De zeven hoofdzonden Zoekt U een vaste kantoorbaan Bockhandel FAHOY BAAYENS UW OPTICIEN <^reclikbeurten zondag 2 november 1969 Elektronisch Orgel KWEKERIJ M. H. DEKKER haarden en kachels voor kolen, olie, gas. B. MEDAVAINE begrafenissen I. N. VERHULST Bloemenmagazijn Sanderse een Verkoopster Beschrijving van Zeeland en Staatsvlaanderen Uw PARAPLU komt van BIJOU, Lange Delft 44, Tel. 3172, Middelburg DE ORGELVRIEND gestoffeerde kamer en kookgelegenheid HISTOR VERVEN ALTIJD GOED LJanse de Jonge Geboortekaartjes Aangenomen naar Zwartsluis (vac. P. van der Werff): A. J. van der Wiel te Boornbergum; -naar Oldeboorn, kand Mak te Beverwijk, die bedankt voor Lewedorp, Paesens, Schoondijke, West-Terschelling-Midsland en voor Witmarsum-Schraard; naar Wit- marsum-Schraard: H. van Veen, kand. te Broek op Langedijk; naar Pernis (vac. A. van Leeuwen): M. van der Heiden te Numansdorp, die bedankte voor Valkensburg Z.H. en voor Zwarte- broek; naar Uden-Grave: H. Zeldenrust te Venlo- Bedankt voor Delfzijl: C. v. Ommen te Werkendam. Een dapper man. Hij was laatst weer eens in het nieuws. De aartsbisschop van Recife, een plaats in N.-O. Brazilië, Helder Camara, of Dom Camara, zoals hij in zijn land wordt genoemd, 'n Persbureau wist te melden, dat het Vaticaan be sloten had censuur toe te passen op de redevoeringen van zijn aartsbisschop. Het is later weer wel tegengesproken, stel u voor, dergelijke mid deleeuwse middelen PpV.ri kan het Vaticaan zich niet meer veroorloven, maar zoveel bleek toch wel uit dit bericht, dat Dom Camara een omstreden figuur is. Wie hem wil leren kennen, deze zo zachte figuur, maar waarin toch een vuur brandt, dat de vonken in de harten van velen in de wereld doet oplaaien, moet hem zien staan tegen de achter grond van zijn situatie daarin het armste deel van Brazilië. In dat land is thans de militaire junta oppermachtig. Het is een totali tair bewind, dat elke oppositie bant. Pers en radio en t.v. worden zorgvul dig bewaakt. Onlangs werd nog een lange lijst gepubliceerd van overtre dingen waarop zware gevangenis straffen staan. Daaronder was het ver bod om iets te zeggen of te schrijven, dat een verborgen zin had. Intimidatie heerst overal. Het is in die situatie dat een man als Dom Camara het waagt om te zeggen wat hij op zijn hart heeft. In zijn redevoeringen neemt hij het steeds weer op voor de verdrukten en keert hij zich tegen de rijken en hun exploi- totie van de armen. Nog altijd is 94% van het grondbezit in handen van 6% van de bevolking, landeigenaren, die hun mensen een hongerloon betalen. Tegen deze achtergrond verstaan wij, waarom zijn boodschap in Brazilië een boodschap wordt voor heel de wereld. Op een congres van jongeren, dit jaar in Engeland gehouden, sprak de bisschop en er was geen woord frans bij. In zijn toespraak noemde hij zeven hoofdzonden van de wereld, waartegen hij de jonge mensen in het geweer riep. Ik dacht dat zijn boodschap iets te zeggen had voor alle leeftijden en daar om volgt hier zijn tekening van die zeven hoofdzonden. De zeven hoofdzonden: 1Rassendiscriminatie. Rassenhaat is maar niet alleen een zaak van blanken tegen zwarten. Rassenhaat is ook daar, waar zwar ten zich systematisch afzetten tegen blanken. Rassenhaat is niet alleen maar Jodenvervolging, maar ook de verachting van Indonesiërs en Paki stani. Het is een houding, die een ander menselijk wezen veracht en onderdrukt, omdat hij van een ander ras is of een andere huidskleur draagt. Er was eens een tijd, dat de blanken zich verbeelden, dat zij superieur waren aan de zwarten en daarom een bijzondere opdracht hadden om de wereld te beheersen. Als in dit zelfbedrog nog enige waarde schuilt, dan is het de opgave van de blanke om de arme rassen te helpen mens waardig bestaan te kunnen leven; de Negers in Amerika en Afrika, de Aziaten in Azië en de Mulatten in Latijns-Amerika. 2. Kolonialisme. Jonge mensen weten het wel, dat kolonialisme uit de tijd is. Zij ver zetten zich ook tegen kolonialisme in eigen land het bestaan van bevoorrechte minderheden, wier rijkdom zich opstabelde uit de ellende van miljoenen- van hun medeburgers. Jonge mensen zijn er ook gauw bij het neo-kolonialisme aan te klagen, zoals Paus Johannes XXIII het deed: zij weten, dat politieke onafhanke lijkheid zonder economische onaf hankelijkheid waardeloos is. Ze weten, dat wanneer men de onder ontwikkeldheid van de derde wereld schrijft op het conto van de oneer lijkheid en het onvermogen der ge kleurde rassen, men daarmee door de vingers ziet de grove onge rechtigheden van de ontwikkelde volkeren tegenover de onderont wikkelde. Vergelijk u maar een der lage prijzen, die voor de hoofd producten van de arme landen be taald worden, met de hoge prijzen, die zij voor de industrieproducten van de rijke landen moeten neer tellen. 3. Oorlog. De oorlog wordt iedere dag on menselijker. Daar is geen plaats voor zichtbaar heldendom zoals in de tijd, waarin de strijders hun moed en dapperheid konden bewijzen. Wij alleen weten, dat een wereld oorlog niets meer en niets minder dan het overleven van heel de mensheid op deze planeet op het spel zet. En dat juist in een tijd, waarin de mens door zijn technisch kunnen zich in staat weet de mensen van alle werelddelen een menswaar dig bestaan te kunnen verzekeren. Als jonge mensen vandaag tegen oorlog zijn, dan is dat niet, omdat zij daarvoor angst hebben, maar omdat zij oorlog verachten. 4. Paternalisme Paternalisme is bang voor het ont waken van het geweten, als de ogen open gaan voor de sociale werkelijk heid. Het verafschuwt de houding van mensen, die ondankbaar wel daden afwijzen en rechten eisen. Vandaag weten jonge mensen, dat de wortel van de sociale worste ling. tussen de klassen in hun land te vinden is in de houding van de rijken, die van oordeel zijn, dat het probleem opgelost zou zijn door hulpvaardigheid, grootmoedigheid en een redelijke verdeling van de kruimels die van hun tafels vallen. 5. Farizeïsme. Jonge mensen komen in verzet tegen het internationale farizeïsme (establishment), of het nu ge vonden wordt in kapitalistische of socialistische landen. Ondanks zijn opkomen voor het menselijk individu en de vrijheid is het kapitalisme egoistisch en wreed. Het gaat over lijken als er winst te halen is. Van zijn kant noemt het marxisme het enig echte humanisme. In de praktijk zijn de machten, die achter Marx aanlopen, even koud en ego istisch als hun kapitalistische rivalen. Zij dulden in hun socialistische wereld geen veelvormigheid. Zij zijn doodbang voor vrijheid, scheppend denken ên originaliteit, als deze zich niet strikt houden aan de partijlijn. Zij zijn even goed mili taristisch en schuwen de oorlog niet, en onderscheiden zich daarin in niets van hun kapitalistische vijanden. Zij verschansen zich achter een atheïsme, zonder te erkennen, dat men aan een Schepper geloven kan zonder zich slaaf te voelen. 6. Vervreemding. Jonge mensen betreuren het, dat zovelen onder hun leraren, hun schrijvers en politici steeds weer trachten de kiok terug te draaien. In de studentenwereld blijven jonge mensen zoeken naar levenspatronen waarin ze samen kunnen werken en daarom weigeren ze het oude spoor te volgen, waarvan zij volkomen vervreemd raakten. 7. Vrees. Jonge mensen zien de angst van de armen en de angst van de rijken. Wanneer men in totale afhankelijk heid van de rijken en machtigen moet leven, dan heerst de vrees: vrees voor werkeloosheid, daarvoor, dat men zijn ellendig levensminimum zal verliezen. Vrees voor arrestatie en slagen, zelfs voor de dood. De mensen hebben angst zich uit te spreken, ze durven zich niet ver zetten. Twee derde der mensheid leeft in deze angst. Wanneer men aan het andere derde deel denkt, zou men menen, dat zij geen vrees behoeven te kennen. Maar ook zij kennen angst en vrees. Zij vrezen het communisme, de revolutie, de structuurveranderingen, die op komst zijn. Zij vrezen het ontwaken van het geweten. Zij vrezen de bevolkings explosie. Ze hebben angst voor de opstand der gekleurde rassen. CLASSIS MIDDELBURG MIDDELBURG (Oostkerk) 9.00 uur Ds. Homburg, uitzending naar het Gasthuis. (Hofpleinkerk) 9.30 uur Ds. de Boer. 14.30 uur Ds. van Benthem, bevestiging Ambts dragers. 17.00 uur Ds. v. d. Leer te Purmerend. (Getuigeniskerk, Adr. Lauwereijszstraat) 9.30 uur Ds. v. d. Leer. 17.00 uur Ds. de Boer. (Wijkcentrum „Zuiderbaken", Rentmeesterlaan 245) 9.00 uur Ds. van Benthem. 17.00 uur Ds. Homburg. ARNEMUIDEN 10.00 en 14.30 uur Ds. Cosijnzen te Amsterdam. DOMBURG 10.00 uur Ds. Visser te Rossum. 14.30 uur Ds. Streefkerk te Veere. GAPINGE 10.00 uur Ds. Dondorp. 14.30 uur Ds. Groeneveld te Vlissingen. GRIJPSKERKE 10.00 en 14.30 uur Ds. Helderman te Domburg. KOUDEKERKE 9.30 en 14.30 uur Drs. Elshout. MELISKERKE 10.00 en 14.30 uur Ds. de Kok. OOSTKAPELLE 9.00 uur Ds. IJkel. 14.30 uur Ds. Zelle te Leeuwarden. SEROOSKERKE 10.00 uur Ds. Poppe. 14.30 uur Ds. IJkel te Vrouwenpolder. ST. LAURENS 10.00 en 14.30 uur Ds. Wamelink, legerpredikant te Middelburg. SOUBURG 10.00 en 17.00 uur Ds. Meijer. VEERE 10.15 en 14.30 uur Ds. Streefkerk. VROUWENPOLDER 10.00 uur Ds. IJkel. 14.30 uur Ds. Poppe. WESTKAPELLE 9.30 uur Ds. Streefkerk te Veere. 14.30 uur Ds. Visser te Rossum. CLASSIS ZEEUWS-VLAANDEREN AARDENBURG 10.00 uur Ds. Musch. 15.00 uur Ds. Noorloos. AXEL 10.00 en 17.00 uur Ds. Haaksma te Klundert. BRESKENS 9.30 uur Ds. Noorloos. 17.00 uur Ds. Musch. HOEK 10.00 en 14.30 uur Ds. v. d. Bos te Pijnacker. SCHOONDIJKE 10.00 en 14.30 uur Ds. Spek te De Bilt. TERNEUZEN 10.30 uur Ds. Berger. 16.30 uur Ds. Zwaan. (Mozarthof) 9.00 uur Ds. Berger. OOSTBURG 10.00 en 15.00 uur Ds. Paksy. ZAAMSLAG 10.00 uur Ds. Zwaan. 15.00 uur Ds. Berger. ZOUTESPUI 9.00 uur Ds. Zwaan. 15.00 uur Ds. Haaksma te Klundert. CLASSIS GOES BAARLAND 10.30 en 16.00 uur Ds. Noordhof te Wemeldinge. Bed. H. Avondmaal en Dankzegging. 14.30 uur Ds. de Boer te Middelburg. BORSSELE 9.00 uur Ds. Kramer te Nieuwdorp. COLIJNSPLAAT 10.30 en 14.30 uur Ds. Maaskant te Leiden. DRIEWEGEN 10.00 en 14.30 uur Ds. Slingenberg, H. Avondmaal. GEERSDIJK 10.30 uur Ds. de Bruijne te Goes. 14.30 uur Ds. Blokland. GOES (Westerkerk) 10.00 uur Ds. Heuzeveldt. 17.00 uur Ds. Seegers. (Oosterkerk) 9.00 uur Ds. Seegers. 17.00 uur Ds. Heuzeveldt, Jeugddienst. 's-GRAVENPOLDER 10.30 en 14.30 Ds. Krabbe te Den Haag. HEINKENSZAND 10.00 en 14.30 uur Ds. Tielcman. KAMPERLAND 10.00 en 14.30 uur Ds. Poelman. KAPELLE 10.00 en 17.00 uur Ds. Put te Scharèndijke. KRUININGEN 10.00 en 14.30 uur Ds. v. d. Molen. LEWEDORP 9.00 en 14.30 uur Ds. v. d. Molen te Kruiningen. Bed. H. Avondmaal en Dankzegging. NIEUWDORP 10.30 en 14.30 uur Ds. Kramer. WEMELDINGE 9.00 en 14.30 uur Ds. Noordhof, voorber. H. Avondmaal. WISSENKERKE 10.00 uur Ds. Blokland. 14.30 uur Gez. dienst in de Geref. Kerk met Ned. Herv., Ds. v. d. Ban te Kamperland. WOLPHAARTSDIJK 10.00 en 14.30 uur Ds. de Craene te St. Laurens. YERSEKE 10.00 en 14.30 uur Ds. Richel te Heem stede. CLASSIS THOLEN ANNA JACOBA POLDER BERGEN OP ZOOM 10.00 uur Ds. van Dijk. 19.00 uur Gemeenschappelijke dienst met de Ned. Herv. en Lutherse Gemeenten. HALSTEREN 17.00 uur HOOGERHEIDE 9.45 en 15.00 uur Ds. Koolstra. KRABBENDIJKE 9.30 en 14.30 uur Ds. v. d. Kerk. OUD-VOSSEMEER 10.00 uur Ds. v. d. Stoel. 15.00 uur Ds. van Dijk. POORTVLIET 10.00 uur Ds. Eringa. 14.30 uur Drs. van Krimpen te Dordrecht. RILLAND-BATH 10.15 en 14.30 uur dhr. van Baren te Den Haag. THOLEN 10.00 uur Drs. van Krimpen te Dordrecht. 17.00 uur Ds. Eringa. CLASSIS ZIERIKZEE BROUWERSHAVEN 10.30 en 15.00 uur Ds. Keizer. 3 november (Dankdag): 10.30 uur Ds. Favier te Zierikzee. 15.00 uur Ds. Keizer. BRUINISSE 10.00 en 17.00 uur Ds. Kapteijn te Reeuwijk. Woensdag 5 november (Dankdag): 10.00 en 15.00 uur Ds. Vrolijk te Rotterdam. HAAMSTEDE 10.00 en 17.00 uur Ds. v. d.Kooy. NIEUWERKERK 10.00 en 17.00 uur Ds. Becker. Bed. H. Avondmaal. 5 november (Dankdag): 10.00 uur Ds. v. d. Kooy te Haamstede. 19.00 uur Dr. Becker. OOSTERLAND 10.00 en 15.00 uur Ds. de Valck te Stad in 't Haringvliet. SCHARENDIJKE Geen opgavp ontvangen. ZIERIKZEE 10.00 en 18.30 uur Ds. Favier. ZONNEMAIRE 10.00 en 14.30 uur Ds. Brilman te Hendrik Ido Ambacht. Langevleleslngel 34-38, Middelburg - Tel. (01180) 52 53 Voor een exclusieve plant Voor een bloemengroet Voor steeds verse snijbloemen •n bloemwerk voor elke gelegenheid Voor Uw sier-, moes- of groentetuin UW SUPERMARKT VOOR BLOEMEN EN PLANTEN Grote sortering LANGEVIELE 62 MIDDELBURG, ERKEND GASFITTER. Voor alle werkzaamheden betreffende kunt U zich wenden tot p.a. Singelstraat 15 Gereformeerd Jeugdgebouw Tel, (01180) 3802 en 3312. Middelburg LANGE DELFT 55 - MIDDELBURG vraagt per 1 december die actief wil zijn in een prettige sfeer. Voor een meisje dat van bloemen houdt is dit een leuke baan. Komt U dan eens bij ons aan. Of belt U even. Wij hebben diverse mogelijkheden 1 Stichting Sociaal Fonds Bouwnijverheid Wibautstraat 82, Amsterdam-O. Telefoon 020-219922, toestel 1470 Omvang: deel I: 626 pagina's; 17 kaarten, plattegronden en platen; deel II: 604 pagina's; 18 kaarten, plattegronden en platen. Formaat: 14 x 22 cm. Gedrukt in een beperkte genummerde oplage op antiek ge tint houtvrij offsetpapier met vergure. Voor de platen, kaarten en plattegronden wordt speciaal kaartenpapier ge bruikt. Gebonden in Chevo-lederen banden met goudstempel naar een ontwerp van Aldert Witte. Prijs bij voorintekening plm. 100, na verschijnen wordt de prijs voor de beide delen tenminste 125, Nieuwe Burg 26-28 - Middelburg - Tel. 2114 Abonneert U op de Zeeuwse Kerkbode Maandblad voor Organisten en muziekliefhebbers Wanneer U interesse hebt voor Kerkorgels Orgelbouw Orgelconcerten Orgelplaten Artikelen over componisten en iedere maand gratis orgelmuziek abonneert U dan op het grootste orgelblad van Nederland „DE ORGEL VRIEND". Kosten zijn slechts 11.- per jaar. Vraag een proefexemplaar aan bij. Adm. „De Orgelvriend", Sibeliusstraat 2, Amersfoort, Tel. 20287 (03490). Particulier vraagt te koop. Opgave prijs en merk. W. ZWEEREN. Tel. 010-288121. Sekretaresse zoekt in Vlissingen. Brieven onder no. 1-Z.K. DROGISTERIJ Lange Noordstraat 70 (hoek Hofplein), Middelburg, Tel. 2419 LITTOOIJ OLTHOFF Spanjaardstraat) Middelburg LANGE VORSTSTRAAT 106, GOES, TELEFOON 2159

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1969 | | pagina 4