eeuwóe 3£erkbode cantate Laten wij er iets aan doen C /eL y EN VERDER Pinksteren 1970 HoofcURedacteur: Dr. DONDORP, Gapinge, Telefoon (01189) 4 70 A 28 MEI 1970 23e JAARGANG No. 43 OFFICIEEL ORGAAN TEN DIENSTE VAN DE GEREFORMEERDE KERKEN IN ZEELAND „Ik worstel en ontkom" Adres voor opgave advertenties en predikbeurten Littooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg Abonnementsprijs 5.per halfjaar bij vooruitbetaling Advertenties 25 cent per mm. Bij abonnement lager Losse nummers 15 cent Drukkers-Uitgevers Littooij Olthoff Spanjaardstraat 47 Middelburg, tel. 24 38 Giro no. 4 22 80 v.J Zingt de Hete een nieuw lied. Ps. 98 1. In de oude kerkelijke kalenders hadden alle zondagen een naam. Een daar van staat hierboven: „Cantate", dat betekent: Zingt. Die naam is ontleend aan het eerste woord van Psalm 98: Zingt een nieuw lied voor God, de Here, want Hij bracht wonderen tot stand" Wij worden opgeroepen om buitengewoon blij te zijn en om te zingen van de wonderen, die God gedaan heeft en doet en doen zal. Hij is de levende God, die bepaalde dingen doet in de geschiedenis. Die dingen noemen wij wonderen. Welke Want wij verheugen oris niet in God-in-het-algemeen, maar in Zijn daden. Wij moeten dus weten, wat voor daden dat zijn. We moeten die immers bezingen Welnu, die wonderen zijn, dat EI ij Zijn heil heeft bekend gemaakt en Zijn gerechtigheid heeft geopenbaard en dat alle einden der aarde dat te zien krijgen. Want God liet Zijn volk niet in de steek. Elij kwam Zijn beloften na. EI ij is trouw. Zijn naam is Here. Niet alleen Zijn volk heeft het aanschouwd. Maar ook de hele wereld. Alle einden der aarde. Wat hebben ze dan gezien Wat hebben wij gezien Wij hebben de Here Jezus gezien. We hebben diens kruis gezien en we hebben zijn lege graf gezien. Dat is de gerechtigheid en het heil, dat God heeft geopenbaard. En daarmee is een nieuwe tijd begonnen. Jezus Christus heeft de zonde en de rottigheid, de angst en de dood over wonnen. De dood is zijn prikkel kwijt want die prikkel was de onvergeven zonde. Nu is de dood echter een wesp zonder angel. En wij kregen daardoor uitzicht op die nieuwe wereld, die in Openb. 21 beschreven wordt. Zó wordt de wereldals God komt Als de dichter van Ps. 98 daaraan denkt, raakt hij in extase. „Laten de bergen jubelen en de stromen in de handen klappen. Want Hij komt. Zingt, zingt een nieuw gezang den Here, die grote God die wonderen doet": Goede Vrijdag. Pasen. Nieuwe hemel en aarde. Dat is het heil van het Koninkrijk, dat we met steeds nieuwe liederen bezingen. De blijdschap gaat van mond tot mond. J.C.D. Mensen beneden de vijfendertig, sympathiek, dat jullie warm loopt voor een betere samenleving Dat jullie op komt voor het lot van politieke ge vangenen en verdrukte minderheden. Geef de ouden maar van katoen als ze traag zijn. En de kerken, wanneer ze onrecht verzwijgen of goedpraten. (Hieronder vind je overigens een oproep van de Raad van Kerken in Nederland, die er niet om liegt, wél om daden vraagt). Dat er reden is voor onbehagen, on gerustheid, protest, actie, méér dan voor een feestroes, we zijn het met jullie eens. Maar zeg nu geen onbekookte dwaas heden. Daarmee verspeel je een stuk sympathie Een jonge man wordt op de Dam geïnterviewd. Waarom hij wél ijvert voor(ik weet niet meer wat), maar zich van de herdenking distantieert Vlot komt het antwoord: ,,Ik zie helemaal geen reden om hoog op te geven over onze vrijheid. Want wat voor vrijheid hébben we We leven toch nóg in een paterna listische en kapitalitische samenleving Dat vind ik echt niet om de vlag uit te steken Zulke woorden klinken voor ieder, die nog heugenis heeft aan '40—'45, als woorden van een kip zonder kop. Ze bewijzen dat je er niets van weet Nu zul je dit verwijt vaak horen en het beu zijn. Wij ouderen zullen ook nooit helemaal duidelijk kunnen maken hoe er toen geleden, gestreden en gebeden is. Wat we toen allemaal voelden, dach ten, hoopten, deden Niet erg. Laten we dat over en weer erkennen. Ook ouderen kunnen irri terend doormeieren. Ouderen, die alléén maar aan toen denken, die alle problemen van vandaag met de ogen van gisteren bekijken, of die de nood van 1970 met methoden van 1940 willen bestrijden, zijn een gevaar. Maar omgekeerd, wanneer jullie denkt, dat je een .paternalistische" oude heer, die tegen inspraak is en wat autoritair redeneert, op één lijn kunt stellen met een nationaal-socialistische Ortskommandant of zelfs maar een Untersturmbannführer, dan maak je je belachelijk. Werkelijk, wij hebben tegen de beesten gevochten. Tegen de bestiali teit in zó georganiseerde perfectie en op zó onmetelijke schaal, dat zelfs de grootste gruwelen van vandaag de martelaren in Griekse kerkers, de jacht partijen op Braziliaanse indianen, de concentratiekampen in Siberië, de blanke dictatuur in Rhodesië, de economische uitbuiting in Latijns Amerika, de anti- zionistische hetze in Rusland daarbij vergeleken verbleken. Dat is geen reden om de armen over elkaar te slaan en te zeggen: wat hebben we het goed. Maar dat is wél voor duizenden Nederlanders een reden en houden jullie dan even begrijpend en eerbiedig je mond om de handen te vouwen en nóg eens te danken voor de be vrijding van toen. Voorts, lees Presser, Anne Frank, De Jong, Bonhoeffer, Overduin, Goll- witzer... Lees en probeer althans een beetje te weten waarover je praat! Mensen boven de vijfendertig, hebt u uw ogen open Als we niet oppassen, lijdt de wereld binnen 25 jaar weer onder een golf van fascisme. Zo niet binnen 5 jaar. Diktatuur krijgt zelden kans in een land, waar elk aan zijn reccht kan komen. Alleen daar waar stelselmatig onrecht in stand wordt gehouden broeit verzet. Daar dreigt machtsovername en diktatuur van links. Öf, daar wordt het verzet steeds hardhandiger onderdrukt en ontstaat een diktatuur van rechts. Het is een fatale keten van geweld tegen geweld. Jezus heeft gezegd: „Wie het zwaard opneemt zal door het zwaard vergaan". Er is maar één mogelijkheid om tot werkelijke en duurzame vrijheid te komen. Dat is de weg, die door een levend geloof in Christus wordt ge baand: de weg van solidariteit, ge rechtigheid, offer. Daarom moeten christenen zich snel beraden op concretisering van deze der de weg. We verwachten een nieuwe stimulans van het evangelisch politiek beraad", dat onder auspiciën van de Raad van Kerken in Nederland op 23 september begint. Dit is géén nieuwe partij of werkgroep. Het wordt ook niet door de bestaande partijen of politieke actie groepen voorbereid, maar vanuit de kerken. Door hen, die het evangelie van Jezus Christus plaats en invloed in de samenleving willen geven, nationaal' en internationaal. We wensen allen, die met de voorbereiding bezig zijn, van harte wijsheid, en zegen op hun werk. Het is broodnodig, dat we elkaar vinden, vóórdat alle evangelische inspi ratie in partij-politieke verwarring on dergaat en de (contra-)revolutie van rechts of links toeslaat. De Raad van Kerken riep ons op om ons op de vijfde mei te bezinnen op de vrijheid. En te denken aan hen, die in onvrij heid (in welke vorm dan ook) leven. Er is, helaas, nog heel wat onvrijheid op de wereld. En lang niet allen die onvrij zijn, zitten in de gevangenis. Een vluchteling is óók onvrij. En een man of vrouw die lijdt onder rassen discriminatie eveneens. Om van de velen die door de on rechtvaardige verdeling van geld en goed in de wereld al levenzeer onvrij zijn, maar niet te spreken. Het is goed deze bitterheid te mengen met de blijheid en dankbaarheid om onze herwonnen vrijheid. Christenen, die vanuit het Evangelie geleerd hebben te geloven in die ene, ondeelbare wereld die Gods wereld is, zullen de onvrijheid van hun broeders en zusters, waar dan ook, niet met een schouderophalen mogen afdoen. We zullen ons moeten afvragen, of wij wellicht medeschuldig zijn aan hun onvrijheid. En wat wij kunnen doen om hun onvrijheid in vrijheid om te zetten. Zodat ook zij reden hebben om feest te vieren De projekten die de Raad van Kerken het Humanistisch Verbond, de NOVIB, de Nederlanudse Jeugdgemeenschap, Unicef en Unesco aan ons hebben voorgelegd, passen volledig in de ge dachte „vijf mei, dat is: vrijheid, ook voor de anderen Kinderen in Israël en India, vluchte lingen in Soedan, Vietnam en Mozam bique zullen ervan profiteren. Slacht offers van apartheid en andere vormen van rassendiscriminatie worden gehol pen. Politieke gevangenen in een groot aantal landen. Via giro 252424, Amsterdam, t.n.v. Comité „Vrijheid, ook voor de ander Of via een kerkcollecte, of andere in zameling. Laten we denken aan de ander. Die ook vrij wil zijn, die ook vrij moet zijn. Laten we er iets aan doen 25-24-24. (Amsterdamse Kerkbode.) D. v. S. Ons land herbergt een grote ver scheidenheid van allerlei mensen. Van ouds hoort het bij de structuur van ons land dat er ruimte is voor verschillen in zienswijze en manier van leven. Dat is het waardoor Willem van Oranje de vader des Vaderlands werd: hij heeft zich ingezet voor een samenleving die ruimte gaf zowel aan Rooms-Katho- lieken als aan Protestanten, aan huma nisten en vrijdenkers. Dat was in zijn tijd haast revolutionair, de verdraag zaamheid die er borg voor stond dat ieder in vrijheid kon leven, zonder angst voor vervolging op grond van geloof en godsdienst. Daardoor is het vanaf de tijd dat Nederland nog niet veel meer was dan een verzameling van steden en ge westen zo geweest: een saamhorigheid ondanks grote en ingrijpende ver schillen. Ook in de tijd dat het calvi nisme de toon aan gaf, waren er streken waar zowat heel de bevolking rooms was en bleef en ontwikkelde Amsterdam zich tot groot Mokum, een europees Jeruzalem, centrum van een bloeiend Joods-religieus leven. Dat kon alle maal. Vrijheid van godsdienst. Het is typerend dat men tegenwoordig spreekt over "vrijheid van zienswijze en van meningsuiting. Een overzicht van de verscheidenheid die er op dit brede ge bied in ons land aanwezig is, blijkt er niet te zijn. Wel is er een poging in deze richting: het programma „ziens wijze" voor de televisie. Daarin pro beert men iets te laten zien van wat er zoal in ons land gelooft en gedacht wordt. Het is verrassend om daar naar te kijken, omdat dit ons van een aantal vergissingen verlossen kan. Zeker van dit misverstand, dat wij zouden denken, dat er een ongeloof zou zijn in de vorm van een leegte. Dat mensen alleen zonder God zouden kunnen leven. Het blijkt dat er dan een andere „vulling" ontstaat, iets waar men zijn ongeloof in onder brengt, een systeem, een ideaal, een houvast in een onrustige wereld. De mens is een religieus wezen en het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Ongeloof wordt tot een modern heiden dom, omringd met grote woorden en een eigen ritueel. Heel sterk is dat zichtbaar in de „rage", die door ons land trekt: de astrologie. Waar merkwaardig, juist die dingen in naar voren komen, die velen als het meest aanstotelijke van het christelijk geloof, vurig bestreden en verworpen hebben. De leer van de ver kiezing, omdat ons leven bepaald wordt door de liefde en leiding van God, onze Hemelse Vader. Wat heeft men daar tegen geprotesteerd: alsof de mens niet mondig zou zijn, niet zelf verantwoorde lijkheid droeg en in eigen keus de weg zou kunnen gaan die voor ons ligt. Ons werd fatalisme verweten, een slavenmentaliteit, die ervoor terug- diensde eigen lot in eigen hand te nemen, maar al te graag bereid tot onderwerping. Dat er bij deze ver wijten veel wanbegrip zit, is duidelijk, oordelen die uitgesproken werden nadat men slechts met een half oor geluisterd had. Velen zijn namelijk gestruikeld over obstakels, die niet bestaan maar die men zelf eerst heeft opgeworpen. Uit verzet tegen een God, die ons zou regeren door wat Hij over ons be sluit. (Iets dat ik in het Evangelie nergens lees; God regeert ons door zijn Woord en Geest, door zijn genade en liefde) Uitgerekend dit fatalisme, dit onder worpen zijn aan wat over ons en zonder ons beschikt is, dat is de kern van wat in de astrologie wordt geleerd. Als een ongeloof waar zoveel „geloof" ebecLa^ene'jjLncj- Ik had zó graag ook beter willen worden, Ik had zó graag genezen willen zijn, Ik heb toch óók gebeden, fel en vurig Om de verlossing van verdriet en pijn Ik heb de and'ren langs mij heen zien gaan, Bevrijd, gelukkig met een opgeheven hoofd; Ik heb ook geprobeerd toen op te staan. Het ging niet, Heer, heb ik soms niet geloofd Laat twijfel, Héér, mijn moede hart niet prangen, Hoe kan ik ziek zijn zonder U 't Geloof in beterschap deed Gij mij niet ontvangen, Maar tóch, Heer Jezus-mijn, geloof ik vast in U J. Fockens-Merkelijn. Hit het „Leidse Kerkblad" voor nodig is, dat het lijnrecht in strijd is met wat tegenwoordig aldoor ge zegd wordt over wat het kenmerk is van de mens van deze twintigste eeuw. Omdat de moderne mens zo zelfstan dig zou zijn dat hij deze onderworpen heid niet verdraagt. De mondige mens die inspraak eist, het recht om zelf te beslissen in volstrekte vrijheid. Men zegt: dat neemt men niet meer; dat huwelijken in de hemel gesloten worden, dat een mens niet sterft voor zijn tijd en dat onze toekomst ligt in Gods hand. Plots blijkt dat deze moderne mens kennelijk niet zo modern is als velen beweren. Dat horoscoop-trekkers handen vol werk hebben om met in wezen oer-oude middelen, de mensen te vertellen, wat er over hen in de sterren staat. Allerlei mensen, ook die waarvan je het echt niet verwachten zou, kunnen je ver tellen, dat ze een ram zijn, of een weeg schaal en wat dat bëtekent voor hun toe komst. Weekbladen geven een overzicht over wat rammen wel en niet doen moeten, welke gevaren hen bedreigen en wanneer hun kansen op succes het grootste zijn. Het wordt gelezen ook Er is vraag naar. Velen houden er rekening mee en stellen belangrijke be slissingen uit ómdat de sterren zeggen dat dat moet. En dat alles omdat er een stralingsinvloed zou zijn, die be slissend is over het leven van de mensen. Op grond van theorieën, die elke grond missen en die voor ieder die in staat is om na te denken, met recht „uit de lucht gegrepen" zijn. Modern heiden dom. Een opgevulde leegte, omdat men sen niet leven kunnen zonder houvast, zonder God. Wat zit daar weinig troost in Want het is kei-hard, zonder ontferming, zonder liefde. Het licht van de sterren is koud en laat de mensen ook in de kou staan. Maar wie zich, al is het maar een klein beetje, verdiept heeft in wat er gaande is in onze tijd, die weet, dat het onzin is als men praat over de „moderne" mens. Ondanks alle groot spraak heeft hij een klein hart, dat on rustig is, op zoek naar troost en moed en kracht. Velen zoeken het verkeerd, vergeefs en komen bedrogen uit. Augu- stinus heeft gezegd: onrustig is ons hart, tot het rust vind in U, o God. Wie op Hem vertrouwt zal niet beschaamd uit komen. Wat ik niet begrijp is dat velen de voorkeur geven aan de zwijgende sterren. Dat ze daar wel naar luisteren willen, daaraan gehoorzamen willen, onredelijk en onbegrijpelijk. En niet luisteren willen naar God, die tot ons spreekt, die ons roept, ons troost en zegent. Het ongeloof is raadselachtig omdat er meer achter zit, Christus noemt hem: de leugenaar van den beginne. J. P. D. Opnieuw vierden we het Pinkster feest, en hoorden we het verhaal van de uitstorting van de Heilige Geest. Is het alleen maar een verhaal over iets wat 2000 jaar geleden gebeurd is Is de Heilige Geest een werkelijkheid nü Is de aanwezigheid en de werking van de Heilige-Geest dan ergens merkbaar in het leven van de Kerk en van de christen In de Handelingen lezen we meermalen, dat iemand vervuld was, van de Heilige Geest; dat was dus blijkbaar ergens aan te werken, zonder dat dat direkt overdreven of extatisch was. Het is voor ons een vraag, die ons dikwijls bezig houdt. Tijdens het afgelopen winterseizoen hebben we intensief kontakt gehad met de plaatselijke gemeenten van de Kerk in Rwanda, meer dan ooit voordien. In het kader van het vormingswerk hebben we een cursus opgezet onder de titel: „Een levende Kerk". In elke plaatselijke Kerk werd deze cursus ge durende drie dagen gehouden, met als deelnemers ouderlingen en diakenen. De eerste dag van elke cursus was gewijd aan het werk van de ouderlingen. Daar werden vragen behandeld als: wie is de opdrachtgever van de ouderling, aan welke voorwaarden moet een ouder ling voldoen, wat zijn de taken van de ouderling, hoe moet hij staan tegenover de leden van de Gemeente en hoe staan deze tegenover hem Concrete vragen van Kerk-zijn komen hier aan de orde vanuit de praktijk van het ouderlingen- werk.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1970 | | pagina 1