KERK VAN VLISSINGEN EREDIENST P. SSNKE Sn en om de UIT ONS GROTE KERKELIJKE GEZIN Voor het eervol verzorgen van begrafenissen BESTE MENSEN ZONDAG S FEBRUARI Petruskerk: 9.30 uur v.m. Ds. J. W. Genuït. 5.00 uur n.m. Ds. A. O. Poppe van Scrooskerke. Huishoudschool Paauwenburg: 10.00 uur v.m. Ds. A. O. Poppe. 5.00 uur n.m. Ds. J. W. Genuït. Wordt uitgezonden naar Bethesda. Collecte: Voor de kerk. Bij de uitgang: Voor het orgelfonds. Ter Reede: 7.00 uur n.m. Ds. L. M. Verseput. VRIJDAG 13 FEBRUARI Petruskerk: 2.45 uur n.m. Ds. H. Groeneveld (huw. bev. van 't bruidspaar Moerdijk- Kooman). GESPREKSAVOND In de laatstgehouden vergadering van Provinciale deputaten Diakonale arbeid werd besloten in 1970 weer een aantal gespreksavonden met predikanten, ouder lingen en diakenen te organiseren zoals dit ook in 1968 is gebeurd. Het onderwerp, dat daarvoor nu in de aandacht staat, is: „Kerk en Welzijns beleid". Ds. J. Wessel te Middelburg is bereid gevonden het onderwerp in te leiden, ter wijl het voorts in het voornemen ligt u tevoren een aantal exemplaren toe te sturen van enige punten, die ter vergadering als uitgangspunt voor de discussie kunnen dienen. Zo mogelijk zal ook iemand aan wezig zijn, die iets kan vertellen over het welzijnsbeleid op provinciaal niveau. Voor de classis Middelburg is de ver gadering belegd op donderdag 12 februari in de Getuigeniskerk, Adr. Lauwereijsz- straat te Middelburg. Aanvang der ver gadering 7,30 uur. Graag nodigen wij alle gereformeerde predikanten, ouderlingen en diakenen uit deze gespreksavond bij te wonen. Van harte hopen wij, dat het onder werp „Kerk en welzijnsbeleid" dermate uw belangstelling wekt, dat u meteen de vergaderdatum in uw agenda vastlegt. Met broedergroeten namens deputaten voornoemd, J. Looise, voorzitter. ENVELOPJES IN HET JAARBOEKJE Velen hebben via de collectezak of op een andere wijze hun envelopje met een gift ingeleverd. We zijn daar als kerkeraad erg dankbaar voor, want 't verlicht de lasten, die de uitgave van dit boekje met zich meebracht. Maar misschien hebt u, die dit leest, tot dusverre vergeten uw bij drage hiervoor te geven. Zou u 't alsnog willen doen H.Gr. NOORDERWIJK Ook dit keer hebben we weer een ge boorte te vermelden: Harm Adriaan ver blijdde op 13 januari j.l. door zijn komst het gezin van br. en zr. L. Smit-Goedbloed, Goeman Borgesiusstraat 47. Hartelijk ge lukgewenst met dit geschenk Drie kinderen ontvingen zondag 25 jan. '70 het teken en zegel van de H. Doop, t.w. Ineke v. Zwoll, Mackaystraat 109; Sidony Plate, Gr. v. Prinstererlaan 8 en Erik de Lange, Troelstraweg 9. Hun ouders wensen we van harte geluk met dit feit, en bovenal het geloof en de kracht van God om hun belofte, die zij gedaan hebben, gestand te doen. Hanny de Pagter, Zuidbeekseweg 8 is weer thuisgekomen uit 't ziekenhuis. Het allerbeste toegewenstMevr. v. Strien, W. Klooslaan 38, moest een operatie onder gaan in Bethesda. Alles is gelukkig goed gegaan en we wensen haar van harte beter schap toe. Mevr. v. Leeuwen, Pres. Roose- veltlaan 120, is opgenomen in een zieken huis te Terneuzen voor een oogoperatie. Ook haar wensen we Gods nabijheid toe. Mevr. de Rijcke, Vondellaan 29, ligt in Bethesda voor onderzoek. We leven mee Johan Blaasse, Bonedijkestraat 340 en Corrie Aarnoutse, Grenswegeling 1 zijn in Bethesda hun blindedarm kwijtgeraakt. Br. L. Linders, Schuitvaartgracht 10 is opgenomen op de rheuma-afdeling. Even eens zijn opgenomen: Mevr. Maljaars, M. Hobbemalaan 7 en Klaas Siereveld, Bloe- menlaan 139. Allen van harte onze beste wensen voor een voorspoedige beterschap. Een hartelijke groet voor u allen vanuit de Tobagolaan 17. J.W.G. OPRICHTING ZEEVARENDEN COMMISSIE Reeds lange tijd waren er bij uw predi kanten plannen om wat meer aandacht te gaan besteden aan 't werk voor de zee varenden en hun gezinnen. Er zijn in onze gemeente tientallen gezinnen die „van de zee leven". Daarbij denken we niet alleen aan de koopvaardij-mensen, maar ook aan hen, die dienst doen bij de Marine. Als „landrotten" hebben wij vaak niet in de gaten voor welke eigenaardige moei lijkheden dergelijke gezinnen kunnen komen te staan. Het feit, dat vader soms lange tijd van huis is, schept heel wat problemen. En wij vinden dat we als gemeente daarin een duidelijke taak hebben. Na veel voor bereidingen heeft zich vorige week een commissie gevormd, voorlopig bestaande uit de dames: Mevr. Reitsma, Paauwenburgweg 55, Telefoon 2613; Mevr. Potappel, Singel 24, Telef. 4192; Mevr. Taal, Gr. v. Prinstererlaan 66, Telefoon 3990; Mevr. Lammers, Troelstraweg 381, Telefoon 4974. We zijn blij deze dames bereid gevon den te hebben dit werk te willen aanpakken. Binnenkort zullen deze dames onze „zee varende" gezinnen langs gaan, om over deze zaak te praten. Om u vast de gelegen heid te geven over alles na te denken, geven we u hierbij enkele vragen, die deze dames met u komen bespreken: 1. Waaraan hebt u in uw situatie de meeste behoefte 2. Wat vindt u dat gedaan moet worden door onze gemeente voor de zeevaren den (d.w.z. voor de mannen op zee). 3. Hoe denkt u dat onderling contact tus sen de gezinnen van zeevarenden, en eventueel ook met anderen, het best tot stand kan worden gebracht a. sociëteit; b. privé-bezoeken onderling; c. koffiedrinken na kerktijd op bepaal de (eventueel in de Kerkbode aan gekondigde) adressen; d. problemen bij kerkgang, e.d.; e. andere mogelijkheden. Dames van zeevarenden, denkt u over deze vragen 'ns na En laat a.u.b. de dame, die u binnenkort komt opzoeken, niet bij de deur staan. We willen wat voor u doen. Maar wat kunnen we 't beste doen Wat zijn de verlangens en wensen Kort om: het gaat hier om een inventarisatie van 't geheel. Vandaar dat deze komende gesprekken van groot belang zijn om 't werk goed te kunnen opzetten. Mocht u nadere inlichtingen wensen, wendt u zich dan tot: Mevr. Reitsma, tel. 2613 (voor de Noorderwijk) of Mevr. Pot appel, tel. 4192 (voor de Zuiderwijk). Er zal zo goed en kwaad als 't gaat een lijst van adressen worden samengesteld. Maar misschien kloppen onze gegevens niet helemaal meer. Wilt u ons dat niet kwalijk nemen Soms staat iemand bij ons nog te boek als „zeevarende", terwijl hij intussen een walbaan heeft gekregen. Zulke fouten zijn mogelijk. Misschien worden er ook wel mensen overgeslagen. Wanneer u dat na verloop van tijd merkt, wilt u dan even waarschuwen Wanneer 't resultaat van deze inven tarisatie bekend is, zult u nadere berichten van de commissie horen. H.Gr. J.W.G. „GEEF PAAUWENBURG EEN HART" Thermometer: stand is per 25 januari 1970 ƒ85.818,32. Giften: via pastorie „Sela" N.N. 120, en N.N. 25,—. Via dhr. Lolkema 10,2 maal. In de offerstenen werden gevonden 2 x ƒ25— en 2 x ƒ100,—. De thermometeris vrij snel opgelopen doordat het grootste deel van de veiling- gelden nu is afgerekend. De netto-opbrengst van de bazaar is weer gewijzigd en is nu ƒ9011,07. Dit jaar zijn er weer 2 afrekeningen van oud papier binnen. Er is opgehaald 19.430 kg. met een opbrengst van 1051,45. Dit is tot nu toe een record in één maand. Rectificatie: Zegclactie heeft opgebracht 100,—. P. Kamermans. O.P.A. Zaterdag 10 januari j.l. was weer een goede dag voor O.P.A. Duizenden kilo's papier werden door ijverige handen en welwillende medewerkers aangevoerd. Zelfs zoveel dat de auto's te klein waren om deze massa mee te nemen, zodat wij dinsdag 13 januari weer een volle lading naar de fa. van Son konden dirigeren. Al met al weer een goede injectie voor de pot van Paauwenburg. Als er niets in de weg komt hopen wij in 1970 op de oude voet voort te gaan. Jammer dat een van onze medewerkers, die een belangrijke rol hier in speelt, n.l. de heer M. de Klerk, naar het ziekenhuis moest. Het laat zich momen teel aanzien dat wij zijn vele werk hier voor, in de toekomst moeten missen. En we kunnen eigenlijk niemand missen, daar zijn wij te beperkt voor in aantal, vooral bij het tussentijdse vervoer van het papier. Voor de maandelijkse diensten zijn er wel wat mensen beschikbaar waarop wij vast kunnen rekenen, maar nog veelal de zelfde, die het werk moeten opknappen. Daarom hameren wij weer maar op het zelfde aambeeld: het aantal autobezitters dat ons helpt moet beslist groter worden, wil het niet steeds elke maand op dezelfde mensen terecht komen. Als ik in aanmer king neem hoeveel leden uit onze gemeente een vervoermiddel bezitten, dan is de medewerking nog maar zeer schraaltjes. Dat moet beslist veranderen. Er möêt eêrt reservelijst kunnen worden samengesteld van de bezitters van een auto, zodat om de beurt kan worden gereden. Het moeten niet altijd maar weer de welwillenden zijn, die papier willen ophalen. Een goede spreiding is dan ook gewenst. Wij doen voor de zoveelste maal een beroep op u, helpt mee, geeft u op bij de adressen o.a. dit stukje vermeld. Het spreekwoord geldt ook hier „vele handen, maken licht werk". Wat zou het fijn zijn als er ook uit Paau wenburg eens wat meer leven kwam, want daar gaat het tenslotte toch om nietwaar Wat zou het verkwikkend zijn als er nu eens vele reacties uit de bus kwamen. Doet u mee De e.v. slag is op zaterdag 14 februari e.k. Wij verwachten u dan, voorzover u nog geen wijk heeft aan de werkplaats van de heer de Klerk, 8.30 uur, Gildeweg, bij de Sporthal. Geeft u voor medewerking op aan o.s. adressen: C. Geervliet, Bonedijkestraat 326, Tele foon 3525; J. I. de Regt, Goeman Borgesiusstraat 15, Telefoon 6424; Ir. Valstar, Goeman Borgesiusstraat 5, Telefoon 3314. A. de Klerk. CHRISTELIJKE GYMNASTIEK VERENIGING „ORANJE NASSAU" Secretariaat: Mevr. J. de Jonge-van Iwaarden, Bonedijkestr. 223, Vlissingen. Rooster van lesuren: L.T.S. (ingang Vredehof laan) maandag: meisjes 8 en 9 jaar 17.00-18.00 uur meisjes 10 en 11 jaar 18.00-19.00 uur dinsdag: meisjes selectieklasse 18.00-19.00 uur meisjes 12 en 13 jaar 19.00-20.00 uur meisjes 14 en 17 jaar 20.00-21.00 uur woensdag: meisjes 10 en 11 jaar 18.00-19.00 uur meisjes 12 en 13 jaar 19.00-20.00 uur meisjes 14 en 17 jaar 20.00-21.00 uur dames senioren 21.00-22.00 uur donderdag: meisjes selectieklasse 19.00-20.00 uur meisjes selectieklasse 20.00-21.00 uur dames senioren 21.00-22.00 uur vrijdag: jongens 8 en 9 jaar 17.00-18.00 uur jongens 10 en 11 jaar 18.00-19.00 uur jongens 12 en 13 jaar 19.00-20.00 uur jongens 14-17 jaar 20.00-21.00 uur heren 21.00-22.00 uur Jan Ligthartschool (ingang W. v. d. Velde- laan) maandag: meisjes 6 en 7 jaar 17.00-18.00 uur meisjes 10 en 11 jaar 18.00-19.00 uur meisjes 12 en 13 jaar 19.00-20.00 uur heren senioren 21.00-22.00 uur woensdag. meisjes 8 en 9 jaar 16.30-17.30 uur meisjes 10 en 11 jaar 17.30-18.30 uur donderdag: meisjes 6 en 7 jaar 17.15-18.15 uur meisjes 10 en 11 jaar 18.15-19.15 uur meisjes 12 en 13 jaar 19.15-20.15 uur vrijdag: meisjes 8 en 9 jaar 17.00-18.00 uur jongens 8 en 9 jaar 18.00-19.00 uur jongens 10 en 11 jaar 19.00-20.00 uur jongens 12 en 13 jaar 20.00-21.00 uur Paauwenburgsehool (ingang Alexander Gogelweg) maandag: meisjes 8 en 9 jaar 16.15-17.15 uur meisjes 10 en 11 jaar 17.15-18.15 uur meisjes 12 en 13 jaar 18.15-19.15 uur woensdag: meisjes 10 en 11 jaar 17.00-18.00 uur vrijdag: jongens 8 en 9 jaar 17.15-18.15 uur jongens 10 en 11 jaar 18.15-19.15 uur Oude Uloschool (ingang verlengde Glacisstraat) maandag: meisjes 6 en 7 jaar 17.00-18.00 uur meisjes 8 en 9 jaar 18.00-19.00 uur donderdag: meisjes 8 en 9 jaar 17.00-18.00 uur jongens 8 en 9 jaar 18.00-19.00 uur Nieuwe Uloschool (ingang Adr. Coorte- laan) dinsdag: dames I 20.00-21.00 uur dames II 21.00-22.00 uur woensdag: jongens selectieklas 20.00-21.00 uur heren 21.00-22.00 uur GIRO- EN BANKREKENING ADRESSEN ENZ. Girono. van de Geref. Kerk te Vlissingen: 24 34 23. Bankrekening van de Gercf. Kerk te Vlis singen: Algemene Bank Nederland NV, Vlissingen. Actie-comité ,Geef Paauwenburg een hart', Giro Raiffeisenbank, kantoor Paauwenburg 15 90 208. Girono. penningmeester Zendingscommissie Geref. Kerk: 56 96 92. Girono. tnv Diaconie Geref. Kerk te Vlis singen: 34 71 23. Girono. Stichting voor Christelijke Gezins verzorging te Vlissingen: 36 18 56. Wijkpredikant zuiderwijk: Ds H. Groene veld, Badhuisstraat 119, tel. 26 82. Ie scriba: ir R. Meinderts, Sint-Maarten laan 4, telefoon 30 19. Wijkpredikant noorderwijk: Ds. J. W. Genuït, Tobagolaan 17, tel. 3482. 2e scriba: H. B. Woltering, Vrijdomweg 14. Koster: J. Lolkema, Rochussenstraat 2, telefoon 4271. Kerkelijk bureau: G. Huser, Paul Kruger- straat 142, tel. 4793. Zitting voor doop- en huwelijksaanvragen, attestaties, verhuizin gen, enz. vrijdag van 16 tot 17 uur en van 19 tot 20 uur in het kerkelijk bureau, in gang Dr. Ottestraat. Christelijke Wijkverpleging Oranje-Groene Kruis': zr. Jo de Klerk, Hogeweg, tel. 2040; zr. G. v. d. Ende, Schaepmanstraat 51, tel. 4221. Stichting voor Christelijke Gezinsverzor ging te Vlissingen: Ravensteinplein 2, tel. 4112 (b.g.g. 3193, 3061, 2548, 3254). Abonnementen en advertenties: Wil Stroo, Kasteelstraat 90 bov„ tel. 2899. Gironummer voor abonnementen Zeeuwse Kerkbode: Geref. Kerk Vlissingen, post rekening 24 34 23. Kasteelstraat 82 - Vlissingen - Tel, 01184-2760 Laten we blij zijn, dat er nog zo heel veel beste brave mensen zijn. Als je op reis gaat, zijn er altijd wel mensen die bereid zijn om je te helpen, als je het tenminste vraagt. Niet zo vaak zal men u aanbieden een zware koffer te helpen dragen. Maar dat is meestal meer verlegen heid en wat stijfheid, dan onvriendelijk heid. In allerlei kringen en standen treft u beste mensen aan. Niet alleen onder de gelovigen, maar ook onder de ongelovigen. Hoe meer je met de mensen in aanraking komt, hoe meer je ontdekt wat een werkelijk keurige karakters er gevonden worden onder lieden die van God en Zijn dienst niets weten willen. Laten we beginnen met daar blij mee te zijn. Stel u voor, dat alle onge lovigen werkelijk geneigd waren hun naasten te haten. Niet alleen van nature, maar ook metterdaad. Dan kon je niet veilig in de bus zitten. En dan was er van handel en bedrijf geen sprake. Dan was er niemand te vertrouwen. Crediet was iets onmogelijks. Kortom, het menselijk leven zou geheel en al uit zijn voegen raken. De theologen noemen dat de alge mene genade, waardoor God de door werking van de zonde tegenhoudt. De kracht van Christus' verzoening is zó groot, dat ze ook tijdelijke gevolgen heeft voor heel het leven der mensen op aarde, zolang de ongelovigen nog met de gelovigen in hetzelfde schuitje van de geschiedenis zitten. Tijdens de oorlog hebben we het in het verzet ondervonden. Toen is het vuilste vuil uit de mensen naar boven gekomen in lafheid en zelfzucht, tot en met verraad. Maar toen zijn er ook grote wonderen van naastenliefde en hulpvaardigheid vertoond. En een opoffering van zichzelf, tot het aller laatste toe. Het is absoluut niet waar, dat onge lovigen zoveel slechter zijn. Laten we eerlijk zijn: zo 'n beste naam hebben de gelovigen in de zakenwereld niet. Hoe dikwijls worden we door ongelovigen diep beschaamd. Maar al moeten we blij zijn met zo veel beste mensen, het roept ook een vraagstuk op. Want het is erg moeilijk om aan die beste mensen het Evangelie te verkondigen. De rijke jongeling, die tot de Here Jezus kwam, had werkelijk zijn uiterste best gedaan om al de geboden te on derhouden. Zo zelfs, dat de Here Jezus, toen Hij hem aankeek, sympathie voor hem voelde. ,,Hij beminde hem", staat er zelfs. Die man was geen farizeër in de betekenis van huichelaar. Hij meende het en was ter goeder trouw. Hij spande zich tot het uiterste in om al de ge boden van God en mensen te vol brengen. Ondanks dat wist hij: ik ben er nog niet. Toch was aan het houden van Gods geboden het eeuwige leven verbonden. Dat was van hoger hand beloofd: „doe dat en gij zult leven". Welnu, hij deed het allemaal, maar het eeuwige leven had hij ondanks dat toch niet. Misschien waren er wel ge boden, die hij vergeten was. Dat vraagt hij nu aan rabbi Jezus. „Wat ontbreekt me nog Dat hoeft dus helemaal geen uiting te zijn van zelfvoldaanheid, zoals iemand wel zou kunnen zeggen: „Wat ont breekt mij nog Niets immers Nee, hij weet dat hem nog iets ont breekt. Wat is dat Weet de Here Jezus dat misschien Want hij zoekt het eeuwige leven en heeft daar alles voor over. En toch is het mis met die sympa thieke jongeman. Helemaal mis. Hij wendt zich van de Here Jezus af, en Die laat hem gaan... Heel opmerkelijk is dat eigenlijk. Jezus zegt niet tegen die beste brave man: „Ik moet heden in uw huis zijn", zoals Hij dat zeggen zou tegen Zacheus, een tollenaar, die tegen alle geboden zwaar en menigmaal overtreden had. Blijkbaar is er toch een moeilijkheid met die braafheid. En we kunnen ons daar zeker niet van af maken door de verdenking of de beschuldiging uit te spreken van huichelachtigheid. Zeker niet alle schriftgeleerden en farizeërs waren huichelaars, geveinsden, die de kat in donker knepen. En toch vinden we de Here Jezus meestal in een andere omgeving. En de houding tegenover de Here Jezus van die beste mensen is heel anders, dan die van de zondaars en de tolle naars. Is het dan toch waar dat goede werken gevaarlijk zijn voor het geloof En dat pas tegen de achtergrond van de zonde de heerlijkheid van de genade kan schitteren Je zou 't haast geloven, als je de boeken van Dostojefsky leest of de romans van Graham Green. De mensen in de goot en in de bordelen zijn daar de echte christenen. En wie durft er nog van geboden tegenover deze mensen te reppen Hun goede werken zijn de volkomen ootmoed en de zelfveroor deling en hun buigen voor Gods ge rechtigheid. Gods genade is zo groot, dat het niet meer de moeite waard is om over goede werken te spreken in de zin van burgerlijke zedelijkheid. En hoeveel dominees hebben, na een serie huisbezoeken bij degelijke en meeleven de kerkmensen, waar niets op aan te merken viel, niet gezucht: „geef mij maar een zondaar Ik weet tenminste wel, dat ik in het vuur van mijn rede me eens heb laten ontglippen op de preekstoel, dat ik hoopte dat verschillenden in de kerk nog eens in zonde zouden vallen, omdat dat de enige kans voor hen was om ooit te leren verstaan wat eigenlijk genade was. Want de mensen waren zo best en braaf. Maar ze misten iets, dat je wel vindt bij mensen, die eerlijk toegeven dat ze zondaars zijn. Dat geven we als gelovigen natuurlijk allemaal toe en vele ongelovigen zijn ook nog wel zo braaf om te erkennen dat ze in heel veel tekort schieten en verre onder de maat blijven van hun eigen idealen, maar dat bedoel ik niet. Ik bedoel die erkenning van zonde, waardoor men geheel en al op de ge nade van God geworpen wordt. Er zit in de braafheid een groot ge vaar. Niet in de goede werken. Als ze tenminste werkelijk goed zijn, d-w.z. gedaan worden uit dankbaarheid en van uit de gemeenschap met Christus. Dan gaat de braafheid niet gepaard met enig gevoel van zelfvoldaanheid en zelfverzekerdheid, maar zal men juist bij zijn goede werken zich een zondaar gevoelen, omdat we van die echte goede werken zo 'n beroerd beetje terecht brengen. Een christen komt juist door het derde stuk van de Catechismus terecht in de ellende. Want zijn zonde en ellende is, dat hij in de dankbaarheid en in de wederliefde zo hopeloos tekort schiet. Maar er zijn in het leven zoveel „goede werken", die wel goed zijn, maar die deze naam toch eigenlijk niet mogen dragen, omdat ze niet voldoen aan de eis van Gods Woord. Dat is de eerlijk heid en de degelijkheid, de moraal en de nauwgezetheid, waarmee men in acht neemt hoe het hoort. Het is goed dat er zoveel van die keurige mensen zijn, maar deze braaf heid heeft niets te maken met liefde tot God. Die braafheid heeft soms ook weinig te maken met liefde tot de naaste. Men noemt dat dan: aan iedereen het zijne geven. Aan God wordt echter het Zijne niet gegeven. Geen aanbidding en geen dank en geen liefde. En aan de naaste Och, als men aan zijn naaste het zijne niet geeft, is men een dief. In deze eerlijkheid zit dus nog helemaal geen liefde. In brede kringen van1 ons volk wordt deze degelijkheid, al of niet met een christelijke versiering, voor christen dom aangezien. De leer doet er niet toe. Het komt 'em toch maar aan op het leven Welnu, op dat leven is niets aan te merken. Er wordt veel geschreven over de „vierde mens", die zich nergens wat van aantrekt. Normloos en ellendig, een mislukte god, die doet wat hem be haagt, maar die in plaats van geluk de dood vindt.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1970 | | pagina 3