eeuwóe
3£erkbocle
U
lel
Me als kracht om te dienen
wc
cct
eux
Hoofd-Redacteur: Dr. DONDORP, Gapinge, Telefoon (01189) 4 70
Wat bezielt lien II
"S
9 APRIL 1970
23e JAARGANG No. 37
OFFICIEEL ORGAAN TEN DIENSTE VAN DE GEREFORMEERDE KERKEN IN ZEELAND
„Ik worstel
en ontkora" Adres voor opgave advertenties en predikbeurten Littooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg
Abonnementsprijs
5.per halfjaar
bij vooruitbetaling
Advertenties
25 cent per mm.
Bij abonnement lager
Losse nummers 15 cent
Drukkers-Uitgevers
Littooij Olthoff
Spanjaardstraat 47
Middelburg, tel. 24 38
Giro no. 4 22 80
s.__J
Hij deed
zou gaan.
alsof Hij verder
Lucas 24 28.
Het woord „alsof" heeft altijd een wat nare klank. Het wijst op oneerlijkheid
en aanstellerij. Iemand, die doet „alsof"is niet eerlijk. Het hele leven zit vol
van „alsof", van onechtheid en bedrog. We doen niet alleen alsof, maar we
zijn vaak zo „alsof".
Hier vertelt Lucas ons, dat de Here Jezus deed alsof. Nog wel de levende
Heer op de dag van Zijn opstanding.
Onze onechtheid komt m.eestal voort uit vrees.
We doen zeer nederig, omdat we bang zijn voor onze hoogmoed.
Men zegt, dat Friezen zo koel en nuchter doen, omdat ze bang zijn voor
hun overgevoeligheid. Enz.
Maar de Here Jezus kan toch zichzelf zijn Hij is de overwinnaar en hoeft
nergens bang voor te zijn.
Toch doet de Here Jezus „alsof". Hij wil graag met die twee vrienden van
onderweg mee naar binnen. Hij is nog niet uitgesproken.
Dat het al vrij laat is, is geen bezwaar. In het Oosten gaat gastvrijheid
zeer ver
Maar waarom doet de Here dan iets, dat hij niet meent en houdt hij zich,
alsof hij verder wil gaan
De zaak is, dat hij genodigd wil worden. Hij dringt zich niet op. Hij
maakt zich klein om ons de ruimte en de vrijheid te laten.
Hij laat ons de vrijheid om hem eventueel te laten staan. Ja, om hem zelfs
weg te sturen.
„Zie, hij staat aan de deur
Die twee vrienden uit Emmaüs vroegen hem mee naar binnen en drongen
er sterk op aan met de woorden: „blijf bij ons, want het is tegen de avond".
Aan deze woorden danken wij het prachtige Engelse gezang, dat voor
millioenen in barre ellende tot troost is geweest: „Abide with me". Gelukkig
mogen we dat nu ook in de kerk zingen Gez. 87
Het hart van de Emmaüsgangers brandde op hun tong om aan hun gast
heel veel te vragen over de Christus der Schriften. Over diens lijden en over
zijn heerlijkheid.
U moet er mee rekenen in uw leven, dat de Heer vaak doet, alsof hij verder
wil gaan. Want hij wil gebeden worden.
Het geloof moest gelouterd worden en beproefd en gestimuleerd.
„Blijf bij ons Heer". A.D.
BeUnc,Rijke confeRentie
UIT HET
(tóSfl DAGBOEK VAN DE DOOD
Galiléa, 14 maart.
Ik ben bang, dat mijn positie ver
zwakt. Tot nog toe heb ik de scepter
gezwaaid over leven en dood. Voor
zover ik mij kan herinneren is de zaak
mij tot nog toe driemaal uit de hand
gelopen. Ik vond dat nogal bedenkelijk.
Want het geeft de jonge mensen ijdele
hoop, dat ze mij nog wel eens in hun
macht krijgen.
Henoch is met God zomaar het
paradijs binnen gelopen. Hij is mij ont
snapt. Een of andere Elia, is zonder
mijn medeweten thuisgehaald met paard
en wagen. Nogal spectaculair, moet ik
zeggen. Toen is het een hele tijd goed
gegaan.
Maar de laatste paar maanden heb
ik tot tweemaal toe een verlies geboekt.
Met twee jonge mensen. Een meisje
van 12 en een jongen van 20. Dat was
voor mij een nieuwe ervaring. Ik moet
die Jezus van Nazareth eens in de gaten
houden. Hij is ongetwijfeld sterker dan
ik. Maar dat hoeft nou ook weer niet
iedereen te weten.
In overleg met de duivel heb ik van
avond geprobeerd Hem uit de weg te
ruimen. Het plan was vrij eenvoudig.
Jezus was met z'n leerlingen gaan varen
op het meer. We hebben een storm
ontketend. Onze opzet was: 13 doden.
De man uit Nazareth met zijn twaalf
leerlingen. Alles verliep naar wens.
Tenminste in het begin. Hijzelf was in
slaap gevallen. Het is mij een raadsel
hoe iemand in die storm kon slapen.
Maar Hij kon het.
Jammer genoeg hebben ze Hem
wakker gemaakt. Hij stond op. Hij keek
naar de storm. Hij keek naar de golven.
Even keek Hij mij recht in het gezicht.
Hij glimlachte. Hij lachte mij gewoon
uit. Hij deed alsof het allemaal kinder
spel was. Hij speelde met de wind en
met de golven zoals een hondenkenner
speelt met zijn hond. Koest", zei Hij,
,,ga liggen". En de wind, die zich door
niemand laat gezeggen, ging liggen. De
waterspiegel was glad en helder, zoals
op een warme zomeravond.
Die avond was voor ons een zware
terugslag. Maar wij geven de moed niet
op. Er zijn nog meer mogelijkheden.
Golgotha, 14 april.
Zojuist is Jezus gestorven. De heer
van het leven, zoals Hij zich noemde.
Gisteravond heeft Hij nog de euvele
moed gehad om zich „Het Leven" te
noemen. Nu is Hij dood. Zelfs deze
mens kreeg ik uiteindelijk in mijn macht.
Het vreemde is, dat de mensen Hem
dood wilden hebben. Daar dienen ze
wel mijn belang mee. Maar beslist niet
hun eigen belang.
Toch is het voor mij een rust, dat
deze gevaarlijke tegenstander uit de
weg geruimd is. Ik moet u eerlijk be
kennen, ik heb zelden iemand gezien, die
over zoveel levenskracht beschikte.
Excuseert u mij even...
Ik moest even onderbreken. Er ge
beuren vreemde dingen. Terwijl ik aan
't schrijven was, kwam er een aard
beving. De rotsen scheurden. En dat
doen ze niet elke dag. Dat is op z'n
minst verontrustend. Maar wat nog
vreemder is: sommige rotsgraven bleken
leeg te- zijn. Wat heeft dit in vredes
naam te betekenen Waar zal dit alle
maal op uitlopen Er schijnen onge
looflijke dingen te gebeuren...
3 dagen later
We hebben de vrede getekend. Jezus,
die zich het leven noemt en ik. Ik moest
wel. Het kon niet anders. Hij was mij
te sterk af. Na drie dagen is Hij ge
woon opgestaan. Het was nog vroeg.
Tegen zonsopgang. Maar Hij zei, dat
Hij vroeg wilde opstaan. Hij is mij te
sterk af geweest. Hij leeft. En ik weet,
dat Hij niet meer sterven zal. Hij heeft
mijn sleutels afgenomen. Hij beslist over
leven en dood. Hij heeft mij overwon
nen. Van nu af aan heeft Hij het laatste
woord. Dat had ik altijd. Als ik mijn
laatste woord sprak, was het definitief
uit. Nu spreekt Hij nog, nadat ik ge
sproken heb. En Zijn woorden blijven
maar niet in de lucht hangen. Hij zegt
tegen de doden dat ze Hem moeten
volgen. En dan volgen ze Hem en
ze leven verder. En ze kunnen dan niet
meer sterven.
Er is voor mij na alles wat ik heb
meegemaakt maar één troost.
Dat veel mensen niet geloven wat
ik weet. Omdat ze alleen hun eigen
ogen geloven. En veel anderen geloven
Zoals U wellicht bekend is, kwam
van de broeders uit Zeeuws-Vlaan
deren het verzoek om daar ook weer
eens een conferentie te houden.
Uit de gehouden stemming op de
najaarsvergadering bleek niemand daar
bezwaar tegen te hebben.
Daarom wordt U uitgenodigd tot het
bijwonen van deze voorjaarsconferentie,
welke is vastgesteld op: Zaterdag 25
april a.s. om 10.15 uur en wordt ge
houden in de Gereformeerde Kerk te
Zaamslag.
We hebben voor die dag twee spre
kers uitgenodigd. In de morgenver
gadering hoopt Prof. J. T. Bakker te
Kampen voor ons in te leiden het onder
werp: „Nieuwe vormen in de liturgie".
In de middagvergadering zal Ds. P.
v. Dijk te Halsteren voor ons inleiden
het onderwerp :„De kerk van morgen in
Zeeland
Tussen de bedrijven door komen de
huishoudelijke zaken op tafel, zoals
verkiezing en verslag kascommissie.
Aan de beurt van aftreden zijn de
broeders C. van Oord en J. C. Ver-
Er is geen gemeenschap met Chris
tus, of deze neemt ons onmiddellijk in
zijn dienst. Alleen door hem te dienen,
wordt de gemeenschap met Jezus ver
vuld. („Zo zend ik ook u", Joh. 20 21.)
De zending van de discipelen door
Jezus vertoont gelijkenis met de zen
ding van Jezus door de Vader.
Jezus legt zijn werk in de handen
van de discipelen, voor Hij tot de Vader
gaat.
De vrede, die de discipelen is ge
schonken, moet nu de krachtbron van
hun dienen zijn. Daarom zegt Jezus
nogmaals: „Vrede zij met u".
Ook hier komt bij het woord het
teken. Jezus schenkt aan zijn discipelen,
wat de schepper aan de eerste mens
schonk. De adem van het nieuwe leven
en van de nieuwe zendingsopdracht, de
adem van de opstanding raakt de
discipelen aan en vervult hen.
Hij, die met zonden en dood heeft
geworsteld, die weerkeert na de over
winning van de paasmorgen, is bij
machte de discipelen te geven wat geen
mens verwerven kan: de Heilige Geest
(„Ontvangt de Heilige Geest").
Het werk van Jezus kan alleen wor
den gedaan in het bezit van de Heilige
Geest.
Het betekent: met goddelijke vol
macht zonden vergeven en toerekenen.
Dat deed Jezus op aarde, dat is de
opdracht van de discipelen en met hen
van alle gelovigen.
Wat alleen Hij mocht, die de vloek
van de zonde aan eigen lichaam droeg
en toch zonder zonde was, - dat doen
wel, wat ik weet. Maar gelukkig houden
die het diep geheim. Ze praten er nooit
over. Zodoende kan ik nog een tijd
lang de schijn ophouden. Tenzij...
Tenzij hun ogen open gaan voor de
werkelijkheid van achter de zwarte
muren...
Bovenstaande meditatie werd ge
schreven door wijlen Ds. W. H. Gispen.
schelling. Beide broeders stellen zich
herkiesbaar.
Door het comité zijn de volgende
dubbeltallen vastgesteld: vakature C.
v. Oord: C. Jonker te Haamstede; C. v.
Oord te Haamstede;
vakature J. C. Verschelling: M. Stof
fels te Terneuzen; J. C. Verschelling te
Zaamslag.
Tijdens de middagpauze wordt U
weer een broodmaaltijd aangeboden.
Voor de goede gang van zaken, o.a. ter
besparing van onnodige onkosten, wordt
U verzocht uiterlijk dinsdag 21 april
a.s. uw deelname schriftelijk of tele
fonisch door te geven aan de sekretaris.
Gezien de goede verbindingen met
Zeeuwsch-Vlaanderen rekenen wij erop
dat de plaats van vergadering geen be
zwaar zal zijn.
Zoals u weet, zijn alle medelevende
brs. en zrs., die geen ouderling zijn
ook van harte welkom.
P.S. De „wij" in het bovenstaande
stuk ben niet ik, maar zijn de voorzitter
en de sekretaris van het comité, de
brs. Rouw en Hogendorf.
van nu af in zijn Naam en Geest de
discipelen.
Maar omdat vergeving van zonden
een geschenk is van de vrije en soeve
reine genade Gods, moet de zonde -
als ze om de verharding van het hart
niet vergeven mag worden -, worden
toegerekend. Dan moet m.a.w. Gods
oordeel verkondigd worden.
De zonde wel willen vergeven maar
niet willen toerekenen, maakt van de
goddelijke vergeving een menselijk
werk en een spel met de zonde.
Het verspillen van de genade onteert
God en schaadt de mens.
Nochtans DIENT de verkondiging
van het oordeel de verkondiging van
de genade. Het toerekenen van de
zonde: de toekomstige boete, bekering
en vergeving.
De discipelen moeten in opdracht van
Christus met grote zekerheid en blijd
schap zonden vergeven en toerekenen.
Want het is het werk van hun Heer,
dat hun is toevertrouwd.
Zij mogen daarvoor niet terugschrik
ken. Beide - toerekening zowel als ver
geving - zullen zich voltrekken in de
openbare verkondiging van het woord
en in de persoonlijke biecht.
Beide zijn doortrokken van de adem
van de Opgestane.
Omdat Christus leeft en ons de
Heilige Geest heeft gegeven, bestaat er
prediking en biecht, niet zonder meer -
maar uit kracht van de volmacht van
de Heer.
Bonhoeffer Brevier.
Een open dag.
Wat bezielt hen is de vraag die
velen stellen over de theologen aan de
Vrije Universiteit. Wat bezielt ons
is de vraag die wij theologen aan ons
zelf moeten stellen. We willen dat
samen met geïnteresseerden doen op
een open dag. De bedoeling van die
dag is om aan de bezoekers te laten
zien hoe er aan de theologische faculteit
van de Vrije Universiteit wordt ge
werkt. Enige toelichting over de aard
van deze „open dag" is wel nodig.
Wie worden er verwacht In de
eerste plaats diegenen die kinderen aan
de theologische faculteit laten studeren
of die overwegen hen in de toekomst
daarheen te sturen. Zij zullen onge
twijfeld geïnteresseerd zijn om te zien
hoe er gewerkt wordt.
En dan zijn allen welkom die de
theologen van dichtbij bezig willen zien,
ook zij die kritiek hebben op ons werk
of die vraagtekens plaatsen.
De bedoeling is dat er op die open
dag eerst een korte inleiding gegeven
wordt voor alle bezoekers gezamenlijk.
Daarna splitst het gezelschap zich in
een aantal groepen. We zullen dan
proberen iets te laten zien van onze
dagelijkse arbeid. Gedacht is aan een
groep voor de bijbelwetenschappen, een
groep voor de systematische theologie
(dogmatiek en ethiek), een groep voor
de praktische theologie en een groep
voor godsdienstwetenschap (de niet-
christelijke godsdiensten) en zendings
theorie.
Na de middagmaaltijd is er weer een
plenaire bijeenkomst. Er kunnen vragen
gesteld worden over wat men in de
groepen heeft meegemaakt, maar ook
over het theologische bedrijf in het al
gemeen. Dat kunnen technische vragen
zijn over inrichting en duur van de
studie, maar ook indringende vragen
over de wijze en de inhoud van het
theologiseren aan de Vrije Universiteit.
Deze open dag is een experiment.
We weten niet van te voren of het
slagen zal. Maar we hebben wel be
paalde verwachtingen. Dan denk ik
vooral aan twee zaken.
Het lijkt in de eerste plaats nuttig om
aan een breder publiek duidelijk te
maken met welke problemen we in de
theologie bezig zijn. Dat zijn niet meer
de problemen van gisteren of eergisteren
maar die van vandaag en morgen. Op
deze vragen passen de antwoorden van
het verleden niet meer. Daarvoor is er
in de laatste jaren teveel verschoven en
teveel in beweging. Christenen in het
algemeen en theologen in het bijzonder
kunnen niet met heimwee achteruit
kijken naar de jaren toen alles nog zo
duidelijk en zeker leek. We moeten
vooruit. Maar we gaan vooruit niet
blindelings, niet verstoken van alle licht
en leiding. Want in één opzicht zijn
we wel aan het verleden gebonden,
namelijk aan dat centrum van alle ge
schiedenis dat gevormd wordt door
leven, dood en opstanding van Jezus
Christus. Vanuit dat centrum moeten
we worden bezield en juist omdat Jezus
de levende Heer is die naar zijn toe
komst gaat, kunnen we niet blijven stil
staan, maar moeten we mee de toekomst
in. Als we duidelijk kunnen maken dat
dit het is wat ons bezielt, zou er veel
gewonnen zijn.
In de tweede plaats, het gaat er niet
alleen maar om wat bezoekers van ons
zouden kunnen leren maar evengoed
om wat wij van onze bezoekers kunnen
opsteken. Wil de open dag slagen dan
zullen we aan beide kanten naar beide
kanten open moeten zijn. U kunt ons
helpen te voorkomen dat we in een
luchtledig werken of in een onvrucht
bare isolatie, u kunt ons wijzen waarop
we in wetenschap en opleiding gespitst
moeten zijn, u kunt ons waarschuwen
als u meent dat we ver van het centrum
zijn afgeraakt.
De faculteit der godgeleerdheid aan
de Vrije Universiteit - docenten en
studenten - nodigt U hartelijk uit de
open dag mee te maken.
D. C. Mulder.
ik maak akte cliaijeu nieuw
Gij werkt aan ons - wij liggen in Uw sterke handen,
als speelgoed, door een kinderhand kapot gemaakt,
als een beduimeld boek, met omgekrulde randen,
een poppehoofd, dat van de romp is losgeraakt.
Is dit geschonden leven nog voor U van waarde
Waarom geeft Gij die schaamle stukken nog een kans
Er is zo weinig van de hemel hier op aarde,
en wat gelijmd is, krijgt nooit meer zijn oude glans.
Wat ik wil laten leven, dat zal nimmer sterven
Wie eenmaal door Mijn Scheppershand is aangeraakt
Bestaat voor Mij niet meer uit waardeloze scherven,
Want zie, Ik zeg u:
Ik heb alles nieuw gemaakt
Nel Benschop