kust, keRk en koopva^Rt 1(H Df LUK der geslachten Attentie U bespaart uzelf 2.50 HUIS EN HAARD generale synode van de Ned. Her vormde Kerk (uitg. Boekencentrum, 28 blz.), waarin duidelijk stelling genomen wordt vanuit het bijbels getuigenis. In 1968 schreef Prof. Dr. J. Ver- kuyl: De dood van Martin Luther King verplicht ons om nu zeer duidelijk partij te kiezen in al die gevallen, waar ge kleurde volkeren het slachtoffer zijn van onrechtvaardige machtsstructuren. Wij zullen het recht der armen en der verdrukten moeten erkennen met woor den en daden, en dat verplicht ons tot een duidelijke stellingname in de vragen in die landen waar onrechtvaar dige machtsstructuren de hoop van de gekleurde volkeren krenken. Wij den ken aan Angola, Mozambique, de Soe dan, Rhodesië en Zuid-Afrika. De dood van Martin Luther King verplicht ons op geen enkele wijze meer concessies te doen aan het standpunt van mensen als Dr. Vorster en ons niet langer te compromitteren met voor tweeërlei uit leg vatbare uitspraken. De dood van Martin Luther King roept ons uit de vadsigheid, uit de slaperigheid en uit de traagheid tot een duidelijke stelling namen" (Trouw - 9-4-'68 - p. 5). Tenslotte de gereformeerde Prof. Dr. H. M. Kuitert over het spreken van de kerk: Wanneer in zulke dingen (zoals het rassenvraagstuk) christenen blijkbaar zowel links als rechts kun nen, zowel voor als tegen - en dat alles op grond van hun christen zijn - is er maar één conclusie mogelijk: voor zon christendom is er geen enkele toekomst meer" (,,A.R. Staatkunde" december 1969). Hij geeft daarbij aan, hoe wij DOLLE MINA'S Als je in deze dagen de krant leest of naar de T.V. kijkt, zie je stukken over de actie Dolle Mina". Op het eerste gezicht denk je, dat het een grap is, een soort carnaval, een voordracht. Maar nee, ze zijn dood ernstig. Hun ideaal is volkomen gelijkstelling van de vrouw met de man. Deze jonge vrouwen ergeren zich aan de plaats, die de man inneemt in de maatschappij, volgens hen nog altijd met een zekere supperioriteit. En daar komen ze tegen op. Ze eisen in elk opzicht gelijkbe rechtigd te worden. In sommige dingen hebben ze gelijk. B.v. Waarom moeten kleine meisjes met een pop spelen en waarom krijgen jongens een mecanodoos. Meisjes zijn soms even handig met hun vingers als jongens. Vroeger werden bij ons op de lagere school tekenles aan de jongens gegeven terwijl de meisjes handwerkles hadden, 't Gevolg was, dat de meisjes nooit leerden tekenen en het in hun vrije tijd ook niet probeerden en dus maar met een handwerkje zaten. Nu zijn de opleidingen voor allen gelijk. Meisjes kunnen alles leren, wat vroeger alleen voor jongens mogelijk was. In de oorlog hebben de vrouwen in alle landen bewezen, wat ze waard waren. Wat een flinke vrouwen waren er toen Ze namen rustig de leiding van het bedrijf over terwijl de man in dienst was, of in de gevangenis of concentratiekamp zat, en zorgden daar bij nog voor het gezin. Nu zouden de mina's willen, dat ze ook als de jonge vrouwen getrouwd zijn konden blijven werken in hun meestal goed betaalde baan en dat de regering een groot bedrag zou besteden voor het inrichten van tehuizen voor uit de impasse kunnen komen, en vestigt de aandacht op twee belangrijke aspec ten: informatie en dialoog. De .sprekende kerk" maakt niet al leen gebruik van de massamedia (pers, radio, televisie) maar zij is ook zelf een massamedium: de verwerking van de informatie vraagt op alle niveaus (lan delijk, regionaal, plaatselijk) inventari satie van de beschikbare deskundigheid, dialoog in kleine groepen, en ook in de gemeente als geheel bv. tijdens tweede kerkdiensten, waarbij het de taak van de predikant is om vanuit zijn theolo gische discipline de informatie hanteer baar te maken. Prof. Kuitert eindigt met op te mer ken. dat als deze innerlijke verdeeld heid (en dus praktische sprakeloosheid) van de kerk blijft voortbestaan, wij ern stig rekening moeten houden met de vraag of dit soms de weg is, waarop God ons van bestaande kerkvormen af helpt en ons leren wil zonder deze vor men in de wereld te leven als mensen die Zijn wil volbrengen. „Om dit laatste is het immers begonnen, blijkens het evangelie, en niet om het - eventueel gezamenlijk - zeggen van ..Here, Here", zonder doen (vgl. Matth. 7 21-27, 21 28-32)". Het is goed, dit slotwoord serieus te nemen, en daarnaar te handelen, ook in het probleem (betekent letterlijk: wat ons voor de voeten geworpen wordt) van de rassen. Dat blijkt in het licht van het evangelie een probleem van liefdeloosheid te zijn: sociaal, econo misch, politiek, cultureel. Ds. Y. van der Schoot. kinderen. Dat moeten dan de z.g.n. ..dagverblijven" zijn. De ouders brengen de kinderen daar als ze naar het werk gaan en halen ze 's avonds weer op. Ik vraag me af: .Waarom moet de regering daarvoor zorgen Om die moeders in staat te stellen veel te verdienen, waardoor er meer luxe en welvaart in de jonge gezinnen komt Tijd en geld voor mooie kleren, kapper, reizen, bioscoop Dat is allemaal mooi, in de tijd vóór dat die meisjes getrouwd zijn. Dat gunnen we ze graag. Dat ze werken met diploma's die ze gehaald hebben en een goede werkkring ge vonden hebben, dat is prachtig. Dat is het -resultaat van de strijd van de vrouwen uit de vorige eeuw. Die hadden inderdaad te klagen over discriminatie. In de tijd, dat al het onderwijs nog door de ouders zelf be kostigd moest worden, was het in de meeste gevallen zo, dat alles besteed werd aan de opleiding van de jongens uit het gezin. De meisjes, ook dat was niet nodig. Die trouwden toch wel. Maar de meisjes, die niet trouwden dan Dat was moeilijk, want de wer kende" vrouw dat idee kende men nog niet. Ze hadden er ook de opleiding niet voor gehad. Nee. de vrouwen uit die tijd, die hadden werkelijk reden tot klagen. Nu is dat alles anders geworden Toch zie je in de bouwbedrijven, bij schilder of metselwerk nooit vrouwen werken. In Rusland wel. Daar doen de vrouwen alles. En in de jonge staat Israël, zijn de vrouwen en meisjes in alles precies gelijk gesteld aan de mannen. Daar zorgt ook de overheid voor de kinderen terwijl de moeders werken. Maar zowel Rusland als Israël hadden hiermee een bepaald, wel over wogen doel voor ogen. In Rusland moest een achterstand van eeuwen in gehaald worden, 't Was op alle gebied achter, wat onderwijs, techniek, geneeskunde, kunst en weten schap betrof. Het was een land van geweldige rijkdom van de groot grond bezitters, en ellendige armoede voor het grootste deel van het volk. Aan dat geweldige projekt moesten ook de vrouwen en meisjes mee helpen. En Israël. Dat moest van de grond af opgebouwd worden. Daar was zó veel te doen, dat iedereen, ook de meisjes mee moeten helpen. Daar is dan de enige oplossing, dat de staat zorgt voor de dagverblijven voor de kinderen. Natuurlijk lijdt het gezins leven daar schade door. Hier in ons land is dat wat anders. Hier gaat het om de privé belangen van getrouwde vrouwen. In een gezin kan de vrouw en moeder West van de Verenigde Staten en Canada is de „zee, groot en wijd uit gestrekt, waarin gewemel is zonder ge tal, kleine en grote dieren. Daar gaan de schepen..., zij allen wachten op u. De zee..., de Grote Oceaan. Als men de 3000 km. lange kustlijn volgt en altijd weer, waar de zon onder gaat, deze oceaan ziet, vlakte zonder ophouden, kan men de verwondering in Psalm 104 proeven, en dat jonge meisje verstaan, dat, voor het eerst zee ziende, te huilen begon, omdat het hart haar volschoot: zo groot, zo geweldig Wanneer men dan bedenkt, dat deze horizon slechts een klein deel is van de 18.000 km. lange oceaan-kust, dan moet zelfs de moderne mens zich verwon deren. Over wat Over wie Over Hem, die zoals Jona het uitdrukte, de „zee en het droge gemaakt heeft". De zee het eerst. Bruisend uit de baar moeder voortgekomen, werd zij door deuren afgesloten en toegesproken: „Zwijg stil, tot hiertoe en niet verder". Op veel plaatsen ziet men die deuren. Als flatgebouwen in een buitenwijk zo liggen, hoog en massief, rotsblokken in de branding verspreid; reuzen uit de oertijd schijnen elkander er mede te hebben bekogeld en midden uit hun spel te zijn weggeroepen. Bergwanden van 300 meter grendelen de zee af en zware brekers barsten kapot tegen hun voet. Maar 50 mijl verder zag ik aan dezelfde oever hetzelfde water tot aan grasgroene hellingen, waar boeren bezig waren met hun vee. Werkelijk, hier „verkeerde de wolf bij het lam en weidde koe en berin samen". Nog verder zonnen op het witte strand massa's mensen zich in de zon, en vult een klein kind zijn emmertje met zeewater. De zee der toekomst. Er is een tijd geweest dat rond de Middellandse Zee beschavingen zich vormden. Zij zonken, en de Atlantische nam de rol van deze binnenzee over- Wereldhavens kwamen tot aanzien; een landen-omspannend zeewegen-net vond in dit geweldig bassin zijn oorsprong. Maar wat te zeggen van deze Grote Oceaan, die. halve aardbol wijd, tussen West en Oost zich inschoof. Aan het eind van de plas gaat de zon op en nog diezelfde dag gaat in dezelfde zee ze in kleur onder. Eén groot mysterie is zij in haar diepten, groots in haar grens loosheid, vervaarlijk in haar verten. Toch zal dit Geweld eens binnenzee worden, want reeds gingen en gaan haar kusten als vleugeldeuren lang- nu éénmaal niet worden gemist. Zonder moeder ontstaat er in huis een leegte, die niet op te vullen is, met luxe en verruiming van horizon. In zekere zin brengen jonge vrouwen die vóór hun huwelijk in de maat schappij gewerkt hebben, een offer als ze zich vooraan alleen maar bepalen bij de kleine kring van het gezin. Maar anders komt er van de kinderen niets terecht en lijdt ook het werk van de man er onder. Vele grote levensproblemen zouden opgelost zijn als de moeders dit wilden inzien. Daarom is de actie van Dolle Mina een strijd op de korte baan. Er zou misschien iets gewonnen worden maar er zou in alle levenskringen veel meer worden verloren. En dat is het besluit niet waard. J.S.D.T. zaam open. Wat God grendelt mag soms de mens weer opendoen (Spr. 25': 2). Gesloten kustlanden zullen, zo als profeten het voorzeiden, hun deuren ontsluiten, eerst voor andere volken en hun invloeden, en dan voor hun opper ste Heer, want „zo zegt de Heer tot zijn gezalfde: Koperen deuren zal ik ver breken en ijzeren grendels verbrijzelen en u geven de schatten der duisternis. Heft, poorten, uw hoofden op omhoog, opdat de Koning der ere inga". De poorten staan in het Verre Oosten al op een kier. Er vallen bijv. p. j. in Los Angeles van 6-800 Japanse schepen de haven binnen. Als waren zonen van de Rijzende Zon forensen, zo reizen ze hier af en aan. Dat was 350 jaar- terug anders, toen Hollanders als enigen Japan mochten binnenkomen, maar „met de bijbels achter zegel". Dit alles is nog maar een begin. Achter de immense horizon doemt China met 650, India met 450 en meer oosterse landen met andere honderden millioenen op. Indonesië, Australië, een heel werelddeel. Met Azië en Amerika een trits, die de Pacific omsluit, 1500 millioen mensen Als dit loskomt, gaat de Grote Oceaan als volkeren-heerweg op haar beurt de plaats innemen van de Atlantic, met een potentie van 10-100 maal groter. Nog is dit niet genoeg. Ook voor- interstellair verkeer in de kosmische ruimte schijnt deze oceaan de aange wezene. Tweemaal reeds landden maan- reizigers hier en maakten ruimteschepen bij hun re-entry" haar tot haven. De zee der toekomst. Op de ontwikkeling naar deze toe komst begon onder Gods voorzienigheid Amerika's Westkust zich voor te be reiden. Eerst was ze nog maar een dood kustgebied, waar Indianen een schamel bestaan leidden. Toen stichtten mis sionarissen uit Mexico er hun 21 „Mis sions". Daarna kwamen druppelsgewijs pioniers, voorlopers van de stroom, die na de ontdekking van goud zich over de kustlanden zou uitstorten. Tot dan toe was de westerse penetratie bij de bergen blijven steken. Het gele metaal echter deed de sprong over Rockies en Sierra's de moeite waard maken en sinds 1846 daalden in steeds groter aan tal toekomstige bewoners in ossekarren de hellingen af en bevolkten het land in lengte en breedte. Californië is nu de dichtsbevolkte staat, 19.000.000, terwijl er elk jaar een half millioen bij komt. Met Oregon. Washington en Canadees Columbia wordt hier een nieuwe wereld opge bouwd; met heel eigen leven. De men sen zijn hier anders; hier wonen dich ters, beeldhouwers, schilders en schrij vers. Het klimaat is zachter en even wichtiger, de natuur afwisselender en geweldiger; de bergen het hoogst, de zee het wijdst. Hier kan de aarde beven. De Redwoods zijn de hoogste onder de bomen. Na het goud kwam hier de olie, en het geld rolt hier nu gesmeerd. Tijdens deze in ter-continentale im migratie ontstonden ook de kerken. Het duurde langer en kwam wat later, maar in aantal wedijveren nu de kerken met die van de oostkust, ook in trouw aan de bijbel. Hoewel de bevolking nog steeds niet tot rust gekomen is, die een oud land zijn bewoners schenkt en men dus veel problemen door de vlotheid van de bevolking heeft, sloeg de Kerk aan en groeit in breedte en diepte. Men vindt haar in allerlei schakering, Metho disten, Anglikanen, Luthersen, Presby terianen, Rooms Katholieken, om maar te zwijgen van de vele secten, kerken met durende „slagzij". Tegen hellingen, in vlakte en vallei, op open land en aan de kust ziet men de spitsen, en, langs de wegen, de aankondigingen: Baptist Church, 3 bloclcs east, Episcopal Church „St. Peter by the sea", 1 block west. (slot volgt) JOZEF IN DOTHAN De heer de Arend schreef weer een nieuw lekespel. Zijn stof ontleende hij aan de geschiedenis van Jozef en zijn broers. Hij leunde daarbij aan tegen het beroemde dichtwerk van Vondel. Het is een vierdelig spel, afgewisseld door solozang, viool en orgel, en samen zang. Het wordt voorafgegaan door een proloog en besloten met een slotwoord. Met inbegrip van de omlijsting duurt het spel 40 minuten. Het werd voor het eerst gespeeld op 18 januari 1.1. in de Hervormde kerk van Schoondijke. Afspraken werden reeds gemaakt met nog meer kerken in Zeeuws Vlaan deren. In de zomertijd zoeken soms kerken naar een programma voor samenkom sten met toeristen. Het stuk van de heer de Arend lijkt me daarvoor zeer ge schikt, temeer omdat er geen costumes bij te pas komen. Het kan in iedere kerk, tent of lokaal opgevoerd worden. Zij. die de première hebben bijgewoond in Schoondijke waren enthousiast. A.D. voor de lezers die het abonnementsgeld voor het le halfjaar 1970 NOG NIET HEBBEN BETAALD. Wij attenderen sommige lezers die nog niet hebben betaald er op, dat de betalings termijn reeds voorbij is. Vriendelijk ver zoeken we daarom de lezers niet langer uit te stellen, maar 5.voor het le half jaar of 10,voor geheel 1970 te storten op giro 42280 t.n.v. Drij.Littooij 6 Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg. incassokosten per jaar en ons veel on nodig werk met het uitschrijven van kwitanties. Mogen wij op uw medewerking rekenen Ook de lezers die altijd via Boek handel Fanoy betaalden worden verzocht niet meer per kwitantie, maar 5.te storten op giro 19522 t.n.v. Boekhandel Fanoy, Middel- burg, of in de winkel per kas. De lezers uit Vlisingen betalen niet meer per giro, maar via het Kerkelijk Bureau te Vlissingen. Wvistevs, Koopvaardij predikant. 29) door Jan Lourense „Over mij gepraat Dat begrijp ik niet. Nu ja, ik ken het meisje doordat zij wel eens in de winkel kwam, maar zij heeft, bij mijn weten nog nooit een voet hier in huis gezet". „O, dat weet ik natuurlijk niet. Maar ik heb wel begrepen, dat uw gezin (of moet ik zeggen: de levenswijze van uw gezin?) indruk op haar ge maakt heeft. Letterlijk heeft zij mij gezegd: „Als ik was geweest als die mensen, dan lag ik hier niet. Ik heb een rotleven geleid. „Precies zó, juffrouw Israël, heeft zij het gezegd, al waren de laatste woorden wel wat plat". ,,'t Is toch een goed teken, dat zij dat inziet", meent moeder Janna. „Inderdaad. Vandaar, dat ik zei: ik hoop haar te kunnen redden. Maar zover zijn we nog niet. „Maar, dominee, u komt nu hier, naar mij. Wat kan ik nu voor haar doen „Dat weet ik op dit moment nog niet. Zij vroeg mij, u te schrijven en te vragen, of u eens met haar wilde komen praten. Ik vond het beter, naar hier te komen, eens kennis met u te maken en het u ver tellen". „Dus dan zou ik naar Rotterdam moeten. Wat een reis Ik ben nog nooit van het eiland geweest, dominee". Dat verbaast dominee Dirks niet. Honderden en nog eens honderden, misschien wel duizenden mensen hebben nog nooit in een trein gezeten of, hoogstens, over een kleine afstand. „Wat niet is, kan komen, juffrouw Israël", lacht hij. „Ja, als het zin heeft, dat ik naar Rotterdam ga, dan doe ik het. Maar wat moet ik er doen „Dat weet ik niet, zuster. Zij heeft mij alleen gezegd, dat zij met u praten wil. Méér weet ik heus niet. Maar als dat nu eens tot gevolg zou kunnen hebben, dat het meisje gered kan worden, ik weet het niet, natuurlijk niet, zou dat..." „Ik begrijp u, dominee. Ik ga naar Rotterdam; naar het ziekenhuis. Het liefst zo gauw mogelijk. Want u moet weten, dat mijn schoondochter hier naast, de vrouw van mijn zoon Johan, één dezer dagen haar eerste kindje verwacht en dan zou ik toch graag hier zijn. Maar dat kan wel een week duren". „Ja, dan kunt u beter zo spoedig mogelijk gaan. In Rotterdam is het heel eenvoudig. U komt aan op het Maasstation en daar is een tram, lijn 10, die brengt u vlakbij „Eudokia". Ik zal een briefje schrijven voor een hoofdzuster en,dat geeft u af. Dan wordt u bij de patiente ge laten, bezoekuur of niet. 't Is zelfs beter, dat u er buiten het bezoekuur is, dan kunt u veel rustiger met haar praten". „Het kan op één dag heen en weer, dominéé „O ja, ik ga vanmiddag weer terug. Om twee uur." „Dan blijft u hier eten, als u dat wil". „Nou, dat is wel wat veel gevergd, juffrouw Israël." „Geen sprake van. U bent naar hier gekomen. Die reis moet u zelf betalen, vermoed ik. Enfin, dat doet er niet toe. Eten is hier volop". „Goed, ik vind het vriendelijk aangeboden. Maar dan ga ik een. uurtje wandelen en Middelburg bezien. Ik ben hier nog nooit geweest. Wat ik er al van gezien heb nodigt uit méér te bekijken- Wat een mooie stad „Ja, dat zegt iedere vreemdeling. Wij zien dat niet meer zo". „Woont u al lang in Middelburg „De Israëls O, wel enkele honderden jaren „Van joodse afkomst?" Met enkele woorden vertelt moeder Janna. „Zo. Al spoedig dus protestant geworden. En nu Hervormd of Gereformeerd. Ik ben Hervomd predikant". ,,'t Is mij best. Wij zijn Gereformeerd. Sinds de scheiding van 1834. Maar u is er mij niets minder om". „De meeste Gereformeerden denken er niet zo over. Trouwens, ik moet eerlijk zijn, vele Hervormden moeten niets van de Gereformeerden hebben. Misschien hoor ik er daar ook wel bij". Moeder Janna glimlacht. „Dominee, die leer stellingen zullen er wel moeten zijn, maar voor mij is het voldoende, als iemand Jezus als zijn Heiland liefheeft. Om Jezus gaat het. Als we Hem niet hebben, zijn we verloren". „Dat is juist. In wezen is dat voldoende. Maar gezien de verhoudingen van nu is u toch wel een buitenbeentje in de kerkelijke vijver". „Best mogelijk, dominee. Maar ik heb er vrede mee. Nu nog iets. Zal ik juffrouw Leijdekker op de hoogte brengen Ik heb geregeld contact met haar". „Neen, niet doen. Tenminste nu nog niet. Met thuis is het nog niet in het reine. We moeten niets forceren. Zij kan het niet verkroppen, dat zij weg gejaagd is". HOOFDSTUK 4 Wilt u even wachten De portier van het ziekenhuis wijst op een stoel en verlaat zijn kantoortje met de brief, die moeder Janna hem gegeven heeft en die geadresseerd is aan hoofdverpleegster Hoydonk. Als hij terugkeert, zegt hij: „U moet nog even geduld hebben. Zuster Hoydonk komt direct". Hij blijkt een gezellig man te zijn, want hij be gint een praatje. De klederdracht van moeder Janna is er het begin van. Uit Zeeland. Nu, dat is een hele reis. 't Is overigens een kort gesprek. Want een minuut of tien later komt een zuster het kantoor binnen. Moeder Janna schat haar leeftijd op een jaar of veertig. Zij heeft een vriendelijk gezicht. Met een moederlijke uitdrukking. „Juffrouw Israël zeker Zo langzamerhand is moeder Janna er aan ge wend geraakt, dat zij „juffrouw" wordt genoemd. Geleidelijk is, ook in Middelburg, de aanspraak „vrouw" aan het verdwijnen, 't Is nu juffrouw" en „mevrouw". Er zijn er nog niet velen, die met „mevrouw" worden aangesproken. (wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1970 | | pagina 2