KERK VAN VLISSINGEN J Einde van een avontuur en om de EREDIENST UIT ONS GROTE KERKELIJKE GEZIN COLLECTEN EN GIFTEN Voor het eervol verzorgen van begrafenissen P. 5INKE 'n Geweldige uitdaging Ga ragediensten ZONDAG 26 APRIL Petruskerk: 9.30 uur v.m. Ds. .J. W. Genuït (kin- dernevendienst voor kinderen van 6, 7 en 8 jaar). 5.00 uur n.m. Ds. H. Groeneveld. Huishoudschool Paauwenburg: 10.00 uur v.m. Ds. H. Groeneveld (kindernevendienst voor 6-, 7- en 8- jarigen). 5.00 uur n.m. Ds. J. W. Genuït. Wordt uitgezonden naar Bethesda. Collecte: Voor de diaconie. Ter Reede: 7.00 uur n.m. De heer G. de Lugt. VRIJDAG 1 MEI Petruskerk: 3.30 uur n.m. Ds. J. W. Genuït (huw. bev. van het bruidspaar de Leeuw- Tissink) UITVOERING CHR. GYMNASTIEK VERENIGING ORANJE NASSAU Vrijdag 10 april hadden wij 't genoegen een gedeelte van deze jaarlijkse uitvoering mee te maken in de grote zaal van hotel Britannia. Terwijl wij er naar keken kwam er bij mij een gevoel van dankbaarheid op jegens de bestuursleden, de leiders en leid sters van deze bloeiende vereniging. (Ik liet mij vertellen, dat er maar eventjes ruim 500 leden zijn.) En ik wil deze dankbaar heid hier graag onder woorden brengen. Hoeveel vrije tijd wordt door hen wel niet gegeven aan dit toch zo belangrijke stukje vorming van onze jonge mensen, waarbij het lichaam vanuit een christelijke visie aandacht krijgt. Er is een tijd geweest onder ons christenen, dat 't lichaam weinig aandacht kreeg. Om de ziel ging 't dan toch maar, dat die behouden werd. Won derlijk toch eigenlijk in een kerk, die zon dag aan zondag beleed: ,,Ik geloof de wederopstanding des vleses". Wordt hier-' in niet duidelijk gezegd, dat de Here Jezus ook ons lichaam heeft gered Wij wen sen het bestuur, de leiders en de leidsters van harte toe, dat zij bij hun prachtige werk zich mogen laten bezielen door de Geest van Jezus Christus, die de totale redding van ons mensen op het oog heeft. H.Gr. CHRISTELIJKE GYMNASTIEK VERENIGING „ORANJE NASSAU" Secretariaat: Mevr. J. de Jonge-van Iwaarden, Bonedijkestr. 223, Vlissingen. Rooster van lesuren: L«T*S» (ingang Vredehoflaan) maandag: meisjes 8 en 9 jaar 17.00-18.00 uur meisjes 10 en 11 jaar 18.00-19.00 uur dinsdag: meisjes selectieklasse 18.00-19.00 uur meisjes 12 en 13 jaar 19.00-20.00 uur meisjes 14 en 17 jaar 20.00-21.00 uur woensdag: meisjes 10 en 11 jaar 18.00-19.00 uur meisjes 12 en 13 jaar 19.00-20.00 uur meisjes 14 en 17 jaar 20.00-21.00 uur dames senioren 21.00-22.00 uur donderdag: meisjes selectieklasse 19.00-20.00 uur meisjes selectieklasse 20.00-21.00 uur dames senioren 21.00-22.00 uur y rij dag: jongens 8 en 9 jaar 17.00-18.00 uur jongens 10 en 11 jaar 18.00-19.00 uur jongens 12 en 13 jaar 19.00-20.00 uur jongens 14-17 jaar 20.00-21.00 uur heren 21.00-22.00 uur Jan Ligthartschool (ingang W. v. d. Velde- laan) maandag: meisjes 6 en 7 jaar 17.00-18.00 uur meisjes 10 en 11 jaar 18.00-19.00 uur meisjes 12 en 13 jaar 19.00-20.00 uur heren senioren 21.00-22.00 uur woensdag. meisjes 8 en 9 jaar 16.30-17.30 uur meisjes 10 en 11 jaar 17.30-18.30 uur donderdag: meisjes 6 en 7 jaar 17.15-18.15 uur meisjes 10 en 11 jaar 18.15-19.15 uur meisjes 12 en 13 jaar 19.15-20.15 uur vrijdag: meisjes 8 en 9 jaar 17.00-18.00 uur jongens 8 en 9 jaar 18.00-19.00 uur jongens 10 en 11 jaar 19.00-20.00 uur jongens 12 en 13 jaar 20.00-21.00 uur Paauwenburgschool (ingang Alexander Gogelweg) maandag: meisjes 8 en 9 jaar 16.15-17.15 uur meisjes 10 en 11 jaar 17.15-18.15 uur meisjes 12 en 13 jaar 18.15-19.15 uur woensdag: meisjes 10 en 11 jaar 17.00-18.00 uur vrijdag: jongens 8 en 9 jaar 17.15-18.15 uur jongens 10 en 11 jaar 18.15-19.15 uur Oude Uloschool (ingang verlengde Glacisstraat) maandag: meisjes 6 en 7 jaar 17.00-18.00 uur meisjes 8 en 9 jaar 18.00-19.00 uur donderdag: meisjes 8 en 9 jaar 17.00-18.00 uur jongens 8 en 9 jaar 18.00-19.00 uur Nieuwe Uloschool (ingang Adr. Coorte- laan) dinsdag: dames I 20.00-21.00 uur dames II 21.00-22.00 uur woensdag: jongens selectieklas 20.00-21.00 uur heren 21.00-22.00 uur NOORDERWIJK In memoriam. Op 2 april j.l. heeft de Here tot Zich genomen br. Jan van de Voorde, Bone- dijkestraat 336, in de leeftijd van 79 jaar. Vijf maanden heeft hij in Bethesda gele gen, nadat hij daar met een beroerte was opgenomen. De Here heeft hem uit een moeilijke lijdensweg verlost. Hij wist zich geborgen in zijn Heiland. „Mijne schapen horen naar Mijn stem en Ik ken ze en ze volgen Mij, en Ik geef hun eeuwig leven en zij zullen voorzeker niet verloren gaan in eeuwigheid en niemand zal ze uit mijn hand roven", Joh. 10 27, 28. De Here trooste de familie J.W.G. WIJKNIEUWS Op 23 april treden Leendert Meulmees- ter en Ina Francisca Woltering Beatrix - laan 155/Jan Vermeerlaan 30) in het huwe lijk. De bevestigingsdienst vindt plaats om 14.45 uur in de Petruskerk. Onze hartelijke gelukwensen aan bruidspaar en families Het toek. adres van het bruidspaar is: Schuitvaartgracht 357. Een hartelijke gelukwens gaat ook nog naar de heer en mevrouw P. Looise-v. Wouwe, die op 7 april j.l. in Middelburg gehuwd zijn. Op 1 mei a.s. wordt in de Petruskerk om 15.30 uur het huwelijk bevestigd van Dirk Johan de Leeuw en Jacomina Catharina Tissink (Middelburg, v. Reenenstraat 33). Ook aan dit bruidspaar onze beste wen sen op de huwelijksweg. Br. M. v. Sluys, V. v. Goghlaan 24 is in St. Joseph ziekenhuis geopereerd en weer hersteld naar huis teruggekeerd. Dat is ook het geval met zr. Matinisse, J. v. Goyenlaan 48, in Bethesda, onze hartelijke gelukwensen. Zr. Poppe, Thorbeckelaan 37 ligt in Bethesda. Aanvankelijk leek het vrij ern stig, maar volgens de laatste berichten knapt ze gelukkig iets op. We wensen haar Gods nabijheid en genade toe, en hopelijk nog enige beterschap. Mevr. Versluys, V. v. Goghlaan 225 moest in Bethesda een operatie ondergaan. We wensen haar veel sterkte en van harte beterschap toe. Er zijn in de afgelopen weken drie babies in de wijk geboren, nml. in het gezin Stroo, Mackaystraat 77; in het gezin Brugman, Troelstraweg 303; en in het gezin de Jonge, Gr. v. Prinstererlaan 124. Onze hartelijke gelukwensen aan de ge lukkige ouders J.W.G. VERANTWOORDING Deze week kreeg ik een briefje in de bus met de volgende inhoud: „Hier een klein bedrag voor Paauwen burg. Het is het bedrag dat we meer kregen van onze A.O.W.. We hebben dat toch niet gemist, dus bestemmen wij het daar voor. Met hartelijke groeten, onbekend N.N." Er zat 50,bij ingesloten. Kijk, dat is nu weer zo iets, wat je geweldig blij en dankbaar maakt, en waar aan je steeds weer merkt, dat het „hart van Paauwenburg' 'steeds meer in onze kring gaat leven. We hebben dat steeds al ervaren. Er waren grote giften. Maar zo een gift van een A.O.W.-er maakt je dubbelblij. langs deze weg heel hartelijk dank aan deze on bekende gever of geefster. J.W.G. VIERING H. A. PAAUWENBURG Zondag 12 april hebben we op Paauwen burg een proef genomen met het ge bruik van de kleine bekertjes bij de viering van het Heilig Avondmaal. Ik weet niet hoe het U vergaan is, maar mij lijkt deze proef niet geslaagd. Er zal over deze wijze van viering altijd wel verschil van gevoelen blijven bestaan, maar het zou toch wel fijn zijn, als we zonder al te veel afleiding de zegen van het Avondmaal mogen beleven. En dat was nu juist die zondagmorgen niet het geval. Op de kerkeraadsvergadering is deze zaak besproken, maar wegens het late uur niet afgerond. Vandaar dat hierover op een volgende vergadering nog een besluit zal worden genomen. J.W.G. N.C.V.B. Dinsdag 28 april 1970 houdt de afdeling Vlissingen van de N.C.V.B. haar maande lijkse vergadering in het jeugdgebouw der Geref. Kerk. Aanvang 8 uur. Ds. W. J. Sijthoff uit IJmuiden-Oost houdt een lezing over Diakonessenarbeid in Suriname, waarbij tevens de film „Gegrepen" ter toelichting zal worden ver toond. Vlissingen 7 april 1970 De secretaresse, N.C.V.B. afd. Vlissingen J. van Gorp-van de Velde Van Reenenstraat 1 KERKELIJKE STAND Ingekomen met Attestatie van: Kamperland: J. A. de Muijnck en cchtgen. -f- 1 ged. kind, Mackaystraat 65 (B 14); Middelburg: W. Wondergem en echtgen. -j- 1 ged. kind, Scheldestraat 96 (A 4); Middelburg: Agnita Chr. Goeman, Coosje Buskenstraat 100 (A 2); van de Ned. Herv. Kerk Vlissingen: C. Swager en echtgen. -(- 2 ged. kind., Troelstraweg 155 (B 15); terug met rcisattestatie uit Perzië: C. Wie- lemaker, Sint Maartenlaan 7 (B 13). Ingekomen met Doopattest van: van de Ned. Herv. Kerk Middelburg: Fran- ciscus Jac. Bal, Adr. Brouwerlaan 40 (B 11); Vlissingen: Wim Adolf Daane, Bloemen- laan 15 (A 8); Vlissingen: Leendert Meulmeester, Beatrix- laan 155 (B 9). Attestatie aangevraagd naar: Middelburg: J. J. van Aartsen en echtgen. -f- 2 ged. kind., Hendr. Vroomlaan 20 (B 10); Koudekerkc: Johanna Bakker, Glacisstraat 89 (A 2). Vertrokken met Doopattest naar: Woudenberg: Jacob L. van Mourik, Const. Huijgenslaan 8 (B 13). Gedoopt: 29-3-70: Roelfina Johanna Maria v. d. Weg, geb. 11-2-70, Paul Krugerstraat 297 (A 7); 29-3-70: Hans Adriaan Caljouw, geb. 8-9-'46, Fransen v. d. Putteplein 27 (B 14); 29-3-70: Bertha Helena Westplate-Stevens, geb. 1-11 -'46, Willem v. d. Veldelaan 44 (B 10); 29-3-70: Helena Esther Maria Westplate, geb. 22-2-'69, Willem v. d. Veldelaan 44 (B 10); 29-3-70: Astrid van Belle, geb. 15-12-'69, Badhuisstraat 71 (A3). Overleden: 2-3-70: Hendrik Breel, oud 70 jaar, v. d. Spiegelstraat 45 (A 5); 11-3-70: Cornelis Kooman, oud 64 jaar, Prinsenstraat 7 (A 1); 15-3-70: Johanna de Rijcke, geb. van Loenen, oud 86 jaar, Vondellaan 29 (B 13); 25-3- 70: Pietcrnella Prins, geb. van Beve- ren, oud 52 jaar, Burgem. van Woelde- renlaan 72 (B 16); 25-3-70: Elisabeth Stroo, geb. van Eenen- naam, oud 77 jaar, Papaverlaan 12 (A 8). Huwelijk: 26-3-70: Cornelis Versluis en Kora Agatha van de Vijver, Pres. Rooseveltlaan 234 (B 12). Verhuisd: J. Sturm, Beursstraat la (A 1) naar Kasteelstraat 52 II (A 4); H. P. Spapé-Noordhoek, Paul Kruger straat 337 (A 7) naar Abr. Kuiper straat 35 (B 16); M. K. Daane, Vebenabos 14 (B 16) naar Meindert Hobbemalaan 40 (B 11); C. Versluis, Vine, van Goghlaan 225 (B 9) naar Pres. Rooseveltlaan 234 (B 12); A. Tuijnman-Sohier, Koudckerkseweg 82 (A 3) naar Falckstraat 19 (B 15). 22-3-70: Collecte voor de kerk: Petruskerk 839,63 Paauwenburg 303,68 Jeugdcollecte (1 cents) Petruskerk 174,12 Paauwenburg 58,90 26-3-70: Huwelijkscollecte 29-3-70: Collecte Landelijk Evangelisatiewerk: Petruskerk 1559,50 Paauwenburg 103,35 Jeugdcollecte (1 cents) Petruskerk 97,86 Paauwenburg 30,01 27-3-70: (Goede Vrijdag) Collecte voor de diaconie 5-4-70: Collecte voor de kerk: Petruskerk 728,94 Paauwenburg 294,67 Jeugdcollecte (1 cents) Avondmaalscollecte: Petruskerk Petruskerk 131,94 Paauwenburg 42,29 1143,31 233,02 44,33 1662,85 127,87 371,13 1023,61 174,23 666,69 Kasteelstraat 82 - Vlissingen - Tel. 01184-2760 Wie de toename van het aantal chris tenen in Afrika ziet, weet dat daarmee de kerken voor schier onoverwinnelijke problemen komen te staan. Het is van daag al zo, dat de ontwikkeling vele kerken in Afrika uit de hand dreigen te lopen. Men heeft geen mankracht genoeg om alle problemen aan te pak ken. De laatste conferentie van de afri- kaanse kerken heeft dit probleem bijna pijnlijk voelbaar gemaakt. Wat moet het worden, als de voorspellingen uit komen, of misschien nog wel daarboven uitgaan Er zijn er al die menen dat kerkewerk eenvoudig onmogelijk wordt doordat het verdrinkt in de massa. Daarom is het goed dat kerk en zen- Elke donderdag hebben de dienst meisjes in Johannesburg (Suid Afrika) hun vrije middag. Dan komt de Bantoe predikant naar de stad om een kerk dienst te houden. De kerkgebouwen van de blanke kerken mogen echter niet ge bruikt worden voor de 'niet-blankes', ook niet op een door de weekse dag als de kerk leeg staat. Neen, de Bantoe mag zijn dienst houden in de garage van de dominee. Zo heten deze diensten dan ook 'garagediensten'. Het lijkt er vaak op, dat er binnen de Zuid-Afrikaanse kerken geen onrust over deze kwestie is. Laten wij ons niet vergissen: die onrust is er wèl en waar achtig niet van buitenaf aangestookt, zoals de zogenaamde vrienden van ding deze ontwikkeling scherp in het oog houden. Zij zullen zich moeten leren instellen op die toekomst en de uitdaging daarin aandurven. Het zal een geweldige taak worden te zorgen voor kerkbouw, christelijk onderwijs en massa-lectuur voor al deze nieuwe mil- loenen. Het gaat om de interne ontwik keling van de afrikaanse kerken. Maar om nog veel meer. Want als de kerk niet eens klaarkomt met haar eigen vraagstukken, hoe zal ze dan de pro blemen van de wereld om haar heen aankunnen. Dit is het dilemma waar voor zij staan. Zij zullen op z'n minst moeten beginnen met de planning voor eeiï toekomst, die nu reeds is begonnen. J. van der Linden. Zuid-Afrika beweren. Die onrust is er ook temidden van de Boerenkerken en juist onder een aantal van de trouwste lidmaten. Verontrust door de kunstmatig ge schapen en steeds breder wordende kloof tussen mensen van één volk, zij het van verschillend ras, heeft een aan tal moedige mannen en vrouwen het Christelijk Instituut van Zuidelijk- Afrika gesticht. Zij baseren zich op het Woord van God en de leden ver langen om, individueel en gezamenlijk, door God te worden gebruikt om in de praktijk uitdrukking te geven aan het toenemend verlangen naar gemeenschap en begrip tussen christenen van Zuid- Afrika. Mej. H. Kohlbrugge in „Werelddiakonaat". Toumliline is niet meer. Toumliline had de laatste jaren haast een magische klank in de kringen van de Islam-zending. Hoog in het Atlas gebergte van Marokko lag het klooster van die naam en het was geworden een gesprekscentrum tussen christenen en islamieten. Daar scheen eindelijk de kloof tussen beide wereldgodsdiensten overbrugd te kunnen worden. Midden in Marokko, dat fel-islamitische land. De broeders van Toumliline hadden zelf bij de stichting van hun eenvoudig klooster niet aan deze mogelijkheid ge dacht. Toen de eerste kloosterlingen in 1952 naar Marokko kwamen, zochten zij een plaats voor rust en meditatie. Zij vonden die midden in het gebergte diep Marokko in. Daar vestigden zij zich midden tussen de Berberstammen, bijna 200 km zuid-oost van de marok- kaanse hoofdstad Rabat. Frankrijk heerste toen nog over Ma rokko en de koloniale heersers meen den de monniken van Toumliline voor hun karretje te kunnen spannen. Zij trachtten de monniken te overreden zen ding te drijven onder Berbers qm zo doende een tegenwicht te scheppen tegen de arabische nationalisten in de steden van Marokko. Maar de monni ken weigerden. Daarvoor waren zij niet naar Marokko gekomen. Zij zagen hun opdracht in een leven van contemplatie. Hun abt was zelfs van oordeel, dat het misdadig zou zijn om een islamiet te bekeren. Hij zou daardoor in zijn land een uitgestotene worden. Voor de monniken dus geen missie activiteit. Hun presentie in het land moest voldoende zijn. Het heeft een jaar geduurd voor zij voldoende het vertrouwen van de Berber stammen in de omtrek hadden gewonnen. Toen meenden de Berbers deze vreemdelin gen in hun land welkom te kunnen heten. Een delegatie van Berbers be trad voor het eerst het klooster. Van deze „marabouts", van deze heilige mannen hadden zij geen kwaad te duchten. De deur gaat open. Berberkinderen zwierven in de buurt van het klooster en de monniken open den voor hen een school. Toen de in heemse bevolking hoorde, dat er een dokter onder monniken zich bevond, kwamen uit wijde omtrek de zieken op dagen en werd een ziekenboeg in het klooster geopend. Hoewel zij hoog in het Atlas ge bergte ver van de bewoonde wereld in al de drukte daarvan hun rustig leven leidden, konden zij toch niet verborgen blijven. Geheel tegen hun zin kregen zij zelfs te maken met de politieke woelin gen, die er toen in Marokko heersten. Het was in de zomer van 1954, toen een groep nationalistische gevangenen in de buurt van het klooster dwangarbeid verrichtte, dat de abt enkele van zijn mensen uitzond om de gevangenen die van dorst haast omkwamen te drinken te geven. Hij liet het niet bij een dronk water, maar zond ze fijne marokkaanse thee. De franse commandant van de groep gevangenen wilde van deze dienst niets weten en wilde de monniken terug zenden. Deze verklaarden te handelen op order van hun abt, die in deze daad slechts een teken van elementaire naas tenliefde wilde geven. De gevangenen kregen hun thee. Toen Marokko in 1956 onafhankelijk werd waren onder de nieuwe ministers enkele vroegere gevangenen van het franse regiem. Zij herinnerden zich de weldaad van „de beker koud water" in de woestijn rond Toumliline. Vanaf dat moment stonden de monniken van dit klooster in Marokko in hoog aanzien. In 1957 verklaarde zelfs een hoogge plaatste islamitische geleerde, dat Toumliline was een „centrum van samenleven tussen christenen en mos lim". Toumliline is toen geworden een cen trum, waarin conferenties tussen moslim en christenen aan de orde van de dag waren. Marokko is voor 97 islami tisch, maar het klooster had er een zo goede naam, dat koning Hassan het eens noemde: „een plaats met een voor beeldig klimaat voor samenwerking". In een speciaal werk: Benedictijn en Moor. 'n Christelijk avontuur in Mos lim Marokko, werd de grote betekenis van dit centrum uitstekend belicht. Wordt vervolgd

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1970 | | pagina 3