KERK
VAN VLISSINGEN
EREDIENST
P. SSNKE
Sn
en om
de
UIT ONS GROTE KERKELIJKE GEZIN
Voor het eervol verzorgen van
begrafenissen
BESTE MENSEN
ZONDAG S FEBRUARI
Petruskerk:
9.30 uur v.m. Ds. J. W. Genuït.
5.00 uur n.m. Ds. A. O. Poppe van
Scrooskerke.
Huishoudschool Paauwenburg:
10.00 uur v.m. Ds. A. O. Poppe.
5.00 uur n.m. Ds. J. W. Genuït.
Wordt uitgezonden naar Bethesda.
Collecte: Voor de kerk.
Bij de uitgang: Voor het orgelfonds.
Ter Reede:
7.00 uur n.m. Ds. L. M. Verseput.
VRIJDAG 13 FEBRUARI
Petruskerk:
2.45 uur n.m. Ds. H. Groeneveld (huw.
bev. van 't bruidspaar Moerdijk-
Kooman).
GESPREKSAVOND
In de laatstgehouden vergadering van
Provinciale deputaten Diakonale arbeid
werd besloten in 1970 weer een aantal
gespreksavonden met predikanten, ouder
lingen en diakenen te organiseren zoals dit
ook in 1968 is gebeurd.
Het onderwerp, dat daarvoor nu in de
aandacht staat, is: „Kerk en Welzijns
beleid".
Ds. J. Wessel te Middelburg is bereid
gevonden het onderwerp in te leiden, ter
wijl het voorts in het voornemen ligt u
tevoren een aantal exemplaren toe te sturen
van enige punten, die ter vergadering als
uitgangspunt voor de discussie kunnen
dienen. Zo mogelijk zal ook iemand aan
wezig zijn, die iets kan vertellen over het
welzijnsbeleid op provinciaal niveau.
Voor de classis Middelburg is de ver
gadering belegd op donderdag 12 februari
in de Getuigeniskerk, Adr. Lauwereijsz-
straat te Middelburg. Aanvang der ver
gadering 7,30 uur.
Graag nodigen wij alle gereformeerde
predikanten, ouderlingen en diakenen uit
deze gespreksavond bij te wonen.
Van harte hopen wij, dat het onder
werp „Kerk en welzijnsbeleid" dermate
uw belangstelling wekt, dat u meteen de
vergaderdatum in uw agenda vastlegt.
Met broedergroeten
namens deputaten voornoemd,
J. Looise, voorzitter.
ENVELOPJES IN HET JAARBOEKJE
Velen hebben via de collectezak of op
een andere wijze hun envelopje met een
gift ingeleverd. We zijn daar als kerkeraad
erg dankbaar voor, want 't verlicht de
lasten, die de uitgave van dit boekje met
zich meebracht. Maar misschien hebt u,
die dit leest, tot dusverre vergeten uw bij
drage hiervoor te geven. Zou u 't alsnog
willen doen
H.Gr.
NOORDERWIJK
Ook dit keer hebben we weer een ge
boorte te vermelden: Harm Adriaan ver
blijdde op 13 januari j.l. door zijn komst
het gezin van br. en zr. L. Smit-Goedbloed,
Goeman Borgesiusstraat 47. Hartelijk ge
lukgewenst met dit geschenk
Drie kinderen ontvingen zondag 25 jan.
'70 het teken en zegel van de H. Doop,
t.w. Ineke v. Zwoll, Mackaystraat 109;
Sidony Plate, Gr. v. Prinstererlaan 8 en
Erik de Lange, Troelstraweg 9.
Hun ouders wensen we van harte geluk
met dit feit, en bovenal het geloof en de
kracht van God om hun belofte, die zij
gedaan hebben, gestand te doen.
Hanny de Pagter, Zuidbeekseweg 8 is
weer thuisgekomen uit 't ziekenhuis. Het
allerbeste toegewenstMevr. v. Strien, W.
Klooslaan 38, moest een operatie onder
gaan in Bethesda. Alles is gelukkig goed
gegaan en we wensen haar van harte beter
schap toe. Mevr. v. Leeuwen, Pres. Roose-
veltlaan 120, is opgenomen in een zieken
huis te Terneuzen voor een oogoperatie.
Ook haar wensen we Gods nabijheid toe.
Mevr. de Rijcke, Vondellaan 29, ligt in
Bethesda voor onderzoek. We leven mee
Johan Blaasse, Bonedijkestraat 340 en
Corrie Aarnoutse, Grenswegeling 1 zijn
in Bethesda hun blindedarm kwijtgeraakt.
Br. L. Linders, Schuitvaartgracht 10 is
opgenomen op de rheuma-afdeling. Even
eens zijn opgenomen: Mevr. Maljaars, M.
Hobbemalaan 7 en Klaas Siereveld, Bloe-
menlaan 139.
Allen van harte onze beste wensen voor
een voorspoedige beterschap.
Een hartelijke groet voor u allen vanuit
de Tobagolaan 17. J.W.G.
OPRICHTING ZEEVARENDEN
COMMISSIE
Reeds lange tijd waren er bij uw predi
kanten plannen om wat meer aandacht te
gaan besteden aan 't werk voor de zee
varenden en hun gezinnen. Er zijn in onze
gemeente tientallen gezinnen die „van de
zee leven". Daarbij denken we niet alleen
aan de koopvaardij-mensen, maar ook aan
hen, die dienst doen bij de Marine.
Als „landrotten" hebben wij vaak niet
in de gaten voor welke eigenaardige moei
lijkheden dergelijke gezinnen kunnen komen
te staan. Het feit, dat vader soms lange
tijd van huis is, schept heel wat problemen.
En wij vinden dat we als gemeente daarin
een duidelijke taak hebben. Na veel voor
bereidingen heeft zich vorige week een
commissie gevormd, voorlopig bestaande
uit de dames:
Mevr. Reitsma, Paauwenburgweg 55,
Telefoon 2613;
Mevr. Potappel, Singel 24, Telef. 4192;
Mevr. Taal, Gr. v. Prinstererlaan 66,
Telefoon 3990;
Mevr. Lammers, Troelstraweg 381,
Telefoon 4974.
We zijn blij deze dames bereid gevon
den te hebben dit werk te willen aanpakken.
Binnenkort zullen deze dames onze „zee
varende" gezinnen langs gaan, om over
deze zaak te praten. Om u vast de gelegen
heid te geven over alles na te denken,
geven we u hierbij enkele vragen, die deze
dames met u komen bespreken:
1. Waaraan hebt u in uw situatie de
meeste behoefte
2. Wat vindt u dat gedaan moet worden
door onze gemeente voor de zeevaren
den (d.w.z. voor de mannen op zee).
3. Hoe denkt u dat onderling contact tus
sen de gezinnen van zeevarenden, en
eventueel ook met anderen, het best tot
stand kan worden gebracht
a. sociëteit;
b. privé-bezoeken onderling;
c. koffiedrinken na kerktijd op bepaal
de (eventueel in de Kerkbode aan
gekondigde) adressen;
d. problemen bij kerkgang, e.d.;
e. andere mogelijkheden.
Dames van zeevarenden, denkt u over
deze vragen 'ns na En laat a.u.b. de dame,
die u binnenkort komt opzoeken, niet bij
de deur staan. We willen wat voor u
doen. Maar wat kunnen we 't beste doen
Wat zijn de verlangens en wensen Kort
om: het gaat hier om een inventarisatie
van 't geheel. Vandaar dat deze komende
gesprekken van groot belang zijn om 't
werk goed te kunnen opzetten.
Mocht u nadere inlichtingen wensen,
wendt u zich dan tot: Mevr. Reitsma, tel.
2613 (voor de Noorderwijk) of Mevr. Pot
appel, tel. 4192 (voor de Zuiderwijk).
Er zal zo goed en kwaad als 't gaat een
lijst van adressen worden samengesteld.
Maar misschien kloppen onze gegevens
niet helemaal meer. Wilt u ons dat niet
kwalijk nemen Soms staat iemand bij ons
nog te boek als „zeevarende", terwijl hij
intussen een walbaan heeft gekregen. Zulke
fouten zijn mogelijk. Misschien worden er
ook wel mensen overgeslagen. Wanneer
u dat na verloop van tijd merkt, wilt u
dan even waarschuwen
Wanneer 't resultaat van deze inven
tarisatie bekend is, zult u nadere berichten
van de commissie horen.
H.Gr.
J.W.G.
„GEEF PAAUWENBURG
EEN HART"
Thermometer: stand is per 25 januari
1970 ƒ85.818,32.
Giften: via pastorie „Sela" N.N. 120,
en N.N. 25,—.
Via dhr. Lolkema 10,2 maal.
In de offerstenen werden gevonden 2 x
ƒ25— en 2 x ƒ100,—.
De thermometeris vrij snel opgelopen
doordat het grootste deel van de veiling-
gelden nu is afgerekend.
De netto-opbrengst van de bazaar is
weer gewijzigd en is nu ƒ9011,07. Dit jaar
zijn er weer 2 afrekeningen van oud papier
binnen. Er is opgehaald 19.430 kg. met een
opbrengst van 1051,45. Dit is tot nu toe
een record in één maand.
Rectificatie: Zegclactie heeft opgebracht
100,—.
P. Kamermans.
O.P.A.
Zaterdag 10 januari j.l. was weer een
goede dag voor O.P.A. Duizenden kilo's
papier werden door ijverige handen en
welwillende medewerkers aangevoerd.
Zelfs zoveel dat de auto's te klein waren
om deze massa mee te nemen, zodat wij
dinsdag 13 januari weer een volle lading
naar de fa. van Son konden dirigeren. Al
met al weer een goede injectie voor de
pot van Paauwenburg. Als er niets in de
weg komt hopen wij in 1970 op de oude
voet voort te gaan. Jammer dat een van
onze medewerkers, die een belangrijke rol
hier in speelt, n.l. de heer M. de Klerk, naar
het ziekenhuis moest. Het laat zich momen
teel aanzien dat wij zijn vele werk hier
voor, in de toekomst moeten missen. En
we kunnen eigenlijk niemand missen, daar
zijn wij te beperkt voor in aantal, vooral
bij het tussentijdse vervoer van het papier.
Voor de maandelijkse diensten zijn er
wel wat mensen beschikbaar waarop wij
vast kunnen rekenen, maar nog veelal de
zelfde, die het werk moeten opknappen.
Daarom hameren wij weer maar op het
zelfde aambeeld: het aantal autobezitters
dat ons helpt moet beslist groter worden,
wil het niet steeds elke maand op dezelfde
mensen terecht komen. Als ik in aanmer
king neem hoeveel leden uit onze gemeente
een vervoermiddel bezitten, dan is de
medewerking nog maar zeer schraaltjes.
Dat moet beslist veranderen. Er möêt eêrt
reservelijst kunnen worden samengesteld
van de bezitters van een auto, zodat om
de beurt kan worden gereden. Het moeten
niet altijd maar weer de welwillenden zijn,
die papier willen ophalen. Een goede
spreiding is dan ook gewenst. Wij doen
voor de zoveelste maal een beroep op u,
helpt mee, geeft u op bij de adressen o.a.
dit stukje vermeld. Het spreekwoord geldt
ook hier „vele handen, maken licht werk".
Wat zou het fijn zijn als er ook uit Paau
wenburg eens wat meer leven kwam, want
daar gaat het tenslotte toch om nietwaar
Wat zou het verkwikkend zijn als er nu
eens vele reacties uit de bus kwamen.
Doet u mee De e.v. slag is op zaterdag
14 februari e.k. Wij verwachten u dan,
voorzover u nog geen wijk heeft aan de
werkplaats van de heer de Klerk, 8.30
uur, Gildeweg, bij de Sporthal. Geeft u
voor medewerking op aan o.s. adressen:
C. Geervliet, Bonedijkestraat 326, Tele
foon 3525;
J. I. de Regt, Goeman Borgesiusstraat 15,
Telefoon 6424;
Ir. Valstar, Goeman Borgesiusstraat 5,
Telefoon 3314.
A. de Klerk.
CHRISTELIJKE GYMNASTIEK
VERENIGING „ORANJE NASSAU"
Secretariaat: Mevr. J. de Jonge-van
Iwaarden, Bonedijkestr. 223, Vlissingen.
Rooster van lesuren:
L.T.S. (ingang Vredehof laan)
maandag:
meisjes 8 en 9 jaar 17.00-18.00 uur
meisjes 10 en 11 jaar 18.00-19.00 uur
dinsdag:
meisjes selectieklasse 18.00-19.00 uur
meisjes 12 en 13 jaar 19.00-20.00 uur
meisjes 14 en 17 jaar 20.00-21.00 uur
woensdag:
meisjes 10 en 11 jaar 18.00-19.00 uur
meisjes 12 en 13 jaar 19.00-20.00 uur
meisjes 14 en 17 jaar 20.00-21.00 uur
dames senioren 21.00-22.00 uur
donderdag:
meisjes selectieklasse 19.00-20.00 uur
meisjes selectieklasse 20.00-21.00 uur
dames senioren 21.00-22.00 uur
vrijdag:
jongens 8 en 9 jaar 17.00-18.00 uur
jongens 10 en 11 jaar 18.00-19.00 uur
jongens 12 en 13 jaar 19.00-20.00 uur
jongens 14-17 jaar 20.00-21.00 uur
heren 21.00-22.00 uur
Jan Ligthartschool (ingang W. v. d. Velde-
laan)
maandag:
meisjes 6
en
7
jaar
17.00-18.00
uur
meisjes 10
en
11
jaar
18.00-19.00
uur
meisjes 12
en
13 jaar
19.00-20.00
uur
heren senioren
21.00-22.00
uur
woensdag.
meisjes 8
en
9
jaar
16.30-17.30
uur
meisjes 10
en
11
jaar
17.30-18.30
uur
donderdag:
meisjes 6
en
7
jaar
17.15-18.15
uur
meisjes 10
en
11
jaar
18.15-19.15
uur
meisjes 12
en
13
jaar
19.15-20.15
uur
vrijdag:
meisjes 8
en
9
jaar
17.00-18.00
uur
jongens 8
en
9
jaar
18.00-19.00
uur
jongens 10
en
11
jaar
19.00-20.00
uur
jongens 12
en
13
jaar
20.00-21.00
uur
Paauwenburgsehool (ingang Alexander
Gogelweg)
maandag:
meisjes 8 en 9 jaar 16.15-17.15 uur
meisjes 10 en 11 jaar 17.15-18.15 uur
meisjes 12 en 13 jaar 18.15-19.15 uur
woensdag:
meisjes 10 en 11 jaar 17.00-18.00 uur
vrijdag:
jongens 8 en 9 jaar 17.15-18.15 uur
jongens 10 en 11 jaar 18.15-19.15 uur
Oude Uloschool (ingang verlengde
Glacisstraat)
maandag:
meisjes 6 en 7 jaar 17.00-18.00 uur
meisjes 8 en 9 jaar 18.00-19.00 uur
donderdag:
meisjes 8 en 9 jaar 17.00-18.00 uur
jongens 8 en 9 jaar 18.00-19.00 uur
Nieuwe Uloschool (ingang Adr. Coorte-
laan)
dinsdag:
dames I 20.00-21.00 uur
dames II 21.00-22.00 uur
woensdag:
jongens selectieklas 20.00-21.00 uur
heren 21.00-22.00 uur
GIRO- EN BANKREKENING
ADRESSEN ENZ.
Girono. van de Geref. Kerk te Vlissingen:
24 34 23.
Bankrekening van de Gercf. Kerk te Vlis
singen: Algemene Bank Nederland NV,
Vlissingen.
Actie-comité ,Geef Paauwenburg een hart',
Giro Raiffeisenbank, kantoor Paauwenburg
15 90 208.
Girono. penningmeester Zendingscommissie
Geref. Kerk: 56 96 92.
Girono. tnv Diaconie Geref. Kerk te Vlis
singen: 34 71 23.
Girono. Stichting voor Christelijke Gezins
verzorging te Vlissingen: 36 18 56.
Wijkpredikant zuiderwijk: Ds H. Groene
veld, Badhuisstraat 119, tel. 26 82.
Ie scriba: ir R. Meinderts, Sint-Maarten
laan 4, telefoon 30 19.
Wijkpredikant noorderwijk: Ds. J. W.
Genuït, Tobagolaan 17, tel. 3482.
2e scriba: H. B. Woltering, Vrijdomweg 14.
Koster: J. Lolkema, Rochussenstraat 2,
telefoon 4271.
Kerkelijk bureau: G. Huser, Paul Kruger-
straat 142, tel. 4793. Zitting voor doop- en
huwelijksaanvragen, attestaties, verhuizin
gen, enz. vrijdag van 16 tot 17 uur en van
19 tot 20 uur in het kerkelijk bureau, in
gang Dr. Ottestraat.
Christelijke Wijkverpleging Oranje-Groene
Kruis':
zr. Jo de Klerk, Hogeweg, tel. 2040;
zr. G. v. d. Ende, Schaepmanstraat 51,
tel. 4221.
Stichting voor Christelijke Gezinsverzor
ging te Vlissingen: Ravensteinplein 2, tel.
4112 (b.g.g. 3193, 3061, 2548, 3254).
Abonnementen en advertenties: Wil Stroo,
Kasteelstraat 90 bov„ tel. 2899.
Gironummer voor abonnementen Zeeuwse
Kerkbode: Geref. Kerk Vlissingen, post
rekening 24 34 23.
Kasteelstraat 82 - Vlissingen - Tel, 01184-2760
Laten we blij zijn, dat er nog zo heel
veel beste brave mensen zijn. Als je op
reis gaat, zijn er altijd wel mensen die
bereid zijn om je te helpen, als je het
tenminste vraagt.
Niet zo vaak zal men u aanbieden
een zware koffer te helpen dragen.
Maar dat is meestal meer verlegen
heid en wat stijfheid, dan onvriendelijk
heid. In allerlei kringen en standen
treft u beste mensen aan.
Niet alleen onder de gelovigen, maar
ook onder de ongelovigen. Hoe meer je
met de mensen in aanraking komt, hoe
meer je ontdekt wat een werkelijk
keurige karakters er gevonden worden
onder lieden die van God en Zijn dienst
niets weten willen.
Laten we beginnen met daar blij
mee te zijn. Stel u voor, dat alle onge
lovigen werkelijk geneigd waren hun
naasten te haten. Niet alleen van nature,
maar ook metterdaad. Dan kon je niet
veilig in de bus zitten. En dan was er
van handel en bedrijf geen sprake. Dan
was er niemand te vertrouwen. Crediet
was iets onmogelijks. Kortom, het
menselijk leven zou geheel en al uit zijn
voegen raken.
De theologen noemen dat de alge
mene genade, waardoor God de door
werking van de zonde tegenhoudt. De
kracht van Christus' verzoening is zó
groot, dat ze ook tijdelijke gevolgen
heeft voor heel het leven der mensen
op aarde, zolang de ongelovigen nog
met de gelovigen in hetzelfde schuitje
van de geschiedenis zitten.
Tijdens de oorlog hebben we het
in het verzet ondervonden. Toen is
het vuilste vuil uit de mensen naar
boven gekomen in lafheid en zelfzucht,
tot en met verraad. Maar toen zijn er
ook grote wonderen van naastenliefde
en hulpvaardigheid vertoond. En een
opoffering van zichzelf, tot het aller
laatste toe.
Het is absoluut niet waar, dat onge
lovigen zoveel slechter zijn. Laten we
eerlijk zijn: zo 'n beste naam hebben de
gelovigen in de zakenwereld niet. Hoe
dikwijls worden we door ongelovigen
diep beschaamd.
Maar al moeten we blij zijn met zo
veel beste mensen, het roept ook een
vraagstuk op. Want het is erg moeilijk
om aan die beste mensen het Evangelie
te verkondigen.
De rijke jongeling, die tot de Here
Jezus kwam, had werkelijk zijn uiterste
best gedaan om al de geboden te on
derhouden. Zo zelfs, dat de Here Jezus,
toen Hij hem aankeek, sympathie voor
hem voelde. ,,Hij beminde hem", staat
er zelfs.
Die man was geen farizeër in de
betekenis van huichelaar. Hij meende
het en was ter goeder trouw. Hij spande
zich tot het uiterste in om al de ge
boden van God en mensen te vol
brengen.
Ondanks dat wist hij: ik ben er nog
niet.
Toch was aan het houden van Gods
geboden het eeuwige leven verbonden.
Dat was van hoger hand beloofd: „doe
dat en gij zult leven".
Welnu, hij deed het allemaal, maar
het eeuwige leven had hij ondanks dat
toch niet. Misschien waren er wel ge
boden, die hij vergeten was. Dat vraagt
hij nu aan rabbi Jezus.
„Wat ontbreekt me nog
Dat hoeft dus helemaal geen uiting
te zijn van zelfvoldaanheid, zoals iemand
wel zou kunnen zeggen: „Wat ont
breekt mij nog
Niets immers
Nee, hij weet dat hem nog iets ont
breekt.
Wat is dat Weet de Here Jezus
dat misschien Want hij zoekt het
eeuwige leven en heeft daar alles voor
over.
En toch is het mis met die sympa
thieke jongeman. Helemaal mis. Hij
wendt zich van de Here Jezus af, en
Die laat hem gaan...
Heel opmerkelijk is dat eigenlijk.
Jezus zegt niet tegen die beste brave
man: „Ik moet heden in uw huis zijn",
zoals Hij dat zeggen zou tegen Zacheus,
een tollenaar, die tegen alle geboden
zwaar en menigmaal overtreden had.
Blijkbaar is er toch een moeilijkheid
met die braafheid.
En we kunnen ons daar zeker niet
van af maken door de verdenking of
de beschuldiging uit te spreken van
huichelachtigheid. Zeker niet alle
schriftgeleerden en farizeërs waren
huichelaars, geveinsden, die de kat in
donker knepen.
En toch vinden we de Here Jezus
meestal in een andere omgeving. En
de houding tegenover de Here Jezus
van die beste mensen is heel anders,
dan die van de zondaars en de tolle
naars.
Is het dan toch waar dat goede
werken gevaarlijk zijn voor het geloof
En dat pas tegen de achtergrond van
de zonde de heerlijkheid van de genade
kan schitteren
Je zou 't haast geloven, als je de
boeken van Dostojefsky leest of de
romans van Graham Green. De mensen
in de goot en in de bordelen zijn daar
de echte christenen. En wie durft er
nog van geboden tegenover deze mensen
te reppen Hun goede werken zijn de
volkomen ootmoed en de zelfveroor
deling en hun buigen voor Gods ge
rechtigheid. Gods genade is zo groot,
dat het niet meer de moeite waard is
om over goede werken te spreken in de
zin van burgerlijke zedelijkheid. En
hoeveel dominees hebben, na een serie
huisbezoeken bij degelijke en meeleven
de kerkmensen, waar niets op aan te
merken viel, niet gezucht: „geef mij maar
een zondaar
Ik weet tenminste wel, dat ik in het
vuur van mijn rede me eens heb laten
ontglippen op de preekstoel, dat ik
hoopte dat verschillenden in de kerk nog
eens in zonde zouden vallen, omdat
dat de enige kans voor hen was om ooit
te leren verstaan wat eigenlijk genade
was.
Want de mensen waren zo best en
braaf. Maar ze misten iets, dat je wel
vindt bij mensen, die eerlijk toegeven
dat ze zondaars zijn.
Dat geven we als gelovigen natuurlijk
allemaal toe en vele ongelovigen zijn
ook nog wel zo braaf om te erkennen
dat ze in heel veel tekort schieten en
verre onder de maat blijven van hun
eigen idealen, maar dat bedoel ik niet.
Ik bedoel die erkenning van zonde,
waardoor men geheel en al op de ge
nade van God geworpen wordt.
Er zit in de braafheid een groot ge
vaar. Niet in de goede werken. Als ze
tenminste werkelijk goed zijn, d-w.z.
gedaan worden uit dankbaarheid en
van uit de gemeenschap met Christus.
Dan gaat de braafheid niet gepaard
met enig gevoel van zelfvoldaanheid
en zelfverzekerdheid, maar zal men
juist bij zijn goede werken zich een
zondaar gevoelen, omdat we van die
echte goede werken zo 'n beroerd beetje
terecht brengen.
Een christen komt juist door het derde
stuk van de Catechismus terecht in de
ellende. Want zijn zonde en ellende is,
dat hij in de dankbaarheid en in de
wederliefde zo hopeloos tekort schiet.
Maar er zijn in het leven zoveel
„goede werken", die wel goed zijn, maar
die deze naam toch eigenlijk niet mogen
dragen, omdat ze niet voldoen aan de
eis van Gods Woord. Dat is de eerlijk
heid en de degelijkheid, de moraal en
de nauwgezetheid, waarmee men in
acht neemt hoe het hoort.
Het is goed dat er zoveel van die
keurige mensen zijn, maar deze braaf
heid heeft niets te maken met liefde
tot God.
Die braafheid heeft soms ook weinig
te maken met liefde tot de naaste. Men
noemt dat dan: aan iedereen het zijne
geven. Aan God wordt echter het Zijne
niet gegeven. Geen aanbidding en geen
dank en geen liefde. En aan de naaste
Och, als men aan zijn naaste het zijne
niet geeft, is men een dief. In deze
eerlijkheid zit dus nog helemaal geen
liefde. In brede kringen van1 ons volk
wordt deze degelijkheid, al of niet met
een christelijke versiering, voor christen
dom aangezien. De leer doet er niet
toe. Het komt 'em toch maar aan op
het leven Welnu, op dat leven is niets
aan te merken.
Er wordt veel geschreven over de
„vierde mens", die zich nergens wat
van aantrekt. Normloos en ellendig, een
mislukte god, die doet wat hem be
haagt, maar die in plaats van geluk
de dood vindt.