KERK 9""A VAN VLISSINGEN EREDIENST P. SIHKE UIT ONS GROTE KERKELIJKE GEZIN Voor het eervol verzorgen van begrafenissen Classis Middelburg STATISTIEK OVER HET JAAR 1969 Doopleden Belijdende leden M Vr Totaal M Vr Totaal Aantal per 1 januari 1969 583 462 1045 562 748 1310 Bij: 17 28 45 Volwassen doop 1 1 Toegelaten tot de gemeenschap van onze Kerk 7 1 8 2 4 6 Belijdenis afgelegd door doopleden van eigen en andere kerken 12 11 23 Ingekomen met doopattest of attestatie 32 30 62 32 42 74 Totaal 639 522 1161 608 805 1413 Hiervan worden afgetrokken: Doopleden van eigen kerk die belijdenis 12 11 23 24 4 28 1 4 5 Vertrokken met of zonder doop of bel. 56 36 92 33 44 77 2 2 11 8 19 Totaal 94 51 145 45 56 101 Aantal per 31 december 1969 545 471 1016 563 749 1312 ZONDAG 8 MAART Petruskerk: 9.30 uur v.m. Ds. J. W. Genuït. 5.00 uur n.m. Ds. K. v. d. Meulen te Ede. Huishoudschool Paauwenburg: 10.00 uur v.m. K. v. d. Meulen. 5.00 uur n.m. Ds. J. W. Genuït. Collecte: Diaconie. Bij de uitgang: Orgelfonds. Wordt uitgezonden naar Bethesda. Ter Reede: 7.00 uur n.m. Ds. J. C. v. d. Berg. OPMERKINGEN 1. I.v.m. mijn vrije zondag zal Ds. v. d. Meulen in 2 diensten voorgaan. Deze predikant is emeritus van de kerk van Landsmeer en woont nu sinds enkele jaren in Ede. 2. Het orgelfonds bevélen we ook nu weer in uw welwillende aandacht aan. Wan neer straks ,,'t Hart van Paauwenburg" gereed is, dan zou 't zo fijn zijn om daar meteen een goed orgel in te kun nen plaatsen. EEN ENQUETE Binnenkort zult u in de gelegenheid ge steld worden uw oordeel te geven over enkele zaken, die verband houden met de eredienst. Ter toelichting schrijf ik hier over iets in ons kerkblad, omdat je dat op een enquete-formulier niet zo gemak kelijk kunt doen. Allereerst zou de kerkeraad graag willen weten hoe u denkt over de huidige wijze van avondmaalsviering. Zo hier en daar zijn op huisbezoek stemmen beluisterd, waarbij bleek dat men hiermee toch niet zo gelukkig was. Men prefereerde toch de viering van het Heilig Avondmaal aan tafels. Echter de vraag is nu, hoe groot is 't aantal gemeenteleden, dat er zo over denkt. Is dit slechts gering, dan kunnen we het laten zoals het is. Maar blijkt 't anders te liggen, dan zou de kerkeraad kunnen overwegen om in de Petruskerk 's morgens een extra dienst te beleggen voor de viering aan tafels (b.v. één dienst om 9.00 uur en één om half elf). Daarbij zal dan ook - dat spreekt vanzelf - gebruik gemaakt worden van de kleine bekertjes -j- schaaltjes, want we moeten niet terug naar 't drinken uit één beker. Verder heeft de kerkeraad zich afge vraagd hoeveel gemeenteleden gelukkig er mee zijn, dat gedurende de zomermaanden de middagdienst in de Petruskerk verzet wordt naar 7 uur 's avonds. Er zal altijd wel verschil van mening blijven over 't beste aanvangsuur, maar wanneer we de mocratisch tewerk gaan en dat is bij een enquete mogelijk - dan vertrouwen we, dat de minderheid zich bij de meerderheid zal neerleggen. Tegelijkertijd kunt u ook een oordeel geven over de naar uw inzicht beste aanvangstijden op Paauwenburg. Tot slot zouden we u willen vragen om, als u nog een geschikte enquêtevraag hebt, deze zo spoedig mogelijk in te leveren bij één van de predikanten. H.Gr. NOORDERWIJK Uit het ziekenhuis zijn thuisgekomen: br. A. Fey, Beatrixlaan 123; A. Siereveld, Bloemenlaan 139; L. Linders, Schuitvaart- straat 10. Onze hartelijke gelukwensen. Mevr. de Rijcke, Vondellaan 29 moest een operatie ondergaan. Gelukkig is alles goed verlopen. We wensen haar Gods nabijheid toe. Anneke Reitsma, Paauwenburgweg 55; Eva Boon, Leeghwaterstraat 43 en Ineke Meulmeester, Pres. Rooseveltlaan 686 moesten ook opgenomen worden. We wen sen hen veel sterkte en van harte beter schap toe. Uit Goes zijn tot ons overgekomen: de ram. Zoutewelle, S. de Vliegerlaan 9. Hartelijk welkom in onze kring. Hier wen nen zal geen moeite geven, daar zij vroeger hier ook gewoond hebben. Donderdag 12 februari j.l. was 't een feestelijke dag voor de Fam. P. Steketee, die op die dag aan de Troelstraweg hun nieuwe zaak mochten openen. Terwijl buiten een sneeuwstorm woedde, was 't daarbinnen een fleurige en feestelijke zaak, die zeker tot binnengaan nodigde. Voor br. Steketee een belangrijke dag, maar natuurlijk ook voor zijn schoonzoon, br. Geervliet, die als filiaalhouder optreedt. Onze hartelijke gelukwensen met 't nieuwe bedrijf. In kerkelijke termen plegen we niet van „succes", maar van „zegen" te spreken. Dat willen we u graag toewensen. Op zondag 15 februari j.l. mocht zr. Köpman, v. Bonestraat 120 haar beide kinderen ten doop houden. Moge de God van 't Verbond in haar gezin een levende werkelijkheid zijn, d.w.z. een dagelijkse kracht bij de opvoeding. Onze hartelijke gelukwensen. Tot slot nog een tweetal berichten, die ik zojuist binnen kreeg: Yvonne v. Aartsen, K. Vroomlaan 20 is weer thuis. Een geluk wens aan haar ouders. En in Bethesda ligt sinds maandag: Adriaan Jobse, Joz. Israëlslaan 3. We wen sen hem van harte beterschap toe. Met een hartelijke groet aan u allen. J.W.G. CENTSCOLLECTE Zoals u bekend is, is door de kerkeraad aan de jeugd toestemming gegeven een centscollecte te houden bij de uitgang van de kerk. Het ligt in de bedoeling zondag 8 maart a.s. een begin te maken met deze collecte. Er zal iedere zondag worden gecollecteerd behalve wanneer er bij de uitgang van de kerk een collecte is voor het orgelfonds of het kerkkoor. De gecombineerde Meisjes- en Jongens clubs hebben zich beschikbaar gesteld om in de maand maart de collecte te verzor gen. Vanaf april is het de bedoeling, dat zakjes voor de dienst in de Petruskerk aan een 6-tal en in de Huishoudschool aan een 2-tal willekeurig gekozen jongens en meisjes worden gegeven met het verzoek na afloop van de dienst te willen collec teren. We hopen, dat de jongelui en ook de ouders hieraan hun medewerking willen verlenen. De opbrengst van de collecte zal worden gestort op een afzonderlijke rekening van de Jeugdcentrale bij de A.B.N. Het ligt in de bedoeling het geld te gebruiken voor duurzame gebruiks goederen (bandrecorder, platenspeler, platen e.d.) en voor het vormen van een fonds voor inrichting van een soos. We hopen, dat met de opbrengst van collecte het jeugdwerk nog beter gestimu leerd kan worden. Namens de Jeugdscentrale B. Volmer. GESPREKSGROEP, UITGAANDE VAN DE GEREFORMEERDE MANNENVERENIGING. Soms lijkt het alsof een maatschappelijk of kerkelijk probleem meer aantrekt tot bespreking. Moet je dan de schriftstudie helemaal achterwege laten Uw Woord is een lamp voor mijn voet en een licht op mijn pad. We bespreken Amos op donderdag 12 maart 's avonds om 8 uur in het jeugdgebouw. AAN ONZE BETAARDE BROEDERS EN ZUSTERS. De commissie die jaarlijks het uit stapje verzorgd is van nu aan weer pre- cent, ze bestaat uit de heren de klerk, v. Soelen en Vader, en zij gaan zich weer inspannen om D.V. op 't eind van mei (28 mei??) een mooi ritje te organiseren, al wordt het elk jaar moeilijker om iets goeds te vinden, en niet te ver van huis, huis, enfin 't is ons nog elke keer gelukt, we hopen ook nu weer te slagen Wat we ook hopen, er zijn weer méér 65 jarigen als vorig jaar, (de nieuwe lijst heeft o.g. al in bezit via het kerk. bureau; daarvoor hartelijk dank). We verwachten nu ook dit jaar meer deelnemers, dus méér als 116 (vorig jaar) die met ons uit willen. We hopen u straks op de hoogte te houden van onze plannen, tot zolang dus. Vriendelijke groeten namens de commissie. C. Vader, Secr. DE NAASTE DIENEN ALS GEZINS VERZORGSTER OF HELPSTER. De stichting voor Christelijke Gezinsver zorging te Vlissingen bestaat in 1970 tien jaar. In die jaren heeft zij vele gezinnen, bejaarden en alleenstaanden mogen helpen. Jarenlang is er voldoende personeel in dienst geweest om aan de hulp aanvragen te kunnen voldoen. Van de oudere gezins helpsters en bejaardenhelpsters zijn er' enige reeds 6 of 7 jaren in dienst. Vele meisjes, die in de loop der jaren tot ge zinsverzorgster werden opgeleid, zijn ge huwd en moesten worden vervangen. Als een moeder in haar gezin b.v. wegens ziekte enige tijd haar werk niet kan doen is het prettig, dat een daartoe opgeleide gezinsverzorgster een groot deel van haar taak waarneemt. Onze stichting wil gaarne weer enkele meisjes doen op leiden tot gezinsverzorgster om in de komende jaren haar werk te kunnen voort zetten. Meisjes vanaf 17 jaar, b.v. met huishoudschool-opleiding, hebben wij voor ons werk nodig. Na een korte periode als gezinshelpster te hebben gewerkt bestaat de mogelijkheid om tot gezinsverzorgster te worden opgeleid, eerste plm. 5 maanden aan een school in internaatsverband - heel leuk onder elkaar - en daarna weer terug in de praktijk bij de eigen stichting. Ook tijdens de theoretische opleiding wordt het salaris normaal doorbetaald. Naast prettig werk is er een goede salariëring en arbeidsvoorwaarden volgens landelijke regeling. Aanmelden en inlichtingen via de administratie, Ravesteynplein 2, Vlis singen, telef. 41 12. BETALING DOOR ABONNE'S OP DE ZEEUWSE KERKBODE WONENDE IN VLISSINGEN In de allereerste plaats moet U voor betaling steeds de berichten lezen en de aanwijzingen opvolgen die onder Uw eigen rubriek: „In en om de Kerk van Vlissingen" op het binnenblad worden geplaatst. Wat er op de voorpagina staat, geldt niet voor de Vlissingers. Zo betaalt U in Vlissingen voor 1970 nog steeds ƒ7,50 per jaar, en niet 10,—. Het verschil ad. 2,50 is een reductie die voortvloeit uit het feit dat de bezorging bij U door vrijwilligers geschiedt. U kunt per giro betalen, desnoods in 2 termijnen, door storting op postrekening no. 24.34.23, ten name van de Gerefor meerde Kerk - Vlissingen. Wel even aan geven waarvoor U betaalt. Bijvoorbeeld: Z.K. '70 is voldoende voor de boekhouder. Betaalt U niet of te laat per giro, dan wordt U een kwitantie aangeboden. Wilt U s.v.p. het abonnementsgeld niet op het kerkelijk bureau brengen. Voor de advertenties en ining der abonnementsgelden van niet-giro betalers zorgt Wil Stroo, Kasteelstraat 90 bov., telefoon 28 99. TOELICHTING OP BOVENSTAANDE STATISTIEK Na veel puzzelen, op en aftrekken van het aantal personen uit onze kerkelijke ge meenschap, kunnen we u het resultaat voorleggen, hoe eind 1969 onze gemeente was samengesteld. In 1968 nam het zielental toe met 55, in 1969 constateren we een teruggang van 27 zielen. De groei in '68 ontstond uitsluitend doordat er een 40-tal zielen uit Koudekerke tot onze gemeente toetrad. Het afgelopen jaar heeft dit geen rol gespeeld. Het aantal ingekomenen van buitenaf is geringer, tegenover het aantal dat vertrok ken is. Er onttrokken zich aan de Kerk een 33-tal leden, t.w. naar de Herv. Kerk 9 doop en 1 bel. lid; naar de Chr. Geref. 1 doop en 1 bel. lid; terwijl er in het af gelopen jaar 18 doop en 3 bel. leden zich onttrokken d.w.z. dat er 21 naar geen Kerk of gemeenschap zijn afgeschreven. Dit is een zeer ernstige zaak en er zullen waar schijnlijk ook dit jaar, indien God het niet verhoede, nog meer volgen. Het onderlinge verkeer tussen diverse kerken is aldus samen te vatten. Van de Herv. Kerk kwamen tot ons over: 5 doop en 2 bel. van de Chr. Geref. 2 doop en 4 bel. en van de Ev. Lutherse Kerk 1 dooplid. Er werden in '69 45 (43) kinderen gedoopt -j- 1 volw.; terwijl 21 (18) personen overleden, een geboorte overschot dus van 24. De oudste overledene was 98, de jong ste 23 jaar. Het aantal huwelijken bedroeg 23 (18). Het aantal wijken in Zuid bedraagt 8 met totaal 413 adressen; voor Noord 8 met 444 adressen, totaal 857. De wijken zien er thans in onderstaand schema als volgt uit: Zuiderwijk: 265 bel. m. 356 bel .vr.; 223 doop m. -f" 202 doop vr. Noorderwijk: 305 bel. m. -f- 389 bel. vr.; 314 doop m. 254 doop vr. Verpleeginrichting: 2 bel. m. -f- 2 bel. vr. Zeevaartschool: 8 doop m. Bethesda: 2 bel. vr. -j- 15 doop vr. Totaal: 563 bel. m. -f- 749 bel. vr.; 545 doop m. -J- 471 doop vr. 2328 zielen. Paauwenburg. Voor Paauwenburg, gerekend van Ger- brandystraat naar Sloeweg tot voorbij Chopinlaan komen we tot de volgende gegevens: Aantal gezinnen 194 (162); bel. m. 157 (122) -f bel. vr. 173 (148); doop m. 151 (129) -}- doop vr. 134 (109). Totaal 330 bel. (270) doopl. 285 (238) 615 (508), alzo een vermeerdering in '69 van 107 zielen. Dit zijn vanzelfsprekend niet alleen ge zinnen die van buitenaf afkomstig zijn, velen komen uit de oude stad en uit de Noorderwijk. Zie er het jaarboekje maar op na, hoe veel er in de van Hallstraat zijn gaan wonen. Naarmate de industrie zich dit en. het volgende jaar gaat ontwikkelen, zullen er ongetwijfeld nieuwe gezinnen zich in Paauwenburg gaan vestigen. Conclusie: er moet daar zo spoedig mogelijk een kerk centrum komen. De thermometer in de hal van de Petruskerk moet snel stijgen, hope lijk dat de eerste paal spoedig de grond in gaat. Het aantal bejaarden boven de 65+ 279 (268), waarvan 185 in Zuid en 94 in de Noorderwijk wonen. Het aantal aan sluitingen op de kerktelefoon is 24. Het aantal verhuizingen binnen onze gemeente bedroeg 127. Geen wonder dat Paauwen burg groeit. Het is van het grootste belang dat u uw verhuizing zo spoedig mogelijk doorgeeft aan het Kerk. bureau d.i.v. met de bezor ging van de kerkbode. Dit geldt ook voor hen die naar een andere plaats vertrekken i.v.m. aanvrage van doop of bel. attestatie. Wij rekenen op uw aller medewerking. Vrijdagmiddag tussen 4 en 5 uur, en 's avonds van 7-8 uur, ingang Dr. Ottestraat. Wij hopen nog enige tijd dit veel om vattende, veel tijd doch ook vaak boeien de werk te mogen voortzetten. Er zal echter t.z.t. een jong en energiek persoon aangetrokken moeten worden (een betaalde kracht dus) die ons werk zal moeten overnemen. Nu is het zo dat het werk over een aantal personen verdeeld is. De tussen haakjes geplaatste cijijfers zijn over 1968. Met br. groeten Kerk. bureau. G.H. Kasteelstraat 82 - Vlissingen - Tel, 01184-2760 vervolg van pag. 2 Volgen. Na een verblijf van zes weken in het Huis van Bewaring te Leeuwarden werd me verteld dat ik de volgende dag op transport gesteld zou worden. Die klap kwam hard aan. Ik dacht dat dit het begin van het einde was. Ik vroeg om schrijfmateriaal en schreef een af scheidsbrief aan vrouw en kinderen. Op mijn verzoek kwam de gevangenispredi kant in mijn cel aan wie ik de brief toevertrouwde. Ik vroeg hem deze te bezorgen als mijn doodsbericht zou ont vangen zijn. Deze trouwe herder vond de weg tot mijn ontreddering door een verhaal te vertellen: Jezus maakte een avondwandeling door Jeruzalem met Petrus en Johannes. Op het slechte plaveisel in het donker ging Petrus voorop, dan de Heiland en dan Johan nes. Petrus kwam herhaaldelijk te vallen, struikelend over een steen of door een gat in de weg. Toen hij zich beklaagde beduidde Jezus Zijn discipel ook achter Hem te komen. Daar was van vallen geen sprake meer want ach ter Jezus scheen een geheimzinnig licht op de weg. Dat was de legende en een innig gebed volgde. Weer alleen, kwam ik die laatste nacht in de cel tot volle klaarheid met het volgen van Jezus, waar Zijn weg ook mocht gaan. Nutteloos Tijdens de anderhalve maand in het kamp te Amersfoort was er een zondag waarop twee uur vrij „gewandeld" mocht worden. In een gesprek tussen enkele Rooms Katholieke en Protes tantse geestelijken klaagden de jonge ren in het gezelschap over het doelloos en nutteloos zijn in het kamp; over het niets kunnen doen voor de Heer die ons toch geroepen had. Een oude pastoor bracht nieuwe hoop. in de har ten. Hij zei: „Denk maar eens wat meer aan Jezus. Niemand was machte lozer dan Hij, toen men Hem aan een kruis had vastgespijkerd. Maar was Hij daar nutteloos Deed Hij daar niets Daar heeft Hij jou en mij en de hele wereld verlost Bedreigd. Op de dag dat ik met meer dan hon derd anderen op transport gesteld werd naar Duitsland zag ik de dood vlak in de ogen. Een van de ergste sadisten, die ons „regeerde" was gewoon van elk transport dat vertrok, één man als mik punt te kiezen en tijdens de voorbereid selen van de reis voor de ogen van de anderen dood te schoppen. Ditmaal was ik zijn slachtoffer. Hij begon uiterst vakkundig trappen uit te delen, hard en gemeen, precies tussen de be nen: drie maal. Plotseling hield hij op en liep weg. Niemand kon het begrij pen. Het was alsof een onzichtbare hand tussenbeide was gekomen. Al was de pijn tien dagen later toen we in Dachau aankwamen nog niet verdwe nen, het geval gaf mij grote moed. Ik begon te denken aan de bedoeling die God kon hebben met mij deze hele weg te laten gaan zonder mij te laten om komen. De keuring. De ziekenzalen in Dachau waren be rucht en gevreesd. Op zekere tijden werden ze „uitgekamd". Een dokter kwam elke zieke keuren. De ongenees- lijken werden genoteerd en enkele dagen later afgevoerd naar de gaskamer. De laatste keer dat zo'n onmenselijke keu ring plaats vond lag ik ook in de zieken zaal. Plotseling klonk de alarmroep „Achtung De moderne Nero ver scheen met een klerk. Een onheilspel lende stilte viel in de zaal. Ieder van de 120 zieken in de zaal lag muisstil op zijn bed. Elk op zijn beurt had voor de grote man te verschijnen. Geen woord werd gesproken. Er was alleen het geluid van uit hun onder-, of mid den-, of bovenbed strompelende man nen, en van blote voeten kleterend op de houten vloer. Maar de harten van die God kenden hielden niet öp Hem aan te roepen. Een simpel gebaar be sliste: de rechterduim omhoog zei: blijf leven. Die zelfde duim in de richting van de klerk betekende: genoteerd voor de dood Opnieuw liet God mij weten dat Hij nog een taak voor me had. Het kruis. Onmiddellijk na de bevrijding werd een zeer groot ruw houten kruis opge richt dat in zijn eenvoud een ontroe rend getuigenis gaf, hoog oprijzend boven de wrede, goddeloze omgeving. Het kruis is sinds Christus erop stierf het teken der volkomen overwinning. Wie waarachtig roemt in Jezus' kruis, is door Hem in staat elk kruis op aarde vrolijk te dragen en zal de kroon ver werven. KORT VERSLAG VAN DE OP MAANDAG 9 FEBRUARI 1970 GEHOUDEN CLASSIS VER GADERING TE MIDDELBURG De praeses roept een hartelijk welkom toe aan Ds. G. S. Oégema, die na een verre reis, samen met zijn echtgenote naar Australië weer behouden in het goede vaderland is teruggekeerd en deze ver gadering weer kan bijwonen. Ingekomen stukken Een bezwaar van de actiegroep „Synood- kreet" tegen het rapport "Werkwijze Synode" wordt voor kennisgeving aange nomen. Een schijven van de kerk van Middel burg aan de Generale Synode is als af schrift op de classicale tafel. Dit schrijven handelt over: a. meer coördinering der werkzaamheden van de plaatselijke diaconieën inzake werelddiaconaat; b. Zendingscentrum en werelddiaconaat wil men in één centrum; c. Middelburg stelt voor: Wijs de dia conieën dezelfde terreinen toe als de Zending, om op zo breed mogelijke basis hulp te kunnen bieden. Daar één en ander bij de Generale Sy node in behandeling is, acht de classis het beter, dit schrijven nu voor kennisgeving aan te nemen. Een schrijven over richtlijnen 1970 in zake predikantstractementen en de trend uitkering zal de kerken bereiken. Van het A.K.B. is een aansporing ter tafel, om de statistiekformulieren tijdig en nauwkeurig ingevuld toe te zenden; om de collectén tijdig af te dragen. Ingekomen is ook een schrijven van de Gen. Synode, dat het concept-formulier bevestiging ambtsdragers van Drs. Helder man door de synode is afgewezen, omdat het geen nieuwe argumenten bood. Een voorstel van Dr. A. Dondorp, een commissie te benoemen, die op de volgende vergadering zal rapporteren over de vraag, hoe in nood gevallen in de vacantie-tijd kan worden voorzien in de Dienst des Woords, anders dan door „preeklezen", (preek- consent voor daartoe geschikte figuren) wordt aangenomen. De stukken van ontslag voorr Ds. Oege- ma, i.v.m. zijn aanstaand vertrek naar de Wilp, Gr., worden nagezien, in orde be vonden en getekend. De praeses dankt Ds. Oegema voor al de arbeid, die hij in de kring van de classis Middelburg voor de kerken heeft verricht. Ook voor al het werk, dat hij als Scriba I voor de kerken heeft verricht. De praeses wenst hem Gods zegen toe op zijn verdere arbeid in zijn nieuwe gemeente. Ds. Oegema richt zich dan in een kort afscheidswoord tot de classis. Ik werd door de gemeente van Arne- muiden op de handen gedragen. Maar ook door de classis, aldus Ds. Oegema. Ik was hier thuis Ik dank allen voor het samen-

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1970 | | pagina 3