Boeken zijn geen luxe
psalm io
NIEUWS
het militair tekuió
Kom tot ons,
scheur de heemlen, heer
Attentie
uit öe
keRken
'~\J'ceem,A vetltaal
U bespaart uzelf f 2.50
veRöuBBelinQ
De gereformeerde synode heeft be
sloten de plaatselijke kerken op te
roepen tot een verdubbeling van de in
komsten voor het werelddiakonaat. Dit
betekent dat voor 1970 acht miljoen
ter beschikking zou moeten komen, het
geen neerkomt op rond tien procent
van het totale budget van de gerefor
meerde kerken in Nederland.
Met deze verdubbelde inkomsten wil
de synode speciale projecten finan
cieren, die gericht zijn op structuurver
anderingen in de ontwikkelingslanden.
Dit in samenwerking met de Wereld
raad van Kerken en in de geest van de
besluiten van de assemblee van Upp
sala-1968 en de voorstellen van de con
sultatie van Montreux die in januari
van dit jaar plaats vond.
Op deze wijze wil de synode in
gemeenschap met de gehele christen
heid in alle delen van de wereld een bij
drage leveren in de bestrijding van de
armoede en in de bevordering van de
gerechtigheid van het Koninkrijk Gods
in de verhoudingen tussen de individuele
christenen, de regeringen en de poli
tieke partijen in internationaal verband.
Ook besloot de synode zich in samen
werking met de Raad van Kerken in
Nederland in te zetten voor een ver
andering in mentaliteit en levensstijl
van de christenen in Nederland, zodat
duidelijk wordt dat men solidair is met
de mensen van de arme landen. Ook
wil de synode samen met de andere
kerken en zo nodig zelfstandig, werken
aan een verdiept inzicht in de bijbelse
eisen van sociale gerechtigheid. De
konsekwenties hiervan wil zij voor
leggen aan de regeringen, de politieke
partijen en de maatschappelijke orga
nisaties, zowel in eigen land als inter
nationaal.
In verband met de politieke aspecten
van deze vraagstukken worden de leden
van de gereformeerde kerken door de
synode aangespoord zich bewust te zijn
van hun politieke verantwoordelijkheid
inzake het ontwikkelingsvraagstuk.
Ook vroeg de synode aan de inter-
kelijke werkgroep ,,Kerk en ontwikke
lingssamenwerking", waarin diverse
deskundigen zitting hebben, een con
creet plan op te stellen voor voor
lichting en mentaliteits-beïnvloeding van
de Nederlandse kerken en van de
Nederlandse samenleving.
Aanleiding tot deze synodebesluiten
waren brieven van de genoemde inter
kerkelijke werkgroep, van de Neder
landse Zendingsraad en van de aktie-
groep ,,Synoodkreet". Hierin werd o.a.
gevraagd om twee procent extra uit
het kerkelijk budget ter beschikking te
stellen. De synodebesluiten gaan echter
veel verder. Zij komen namelijk neer
op rond vijf procent.
een gift sturen. Het gironummer is
12 78 92 ten name van: Kon. Ned. Mil.
Bond Pro Rege, Nieuwe gracht 90 te
Utrecht. Financiële steun uit particuliere
bron is onmisbaar
Het hoofdbestuur dankt u bij voor
baat hartelijk
DE ONGEZONDE KERKSLAAP
Slapende kerkgangers, zijn helaas
geen zeldzaamheid. De amerikaanse
hoogleraar in de homiletiek (de theo
logische wetenschap, die zich bezighoudt
met wezen, methode etc. van de preek),
William D. Thompson, vindt het rond
uit een ongezond verschijnsel, en hij
schreef er een boekje over: De onge
zonde kerkslaap. Het is opgedragen aan
Eutyches, de eerste preek-dommelaar
uit Handelingen 20, en aan diens vele
nazaten.
Thompson gaat na wat preken eigen
lijk is. Hij werpt ook een blik in de
keuken van de predikant. Maar vooral
probeert hij te analyseren, waar het
toch aan ligt, dat ondanks de beste
voorbereiding, het voor veel mensen
bijna onmogelijk schijnt te zijn om te
luisteren. Hij wil aan al die mensen tal
van praktische adviezen geven, die
moeten helpen om beter te kunnen lui
steren. Zo bespreekt de schrijver: onze
eigen voorbereiding op de zondagse
preek, het luisteren naar, en onze reac
ties op de preek.
Het maakte op mij een wat zakelijke
indruk, geschreven vanuit de vraag:
hoe maken we onze kerkgang zo effi
cient mogelijk. Dat neemt echter niet
weg, dat ieder die zich aan deze wat
amerikaanse aanpak niet stoort, er vele
praktische en waardevolle suggesties in
kan vinden.
Het boekje kost 3,50. Het werd
uitgegeven door Kok in Kampen.
EEN WAK IN IJSLAND
Dezelfde uitgever kwam met een
nieuwe dichtbundel in de serie 'Verbaal'.
Een bundel deze keer van Piet Kalte-
ren: Een wak in ijsland (ƒ4,75). In
1967 debuteerde hij in het bekende
maandblad 'Wending' met drie gedich
ten, die we nu, zij het in wat gewijzigde
vorm, ook weer terugvinden in deze
bundel poëzie. Het leven is koud en kil,
liefdeloos: een ijsland. De dichter legt
zich daar niet bij neer, getuige dit vers:
Er is een vogel gevallen,
een zeldzame vogel, van
hoog boven licht,
van boven bevroren bomen,
zijn eerste wiekslag ademt
over winterstille straten,
over ijskoud opgetrokken muren.
Er is een stuk land warm gevallen,
er is een wak in het ijs gevallen,
er is een stilte gevallen.
Zijn poëzie is soms uitdagend en
scherp. Niet ieder zal zijn manier van
zeggen geheel kunnen waarderen. Maar
wie zal het ijsland van het twintigste
eeuwse leven kunnen waarderen Piet
Kal teren zoekt in zijn gedichten naar
warmte, liefde, die het ijs kan doen
smelten. Hij zoekt dat in de natuur, en
soms bij God. Hij zoekt in zijn verzen
hartstochtelijk naar een wak in ijsland
en dat maakt deze bundel echt: een
fijne dichtbundel.
ZON AAN DE OVERKANT
Zon aan de overkant, van de schrijver
Jan H. Oosterloo (eveneens verschenen
bij Kok, in de V.C.L.-serie. Prijs: 7.30.
Voor abonnees 3,65). Dit is de titel
van een roman, die zich afspeelt op
Schouwen, in de tijd dat dit eiland door
de Delta-werken ontsloten werd. De
hoofdpersoon, Leo Geleijnse, doet goede
zaken door grondverkoop en dergelijke.
Maar geld maakt niet gelukkig. Zijn
eerste huwelijk wordt een grote mis
lukking. Na veel wedervaardigheden en
innerlijke strijd trouwt hij voor de
tweede keer. Rijdend over de Zeeland-
brug breekt een zonnestraal door de
wolken: zon aan de overkant; voor hem
een teken van de toekomst, die hij met
vertrouwen tegemoet durft te gaan, niet
in de laatste plaats omdat hij de weg
naar God weer terug gaat vinden.
Het boek is in vlotte stijl geschreven.
D.Y.
„Bliksemafleider"
„...Voor mij is het onbegrijpelijk,
dat u avond aan avond weer een opge
wekt gezicht kunt tonen", schrijft Chris,
een jonge bezoeker van het Protestants
Militair Tehuis (P.M.T.) in G. en
zijn collega Dick zegt: „...Ik kon balen,
vloeken, tieren, maar de bliksem-af-
leider was u, zonder dat u zich opdrong.
Door uw gesprekken met ons en wat
voor gesprekken leerden wij u kennen
en u ons... Hartelijk dank voor uw
altijd klaarstaan. Uw taak is wezenlijk
dieper dan het „zetbaas spelen". Mijn
oprechte dank en tot spoedig weerziens
in dit tehuis".
Deze jongens brengen onder woorden
wat duizenden met hen zo ervaren. In
51 P.M.T. 's in Nederland en Duits
land zijn ze elke dag welkom. Er is
een zaal waar ze kunnen studeren, ge
legenheid voor discussieclubs, een con
versatieruimte, ze kunnen biljarten,
pingpongen, t.v.-kijken enzovoorts.
En altijd zijn er de tehuisleider en
zijn vrouw, die de jonge militairen op
vangen. Dat valt niet altijd mee. De
jongens hebben het moeilijk in deze
bewogen tijd met zijn vele spanningen
en onzekerheden, met zijn negatieve
kijk op alles wat met het leger te maken
heeft. Tehuisleider-zijn is vaak bliksem
afleider-zijn, gelegenheid geven om
stoom af te blazen.
Luisteren, klaarstaan, dienen met woord
en daad, in nuchtere, maar toegewijde
gehoorzaamheid aan Jezus Christus,
dat wordt van hen gevraagd. En dat
maken ze waar, met gebrek, maar er
komt iets, er komt veel van over.
Leo schrijft in hetzelfde gastenboek
als boven:
„...Door dit alles werd het p.m.t. een
plaats waar men zich echt thuis voelde,
een plaats, die het hart beroerde. Hier
door zullen weinigen zich later het
P.M.T. niet weten te herinneren. En
dat gaat allemaal „onder de bedrijven
door" van koffie schenken, frisdrank,
ijs, pils tappen, een warm hapje ver
zorgen, zalen schoonhouden en noemt
u maar op. Er moet hard aan getrokken
worden om het „bedrijf" te runnen.
Hulpkrachten, echtparen huishoudelijke
dienst, assistenten en werksters zijn
overal ingeschakeld.
Voor dit P.M.T. wordt uw bijdrage
gevraagd. Een acceptgirokaart is aan
alle leden toegezonden met verzoek hun
contributie voor 1970 te betalen, liefst
binen een maand.
Wie geen lid is, kan zich opgeven of
NIEUWERKERK
Al is onze predikant nu vertrokken, de
kerkeraad zal toch zo nu en dan een
stukje in de Zeeuwse Kerkbode vermel
den.
Op 19 maart hebben we onze jaar
vergadering gehouden, helaas door te
weinigen bezocht. Doch desalniettemin
hadden we met hen die wel opgekomen
waren een goede vergadering.
Ik zal nu volstaan met hoofdpunten
welke zijn behandeld en besproken.
In ruime mate werd gesproken over de
financiën, over 1969 en 1970. Zowel wat
de Kerk de Diaconie en ook de Zending
betreft. Gewezen werd op de veranderde
situatie nu we vacant zijn geworden, maar
ook in dit opzicht trouw blijven en geven.
Na de pauze werden verschillende
zaken besproken welke ik puntsgewijze
even zal aanstippen, als:
1. Het beroepingswerk in combinatie met
de kerk van Bruinisse;
2. De pastorie als gebouw wei}d be
sproken;
3. De geluidsinstallatie; Na de collecte
daarvoor van enkele weken terug,
werd ook het verjaardags busje bedrag
voor dit doel aangewend, zodat we nu
al 871,50 daarvoor beschikbaar
hebben. We hopen zeer binnenkort
nogmaals te collecteren daarvoor en
dan wordt de installatie aangebracht
4. De bandrecorder wordt nogmaals aan
bevolen, voor zieken en bejaarden.
5. Onze jonge oijganist Cees Steketee
die zojuist 16 jaar werd kreeg een
platenbon aangeboden.
6. Voortaan zal de Viering van het H.A.
alleen 's morgens plaats hebben.
Eventuele gezinnen die thuis-wacht ver
langen op zo 'n zondagmorgen kunnen
die aanvragen. Verschillende meisjes
willen dit gaarne doen Zover deze
vergadering.
Namens de kerkeraad aan alle zieken
en bejaarden in het bijzonder, Gods zegen.
Uw praeses: Joh. Rotte.
verschil tussen geloof en religie onder
zocht, schrijven jongeren hun mening,
wordt met de jongerengroepen Kritische
Kerk over hun acties gepraat en is uit
het Zwartboek Werkende Jeugd het
stuk „De leugen van het vormingswerk"
overgenomen.
Risiko kost 10.— per jaar en
8.— per jaar voor iedereen die bij
het gereformeerd jeugdwerk is aan
gesloten.
Het adres van de redactie is:
Risiko, Koningin Sophialaan 19, Amers
foort. Telefoon: 03490-14247. Giro
nummer 9236 t.n.v. L.C.G.J., afd Perio
dieken, Amersfoort.
„Gij hoort het bidden
der armen".
Heer, ik zal zingen van uw grote daden
psalmen zal ik U zingen
want hun leger werd verpletterd
de machtigen storten van de troon
Zij zijn verdwenen
Gij hebt hun naam geschrapt
maar uw regering staat
is eeuwig
Gij regeert de regeringen en alle volken
Gij zijt de beschermer van de armen
Gij vergeet niet de armen die schreien
Sta op Heer
de vertrapte kan niet eeuwig worden
vergeten
de hoop der armen zal niet eeuwig
ij del blijken
Hoe lang nog blijft Gij verborgen
de goddelozen zeggen dat Gij niet
bestaat
zij zitten aan rijk beladen tafels
God is voor hen een begrip een woord
gerechtigheid een loze kreet
hun woorden zijn wapenen
gesmeed tot onderdrukking
Sta op Heer
en vergeet de uitgebuiten niet
de gekwelden leggen hun lot in uw hand
het lot van hun kinderen
Gij en niemand anders
regeert in de eeuwen der eeuwen
Gij hoort het bidden van de armen
het schreien van de wezen
Gij beschermt de beroofden en
berooiden
Ernesto Cardenal
„Potest achter prikkeldraad".
Nieuw blad voor jongeren van start. WOQffiJJ $C6Sl
Amersfoort. „We gaan met elkaar
wat riskeren. Risiko wil contactorgaan
zijn tussen en voor jongeren, Risiko
wil informatie aandragen en proberen
zicht te geven op veranderingen waar
tegenwoordig zowat alles in de smelt
kroes zit. Risiko wil dit doen vanuit
het evangelie en dat alles is geen een
voudige opgave. De redactie zal al
tastend en zoekend haar weg moeten
vinden. Daarom is het samenspel tussen
redactie en lezers dé voorwaarde voor
het slagen van Risiko".
Zo begint het eerste nummer van het
maandblad Risiko, dat het Landelijk
Centrum voor Gereformeerd Jeugdwerk
is gaan uitgeven voor jongeren vanaf
16 jaar. In dit eerste nummer staat o.a.
een interview met Woord-voor-woord
schrijver Karei Eykman, wordt het
In ieder geval geldt voor ons allen in
betrekking tot het Woord Gods dat we
niet alleen maar een Schriftbelijdenis
hebben, maar ook moeten laten zien,
wat dat voor ons betekent. Als het daar
aan schort, sterft die belijdenis op de
duur af en als we nog naar de kerk
gaan, dan is er ook geen belangstelling
meer. Men verwacht niet veel meer
van de prediker, omdat men in z'n eigen
leven niet veel meer verwacht. We zijn
nog niet klaar - als kerk - met onze
waardering van de Heilige Schrift. We
zijn er vaak van vervreemd en op de
duur kan men dan alles terzijde stellen
zonder geboeid te worden. Niets zal
ons daarvoor kunnen bewaren, als de
belijdenis van de Schrift leeg blijft, als
ze niet gevuld wordt. Gezegend al die
Van dak tot plat dak
vliegt de vogel van het gerucht.
Magiërs uit tweestromenland zeggen:
het staat in de sterren geschreven.
Muren luisteren mee
met de oren van Herodes
en Micha liegt er niet om,
de krakende stem
van zijn perkament zegt:
Bethlehem.
De laatste etappe
van de sterrit begint.
Het Sanhedrin
lacht in zijn baard:
God spreekt Hebreeuws
en niet
de taal van de sterren.
Maar de kameel
van zeer oude adel
knielt voor een stal
met trekos en werkezel
en koningen van de wetenschap
knielen voor het geheim
dat uit de doeken wordt wordt gedaan.
Jaap Zijlstra
__y
predikers die ons tóch weer meenemen,
die vensters en deuren ontsluiten in een
onthulling die de klacht „altijd weer
hetzelfde" op onze lippen doet sterven.
Dat heeft stellig ook iets - alles - met
de Heilige Geest te maken, maar het
hangt óók samen met die trouwens
„theopneuste" Schrift in haar onge
lofelijke variatie en applicatie die we
meer en meer ontdekken en die ons
stelt voor nieuwe verantwoordelijk
heden.
Geref. Weekblad G. C. Berkhouwer.
Jeugdconferentie
op It en 12 opril 1970
Deze conferentie wordt gehouden in
het conferentieoord van het Zendings
centrum te Baarn en zal in het teken
staan van vragen rond ontwikkelings
samenwerking en zending.
Sprekers zijn:
Drs. C. H. Koetsier, Utrecht, funktio-
naris voor de vragen rond kerk en ont
wikkelingssamenwerking;
Drs. W. van Tellingen, Baarn, eco
noom en in opleiding voor werk op
Sumba.
Prijs van het weekend: 20,50. Bij
annulering wordt ƒ5.— in rekening
gebracht.
Begin van het weekend: zaterdag
middag 5.00 uur. Sluiting: zondagavond
8.00 uur.
Jongelui van 18-30 jaar zijn hartelijk
welkom.
Voor verdere inlichtingen en opgave
deelneming (vóór 1 april a.s.): Zen
dingscentrum, Wilhelminalaan 3, Baarn,
met vermelding: Jongen of Meisje.
1
Kom tot ons, scheur de heemlen Heer.
Daal, Heiland, uit uw hemel neer.
Ruk open, rijt Gij uit het slot
de hemeldeuren, Zoon van God.
Dauwt, heemlen, schenkt u maatloos uit.
Wees dauw, Heer, over dorstig kruid.
Gij wolken, breekt in regens neer,
regent de Heiland, Isrels Heer.
Breek aarde uit, breek uit in pracht,
dat berg en dal van lente lacht.
O aarde, wek die bloesem rood,
ontspring, Heer, aan de aarde schoot.
Waar blijft Gij toch, o 's werelds troost,
die wij verbeiden onverpoosd
O daal toch uit uw hoog paleis
in ons verloren paradijs.
Gij klare zon, gij schone ster,
door ons aanschouwd van eindloos ver,
o zon ga op, o zonneschijn,
laat ons niet in het donker zijn.
Wij zijn hier in zo grote nood,
wij leven allen naar de dood.
O kom, Heer, voer met sterke hand
ons weer terug in 't vaderland.
(Lied uit 1623
Lied 48 uit 102 gezangen).
voor de lezers die het abonnementsgeld
voor het le halfjaar 1970 NOG NIET
HEBBEN BETAALD.
Wij attenderen sommige lezers die nog
niet hebben betaald er op, dat de betalings
termijn reeds voorbij is. Vriendelijk ver
zoeken we daarom de lezers niet langer
uit te stellen, maar 5.voor het le half
jaar óf 10.voor geheel 1970 te storten
op giro 42280 t.n.v. Drij.Littooij Olthoff,
Spanjaardstraat 47, Middelburg.
incassokosten per jaar en ons veel on
nodig werk met het uitschrijven van
kwitanties. Mogen wij op uw medewerking
rekenen
Ook de lezers die altijd via Boek
handel Fanoy betaalden worden
verzocht niet meer per kwitantie,
maar ƒ5.te storten op giro 19522
t.n.v. Boekhandel Fanoy, Middel
burg, of in de winkel per kas.
De lezers van de Zeeuwse Kerkbode
uit Vlissingen kunnen gireren op Giro no.
24 34 23 t.n.v. Geref. Kerk, Vlissingen, met
vermelding voor Kerkbode.
Zij die niet gireren wordt in febr.-maart
een kwitantie aangeboden door Mej. Wil
Stroo, Kasteelstraat 90 bov. Dus in geen
geval via het kerkelijk bureau.