Boeken zijn geen luxe ik m ones jHitóen Dr. J. ft Becker der geslachten KAR 1 SIM BI xxv Kerknieuws Attentie U bespaart uzelf f 2.50 VERGRIJZING VAN DË Nieuwe Catechismus van de rooms- katholieke kerk in Nederland een ge heel andere visie geeft op de euchari- satie dan de leeruitspraken van Trente. De rapporterende commissie van de gereformeerde synode reageerde hier op met de opmerking, dat de Heidel- bergse Catechismus zich ook inderdaad richt tegen de leer van het concilie van Trente en dat die leer door Rome nog steeds wordt gehandhaafd. Niettemin kan, aldus de commissie, met dankbaar heid vastgesteld worden dat in de Nieuwe Catechismus meer bijbelse ge dachten naar voren komen. Met het oog hierop achtte de commissie het ook Het percentage jongere predikanten (25-35 jaar) is de laatste tien jaar in de gereformeerde kerken sterk terug gelopen. In 1959 telde men 246 predi kanten in deze leeftijdsgroep. Dit waren er in 1969 nog maar 116. Het percentage jonge predikanten in het geheel van het predikantencorps is daarmee in tien jaar gehalveerd, name lijk van 27 procent in 1959 tot 13,1 procent in 1969. Deze cijfers zijn ontleend aan een publikatie van het bureau Kerkopbouw van de Gereformeerde Kerken over de predikantsvoorziening in Nederland. Tegenover de dalende cijfers voor jonge predikanten staat een procentuele toe name van het aantal predikanten boven 55 jaar. Zij vormen thans 29,1 procent C. Vonk: De doden weten niets. Uitg. Wever, Franeker, 120 blz. ƒ7.90. Lezing van dit boekje vereist wel enige theologische kennis en belang stelling. Het handelt over wat de schrijver noemt: de oudste christelijke leugen (Gen. 3:5), en wat daarmee samenhangt (dichotomie, onsterfelijk heid, tussentoestand, wedergeboorte, wederopstanding e.d.). Ds. Vonk (Vrijgem. predikant te Schiedam) wijkt in z'n exegese nogal sterk af van de onder ons gangbare op vattingen. Nu is dat op zichzelf niet erg. Wél erg is, dat hij bepaalde teksten pasklaar maakt voor zijn betoog (bijv. in 2 Cor. 5 8 de toevoeging ,,bij Chris tus' wederkomst"). Ook laat hij, al is het aangedragen tekstmateriaal overvloedig, o.i. niet de héle Bijbel spreken (Joh. 11:25 v.). Overigens - de eerlijkheid gebiedt ons dit te zeggen - bevat dit vlot ge schreven boekje ook heel wat waarde volle opmerkingen. Maar ondanks dat kunt u het, zonder uzelf al te zeer te benadelen, gerust laten waar het is: bij de boekhandel. J.v.L. Riet Tigchelaar: Het hoogste woord (N.T. I). Boekencentrum Den Haag, 112 blz., 4.90. Dit modern geïllustreerde boekje be vat 37 korte Bijbelverhalen. Heel geschikt voor de lagere scholen en om als kinderbijbel thuis aan tafel te lezen. Niet alleen de kinderen, maar in dit opzicht gewenst, dat de gerefor meerde kerken onderzoeken of het niet nodig is tot een eigentijdse belijdenis te komen, die rekening houdt met de huidige situatie. Aan het verzoek om de Heidelbergse Catechismus te wijzigen, besloot de sy node niet te voldoen. De stukken wor den doorgegeven aan het studiedepu- taatschap voor vragen rondom de bin ding aan de belijdenis. Het is namelijk mogelijk, zo overwoog de synode, dat er tegen de genoemde uitspraak van de catechismus nog meer bezwaren zijn dan alleen dat zij „een tijdgebonden karakter draagt". van het totale predikantencorps. In 1959 was dit 25,7 procent. De vergrijzing is het sterkst in de provincie Groningen. Hier is 42,5 pro cent van de gereformeerde predikanten ouder dan 55 jaar. Tien jaar geleden wat dit nog maar 26,7 procent. De enige provincie waar het percentage predi kanten boven 55 jaar terugliep was Zuid-Holland. Hier was het in 1959 namelijk 30,5 procent en in 1969 was het verminderd tot 27,8 procent. Het bureau Kerkopbouw noemt deze ontwikkeling bijzonder verontrustend en vraagt zich af of geen onderzoek moet worden ingesteld naar de oorzaken van deze vergrijzing. Hierbij zou ook de vorming en opleiding van predikanten moeten worden betrokken. stellig ook de ouderen zullen ervan ge nieten. Gun uw gezin dit fijne boekje Het is z'n geld (nog geen vijf gulden) beslist waard J.v.L. De oude man van Hoy. Figuren en landschappen door Gerard Rothuizen. Uitgave Kok te Kampen, 150 blz., 10 foto's, ƒ9.75. Die Gerard is natuurlijk Prof. Dr. G. Th. Rothuizen, hoogleraar in Kam pen. Hij schreef een prachtig boek voor de fijnproevers. 22 essays over onder werpen uit het grensgebied tussen literatuur en theologie. Ter typering noem ik de namen van Burns, Eliot, Kafka, Dylan Thomas, Wolkers, Van het Reve. De zware kost wordt afgewisseld door een luchtiger menu, als hij schrijft over Bruins Slot, Churchill, Koningin Wilhelmina e.a. Maar in alles blijkt een belezenheid, een interesse en een zelfstandigheid van oordeel om diep respect voor te hebben. Wat nuttig, maar ook fijn, om onder deze professor theologie te studeren. A.D. Vergeet het maarMarjan. Iris Vets (fleurige meisjesboeken) Nel Veerman. 123 blz., geïllustreerd, ƒ3.95 (gebonden) Een lief boek voor lieve meisjes van 12-16 jaar. A.D. Bij het begin van het nieuwe jaar willen we u via deze Flits een gezegend 1970 toewensen. We willen trachten u ook dit jaar op de hoogte te houden van het werk, dat u en wij hier te doen ge kregen hebben. We zijn er van over tuigd, dat dat werk niet minder zal worden. Integendeel. Wanneer men u in de gebedsbrief vraagt God te willen danken voor vele dopelingen, dan is dat waarlijk het enige niet, dat u kunt doen. De dank mag wel vooropgaan, maar met klem zouden we willen vragen vooral te blijven bidden voor de Kerk, die deze mensen toch maar moet blijven begeleiden en moet opvoeden, ze de konsekwenties moet leren van het chris ten-zijn. Immers, wanneer u met uw kleine kinderen aan het doopvont staat, dan is daar allereerst de dank aan God, maar toch ook tevens een vurige bede om kracht deze doop waar te maken. Hier worden weinig kleine kinderen ge doopt. Het zijn meest volwassenen en dan met 50 of 60 tegelijk. Deze mensen hebben bewust gekozen. Ze willen bij de Kerk horen. Maar waarom Velen zijn op dit punt echt nog hele maal aan het begin, en moeten nog tot christen opgevoed worden. En hoe kan de Kerk die overvloed van dopelingen verwerken, laat staan opvoeden. Wan neer u alleen maar God dankt, dan be seft u niet, dat er in de loop van 1970 evenzoveel christenen naam-christenen geworden zijn om allerlei redenen van maatschappelijke aard. Hier ben je christen of heiden, en dat laatste stem pelt je tot iemand, die beneden de maat is. Belangrijke posten staan voor chris tenen open. Is dat, omdat europese christenen, overigens goedbedoeld, een groot aandeel hadden in de snelle voor uitgang van het land Dr. Becker gaat onze provincie ver laten. Hij heeft na 40-jarige dienst zijn emeritaat gekregen, maar gaat gewoon door in Oostzaan (N.H.). Vroeger heette dat: hulpdiensten verrichten. Maar hij wordt geen hulpprediker - dit stadium is Dr. Becker voorbij -, maar hij wordt dominee van de zeer kleine (gescheurde) gemeente van Oostzaan. Het bewijst in ieder geval dat hij nog behoorlijk fit is. 15 jaar heeft hij in Nieuwerkerk gestaan en in het Zeeuwse kerkelijk leven zijn partij meegespeeld. Wij willen hem ook danken voor wat hij voor de Kerkbode heeft gedaan. Zijn stukjes getuigden van studie en vroom heid. Ik zal u niet vermoeien met een ver slag van de afscheidsdienst met een lange lijst van sprekers, die allemaal zo ongeveer hetzelfde zeiden. Maar ik wil u wel vertellen, dat zeer duidelijk was, hoe Dr. Becker werd gewaardeerd en werd geliefd door iedereen en in iedere kring. Dat is altijd zo geweest. Bij de eerste ontmoeting maakte hij een beetje verlegen indruk. Hij was altijd zeer bescheiden. Deze deugd was ook zijn ondeugd. Als je vraagt iets goeds van de Zeeuwen te zeggen, krijg je ten ant woord, dat ze vriendelijk zijn. Maar als je kwaad wilt spreken van de Zeeu wen kun je zeggen dat ze te vriendelijk zijn. Zo is Dr. Becker te bescheiden. Hij heeft geen ellebogen. Mensen, die min- Men bracht het Evangelie in ver pakking, lazen we ergens, en die ver pakking was tevens het beletsel om de blijde boodschap te doen indringen in het leven van de mensen. Nog nergens hebben we zo dicht bij de bevolking gewoond als hier in Ki- buye. Nergens hebben we ook zo goed ervaren, dat het Evangelie als een extraatje wordt beleefd. Vooral de huwelijksverhouding man-vrouw is voor ons onbegrijpelijk. Men heeft elkaar vaak alleen maar nodig voor onderdak, voortplanting en voedsel. Van echte liefde onderling is dikwijls nog geen sprake; gelukkig nog wel van waar dering voor elkaar. De ouders houden wel van hun kinderen, maar ze geven weinig binding tussen man en vrouw. Een vorige keer schreven we over de feestzondag van onze vrouwenver eniging „Abakorerana". We hebben een fijne zondag gehad samen met de gemeente. Maar we hebben tegelijk ge voeld, dat men nog lang niet gewend is aan de gedachte, belangeloos, maar als christen, iets voor de kerk te doen. Intussen is er op de vereniging zelf de vraag gerezen, of ook de mannen niet mee betrokken moeten worden in dat christen-zijn. Kwam de vraag van de dames of waren de mannen nieuws gierig geworden We zijn daar niet achter gekomen. Maar we zijn wel erg blij met deze wending en we hopen nu een mogelijkheid te vinden een discus siegroep te beginnen met vier of vijf echtparen. We dachten, dat hier een kans ligt om ons samen als echtparen te gaan bezinnen over ons gewone leven als christenen thuis, zodat men ontdekt, hoe rijk een huwelijk met Jezus kan wezen. Josien en Kees Overdulve. der geleerd waren, hebben het verder gebracht. In zijn jonge jaren was hij zelfs te bescheiden om een meisje te mogen. Dat is toch nog goed gekomen, maar een professoraat is zijn neus voor bijgegaan. Hij stond ook vaak daar, waar de klappen vielen. Hij heeft de tijd meegemaakt, dat er te veel predikanten waren in onze kerk, ±100 candidaten waren werke loos en hoopten van week tot week op een preekverzoek. En door de harde wet van vraag en aanbod zakte het honorarium. Deze ellendige tijd heeft candidaat Becker aan den lijve meegemaakt. Hij was legerpredikant in Indonesië en stond in Den Bommel, tijdens de stormramp van 1953. Ik heb de mensen uit Den Bommel vaak over die tijd horen vertellen. Toen bleek, dat hij van meer dingen verstand had dan van Qre en QTib. Nu hij dan uit ons midden vertrekt, danken wij hem hartelijk en wensen hem nog een aantal goede jaren toe in Oostzaan. De Zaankanters zijn wel een heel ander slag mensen dan de Zeeuwen. Maar met vriendelijkheid en door ge woon jezelf te zijn, kom je overal terecht. In onze jonge jaren hebben we elkaar leren kennen op het Jeugdverband van Haarlem - het was mij een persoonlijk genoegen hem hier in Zeeland weer tegen het lijf te lopen. A.D. WESTKAPELLE Zondag 1 maart a.s. wordt er een Jeugd dienst gehouden in de Geref. Bethelkerk te Westkapelle. Spreker: Sipke van der Land. Muziek Gertjan Enzerink uit Utrecht. Aanvang 19.00 uur. Onderwerp: „Wie is eigenlijk de Baas Deze dienst wordt gehouden in samen werking met „Youth for Christ", Wal cheren. MIDDELBURG De vorige week aangekondigde jeugd dienst, welke 1 maart in de Getuigeniskerk in Middelburg gehouden zou worden, is uitgesteld tot waarschijnlijk 15 maart. Namens Jeugddienstcommissie Middelburg Dick Anbeek Beroepen te Middelburg: J. H. van Boggelen te Diemen-Watergraafsmeer- Bijlmer; te Londen: J. W. Bats te Marknesse (NOP); te Hoogeveen: Th. P. van Belzen te Vorden; te Sliedrecht: (vac. M. Grashoff), J. Stolk te Waarder; te Groningen-noord- oost: E. J. Duursema te Maassluis; te Zwolle: P. C. Koster te Monster; te Leerdam: D. J. Ras te Enschede; te Enkhuizen: W. Visscher te Maas dijk; te Broek op Langendijk: J. Boer Jr. te Surhuisterveen, die dit be roep heeft aangenomen. Aangenomen naar Urk: H. R. Groe- nevelt te Barnevelt; de benoeming tot geestelijk verzorger van de Rekkense inrichting te Rekken, R. de Roos te Dieren (reet.); naar Vroomshoop (vac. H. J. Heersink), R. H. Boiten te Warns, die bedankt voor Zwartebroek; naar Voorschoten: P. Reedijk te Hoogezand-Sappemeer; naar Sche- veningen (vac. L. Loosman): G. Brou wer te Szn. te Zaandam. Beroepbaarstelling: kand. mej. E. E. Ebling, Veldmaarschalk Montgomery- weg 429, te Eindhoven; kand. J. C. Pennekamp, Julianusstraat 64, Heerlen. Bedankt voor Nieuw Vennep: P. Popma te Zutfen. Emeritaat aangevraagd door H. Post te Leiden. Beroepen te Axel Ds. M. V. J. de Craene te St. Laurens; te Willem stad op Curagao Drs. J. Helderman te Domburg-Westkapelle. voor de lezers die het abonnementsgeld voor het le halfjaar 1970 NOG NIET HEBBEN BETAALD. Wij attenderen sommige lezers die nog niet hebben betaald er op, dat de betalings termijn reeds voorbij is. Vriendelijk ver zoeken we daarom de lezers niet langer uit te stellen, maar 5.voor het le half jaar öf 10.voor geheel 1970 te storten op giro 42280 t.n.v. Drij.Littooij 8 Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg. incassokosten per jaar en ons veel on nodig werk met het uitschrijven van kwitanties. Mogen wij op uw medewerking rekenen Ook de lezers die altijd via Bock handel Fanoy betaalden worden verzocht niet meer per kwitantie, maar 5.te storten op giro 19522 t.n.v. Boekhandel Fanoy, Middel burg, of in de winkel per kas. De lezers van de Zeeuwse Kerkbode uit Vlissingen kunnen gireren op Giro no. 24 34 23 t.n.v. Geref. Kerk, Vlissingen, met vermelding voor Kerkbode. Zij die niet gireren wordt in febr.-maart een kwitantie aangeboden door Mej. Wil Stroo, Kasteelstraat 90 bov. Dus in geen geval via het kerkelijk bureau. 3i door Jan Lourense Moeder Janna hoort opeens dominee Sederius zeggen: „Vrouw Israël, leringen trekken, voorbeel den trekken. Een goed voorbeeld geven aan de kinderen, aan anderen". Dit kind was, zij het langs een zware weg, door haar voorbeeld onder de in druk gekomen... „Ja maar, Wies, nu moet je eens goed luisteren en eerlijk zijn. Je zegt: als ik zo 'n thuis had gehad... Maar heb je het er ook niet naar ge maakt Was jij een voorbeeldig kind voor je vader en je moeder „Nee, juffrouw Israël, dat was ik niet. Ik weet het nu heel goed. Wat er met mij gebeurd is heb ik aan mijn eigen gedrag te danken", bekent Wies eerlijk. „Als je daarvan overtuigd bent, komt het wel in orde, meisje". „Het komt niet in orde. Ik wil dat... dat rot leven niet weer, als ik beter ben, maar wat moet ik anders Het is nu te laat. Je valt er vanzelf weer in". „Geen sprake van Dat behoeft volstrekt niet. Het komt wel in orde. Heus. Als je maar oprecht wilt". „Ik wil het heel graag. Want dat andere... ik moet er niet aan denken... je bent net een beest... Nu kan Wies niet meer. Zij heeft zich lang goed gehouden. Maar nu snikt zij erbarmelijk. Moeder Janna zegt geen woord, laat haar rustig begaan. Zij doet wel wat, maar dat ziet of hoort niemand. Dan alleen God. Want haar hart bidt. „Wat moet ik nu doen fluistert Wies even later. „Dat zal ik je zeggen, Wies. Je moet goed vinden, dat ik naar je moeder ga en alles vertel, ook wat je mij nu hebt gezegd. En dan weet ik zeker, dat je moeder direct naar hier komt. Je vader misschien ook wel. Wat zij zullen zeggen, weet ik niet, al kan ik het wel raden. Ik weet wel, wat je hebt te doen. Je moet je vader en je moeder vergeving vragen voor je gedrag. Die vergeving krijg je. En dan wordt alles weer goed, geloof me. Hoe precies weet ik niet. Dominee Dirks zal zijn best doen, iets voor je te vinden. Ik zal er ook over denken. Je moet een normaal, een gewoon leven gaan leiden. Als een fatsoenlijk meisje". „Maar ik kan niet weer in Middelburg wonen. Zij zullen..." „Dat zal niemand van je vergen, Wies. 't Is verkeerd, maar de mensen, die wel niet alles, maar toch veel weten, zouden je met de vinger nawijzen. Je zou geen leven hebben, ik besef het. Maar ons land is groot genoeg. Je moet ergens anders een nieuw, fatsoenlijk leven beginnen. We moeten en zullen dat eens bekijken". Ademloos ligt Wies te luisteren. Op haar door en door bleke wangen verschijnt een blosje en het is, of er licht in haar doffe ogen komt. Moeder Janna praat rustig verder, al maar hame rend op hetzelfde aambeeld, zij het met andere woorden. En- Wies zwicht. Zij vindt het goed, dat moeder op de hoogte wordt gebracht. Zij vindt het goed, dat moeder komt. Zij zal haar gedrag van vroeger niet goed trachten te praten. Om het scherm verschijnt het hoofd van een zuster; „Juffrouw, het is tijd, hoor." „Ja, zuster, 't Was mijn plan ook". Zij buigt zich over Wies en... kust haar vlak op de mond. Wies barst in snikken uit... Aan het station in Middelburg is niemand om haar af te halen. Dit heeft zij ook niet verwacht. Want zij wist niet met welke trein zij terug zou komen. Zoveel treinen reden er niet. Als zij de winkel nadert komt er juist een klant uit, die door Johan is geholpen. „Ha, moeder Weer terug Kom eens gauw Hij loopt haar voor naar achteren en opent de deur van de trap. Van boven klinkt kindergeschrei. „Dat is Lieven Rochus Israël, moeder. Alles is wel". Hij lacht breed om het verblufte gezicht van moeder. HOOFDSTUK 5 De couranten hebben geen gebrek aan nieuws, allereerst internationaal nieuws. Het wordt gretig door tallozen gevolgd. Het medeleven met de Boeren in Zuid-Afrika is zeer groot. En Engeland komt er bij de Nederlanders,, over het algemeen gesproken, niet best af. In de Zuid Afrikaanse Republiek, waarvan Paul Kruger president is, is veel goud ontdekt. Dat heeft de begeerte van Engeland opgewekt en zo is de oorlog tussen de Boeren en Engeland ontstaan. Het spreekt vanzelf, dat het medeleven in den lande groot is. Het gaat om de stamverwanten van de Nederlanders. Was het, jaren geleden, niet Van Riebeeck, die Kaap de Goede Hoop voor de Republiek der Zexen Vereenigde Nederlanden in bezit nam en er een kolonie stichtte Werden niet tal, tal van Amsterdamse weesmeisjes er heen gezonden, opdat er niet een mannenmaatschappij zou ontstaan Wat hebben de Boeren daar geleden onder de Engelsen, die de Kaap in bezit kregen na de val van Napoleon, feitelijk nog tijdens de Corsikaan. Hoe werd gevolgd de „grote trek" van de Boeren naar Transvaal en de Oranje Vrijstaat, waarbij zwaar gevochten moest worden met de Zoeloe's. Er was rust gekomen. De situatie stabiliseerde zich. Tot de goudlagen ontdekt werden en Enge land „op de ketting" spronk. De Boeren hebben zich stevig geweerd, aanvankelijk met succes. Maar ieder, die even doordacht, voelde wel, dat de Boeren op de duur het onderspit zouden moeten delven, als zij niet geholpen zouden worden. Het was, afge dacht van het goud, de eer van het machtige Enge land te na om door zo 'n stelletje Boeren te worden verslagen. Dus ontbrandde de oorlog opnieuw en wat daaruit zou voortvloeien... (wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1970 | | pagina 2