CT VAN DÉ keek oveRzee (K m LUK der geslachten J-Utóen KARISIMBI XXIV Qezag - u/at moeilijk! Werelddiakonaat 1970 U zult het niet geloven: het heeft de laatste maanden zo geflitst van de Karisimbi, dat we er bijna scheel van werden. U hebt er niets van gemerkt in de Kerkbode Neemt U het ons niet kwalijk, het was gewoon niet bij te benen. Maar we hopen de scha weer in te halen. Een paar weken geleden hebt U iets kunnen lezen over de „Vrouwenvereniging Abakorerana" in Kibuye. En nu dan wat grabbels hier en daar uit de rest van de activiteiten van de laatste tijd. Half juli hebben we weer de Retraite gevierd. Dat is de jaarlijkse vierdaagse conferentie van kerkelijke werkers, waaraan deelnemen predikanten, zen dingsarbeiders en evangelisten. Dit jaar was het een groep van zo 'n tachtig deelnemers, die zich bogen over het thema: Zie, Ik maak alle dingen nieuw. In zes studiegroepen werden achter eenvolgens behandeld: Christus ver nieuwt ons persoonlijk leven; Christus vernieuwt onze Kerk; Christus ver nieuwt onze maatschappij. De discussies over het laatste thema spitsten zich op een gegeven moment toe op huwelijk en gezin, met name op de eenheid en diepe gelijkheid van man en vrouw in het huwelijk. Het ging er warm toe, en er kwamen allerlei reacties: „we willen niet, dat onze vrouwen worden als de amerikaanse, die na het eten met een sigaret in een fauteuil duiken en hun man de afwas laten doen", ,,als we zo over die gelijkheid praten, zullen onze vrouwen ons niet meer willen ge hoorzamen". Nu, de aanwezige dames lieten dat niet op zich zitten. Als slot van deze discussie sprak een van de aanwezige rwandese predikanten: ,,Ik ben er van onder de indruk, hoe we in onze discussie ons met kracht teweer stellen tegen de vernieuwing, die Christus ons brengt", en hij deed een krachtig beroep op ieder die afweer te laten varen en het met de Here Jezus te wagen in een radicale vernieuwing. Een week na deze retraite was er de jaarlijkse Synode, die hier gelukkig maar vier dagen duurt. Alle diensten dienen dan hun rapporten in óver het afgelopen jaar en hun programma's voor het komende jaar. Jaarrekeningen en begrotingen worden zonder meer naar de financiële commissie doorge schoven, die daarmee weer voor enkele weken handenvol werk heeft. De in dieners van de rapporten worden onder vuur genomen, en de vragen en op merkingen, die dan los komen, maken het de rapporteurs niet altijd even ge makkelijk. Als we zo eens terugkijken naar de Synode-vergaderingen van de Ademloos hebben we het drama van Biafra/Nigeria gevolgd. Het trok de eerste pagina van de krant. Biafra/Ni geria haalt nu, enkele dagen na de in eenstorting van Biafra, amper meer de voorpagina. Er komen weer andere dingen in het centrum van de belang stelling. Maar de nood en het lijden verdwijnen daar niet zo gauw. Ook elders in de wereld is dat niet het ge val. Denk maar aan Vietnam en het Midden-Oosten. Ook de kerken proberen via het werelddiakonaat in situaties van bijna chronische misère te helpen. Samen met christenen uit die gebieden en in nauwe samenwerking met anderen. r laatste jaren, dan moeten we vaststellen, dat de Synode hoe langer hoe meer een eigen koers gaat varen. We mogen daar bijzonder blij om zijn. Meteen na de Synode en gedurende de hele maand augustus was er het ex periment van een talencursus voor zen dingsarbeiders. Een experiment, inder daad, want het was de eerste keer, dat een dergelijke cursus gegeven werd. Vijf zendingsarbeiders hadden voor deze cursus ingeschreven, van wie één net twee weken in het land was, terwijl de anderen al langere tijd in Rwanda werkten, zonder de gelegenheid te heb ben gehad de taal te leren. De cursus was ondergebracht in een landbouw school in Kibuye, die door de vakantie ter beschikking was, prachtig gelegen aan de rand van het Kivumeer. Er is door iedereen met overgave gewerkt. Maar opnieuw heeft deze cursus sterk het gemis laten voelen van een eigen vormingscentrum. De school lag drie kilometer van ons huis af, en aangezien mijn vrouw het toezicht op de keuken had en tegelijkertijd thuis moest zijn voor de school van de kinderen, was het een haast onmogelijke toer om alles goed te laten lopen. Dat het toch nog goed gegaan is, heeft ons achteraf wel verbaasd. Maar tegelijkertijd zijn we er van overtuigd, dat het op deze manier niet meer kan. Het was dan ook met een zucht van verlichting, dat we op 4 september de deur van ons huis op slot deden, om naar rustiger oorden te vertrekken voor vakantie. Het is net, of je dan je eigen gezin weer ontdekt. Wat hebben we met mekaar genoten aan het Victoria- meer en in het Koningin Elizabeth Wildpark. Het is een sensatie, 's mor gens vroeg te gaan rijden op zoek naar wild, en dan onder een boom een groep van zes leeuwinnen te zien, uitrustend van de vermoeienissen van de nacht; of een olifantenmoeder langs de kant van de weg bezig haar baby de ochtend- beurt te geven; of 's nachts, kamperend in een blokhut in het park het gehuil van de hyena's vlakbij te horen en het gesnuffel van de nijlpaarden voor je deur. Je komt na zo'n vakantie weer fris en uitgerust thuis. Dat mocht ook wel, want er lag een vol programma te wachten. We zijn inmiddels vol goede moed aan de af werking ervan begonnen. De hoofdmoot vormen de cursussen voor ouderlingen, diakenen en meelevende christenen, die in de verschillende gemeenten gegeven worden, telkens drie dagen. Maar dat is weer een hoofdstuk apart. Josien en Kees Overdulve. Er zijn ook elders gebieden waarin zich het drama van de uitroeiing van grote groepen mensen dreigt te vol trekken. In twee van die gevallen helpt ook het gereformeerd werelddiakonaat. Het is nog „stille hulp", omdat de pu- blikatie de hulpverlening in gevaar zou brengen. In 1969 was één vijf de van het budget nodig voor stille hulp. Over deze nood én over de hulpver lening in deze sektor zijn geen foto's beschikbaar. U kunt er dus niets van zien. God ziet ze wel. Zijn liefde gaat juist naar deze talloze mensen uit die alleen in grenssituaties staan. In Zijn navolging moet u bij het beheer van uw bezit ook aan deze hulpelozen denken. De stille hulp wordt voor een belang rijk deel gebruikt voor voedsel en medi- kamenten, soms ook voor eenvoudige gereedschappen, zodat de mensen al thans enige mogelijkheid hebben om in eigen onderhoud te voorzien. Een heel klein gedeelte van het geld is ook nodig om te pleiten voor gerechtigheid ten opzichte van deze groepen. Stille hulp is dus niet alleen maar voedsel verstrekken. Er wordt ook ge probeerd de levenssituatie te verbeteren. Dat gebeurt ook bij de andere vormen van hulp vanuit het werelddiakonaat. Bij zeer akute noden, zoals bij de hon gersnood op Soemba, helpen we met voedsel. Maar dat voedsel wordt alleen gratis ter beschikking gesteld waar het diakonaal gezien niet anders kan. Zij die nog kunnen werken komen alleen voor voedsel in aanmerking als betaling voor te verrichten arbeid. Die arbeid verricht men aan de uiterst slechte wegen van de dorpen naar de ook zeer slechte hoofdweg. Het werk komt dus de samenleving ten goede. Men probeert die levenssituatie op Soemba ook te verbeteren door een agrarisch trainingscentrum te Lewa, waaraan leiding gegeven wordt door Ir. G. A. Schotveld. Jonge boeren moeten hier leren op welke wijze de agrarische produktie kan toenemen. Er moet gelijktijdig voorlichting gegeven worden over het agrarisch-sociale leven in de dorpen. Er daagt enig perspek- tief in dit opzicht. Toch zijn de moeilijkheden nog niet van de lucht. Een kernprobleem is ook: waar vinden we op den duur een be kwame indonesische opvolger voor Ir. Schotveld Men doet zijn best om die te vinden. De kerken elders in Indonesië, zoals op Zuid Sumatra, zijn er nu in geslaagd een indonesische landbouwingenieur te vinden die behulpzaam is bij de opvang van mensen die uit het overbevolkte Midden Java naar Zuid Sumatra trek ken om een nieuw bestaan op te bouwen. Agrarisch-sociale voorlichting wordt ook elders door het gereformeerd werelddiakonaat gesteund (Midden Java, waarvoor de heren Hekstra en De Vries ter beschikking werden ge steld, Pakistan, Portugal, Indianen in Zuid Suriname). Omvangrijke hulp blijft nodig voor de vele wezen en andere kinderen die hulp nodig hebben. Christelijke centra die de zorg voor deze kinderen behartigen worden ge steund in Hong Kong, Java en Latijns Amerika. Op Java betreft dat niet al leen weeshuizen, men probeert ook kin deren geplaatst te krijgen in gezinnen. Soms krijgen die gezinnen enige aan vullende steun in de vorm van rijst, omdat men amper eten genoeg heeft voor het gehele gezin. Ook mogen we in Indonesië twee centra steunen voor de hulp aan geeste lijk gehandicapte kinderen. Sumber Asih, een opleidingscentrum voor zwak begaafde kinderen te Djakarta, werd enige jaren geholpen aan een bekwame leidster (Mevr. De Vreede), die eind 1969 vervangen kon worden door een indonesische kracht. Mevrouw De Vreede blijft nog een jaar adviseren Kerk Overzee bedoelt de arbeid van de „leken" die, meestal voor een periode van enkele jaren, als deskundige, vrij williger, zakenman, huisvrouw - kortom niet in zendingsdienst, maar wel als christen - zijn uitgegaan naar de zoge- op andere terreinen, zoals bij een be schutte werkplaats. Te Pakem bij Djocja werd gestart met een internaat voor geestelijk ge handicapte kinderen. Het echtpaar Nobel werd voor enkele jaren ter be schikking gesteld bij de opbouw van dit werk, met name voor kadertraining. Te Semarang werken de Dames Bunjamin en De Boer zeer nauw samen bij hun pogingen meer gestalte te geven aan het diakonaat in deze stad- In Pakistan blijven we hulp bieden bij de technische training in Narowal en in Gujranwala, waar de heer Kuiven- hoven als docent werkzaam is op een christelijke technische school. Het echt paar Neve-Van Kamp is in dat land werkzaam in Doctorwala. Hij is be last met instruktie op het gebied van landbouwmechanisatie e.d. (tractorge- bied, tube-wells, enz.), terwijl mevrouw Neve medisch werk verricht. In Lahore wordt steun verleend aan een blindencentrum van het Leger des Heils. Bovendien werkt in die stad Mej. Blaauw, die adviseert bij de aan pak van sociale projekten van kerken en instellingen. Te Karachi wordt na het vertrek van Mevrouw Neve de kliniek geleid door een Pakistaanse vroedvrouw, die helaas dit niet als haar dagtaak kan verrichten. Daarom blijft uitzending van een vroedvrouw noodzakelijk. Vlakbij de klniek wordt gewerkt door het echtpaar Bos-Kunst. Het is belast met de vragen rondom sociale wijkopbouw. Slechts door betere voor zieningen (water, huisvesting, werk) is een menselijker leven mogelijk. Even als elders komt ook hier het werk ten goede aan christenen en niet-christenen. Op Curasao en in Sao Paulo zijn wé betrokken bij jeugd- en buurtwerk. Nergens is dat een gemakkelijke op gave Doch vooral niet in de zo sterk gespleten samenleving daar. De heer Van Atten heeft op Curasao zeer goede kontakten met de jongeren, kontakten die voor de ontplooiing van die jongeren van grote betekenis zijn. Het echtpaar Van Bentem is nu met de weerbarstige talenstudie gereed en gaat starten in Sao Paulo. Hierboven werden de Indianen in Suriname even genoemd. Daar werkt namens u een viertal verpleegsters, terwijl een agrariër binnenkort daar de agrarisch-sociale voorlichting ter hand zal nemen. Het ligt in de verwachting dat na een periode van ongeveer vijf jaar het gouvernement alle lasten die verband houden met de hulp aan de Indianen zullen overnemen. Het diakonaat moet hier dus een soort voortrekkersfunktie vervullen. Ik heb u niet alleen over de vele perspektieven geschreven. Het ging ook over moeilijkheden die zich steeds weer voordoen. Moeilijkheden die samen hangen met de geweldige ontwikkelings problematiek. God kent echter geen hopeloze gevallen. Wij zullen daarom op Zijn hulp mogen rekenen als we er om vragen. Doet u ook daaraan mee 1van Klinken. naamde ontwikkelingslanden, te helpen hun christen-zijn in de nieuwe wereld waarin zij zijn geplaatst, waar te maken. Wij vormen met elkaar een wereldwijde gemeenschap, waarbij de leden elkaar via vooral schriftelijke kontakten, stimu leren en zich zo des te beter dienstbaar kunnen maken aan land, volk en boven al kerk in het andere land. Deze taak is missionair-oecumenisch. Zowel in het deelnemen aan een lokale kerk als ook in de manier waarop men gedurende de week omgaat met zijn medemens, speciaal die van het andere volk en de andere kuituur, kan men naar buiten laten blijken dat men geloof heeft, hoop er. liefde. De arbeid van Kerk Overzee is te gelijk ook pastoraal van karakter. Van uit het bureau in Amsterdam zullen wij nooit aan de gemeenteleden die vanuit Nederland vertrekken lasten opleggen die zij niet kunnen dragen. Als er men sen zijn aan wie veel gegeven is, mag van hen ook veel worden gevraagd. Maar er zijn ook anderen. Via een in tensief pastoraat, zowel schriftelijk als mondeling (soms worden bezoekreizen ondernomen) wordt het kontakt met de Nederlanders die zich daar niet afkerig tegen opstellen, onderhouden. Kerk Overzee verzorgt publikaties, waaronder om de twee maanden een gestencilde Kontaktbrief. Ook voor andere hulp kunnen de gemeenteleden zich steeds weer tot het bureau in Am sterdam, dat het centrum van het werk is geworden, wenden. Er is een groeiende kommunikatie met de kerken in Azië en Afrika. Mocht u over de arbeid meer willen weten, dan hebben wij een brochure voor u ter beschikking „Wat wil Kerk Overzee". Voorts attenderen wij u op het nummer van het zendingsweten- schappelijke tijdschrift „De Heerbaan", onder de titel „Laity Abroad", dat bij ons bureau voor de prijs van 2.50 te verkrijgen is. In: Ouders en opgroeiende kinderen vertelt Ds. K. A. Schippers van een bekende klacht. Het is misschien goed ze nog eens te horen. Het gaat om een vader, die zegt: „Ik kom in mijn leven nooit aan het woord. Toen ik klein was, zei mijn vader: „Snotneus, houd je mond!".,Nu ik zelf vader ben, zeggen mijn kinderen: „Och, vader, wat weet u daar nu van U bent ouderwets Wanneer ik straks in het bejaardencentrum terecht ge komen ben, zal de verzorgster tegen mij zeggen: „Kom, opaatje, ga nu maar lekker slapen. U moet zich niet zo druk maken, dat is niet goed voor u Deze vader aldus Ds. Schipper heeft ontdekt, dat zijn vader een ket tingreactie heeft opgeroepen, waar nie mand meer uitkomt. Het kind is voor snotneus uitge maakt, omdat het „van niets weet". Het telt niet mee en doet niet mee. En de vader maakt zich daardoor breed. Het kind is er niet. Omgekeerd neemt ongezeglijkheid natuurlijk hetzelfde standpunt in. De vader is er niet, óók al omdat hij „van niets weet". Hij is een snotneus ge bleven. Het moderne kind trekt zich van hem niets aan. Tenslotte is hij het opaatje geworden wat hij was. De ver zorgster houdt hem de zakdoek voor. Hij leeft op kamer 11 en als hij nu ein delijk maar gaat slapen, kan de ver zorgster verder. Een trieste zaak, dat het zo on misbare gezag van mensen snot neuzen kan maken. Laten we er voor zichtig mee omgaan. Gezag is: iets te zeggen hebben. Maar dan ook: te zéggen hebben (en niet alleen maar te grauwen) Leidse Kerbode R. de V. 28) door Jan Lourense HOOFDSTUK III „Dat kon wel eens een dominee zijn", denkt Bettekee, als zij, ruim een jaar later, de heer, die de winkel binnenkomt, aandachtig bekijkt. Hij is in het zwart gekleed, maar draagt geen hoge hoed. Haar vermoeden blijkt juist te zijn. „Goede morgen, juffrouw", zegt een vriendelijke stem. „Ik ben aan het goede adres. Een bakkers winkel. De naam op het raam klopt ook. Is u juffrouw Israël „Ja, mijnheer". „Ik ben dominee Dirks uit Rotterdam. Maar ik weet niet, of ik u moet hebben. Ik vermoed van niet. Als ik het goed begrepen heb gaat het over een vrouw, die ouder is dan u". „Dan zult u mijn moeder moeten hebben, domi nee. Wilt u mij volgen In de uiterste rechterhoek van de winkel is een deur, die toegang geeft tot de woning van moeder Janna. Deze zit te naaien. Haar leven is wel wat ge makkelijker geworden. Feitelijk heeft zij alleen haar huishouding sinds Johan en Adri getrouwd zijn. In de winkel helpt zij niet meer. Bettekee nog wel. Maar moeder Janna houdt wel een oogje in het zeil en zij wordt voortdurend op de hoogte gehouden door Johan. Want tenslotte is het haar zaak nog. Op het winkelraam is geschilderd: firma Israël en dat staat ook op de zakken en het ander verpakkingsmateriaal, dat gebruikt wordt. De nota-, ris heeft deze vorm het beste gevonden. Boedel scheiding zou bij haar overlijden wel plaats kunnen vinden. „Moeder, hier is dominee Dirks uit Rotterdam, die u graag wou spreken". Dominee Dikrs drukt de flinke vrouw in kleder dracht, die hij zo zeer bewondert, stevig de hand. Bettekee is terug naar de winkel. „Uw dochter zegt, dat ik u moet spreken, maar zeker weten, dat ik aan het juiste adres ben, doe ik niet. Hebt u Louise Leijdekker gekend „Natuurlijk, dominee", antwoordt moeder Janna, stomverbaasd. "Zij heeft in deze straat gewoond; haar ouders wonen er nog". „Dan moet ik u hebben. Ik dacht het overigens wel. Zoals u gehoord hebt. ben ik dominee Dirks. Ik kom regelmatig in „Eudokia", dat is een zieken huis in Rotterdam. Misschien wel eens van ge hoord Moeder Janna knikt. „Zo ben ik in aan raking gekomen met een patiente, die er al enige tijd ligt, die Louise Leijdekker. U kent haar ge schiedenis „Dat wil zeggen, dominee, tot zij Middelburg verlaten heeft. Dat is nu al enkele jaren geleden. Dus zij is toch in Rotterdam. Ziek, naar ik hoor, want zij ligt in het ziekenhuis". „Ja, maar alvorens ik nu verder ga, zoudt u mij eens wat van haar en haar ouders willen ver tellen. Van haar heb ik begrepen, dat u op de hoogte is". ,,'t Is geen opgewekt verhaal, dominee. Maar mag ik u een kop koffie aanbieden. Ze is vers gezet". „Dat aanbod sla ik zeker niet af". „Neen, het is geen opgewekt verhaal", herhaalt moeder Janna een paar minuten later. „Dat weet ik. Maar ik wilde het graag ook uit uw mond horen". Moeder Janna vertelt van de er op los levende Wies; van de ouders, die haar niet onder bedwang hadden; dat zij in verwachting raakte en door haar vader het huis werd uitgejaard. „Hij wilde haar niet meer zien; wil het nóg niet. Dat weet ik van haar moeder, met wie ik geregeld contact heb". Zij vertelt, wat er allemaal is gebeurd na het vertrek van het meisje. Vast stond alleen, dat zij naar Rotterdam was gegaan. „Er zijn ver schillende geruchten geweest, maar het juiste weet niemand. Dus is zij toch nog in Rotterdam „Wat u vertelt klopt precies met wat zij mij heeft meegedeeld, dat wil zeggen: tot zij uit Middelburg is weggegaan. Zij weet ook, dat na speuringen naar haar zijn verricht, want zij heeft dat in de couranten gelezen. Maar zij heeft zich schuil kunnen houden. Haar patroon heeft haar daarbij geholpen". „Haar patroon Hier uit Middelburg „Neen, neen, iemand uit Rotterdam. Niet be paald een respectabel man. Hij was (en is dat misschien nog) eigenaar van een niet al te gunstig bekend staand café in de zeeliedenbuurt. Zij is met die man in aanraking gekomen, hoe weet ik niet. Toen is zij in dat café barjuffrouw geworden". „En het kind, dominee „Dat is niet geboren. Meer zeg ik er niet van. Vermoedelijk begrijpt u wel, dat er het een en ander gebeurd is..." „Verschrikkelijkzegt moeder Janna, die, al kent zij het woord abortus niet toch wel eens iets heeft gehoord. „Ja, als een mens losgeslagen is... Maar ik weet zeker, dat zij nu diep betreurd wat er toen ge beurd is". „Gelukkig Is zij daar nu nog steeds dominee „O neen, al lang, lang niet meer. Zij heeft ruzie met die man gehad en heeft hem verlaten. Toen is zij terecht gekomen, laat ik het maar plat zeggen, in de hoerenwijk van Rotterdam. Dan begrijpt u het verder wel. Dat, het komt wel meer voor, ondanks de controle, heeft gevolgen gehad. Zij werd zwaar geslachtsziek en ligt nu in „Eudokia". „Is die ziekte ongeneeslijk „Neen, neen. Zij is aan het genezen. Maar het is wel een langdurig geval". Ontzet luistert moeder Janna, 't Is nog erger dan zij had verwacht, toen Wies nog in Middel burg was en voor het geval, dat zij haar levens wijze niet veranderde. „Nu zult u wel vragen, waarom ik bij u kom",' vervolgt dominee Dirks. Ja, knikt moeder Janna. „Wel, dat meisje heeft met mij over u gepraat. Zij vroeg mij, of ik u wilde schrijven. Maar ik vond het beter er over te komen praten. Dat meisje heeft mijn bizondere belangstelling en God geve, dat ik haar redden kan". (wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1970 | | pagina 2