3£erkbede ERG omo anet evi wtoedet jlelen Ook de anderen! Middelburg mogen er zijn in de kerk et grote gekei m HUIS EN HAARD OFFICIEEL ORGAAN TEN DIENSTE VAN DE GEREFORMEERDE KERK IN ZEELAND. Hoofd-Redacteur Dr. A. DONDORP, Gapinge, Telefoon (0 1189) 4 70. Redactie en medewerkers J. A. v. Bennekom, Middelburg Dr. A. J. Boom, Vlissingen; Ds. M. V. J. de Craene, St. LaurensDrs. A. Elshout, Koudekerke Dr. P. C. Kraan, Vlissingen; Ds. G. S. Oegema, Arnemuiden; Dr. J. H. Becker. Nieuwerkerk; Drs. M. Beinema, Middelburg; Ds. C. W. de Bruijne, Goes. Adres voor opgave advertenties en predikbeurten Littooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg. Abonnementsprijs 5.per halfjaar bij vooruitbetaling Advertenties 20 cent per mm. Bij abonnement lager. Losse nummers 15 cent. Drukkers-Uitgevers Littooij Olthoff Spanjaardstraat 47 Middelburg, tel. 24 38 Giro no. 4 22 80 29 JANUARI 1970 23e JAARGANG No. 28 „Ik worstel en ontkom" Als een gespeend kind bij zijn moeder. Psalm 131 2b. De buddhistische wijsgeer Tagore gaf eens deze treffende omschrijving van wat genade is. „Genade is moeders traan op de dag van vaders toorn" Gelukkig zegt de bijbel het nog anders. In het Evangelie is Vader en Moeder één in de liefde. En het verbiedt ons ook maar het minste verschil te maken tussen de gerechtigheid van God en de vriendelijkheid van de Here Jezus. Want God openbaart zich aan ons in de Here Jezus. Dat geeft aan de bange en moede mens een vrededie alle begrip te boven gaat. Iets van die rust vindt u in psalm 131. Wat een vrede ademt dit liedZoals een kind bij moeder uithuilt en at 'zijn leed vergeet, zo mogen Israël en zo mogen wij schuilen bij de Here. Maar het is niet gemakkelijk om zo kinderlijk te worden en zo eenvoudig te vertrouwen op de Here Jezus. Wij hebben te veel praats. We lopen op de tenen en verbeelden ons heel wat. Vooral ons verstand is erg eigenwijs en denkt dat we alles moeten kunnen begrijpen; ook de dingen die voor ons te groot en te wonderlijk zijn. Maar wie zichzelf als een zondaar heeft leren kennen, die zingt een toontje lager. Wie van genade wil leven, houdt zich stil om te genieten van de liefde en de trouw van Idem, die als een moeder troost. AH. Erg. Ik vind het erg, wat die jongelui in Lunteren hebben gepresteerd. Ze kwamen zo maar de zaal in, waar de synode zat te vergaderen over het oor- logsvraagstuk. Demonstratief droegen ze leuzen op doeken en borden mee en verstoorden daarmee de vergadering. Zij toonden daarmee hun afkeer van oorlog met A.B.C. wapenen. Zij dachten aan de synode duidelijk te moeten maken, dat dat geen vechten meer was maar stom weg vernietiging. Vernietiging van alles. Van vriend en vijand. De opschriften op de borden waren ronduit grof. Ik kan begrijpen dat men soms wil schokken". Maar het mag nooit profanerend worden. Geen wonder dat er deining ontstond en een begin van paniek. Gelukkig wist de voorzitter zijn kalmte te bewaren waardoor hij de situatie bleef beheersen. Ik vind deze manier van doen erg. Om het gebrek aan beschaving en stijl gevoel. En ook om de mogelijkheid van een averechtse werking. Erger. Erger vind ik, dat het voorstel van Dr. Broek Roelofs werd verworpen. Deze 60-jarige dominee te Zuidlaren (Gr.) is de degelijkheid en de voor zichtigheid zelf. Zijn voorstel luidde: ,,de synode spreke uit dat naar haar oordeel een oorlogvoering met deze (d.w.z. met A.B.C.) wapens, gezien de verschrikkelijke gevolgen nimmer de ge rechtigheid op aarde kan dienen, omdat zij zonde is tegen God, Die de wereld schiep, in strijd is met zijn liefde in Jezus Christus, Die de wereld redt, en ingaat tegen het werk van de Heilige ETHISCHE VRAGEN We stuiten hier op een aantal vragen rondom een seksuele ethiek voor homo fielen. Voorzover onze seksuele ethiek nog zo ongeveer samenvalt met huwe- lijksethiek, moeten we vandaag erken nen daarmee niet meer uit te komen. Niet dat de huwelijksethiek zijn tijd gehad heeft, maar er moet - in het licht van een niewere visie op de seksualiteit als rekreatief en ook als affektief uit drukkingsmiddel - meer te zeggen zijn. Hier liggen geweldige vragen, die in christelijke kring nog nauwelijks door dacht zijn en die toch om antwoord vragen. We zitten midden in een waar- Geest, Die de wereld vernieuwt; en des wege onder alle omstandigheden on geoorloofd is". Dit voorstel kon het niet halen. Wel waren er vele voorstemmers, maar er was geen meerderheid voor. Na alles wat er gepubliceerd werd in binnen- en buitenland, Na alles wat er ook besproken was op de synode, werd dit m-i. vanzelfsprekende voor stel verworpen. Ik vind dit heel erg. Het ergste. Ik sprak met een collega over deze dingen. Ik vroeg: „begrijp jij dat nu Iedereen is het daar toch helemaal mee eens, dat een A.B.C. oorlog onder alle omstandigheden ongeoorloofd is Iedereen wèèt dat toch, dat er na zo'n oorlog geen overwinnaars meer zijn, omdat alles wordt vernietigd. Begrijp je dat nou ,,Ik wel", zei hij. ,,Ze zijn het er natuurlijk wel mee eens, maar zij kunnen immers geen uit spraak doen vanwege de politieke con sequenties. Ze kunnen hun besluit toch niet waar maken en daarom is het beter ook maar niets te zeggen". Dat vind ik het allerergste. Christenen moeten staan voor hun overtuiging en die niet onder stoelen en banken steken uit vrees voor de consequenties. Zeker, aan kreten hebben we niets. Dat is beneden de waardigheid der kerk. Als we het bij woorden moeten laten, dan liever geen woorden. Maar zwijgen uit tactiek, omdat we de gevolgen vrezen van wat we moeten zeggen -, dat is het allerergste. A.D. deverandering van de seksualiteit, waar van de konsekwenties nog nauwelijks te overzien zijn. De seksualiteit is aan de oppervlakte van de samenleving ge komen en speelt in het leven van veel mensen een andere rol. Ze is niet meer weg te dringen uit het openbare leven. We kunnen het betreuren, maar we moeten leven met de feiten. Voor wat betreft onze homofiele medemensen zullen we ons moeten af vragen, of het uitgerekend de taak is van heterofielen voor hen een seksuele ethiek te ontwerpen. Zullen de homo fielen dat in gezamenlijk beraad niet zelf in de eerste plaats moeten doen. Dat zal in eerste instantie wellicht uit draaien op een aparte ethiek. Is dat geen belangrijke bezinningstaak voor de overal in het land reeds aanwezige kontaktkringen Dit kan natuurlijk nooit een eindpunt zijn, want op zich accentueert het bovenstaande de ge scheidenheid met alle kwalijke gevol gen daarvan. Het is ook maar een nood maatregel. Pas als het anders-zijn van de homofiel in al zijn vreemdheid en eigensoortigheid eerlijk en onbevangen onder ogen is gezien en verwerkt, is de tijd rijp om te gaan bouwen aan een evangelische ethiek, waarin ook plaats is voor de homofiele mens. Bouwen aan een evangelische ethiek, dat wil zeggen: bouwen aan de spelregels, die het ons allen mogelijk moeten maken wie we ook zijn en hoe we ook in de wereld staan op een menswaardige wijze te leven. En op een menswaardige wijze leven is niet anders dan voluit, als ver antwoordelijk mens er mógen zijn. Grondregel van een dergelijke pluri forme, evangelische ethiek zal zijn: ,,De liefde doet de naaste geen kwaad". Hiermee is het meest fundamentele ge zegd over alle menselijke (liefdes) re laties. Ik ben me ervan bewust dat hier mee het laatste nog niet gezegd is, in tegendeel, dat hiermee de konkrete vragen om konkrete antwoorden vragen. De tijd is voorbij dat we in enkele vuist regels de ethiek, ook de seksuele ethiek, konden samenvatten. Alleen in de aan vaarding van elkaar als mens voor Gods aangezicht, in het luisteren naar elkaar en in het gaan staan onder de heerschappij van Jezus Christus kan voor iedereen het Woord opnieuw en nieuw aan het woord komen. DE RUIMTE VAN/IN DE KERK Maken al deze on-affe en voorlopige overwegingen het nie; onmogelijk toch enkele praktische dingen te zeggen over de plaats van homofielen in de kerk Ik hoop dat het bovenstaande in dit op zicht voor zichzelf gesproken heeft. Het vooroordeel is een te vlot en daar om onjuist oordeel, bovendien menig maal uitgesproken zonder dat de ont moeting tot stand gekomen is. Ja, het vooroordeel bestaat bij de gratie van onbekendheid. En onbekend maakt on bemind. De logische keerzijde van deze volkswijsheid bestaat niet: Bekend maakt bemind. Dat is een veelbe tekenende waarheid. Liefde is een op dracht. Homofiel en heterofiel zullen elkaar de ruimte moeten geven ook in, juist in de kerk niet om elkaar „Lezen". Ja, ik hoor het u al zeggen: „Daar heb ik nogal tijd voor Als ik m'n krantje lees, een tijdschrift, het Zen dingsblad, de Kerkbode, dan heb ik meer dan genoeg". Of: „Nee daar houd ik niet van. Ik heb nooit veel gelezen en ik heb er ook geen behoefte aan". 't Gekke is, dat ik het allebei kan begrijpen. En toch is het jammer. Want als u niet leest, hebt u ook zo weinig maar aan hun lot over te laten, maar om voluit mens te zijn, een ieder naar zijn eigen psychische struktuur. En als wij spreken over „aan het lot overlaten", dan zijn wellicht én heterofiel én homo fiel geneigd te denken aan de laatste. De homofiele mens heeft immers te lijden onder zijn lot, zo niet: nood-lot Maar dit kan nooit een gelovig ant woord zijn op ons mens-zijn. Want het lichaam, de lichamelijke strukturen zijn geen determinerende feiten, geen nood lot, maar gegevens, mogelijkheden, een uitnodiging tot menselijke, zinvolle stellingname en handelen. Dat is makke lijker gezegd, dan gedaan. Maar het moet nu eenmaal eerst gezegd worden om het Jaarna te doen. De synode besloot „hangende de uit komst van de bezinning van het de- putaatschap, de kerkeraden op te wekken wanbegrip en vooroordeel waar door homofielen in of buiten haar ge meenschap gekwetst of gediscrimineerd worden, tegen te gaan". Dat is evan gelisch gezien niet meer dan een minimumprogramma. Het eerste wat we vandaag zullen moeten doen, dat is tegen elkaar zeggen: „We mogen er God dank zijn En deze bood schap doorbreekt al onze oude stel lingen, ook de emotionele problemen, waarin homofielen (vooral) heterofiel in de ontmoeting met elkaar terecht (kunnen) komen. Misschien dat het vandaag voor de homofiel eens duidelijk moet klinken, dat hij/zij er mag zijn in de ruimte van de kerk; juist hij/zij, die zozeer de bemoediging van de kerk kan gebruiken in het zoeken en vinden van liefde, vriendschap en gemeenschap. Want hoe zou een mens zichzelf aanvaarden, als er niemand is, die hem aanvaardt. En alleen vanuit de zelfaan vaarding „Ik mag er zijn valt er te praten over verantwoordelijkheid. Niet andersom. En hoe zouden we met z'n allen kunnen spreken over aanvaarding van onszelf en de ander en over gemeen schap zonder het geloof dat wij aan vaard zijn door Jezus Christus, in wie wij het „schuldig" over ons leven zien uitgesproken, maar in wie wij ook de bevrijding tot het echte mens-zijn ont vangen hebben en de nieuwe verant woordelijkheid om te leven en elkaar te laten leven. De ondertoon van de titel boven dit artikel is niet van mense lijke (in) tolerantie „vooruit maar" maar van Gods genade. Heinkenszand D. Tieleman. om over te praten. Dan raak je gewoon uitgepraat en dan wordt het leven saai en dicht. Als je leest, gaan er werelden voor je open. Dan bekijk je alles van het leven een beetje anders. Dan zie je, dat de problemen van vandaag er vroeger al net zo waren. Misschien in een wat andere vorm, maar in wezen gelijk. En 't leuke is, dat ieder boek, dat je leest we/er wijst naar andere. Daar is geen eind aan. Hebt u er wel eens over nagedacht, wat een groot voorrecht het is, dat we allemaal lezen kunnen Dat hebben we in onze kinderjaren al spelende geleerd We zijn er ons niet half van bewust, wat een enorme zaak dat is. Ik las eens, dat het grootste deel van de indrukken, die een mens van de buitenwereld opdoet, ons bereikt via het oog. Als je iets leest, dan zie je het voor je en dan leef je daarin mee. Door een boek kunnen we ons ver plaatsen naar oude tijden en merken we, dat die mensen toen ook al leefden met idealen, spanningen en gevaren. Met een boeiend boek kunnen we meeleven met een Indianendorp of we zijn met mevr. Asser-Pinkhoff in een concentratiekamp. In het aangrijpende boek dat zij daar over schreef („Danseres zonder benen") maak je al die ontzettende toestanden mee. Als je dat leest, uit die vreselijke Hitlertijd, dan kijk je je eigen leven en gezin even anders aan. Door te lezen ga je pas leven Je ziet alles relatief en je komt wat uit boven het kleine kringetje van elke dag. Dan kunnen we ook met onze jon gens en meisjes over dat alles praten. Dan kunnen we hun de weg wijzen in al die verten: landen, volken, gods diensten, oorlogen, bewegingen van sociale aard enz. Al deze dingen blijven, als we niet lezen „een gesloten boek" voor ons. Maar onze kinderen op de middelbare school moeten wel lezen. En dat roept in hun gedachten allerlei vragen op, waar ze zelf het antwoord niet op weten. Wat is het dan fijn wanneer we als vader of moeder, daar ook iets van weten. Dan kun je er samen over praten. Het leven, vooral het leven in een opgroeiend gezin, wordt er zo geweldig door verrijkt Dan is ook de afstand tussen ons en onze kinderen niet zo groot. Het is een feit, dat onze kinderen in de gelegenheid zijn om veel meer te leren dan wij vroeger. Het onderwijs is nu onder ieders bereik. Daar kunnen wij ouderen wel eens jaloers op worden. Maar laat het nooit zo ver komen, dat uw jongen of meisje denkt: „O, daar weten ze thuis toch niets van. Daardoor krijg je de afstand. Probeer mee te leven Kijk hun schoolboeken ook eens in. Vraag er eens naar. Misschien moogt u ook ein deloos overhoren. Daar leer je zo veel van 't Begint al met de staartsommen op de lagere school. Daar kan ik nog naar terugverlangen. Of de opstellen over „het nut van de Brandweer en der gelijke. 't Is zo mooi om mee te kunnen leven met het schoolwerk, maar dat houdt dan voor de moeders al dadelijk in, dat we wat op de hoogte moeten zijn. Dat bereiken we alleen maar door te lezen, 't Is absoluut waar, dat wij moeders, in de jaren dat onze kinderen op school gaan, niet veel tijd over heb ben. Maar lezen is een levensbelang Je wordt er een ander mens van. Er is altijd wel een kwartiertje vrij te maken. Probeert u het maar eens En tot die andere groep zou ik willen zeggen: „Wat jammer, dat u niet wilt lezen. U mist zo ontzettend veel 't Is er mee als met een T.V. Als je die niet aanzet, zie je niets en gaat er soms een mooie uitzending aan u voorbij. Ik zou zeggen: „Stap over die drem pel heen. U kunt lezen Gebruik dan die grote mogelijkheid. U zult eens zien, hoe veel rijker uw gedachten en uw gesprekken en heel uw leven er door wordt. Domineesvrouw. Een verhaal van Karl Barth „Ik heb eens voor een vrouwenver eniging gesproken. Lang geleden. Toen ik bijna de deur uit was, riep een dame me nog na: -Professor, zullen we hier namaals onze geliefden terugzien Ik koiï nog net roepen: -Jazeker, maar ook de anderen 1" Vergadering van de classis Middel burg, op maandag 9 februari 1970, 's avonds 7.30 uur in de Getuigeniskerk te Middelburg. IV (slot). God die in het begin uit aarde, naar zijn beeld, de mensen voor eikaars geluk geschapen heeft, Hij doet u samen zijn, Hij maakt u man en vrouw, elkanders brood en wijn, elkanders woord van trouw Zoals van meet af aan een mens geen antwoord vindt, als hij niet door een mens ten diepste wordt bemind zo zult gij nu voortaan in liefde en in leed elkanders antwoord zijn, één lichaam en één geest. Zoals ten einde toe de mensen twee aan twee hun lange wegen gaan en God gaat met hen mee, zo zal Hij met u zijn in leven en in dood, Hij wordt uw brood en wijn, en dit geheim is groot. Huub Oosterhuis.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1970 | | pagina 1