^ieeuwóe 3£erkbocle veeRtiq De voleinding Mam van Jezus die Het falen der Christelijke politiek n Hoofd-Redacteur: Dr. DONDORP, Gapinge, Telefoon (01189) 4 70 DE HEILIGE GEEST OFFICIEEL ORGAAN TEN DIENSTE VAN DE GEREFORMEERDE KERKEN IN ZEELAND Adres voor opgave advertenties en predikbeurten Littooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg 23 APRIL 1970 23e JAARGANG No. 39 „Ik worstel en ontkom" Veertig dagen lang hun verschijnende. Hand. 1:3b. Dat de getallen in de bijbel heel vaak iets betekenen, is algemeen bekend. Zeven is het heilige getal. Dat is 4 3. Maar ook twaalf (4x3) is meer dan zo maar een cijfer. En 144 moet u ook niet letterlijk nemen. Zonder inzicht in de getallensymboliek, waar de Joden veel werk van maakten, kunnen we heel veel uit de Openbaringen van Johannes onmogelijk begrijpen. Pinksteren betekent „vijftigste dag". Niemand zoekt daar iets bijzonders achter. Maar u moogt er gerust één aftrekken. Dan krijgt u 49. En u ziet het onmiddellijk: 7x7. Dat hangt samen met de gewoonte van heel vroeger om het punt van begin én van aankomst beide mee te tellen. Zo is de Here Jezus ten derde dage opgestaan. Hij heeft drie dagen dood in het graf gelegen: van vrijdag tot zondag. In sommige kringen zegt men nog wel „vandaag over acht dagen" als men de zelfde dag in de volgende week bedoelt. Zo gerekend liggen er 50 dagen tussen Pasen en Pinksteren, maar dat zijn 7 weken: een zeer heilige volheid dus. Ook het getal 40 komt in de bijbel zó vaak voor, dat het zeker iets bijzonders moet betekenen. Maar het is echt niet makkelijk dit te berekenen. In de ge schiedenis van Noach, Mozes en Elia speelt het een rol. Veertig jaren zwierf Israël door de woestijn. Veertig dagen en nachten werd de Here Jezus dooi de duivel verzocht. Veertig jaren duurde het vóór het oordeel, dat de Here Jezus uitsprak over de wenende vrouwen van Jerusalem langs Zijn lijdensweg, uitgevoerd werd. Ik dacht, dat 40 altijd iets te maken heeft met uitstel en wachten. Het zegt: „Nog niet". Na de opstanding van de Here Jezus begon onmiddellijk zijn hemelvaart. Dat zei Hij met zoveel woorden tegen Maria Magdalena: „Ik vaar op". D.w.z. ik ben bezig met op te varen. Maar terwille van de discipelen stelde Hij de voltooing van Zijn hemelvaart nog 40 dagen uit. Hoewel het voor hemzelf een oponthoud betekende, deed de Here Jezus het om drie redenen. Hij wilde Zijn discipelen de rotsvaste overtuiging meegeven van Zijn werkelijke, lichamelijke opstanding uit de doden. Ook was het nodig om met hen te spreken over de aard en de bedoelingen van Zijn Koninkrijk en om zichzelf in de Schriften aan te wijzen. Hij deed het ook om de overgang naar de situatie na Pinksteren geleidelijk en niet abrupt te maken. De verschijningen hebben dan ook hoe langer hoe minder plaats. De Heer wilde de Zijnen van lieverlee wennen aan Zijn niet zichtbare aan wezigheid. Want hij wist, wat maaksel wij zijn. A.D. Abonnementsprijs 5.per halfjaar bij vooruitbetaling Advertenties 25 cent per mm. Bij abonnement lager Losse nummers 15 cent Drukkers-Uitgevers Littooij Olthoff Spanjaardstraat 47 Middelburg, tel. 24 38 Giro no. 4 22 80 v Geest van Christus. Om het werk van de Heilige Geest enigszins te verstaan, moeten we be ginnen met het inzicht, dat de Heilige Geest de Geest van "Jezus Christus is. Dat is Hij niet altijd geweest. Dat is Hij geworden in de tien dagen, die er liggen tussen de hemelvaart van Chris tus en het Pinksterfeest. Tijdens Zijn leven op aarde werd de Here Jezus door de Geest geleid, soms gedreven (Marc. 1 12). Na Zijn hemelvaart en troonsbestijging zendt Jezus Christus de Geest van God uit. En ook hierin scheiden wij in Jezus Christus Zijn twee naturen niet. Na het Pinksterfeest is de Heilige Geest de Geest van Christus geworden. De Vrede-Raad. In de vroegere speculaties der Gere formeerde dogmatici over de zgn. Raad des Vredes, d.i. het eeuwig overleg der drie Personen der Goddelijke Drie eenheid, neemt een grote plaats in de vrijwillige onderschikking van de Zoon aan de Vader, met het oog op de ver lossing der mensen. Naar mijn weten werd er in die oude theologie niet gehandeld over de onder schikking van de Geest aan de Vader en de Zoon ten behoeve van diezelfde verlossingsarbeid. Nu waren deze dogmatische be schouwingen over de Vrederaad veelal grondig bedorven door oneerbiedige scholastiek, die wijs was boven hetgeen men behoort wijs te zijn. Die dus dwaas was. Maar één grote waarde hadden deze beschouwingen toch. N.l. dat men goed inzag, dat Gods eeuwigheid geen dood bestaan, maar een levende bewogen heid was. Het wijsgerig begrip der onverander lijkheid heeft veel bijbelse beseffen doen verstijven tot schade van onze kennis van de levende, drieënige God. De geschiedenis der tien dagen. Afgedacht nu verder van die „Vrede raad", moeten wij goed beseffen, van hoe geweldige betekenis het feit ge weest is, dat de Heilige Geest zich ter beschikking stelde van Jezus Christus, de Middelaar, onze medemens, ten dienste van Zijn verder werk in de wereld. God, de Heilige Geest, komt in de wereld op alle (allerlei) vlees, gelijk ook de Zoon gekomen is in de wereld. Maar gelijk de Zoon ook gezonden werd, zo is ook de Geest gezonden geworden. En niet alleen door de Vader en de Zoon, maar door Jezus Christus. Er is in die tien dagen tussen Hemel vaart en Pinksteren - ik zeg het nu maar zeer kinderlijk - heel. wat gebeurd in de hemel. Dat is een geweldig moment geweest in Gods persoonlijke geschiedenis. De zielen der rechtvaardigen (o.a. de moordenaar van 't kruis) en de engelen hebben toen iets geweldigs beleefd. De achtergrond van ons pinksterfeest was een hemels pinksterfeest. Omgekeerd. Na het Pinkstergebeuren in Jeruza lem en wat daarachter ligt in de hemel, mag er nooit meer over de Heilige Geest worden gedacht of gesproken anders dan over de Geest van Jezus Christus. Ook vóór Zijn opstanding was er wel een zeer bijzondere verhouding tussen de Heiland en de Heilige Geest, maar toen was Jezus nog niet de Heer. Hij was nog maar de Knecht, die ook zelf moest leven door geloof en uit de Schriften, en die daaruit de Vader en Zichzelf, zijn heden en zijn toekomst moest leren verstaan. Na de opstanding wordt die ver houding omgekeerd. Nu wordt Jezus niet meer door de Geest geleid of gedreven, doch het is juist andersom. De Here Jezus zendt de Geest. Bewogenheid. Wij moeten dus om het werk van de Heilige Geest te verstaan, uitgaan van de vrijwillige onderschikking van God, de Geest, aan God, de Vader en aan God, de Zoon. En in de tweede plaats van de vrijwillige onderschikking van de Heilige Geest aan de Middelaar Jezus Christus. Hier speuren we heel uit de verte iets van het Leven Gods. Christenen in de politiek Als christenen vanuit de bijbel een visie op de mens krijgen, dan moeten ze als christenen politiek bedrijven. Want het gaat in onze politiek om mensen: overheden, die hun macht en invloed aanwenden ten bate van de burgers; burgers, die hun rechten en plichten uitoefenen door de meeste overheden te kiezen en hen allen zo veel mogelijk te gehoorzamen. Dat er nu in de bijbel wezenlijke dingen staan over de mens, zijn oor sprong en zijn bestemming, zal geen christen ontkennen. Zij zullen dus allen wel erkennen dat er verband bestaat tussen hun geloof én hun politiek den ken en handelen. Daaruit volgt echter niet zonder meer, dat een christelijke politieke partij bestaansrecht heeft. Christelijke politieke partijen Want wat zegt de bijbel nu eigen lijk over de mens De antwoorden op deze vraag verschillen per periode, per kerk en zelfs per kerkrichting. En de verschillen blijken soms zo groot te zijn, dat alle leden van alle christelijke par tijen zo langzamerhand geleerd moeten hebben dat geen partij of stroming - ook de radicale niet- de christelijke wijsheid in pacht heeft. Die verschillen zijn voor vele chris tenen zelfs zo groot en talrijk dat ze daaruit de conclusie getrokken hebben, dat in de politiek geen christelijke par tijen kunnen bestaan, maar slechts in dividuele christenen die dan als zodanig hun keus maken tussen de echte, d.i. niet-christelijke, politieke partijen. Het is vanzelfsprekend dat deze laatste mening vooral in die kerken en kerkelijke groeperingen aangehangen wordt, waar men onderling al verschil lende antwoorden geeft op de vraag naar wezen en bestemming van de mens. Dan kan de wonderlijke en inner lijk tegenstrijdige situatie ontstaan dat in zo'n kerk - die kan noch wil ont kennen dat het evangelie maatschappe lijke konsekwenties heeft - politieke uit spraken worden gedaan die veelal ver klinken en op z'n best in velerlei echo weerklinken. Ik denk met name aan onze hervormde broeders en zusters, wier politieke wegen tot nog toe meer uiteenlopen dan de onze - van SGP, CHU en ARP tot PVDA, D'66 en VVD toe - en wier synode vaker poli- Liever dan ons geloof te laten be vriezen door wijsgerige abstracties (die toch ook niet verder komen dan mense lijk gestamel) gebruiken we de kinder lijke gedachten en woorden van de Heilige Schrift, die zeer vrijmoedig spreken over alles, wat er in God om gaat. Want God bestaat niet. Doch Hij leeft. En er is grote bewogenheid in de Here. A.D. tiek spreekt dan de onze (waarmee niet gezegd is, dat de onze het vaak genoeg en goed genoeg doet). Bijbelse sociale ethiek de basis. In het met de christelijke politiek als met de christelijke dogmatiek Wordt hun beider bestaan twijfelachtiger naar mate de theologen en het andere kerk volk er meer van overtuigd dan wel meer mee geïndoctrineerd raken dat er uit de bijbel wel meer dan een dozijn theolo- gieën zijn af te leiden (vgl A. D. R. Polman, Gereformeerd Katholieke Dog matiek I, P. 2) Ik dacht dat het hier niet van een volledige parallel sprake was. Natuur lijk, de vraag naar de mens hoort ook in de dogmatiek thuis en iemands poli tieke opvattingen zullen niet los staan van zijn dogmatische - als althans beide enigszins doordacht zijn. Maar eigenlijk dient het christelijke politieke denken en handelen zich toch meer aan te kunnen sluiten bij de ethiek. Dient te kunnen, want ik doel hier op een ethiek die zeker in de gereformeerde kerken grotendeels nog opgebouwd moet worden: de sociale ethiek. Dat is dus niet de personale ethiek die handelt over het persoonlijk gedrag van de ge lovige enkeling, maar die ethiek die zich bezighoudt met de wereld en de maat schappij waarin die enkelingen door hun God geplaatst zijn. De eerste vorm van ethiek mag niet verwaarloosd worden, de tweede moet meer aandacht krijgen. Alleen een dergelijke uitbouw van de bijbelse sociale ethiek kan de grond slag vormen van een wezenlijk christe lijke politiek en tegelijk haar rechtvaar diging. De vrees dat dan onder ons de spraakverwarring toeneemt is op z'n minst voorbarig nu dat werk nog maar in een beginstadium verkeert en op z'n meest ongelovig in Gods bedoelingen met de kerk voor de wereld. In verband met het onderwerp van deze serie artikelen raad ik mijn lezers met klem aan om, zo mogelijk, de scherpe en diepgaande diagnose te (her)lezen die K. J. Popma in Neder- landsche Gedachten (11 april j.l., p. 2) gaf van de situatie waarin de ARP ver keert. Al gun ik de theologen minder rust dan hij en heb ik, ogenschijnlijk, minder medelijden met ze. M. Beinema. Een van de heidense dwalingen, die van het begin der kerkgeschiedenis de zuivere leer heeft geïnfecteerd, is het zgn. dualisme. Daaronder verstaan we de gedachte, dat de geest van de mens goddelijk is, doch zijn lichaam als zodanig enkel slecht. Heel die geschapenheid deugde niet. Want de stof en de stoffelijkheid was een ongoddelijk principe. De schep ping was eigenlijk een val van God. Een fout. De schepping werd dan ook dikwijls toegeschreven aan een zeer lage godheid of zelfs aan de duivel. De verlossing van de mens bestond dan in de bevrijding van zijn stoffelijk heid van zijn geest. Het is duidelijk, hoe dit dualisme de achtergrond vormt van allerlei kluize- narij in de Roomse sfeer en van veel piëtische wereldvermijding op prote stants gebied. De bijbel daarentegen eert de Here God als Schepper en zingt uitbundig de lof van het geschapen leven. De grote tegenstelling in de bijbel is niet geest-stof. Ook niet eeuwigheid- tijd. Maar wet-zonde. En de genade is niet een bevrijding van stoffelijke banden, doch is de ver geving van de zonde en het herstel van het geschapene. De genade is genezingEn iedere keer wordt aan ons leven de maatstaf aangelegd van het „begin". De critiek van de Here Jezus luidt: „alzo is het. van den beginne niet geweest". Daarom zijn die eerste hoofdstukken van de bijbel van zo groot belang en laten we die niet vermythologiseren. Schepping en zondeval zijn historische feiten. En wel is het ons niet mogelijk een voorstelling te vormen van Adam en Eva's leven in het paradijs en van de gebeurtenissen, die daar hebben plaats gehad; die gebeurtenissen zijn toch geschied in onze tijdEn het is volkomen begrijpelijk, dat onze gedach ten nooit los kunnen komen van die oorspronkelijke staat der rechtheid. De waardering van het geschapene is wel het meest typerend voor het Calvinisme. Hier werd de genade niet gezien als een hogerer wereld boven de natuur uit. Maar als een herstel van het natuurlijke leven. En daarmee kwam de mens met zijn beide benen te staan in de werkelijkheid van Gods schone wereld. Bekend is de spreuk: „Je moet je tweemaal bekeren: eerst van het na tuurlijke leven tot het geestelijke leven. Maar dan onmiddelijk weer terug van het geestelijke naar het natuurlijke De bedoeling van dit woord is deze, dat natuurlijk en geestelijk geen tegen stelling mogen vormen. „Geestelijk" wil in de bijbelse wijze van spreken zeggen: geleid door de Heilige Geest. Het gehele, ook stofelijke leven van de mens, onder leiding, niet van de eigen geest, wan die geest is even zondig als ons „vlees", maar van Gods Geest, die geheel en al achter de schepping staat. Bij alle waardering voor de schepping en het geschapene, moeten we even wel toch oppassen. Want ten eerste is er wat met die schepping gebeurd. Die is radicaal door de zonde bedorven. We kennen alleen door het geloof de wereld van Gen. 1. Maar we leven iedere dag in de wereld van Gen. 3. Want de opstanding van de Here Jezus is wel het begin van de herschepping, maar die herschepping zette op de Paasmorgen niet door. En na 40 dagen werd het verheerlijkte lichaam van de nieuwe mens opgenomen ten hemel. Behalve die dienstbaarheid der ver derfenis, waar de ganse creatuur nog steeds onder zucht, is er evenwel nog iets anders, dat we nooit vergeten mogen: De schepping in al haar zuiver heid en heerlijkheid was toch ook niet Gods laatste woord. En de verlossing door Jezus Christus bestaat niet hierin, dat het eerste paradijs terugkeert. Maar het nieuwe paradijs zal meer zijn In Genesis lezen we van een tuin, in Open baringen van een stad. Dat wil zeggen, dat die hele ontwikkeling van natuur tot cultuur en de geschiedenis der wereld, hoe zondig ook, niet ijdel zal zijn. Het eindpunt der geschiedenis zal niet samenvallen met het beginpunt, maar het zal hoger liggen. Dat houdt dus in, dat ook Adam en Eva een toekomst- Naam van Jezus, die ten dode op het hout geschreven zijt, Hj vreemde koning van de joden vorstelijk hebt Cij gestreden om de vrede tot in alle eeuwigheid Zoon van God en Zoon van David, priester zonder waardigheid, die ten dienste van de slaven als een slaaf op aarde zijt aan de mens gelijk geworden, ja gestorven voor ons aller zaligheid... Alle leven moet zich buigen voor U buigen mettertijd: al wat stem heeft zal getuigen, dat Gij algebieder zijt. God heeft U een naam gegeven, hoog verheven boven alle mensen uit 1 Guillaume van der Graft („De adem van het jaar".)

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1970 | | pagina 1