, dat de padvinders-
beweging in ons land 120.000 jongeren
in zich verenigtJeugdwerkvormen
komen en gaan, maar scouting is ge
bleven. De beweging stelt zich ten doel
karaktervorming door middel van een
plezierige vrijetijdsbesteding. In verband
met het jubileum zijn activiteiten op
touw gezet, waarvan wij noemen het
Nationaal Waterkamp in Vinkeveen en
Jongensstad in Ommen.
Bonte verscheidenheid.
Het spel van verkennen biedt voor
meisjes en jongens vele mogelijkheden
zoals natuuronderzoek, grote en kleine
spelen, kamperen, creatief bezig zijn,
pionieren, het maken van een groeps-
blad, het meedoen aan een ontwikke
lingsproject, discussiegroepen. Dat de
padvindersbeweging bij de tijd wil zijn
blijkt wel uit de onlangs verschenen
folder „Naar de maan".
Mij en het geld tegelijkertijd die
nen. Gij zult geven en altijd op
nieuw geven.
9. Gij zult in uw omgang met elkaar
de waarheid en het recht liefhebben
en in uw spreken over uw naaste
opreicht en betrouwbaar zijn. Uw ja
zij ja en uw neen neen.
10. Gij zult uw naaste geven wat hem
toekomt en in uw hart geen afgunst
toelaten. Aan Mij, de God van uw
leven ,zult gij uw hart en uw leven
geven. Ik ben de Heer
Hoofdsom: Gij zult Mij, uw bondgenoot
en uw Bevrijder, liefhebben met heel
uw hart en met heel uw verstand en
met al de kracht, waarover gij beschikt
en gij zult uw naaste liefhebben, want
hij is gelijk als gij.
Ik ben de Heer
Natuurlijk wordt het programma aan
gepast aan de leeftijdsgroepen. Ze be
ginnen als welpen (8-11 jaar), gaan
door naar de verkenners (12-15 jaar)
en eventueel daarna naar de voortrek
kers.
Eenheid in verscheidenheid.
In ons land bestaan vier scoutsorga
nisaties nl. „De Nederlandse Padvin
ders" (N.P.V.), het Nederlands Pad-
vindsters Gilde (N.P.G.), de Katho
lieke Verkenners (K.V.) en de Neder
landse Gidsen (N.G.). Er is een samen
werkingsverband in de federatie Scou
ting Nederland.
Protestants-christelijke groepen tref
fen we aan in N.P.V. en N.P.G.
De N.P.V. kent sinds jaar en dag
de zogenaamde X-groepen (spreek uit:
Chi, naar de eerste letter van het Griek
se woord voor, Christus) en bovendien
nog specifieke Leger des Heils-, Doops
gezinde- en Adventgroepen.
De X-groepen hebben veelal een her
vormde, gereformeerde of interkerkelijke
inslag, hoewel ze lang niet altijd een
officiële band met plaatselijke kerken
hebben. De X-groepen zijn binnen de
N.P.V. verenigd in een nationale com
missie, bestaande uit Ds. A. W. Lende
rink te Rotterdam (voorzitter), Ir. H.
Tiemersma te Velp, Ds. W. J. van der
Waal te Sint Nicolaasga, Drs. Tj.
Meijer te Hilversum en L. van der Jagt
te Barendrecht (secretaris).
Geestelijke begeleiding.
In de gewesten zijn functionarissen
voor de geestelijke begeleiding zoals de
gereformeerde predikanten Ds. C. W.
Plooy te Dokkum (Friesland) en Ds.
J. van Wattum te Nunspeet (Gelder
land). De X-groepen zijn geïntegreerd
in de N.P.V. Ten behoeve van deze
groepen en andere groepen, die daar
prijs op stellen, wordt gezorgd voor
geestelijke begeleiding vanuit de Werk
groep Geestelijke Training. Dit behelst
o.a. het houden van bijeenkomsten, het
beschikbaar stellen van „handreikin
gen", liederen, enz.
In de groepen is er een grote ver
scheidenheid in aanpak. Bij de ene
groep is het protestants-christelijke ele
ment beperkt tot het houden van een
„aandacht" in het zomerkamp, terwijl bij
een andere groep het evangelisatorische
element sterk uitkomt.
Pluriformiteit in godsdienstige uitin
gen dus.
Voor alle belevingen is er ruimte in
de N.P.V. Het houdt vaak verband met
de plaatselijke situatie. Die verscheiden
heid wordt gezien als een positieve in
breng in het geheel van de padvinders
beweging.
Vormingswerk.
Grote aandacht wordt geschonken
aan de training en vorming van leidsters
en leiders. Zij zullen het moeten „ver
talen" naar de meisjes en jongens toe.
2
De aprilmaand is in Rwanda volop
de natte tijd. De tijd van hard werken
voor de vrouwen op de ruggen van de
vele heuvels. Zij zijn het, die samen met
hun mannen, de aarde gereed gemaakt
hebben voor de sorgo, de bonen en de
maïs, zodra de eerste regens vielen. Tot
nog toe is alles voorspoedig gegaan. Er
waren niet teveel slagregens en geen
te aanhoudende buien. Er was nog ge
noeg zon, en nu, eind april, lopen de
vrouwen weer overal tussen het frisse
groen te wieden om de oogst, straks
in juli, zo voordelig mogelijk te doen
slagen.
Ja, het is de drukste tijd van het jaar
voor de Rwandese vrouw. De tijd, om
geen tijd te hebben dinsdagmorgen aan
wezig te zijn als „Abakorerana" haar
wekelijkse vergaderuur houdt. Er
kwamen de laatste dinsdagen zo weinig
vrouwen, dat we voor de gezelligheid
maar op de voorbarza van ons huis
bleven, met uitzicht op de markt, die
ook dinsdag gehouden wordt. Dat geeft
een gezellige drukte en overvloed aan
praatstof.
Komen we dus alleen maar voor de
gezelligheid bij elkaar O nee, we pro
beren de vrouwen wat aan het praten
te krijgen met behulp van een bijbel
studie. Samen met de presidente hebben
we de vragen grondig voorbereid. En
elke week hopen we maar, dat er iets
van terecht komt. Deze week waren
we met z'n achten en het leek werkelijk
Het vormingskarakter van scouting
krijgt steeds meer de aandacht. Het
vormen van de meisjes en jongens voor
hun taak in het leven gebeurt ook in
de padvindersbeweiging, waar immers
het klimaat aanwezig is om ze méér te
bieden dan alleen het spel spelen.
In dit verband wordt gedacht aan
onderwerpen zoals het engagement,
critische benadering van bestaande
tegenstellingen, ontwikkelingshulp, oor
log en vrede, sexualiteit, enz.
Van de leidsters en leiders wordt
veel verwacht. Hun taak zal er in de
toekomst niet gemakkelijker op worden.
Zij zien echter deze taak als een mooie
vorm van jeugdwerk.
L. van der Jagt.
Schrijver van dit artikel is de heer
L. van der Jagt, staffunctionaris op
het Nationaal Hoofdkwartier van
de Vereniging „De Nederlandse
Padvinders", Zeestraat 76 te Den
Haag, speciaal voor de protestant-
christelijke groepen.
Mocht u naar aanleiding hiervan
vragen hebben, dan is hij gaarne
bereid deze te beantwoorden.
XXV
even goed te gaan. De presidente gaf
tijd genoeg om te praten. Men deed
mee, en wist waar 't over ging: de ver
schijning van de Here Jezus aan de
triestige discipelen. Luc. 24 45: „Toen
opende Hij hun verstand, zodat ze de
Schriften begrepen". En toen, juist bij
de vraag waarover we zo graag de
dames uitgebreid aan 't praten wilden
hebben: „Wat is de Bijbel voor ons
slonk alle aandacht weg tot niets. Eén
van de vrouwen zat plotseling te schui
felen en te zoeken. Een hand sloeg
voor de mond met een verschrikt oe-oe-
oe. Het was weg, helemaal weg Een
doosje lucifers, net gekocht op de markt,
vlak voordat ze hier kwam, oe-oe-oe...
Eén frank (3 cent) naar de vaantjes
Een vodje (zakdoek-geldbewaarder)
werd nog eens omzichtig uitgeklopt,
maar nee, er viel niets uit. Wat nu
Iedereen aan 't raad verschaffen of aan
't uitvissen hoe ze precies gelopen had
hierheen. Overladen met raadgevingen
ging ze tenslotte zoeken. Ja heus, zoe
ken naar één doosje lucifers.
En onze bijbelstudie uiteraard ook
naar de vaantjes. Of niet Wat weten
wij er feitelijk van hoe Gods Woord
werkt Weet u, wat wij weten, u en
wij Dat het belachelijk is te denken,
dat deze vrouwen „studie" zouden
kunnen maken (of meemaken) van de
Bijbel. Wat wij weten, dat is, dat er
maar heel weinig vrouwen lezen kun
nen. Het is dus ronduit dwaas aan een
vrouw te vragen: wat is de Bijbel voor
u Er zijn maar heel weinig gezinnen,
waar een Bijbel in huis is; en als er een
is, dan is hij eigendom van de man om
er 's zondags mee naar de kerk te gaan.
O, wij weten zóveel na een paar jaar
„ervaring" in Rwanda. Eigenlijk te veel
om nog iets te durven ondernemen. Wat
zijn we begonnen met onze Abakore
rana
Bent u niet een beetje geschrokken
van de waarde, die één doosje lucifers
heeft Hebt u zich mogelijk afgevraagd:
maar waarom aan die vrouw niet vlug
een nieuw doosje gegeven Dan was
de storing meteen verholpen en de
bijbelstudie had door kunnen gaan Of
misschien denkt u nog verder: waar
één frank zo node verloren kan raken,
waarom laten ze dan honderd franken
betalen door die arme mensen voor een
Bijbel Natuurlijk, voor ons heeft één
doosje lucifers praktisch geen waarde.
Maar helaas heeft de Bijbel voor de
christenen hier nog hoegenaamd geen
waarde. Zelfs als men er vijftig franken
voor moest betalen, men zou hem niet
kopen. Ja, al zou de Bijbel gratis ver
strekt worden, de waarde zou er niet
op verbeteren. Integendeel.
Hoe komt dat doosje lucifers eigen
lijk aan zijn waarde Omdat je voor
één frank een heleboel vuur kunt maken,
terwijl er nog heel veel mensen zwoegen
met vuursteentjes of een smeulende tak
halen bij een buurvrouw, die wat eerder
wakker was om een beetje vuur te
maken.
Gelooft u in het vuur van Pinksteren
Een heleboel vuur
En dat uit één Bijbel
Maar... het moet wel aangestoken
worden.
Josien en Kees Overdulve.
Beroepen te Heemse (vac. H. J. Kam-
pherbeek): J. Jeuring te Oude Pekela;
te Rotterdam-Schiebroek als missio
nair predikant op Midden-Java (kader
vormingswerk classes Zuid-Banjoemas
en Tegal): kand. W. M. Verbaan te
Soest.
Beroepbaar: kand. Dr. A. Dekker,
Römerfeldstrasse 13,4125, Riehen,
Zwitserland.
Préparatoir geëxamineerd, maar nog
niet beroepbaar: kand. J. P. Dondorp,
Commelinstraat 122a, Amsterdam.
Bedankt voor 's-Gravenzande: G. v.
Halsema te Oosterbeek; voor Kam
pen: P. Popma te Zutphen.
Aangenomen naar Nieuw-Vennep
(vac. G. W. H. Peddemors): G. den
Heeten te Rotterdam-IJsselmonde;
naar Staphorst-Rouveen: K. Kuiper,
miss. pred. te Cascavel, Brazilië;
naar Bruinisse, c.a.: kand. A. S. Rien-
stra te Kampen.
VAN DE