Boeken zijn geen luxe psalm io NIEUWS het militair tekuió Kom tot ons, scheur de heemlen, heer Attentie uit öe keRken '~\J'ceem,A vetltaal U bespaart uzelf f 2.50 veRöuBBelinQ De gereformeerde synode heeft be sloten de plaatselijke kerken op te roepen tot een verdubbeling van de in komsten voor het werelddiakonaat. Dit betekent dat voor 1970 acht miljoen ter beschikking zou moeten komen, het geen neerkomt op rond tien procent van het totale budget van de gerefor meerde kerken in Nederland. Met deze verdubbelde inkomsten wil de synode speciale projecten finan cieren, die gericht zijn op structuurver anderingen in de ontwikkelingslanden. Dit in samenwerking met de Wereld raad van Kerken en in de geest van de besluiten van de assemblee van Upp sala-1968 en de voorstellen van de con sultatie van Montreux die in januari van dit jaar plaats vond. Op deze wijze wil de synode in gemeenschap met de gehele christen heid in alle delen van de wereld een bij drage leveren in de bestrijding van de armoede en in de bevordering van de gerechtigheid van het Koninkrijk Gods in de verhoudingen tussen de individuele christenen, de regeringen en de poli tieke partijen in internationaal verband. Ook besloot de synode zich in samen werking met de Raad van Kerken in Nederland in te zetten voor een ver andering in mentaliteit en levensstijl van de christenen in Nederland, zodat duidelijk wordt dat men solidair is met de mensen van de arme landen. Ook wil de synode samen met de andere kerken en zo nodig zelfstandig, werken aan een verdiept inzicht in de bijbelse eisen van sociale gerechtigheid. De konsekwenties hiervan wil zij voor leggen aan de regeringen, de politieke partijen en de maatschappelijke orga nisaties, zowel in eigen land als inter nationaal. In verband met de politieke aspecten van deze vraagstukken worden de leden van de gereformeerde kerken door de synode aangespoord zich bewust te zijn van hun politieke verantwoordelijkheid inzake het ontwikkelingsvraagstuk. Ook vroeg de synode aan de inter- kelijke werkgroep ,,Kerk en ontwikke lingssamenwerking", waarin diverse deskundigen zitting hebben, een con creet plan op te stellen voor voor lichting en mentaliteits-beïnvloeding van de Nederlandse kerken en van de Nederlandse samenleving. Aanleiding tot deze synodebesluiten waren brieven van de genoemde inter kerkelijke werkgroep, van de Neder landse Zendingsraad en van de aktie- groep ,,Synoodkreet". Hierin werd o.a. gevraagd om twee procent extra uit het kerkelijk budget ter beschikking te stellen. De synodebesluiten gaan echter veel verder. Zij komen namelijk neer op rond vijf procent. een gift sturen. Het gironummer is 12 78 92 ten name van: Kon. Ned. Mil. Bond Pro Rege, Nieuwe gracht 90 te Utrecht. Financiële steun uit particuliere bron is onmisbaar Het hoofdbestuur dankt u bij voor baat hartelijk DE ONGEZONDE KERKSLAAP Slapende kerkgangers, zijn helaas geen zeldzaamheid. De amerikaanse hoogleraar in de homiletiek (de theo logische wetenschap, die zich bezighoudt met wezen, methode etc. van de preek), William D. Thompson, vindt het rond uit een ongezond verschijnsel, en hij schreef er een boekje over: De onge zonde kerkslaap. Het is opgedragen aan Eutyches, de eerste preek-dommelaar uit Handelingen 20, en aan diens vele nazaten. Thompson gaat na wat preken eigen lijk is. Hij werpt ook een blik in de keuken van de predikant. Maar vooral probeert hij te analyseren, waar het toch aan ligt, dat ondanks de beste voorbereiding, het voor veel mensen bijna onmogelijk schijnt te zijn om te luisteren. Hij wil aan al die mensen tal van praktische adviezen geven, die moeten helpen om beter te kunnen lui steren. Zo bespreekt de schrijver: onze eigen voorbereiding op de zondagse preek, het luisteren naar, en onze reac ties op de preek. Het maakte op mij een wat zakelijke indruk, geschreven vanuit de vraag: hoe maken we onze kerkgang zo effi cient mogelijk. Dat neemt echter niet weg, dat ieder die zich aan deze wat amerikaanse aanpak niet stoort, er vele praktische en waardevolle suggesties in kan vinden. Het boekje kost 3,50. Het werd uitgegeven door Kok in Kampen. EEN WAK IN IJSLAND Dezelfde uitgever kwam met een nieuwe dichtbundel in de serie 'Verbaal'. Een bundel deze keer van Piet Kalte- ren: Een wak in ijsland (ƒ4,75). In 1967 debuteerde hij in het bekende maandblad 'Wending' met drie gedich ten, die we nu, zij het in wat gewijzigde vorm, ook weer terugvinden in deze bundel poëzie. Het leven is koud en kil, liefdeloos: een ijsland. De dichter legt zich daar niet bij neer, getuige dit vers: Er is een vogel gevallen, een zeldzame vogel, van hoog boven licht, van boven bevroren bomen, zijn eerste wiekslag ademt over winterstille straten, over ijskoud opgetrokken muren. Er is een stuk land warm gevallen, er is een wak in het ijs gevallen, er is een stilte gevallen. Zijn poëzie is soms uitdagend en scherp. Niet ieder zal zijn manier van zeggen geheel kunnen waarderen. Maar wie zal het ijsland van het twintigste eeuwse leven kunnen waarderen Piet Kal teren zoekt in zijn gedichten naar warmte, liefde, die het ijs kan doen smelten. Hij zoekt dat in de natuur, en soms bij God. Hij zoekt in zijn verzen hartstochtelijk naar een wak in ijsland en dat maakt deze bundel echt: een fijne dichtbundel. ZON AAN DE OVERKANT Zon aan de overkant, van de schrijver Jan H. Oosterloo (eveneens verschenen bij Kok, in de V.C.L.-serie. Prijs: 7.30. Voor abonnees 3,65). Dit is de titel van een roman, die zich afspeelt op Schouwen, in de tijd dat dit eiland door de Delta-werken ontsloten werd. De hoofdpersoon, Leo Geleijnse, doet goede zaken door grondverkoop en dergelijke. Maar geld maakt niet gelukkig. Zijn eerste huwelijk wordt een grote mis lukking. Na veel wedervaardigheden en innerlijke strijd trouwt hij voor de tweede keer. Rijdend over de Zeeland- brug breekt een zonnestraal door de wolken: zon aan de overkant; voor hem een teken van de toekomst, die hij met vertrouwen tegemoet durft te gaan, niet in de laatste plaats omdat hij de weg naar God weer terug gaat vinden. Het boek is in vlotte stijl geschreven. D.Y. „Bliksemafleider" „...Voor mij is het onbegrijpelijk, dat u avond aan avond weer een opge wekt gezicht kunt tonen", schrijft Chris, een jonge bezoeker van het Protestants Militair Tehuis (P.M.T.) in G. en zijn collega Dick zegt: „...Ik kon balen, vloeken, tieren, maar de bliksem-af- leider was u, zonder dat u zich opdrong. Door uw gesprekken met ons en wat voor gesprekken leerden wij u kennen en u ons... Hartelijk dank voor uw altijd klaarstaan. Uw taak is wezenlijk dieper dan het „zetbaas spelen". Mijn oprechte dank en tot spoedig weerziens in dit tehuis". Deze jongens brengen onder woorden wat duizenden met hen zo ervaren. In 51 P.M.T. 's in Nederland en Duits land zijn ze elke dag welkom. Er is een zaal waar ze kunnen studeren, ge legenheid voor discussieclubs, een con versatieruimte, ze kunnen biljarten, pingpongen, t.v.-kijken enzovoorts. En altijd zijn er de tehuisleider en zijn vrouw, die de jonge militairen op vangen. Dat valt niet altijd mee. De jongens hebben het moeilijk in deze bewogen tijd met zijn vele spanningen en onzekerheden, met zijn negatieve kijk op alles wat met het leger te maken heeft. Tehuisleider-zijn is vaak bliksem afleider-zijn, gelegenheid geven om stoom af te blazen. Luisteren, klaarstaan, dienen met woord en daad, in nuchtere, maar toegewijde gehoorzaamheid aan Jezus Christus, dat wordt van hen gevraagd. En dat maken ze waar, met gebrek, maar er komt iets, er komt veel van over. Leo schrijft in hetzelfde gastenboek als boven: „...Door dit alles werd het p.m.t. een plaats waar men zich echt thuis voelde, een plaats, die het hart beroerde. Hier door zullen weinigen zich later het P.M.T. niet weten te herinneren. En dat gaat allemaal „onder de bedrijven door" van koffie schenken, frisdrank, ijs, pils tappen, een warm hapje ver zorgen, zalen schoonhouden en noemt u maar op. Er moet hard aan getrokken worden om het „bedrijf" te runnen. Hulpkrachten, echtparen huishoudelijke dienst, assistenten en werksters zijn overal ingeschakeld. Voor dit P.M.T. wordt uw bijdrage gevraagd. Een acceptgirokaart is aan alle leden toegezonden met verzoek hun contributie voor 1970 te betalen, liefst binen een maand. Wie geen lid is, kan zich opgeven of NIEUWERKERK Al is onze predikant nu vertrokken, de kerkeraad zal toch zo nu en dan een stukje in de Zeeuwse Kerkbode vermel den. Op 19 maart hebben we onze jaar vergadering gehouden, helaas door te weinigen bezocht. Doch desalniettemin hadden we met hen die wel opgekomen waren een goede vergadering. Ik zal nu volstaan met hoofdpunten welke zijn behandeld en besproken. In ruime mate werd gesproken over de financiën, over 1969 en 1970. Zowel wat de Kerk de Diaconie en ook de Zending betreft. Gewezen werd op de veranderde situatie nu we vacant zijn geworden, maar ook in dit opzicht trouw blijven en geven. Na de pauze werden verschillende zaken besproken welke ik puntsgewijze even zal aanstippen, als: 1. Het beroepingswerk in combinatie met de kerk van Bruinisse; 2. De pastorie als gebouw wei}d be sproken; 3. De geluidsinstallatie; Na de collecte daarvoor van enkele weken terug, werd ook het verjaardags busje bedrag voor dit doel aangewend, zodat we nu al 871,50 daarvoor beschikbaar hebben. We hopen zeer binnenkort nogmaals te collecteren daarvoor en dan wordt de installatie aangebracht 4. De bandrecorder wordt nogmaals aan bevolen, voor zieken en bejaarden. 5. Onze jonge oijganist Cees Steketee die zojuist 16 jaar werd kreeg een platenbon aangeboden. 6. Voortaan zal de Viering van het H.A. alleen 's morgens plaats hebben. Eventuele gezinnen die thuis-wacht ver langen op zo 'n zondagmorgen kunnen die aanvragen. Verschillende meisjes willen dit gaarne doen Zover deze vergadering. Namens de kerkeraad aan alle zieken en bejaarden in het bijzonder, Gods zegen. Uw praeses: Joh. Rotte. verschil tussen geloof en religie onder zocht, schrijven jongeren hun mening, wordt met de jongerengroepen Kritische Kerk over hun acties gepraat en is uit het Zwartboek Werkende Jeugd het stuk „De leugen van het vormingswerk" overgenomen. Risiko kost 10.— per jaar en 8.— per jaar voor iedereen die bij het gereformeerd jeugdwerk is aan gesloten. Het adres van de redactie is: Risiko, Koningin Sophialaan 19, Amers foort. Telefoon: 03490-14247. Giro nummer 9236 t.n.v. L.C.G.J., afd Perio dieken, Amersfoort. „Gij hoort het bidden der armen". Heer, ik zal zingen van uw grote daden psalmen zal ik U zingen want hun leger werd verpletterd de machtigen storten van de troon Zij zijn verdwenen Gij hebt hun naam geschrapt maar uw regering staat is eeuwig Gij regeert de regeringen en alle volken Gij zijt de beschermer van de armen Gij vergeet niet de armen die schreien Sta op Heer de vertrapte kan niet eeuwig worden vergeten de hoop der armen zal niet eeuwig ij del blijken Hoe lang nog blijft Gij verborgen de goddelozen zeggen dat Gij niet bestaat zij zitten aan rijk beladen tafels God is voor hen een begrip een woord gerechtigheid een loze kreet hun woorden zijn wapenen gesmeed tot onderdrukking Sta op Heer en vergeet de uitgebuiten niet de gekwelden leggen hun lot in uw hand het lot van hun kinderen Gij en niemand anders regeert in de eeuwen der eeuwen Gij hoort het bidden van de armen het schreien van de wezen Gij beschermt de beroofden en berooiden Ernesto Cardenal „Potest achter prikkeldraad". Nieuw blad voor jongeren van start. WOQffiJJ $C6Sl Amersfoort. „We gaan met elkaar wat riskeren. Risiko wil contactorgaan zijn tussen en voor jongeren, Risiko wil informatie aandragen en proberen zicht te geven op veranderingen waar tegenwoordig zowat alles in de smelt kroes zit. Risiko wil dit doen vanuit het evangelie en dat alles is geen een voudige opgave. De redactie zal al tastend en zoekend haar weg moeten vinden. Daarom is het samenspel tussen redactie en lezers dé voorwaarde voor het slagen van Risiko". Zo begint het eerste nummer van het maandblad Risiko, dat het Landelijk Centrum voor Gereformeerd Jeugdwerk is gaan uitgeven voor jongeren vanaf 16 jaar. In dit eerste nummer staat o.a. een interview met Woord-voor-woord schrijver Karei Eykman, wordt het In ieder geval geldt voor ons allen in betrekking tot het Woord Gods dat we niet alleen maar een Schriftbelijdenis hebben, maar ook moeten laten zien, wat dat voor ons betekent. Als het daar aan schort, sterft die belijdenis op de duur af en als we nog naar de kerk gaan, dan is er ook geen belangstelling meer. Men verwacht niet veel meer van de prediker, omdat men in z'n eigen leven niet veel meer verwacht. We zijn nog niet klaar - als kerk - met onze waardering van de Heilige Schrift. We zijn er vaak van vervreemd en op de duur kan men dan alles terzijde stellen zonder geboeid te worden. Niets zal ons daarvoor kunnen bewaren, als de belijdenis van de Schrift leeg blijft, als ze niet gevuld wordt. Gezegend al die Van dak tot plat dak vliegt de vogel van het gerucht. Magiërs uit tweestromenland zeggen: het staat in de sterren geschreven. Muren luisteren mee met de oren van Herodes en Micha liegt er niet om, de krakende stem van zijn perkament zegt: Bethlehem. De laatste etappe van de sterrit begint. Het Sanhedrin lacht in zijn baard: God spreekt Hebreeuws en niet de taal van de sterren. Maar de kameel van zeer oude adel knielt voor een stal met trekos en werkezel en koningen van de wetenschap knielen voor het geheim dat uit de doeken wordt wordt gedaan. Jaap Zijlstra __y predikers die ons tóch weer meenemen, die vensters en deuren ontsluiten in een onthulling die de klacht „altijd weer hetzelfde" op onze lippen doet sterven. Dat heeft stellig ook iets - alles - met de Heilige Geest te maken, maar het hangt óók samen met die trouwens „theopneuste" Schrift in haar onge lofelijke variatie en applicatie die we meer en meer ontdekken en die ons stelt voor nieuwe verantwoordelijk heden. Geref. Weekblad G. C. Berkhouwer. Jeugdconferentie op It en 12 opril 1970 Deze conferentie wordt gehouden in het conferentieoord van het Zendings centrum te Baarn en zal in het teken staan van vragen rond ontwikkelings samenwerking en zending. Sprekers zijn: Drs. C. H. Koetsier, Utrecht, funktio- naris voor de vragen rond kerk en ont wikkelingssamenwerking; Drs. W. van Tellingen, Baarn, eco noom en in opleiding voor werk op Sumba. Prijs van het weekend: 20,50. Bij annulering wordt ƒ5.— in rekening gebracht. Begin van het weekend: zaterdag middag 5.00 uur. Sluiting: zondagavond 8.00 uur. Jongelui van 18-30 jaar zijn hartelijk welkom. Voor verdere inlichtingen en opgave deelneming (vóór 1 april a.s.): Zen dingscentrum, Wilhelminalaan 3, Baarn, met vermelding: Jongen of Meisje. 1 Kom tot ons, scheur de heemlen Heer. Daal, Heiland, uit uw hemel neer. Ruk open, rijt Gij uit het slot de hemeldeuren, Zoon van God. Dauwt, heemlen, schenkt u maatloos uit. Wees dauw, Heer, over dorstig kruid. Gij wolken, breekt in regens neer, regent de Heiland, Isrels Heer. Breek aarde uit, breek uit in pracht, dat berg en dal van lente lacht. O aarde, wek die bloesem rood, ontspring, Heer, aan de aarde schoot. Waar blijft Gij toch, o 's werelds troost, die wij verbeiden onverpoosd O daal toch uit uw hoog paleis in ons verloren paradijs. Gij klare zon, gij schone ster, door ons aanschouwd van eindloos ver, o zon ga op, o zonneschijn, laat ons niet in het donker zijn. Wij zijn hier in zo grote nood, wij leven allen naar de dood. O kom, Heer, voer met sterke hand ons weer terug in 't vaderland. (Lied uit 1623 Lied 48 uit 102 gezangen). voor de lezers die het abonnementsgeld voor het le halfjaar 1970 NOG NIET HEBBEN BETAALD. Wij attenderen sommige lezers die nog niet hebben betaald er op, dat de betalings termijn reeds voorbij is. Vriendelijk ver zoeken we daarom de lezers niet langer uit te stellen, maar 5.voor het le half jaar óf 10.voor geheel 1970 te storten op giro 42280 t.n.v. Drij.Littooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg. incassokosten per jaar en ons veel on nodig werk met het uitschrijven van kwitanties. Mogen wij op uw medewerking rekenen Ook de lezers die altijd via Boek handel Fanoy betaalden worden verzocht niet meer per kwitantie, maar ƒ5.te storten op giro 19522 t.n.v. Boekhandel Fanoy, Middel burg, of in de winkel per kas. De lezers van de Zeeuwse Kerkbode uit Vlissingen kunnen gireren op Giro no. 24 34 23 t.n.v. Geref. Kerk, Vlissingen, met vermelding voor Kerkbode. Zij die niet gireren wordt in febr.-maart een kwitantie aangeboden door Mej. Wil Stroo, Kasteelstraat 90 bov. Dus in geen geval via het kerkelijk bureau.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1970 | | pagina 5