Geboortekaarten DE l.'lHiH Stoomwasserlj „EBELWEIS" Garag© Centrum Zeeland n.v. Setter Set Nylons HEYSTEK's Kledingmagazijn Kookster BAAYENS UW OPTICIEN Woninginrichting VAM BELLE mi der M. DE KLERK ZN C. Bakkerij BROKKIG Adverteert in de Zeeuwse Kerkbode VU/ ADRES VOOR EEN AUTO 3, J, ttVSER Goede mode maakt 't geef avondje goed Het Zendingscentrum van De Geref. Kerken LJanse de Jonge Vishandel „DE FUIK" J "Jj Voor uu/ complete LOODGIETERSBEDRIJF - SANITAIR Erkende installateurs Sint Nicolaas is weer in het land! VLISSINGEN QEBR. STROO HEYSTEK te Baarn heeft een druk bezocht conferentieoord. Naast alle aktiviteiten die met het zendingswerk te maken hebben, worden er vele uiteenlopende vergaderingen en cursussen gehouden. Ook worden er diners en familiereünies verzorgd. Er werkt een staf van 10 personen. In verband met het invoeren van de vijfdaagse werkweek (per 1 januari 1970) komt er een vakature voor Er worden geen bijzondere eisen gesteld, wel de bereidheid om mee te werken op het thuisfront van de zending, door zich in te zetten voor deze taak. Salariëring geschiedt volgens de regeling van de Synode. Wie bereid is hard te werken in een prettige werksfeer en in een fraaie omgeving wordt verzocht een eigenhandig geschreven sollicitatie te richten aan de Direktie van het Zendings- centrum, "Wilhelminalaan 3, Baarn. Tel. 02154- 40 51. HISTOR VERVEN ALTIjD GOED Uw K0FI ER komt van BIJOU, Lange Delft 44, Telef. 31 72, Middelburg LITTOOIJ OLTHOFF haarden en kachels voor kolen, olie, gas* B. MIDAVAINE begrafenissen I. N. VERHULST POSTZEGELS vervolg van pag. 2 die de genade aanneemt of verwerpt. Lüther antwoordde hierop met „Over de gebonden wil", waarin hij betoogt dat de genade alleen de mens recht vaardigt. Voor de houding van Erasmus zijn verschillende verklaringen te geven. Hij was een typische intellectueel die nog wel radicaal in gedachten en woorden kon zijn, maar die het radicalisme van de daad afwijst. Hij wilde in het voet spoor van zovelen vóór hem, denk bijv. aan de Moderne Devotie, waarvan hij het onderwijs in Deventer had genoten, de kerk van binnenuit verbeteren. Hij wilde zijn onafhankelijkheid bewaren en was bang, dat de Reformatie voor velen een dekmantel zou worden voor prak tijken die aan het Evangelie en ook aan Luthers bedoelingen vreemd zou den zijn. De polemiek tussen Erasmus en Luther heeft de kwestie waarover zij liep niet opgelost (dat was althans van Erasmus' zijde ook de bedoeling niet), want deze is steeds weêr opnieuw in de kerk aan de orde geweest, in Neder land het eerst in het conflict met de Remonstranten. Wel heeft de polemiek geleid tot een scheiding der geesten. Een deel van Erasmus' volgelingen ging met de Reformatie mee; zij die in de kerk bleven werden door de kerk onder pressie gezet en hadden zich rustig te houden. Erasmus, voor wie dit moeilijk was, heeft daarom voortdurend aan aan vallen van kerkelijke zijde bloot ge staan. Wij in onze tijd kunnen voor de houding van Erasmus meer begrip op brengen dan de tijdgenoot. In het into lerante klimaat van de kerkstrijd geldt voor beide partijen: Wie niet voor ons is, is tegen ons. Wie zijn onafhankelijk heid wil bewaren, wordt van beide zijden als slappeling beschouwd (men kan trouwens de vraag stellen, of in zo'n situatie silidariteit niet zwaarder moet wegen dan onafhankelijkheid, maar dat wil ik nu buiten beschouwing laten). Uit de kerkgeschiedenis van de laatste anderhalve eeuw, waarin Af scheiding, Doleantie en Vrijmaking ver gelijkbare situatie opleverden, zijn tal rijke personen aan te wijzen die de con sequenties van hun standpunt anders zagen dan zij die met de kerk braken en die meenden, ondanks bezwaren tegen de kerk, daarin nog een taak te hebben. In onze dagen is het geloof in het goed recht van welke kerkstrijd ook niet meer een vanzelfsprekendheid. Ongetwijfeld zou het Erasmus verheugd hebben, als hij geweten had dat er eens een tijd zou komen dat de synthese in de theo logische standpunten de antithese zou gaan overstralen, het zou hem bedroefd hebben als hij had geweten, dat daar op vijf eeuwen moest worden gewacht. Erasmus is in en door de kerkelijke strijd van zijn dagen in zekere zin op dood spoor komen te staan. Juist in de Noordelijke Nederlanden is zijn invloed het eerst te constateren. Terwijl overal elders in Europa in de strijd tussen r.k. en protestanten de onverdraagzaamheid hoogtij vierde, heerste in zijn geboorte land een opvallende tolerantie. Niet al gemeen, het moet worden erkend, maar vooral in de regentenklasse in Holland bestond een ruimheid van opvatting (Willem van Oranje is daar een vroeg voorbeeld van), die van theologische haarkloverijen afkerig was. Hoewel de gereformeerde godsdienst de enig er kende was, werden andersdenkenden (de roomsen incluis) niet vervolgd. In de opvatting van een christendom dat meer praktisch dan dogmatisch van aard is, is Erasmus voorgegaan. Het was zo als Hugo de Groot het uitdrukte: ,,De kerkelijken trachtten tot decisie en de finitie, de overheden tot accomodate" of, vrij vertaald, de predikanten en ker keraden zetten de puntjes op de i, de overheid zocht naar een verzoening der standpunten. Naast de dienst die Erasmus aan de kerk heeft bewezen door zijn uitgave van het Nieuwe Testament in het Grieks (waarop Luther later zijn ver taling in het Duits baseerde) moeten de verdraagzaamheid en de waardering voor geestesbeschaving als de voor naamste vruchten van zijn werk worden beschouwd. Toegegeven moet worden dat dit in gereformeerde kring niet altijd courante waar is geweest en dat Eras mus meer is gezien als de vader van het vrijzinnig protestantisme dan als iemand van algemene betekenis. Ik ge loof dat elke identificatie van Erasmus' standpunt met dat van latere richtingen mank gaat evenals elke annexatie van zijn mening voor eigen opvattingen. Ze zijn trouwens in strijd met de onafhan kelijkheid die Erasmus zelf tijdens zijn leven heeft nagestreefd. Erasmus is een geheel eigen persoonlijkheid die wij buiten de hedendaagse richtingen moeten houden, zoals hij er vermoede lijk zelf buiten zou willen blijven. Slechts op deze wijze kan hij voor ons allen nog wat te zeggen hebben. G.L.H. (Leidse Kerkbode) NU IS HET TIJD VOOR: MOSSELEN iedere dag verse aanvoer. STOKVIS heerlijk met rijst en gebakken uien. Echte winterkost bij: B. C. DE MUIJNCK - HOGEWEG 116 Voor het geschenk dat U zoekt kunt U bij ons terecht Komt U eens kijken BOEKHANDEL Paul Krugerstraat 55-57 Vlissingen - TeL 2733 grote sortering meubelen - bankstellen eetkamers - slaapkamers - wandmeubelen grote sortering woningtextiel - vast tapijt gordijnen enz. enz, vraagt prijsopgave Scheldestraat 50-33 Vlissingen Telefoon 01184-3462 Alle Heugafelt-, Heugaflortegels voorradig. Heugafelt 29.40 p.m.2 - Heugaflor 39.20 p.m.2 WALSTRAAT 62 VLISSINGEN TEL 01184-21 77 Uw adres voor voor normale service en vakkundige voorlichting RADIO en T.V. GRAMMOFOONPLATEN ELEKTR. HUISHOUDELIJKE APPARATEN Gilde weg 17, Vlissingen WERKPLAATS industrieterrein-noord Jeroen Boschweg 1, Tel. 3906 bij de sporthal) KANTOOR WASSEN EN CHEMISCH REINIGEN WASSALONS PAUL KRUGERSTRAAT 310-312 en VREDEHOFLAAN (Torenflat). Wij hebben voor hem een ruime sortering choc.- en marsepeinfiguren choc, letters Droste en Union leuke brokken en poppen speculaas En dan naast al de andere Sint Nicolaas artikelen de BOTER- EN BANKET LETTER Bestelt U tijdig Nieuwendijk 53, Tel. 2478 OFF. GENERAL MOTORS DEALER C. Buskenstraat 127, tel. 01184-2866 GOES Marconistraat 14, tel. 01100-5092 GLAZENWASSERIJ EN SCHOONMAAKBEDRIJF Kasteelstraat 90 bov., Tel. 28 99, Vlissingen, Voor het schoonmaken van kantoren, winkels en huizen. Tevens schuren van vloeren met moderne Nilfisk machines. 2-PAAR ACTIE MINSTENS ÉÉN GULDEN VOORDEEL v/h Gez. Labruyere Scheldestraat 42, Vlissingen. Gratis bankzegels. Dames vinden iets kiezen voor een man met 't oog op Sinterklaasavond veel minder moeilijk als ze de heren mode-artikelen bij in 't oog krijgen. Daar is wat een man voor zichzelf zou kiezen. Echt wat hij graag wil hebben. BELLAMYPARK 42 VLISSINGEN TELEF. 2968 LANGE VORSTSTRAAT 106, GOES, TELEFOON 2159 DROGISTERIJ Lange Noordstraat 70 (hoek Hofplein), Middelburg, Tel. 24 19 THEOL. STUDENT zou graag HULPDIENSTEN willen verrichten. Br. onder letter V, Littooij Olthoff, Middelburg. Voor het berichten van uw VERLOVING of HUWELIJK hebben wij zeer vele modellen voor U ter inzage. LITTOOIJ OLTHOFF Spanjaardstraat 47 Middelburg. SPANJAARDSTRAAT 47 - MIDDELBURG Grote sortering LANGEVIELE 62 MIDDELBURG. ERKEND GASFITTER. Voor alle werkzaamheden betreffende kunt U zich wenden tot p.a. Singelstraat 15 Gereformeerd Jeugdgebouw Tel (0 1180) 38 02 en 33 12. Middelburg Sinterklaasaanbod: 2 Gr. Br. Olympiadeblokken +10 pracht- zegels Postkantoren Overzee. Efimexblok, Boekje DDR (Michel-cat. 40 gulden), 2 oude, compl. series Vaticaan, idem Griekenland, 2 luchtpostweld. series, 10 Ned. anti-TBC, 27 verschillende postfrisse Churchillzegels (hoog nominaal), 7 goede zegels, Ned. Kind 45 20 ct. Alles tezamen voor slechts 10. Proef doos: met ca. kilo missiezegels compl. Vaticaan Millenniumserie 200 Indonesië (mooie zegels) restanten. Slechts 25. Bestellen: Pandora, Postbus 282, Rotterdam. Postgiro 533894 t.n.v. J. W. Leuring, Rotterdam. Afhaaladres: Hendrik Sorch- straat 42a. Rotterdam. Tel. 010-257503.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1969 | | pagina 4