KERK
VAN VLISSINGEN
J
Einde van een avontuur
en om
de
EREDIENST
UIT ONS GROTE KERKELIJKE GEZIN
COLLECTEN EN GIFTEN
Voor het eervol verzorgen van
begrafenissen
P. 5INKE
'n Geweldige uitdaging
Ga ragediensten
ZONDAG 26 APRIL
Petruskerk:
9.30 uur v.m. Ds. .J. W. Genuït (kin-
dernevendienst voor kinderen van 6, 7
en 8 jaar).
5.00 uur n.m. Ds. H. Groeneveld.
Huishoudschool Paauwenburg:
10.00 uur v.m. Ds. H. Groeneveld
(kindernevendienst voor 6-, 7- en 8-
jarigen).
5.00 uur n.m. Ds. J. W. Genuït.
Wordt uitgezonden naar Bethesda.
Collecte: Voor de diaconie.
Ter Reede:
7.00 uur n.m. De heer G. de Lugt.
VRIJDAG 1 MEI
Petruskerk:
3.30 uur n.m. Ds. J. W. Genuït (huw.
bev. van het bruidspaar de Leeuw-
Tissink)
UITVOERING CHR. GYMNASTIEK
VERENIGING ORANJE NASSAU
Vrijdag 10 april hadden wij 't genoegen
een gedeelte van deze jaarlijkse uitvoering
mee te maken in de grote zaal van hotel
Britannia. Terwijl wij er naar keken kwam
er bij mij een gevoel van dankbaarheid op
jegens de bestuursleden, de leiders en leid
sters van deze bloeiende vereniging. (Ik
liet mij vertellen, dat er maar eventjes ruim
500 leden zijn.) En ik wil deze dankbaar
heid hier graag onder woorden brengen.
Hoeveel vrije tijd wordt door hen wel niet
gegeven aan dit toch zo belangrijke stukje
vorming van onze jonge mensen, waarbij
het lichaam vanuit een christelijke visie
aandacht krijgt. Er is een tijd geweest
onder ons christenen, dat 't lichaam weinig
aandacht kreeg. Om de ziel ging 't dan
toch maar, dat die behouden werd. Won
derlijk toch eigenlijk in een kerk, die zon
dag aan zondag beleed: ,,Ik geloof de
wederopstanding des vleses". Wordt hier-'
in niet duidelijk gezegd, dat de Here Jezus
ook ons lichaam heeft gered Wij wen
sen het bestuur, de leiders en de leidsters
van harte toe, dat zij bij hun prachtige
werk zich mogen laten bezielen door de
Geest van Jezus Christus, die de totale
redding van ons mensen op het oog heeft.
H.Gr.
CHRISTELIJKE GYMNASTIEK
VERENIGING „ORANJE NASSAU"
Secretariaat: Mevr. J. de Jonge-van
Iwaarden, Bonedijkestr. 223, Vlissingen.
Rooster van lesuren:
L«T*S» (ingang Vredehoflaan)
maandag:
meisjes 8 en 9 jaar 17.00-18.00 uur
meisjes 10 en 11 jaar 18.00-19.00 uur
dinsdag:
meisjes selectieklasse 18.00-19.00 uur
meisjes 12 en 13 jaar 19.00-20.00 uur
meisjes 14 en 17 jaar 20.00-21.00 uur
woensdag:
meisjes 10 en 11 jaar 18.00-19.00 uur
meisjes 12 en 13 jaar 19.00-20.00 uur
meisjes 14 en 17 jaar 20.00-21.00 uur
dames senioren 21.00-22.00 uur
donderdag:
meisjes selectieklasse 19.00-20.00 uur
meisjes selectieklasse 20.00-21.00 uur
dames senioren 21.00-22.00 uur
y rij dag:
jongens 8 en 9 jaar 17.00-18.00 uur
jongens 10 en 11 jaar 18.00-19.00 uur
jongens 12 en 13 jaar 19.00-20.00 uur
jongens 14-17 jaar 20.00-21.00 uur
heren 21.00-22.00 uur
Jan Ligthartschool (ingang W. v. d. Velde-
laan)
maandag:
meisjes 6 en 7 jaar 17.00-18.00 uur
meisjes 10 en 11 jaar 18.00-19.00 uur
meisjes 12 en 13 jaar 19.00-20.00 uur
heren senioren 21.00-22.00 uur
woensdag.
meisjes 8 en 9 jaar 16.30-17.30 uur
meisjes 10 en 11 jaar 17.30-18.30 uur
donderdag:
meisjes 6 en 7 jaar 17.15-18.15 uur
meisjes 10 en 11 jaar 18.15-19.15 uur
meisjes 12 en 13 jaar 19.15-20.15 uur
vrijdag:
meisjes 8 en 9 jaar 17.00-18.00 uur
jongens 8 en 9 jaar 18.00-19.00 uur
jongens 10 en 11 jaar 19.00-20.00 uur
jongens 12 en 13 jaar 20.00-21.00 uur
Paauwenburgschool (ingang Alexander
Gogelweg)
maandag:
meisjes 8 en 9 jaar 16.15-17.15 uur
meisjes 10 en 11 jaar 17.15-18.15 uur
meisjes 12 en 13 jaar 18.15-19.15 uur
woensdag:
meisjes 10 en 11 jaar 17.00-18.00 uur
vrijdag:
jongens 8 en 9 jaar 17.15-18.15 uur
jongens 10 en 11 jaar 18.15-19.15 uur
Oude Uloschool (ingang verlengde
Glacisstraat)
maandag:
meisjes 6 en 7 jaar 17.00-18.00 uur
meisjes 8 en 9 jaar 18.00-19.00 uur
donderdag:
meisjes 8 en 9 jaar 17.00-18.00 uur
jongens 8 en 9 jaar 18.00-19.00 uur
Nieuwe Uloschool (ingang Adr. Coorte-
laan)
dinsdag:
dames I 20.00-21.00 uur
dames II 21.00-22.00 uur
woensdag:
jongens selectieklas 20.00-21.00 uur
heren 21.00-22.00 uur
NOORDERWIJK
In memoriam.
Op 2 april j.l. heeft de Here tot Zich
genomen br. Jan van de Voorde, Bone-
dijkestraat 336, in de leeftijd van 79 jaar.
Vijf maanden heeft hij in Bethesda gele
gen, nadat hij daar met een beroerte was
opgenomen. De Here heeft hem uit een
moeilijke lijdensweg verlost. Hij wist zich
geborgen in zijn Heiland. „Mijne schapen
horen naar Mijn stem en Ik ken ze en ze
volgen Mij, en Ik geef hun eeuwig leven en
zij zullen voorzeker niet verloren gaan in
eeuwigheid en niemand zal ze uit mijn hand
roven", Joh. 10 27, 28. De Here trooste
de familie
J.W.G.
WIJKNIEUWS
Op 23 april treden Leendert Meulmees-
ter en Ina Francisca Woltering Beatrix -
laan 155/Jan Vermeerlaan 30) in het huwe
lijk. De bevestigingsdienst vindt plaats om
14.45 uur in de Petruskerk. Onze hartelijke
gelukwensen aan bruidspaar en families
Het toek. adres van het bruidspaar is:
Schuitvaartgracht 357.
Een hartelijke gelukwens gaat ook nog
naar de heer en mevrouw P. Looise-v.
Wouwe, die op 7 april j.l. in Middelburg
gehuwd zijn.
Op 1 mei a.s. wordt in de Petruskerk om
15.30 uur het huwelijk bevestigd van Dirk
Johan de Leeuw en Jacomina Catharina
Tissink (Middelburg, v. Reenenstraat 33).
Ook aan dit bruidspaar onze beste wen
sen op de huwelijksweg.
Br. M. v. Sluys, V. v. Goghlaan 24 is
in St. Joseph ziekenhuis geopereerd en
weer hersteld naar huis teruggekeerd. Dat
is ook het geval met zr. Matinisse, J. v.
Goyenlaan 48, in Bethesda, onze hartelijke
gelukwensen.
Zr. Poppe, Thorbeckelaan 37 ligt in
Bethesda. Aanvankelijk leek het vrij ern
stig, maar volgens de laatste berichten
knapt ze gelukkig iets op. We wensen
haar Gods nabijheid en genade toe, en
hopelijk nog enige beterschap.
Mevr. Versluys, V. v. Goghlaan 225
moest in Bethesda een operatie ondergaan.
We wensen haar veel sterkte en van
harte beterschap toe.
Er zijn in de afgelopen weken drie
babies in de wijk geboren, nml. in het
gezin Stroo, Mackaystraat 77; in het gezin
Brugman, Troelstraweg 303; en in het
gezin de Jonge, Gr. v. Prinstererlaan 124.
Onze hartelijke gelukwensen aan de ge
lukkige ouders
J.W.G.
VERANTWOORDING
Deze week kreeg ik een briefje in de
bus met de volgende inhoud:
„Hier een klein bedrag voor Paauwen
burg. Het is het bedrag dat we meer kregen
van onze A.O.W.. We hebben dat toch
niet gemist, dus bestemmen wij het daar
voor. Met hartelijke groeten, onbekend
N.N."
Er zat 50,bij ingesloten.
Kijk, dat is nu weer zo iets, wat je
geweldig blij en dankbaar maakt, en waar
aan je steeds weer merkt, dat het „hart
van Paauwenburg' 'steeds meer in onze
kring gaat leven.
We hebben dat steeds al ervaren. Er
waren grote giften. Maar zo een gift van
een A.O.W.-er maakt je dubbelblij. langs
deze weg heel hartelijk dank aan deze on
bekende gever of geefster.
J.W.G.
VIERING H. A. PAAUWENBURG
Zondag 12 april hebben we op Paauwen
burg een proef genomen met het ge
bruik van de kleine bekertjes bij de viering
van het Heilig Avondmaal. Ik weet niet
hoe het U vergaan is, maar mij lijkt deze
proef niet geslaagd.
Er zal over deze wijze van viering altijd
wel verschil van gevoelen blijven bestaan,
maar het zou toch wel fijn zijn, als we
zonder al te veel afleiding de zegen van
het Avondmaal mogen beleven. En dat was
nu juist die zondagmorgen niet het geval.
Op de kerkeraadsvergadering is deze zaak
besproken, maar wegens het late uur niet
afgerond. Vandaar dat hierover op een
volgende vergadering nog een besluit zal
worden genomen.
J.W.G.
N.C.V.B.
Dinsdag 28 april 1970 houdt de afdeling
Vlissingen van de N.C.V.B. haar maande
lijkse vergadering in het jeugdgebouw der
Geref. Kerk.
Aanvang 8 uur.
Ds. W. J. Sijthoff uit IJmuiden-Oost
houdt een lezing over Diakonessenarbeid
in Suriname, waarbij tevens de film
„Gegrepen" ter toelichting zal worden ver
toond.
Vlissingen 7 april 1970
De secretaresse,
N.C.V.B. afd. Vlissingen
J. van Gorp-van de Velde
Van Reenenstraat 1
KERKELIJKE STAND
Ingekomen met Attestatie van:
Kamperland: J. A. de Muijnck en cchtgen.
-f- 1 ged. kind, Mackaystraat 65 (B 14);
Middelburg: W. Wondergem en echtgen.
-j- 1 ged. kind, Scheldestraat 96 (A 4);
Middelburg: Agnita Chr. Goeman, Coosje
Buskenstraat 100 (A 2);
van de Ned. Herv. Kerk Vlissingen: C.
Swager en echtgen. -(- 2 ged. kind.,
Troelstraweg 155 (B 15);
terug met rcisattestatie uit Perzië: C. Wie-
lemaker, Sint Maartenlaan 7 (B 13).
Ingekomen met Doopattest van:
van de Ned. Herv. Kerk Middelburg: Fran-
ciscus Jac. Bal, Adr. Brouwerlaan 40
(B 11);
Vlissingen: Wim Adolf Daane, Bloemen-
laan 15 (A 8);
Vlissingen: Leendert Meulmeester, Beatrix-
laan 155 (B 9).
Attestatie aangevraagd naar:
Middelburg: J. J. van Aartsen en echtgen.
-f- 2 ged. kind., Hendr. Vroomlaan 20
(B 10);
Koudekerkc: Johanna Bakker, Glacisstraat
89 (A 2).
Vertrokken met Doopattest naar:
Woudenberg: Jacob L. van Mourik, Const.
Huijgenslaan 8 (B 13).
Gedoopt:
29-3-70: Roelfina Johanna Maria v. d.
Weg, geb. 11-2-70, Paul Krugerstraat
297 (A 7);
29-3-70: Hans Adriaan Caljouw, geb.
8-9-'46, Fransen v. d. Putteplein 27
(B 14);
29-3-70: Bertha Helena Westplate-Stevens,
geb. 1-11 -'46, Willem v. d. Veldelaan
44 (B 10);
29-3-70: Helena Esther Maria Westplate,
geb. 22-2-'69, Willem v. d. Veldelaan
44 (B 10);
29-3-70: Astrid van Belle, geb. 15-12-'69,
Badhuisstraat 71 (A3).
Overleden:
2-3-70: Hendrik Breel, oud 70 jaar, v. d.
Spiegelstraat 45 (A 5);
11-3-70: Cornelis Kooman, oud 64 jaar,
Prinsenstraat 7 (A 1);
15-3-70: Johanna de Rijcke, geb. van
Loenen, oud 86 jaar, Vondellaan 29
(B 13);
25-3- 70: Pietcrnella Prins, geb. van Beve-
ren, oud 52 jaar, Burgem. van Woelde-
renlaan 72 (B 16);
25-3-70: Elisabeth Stroo, geb. van Eenen-
naam, oud 77 jaar, Papaverlaan 12
(A 8).
Huwelijk:
26-3-70: Cornelis Versluis en Kora Agatha
van de Vijver, Pres. Rooseveltlaan 234
(B 12).
Verhuisd:
J. Sturm, Beursstraat la (A 1) naar
Kasteelstraat 52 II (A 4);
H. P. Spapé-Noordhoek, Paul Kruger
straat 337 (A 7) naar Abr. Kuiper
straat 35 (B 16);
M. K. Daane, Vebenabos 14 (B 16) naar
Meindert Hobbemalaan 40 (B 11);
C. Versluis, Vine, van Goghlaan 225 (B
9) naar Pres. Rooseveltlaan 234 (B 12);
A. Tuijnman-Sohier, Koudckerkseweg 82
(A 3) naar Falckstraat 19 (B 15).
22-3-70: Collecte voor de kerk:
Petruskerk 839,63
Paauwenburg 303,68
Jeugdcollecte (1 cents)
Petruskerk 174,12
Paauwenburg 58,90
26-3-70: Huwelijkscollecte
29-3-70: Collecte Landelijk Evangelisatiewerk: Petruskerk 1559,50
Paauwenburg 103,35
Jeugdcollecte (1 cents)
Petruskerk 97,86
Paauwenburg 30,01
27-3-70: (Goede Vrijdag) Collecte voor de diaconie
5-4-70: Collecte voor de kerk: Petruskerk 728,94
Paauwenburg 294,67
Jeugdcollecte (1 cents)
Avondmaalscollecte: Petruskerk
Petruskerk 131,94
Paauwenburg 42,29
1143,31
233,02
44,33
1662,85
127,87
371,13
1023,61
174,23
666,69
Kasteelstraat 82 - Vlissingen - Tel. 01184-2760
Wie de toename van het aantal chris
tenen in Afrika ziet, weet dat daarmee
de kerken voor schier onoverwinnelijke
problemen komen te staan. Het is van
daag al zo, dat de ontwikkeling vele
kerken in Afrika uit de hand dreigen
te lopen. Men heeft geen mankracht
genoeg om alle problemen aan te pak
ken. De laatste conferentie van de afri-
kaanse kerken heeft dit probleem bijna
pijnlijk voelbaar gemaakt. Wat moet
het worden, als de voorspellingen uit
komen, of misschien nog wel daarboven
uitgaan Er zijn er al die menen dat
kerkewerk eenvoudig onmogelijk wordt
doordat het verdrinkt in de massa.
Daarom is het goed dat kerk en zen-
Elke donderdag hebben de dienst
meisjes in Johannesburg (Suid Afrika)
hun vrije middag. Dan komt de Bantoe
predikant naar de stad om een kerk
dienst te houden. De kerkgebouwen van
de blanke kerken mogen echter niet ge
bruikt worden voor de 'niet-blankes',
ook niet op een door de weekse dag
als de kerk leeg staat. Neen, de Bantoe
mag zijn dienst houden in de garage van
de dominee. Zo heten deze diensten
dan ook 'garagediensten'.
Het lijkt er vaak op, dat er binnen de
Zuid-Afrikaanse kerken geen onrust
over deze kwestie is. Laten wij ons niet
vergissen: die onrust is er wèl en waar
achtig niet van buitenaf aangestookt,
zoals de zogenaamde vrienden van
ding deze ontwikkeling scherp in het
oog houden. Zij zullen zich moeten
leren instellen op die toekomst en de
uitdaging daarin aandurven. Het zal
een geweldige taak worden te zorgen
voor kerkbouw, christelijk onderwijs en
massa-lectuur voor al deze nieuwe mil-
loenen. Het gaat om de interne ontwik
keling van de afrikaanse kerken. Maar
om nog veel meer. Want als de kerk
niet eens klaarkomt met haar eigen
vraagstukken, hoe zal ze dan de pro
blemen van de wereld om haar heen
aankunnen. Dit is het dilemma waar
voor zij staan. Zij zullen op z'n minst
moeten beginnen met de planning voor
eeiï toekomst, die nu reeds is begonnen.
J. van der Linden.
Zuid-Afrika beweren. Die onrust is er
ook temidden van de Boerenkerken en
juist onder een aantal van de trouwste
lidmaten.
Verontrust door de kunstmatig ge
schapen en steeds breder wordende
kloof tussen mensen van één volk, zij
het van verschillend ras, heeft een aan
tal moedige mannen en vrouwen het
Christelijk Instituut van Zuidelijk-
Afrika gesticht. Zij baseren zich op
het Woord van God en de leden ver
langen om, individueel en gezamenlijk,
door God te worden gebruikt om in de
praktijk uitdrukking te geven aan het
toenemend verlangen naar gemeenschap
en begrip tussen christenen van Zuid-
Afrika.
Mej. H. Kohlbrugge
in „Werelddiakonaat".
Toumliline is niet meer.
Toumliline had de laatste jaren haast
een magische klank in de kringen van
de Islam-zending. Hoog in het Atlas
gebergte van Marokko lag het klooster
van die naam en het was geworden een
gesprekscentrum tussen christenen en
islamieten. Daar scheen eindelijk de
kloof tussen beide wereldgodsdiensten
overbrugd te kunnen worden. Midden
in Marokko, dat fel-islamitische land.
De broeders van Toumliline hadden
zelf bij de stichting van hun eenvoudig
klooster niet aan deze mogelijkheid ge
dacht. Toen de eerste kloosterlingen in
1952 naar Marokko kwamen, zochten
zij een plaats voor rust en meditatie.
Zij vonden die midden in het gebergte
diep Marokko in. Daar vestigden zij
zich midden tussen de Berberstammen,
bijna 200 km zuid-oost van de marok-
kaanse hoofdstad Rabat.
Frankrijk heerste toen nog over Ma
rokko en de koloniale heersers meen
den de monniken van Toumliline voor
hun karretje te kunnen spannen. Zij
trachtten de monniken te overreden zen
ding te drijven onder Berbers qm zo
doende een tegenwicht te scheppen
tegen de arabische nationalisten in de
steden van Marokko. Maar de monni
ken weigerden. Daarvoor waren zij niet
naar Marokko gekomen. Zij zagen hun
opdracht in een leven van contemplatie.
Hun abt was zelfs van oordeel, dat het
misdadig zou zijn om een islamiet te
bekeren. Hij zou daardoor in zijn land
een uitgestotene worden.
Voor de monniken dus geen missie
activiteit. Hun presentie in het land
moest voldoende zijn. Het heeft een
jaar geduurd voor zij voldoende het
vertrouwen van de Berber stammen in
de omtrek hadden gewonnen. Toen
meenden de Berbers deze vreemdelin
gen in hun land welkom te kunnen
heten. Een delegatie van Berbers be
trad voor het eerst het klooster. Van
deze „marabouts", van deze heilige
mannen hadden zij geen kwaad te
duchten.
De deur gaat open.
Berberkinderen zwierven in de buurt
van het klooster en de monniken open
den voor hen een school. Toen de in
heemse bevolking hoorde, dat er een
dokter onder monniken zich bevond,
kwamen uit wijde omtrek de zieken op
dagen en werd een ziekenboeg in het
klooster geopend.
Hoewel zij hoog in het Atlas ge
bergte ver van de bewoonde wereld in
al de drukte daarvan hun rustig leven
leidden, konden zij toch niet verborgen
blijven. Geheel tegen hun zin kregen zij
zelfs te maken met de politieke woelin
gen, die er toen in Marokko heersten.
Het was in de zomer van 1954, toen een
groep nationalistische gevangenen in de
buurt van het klooster dwangarbeid
verrichtte, dat de abt enkele van zijn
mensen uitzond om de gevangenen die
van dorst haast omkwamen te drinken
te geven. Hij liet het niet bij een dronk
water, maar zond ze fijne marokkaanse
thee. De franse commandant van de
groep gevangenen wilde van deze dienst
niets weten en wilde de monniken terug
zenden. Deze verklaarden te handelen
op order van hun abt, die in deze daad
slechts een teken van elementaire naas
tenliefde wilde geven. De gevangenen
kregen hun thee.
Toen Marokko in 1956 onafhankelijk
werd waren onder de nieuwe ministers
enkele vroegere gevangenen van het
franse regiem. Zij herinnerden zich de
weldaad van „de beker koud water" in
de woestijn rond Toumliline. Vanaf dat
moment stonden de monniken van dit
klooster in Marokko in hoog aanzien.
In 1957 verklaarde zelfs een hoogge
plaatste islamitische geleerde, dat
Toumliline was een „centrum van
samenleven tussen christenen en mos
lim".
Toumliline is toen geworden een cen
trum, waarin conferenties tussen moslim
en christenen aan de orde van de dag
waren. Marokko is voor 97 islami
tisch, maar het klooster had er een zo
goede naam, dat koning Hassan het
eens noemde: „een plaats met een voor
beeldig klimaat voor samenwerking".
In een speciaal werk: Benedictijn en
Moor. 'n Christelijk avontuur in Mos
lim Marokko, werd de grote betekenis
van dit centrum uitstekend belicht.
Wordt vervolgd