Apartheid en naastenliefde m m lei cc der geslachten telex uit rjepu Achter slot en prikkeldraad maar dat dan weer gezegd wordt: „Dat zijn idealisten, zover zijn we nog niet". „Maar mijnheer Paulus, zo is het toch begonnen allemaal, dus ergens moet het toch kunnen Paulus schudt het hoofd en denkt ernstig na, dan vraagt hij zeer beslist: „Is het overal zo, wordt dit alles in heel jullie land zo beleefd, wordt er overal zo met het geloof in Jezus Chris tus omgesprongen „Ja, ik denk van wel, want de Sy nodes en bisdommen doen het ook, die kunnen uren vergaderen over dingen, die het allemaal nog moeilijker maken". „Wacht", zegt Paulus, „laat ons niet meer tijd verspillen, ik moet hen zo vlug mogelijk allemaal bereiken, hoe kan dat het beste Ik verwees hem met enige schroom naar de t.v. Als U daar eens voor kon komen had U ze allemaal en liefst na de fabeltjeskrant van mijnheer de Uil, dan is iedereen aan de buis, mijnheer Paulus". En plotseling zit ik alleen, het is in middels donker geworden en tijd om te gaan slapen, hoewel daar weinig van komt. De volgende dag kwart voor zeven, zit ik gespannen te wachten en opeens verschijnt daar inderdaad Paulus op het Allen leden van één lichaam 1 Cor. 12:12-31): Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft. Nu heeft God echter de leden, elk in het bijzonder, hun plaats in het lichaam gegeven Hij gaf meer eer aan hetgeen mis deeld was, opdat er geen verdeeld heid in het lichaam zou zijn, maar de leden gelijktijdig voor elkaar zouden zorgen. Het oordeel van de Zoon des mensen (Matt. 25:31-46): Voorwaar, Ik zeg U, in zoverre gij dit aan één van deze mijn minste broeders hebt gedaan, hebt gij het Mij gedaan. De voetwassing (Joh. 13:1-20): Indien nu Ik, Uw Heer en Meester, u de voeten gewassen heb, behoort ook gij elkaar de voeten te wassen. De preekbeurten en de lezing van Ds. Heyns in de Vlissingse gemeente hebben voor ons het Zuid Afrikaanse probleem weer actueel gemaakt. Het is opvallend, dat wij Nederlanders ons zeer veel permitteren ten aanzien van het vormen van een oordeel over broedervolken. Het zijn juist de situaties in landen, die wij als nauw verwant ervaren waar over de heftigste discussies worden gevoerd: de Verenigde Staten, Grieken land, Spanje, Portugal. De afschuwe lijke toestanden waaronder meer dan de helft van de wereldbevolking zucht in Oost-Europa, Rusland, China, de Arabische landen en delen van Afrika veroordelen we natuurlijk ook wel, maar dat wordt blijkbaar als zo onverander baar en zo ver weg gevoeld, dat wij het zwijgen er maar toe doen. Het feit, dat de moedertaal van Ds. Heyns door ons zonder meer werd verstaan en ver trouwd in de oren klonk, deed opnieuw begrijpen, hoe sterk wij cultureel en religieus verwant zijn met de Zuid Afri kanen. Dit geeft inderdaad het recht en de plicht om belangstelling te hebben en zelfs een oordeel te vormen over de problematiek van dit volk. Helaas is het luisteren niet een Nederlandse volksdeugd. Zelfs als ge- beeld en verteld, dat hij is uitgestuurd om voor ieder die het horen wil, te ver tellen wat we nog steeds verkeerd deden. Hij haalt verschillende zinnen aan uit zijn brieven aan Corinte enz. Waaronder enkele zeer duidelijk, zoals: „Alles is geoorloofd, maar niet alles is nuttig",en „Laat ieder leven zoals de Here hem toebedeeld heeft". Ook: „Al wat in de vleeshal te koop is moogt ge eten" en: „Onderzoekt alle dingen, maar behoudt het goede", en dan merkt hij nog op: „Ik moet wel mijn afkeuring uitspreken, dat Uw samenkomsten niet tot zegen, maar soms tot schande zijn; daarom houd U met mij aan deze regels: „Niet dat ik dit alles reeds verkregen heb, of volmaakt zou zijn, maar ik jaag er naar, of ik het ook grijpen mocht, omdat ik door Jezus Christus gegrepen ben. Vrienden, ik voor mij acht niet dat ik het reeds heb, maar één ding doe ik, vergetende hetgeen achter mij ligt, jaag ik naar het doel, om de prijs der roeping Gods, Die van boven is in Christus Jezus „storing" Het beeld valt weg. De kijkers gaan in discussie en waarover dacht U Ze praten nog uren over... „of het wel zo hoorde: het Evangelie in het reclame programma J. de Winde loofsgenoten bleek het moeilijk een christelijke dialoog op te bouwen en met liefdevolle bewogenheid te luisteren naar en mede te denken met de broeders aan de andere kant van de wereld. Ik zou hiermee kunnen besluiten en U oproepen om niet alleen critisch de ont wikkeling in Zuid Afrika te begeleiden, maar ook biddend en luisterend naar de ander. Gezien het artikel van Ds. van der Schoot wil ik echter graag enkele over wegingen voor U neerleggen, die een andere benadering kunnen mogelijk maken, dan door de vurige bestrijders van de apartheid wordt voorgestaan. Om een positiever uitgangspunt te kiezen begin ik met de volgende stel lingen: 1. Er is geen land in Afrika waar zo veel rust heerst als in Zuid Afrika. 2. De welvaart van de gekleurde be volking is in grote gedeelten van het land hoger dan ergens anders in Afrika. Ds mogelijkheden voor onderwijs, geneeskundige behande ling en huisvesting zijn zeer behoor lijk en worden snel uitgebouwd. 3. Er is een bevredigende groei van het christendom onder de kleur lingen. De zending lijkt in Zuid Afrika betere kansen te hebben dan in de rest van Afrika. 4. Er is geen volk dat een groter deel van zijn nationaal inkomen uitgeeft voor ontwikkelingshulp dan de wel varende blanke bevolking van Zuid Afrika. Voor de ontwikkeling van de enorme mensenmassa's waarvoor zij zich verantwoordelijk achten krijgen zij geen hulp van buitenaf: integendeel wordt hun economie en hun beleid tegen gewerkt door internationale machten. Desondanks zijn de resultaten minstens verge lijkbaar elders in de wereld. Om enige bescheidenheid bij ons zelf te stimuleren voordat we over Zuid Afrika oordelen nog de volgende stel lingen: 1. Onze samenleving wekt veel meer onlusten en degeneratie veschijnse- len op dan in Zuid Afrika. Denk aan de provo en nozemrellen, het enorme aantal psychische stoor nissen, ontkerstening. 2. Ondanks onze zeer grote welvaart is de jaloezie ten aanzien van de genen die nog meer verdienen alleen maar toegenomen. 3. Onze ontwikkelingshulp, zelfs voor de rijksdelen over zee is minder dan Zuid Afrika doet voor zijn Bantoe gebieden. 4. Nog slechts zes jaar geleden in Nieuw Guinea en 25 jaar geleden in Indonesië voerden we een „apart heid" met de bijbel en het geweer in de hand, dat in schrille tegenstelling stond met wat Zuid Afrika thans doet. En dan te bedenken, dat we op Java stonden tegenover een hoog ontwikkeld volk. Uitgaande van de boven het artikel genoemde bijbelgedeelten en van de stellingen die moesten dienen om een positievere benadering te krijgei^ ten aanzien van onze bloedverwanten en geloofsgenoten in Zuid Afrika en om de nodige bescheidenheid in acht te nemen, wil ik proberen de oplossing die men met de apartheidspolitiek zoekt te benaderen. Het uitgangspunt is de feitelijkheid, dat een kleine maar krachtige en op veel punten ook machtige blanke bevolkings groep staat tegenover een uit het Noor den opdringende massa Bantoes, enorm in aantal, minimaal ontwikkeld, ge fixeerd in primitieve stamgewoonten of na doorbreken daarvan los geslagen van iedere culturele binding. De blanke be volking wil zijn eigen identiteit be waren. Dit recht kan men hen moeilijk ontzeggen. Bovendien heeft men geen bemoedigende voorbeelden van anders gerichte experimenten elders: de sterke rassen vermenging in Zuid Amerika en de zwarte regeringen in b.v. Kenya, waar de Aziatische bevolking massaal probeert weg te komen. Verder wil de blanke zijn bezittingen behouden. Na tuurlijk ook uit eigen belang. Echter als hun efficiente productieapparaat de lucht in gaat door nationalisatie of be heer door minder deskundigen, dan zal ook de ontwikkeling van de zwarte be volking stagneren. Op grond van deze overwegingen wil men nu een gescheiden ontwikkeling van de verschillende rassen bewerk stelligen.Ieder ras zijn eigen areaal, zijn eigen scholen en helaas ook zijn eigen kerken. Een Bantoe die is afgestudeerd moet terug naar zijn eigen volk om zijn kennis aan zijn mensen ten dienste te stellen. Ieder ras moet zijn kader ont wikkelen. Men wil de tragiek ver mijden, dat goed opgeleide krachten hun volk ontrouw worden en hen in armoede en onkunde achter laten. Tot zover zullen de meesten van U weinig bezwaar kunnen hebben tegen de gang van zaken. Indien U wel bezwaren hebt zult U moeten erkennen, dat men recht heeft om zijn eigen regels te maken. Dit geldt ook voor de Bantoe, want in de enorme gebieden die voor hen zijn aangewezen, hebben zij ver gaand zelfbestuur. Voor zover zij zich in de blanke gebieden vestigen, hebben zij zich aan de daar geldende wetten te houden. Helaas zijn er enkele aspecten, die niet of nauwelijks meer aanvaardbaar zijn voor de christen. Verscheidenheid accoord: wij zijn verschillende leden; maar in wezen wel gelijkheid: het ene lichaam waartoe wij behoren. Kan de blanke Zuid Afrikaan zijn zwarte broeder werkelijk als gelijke benaderen Hoe moeilijk dat is merken we als we in onze eigen kerken proberen om arm en rijk, dom en begaafd, maatschappe lijk aangepast en asociaal naast elkaar te zetten en samen te houden. Histo risch, cultureel en actueel zijn de ver schillen in Zuid Afrika nog veel groter. En toch mogen wij de wezenlijke ge lijkheid van de mensen ook voor Zuid Afrika als uitgangspunt stellen. En dan stoten wij tegen de zoge naamde „kleine apartheid": de ge scheiden bussen en treinen, de aparte woonwijken, zwembaden, toiletten etc. de verschillen in beloning voor gelijke arbeid en nog zoveel meer. Natuurlijk kan men dit ook allemaal verdedigen: ieder heeft toch het bij zijn volk behorende terrein, waar hij met zijn rasgenoten geheel gelijk is en als de ontwikkeling langzamerhand de bestaande verschillen doet verminderen, zal de wezenlijke gelijkheid als mens zijn ontwikkeld tot ene gelijkwaardig heid als burger met behoud van de apartheid van de verschillende volken. Deze geïdealiseerde eindtoestand kan echter alleen worden bereikt, als het ene volk het andere niet zo diep krenkt, dat een onverzoenlijke haat ontstaat. Het huidige paternalisme biedt helaas talloze mogelijkheden tot onaanvaard bare vernederingen, doordat het pseudo vaderschap bij zijn uitvoering meer door eigen belang en winstbejag wordt ge voed dan door liefde en opofferingsge zindheid. Hoe fraai het systeem ook theoretisch klopt, het kan alleen succes hebben als we een enorm vertrouwen hebben in de deugden van de mens. En omdat die deugden zo snel uitge put raken en omdat we niet steeds op nieuw Christus herkennen in de nood druftige en onontwikkelde mensen die wij tegenkomen, moet ook deze kant van de zaak gereglementeerd worden. Bedenk wel hoeveel makkelijker wij het hebben met ons guldentje in de collecte- zak voor Biafra. De blanke Zuid Afri kaan moet in de letterlijke zin met de voetwassing beginnen en zich voor zijn gevoel volledig neerbuigen om dienst baar te worden aan de Bantoe. De kleine apartheid zal deze houding niet gunstig beinvloeden, maar daaren tegen bewust of onbewust de relatie van heer en knecht suggereren. Ook de persoonlijke relatie met de medemens wordt er door verstoord. Ondanks alle verscheidenheid zijn er reeds nu tal rijke gelijkheden: kerkelijk, intelectueel en soms zeis materieel. Deze gelijkheden moeten beleefd kunnen worden. Als het dan nodig is om waar mogelijk aparte kerken te stichten voor zwart en blank, zodat ieder in zijn eigen cultuur patroon zijn eredienst kan inrichten, laat dan de broederlijke relatie over en weer steeds opnieuw beklemtoond wor den, ook b.v. door intercommunie. Als het dan nodig is, dat vakgenoten ge scheiden werken om hun eigen volk te helpen ontwikkelen, hetgeen dus leidt tot aanmerkelijke verschillen in hono rering voor dezelfde arbeid, laat dan de gelijkwaardigheid van de intellec tuele mogelijkheden onderstreept wor den door gelijke kansen tot verdere vorming, congres en vergaderingbe- zoek ook internationaal en zo mogelijk door gelijkwaardige, zij het aparte vak verenigingen en straks inspraak in de bedrijfsvoering. Zuid Afrika kan het hoogst ont wikkelde land worden van zijn conti nent, waarin gelijkwaardige volken in apartheid met hun eigen cultuur en talenten zich volkomen vrij, maar onder ling staatkundig verbonden naast elkaar bewegen, mits niet alleen aan de apart heid wordt gedacht, maar minstens even sterk aan de dienstbaarheid. In tegenstelling tot het communisme, dat gelijkheid tracht te benaderen door macht en materiële gelijkschakeling, zoekt in het christendom de ene mens de andere door liefde en dienstbaar heid. De christen krijgt een geweldige kans in Zuid Afrika om zijn hervormde krachten te tonen. Wij als toe schouwers, die echter wel heel nauw bij de zaak betrokken zijn, kunnen helpen, ook wel met critiek mits niet afbrekend, maar toch meer door een positieve bij drage. Zou het niet iets voor de kerken van Zeeland zijn om met 40 a 100 man via een chartervlucht een ruilprogramma met Zuid Afrikaanse christenen te orga niseren Ds. Heyns, die wij spoedig terug verwachten in Vlissingen, zal daarbij zeker medewerking willen geven. Laat degenen die iets voor dit plan voelen eens contact met mij opnemen. A. J. Boom. Een maand of wat geleden schreef ik een telex over mijn jonge collega hier, Djaka Sutapa. Ik kan er niets aan doen, maar hij is nog een telex waard. Djaka is thans 25 jaar en is nu een jaar als predikant werkzaam. Gistermiddag - zaterdag - voelde hij griep of malaria opkomen en kreeg twee injecties van de dokter om het weekend op de been te kunnen blijven. (Het is griep- en malariatijd hier. In elk huis is een zieke en de ziekenhuizen liggen vol.) Daarna werkte hij tot half één in de nacht aan zijn preken. Om half drie werd hij gewekt: er is een kind van 7 jaar gestorven van men sen die pas Christen geworden zijn. De rest van de nacht bracht hij in dit gezin door. Om 7 uur zondagmorgen preekte hij voor een volle kerk in het Indonesisch, om half negen in het Javaans. Daarna vroeg hij mij hem te vervan gen in de dienst van twaalf uur in een nabijgelegen desa. Hijzelf moest de be grafenis van het kind leiden. Om half vier preekte hij in de G.K.I.-kerk (de leden van deze kerk zijn meestal van Chinese afkomst), nu weer in het Indo nesisch. Dit is niet het enige weekend met zo'n programma, en Djaka is niet de enige predikant hier met zo'n program ma. Je vraagt je af: „Hoe houden ze dat vol Een deel van zijn salaris wordt door u betaald, via uw zendingsbijdrage: welbesteed Het is zinvol als collega's in Neder land de gemeente in de voorbede be trekken bij het werk van de generatie van jonge predikanten in Indonesia Drs. W. H. M. Reinders, kadervormingspredikant. In „De Wachter", het kerkblad van de Christian Reformed Church in Ame rika, las ik dat mijn studievriend van het eerste begin, Frans Guillaume, zijn emeritaat heeft gehaald. Toen de oor log uitbrak stond hij in Sneek. Daar werd hij gevangen genomen. Na de oorlog stond hij nog in Amsterdam (W.) maar vertrok al spoedig naar Amerika. Bij zijn emeritaat werden ook enkele herinneringen opgehaald uit zijn Sneker tijd. „Opdat wij niet vergeten", neem ik een paar stukjes over uit „De Wach ter". vervolg op pag. 3 32) door Jan Lourense Moeder Janna spelt „De Standaard", die zijn anti Engelse gezindheid niet onder stoelen of banken steekt. Het wordt langzamerhand eenzaam om haar heen. Gelukkig, dat Johan en Adri naast haar wonen, hoewel Adri de handen ook vol heeft. Twee jaar nadat Lieven Rochus geboren is, heeft Cornelis zich aangemeld, die met de roepnaam Kees door het leven zal gaan. En Adri is weer in verwachting. Bettekee is intussen getrouwd met haar Evert en woont in Vlissingen in de haar vertrouwde bakkerij en winkel. De oude Constandse rente niert. Evert zwaait er de scepter. Het vertrek van Bettekee heeft tot gevolg ge had, dat er in De Lombardstraat een winkelmeisje is gekomen, die gelukkig goed voor haar taak is berekend. Natuurlijk helpt Adri ook zoveel mogelijk. Marie heeft al heel spoedig na haar examen een plaats als onderwijzeres gekregen. In Goes. Ze moet daar wel „in de kost" en komt per twee weken een weekend thuis. Maar zij heeft moeder Janna al ingefluisterd, dat er in Goes een onder wijzer is, Jan Geleinse, die... nu dan weet moeder Janna het wel Pleun is in het laatste jaar van haar studie. Dan gaat ook zij de deur uit. Er komen steeds meer scholen met de bijbel, dus zal ook zij wel spoedig een plaats hebben, dichtbij of verder weg. Pieter is baas in de zaak van Van der Zanden in Koudekerke welk bedrijf hij gekocht heeft. Van thuis heeft hij vaders versterf gekregen en de bank heeft hem graag geld geleend. Het aannemers bedrijf loopt best. Zo nu en dan komt hij in Middel burg en loopt dan bij moeder aan. Maar ja... hij heeft in Koudekerke een lief meisje „aan de haak geslagen". Waarom zou hij lang wachten met trouwen Ja, het gaat eenzaam worden in het leven van moeder Janna, tenminste dat verbeeldt zij zich wel eens. Het is vreemd, maar het is net, of zij haar overleden man nu meer mist dan toen zij zich intens met de zaak bemoeien moest en de handen vol had met de opgroeiende kinderen. Die staan nu practisch op eigen benen. Zij be horen tot de nieuwe generatie. En die heeft weer iets anders dan de vorige. De tijden veranderen. Daar heb je nu (in zekere zin is dat niet zo belangwekkend, maar zij voelt het toch zo aan) de klederdracht. Op het platteland valt het (nog) veel mee, maar in Middelburg en Vlissingen... nu ja, Marie kon zo niet voor de klas staan, die moest wel „in burger". Pleun heeft net zo lang gezeurd - zij was de enige leerlinge op de Normaalschool, die nog in dracht was - dat zij ook in burger mocht. Adri en Bettekee zijn gevolgd. En dat gaat in de steden zo maar door. Dat betreurt moe der Janna. Er wordt een stuk verleden afgesloten. Maar komaan... zij is niet eenzaam. Naast haar wonen Johan en Adri met twee, straks drie, kinderen. Zij meent bespeurd te hebben, dat Bette kee, die heeft nog niets uitgelaten, ook in ver wachting is. En Piet gaat spoedig trouwen. En dan volgt Marie. Wie weet, als God haar in het leven spaart, hoeveel kleinkinderen zij nog krijgt. Nu, is zij dan eenzaam met haar kinderen en klein kinderen Zij weet toch ook wel, dat zij nooit eenzaam zal zijn Want God is er altijd nocf. En Hij blijft, ook bij haar. Gaat het, onder 's Heren leiding, niet wonder baarlijk in het leven Bekijk nu het geval, van Wies Leijdekker. Zij is volkomen genezen. Hoe dominee Dirks het voor elkaar heeft gekregen weet zij niet in bijzonderheden. Maar na hersteld uit „Eudokia" ontslagen te zijn en korte tijd in het Magdalenahuis te Zetten geweest te zijn, is Wies huishoudster geworden bij een jonge weduw naar, met een kindje, die in Boskoop woont. De man is volledig met het verleden van Wies op de hoogte gebracht. Hij heeft het met haar aange durfd. Ze zijn nu al enkele jaren gelukkig ge trouwd en er is een baby. Wies, die er weer patent uitziet en gezond is, is met haar man twee maal in Middelburg geweest. De verhouding met thuis is prima. Het is wel niet zo, dat Wies gelovig geworden is. Haar man is wel kerks. Maar moeder Janna gelooft niet, dat Wies in de kerk komt. Maar wie zal zeggen, wat er nog gebeuren kan Het is wel merkwaardig, dat haar moeder zo nu en dan wel ter kerke gaat. Haar vader niet. Ja, overweegt moeder Janna, God kan wonderlijk in het leven van een mens ingrijpen. Dan zeggen ze nog, dat er tegenwoordig geen wonderen meer gebeuren. Wel. mensen, het leven is vol wonderen „En vraagt Adri, die een paar maanden ge leden haar derde kindje heeft gekregen; weer een jongen die naar een oom Job is genoemd. „En Ze hebben de laatste maanden enorm meegeleeft met de vaderlandse politiek. Vandaag is de ver kiezing voor de Tweede Kamer geweest. Er is een hevige strijd gevoerd. De drie liberale groepen hebben zich verenigd tot de zogenaamde Concen tratie en de Anti-Revolutionairen, de Chr. Histo- rischen en de Rooms-Katholieken hebben de Coa litie gevormd. Links en rechts noemt men de partijen. Nog nooit vertoond. Zo beleef je het, dat bijvoorbeeld de Rooms-Katholieken in het district Middelburg op de Anti-Revolutionairen en Chr. Historischen in Brabant en Limburg hun stem uit op de Rooms-Katholiek. Johan is naar een bijeenkomst van de kiesver eniging geweest, waar de uitslagen binnenkwamen. En als hij thuiskomt is daar onmiddelijk de vraag van Adri: „En „In tien districten moet er herstemming plaats vinden. Vermoedelijk komen er daar nog een paar zetels voor rechts uit. Maar al is dat niet zo, rechts heeft nu al de meerderheid". „Prachtig", vindt Adri. „De gebeden zijn ver hoord". Een week later, bij de herstemming in de tien districten, komen er nog vier rechtse kandidaten uit de bus. In een bepaald district heeft de rechtse kandidaat slechts één stem meer dan de linkse. (wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1970 | | pagina 2