KERK
9""A VAN VLISSINGEN
EREDIENST
P. SIHKE
UIT ONS GROTE KERKELIJKE GEZIN
Voor het eervol verzorgen van
begrafenissen
Classis Middelburg
STATISTIEK OVER HET JAAR 1969
Doopleden
Belijdende leden
M
Vr
Totaal
M
Vr
Totaal
Aantal per 1 januari 1969
583
462
1045
562
748
1310
Bij:
17
28
45
Volwassen doop
1
1
Toegelaten tot de gemeenschap van onze
Kerk
7
1
8
2
4
6
Belijdenis afgelegd door doopleden van
eigen en andere kerken
12
11
23
Ingekomen met doopattest of attestatie
32
30
62
32
42
74
Totaal
639
522
1161
608
805
1413
Hiervan worden afgetrokken:
Doopleden van eigen kerk die belijdenis
12
11
23
24
4
28
1
4
5
Vertrokken met of zonder doop of bel.
56
36
92
33
44
77
2
2
11
8
19
Totaal 94 51 145 45 56 101
Aantal per 31 december 1969 545 471 1016 563 749 1312
ZONDAG 8 MAART
Petruskerk:
9.30 uur v.m. Ds. J. W. Genuït.
5.00 uur n.m. Ds. K. v. d. Meulen te
Ede.
Huishoudschool Paauwenburg:
10.00 uur v.m. K. v. d. Meulen.
5.00 uur n.m. Ds. J. W. Genuït.
Collecte: Diaconie.
Bij de uitgang: Orgelfonds.
Wordt uitgezonden naar Bethesda.
Ter Reede:
7.00 uur n.m. Ds. J. C. v. d. Berg.
OPMERKINGEN
1. I.v.m. mijn vrije zondag zal Ds. v. d.
Meulen in 2 diensten voorgaan. Deze
predikant is emeritus van de kerk van
Landsmeer en woont nu sinds enkele
jaren in Ede.
2. Het orgelfonds bevélen we ook nu weer
in uw welwillende aandacht aan. Wan
neer straks ,,'t Hart van Paauwenburg"
gereed is, dan zou 't zo fijn zijn om
daar meteen een goed orgel in te kun
nen plaatsen.
EEN ENQUETE
Binnenkort zult u in de gelegenheid ge
steld worden uw oordeel te geven over
enkele zaken, die verband houden met de
eredienst. Ter toelichting schrijf ik hier
over iets in ons kerkblad, omdat je dat
op een enquete-formulier niet zo gemak
kelijk kunt doen.
Allereerst zou de kerkeraad graag willen
weten hoe u denkt over de huidige wijze
van avondmaalsviering. Zo hier en daar
zijn op huisbezoek stemmen beluisterd,
waarbij bleek dat men hiermee toch niet
zo gelukkig was. Men prefereerde toch de
viering van het Heilig Avondmaal aan
tafels. Echter de vraag is nu, hoe groot is
't aantal gemeenteleden, dat er zo over
denkt. Is dit slechts gering, dan kunnen
we het laten zoals het is. Maar blijkt 't
anders te liggen, dan zou de kerkeraad
kunnen overwegen om in de Petruskerk
's morgens een extra dienst te beleggen
voor de viering aan tafels (b.v. één dienst
om 9.00 uur en één om half elf). Daarbij
zal dan ook - dat spreekt vanzelf - gebruik
gemaakt worden van de kleine bekertjes
-j- schaaltjes, want we moeten niet terug
naar 't drinken uit één beker.
Verder heeft de kerkeraad zich afge
vraagd hoeveel gemeenteleden gelukkig er
mee zijn, dat gedurende de zomermaanden
de middagdienst in de Petruskerk verzet
wordt naar 7 uur 's avonds. Er zal altijd
wel verschil van mening blijven over 't
beste aanvangsuur, maar wanneer we de
mocratisch tewerk gaan en dat is bij een
enquete mogelijk - dan vertrouwen we,
dat de minderheid zich bij de meerderheid
zal neerleggen. Tegelijkertijd kunt u ook
een oordeel geven over de naar uw inzicht
beste aanvangstijden op Paauwenburg.
Tot slot zouden we u willen vragen om,
als u nog een geschikte enquêtevraag hebt,
deze zo spoedig mogelijk in te leveren bij
één van de predikanten.
H.Gr.
NOORDERWIJK
Uit het ziekenhuis zijn thuisgekomen: br.
A. Fey, Beatrixlaan 123; A. Siereveld,
Bloemenlaan 139; L. Linders, Schuitvaart-
straat 10. Onze hartelijke gelukwensen.
Mevr. de Rijcke, Vondellaan 29 moest
een operatie ondergaan. Gelukkig is alles
goed verlopen. We wensen haar Gods
nabijheid toe.
Anneke Reitsma, Paauwenburgweg 55;
Eva Boon, Leeghwaterstraat 43 en Ineke
Meulmeester, Pres. Rooseveltlaan 686
moesten ook opgenomen worden. We wen
sen hen veel sterkte en van harte beter
schap toe.
Uit Goes zijn tot ons overgekomen: de
ram. Zoutewelle, S. de Vliegerlaan 9.
Hartelijk welkom in onze kring. Hier wen
nen zal geen moeite geven, daar zij vroeger
hier ook gewoond hebben.
Donderdag 12 februari j.l. was 't een
feestelijke dag voor de Fam. P. Steketee,
die op die dag aan de Troelstraweg hun
nieuwe zaak mochten openen. Terwijl
buiten een sneeuwstorm woedde, was 't
daarbinnen een fleurige en feestelijke zaak,
die zeker tot binnengaan nodigde. Voor
br. Steketee een belangrijke dag, maar
natuurlijk ook voor zijn schoonzoon, br.
Geervliet, die als filiaalhouder optreedt.
Onze hartelijke gelukwensen met 't nieuwe
bedrijf. In kerkelijke termen plegen we niet
van „succes", maar van „zegen" te spreken.
Dat willen we u graag toewensen.
Op zondag 15 februari j.l. mocht zr.
Köpman, v. Bonestraat 120 haar beide
kinderen ten doop houden. Moge de God
van 't Verbond in haar gezin een levende
werkelijkheid zijn, d.w.z. een dagelijkse
kracht bij de opvoeding. Onze hartelijke
gelukwensen.
Tot slot nog een tweetal berichten, die
ik zojuist binnen kreeg: Yvonne v. Aartsen,
K. Vroomlaan 20 is weer thuis. Een geluk
wens aan haar ouders.
En in Bethesda ligt sinds maandag:
Adriaan Jobse, Joz. Israëlslaan 3. We wen
sen hem van harte beterschap toe.
Met een hartelijke groet aan u allen.
J.W.G.
CENTSCOLLECTE
Zoals u bekend is, is door de kerkeraad
aan de jeugd toestemming gegeven een
centscollecte te houden bij de uitgang van
de kerk.
Het ligt in de bedoeling zondag 8 maart
a.s. een begin te maken met deze collecte.
Er zal iedere zondag worden gecollecteerd
behalve wanneer er bij de uitgang van de
kerk een collecte is voor het orgelfonds
of het kerkkoor.
De gecombineerde Meisjes- en Jongens
clubs hebben zich beschikbaar gesteld om
in de maand maart de collecte te verzor
gen. Vanaf april is het de bedoeling, dat
zakjes voor de dienst in de Petruskerk
aan een 6-tal en in de Huishoudschool aan
een 2-tal willekeurig gekozen jongens en
meisjes worden gegeven met het verzoek
na afloop van de dienst te willen collec
teren.
We hopen, dat de jongelui en ook de
ouders hieraan hun medewerking willen
verlenen.
De opbrengst van de collecte zal worden
gestort op een afzonderlijke rekening van
de Jeugdcentrale bij de A.B.N.
Het ligt in de bedoeling het geld te
gebruiken voor duurzame gebruiks
goederen (bandrecorder, platenspeler,
platen e.d.) en voor het vormen van een
fonds voor inrichting van een soos.
We hopen, dat met de opbrengst van
collecte het jeugdwerk nog beter gestimu
leerd kan worden.
Namens de Jeugdscentrale
B. Volmer.
GESPREKSGROEP, UITGAANDE
VAN DE GEREFORMEERDE
MANNENVERENIGING.
Soms lijkt het alsof een maatschappelijk
of kerkelijk probleem meer aantrekt tot
bespreking. Moet je dan de schriftstudie
helemaal achterwege laten Uw Woord
is een lamp voor mijn voet en een licht
op mijn pad. We bespreken Amos op
donderdag 12 maart 's avonds om 8 uur
in het jeugdgebouw.
AAN ONZE BETAARDE
BROEDERS EN ZUSTERS.
De commissie die jaarlijks het uit
stapje verzorgd is van nu aan weer pre-
cent, ze bestaat uit de heren de klerk, v.
Soelen en Vader, en zij gaan zich weer
inspannen om D.V. op 't eind van mei
(28 mei??) een mooi ritje te organiseren,
al wordt het elk jaar moeilijker om iets
goeds te vinden, en niet te ver van huis,
huis, enfin 't is ons nog elke keer gelukt,
we hopen ook nu weer te slagen
Wat we ook hopen, er zijn weer méér
65 jarigen als vorig jaar, (de nieuwe lijst
heeft o.g. al in bezit via het kerk. bureau;
daarvoor hartelijk dank). We verwachten
nu ook dit jaar meer deelnemers, dus méér
als 116 (vorig jaar) die met ons uit willen.
We hopen u straks op de hoogte te
houden van onze plannen, tot zolang dus.
Vriendelijke groeten namens de commissie.
C. Vader, Secr.
DE NAASTE DIENEN ALS GEZINS
VERZORGSTER OF HELPSTER.
De stichting voor Christelijke Gezinsver
zorging te Vlissingen bestaat in 1970 tien
jaar. In die jaren heeft zij vele gezinnen,
bejaarden en alleenstaanden mogen helpen.
Jarenlang is er voldoende personeel in
dienst geweest om aan de hulp aanvragen
te kunnen voldoen. Van de oudere gezins
helpsters en bejaardenhelpsters zijn er'
enige reeds 6 of 7 jaren in dienst. Vele
meisjes, die in de loop der jaren tot ge
zinsverzorgster werden opgeleid, zijn ge
huwd en moesten worden vervangen.
Als een moeder in haar gezin b.v.
wegens ziekte enige tijd haar werk niet
kan doen is het prettig, dat een daartoe
opgeleide gezinsverzorgster een groot deel
van haar taak waarneemt. Onze stichting
wil gaarne weer enkele meisjes doen op
leiden tot gezinsverzorgster om in de
komende jaren haar werk te kunnen voort
zetten. Meisjes vanaf 17 jaar, b.v. met
huishoudschool-opleiding, hebben wij voor
ons werk nodig. Na een korte periode als
gezinshelpster te hebben gewerkt bestaat
de mogelijkheid om tot gezinsverzorgster
te worden opgeleid, eerste plm. 5 maanden
aan een school in internaatsverband - heel
leuk onder elkaar - en daarna weer terug
in de praktijk bij de eigen stichting. Ook
tijdens de theoretische opleiding wordt
het salaris normaal doorbetaald. Naast
prettig werk is er een goede salariëring
en arbeidsvoorwaarden volgens landelijke
regeling. Aanmelden en inlichtingen via
de administratie, Ravesteynplein 2, Vlis
singen, telef. 41 12.
BETALING DOOR ABONNE'S OP DE
ZEEUWSE KERKBODE WONENDE
IN VLISSINGEN
In de allereerste plaats moet U voor
betaling steeds de berichten lezen en de
aanwijzingen opvolgen die onder Uw eigen
rubriek: „In en om de Kerk van Vlissingen"
op het binnenblad worden geplaatst.
Wat er op de voorpagina staat, geldt
niet voor de Vlissingers. Zo betaalt U in
Vlissingen voor 1970 nog steeds ƒ7,50
per jaar, en niet 10,—. Het verschil ad.
2,50 is een reductie die voortvloeit uit
het feit dat de bezorging bij U door
vrijwilligers geschiedt.
U kunt per giro betalen, desnoods in 2
termijnen, door storting op postrekening
no. 24.34.23, ten name van de Gerefor
meerde Kerk - Vlissingen. Wel even aan
geven waarvoor U betaalt. Bijvoorbeeld:
Z.K. '70 is voldoende voor de boekhouder.
Betaalt U niet of te laat per giro, dan
wordt U een kwitantie aangeboden.
Wilt U s.v.p. het abonnementsgeld niet
op het kerkelijk bureau brengen.
Voor de advertenties en ining der
abonnementsgelden van niet-giro betalers
zorgt Wil Stroo, Kasteelstraat 90 bov.,
telefoon 28 99.
TOELICHTING OP BOVENSTAANDE
STATISTIEK
Na veel puzzelen, op en aftrekken van
het aantal personen uit onze kerkelijke ge
meenschap, kunnen we u het resultaat
voorleggen, hoe eind 1969 onze gemeente
was samengesteld.
In 1968 nam het zielental toe met 55,
in 1969 constateren we een teruggang van
27 zielen.
De groei in '68 ontstond uitsluitend
doordat er een 40-tal zielen uit Koudekerke
tot onze gemeente toetrad. Het afgelopen
jaar heeft dit geen rol gespeeld.
Het aantal ingekomenen van buitenaf is
geringer, tegenover het aantal dat vertrok
ken is.
Er onttrokken zich aan de Kerk een
33-tal leden, t.w. naar de Herv. Kerk 9
doop en 1 bel. lid; naar de Chr. Geref.
1 doop en 1 bel. lid; terwijl er in het af
gelopen jaar 18 doop en 3 bel. leden zich
onttrokken d.w.z. dat er 21 naar geen Kerk
of gemeenschap zijn afgeschreven. Dit is
een zeer ernstige zaak en er zullen waar
schijnlijk ook dit jaar, indien God het niet
verhoede, nog meer volgen.
Het onderlinge verkeer tussen diverse
kerken is aldus samen te vatten.
Van de Herv. Kerk kwamen tot ons
over: 5 doop en 2 bel. van de Chr. Geref.
2 doop en 4 bel. en van de Ev. Lutherse
Kerk 1 dooplid. Er werden in '69 45 (43)
kinderen gedoopt -j- 1 volw.; terwijl 21
(18) personen overleden, een geboorte
overschot dus van 24.
De oudste overledene was 98, de jong
ste 23 jaar.
Het aantal huwelijken bedroeg 23 (18).
Het aantal wijken in Zuid bedraagt 8
met totaal 413 adressen; voor Noord 8
met 444 adressen, totaal 857.
De wijken zien er thans in onderstaand
schema als volgt uit:
Zuiderwijk:
265 bel. m. 356 bel .vr.;
223 doop m. -f" 202 doop vr.
Noorderwijk:
305 bel. m. -f- 389 bel. vr.;
314 doop m. 254 doop vr.
Verpleeginrichting:
2 bel. m. -f- 2 bel. vr.
Zeevaartschool: 8 doop m.
Bethesda:
2 bel. vr. -j- 15 doop vr.
Totaal:
563 bel. m. -f- 749 bel. vr.;
545 doop m. -J- 471 doop vr.
2328 zielen.
Paauwenburg.
Voor Paauwenburg, gerekend van Ger-
brandystraat naar Sloeweg tot voorbij
Chopinlaan komen we tot de volgende
gegevens:
Aantal gezinnen 194 (162); bel. m. 157
(122) -f bel. vr. 173 (148); doop m. 151
(129) -}- doop vr. 134 (109). Totaal 330
bel. (270) doopl. 285 (238) 615
(508), alzo een vermeerdering in '69 van
107 zielen.
Dit zijn vanzelfsprekend niet alleen ge
zinnen die van buitenaf afkomstig zijn,
velen komen uit de oude stad en uit de
Noorderwijk.
Zie er het jaarboekje maar op na, hoe
veel er in de van Hallstraat zijn gaan
wonen. Naarmate de industrie zich dit en.
het volgende jaar gaat ontwikkelen, zullen
er ongetwijfeld nieuwe gezinnen zich in
Paauwenburg gaan vestigen. Conclusie: er
moet daar zo spoedig mogelijk een kerk
centrum komen. De thermometer in de hal
van de Petruskerk moet snel stijgen, hope
lijk dat de eerste paal spoedig de grond
in gaat.
Het aantal bejaarden boven de 65+
279 (268), waarvan 185 in Zuid en 94
in de Noorderwijk wonen. Het aantal aan
sluitingen op de kerktelefoon is 24. Het
aantal verhuizingen binnen onze gemeente
bedroeg 127. Geen wonder dat Paauwen
burg groeit.
Het is van het grootste belang dat u uw
verhuizing zo spoedig mogelijk doorgeeft
aan het Kerk. bureau d.i.v. met de bezor
ging van de kerkbode.
Dit geldt ook voor hen die naar een
andere plaats vertrekken i.v.m. aanvrage
van doop of bel. attestatie. Wij rekenen
op uw aller medewerking. Vrijdagmiddag
tussen 4 en 5 uur, en 's avonds van 7-8
uur, ingang Dr. Ottestraat.
Wij hopen nog enige tijd dit veel om
vattende, veel tijd doch ook vaak boeien
de werk te mogen voortzetten.
Er zal echter t.z.t. een jong en energiek
persoon aangetrokken moeten worden (een
betaalde kracht dus) die ons werk zal
moeten overnemen.
Nu is het zo dat het werk over een
aantal personen verdeeld is.
De tussen haakjes geplaatste cijijfers zijn
over 1968.
Met br. groeten Kerk. bureau.
G.H.
Kasteelstraat 82 - Vlissingen - Tel, 01184-2760
vervolg van pag. 2
Volgen.
Na een verblijf van zes weken in het
Huis van Bewaring te Leeuwarden
werd me verteld dat ik de volgende dag
op transport gesteld zou worden. Die
klap kwam hard aan. Ik dacht dat dit
het begin van het einde was. Ik vroeg
om schrijfmateriaal en schreef een af
scheidsbrief aan vrouw en kinderen. Op
mijn verzoek kwam de gevangenispredi
kant in mijn cel aan wie ik de brief
toevertrouwde. Ik vroeg hem deze te
bezorgen als mijn doodsbericht zou ont
vangen zijn. Deze trouwe herder vond
de weg tot mijn ontreddering door een
verhaal te vertellen: Jezus maakte een
avondwandeling door Jeruzalem met
Petrus en Johannes. Op het slechte
plaveisel in het donker ging Petrus
voorop, dan de Heiland en dan Johan
nes. Petrus kwam herhaaldelijk te
vallen, struikelend over een steen of
door een gat in de weg. Toen hij zich
beklaagde beduidde Jezus Zijn discipel
ook achter Hem te komen. Daar was
van vallen geen sprake meer want ach
ter Jezus scheen een geheimzinnig licht
op de weg. Dat was de legende en een
innig gebed volgde. Weer alleen, kwam
ik die laatste nacht in de cel tot volle
klaarheid met het volgen van Jezus,
waar Zijn weg ook mocht gaan.
Nutteloos
Tijdens de anderhalve maand in het
kamp te Amersfoort was er een zondag
waarop twee uur vrij „gewandeld"
mocht worden. In een gesprek tussen
enkele Rooms Katholieke en Protes
tantse geestelijken klaagden de jonge
ren in het gezelschap over het doelloos
en nutteloos zijn in het kamp; over het
niets kunnen doen voor de Heer die
ons toch geroepen had. Een oude
pastoor bracht nieuwe hoop. in de har
ten. Hij zei: „Denk maar eens wat
meer aan Jezus. Niemand was machte
lozer dan Hij, toen men Hem aan een
kruis had vastgespijkerd. Maar was
Hij daar nutteloos Deed Hij daar
niets Daar heeft Hij jou en mij en
de hele wereld verlost
Bedreigd.
Op de dag dat ik met meer dan hon
derd anderen op transport gesteld werd
naar Duitsland zag ik de dood vlak in
de ogen. Een van de ergste sadisten, die
ons „regeerde" was gewoon van elk
transport dat vertrok, één man als mik
punt te kiezen en tijdens de voorbereid
selen van de reis voor de ogen van de
anderen dood te schoppen. Ditmaal
was ik zijn slachtoffer. Hij begon
uiterst vakkundig trappen uit te delen,
hard en gemeen, precies tussen de be
nen: drie maal. Plotseling hield hij op
en liep weg. Niemand kon het begrij
pen. Het was alsof een onzichtbare
hand tussenbeide was gekomen. Al was
de pijn tien dagen later toen we in
Dachau aankwamen nog niet verdwe
nen, het geval gaf mij grote moed. Ik
begon te denken aan de bedoeling die
God kon hebben met mij deze hele weg
te laten gaan zonder mij te laten om
komen.
De keuring.
De ziekenzalen in Dachau waren be
rucht en gevreesd. Op zekere tijden
werden ze „uitgekamd". Een dokter
kwam elke zieke keuren. De ongenees-
lijken werden genoteerd en enkele dagen
later afgevoerd naar de gaskamer. De
laatste keer dat zo'n onmenselijke keu
ring plaats vond lag ik ook in de zieken
zaal. Plotseling klonk de alarmroep
„Achtung De moderne Nero ver
scheen met een klerk. Een onheilspel
lende stilte viel in de zaal. Ieder van de
120 zieken in de zaal lag muisstil op
zijn bed. Elk op zijn beurt had voor
de grote man te verschijnen. Geen
woord werd gesproken. Er was alleen
het geluid van uit hun onder-, of mid
den-, of bovenbed strompelende man
nen, en van blote voeten kleterend op
de houten vloer. Maar de harten van
die God kenden hielden niet öp Hem
aan te roepen. Een simpel gebaar be
sliste: de rechterduim omhoog zei: blijf
leven. Die zelfde duim in de richting
van de klerk betekende: genoteerd
voor de dood
Opnieuw liet God mij weten dat Hij
nog een taak voor me had.
Het kruis.
Onmiddellijk na de bevrijding werd
een zeer groot ruw houten kruis opge
richt dat in zijn eenvoud een ontroe
rend getuigenis gaf, hoog oprijzend
boven de wrede, goddeloze omgeving.
Het kruis is sinds Christus erop stierf
het teken der volkomen overwinning.
Wie waarachtig roemt in Jezus' kruis,
is door Hem in staat elk kruis op aarde
vrolijk te dragen en zal de kroon ver
werven.
KORT VERSLAG VAN DE OP
MAANDAG 9 FEBRUARI 1970
GEHOUDEN CLASSIS VER
GADERING TE MIDDELBURG
De praeses roept een hartelijk welkom
toe aan Ds. G. S. Oégema, die na een
verre reis, samen met zijn echtgenote naar
Australië weer behouden in het goede
vaderland is teruggekeerd en deze ver
gadering weer kan bijwonen.
Ingekomen stukken
Een bezwaar van de actiegroep „Synood-
kreet" tegen het rapport "Werkwijze
Synode" wordt voor kennisgeving aange
nomen.
Een schijven van de kerk van Middel
burg aan de Generale Synode is als af
schrift op de classicale tafel. Dit schrijven
handelt over:
a. meer coördinering der werkzaamheden
van de plaatselijke diaconieën inzake
werelddiaconaat;
b. Zendingscentrum en werelddiaconaat
wil men in één centrum;
c. Middelburg stelt voor: Wijs de dia
conieën dezelfde terreinen toe als de
Zending, om op zo breed mogelijke
basis hulp te kunnen bieden.
Daar één en ander bij de Generale Sy
node in behandeling is, acht de classis het
beter, dit schrijven nu voor kennisgeving
aan te nemen.
Een schrijven over richtlijnen 1970 in
zake predikantstractementen en de trend
uitkering zal de kerken bereiken.
Van het A.K.B. is een aansporing ter
tafel, om de statistiekformulieren tijdig en
nauwkeurig ingevuld toe te zenden; om
de collectén tijdig af te dragen.
Ingekomen is ook een schrijven van de
Gen. Synode, dat het concept-formulier
bevestiging ambtsdragers van Drs. Helder
man door de synode is afgewezen, omdat
het geen nieuwe argumenten bood.
Een voorstel van Dr. A. Dondorp, een
commissie te benoemen, die op de volgende
vergadering zal rapporteren over de vraag,
hoe in nood gevallen in de vacantie-tijd kan
worden voorzien in de Dienst des Woords,
anders dan door „preeklezen", (preek-
consent voor daartoe geschikte figuren)
wordt aangenomen.
De stukken van ontslag voorr Ds. Oege-
ma, i.v.m. zijn aanstaand vertrek naar de
Wilp, Gr., worden nagezien, in orde be
vonden en getekend. De praeses dankt
Ds. Oegema voor al de arbeid, die hij
in de kring van de classis Middelburg voor
de kerken heeft verricht. Ook voor al
het werk, dat hij als Scriba I voor de
kerken heeft verricht. De praeses wenst
hem Gods zegen toe op zijn verdere arbeid
in zijn nieuwe gemeente.
Ds. Oegema richt zich dan in een kort
afscheidswoord tot de classis.
Ik werd door de gemeente van Arne-
muiden op de handen gedragen. Maar ook
door de classis, aldus Ds. Oegema. Ik was
hier thuis Ik dank allen voor het samen-