eeuwóe 3£erkbocle U lel Me als kracht om te dienen wc cct eux Hoofd-Redacteur: Dr. DONDORP, Gapinge, Telefoon (01189) 4 70 Wat bezielt lien II "S 9 APRIL 1970 23e JAARGANG No. 37 OFFICIEEL ORGAAN TEN DIENSTE VAN DE GEREFORMEERDE KERKEN IN ZEELAND „Ik worstel en ontkora" Adres voor opgave advertenties en predikbeurten Littooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg Abonnementsprijs 5.per halfjaar bij vooruitbetaling Advertenties 25 cent per mm. Bij abonnement lager Losse nummers 15 cent Drukkers-Uitgevers Littooij Olthoff Spanjaardstraat 47 Middelburg, tel. 24 38 Giro no. 4 22 80 s.__J Hij deed zou gaan. alsof Hij verder Lucas 24 28. Het woord „alsof" heeft altijd een wat nare klank. Het wijst op oneerlijkheid en aanstellerij. Iemand, die doet „alsof"is niet eerlijk. Het hele leven zit vol van „alsof", van onechtheid en bedrog. We doen niet alleen alsof, maar we zijn vaak zo „alsof". Hier vertelt Lucas ons, dat de Here Jezus deed alsof. Nog wel de levende Heer op de dag van Zijn opstanding. Onze onechtheid komt m.eestal voort uit vrees. We doen zeer nederig, omdat we bang zijn voor onze hoogmoed. Men zegt, dat Friezen zo koel en nuchter doen, omdat ze bang zijn voor hun overgevoeligheid. Enz. Maar de Here Jezus kan toch zichzelf zijn Hij is de overwinnaar en hoeft nergens bang voor te zijn. Toch doet de Here Jezus „alsof". Hij wil graag met die twee vrienden van onderweg mee naar binnen. Hij is nog niet uitgesproken. Dat het al vrij laat is, is geen bezwaar. In het Oosten gaat gastvrijheid zeer ver Maar waarom doet de Here dan iets, dat hij niet meent en houdt hij zich, alsof hij verder wil gaan De zaak is, dat hij genodigd wil worden. Hij dringt zich niet op. Hij maakt zich klein om ons de ruimte en de vrijheid te laten. Hij laat ons de vrijheid om hem eventueel te laten staan. Ja, om hem zelfs weg te sturen. „Zie, hij staat aan de deur Die twee vrienden uit Emmaüs vroegen hem mee naar binnen en drongen er sterk op aan met de woorden: „blijf bij ons, want het is tegen de avond". Aan deze woorden danken wij het prachtige Engelse gezang, dat voor millioenen in barre ellende tot troost is geweest: „Abide with me". Gelukkig mogen we dat nu ook in de kerk zingen Gez. 87 Het hart van de Emmaüsgangers brandde op hun tong om aan hun gast heel veel te vragen over de Christus der Schriften. Over diens lijden en over zijn heerlijkheid. U moet er mee rekenen in uw leven, dat de Heer vaak doet, alsof hij verder wil gaan. Want hij wil gebeden worden. Het geloof moest gelouterd worden en beproefd en gestimuleerd. „Blijf bij ons Heer". A.D. BeUnc,Rijke confeRentie UIT HET (tóSfl DAGBOEK VAN DE DOOD Galiléa, 14 maart. Ik ben bang, dat mijn positie ver zwakt. Tot nog toe heb ik de scepter gezwaaid over leven en dood. Voor zover ik mij kan herinneren is de zaak mij tot nog toe driemaal uit de hand gelopen. Ik vond dat nogal bedenkelijk. Want het geeft de jonge mensen ijdele hoop, dat ze mij nog wel eens in hun macht krijgen. Henoch is met God zomaar het paradijs binnen gelopen. Hij is mij ont snapt. Een of andere Elia, is zonder mijn medeweten thuisgehaald met paard en wagen. Nogal spectaculair, moet ik zeggen. Toen is het een hele tijd goed gegaan. Maar de laatste paar maanden heb ik tot tweemaal toe een verlies geboekt. Met twee jonge mensen. Een meisje van 12 en een jongen van 20. Dat was voor mij een nieuwe ervaring. Ik moet die Jezus van Nazareth eens in de gaten houden. Hij is ongetwijfeld sterker dan ik. Maar dat hoeft nou ook weer niet iedereen te weten. In overleg met de duivel heb ik van avond geprobeerd Hem uit de weg te ruimen. Het plan was vrij eenvoudig. Jezus was met z'n leerlingen gaan varen op het meer. We hebben een storm ontketend. Onze opzet was: 13 doden. De man uit Nazareth met zijn twaalf leerlingen. Alles verliep naar wens. Tenminste in het begin. Hijzelf was in slaap gevallen. Het is mij een raadsel hoe iemand in die storm kon slapen. Maar Hij kon het. Jammer genoeg hebben ze Hem wakker gemaakt. Hij stond op. Hij keek naar de storm. Hij keek naar de golven. Even keek Hij mij recht in het gezicht. Hij glimlachte. Hij lachte mij gewoon uit. Hij deed alsof het allemaal kinder spel was. Hij speelde met de wind en met de golven zoals een hondenkenner speelt met zijn hond. Koest", zei Hij, ,,ga liggen". En de wind, die zich door niemand laat gezeggen, ging liggen. De waterspiegel was glad en helder, zoals op een warme zomeravond. Die avond was voor ons een zware terugslag. Maar wij geven de moed niet op. Er zijn nog meer mogelijkheden. Golgotha, 14 april. Zojuist is Jezus gestorven. De heer van het leven, zoals Hij zich noemde. Gisteravond heeft Hij nog de euvele moed gehad om zich „Het Leven" te noemen. Nu is Hij dood. Zelfs deze mens kreeg ik uiteindelijk in mijn macht. Het vreemde is, dat de mensen Hem dood wilden hebben. Daar dienen ze wel mijn belang mee. Maar beslist niet hun eigen belang. Toch is het voor mij een rust, dat deze gevaarlijke tegenstander uit de weg geruimd is. Ik moet u eerlijk be kennen, ik heb zelden iemand gezien, die over zoveel levenskracht beschikte. Excuseert u mij even... Ik moest even onderbreken. Er ge beuren vreemde dingen. Terwijl ik aan 't schrijven was, kwam er een aard beving. De rotsen scheurden. En dat doen ze niet elke dag. Dat is op z'n minst verontrustend. Maar wat nog vreemder is: sommige rotsgraven bleken leeg te- zijn. Wat heeft dit in vredes naam te betekenen Waar zal dit alle maal op uitlopen Er schijnen onge looflijke dingen te gebeuren... 3 dagen later We hebben de vrede getekend. Jezus, die zich het leven noemt en ik. Ik moest wel. Het kon niet anders. Hij was mij te sterk af. Na drie dagen is Hij ge woon opgestaan. Het was nog vroeg. Tegen zonsopgang. Maar Hij zei, dat Hij vroeg wilde opstaan. Hij is mij te sterk af geweest. Hij leeft. En ik weet, dat Hij niet meer sterven zal. Hij heeft mijn sleutels afgenomen. Hij beslist over leven en dood. Hij heeft mij overwon nen. Van nu af aan heeft Hij het laatste woord. Dat had ik altijd. Als ik mijn laatste woord sprak, was het definitief uit. Nu spreekt Hij nog, nadat ik ge sproken heb. En Zijn woorden blijven maar niet in de lucht hangen. Hij zegt tegen de doden dat ze Hem moeten volgen. En dan volgen ze Hem en ze leven verder. En ze kunnen dan niet meer sterven. Er is voor mij na alles wat ik heb meegemaakt maar één troost. Dat veel mensen niet geloven wat ik weet. Omdat ze alleen hun eigen ogen geloven. En veel anderen geloven Zoals U wellicht bekend is, kwam van de broeders uit Zeeuws-Vlaan deren het verzoek om daar ook weer eens een conferentie te houden. Uit de gehouden stemming op de najaarsvergadering bleek niemand daar bezwaar tegen te hebben. Daarom wordt U uitgenodigd tot het bijwonen van deze voorjaarsconferentie, welke is vastgesteld op: Zaterdag 25 april a.s. om 10.15 uur en wordt ge houden in de Gereformeerde Kerk te Zaamslag. We hebben voor die dag twee spre kers uitgenodigd. In de morgenver gadering hoopt Prof. J. T. Bakker te Kampen voor ons in te leiden het onder werp: „Nieuwe vormen in de liturgie". In de middagvergadering zal Ds. P. v. Dijk te Halsteren voor ons inleiden het onderwerp :„De kerk van morgen in Zeeland Tussen de bedrijven door komen de huishoudelijke zaken op tafel, zoals verkiezing en verslag kascommissie. Aan de beurt van aftreden zijn de broeders C. van Oord en J. C. Ver- Er is geen gemeenschap met Chris tus, of deze neemt ons onmiddellijk in zijn dienst. Alleen door hem te dienen, wordt de gemeenschap met Jezus ver vuld. („Zo zend ik ook u", Joh. 20 21.) De zending van de discipelen door Jezus vertoont gelijkenis met de zen ding van Jezus door de Vader. Jezus legt zijn werk in de handen van de discipelen, voor Hij tot de Vader gaat. De vrede, die de discipelen is ge schonken, moet nu de krachtbron van hun dienen zijn. Daarom zegt Jezus nogmaals: „Vrede zij met u". Ook hier komt bij het woord het teken. Jezus schenkt aan zijn discipelen, wat de schepper aan de eerste mens schonk. De adem van het nieuwe leven en van de nieuwe zendingsopdracht, de adem van de opstanding raakt de discipelen aan en vervult hen. Hij, die met zonden en dood heeft geworsteld, die weerkeert na de over winning van de paasmorgen, is bij machte de discipelen te geven wat geen mens verwerven kan: de Heilige Geest („Ontvangt de Heilige Geest"). Het werk van Jezus kan alleen wor den gedaan in het bezit van de Heilige Geest. Het betekent: met goddelijke vol macht zonden vergeven en toerekenen. Dat deed Jezus op aarde, dat is de opdracht van de discipelen en met hen van alle gelovigen. Wat alleen Hij mocht, die de vloek van de zonde aan eigen lichaam droeg en toch zonder zonde was, - dat doen wel, wat ik weet. Maar gelukkig houden die het diep geheim. Ze praten er nooit over. Zodoende kan ik nog een tijd lang de schijn ophouden. Tenzij... Tenzij hun ogen open gaan voor de werkelijkheid van achter de zwarte muren... Bovenstaande meditatie werd ge schreven door wijlen Ds. W. H. Gispen. schelling. Beide broeders stellen zich herkiesbaar. Door het comité zijn de volgende dubbeltallen vastgesteld: vakature C. v. Oord: C. Jonker te Haamstede; C. v. Oord te Haamstede; vakature J. C. Verschelling: M. Stof fels te Terneuzen; J. C. Verschelling te Zaamslag. Tijdens de middagpauze wordt U weer een broodmaaltijd aangeboden. Voor de goede gang van zaken, o.a. ter besparing van onnodige onkosten, wordt U verzocht uiterlijk dinsdag 21 april a.s. uw deelname schriftelijk of tele fonisch door te geven aan de sekretaris. Gezien de goede verbindingen met Zeeuwsch-Vlaanderen rekenen wij erop dat de plaats van vergadering geen be zwaar zal zijn. Zoals u weet, zijn alle medelevende brs. en zrs., die geen ouderling zijn ook van harte welkom. P.S. De „wij" in het bovenstaande stuk ben niet ik, maar zijn de voorzitter en de sekretaris van het comité, de brs. Rouw en Hogendorf. van nu af in zijn Naam en Geest de discipelen. Maar omdat vergeving van zonden een geschenk is van de vrije en soeve reine genade Gods, moet de zonde - als ze om de verharding van het hart niet vergeven mag worden -, worden toegerekend. Dan moet m.a.w. Gods oordeel verkondigd worden. De zonde wel willen vergeven maar niet willen toerekenen, maakt van de goddelijke vergeving een menselijk werk en een spel met de zonde. Het verspillen van de genade onteert God en schaadt de mens. Nochtans DIENT de verkondiging van het oordeel de verkondiging van de genade. Het toerekenen van de zonde: de toekomstige boete, bekering en vergeving. De discipelen moeten in opdracht van Christus met grote zekerheid en blijd schap zonden vergeven en toerekenen. Want het is het werk van hun Heer, dat hun is toevertrouwd. Zij mogen daarvoor niet terugschrik ken. Beide - toerekening zowel als ver geving - zullen zich voltrekken in de openbare verkondiging van het woord en in de persoonlijke biecht. Beide zijn doortrokken van de adem van de Opgestane. Omdat Christus leeft en ons de Heilige Geest heeft gegeven, bestaat er prediking en biecht, niet zonder meer - maar uit kracht van de volmacht van de Heer. Bonhoeffer Brevier. Een open dag. Wat bezielt hen is de vraag die velen stellen over de theologen aan de Vrije Universiteit. Wat bezielt ons is de vraag die wij theologen aan ons zelf moeten stellen. We willen dat samen met geïnteresseerden doen op een open dag. De bedoeling van die dag is om aan de bezoekers te laten zien hoe er aan de theologische faculteit van de Vrije Universiteit wordt ge werkt. Enige toelichting over de aard van deze „open dag" is wel nodig. Wie worden er verwacht In de eerste plaats diegenen die kinderen aan de theologische faculteit laten studeren of die overwegen hen in de toekomst daarheen te sturen. Zij zullen onge twijfeld geïnteresseerd zijn om te zien hoe er gewerkt wordt. En dan zijn allen welkom die de theologen van dichtbij bezig willen zien, ook zij die kritiek hebben op ons werk of die vraagtekens plaatsen. De bedoeling is dat er op die open dag eerst een korte inleiding gegeven wordt voor alle bezoekers gezamenlijk. Daarna splitst het gezelschap zich in een aantal groepen. We zullen dan proberen iets te laten zien van onze dagelijkse arbeid. Gedacht is aan een groep voor de bijbelwetenschappen, een groep voor de systematische theologie (dogmatiek en ethiek), een groep voor de praktische theologie en een groep voor godsdienstwetenschap (de niet- christelijke godsdiensten) en zendings theorie. Na de middagmaaltijd is er weer een plenaire bijeenkomst. Er kunnen vragen gesteld worden over wat men in de groepen heeft meegemaakt, maar ook over het theologische bedrijf in het al gemeen. Dat kunnen technische vragen zijn over inrichting en duur van de studie, maar ook indringende vragen over de wijze en de inhoud van het theologiseren aan de Vrije Universiteit. Deze open dag is een experiment. We weten niet van te voren of het slagen zal. Maar we hebben wel be paalde verwachtingen. Dan denk ik vooral aan twee zaken. Het lijkt in de eerste plaats nuttig om aan een breder publiek duidelijk te maken met welke problemen we in de theologie bezig zijn. Dat zijn niet meer de problemen van gisteren of eergisteren maar die van vandaag en morgen. Op deze vragen passen de antwoorden van het verleden niet meer. Daarvoor is er in de laatste jaren teveel verschoven en teveel in beweging. Christenen in het algemeen en theologen in het bijzonder kunnen niet met heimwee achteruit kijken naar de jaren toen alles nog zo duidelijk en zeker leek. We moeten vooruit. Maar we gaan vooruit niet blindelings, niet verstoken van alle licht en leiding. Want in één opzicht zijn we wel aan het verleden gebonden, namelijk aan dat centrum van alle ge schiedenis dat gevormd wordt door leven, dood en opstanding van Jezus Christus. Vanuit dat centrum moeten we worden bezield en juist omdat Jezus de levende Heer is die naar zijn toe komst gaat, kunnen we niet blijven stil staan, maar moeten we mee de toekomst in. Als we duidelijk kunnen maken dat dit het is wat ons bezielt, zou er veel gewonnen zijn. In de tweede plaats, het gaat er niet alleen maar om wat bezoekers van ons zouden kunnen leren maar evengoed om wat wij van onze bezoekers kunnen opsteken. Wil de open dag slagen dan zullen we aan beide kanten naar beide kanten open moeten zijn. U kunt ons helpen te voorkomen dat we in een luchtledig werken of in een onvrucht bare isolatie, u kunt ons wijzen waarop we in wetenschap en opleiding gespitst moeten zijn, u kunt ons waarschuwen als u meent dat we ver van het centrum zijn afgeraakt. De faculteit der godgeleerdheid aan de Vrije Universiteit - docenten en studenten - nodigt U hartelijk uit de open dag mee te maken. D. C. Mulder. ik maak akte cliaijeu nieuw Gij werkt aan ons - wij liggen in Uw sterke handen, als speelgoed, door een kinderhand kapot gemaakt, als een beduimeld boek, met omgekrulde randen, een poppehoofd, dat van de romp is losgeraakt. Is dit geschonden leven nog voor U van waarde Waarom geeft Gij die schaamle stukken nog een kans Er is zo weinig van de hemel hier op aarde, en wat gelijmd is, krijgt nooit meer zijn oude glans. Wat ik wil laten leven, dat zal nimmer sterven Wie eenmaal door Mijn Scheppershand is aangeraakt Bestaat voor Mij niet meer uit waardeloze scherven, Want zie, Ik zeg u: Ik heb alles nieuw gemaakt Nel Benschop

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1970 | | pagina 1