KERK VAN VLISSI NGEN EREDIENST S>H en cm de k UIT ONS GROTE KERKELIJKE GEZIN Voor het eervol verzorgei van begrafenissen P. SINKE NIET BANG ZIJN alleen maat geloven. JOB of JOP MIDDELBURG PINKSTERZONDAG 17 MEI Petruskerk: 9.30 uur v.m. Ds. J. W. Genuït. 5.00 uur n.m. Ds. H. Groeneveld. Huishoudschool Paauwenburg: 10.00 uur v.m. Ds. H. Groeneveld. 5.00 uur n.m. Ds. J. W. Genuït. Wordt uitgezonden naar Bethesda. Collecte: Voor de zending. Ter Reede: 7.00 uur n.m. Ds. Y. v. d. Schoot. WOENSDAG 20 MEI Getuigeniskerk Middelburg: 3.00 uur n.m. Ds. H. Groeneveld (huw. bev. van het bruidspaar v. d. Laar- Lokerse) ZONDAG 24 MEI Petruskerk: 9.30 uur v.m. Ds. H. Groeneveld, kindernevendienst 6-8 jaar. 17.00 uur n.m. Ds. Genuït. Huishoudschool Paauwenburg: 10.00 uur v.m. Ds. Genuït, kindernevendienst 6-8 jaar. 17.00 uur ri.m. Ds. Groeneveld. Collecte: Diaconie. Deurcollecte: Orgelfonds. Getuigeniskerk te Middelburg: 15.00 uur n.m. Huwelijksbevestiging, Bruidspaar van de Laar-Lokerse, Ds. Groeneveld. OPMERKINGEN 1Pinksteren - Pinkstercollecte. Pinksteren is de blijde feestdag van het uitstorten van de Heilige Geest, waardoor aan alle volken in alle talen, het Evangelie kon worden gebracht. De apostelen gingen zelf. Wat doet u Niet iedereen heeft de mogelijkheden om persoonlijk het Evangelie te verspreiden. Maar u kunt toch iets doen. U kunt er voor zorgen dat een ander gaat. Door middel van de Zending. De Zending werkt op vele, vaak zeer uiteenlopende terreinen, maar één ding hebben ze gemeen: er is geld nodig om te werken üw geld. Het aandeel voor onze Gemeente is voor dit jaar verhoogd met 6500, Dank zij Pinksteren hebben wij een Christelijke Kerk, dank zijuw dankbaar heid kunnen anderen óók een Christelijke Kerk krijgen. Nu vragen wij u of u op deze feestdag uw dankbaarheid tot uitdrukking wilt brengen in de Pinkstercollecte. God zegene uw gave. De Zendingscommissie. 2. Op verzoek van het bruidspaar v. d. Laar-Lokerse vindt de huwelijksbevcsti- gingsdienst plaats in Middelburg. De ker keraad van de Gereformeerde Kerk aldaar is zo welwillend gev/ecst dit kerkgebouw aan onze kerkeraad af te staan, zodat zij deze dienst kon beleggen. DE ZUIDERWIJK Zo eens in de 14 dagen iets te schrijven over het wel en wee in de wijk dwingt je altijd weer om terug te zien. En ik kom er dan telkens weer van onder de indruk, dat die 14 dagen al weer om zijn. Wat leven we snel. Dat zal ook wel mee daar vandaan komen, dat je tijd druk bezet is. Voor wie ziek is - soms lang ziek moet zijn - ligt 't wellicht iets anders. Alhoewel soms hoor ik ook van hen, dat de tijd snel gaat. Maar - al zou 't interessant zijn - daar wat nader op in te gaan, het is hier niet direct de plaats daarvoor. Laat ik u maar de zieken noemen, die thans „opge nomen" zijn. Het zijn er deze keer niet zo veel. Wellicht is 't mooie weer daar ook mee debet aan. In Bethesda ligt bij mijn weten op 't ogenblik alleen zr de Kam (Nijverheidsstraat). Zij is dus de enige, die br. v. Reenen (Groesbeek) gezelschap blijft houden. Of het bemoedigend voor hem is, dat denk ik wel haast niet, maar als je als enige in de ziekenrubriek genoemd wordt is toch ook niet zo leuk. Overigens blijven wij met u meeleven, al is daadwerkelijke belangstelling in de vorm van een bezoek een beetje moeilijk. Maar wij blijven naar een gelegenheid uitkijken. Terwijl ik dit neerschreef bedenk ik op eens, dat br. van Schelven (Gravestraat) nog in Bergen op Zoom is opgenomen. Hij heeft 't moeilijk. Gods troon is in wolken en donkerheid. Maar misschien wordt 't binnenkort - dat het eens gebeurt, dat is wel zeker - weer helderder, zodat hij op nieuw ziet, dat van daaruit liefdevol ge regeerd wordt. Zondag 3 mei is Wijnanda Agatha Brok king (Nieuwendijk) gedoopt. Het was jammer, dat Ds. Genuït en ik beide ergens elders waren, zodat een „vreemde" domi nee de doopdienst op de eerste zondag van de maand moest leiden. We proberen wel, dat één van ons op zo'n doopzondag aan wezig is, maar doordat ik op korte ter mijn een classisbeurt in Westkapelle-Dom- burg moest leiden, liep het uit de hand. Overigens is de dominee ook weer niet zo belangrijk. De enige, die beslist aanwezig moet zijn is 't kind, want de uitreiking van het teken en zegel van Gods Verbond is een persoonlijke zaak. We hopen, dat Wij nanda Agatha eens blij zal zijn met dit geboortegeschenk van God. Haar ouders zullen haar er ongetwijfeld van vertellen. We wensen hen daarbij sterkte toe. Op 30 april is Elisabeth van der Graaf geboren in St. Joseph. Haar ouders (P. Krugerstraat 379) hebben deze eersteling met grote dankbaarheid ontvangen. We wensen hen van harte geluk en straks een blijde doopzondag. Op 1 mei waren we aanwezig in de Koningin Wilhelmina School. Daar viel een druppel van de lintjesregen die zo rondom de verjaardag van onze koningin over ons vaderland wordt uitgestort. Over 't algemeen bekijk ik zo'n lintjesregen met enige reserve, maar als er één is, die een lintje „verdiend" heeft dan is het wel mej. Fey (Callenfelsstraat)40 jaar lang heeft zij er in grote trouw voor gezorgd, dat afwisselend verschillende scholen (wanneer de ene gesloten werd ging zij weer naar een andere) er keurig netjes uitzagen. Daarbij heeft zij de laatste 25 jaar mag ik wel zeggen ook de ver zorging van haar ouders op zich ge nomen en nu sinds een jaar alleen die van haar oude vader, die de 23e mei 94 jaar hoopt te worden. Wellicht zal zij zeggen, dat zij niet meer dan haar plicht gedaan heeft, maar om het zo te doen zoals zij het gedaan heeft, daar steekt toch wel het geheim van het geloof achter. We wensen haar namens de gehele wijk van harte geluk en nog vele goede jaren. We besluiten deze wijkbrief met een hartelijke groet aan u allen. GEDEELTELIJKE UITSLAG VAN DE ENQUETE Op 2 belangrijke vragen kon u op uw enquête-formulier antwoord geven: 1. de aanvangstijden der kerkdiensten; 2. de wijze van avondmaalsviering. Met het nagaan van de antwoorden op vraag 1. zijn we klaargekomen en daarover gaan we u nu inlichten. Er zijn 337 enquête-formulieren ingevuld terugontvangen. Dat is ruim 50%. Hiervoor spraken 187 zich uit om ge durende de zomermaanden de diensten in de Petruskerk te doen aanvangen om 9.30 uur v.m. en 7.00 uur n.m. Dat is ruim de helft. 14 gaven de voorkeur aan 9.30 en 6.30 uur, terwijl verschillenden nog andere aanvangsuren opgaven zoals 8.30, 9.00, 10.00 en 10.30 uur. Wanneer wij in aanmerking nemen, dat zij die hun enquête-formulier niet in leverden, het met het besluit van de kerke raad t.a.v. de aanvangsuren eens zijn, dan is het duidelijk dat het indertijd door de kerkeraad g(enomen besluit ongewijzigd kan blijven d.w. dus zeggen. Van 1 oct- 1 mei 9.30 uur en 5.00 uur. Van 1 mei-30 sept. 9.30 uur en 7.00 uur. We hopen, dat de „liefhebbers"-voor-5- uur-het-hele-jaar-door, die wellicht teleur gesteld zullen zijn, hierin verlies zodanig zullen opnemen, dat zij toch blijmoedig om 7.00 uur aanwezig zullen zijn. Wat Paauwenburg aangaat, daarover spreken van de 128 stemmen 82 zich uit voor 10.00 uur en 5.00 uur. Het blijft dus ook hier zoals het was. Over de wijze van avondmaalsviering zult u een volgende keer horen, wanneer de antwoorden hierop verwerkt zijn. H.Gr. P.S. Daar de enquête vóór 1 mei niet ver werkt was, werd nog niet begonnen met de diensten gedurende de zomermaanden om 7.00 uur te doen aanvangen. Dit is 1 maand uitgesteld. ACTIE „LAMBARENE IN NOOD" U weet hopelijk nu zo langzamerhand waarover het gaat. Wij komen niet schooi en, wij komen alleen om wat daadwerkelijk meeleven vragen voor een ziekenhuis in Afrika. Welgeteld komen wij u vragen om 5 jaar lang 1 y2 cent per dag af te staan voor noodlijdende medemensen in het zwarte werelddeel. Wij rekenen erop, dat u deze actie steunt door uw bijdrage in te tekenen op de rode vijfjarenplankaart die u in de week van 24 t.m. 30 mei a.s. zal worden aan geboden. Vijf jaar is een hele tijd. Denk maar eens aan 1940-1945. maar wat is \y2 cent per dag voor ons die in zo 'n grote welvaart leven Help daarom mee, om dit ziekenhuis van Albert Schweitzer weer te herbouwen. U stelt de jongelui, die bij u aan de deur komen toch niet teleur Moet het werk, dat Schweitzer in 1913 begon en dat nog steeds zegenrijke ge volgen heeft voortgezet worden, of zal men dit werk wegens gebrek aan geld moeten stopzetten Aan u is mee het antwoord op deze vraag Het actie-comité. Kasteelstraat 82 - Vlissingen Tel, 01184-2760 vervolg van pag. 2 losrukte van God in zijn ongehoor zaamheid, bleef God de mens vast houden en hield God ook vast aan Zijn beloften voor de mens. De zonde heeft Gods plan met de wereld niet verijdeld. Wel ging God langs andere wegen, doch het doel bleef hetzelfde. Er zou een tweede Adam komen en die zou de afspraken van Gods verbond houden en het leven voor de mens verwerven. Hij zou de Zoon des Mensen wezen, aan wie de toe komende wereld zou onderworpen worden. Zo bleef er niet alleen, ondanks de zondeval een toekomstverwachting, maar zij werd ook ongemeen verdiept en gericht op een bepaalde figuur, die komen zou: het vrouwezaad; de Mes sias, de Zoon des Mensen. Deze „Beloofde" zou twee dingen brengen. Allereerst herstel van het door de zonde bedorvene. Maar dan ook de voleinding van Gods oorspronkelijke plannen. Wij kunnen deze twee momenten op allerlei manieren noemen, b.v. verlos sing en verheerlijking. Of reparatie en perfectie enz. Het spreekt vanzelf, dat deze twee momenten in de verwachting nooit scherp gescheiden kunnen worden. Wanneer wij in de verte zien, dan voegen zich daar de verschillende din gen tot één groot geheel. Pas als we dichter bij zijn gekomen, zien we de afzonderlijke punten. Gods belofte aan de in zonde gevallen mens wordt ook van lieverlee duidelijker, meer omlijnd, naarmate de geschiedenis voortschrijdt. Maar van meet af aan was die ge schiedenis beheerst door de advent. De gang van Gods belofte baande voor de tijd een weg. Aan het begin van die weg zien we de mens staan, als het ware met de hand voor de ogen, turende in de verte. Die mens was uit het paradijs ver jaagd. Hij stond in een ledige wereld vol stekende distels en dreigend ge dierte. Doch er waren twee dingen mee ge komen, uit het paradijs, die boze wereld in. Zij stonden er samen, de man en de vrouw. Zij hadden samen gezondigd. Maar zij droegen de straf ook samen en hadden elkaar als hulpen tegenover elkaar. Dat was een geweldige troost en steun. Want de liefde is sterk als de dood. Ze konden het uithouden... een poos. Er was niet alleen onnoemelijke ellende. Maar er was ook het wonder van hun liefde. En - wat zij in het paradijs nooit hadden gekend - er kwam de verwachting van een nieuwe mens, die geboren zou worden. Het mysterie van het kind. Maar er is nóg iets meegekomen uit het paradijs. Een nog groter wonder. En een nog groter heerlijkheid. Nml. Gods belofte van het herstel. Dat komen en spreken van God tot de gevallen mens, nog in het paradijs, is van ont zaggelijke betekenis geweest. Gen. 3 15. Dat God kwam. En dat Hij zó kwam. In de wind des daags. En dat Hij de slang vervloekte. Hij had de man en de vrouw wel gestraft, maar de man zou dan toch mogen wer ken. 't Zou wel wezen in 't zweet des aanschijns, maar de opdracht werd ge handhaafd: bouwen en bewaren. En de vrouw zou het niet makkelijk krijgen, maar ze mocht dan toch moeder worden. God nam Zijn eerste woord „weest vruchtbaar en vervult de aarde" niet terug. En zo hield God de mens, ook de zondaar, nog in Zijn dienst en schold de satan. Maar het allerheerlijkste was, dat God het herstel beloofde. En dat in de weg van het menselijk geslacht. Het vrouwezaad zou de kop der slang ver pletteren. Deze twee: er bleef het samen van man en vrouw. En de belofte van God was gebleven, waardoor de mens mocht blijven in Gods dienst. Dat eerste zou de dood niet kunnen overwinnen. Zou wel de dood kunnen tegenhouden. De liefde houdt de levenslamp wel bran dende, maar is niet sterker dan de dood. Slechts sterk als de dood. Liefde en dood houden elkaar precies in even wicht. Maar dat tweede is sterker dan de dood. De liefde van God weet de dood te overwinnen. Daarom zijn we blij, dat niet alleen het Hooglied in de bijbel staat. Maar in de bijbel wordt 't lied gezongen van de liefde Gods in Jezus Christus, die uit de dood is op gestaan als Heer. Die twee: de liefde van God en de liefde tussen man en vrouw zijn geen tegenstellingen. God schuift ze dan ook onmiddellijk inéén. En nog steeds doopt de christelijke kerk de kindertjes, die in de gemeente geboren worden. Daar mee is niet Gods genade aan onze natuur gekoppeld. Maar daarmee wordt wel heel ons natuurlijk leven, zoals we dat uit de eerste schepping hebben mee gekregen, verbonden aan de genade. Adam noemt dan ook onmiddellijk de naam van zijn vrouw, nadat de be loften Gods aan de zondige mensen zijn gegeven, Eva. Niet meer Manninne, maar Eva: levensmoeder. En zo voegde reeds deze Adam na tuur en genade ineen en gingen die eerste mensen Gods belofte verwachten in hun gezinsleven. Adam heeft in Eva iets van Maria gezien. En toen hun eerste kind ge boren was, riepen zij blij advent: een man van de Here gekregen. Ze hebben van Kaïn te veel verwacht. Maar ze hebben dan toch verwacht. En ze hebben heel sterk het advent beleefd: Hij komt! A.D. Lucas verhaalt ons van Jaïrus die naar Jezus ging toen zijn kind op ster ven lag (8 vs. 40—56). Wat was die man ontzettend blij toen de Heer met hem meeging. Hij wist nu komt alles goed. Toch kwam aan de dag dat Jaïrus niet zo voluit geloofde als de Heer van ons verwacht. Jaïrus rekende er n.l. op dat de Heer nog op tijd zou zijn d.w.z. in zijn huis zou zijn vóór het kind stierf. Daarom was het voor hem zo'n beproe ving, dat die vrouw met die nare kwaal van de gelegenheid gebruik maakte om bij Jezus te komen. Wat hield dat op, wat hield dat op. Jaïrus kon de spanning haast niet meer verdragen toen de Heer stilstond en zich omdraaide en vroeg: Wie heeft mij aangeraakt Hij had het wel willen uitschreeuwen: Heer, kom toch Kan dat met die vrouw niet even wachten U weet toch wel dat mijn kind op sterven ligt Het kan ieder ogenblik te laat zijn. Laten we ons toch haasten. Jaïrus had zich nog beheerst. Hij heeft ook nog mee aangehoord het gesprek van de Heer met die vrouw. Maar de Heer was nog niet uitgespro ken of er gebeurde, waar hij de hele tijd bang voor was geweest. Iemand drong zich door de mensen heen om hem te zeggen: „uw kind is gestorven. U moet de Heer nu maar niet langer lastig vallen". Het was voor Jaïrus om in tranen uit te barsten. O, Heer, o, Heer dat het nu toch te laat is. En voor die vrouw, die het opont houd veroorzaakt had - was het ook ellendig - maar vóór Jaïrus van ellende en verdriet in elkaar kromp en die vrouw zich enig verwijt kon maken, riep Jezus: niet bang zijn Jaïrus, alleen maar geloven. Alleen maar geloven Alleen door geloof - sola fide zeiden de reformatoren - wordt een mens be houden. Dat is duidelijk geworden in de ge schiedenis van Jaïrus. Hij vertrouwde op de Heer. Hij verwachtte alles van Hem. Dat wel. Maar zijn vertrouwen reikte niet ver genoeg. Hij had gedacht: zo lang er leven is kan ik op de Heer hopen. Daarom had hij bij zichzelf gezegd: Heer schiet a.u.b. toch op, er is haast bij. We hebben nog een kleine kans. Maar haast u dan toch, Heer. Jezus wilde dat Jaïrus niet meer re kende met die „kans", maar met Zijn bereidheid om te helpen en Zijn macht om te helpen. Hij die het licht roept in de nacht Hij heeft ons heil teweeggebracht dat wordt ons niet ontnomen. Hij droeg ons door de diepte heen de Here Here doet alleen ons aan de dood ontkomen. En dat laatste geldt ook als we reeds gestorven zijn. Hij kan ook helpen als de dood er mee gemoeid is. Wie in mij gelooft zal leven ook al is hij gestorven. Jezus wilde Jaïrus leren geloven, d.w.z. Jaïrus leren alles van Hem te verwachten van Hem alleen. Daarom kwam de Heer hem te hulp in dat woord: niet bang zijn, Jaïrus, alleen maar geloven. Ons leven lang leren we geloven. En nooit geloven we zo echt en zo voluit dan in het uur van onze dood. In dat uur is ons immers elke kans ontvallen om nog op iets of iemand anders te hopen. Dan is het de Heer alleen. Niemand kan met ons mee als we het donker in gaan. Het hart klopt door 't benauwen en niemand is met mij. En heel ons leven ligt open en bloot voor de ogen van Hem aan wie we reken schap hebben af te leggen. Maar dan komt Hij ons te hulp, Jezus de Heer. Niet bang zijn voor het laatste oor deel, alleen geloven in mijn genade, mijn liefde, mijn trouw. Dan wordt aan ons verhoord wat bij onze doop voor ons gebeden is: dat dit kind dit leven om Uwentwil getroost verlate en op de jongste dag voor de rechterstoel van Chris tus uw Zoon zonder verschrikken verschijnen moge. Jezus de Heer blijft met ons. Hij alleen is onze hoop en onze enige troost. Dat te ondervinden is terecht ge noemd „een zalig uiteinde". Niet bang zijn; alleen maar geloven. In dat woord komt de Heer ons ook te hulp als we tegen de dood opzien, omdat alles zo vreemd is, zo onbe kend. Nog nooit heeft iemand, die dood geweest is, ons kunnen vertellen wat sterven is, wat je dan moet door maken. Jezus is de éne en enige. En Hij legt zijn rechterhand op ons en zegt: niet bang zijn. Ik ben de eerste en de laatste de levende en Ik ben dood geweest maar nu ben Ik levend voor eeuwig en altijd. Openb. 1 vs. 17, 18. Ik leef en Gij zult leven. Joh. 14 vs. 19. Daarom kunnen wij antwoorden: Al moet ik het duister in van de dood, ik ben niet angstig. U bent toch bij me. Onder uw hoede durf ik het aan. Het „zalig uiteinde" wordt door de aanwezigheid van de Heer tot een nieuw begin: ingaan in het hemelse feest met de verrezen Heer. Gij zalft mijn hoofd met d' olie van uw vrede Gij vult mijn kelk met gelukzaligheden Ja zaligheid en liefd'en welbehagen Zullen mij volgen al mijn levensdagen. Ik zal het welkom horen van mijn Koning en jaar aan jaar verblijven in Zijn woning. Th. D. Delleman In het Fries Dagblad stond voor enige tijd een verhaaltje over wijlen Ds. Datema, een bij de ouderen nog niet vergeten predikant. Hij was als jongen boerenknecht geweest en pas later gaan studeren. Zijn prediking was zeer beeldrijk. Zo preekte hij eens over Job in deze geest: „Wat ging het die Job voor de wind en er ging geen week voorbij of hij had weer .prachtige kamelen er bij ge kocht, stamboekkamelen Dan stonden de mensen 's avonds bij hun hekje in het straatje en bespraken het nieuws van de dag, en de nieuwe aanwinst van de veestapel van Job. En één mannetje was er bij, die zei: „Zie je, we zijn nog een beetje familie, ik heet ook Job". Maar toen ging het mis met de grote Job, en de mensen zeiden: „Niks is er meer over, straatarm is die Job. Zeg, jij zult er wel meer van weten, want jullie zijn toch familie „Nee", zei de man heel beslist, „helemaal geen familie. Zie je, hij is Job met een b en ik ben Jop met een p..." De vergadering met de gemeente leden die gehouden werd op maandag 11 mei sprak zich met grote mate van eenstemmigheid uit vóór het voorstel van de Kerkeraad Algemene Zaken te beroepen in de vacature Ds. P. Joosse, Ds. J. van Dalen te Rotterdam-Over- schie (Wijk IV), en voor de nieuw gestichte predikantsplaats in Wijk V (Middelburg Zuid), Ds. C. van der Zanden te Pesse.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1970 | | pagina 3