KERK nenomde VAN VLISSI NGEN Zestig jaar „Spel van verkennen" in Nederland P. SINKE Kerknieuws EREDIENST Voor het eervol verzorgen van begrafenissen KARISIMBI VRIJDAG 26 JUNI Petruskerk: 2.45 uur n.m. Ds. J. W. Genuït (huw. bev. van 't bruidspaar Wisse-Not- schaele) St. Jacobskerk: 3.00 uur n.m. Ds. H. Groeneveld (huw. bev. van 't bruidspaar Castel-Koppejan) Petruskerk: 4.30 uur n.m. Ds. J. W. Genuït (huw. bev. van 't bruidspaar Franke-Lobbezoo) ZONDAG 28 JUNI Petruskerk: 9.30 uur v.m. Ds. C. J. v. d. Meulen te Drachten. 7.00 uur n.m. Ds. C. J. v. d. Meulen. Huishoudschool Paauwenburg: 10.00 uur v.m. Ds. H. Groeneveld, H. Avondmaal. 5.00 uur n.m. Ds. H. Groeneveld, H. Avondmaal en Dankzegging. Collecte: Voor de Kerk. Wordt uitgezonden naar Bethesda. Ter Reede: 7.00 uur n.m. de heer C. Dronkers OPMERKINGEN 1. Op vrijdag 26 juni vinden 3 huwelijks bevestigingsdiensten plaats. Het is jammer, dat de bruidsparen er allen niet voor voelden in één dienst de zegen van God over hun huwelijk te vragen, vandaar dat één dienst in de St. Jacobs kerk belegd moest worden. De kerk voogdij van de Hervormde Gemeente was zo vriendelijk ons haar kerkgebouw ter beschikking te stellen. Wellicht is 't dienstig toekomstige bruidsparen erop attent te maken, dat zij - alvorens hun trouwkaarten te laten drukken - op 't Kerkelijk Bureau een huwelijksaanvrage hebben te doen. Dan kan bij meerdere aanvragen op één dag na overleg het definitieve uur voor de huwelijksbevestiging plaats vinden. Het Kerkelijk Bureau is geopend op vrijdag van 4-5 en van 7-8 uur. 2. Een oud-collega van Ds. Genuït gaat in de Petruskerk deze hele zondag in de diensten voor, daar ik i.v.m. de viering van het H. Avondmaal op Paau wenburg de hele zondag daar de dien sten heb te leiden. Ds. v. d. Meulen logeert aan de Tobagolaan en ik weet haast wel zeker, dat vele gezamenlijke herinneringen aan Drachten zullen wor den opgehaald. Of Ds. Genuït en zijn vrouw dan ook weer terug zullen ver langen naar hun vorige gemeente, dat betwijfel ik, want ik meen te mogen weten, dat zij het hier in Vlissingen uitstekend naar de zin hebben. Of dat aan u (en mij) ligt óf aan deze fijne stad met haar boulevard, dat laat ik nu maar in het midden. VAKANTIE PREDIKANTEN Deze is als volgt geregeld: de maand juli Ds. H. Groeneveld; vanaf 18 juli t/m 8 augustus Ds. J. W. Genuït (eind augus tus/begin september nog een week). I.v.m. de vakantie van onze schoolgaan de kinderen viel het niet te voorkomen, dat wij gedurende een aantal dagen aan 't eind van de maand juli beide tegelijker tijd afwezig zijn. We zullen maar hopen, dat er niets bijzonders voorvalt, waarbij onze aanwezigheid toch wel gewenst zal zijn. Overigens weet u, dat u dan contact kunt opnemen met uw wijkouderling. Gaarne wensen we u, voorzover u op vakantie kunt gaan, een fijne tijd toe, zo als wij overtuigd zijn, dat u 't ons toe wenst. H.Gr. UITSLAG VERKIEZING AMBTSDRAGERS Door de gemeente zijn verkozen en door de kerkeraad zijn benoemd de volgende brs. en zrs. tot ouderling: H. v. Belle, Bouwen Ewoutstraat 52; P. Brouwer, Paul Krugerstraat 189; A. A. Hillebrand, Nieuwstraat 1; P. A. Nourik-van Rij, Cont. Huygenslaan 8; A. Polderman, Hogeweg 98; P. Sinke, Kasteelstraat 82; D. Stroo, Gerbrandystraat 81; J. Vreeke, v. Nispenplein 12; A. L. Willeboordse, Rembrandtlaan 58; P. C. Woltering, Joh. Vermeerlaan 30. Tot diaken: W. Bakker, Bonedijkestraat 87; H. S. Dekker-Sanderse, Groen v. Prinste- rerlaan 25; G. W. Geeve, Hogeweg 117; C. J. Joosse-Wessel, v. Hallstraat 77; C. D. v. Noppen. W. Klooslaan 36; F. D. G. Prins, De Visserstraat 11; C. G. E. Schout, v. Bossestraat 5. Tevens zijn door de kerkeraad benoemd tot jeugdouderling: H. J. Boerma, Bloemenlaan 50; P. Poppe, St. Kruislaan 79; G. Smit-Doelman, Singel 171. Inmiddels is bij de kerkeraad bericht binnen gekomen, dat voor hun benoeming hebben bedankt de brs. A. L. Willeboord se als ouderling en G. W. Geeve en C. D. v. Noppen als diaken, terwijl op hun ver zoek ontheffing werd verleend aan de brs. P. C. Woltering en H. J. Boerma. Daar - gezien de uitslag van de ver kiezing - nog een aantal brs. en zrs. be noembaar waren, heeft de kerkeraad de volgende benoemd: A. M. v. Leeuwen-v. Dijk, Pr. Rooseveltlaan 120 en P. C. Louws, Gerard Doulaan 3, tot ouderling en A. de Buck, Schoolstraat 10 en J. Joosse, Mackaystraat 69 tot diaken. Het jeugdouderlingen-convent zal zich nog beraden op een nieuwe voordracht aan de kerkeraad voor de vakature ont staan door de ontheffingsverlening aan b.r. H. J. Boerma. H.Gr. OVERLEG MET HERVORMDE KERKERAAD II. Zoals we u de vorige maal beloofd heb ben, willen we nu trachten u enkele din gen te vertellen over het gezamenlijk over leg van de Herv. en Geref. Kerkeraad. Zoals dat meestal gaat, is er een veelheid van opmerkingen gemaakt, en een woorde lijk verslag mag u dan van mij ook niet verwachten. Toch zijn er naar aanleiding van de gesprekken, die in de verschillende groepen gevoerd zijn, enkele concrete pun ten te noemen. Men was algemeen van oordeel dat regelmatig contact zeer belang rijk is. We kunnen niet langer vrijblijvend tegenover elkaar staan. Een regelmatige open gedachtenwisseling zal tot resultaat hebben dat men over en weer leert ontdekken wat de andere be weegt. Er is vaak nog een verkeerd beeld over de ander. Daarom is regelmatig con tact zeker noodzakelijk. We kunnen niet meer om elkaar heen en om de wereld heen. Dat betekent niet, dat we de ver schillen moeten verdoezelen, maar wel dat we in wederzijds vertrouwen, gebaseerd op de onvergankelijke trouw van onze Heer, elkaar moeten zoeken. Besloten werd een brief te sturen naar de jeugdverbanden van beide gemeenten, met 't verzoek na te gaan of er mogelijk heden zijn tot nauwere samenwerking op 't gebied van het jeugdwerk. Tevens is besloten naar eikaars vergade ringen vertegenwoordigers te zenden. Ook zal nagegaan worden in hoeverre 't mogelijk is op 't gebied van de evange lisatie nauwer samen te werken. In de komende winter zal getracht wor den gezamenlijke gespreksgroepen te vor men, opdat ook op 't grondvlak (de ge meente) nader contact zal ontstaan. Moge lijk kunnen de gespreksgroepen wijksgewij- ze gevormd worden. Ook is breedvoerig gesproken over gezamenlijke kerkdiensten. Aan de beide moderamina werd opgedra gen hierover een plan op te stellen. Moge lijk kunnen in de toekomst periodiek ge zamenlijke avonddiensten worden gehouden in beide kerken (Johannes- en Petruskerk). Dit zijn zo enkele concrete punten uit 't gezamenlijk overleg. Het begin is er. Het gaat er nu om, deze punten nader uit te werken. Op donderdagavond 20 augustus a.s., 8 uur, wordt in 't Anker de tweede ver gadering gehouden, waar Ds. J. v. d. Berg zal spreken over: ,,Wat beweegt ons in deze tijd als vrijzinnig-hervormden" Zoals duidelijk uitkwam op de vorige vergadering is dit voor ons besef ,,het hete hangijzer". Willen alle ambtsdragers deze avond vrij houden Misschien is 't moge lijk in een later stadium ook de gemeente leden bij dit gesprek te betrekken. Want ongetwijfeld zullen er gemeenteleden zijn, die hiervoor belangstelling hebben. Maar 't zal zeker mogelijk zijn hierover verder te praten in de op te richten gemeente kringen. Moge dit begin er toe leiden, dat we elkaar bij Gods Woord vinden als ge meenten van Jezus Christus, wie het ernst is de muren van gescheidenheid te ver breken. Laten we hierbij ook bidden om de H. Geest. Die alléén ons leiden kan tot de werkelijke eenheid in Christus, zodat we ons ook voor elkaar verantwoordelijk weten. Hij zegene onze plannen en make ons gehoorzaam in Zijn dienst. T W G ONTVANGEN J Gift mw. L. ƒ5.mej. L. ƒ5.fam. B. 10.-. Standactie 1970 na le buslichting, 99 stroken. De Zendingscommissie. GIRO- EN BANKREKENING ADRESSEN ENZ, Girono. van de Geref. Kerk te Vlissingen: 24 34 23. Bankrekening van de Geref. Kerk te Vlis singen: Algemene Bank Nederland NV, Vlissingen. Actie-comité ,Geef Paauwenburg een hart', Giro Raiffeisenbank, kantoor Paauwenburg 15 90 208. Girono. penningmeester Zendingscommissie Geref. Kerk: 56 96 92. Girono. tnv Diaconie Geref. Kerk te Vlis singen: 34 71 23. Girono. Stichting voor Christelijke Gezins verzorging te Vlissingen: 36 18 56. Wijkpredikant zuiderwijk: Ds H. Groene veld, Badhuisstraat 119, tel. 26 82. Scriba: G. v. d. Boogaard, Colijnstraat 5, Vlissingen, telefoon 01184-3856. Wijkpredikant noorderwijk: Ds. J. W. Genuït, Tobagolaan 17, tel. 3482. 2e scriba: H. B. Woltering, Vrijdomweg 14. Koster: J. Lolkema, Rochussenstraat 2, telefoon 4271. Kerkelijk bureau: G. Huser, Paul Kruger straat 142, tel. 4793. Zitting voor doop- en huwelijksaanvragen, attestaties, verhuizin gen, enz. vrijdag van 16 tot 17 uur en van 19 tot 20 uur in het kerkelijk bureau, in gang Dr. Ottestraat. Christelijke Wijkverpleging Oranje-Groene Kruis': zr. Jo de Klerk, Hogeweg, tel. 2040; zr. G. v. d. Ende, Schaepmanstraat 51, tel. 4221. Stichting voor Christelijke Gezinsverzor ging te Vlissingen: Ravensteinplein 2, tel. 4112 (b.g.g. 3193, 3061, 2548, 3254). Abonnementen en advertenties: Wil Stroo, Kasteelstraat 90 bóv.. tel. 2899. Gronummer voor abonnementen Zeeuwse Kerkbode: Geref. Kerk Vlissingen, post rekening 24 34 23. Kasteelstraat 82 - Vlissingen Tel. 01184-2760 vervolg van pag. 2 als kinderen, die Ik aan uw zorg toevertrouwde. 6. Gij zult eerbied hebben voor het leven van uw naaste. Ook hij be hoort Mij toe. Ook hem heb ik ge schapen naar mijn Beeld. Ook voor hem is Jezus gestorven en opgestaan. Zijn leven moogt gij niet aantasten en vernietigen. 7. Ik heb u geschapen naar Mijn beeld, man en vrouw. Gij zult elkaar in het huwelijk liefhebben en trouw blijven. Gij zult elkaar als jongens en meis jes, als mannen en vrouwen eer biedigen en elkaar niet tot object verlagen. 8. Weet dat gij geen eigepaars maar rentmeesters zijt van wat Ik u toe vertrouwde. De aarde en haar vol heid behoren Mij toe. Ge kunt niet Bij allerlei gelegenheden treffen wij padvinders aan. Na het défilé op ko ninginnedag in de paleistuin van Soest- dijk hebt u ze kunnen zien en op vele plaatsen bij het vlaghijsen op 4 en 5 mei. Ze komen eenmaal per jaar langs in het kader van de actie „Heitje voor een karweitje". Na een kerstviering brengen ze fruit bij zieken, kortom op diverse momenten zijn ze paraat. Dat is de buitenkant. Het eigenlijke ligt echter in de wekelijkse bijeenkomst van horde, troep of stam. Lustrumviering. Het jaar 1970 is jubileumjaar. Zestig jaar geleden werd het „spel van ver kennen" van Baden Powell ook in Nederland geïntroduceerd. Nog steeds worden miljoenen meisjes en jongens in de gehele wereld er door geboeid. Hoe is het mogelijk, dat de padvinders- beweging in ons land 120.000 jongeren in zich verenigtJeugdwerkvormen komen en gaan, maar scouting is ge bleven. De beweging stelt zich ten doel karaktervorming door middel van een plezierige vrijetijdsbesteding. In verband met het jubileum zijn activiteiten op touw gezet, waarvan wij noemen het Nationaal Waterkamp in Vinkeveen en Jongensstad in Ommen. Bonte verscheidenheid. Het spel van verkennen biedt voor meisjes en jongens vele mogelijkheden zoals natuuronderzoek, grote en kleine spelen, kamperen, creatief bezig zijn, pionieren, het maken van een groeps- blad, het meedoen aan een ontwikke lingsproject, discussiegroepen. Dat de padvindersbeweging bij de tijd wil zijn blijkt wel uit de onlangs verschenen folder „Naar de maan". Mij en het geld tegelijkertijd die nen. Gij zult geven en altijd op nieuw geven. 9. Gij zult in uw omgang met elkaar de waarheid en het recht liefhebben en in uw spreken over uw naaste opreicht en betrouwbaar zijn. Uw ja zij ja en uw neen neen. 10. Gij zult uw naaste geven wat hem toekomt en in uw hart geen afgunst toelaten. Aan Mij, de God van uw leven ,zult gij uw hart en uw leven geven. Ik ben de Heer Hoofdsom: Gij zult Mij, uw bondgenoot en uw Bevrijder, liefhebben met heel uw hart en met heel uw verstand en met al de kracht, waarover gij beschikt en gij zult uw naaste liefhebben, want hij is gelijk als gij. Ik ben de Heer Natuurlijk wordt het programma aan gepast aan de leeftijdsgroepen. Ze be ginnen als welpen (8-11 jaar), gaan door naar de verkenners (12-15 jaar) en eventueel daarna naar de voortrek kers. Eenheid in verscheidenheid. In ons land bestaan vier scoutsorga nisaties nl. „De Nederlandse Padvin ders" (N.P.V.), het Nederlands Pad- vindsters Gilde (N.P.G.), de Katho lieke Verkenners (K.V.) en de Neder landse Gidsen (N.G.). Er is een samen werkingsverband in de federatie Scou ting Nederland. Protestants-christelijke groepen tref fen we aan in N.P.V. en N.P.G. De N.P.V. kent sinds jaar en dag de zogenaamde X-groepen (spreek uit: Chi, naar de eerste letter van het Griek se woord voor, Christus) en bovendien nog specifieke Leger des Heils-, Doops gezinde- en Adventgroepen. De X-groepen hebben veelal een her vormde, gereformeerde of interkerkelijke inslag, hoewel ze lang niet altijd een officiële band met plaatselijke kerken hebben. De X-groepen zijn binnen de N.P.V. verenigd in een nationale com missie, bestaande uit Ds. A. W. Lende rink te Rotterdam (voorzitter), Ir. H. Tiemersma te Velp, Ds. W. J. van der Waal te Sint Nicolaasga, Drs. Tj. Meijer te Hilversum en L. van der Jagt te Barendrecht (secretaris). Geestelijke begeleiding. In de gewesten zijn functionarissen voor de geestelijke begeleiding zoals de gereformeerde predikanten Ds. C. W. Plooy te Dokkum (Friesland) en Ds. J. van Wattum te Nunspeet (Gelder land). De X-groepen zijn geïntegreerd in de N.P.V. Ten behoeve van deze groepen en andere groepen, die daar prijs op stellen, wordt gezorgd voor geestelijke begeleiding vanuit de Werk groep Geestelijke Training. Dit behelst o.a. het houden van bijeenkomsten, het beschikbaar stellen van „handreikin gen", liederen, enz. In de groepen is er een grote ver scheidenheid in aanpak. Bij de ene groep is het protestants-christelijke ele ment beperkt tot het houden van een „aandacht" in het zomerkamp, terwijl bij een andere groep het evangelisatorische element sterk uitkomt. Pluriformiteit in godsdienstige uitin gen dus. Voor alle belevingen is er ruimte in de N.P.V. Het houdt vaak verband met de plaatselijke situatie. Die verscheiden heid wordt gezien als een positieve in breng in het geheel van de padvinders beweging. Vormingswerk. Grote aandacht wordt geschonken aan de training en vorming van leidsters en leiders. Zij zullen het moeten „ver talen" naar de meisjes en jongens toe. 2 De aprilmaand is in Rwanda volop de natte tijd. De tijd van hard werken voor de vrouwen op de ruggen van de vele heuvels. Zij zijn het, die samen met hun mannen, de aarde gereed gemaakt hebben voor de sorgo, de bonen en de maïs, zodra de eerste regens vielen. Tot nog toe is alles voorspoedig gegaan. Er waren niet teveel slagregens en geen te aanhoudende buien. Er was nog ge noeg zon, en nu, eind april, lopen de vrouwen weer overal tussen het frisse groen te wieden om de oogst, straks in juli, zo voordelig mogelijk te doen slagen. Ja, het is de drukste tijd van het jaar voor de Rwandese vrouw. De tijd, om geen tijd te hebben dinsdagmorgen aan wezig te zijn als „Abakorerana" haar wekelijkse vergaderuur houdt. Er kwamen de laatste dinsdagen zo weinig vrouwen, dat we voor de gezelligheid maar op de voorbarza van ons huis bleven, met uitzicht op de markt, die ook dinsdag gehouden wordt. Dat geeft een gezellige drukte en overvloed aan praatstof. Komen we dus alleen maar voor de gezelligheid bij elkaar O nee, we pro beren de vrouwen wat aan het praten te krijgen met behulp van een bijbel studie. Samen met de presidente hebben we de vragen grondig voorbereid. En elke week hopen we maar, dat er iets van terecht komt. Deze week waren we met z'n achten en het leek werkelijk Het vormingskarakter van scouting krijgt steeds meer de aandacht. Het vormen van de meisjes en jongens voor hun taak in het leven gebeurt ook in de padvindersbeweiging, waar immers het klimaat aanwezig is om ze méér te bieden dan alleen het spel spelen. In dit verband wordt gedacht aan onderwerpen zoals het engagement, critische benadering van bestaande tegenstellingen, ontwikkelingshulp, oor log en vrede, sexualiteit, enz. Van de leidsters en leiders wordt veel verwacht. Hun taak zal er in de toekomst niet gemakkelijker op worden. Zij zien echter deze taak als een mooie vorm van jeugdwerk. L. van der Jagt. Schrijver van dit artikel is de heer L. van der Jagt, staffunctionaris op het Nationaal Hoofdkwartier van de Vereniging „De Nederlandse Padvinders", Zeestraat 76 te Den Haag, speciaal voor de protestant- christelijke groepen. Mocht u naar aanleiding hiervan vragen hebben, dan is hij gaarne bereid deze te beantwoorden. XXV even goed te gaan. De presidente gaf tijd genoeg om te praten. Men deed mee, en wist waar 't over ging: de ver schijning van de Here Jezus aan de triestige discipelen. Luc. 24 45: „Toen opende Hij hun verstand, zodat ze de Schriften begrepen". En toen, juist bij de vraag waarover we zo graag de dames uitgebreid aan 't praten wilden hebben: „Wat is de Bijbel voor ons slonk alle aandacht weg tot niets. Eén van de vrouwen zat plotseling te schui felen en te zoeken. Een hand sloeg voor de mond met een verschrikt oe-oe- oe. Het was weg, helemaal weg Een doosje lucifers, net gekocht op de markt, vlak voordat ze hier kwam, oe-oe-oe... Eén frank (3 cent) naar de vaantjes Een vodje (zakdoek-geldbewaarder) werd nog eens omzichtig uitgeklopt, maar nee, er viel niets uit. Wat nu Iedereen aan 't raad verschaffen of aan 't uitvissen hoe ze precies gelopen had hierheen. Overladen met raadgevingen ging ze tenslotte zoeken. Ja heus, zoe ken naar één doosje lucifers. En onze bijbelstudie uiteraard ook naar de vaantjes. Of niet Wat weten wij er feitelijk van hoe Gods Woord werkt Weet u, wat wij weten, u en wij Dat het belachelijk is te denken, dat deze vrouwen „studie" zouden kunnen maken (of meemaken) van de Bijbel. Wat wij weten, dat is, dat er maar heel weinig vrouwen lezen kun nen. Het is dus ronduit dwaas aan een vrouw te vragen: wat is de Bijbel voor u Er zijn maar heel weinig gezinnen, waar een Bijbel in huis is; en als er een is, dan is hij eigendom van de man om er 's zondags mee naar de kerk te gaan. O, wij weten zóveel na een paar jaar „ervaring" in Rwanda. Eigenlijk te veel om nog iets te durven ondernemen. Wat zijn we begonnen met onze Abakore rana Bent u niet een beetje geschrokken van de waarde, die één doosje lucifers heeft Hebt u zich mogelijk afgevraagd: maar waarom aan die vrouw niet vlug een nieuw doosje gegeven Dan was de storing meteen verholpen en de bijbelstudie had door kunnen gaan Of misschien denkt u nog verder: waar één frank zo node verloren kan raken, waarom laten ze dan honderd franken betalen door die arme mensen voor een Bijbel Natuurlijk, voor ons heeft één doosje lucifers praktisch geen waarde. Maar helaas heeft de Bijbel voor de christenen hier nog hoegenaamd geen waarde. Zelfs als men er vijftig franken voor moest betalen, men zou hem niet kopen. Ja, al zou de Bijbel gratis ver strekt worden, de waarde zou er niet op verbeteren. Integendeel. Hoe komt dat doosje lucifers eigen lijk aan zijn waarde Omdat je voor één frank een heleboel vuur kunt maken, terwijl er nog heel veel mensen zwoegen met vuursteentjes of een smeulende tak halen bij een buurvrouw, die wat eerder wakker was om een beetje vuur te maken. Gelooft u in het vuur van Pinksteren Een heleboel vuur En dat uit één Bijbel Maar... het moet wel aangestoken worden. Josien en Kees Overdulve. Beroepen te Heemse (vac. H. J. Kam- pherbeek): J. Jeuring te Oude Pekela; te Rotterdam-Schiebroek als missio nair predikant op Midden-Java (kader vormingswerk classes Zuid-Banjoemas en Tegal): kand. W. M. Verbaan te Soest. Beroepbaar: kand. Dr. A. Dekker, Römerfeldstrasse 13,4125, Riehen, Zwitserland. Préparatoir geëxamineerd, maar nog niet beroepbaar: kand. J. P. Dondorp, Commelinstraat 122a, Amsterdam. Bedankt voor 's-Gravenzande: G. v. Halsema te Oosterbeek; voor Kam pen: P. Popma te Zutphen. Aangenomen naar Nieuw-Vennep (vac. G. W. H. Peddemors): G. den Heeten te Rotterdam-IJsselmonde; naar Staphorst-Rouveen: K. Kuiper, miss. pred. te Cascavel, Brazilië; naar Bruinisse, c.a.: kand. A. S. Rien- stra te Kampen. VAN DE

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1970 | | pagina 3