IN DE LIJN 25 Martelaren der geslachten HERVORMINGSDAG Lente in velötioven De adventsaktie en het fieref. werelddiakonaat Tïlet behulp van de }ilm Kort verslag Daarom zou ik dringend de voorbede van de Kerken in Nederland willen vragen voor deze situatie. Laten we vooral bidden, dat God regen moge geven. Een droogte zou een ramp bete kenen, niet alleen om de directe gevol gen voor mens en dier, maar ook, om dat het een rem zou zetten op een lang zaam op gang komende ontwikkeling. Voor de Kerk zou het kunnen beteke nen, dat de bijdragen van de christenen aan het kerkelijk werk, drastisch zou den zakken, juist nu er de laatste maan den een zeer bemoedigende stijging overal te zien was. Laten we dus bid den, dat God Zijn Kerk in Rwanda en land en volk van Rwanda genadig zij, dat er goede regen komt, dat men kan zaaien en straks kan oogsten. Het be gint nu hier en daar al nijpend te wor den, en als de regens nog enkele weken uitblijven, ziet het er donker uit, om van een langere droogte maar te zwijgen. begeleidt, en waar alle mogelijke in formatie te verkrijgen is op het gebied van evangelisatie, vormingswerk, oecu mene. U bent welkom op de regionale film dag op zaterdag 8 november in het Jeugdcentrum „De Veste" te Goes, Keizersdijk 16. De contactgroep „Jeugd en Eucu- mene" is blij dat ze dit opnieuw kon organiseren door het Samenwerkings- verbond Film van Het Nederl. Film instituut te Amsterdam, de Stichting Filmcentrum te Hilversum, het instituut Film en Jeugd te Amsterdam en de Radio Visuele Dienst te Hilversum. Elk jaar neemt de belangstelling voor een dergelijke filmdemonstratie toe. Wij hopen opnieuw dat velen die leiding geven of adviezen hebben te geven in het sociaal-culturele werk, waaronder vooral het jeugdwerk, vor mingswerk, gemeente- en parochiewerk, op scholen, in politieke jongerenorgani saties, in het recreatiewerk, enz. gebruik zullen maken van deze unieke kans oiji kennis te maken met een weloverwogen selectie uit het zo bijzondere programma (van die dagen) van het Nationaal Filmfestijn te Laren (N.H.). Het programma omvat dit keer 7 korte discussiefilms en 3 hoofdfilms. Deelname aan dit festijn kost 3.50, te voldoen bij aankomst. Opgave vóór woensdag 5 november a.s. bij Pater Ph. J. M. Pontenagel, Ravelijn de Grenadier 17 te Goes, door middel van aangehechte strook. Wij hopen met het organiseren van dit filmfestijn velen een dienst te be wijzen. Met vriendelijke groeten, namens de contactgroep „Jeugd en Oecumene", D. E. Hiensch, Ph. J. M. Pontenagel, J. Wessel. Koliekteren voor het Zuiden. Op het kollekterooster van onze ker ken komt ieder jaar weer voor, en meestal rondom de Hervormingsdag: kollekte voor Evangelisatie in Noord- Brabant en Limburg. Waarom wordt deze kollekte gehouden Wat is de bijzondere positie van de kerken in het Zuiden Hebben deze kerken een bij zondere evangelisatorische opdracht Het is niet zo eenvoudig om in het kort de speciale positie van onze ker ken aan te geven. Er zijn meer kleine en grote kerken met financiële moeilijk heden. En overal hoort men van pro blemen rondom de evangelisatieop dracht. Toch wil ik graag een be scheiden poging wagen tot toelichting bij de kollekte voor onze kerken in het Zuiden. De gemeenten. De kerken in het Zuiden zijn meren deels klein. De leden wonen zeer ver spreid, soms zelfs tot ongeveer 20 km. van dé kerk. Deze uitgestrektheid heeft uiteraard konsekwenties, en wel zeer nadelige, voor kerkbezoek, bijwonen van vergaderingen, deelname aan ver enigingswerk e.d., maar ook voor de kerkelijke bijdragen. Daar komt nog bij dat over het algemeen het protestantse deel van de bevolking in het Zuiden bijzonder vlottend is. Hiertegenover staat, dat de kosten van het kerkelijk leven over het algemeen hoog zijn. Al lerlei extra voorzieningen moeten wor den getroffen. Betrekkelijk kleine ge meenten moeten soms op verschillende plaatsen kerkdiensten organiseren. De Taken. Iedere gemeente heeft de taak om het evangelie te verkondigen in woord en daad. Ook de kerken in het Zuiden staan voor deze taak. Maar om deze taak enigszins naar behoren te vervullen in plaatsen waar de Gereformeerde Kerk minder dan één procent van de bevol king uitmaakt, dat vraagt een bijzondere inzet. Er moet meer dan de gemeente zelf kan opbrengen geïnvesteerd worden in jeugdgebouwen en ontmoetings centra. Zelfs het meedoen aan een een voudige lektuuraktie kan voor proble men plaatsen. Dit brengt met zich mee, dat vormingswerk een punt van eerste urgentie is, opdat zoveel mogelijk ge meenteleden zich kunnen inzetten voor de vele taken. De laatste jaren is ge bleken dat een groot deel van de werk tijd van de predikanten, en van de vrije tijd die gemeenteleden en ambts dragers besteden aan kerkewerk ge reserveerd moet worden voor interker kelijke kontakten. Bijna overal worden intensieve besprekingen gevoerd met de hervormde gemeenteleden, in enkele plaatsen wordt gewerkt aan plannen voor een federatief samengaan. Daar naast vraagt de Roomskatholieke kerk aandacht in allerlei besprekingen, in ge spreksgroepen, in maatschappelijke or ganisatie wordt de inbreng van Pro testantse zijde op prijs gesteld. En zolang we menen nog een eigen inbreng te kunnen leveren, mogen we niet afwezig zijn. In de grotere plaatsen zijn Raden van Kerken opgericht, waardoor een gesprekscentrum is ont staan voor vragen rondom het gemeng de huwelijk, de dooperkenning, geza menlijke vieringen, maar ook een aktie- centrum voor gemeenschappelijke akti- viteiten, bijv. rondom de vredesweek, op het terrein van ontwikkelingshulp, enz. Het kerkelijk leven in het Zuiden is bijzonder boeiend, maar vormt ook een zware belasting voor mensen, die bereid zijn zich in te zetten. Bijzondere posten. In Eindhoven vindt men het bureau „Het Zuiden", van waaruit Mej. E. E. Ebling vele aktiviteiten coördineert en Door de deputaten Evangelisatie in Noord-Brabant en Limburg wordt ieder jaar, de laatste jaren in samenwerking met Zeeland, een conferentie gehouden, die steeds in het teken staat van de toe rusting van de gemeenten. Ds. A. T. Besselaar, studenten pastor in Eindhoven, is voor een deel van zijn tijd afgestaan om informatie te geven over de verhouding Rome- Reformatie. In Nijmegen werkt als studenten predikant Ds. G. W. de Jong met een soortgelijke opdracht, terwijl in Breda Ds. P. Joziasse verbonden is aan het R.K. vormingscentrum Bouvigne, met als deeltaak, om het vormingswerk in de gemeenten te begeleiden. Slechts een kleine greep uit het boei ende Zuiden. Maar we moeten het eerlijk zeggen: zonder die jaarlijkse kollekte houden we het niet vol. Vandaar deze aanbeveling. Venlo, oktober 1969, H. J. Zeldenrust. Voor giften is het gironummer 1068804 t.n.v. de penningmeester van de deputaten evangelisatie te Maastricht-Heugem. Voor inlichtingen over het werk in het Zuiden: Bureau „Het Zuiden", Smalle Haven la, Eindhoven. Het klopte enige weken geleden in de bijzondere kerkdienst in de Imma- nuelkerk in Veldhoven niet helemaal met de seizoenen. Buiten waren de eerste kleuren van de herfst al zichtbaar, maar binnen het gebouw werd gesproken over het aan breken van de lente. Deze tinteling van de lente was voor de hervormde en de gereformeerde kerk van Veldhoven voelbaar, omdat zij beiden van één en dezelfde predikant konden zeggen: dat is onze pastor. Terwijl in Lunteren de reünisten van SSR onderleiding van Prof. Dr. A. A. van Ruler en Dr. O. Jager discussi eerden over de toekomst van hervorm den en gereformeerden, was die toe komst in Veldhoven al begonnen. Ds. Th. Vollenhoven deed zondag zijn in trede als wijkpredikant voor de gerefor meerde kerk in Veldhoven, maar hij aanvaardde tegelijk het pastoraat in de hervormde gemeente. Daarmee is een belangrijke vorm van samenwerking tussen beide kerken ge ïntroduceerd. Op vele plaatsen worden kerkgebouwen samen gebruikt, ook ge meenschappelijke diensten gehouden en heel wat kerkelijk werk gecombineerd. Nu is er een predikant in ons land die officieel in beide kerken ambtelijk op treedt. In publikaties daarover werd er vrij veel nadruk op gelegd, dat de bediening van doop en avondmaal niet in de samenwerking begrepen is. Die nadruk is in twee opzichten niet juist. Voor eerst omdat het verrassend-nieuwe van deze samenwerking dan te weinig wordt gezien, maar daarna ook omdat de be diening van doop en avondmaal beslist in Veldhoven aan de orde komt en ook niet zó uitgesloten is in de overeenkomst, dat daarmee geen mogelijkheden zou den zijn. Men wil echter hier correct handelen zowel naar de gemeenteleden die hier onmiddellijk bij betrokken zijn als naar het kerkverband waar beide gemeenten toe behoren. Direct na de dienst van zondagmor gen werd melding gemaakt van een tele gram van een kerk uit het centrum van het land, waar men dezelfde samenwer king ook tot stand gaat brengen. Daar mee bleek dat er al meer dan één zwaluw deze lente aankondigde. En dat was bemoedigend. ATB. (Kerkblad voor Noord-Brabant en Limburg.) Aan de interkerkelijke adventsaktie voor Zuid Amerika zullen de gerefor meerde kerken niet deelnemen. Het gereformeerd werelddiakonaat moet namelijk thans reeds een extra aktie voeren om een tekort van een half mil joen gulden op de werelddiakonale be groting van dit jaar te dekken. Dit te kort heeft betrekking op projekten, waarvoor men zich financieel garant heeft gesteld. Bovendien hebben de gereformeerde kerken dit najaar een overladen aktie-programma. Afgezien van de extra werelddiakonale aktie is er een kerkbouw-aktie, die enige mil joenen moet opbrengen, terwijl in ge reformeerde kring ook intensief werd meegewerkt aan de aktie „School en Evangelie" voor onderwijshulp in de wereld. In december staat bovendien de traditionele kerkkollekte voor Israël te wachten, terwijl men in januari al weer aan de slag moet voor de inzameling van het werelddiakonaat op de eerste zondag van februari. Ook moest het gereformeerd wereld diakonaat rekening houden met het feit, dat in verschillende zuid-amerikaanse landen de oecumenische verhoudingen tussen tussen rooms-katholieken en pro testanten nog lang niet zo zijn ont wikkeld als in Nederland. Men zou het dan ook niet kunnen begrijpen, dat van protestantse zijde in Nederland wordt meegewerkt aan een hulpaktie voor o.a. de opleiding van missionarissen en de huisvesting van priesters. Dit betekent niet dat de gerefor meerde keiken niet tot samenwerking bereid zouden zijn. In de landen waar de situatie anders is, o.a. in Pakistan en op Curasao werkt het werelddiako naat aktief samen met rooms-katholieken aan verschillende projekten. Het niet-deelnemen aan de advents aktie betekent evenmin dat het gere formeerd werelddiakonaat zich niets aantrekt van de nood in Zuid Amerika. Integendeel, een derde van alle wereld diakonale medewerkers is ingezet bij sociale en andere ontwikkelingsprojek- ten in Zuid Amerika, met name in Suriname, op Curasao, in Brazilië en in Argentinië. Verschillende projekten van het I. S. A. L. (instituut voor kerk en samenleving) waarvoor o.a. de ad ventsaktie wordt gevoerd, ontvingen reeds financiële steun van het gerefor meerd werelddiakonaat. Bovendien is, mede naar aanleiding van de advents aktie besloten, nog extra projekten in Zuid Amerika te financieren tot een totaalbedrag van 100.000 gulden. Het verongelukken van een „strato- freighter" van „Joint Church Aid", vestigt nog eens de aandacht op het feit, dat de in „Joint Church Aid" samen werkende kerken nacht in nacht uit voortgaan met hun luchtbrug, de enige „levenslijn" van verhongerend Biafra. Het onderzoek naar de oorzaak (het toestel stortte vlak voor de landing op het vliegveld Uli in Biafra neer) is nog niet afgesloten. Vast staat echter, dat er geen militaire aktie in het spel is ge weest. Met de dood van de uit 5 koppen bestaande bemanning is het aantal per sonen dat in het kader van de kerke lijke luchtbrug om het leven kwam, tot 25 gestegen. Het totale aantal vluchten van J-C.A. heeft inmiddels de vijfendertighonderd ruimschoots overschreden. De hoeveel heid voedsel en medicijnen, die nu elke nacht ingevlogen wordt, is (hoewel niet voldoende) tot een hoogst belangrijke factor in de voedsel- en gezondheids voorzieningen in het geblokkeerde Bia fra. Voor honderdduizenden betekent het voortbestaan van deze luchtbrug het verschil tussen leven en dood. Inmiddels hebben ookeen aantal Oost-Europese kerken bijdragen ge leverd aan de vele tonnen goederen die voor deze operatie nodig zijn. Er kan dan ook letterlijk gesteld worden, dat „Joint Church Aid" steunt op kerken in Oost en West (van Hon garije tot en met Amerika) en Noord en Zuid (van Scandinavië en Canada tot en met Australië). Wat hen daarbij beweegt is een stuk humanitaire medeverantwoordelijkheid voor die groepen, die in elke oorlog steeds weer het eerst het kind van de rekening worden: de kinderen, de moeders, de zwakken, de zieken. Het is overigens duidelijk dat het in stand houden van deze luchtbrug grote bedragen vergt. „Joint Church Aid Nederland" (waarin de Stichting Oecumenische Hulp en „Mensen in Nood" samen werken), beraadt zich momenteel hoe Nederland in dit opzicht zijn bijdragen kan voortzetten. J. Filius. Van de vergadering der classis Zeeuws-Vlaanderen op 13 sept. j.l. in Aardenburg. 1. Het moderamen wordt gevormd door Ds. Berger, praescs, Ds. Zwaan, scri ba, Ds. Noorloos, assessor. 2. In zijn openingswoord herdenkt Ds. Berger onze overleden vriend en mede werker Ds. Gispen. Weer worden we geconfronteerd met het. raadselachtige en trieste verlies, waarover we maar niet uitgedacht raken Er moet echter toch verder gewerkt worden en in vertrouwen en gehoor zaamheid willen we dat dan ook doen. 3. Na korte bespreking en aanvulling worden de notulen goedgekeurd. 4. Op voorstel van het moderamen wordt Terneuzen als enige roepende kerk in de classis aangewezen. Ook zullen de classisvergaderingen voortaan niet meer geopend worden door de praeses van de roepende kerk, maar door de praeses der vergadering. De assessor zal geen predikant, maar een ouder ling of diaken zijn. Tot actuarius voor het komende jaar wordt benoemd br. Jac. de Feyter, vervolg op pag. 3 16) door Jan Lourense Ze gebruiken de wel eenvoudige, maar smake lijke bereide maaltijd, waarna ze nog even blijven kletsen. „Die mijnheer Klijn praat net als een socialist", meent Johan. „Maar hij is het toch niet". „O neen, vast niet. Maar de socialisten hebben wel goede denkbeelden. Alleen de manier, die ze willen toepassen, deugt niet". „Je bent het wel met hem eens 'k Heb je nog nooit zo horen praten". „Och nee, 't moet zo eens te pas komen, hè Ja, ik ben het wel met hem eens". „Gaat het om meer geld „Dat is wel een factor natuurlijk. Maar er is veel meer. Je zou kunnen zeggen, en dan heb je alles bij elkaar, het gaat om een meer rechtvaar diger samenleving, al zal het ideaal niet bereikt worden. Nu moet je eens luisteren, Johan. Nu praat ik niet over mijn loon. Ik persoonlijk heb trouwens geen klagen, omdat ik geen gezin heb, geen kinderen bedoel ik. Maar de lonen zijn te laag. Je kunt er, en zeker niet met een gezin, nauwelijks van komen. Geloof maar, dat moeder de vrouw elke cent moet omkeren. In heel, heel veel gezinnen is er alleen 's zondags een klein stukje vlees op tafel. Weet je dat eigenlijk wel Nu weten, weten, denkt Johan, ja, er zijn arme gezinnen natuurlijk. Je weet niet beter of het hoort zo. Maar eenmaal per week vlees, dat kun je je niet indenken, als je het elke dag krijgt „Maar daarover wilde ik het niet in de eerste plaats hebben. De arbeider, dat ben ik ook, heeft jaren en jaren gezwoegd, van de morgen tot de avond. Je vader is nu vroeg overleden. Maar als hij, laten we zeggen, ouder was geworden, dan zou hij op zestig- of vijfenzestig-jarige leeftijd de zaak aan jou hebben overgedragen óf, als hij geen opvolger gehad zou hebben, de zaak hebben ver kocht om te gaan rentenieren. Maar nu een ar beider. Ik neem mij zelf maar tot voorbeeld. Ik kan geen cent sparen. Als het zo ver is, dat ik niet meer kan (ik ben al twee en vijftig, Johan heb ik niets. Bij anderen met kinderen, kunnen die misschien nog iets voor vader en moeder doen, maar die hebben het ook niet breed. Nu, dan kom je bij de diaconie terecht of niet-kerkelijke mensen bij de Armenwet. Nu, die bedragen zijn niet hoog; ze zijn te laag. Vind je dat nu een goede toestand; is dat rechtvaardig Neen, ik ben geen socialist, ik ben niet opstandig. Maar we mogen op grond van de bijbel naar een rechtvaardige samenleving streven". „Denk je, dat vader, als hij nog geleefd zou hebben, jou ook, als je niet meer zou kunnen, op straat zou hebben gezet Denk je, dat moeder dat zou doen „Neen, dat denk ik niet", zegt Sinke warm. „Maar dat zou dan toch een gunst zijn. Een ar beider moet maar afwachten, of zijn patroon dan aan hen denkt. Verreweg de meeste patroons doen het niet. Neen, een arbeider moet er recht op heb ben. Hij moet zeker weten: ik heb niet met geld gebrek te kampen, als ik oud word, ik heb een be scheiden inkomentje". „Maar hoe moet dat dan „Ja, dat weet ik ook niet. De knappe koppen moeten maar een systeem of wat ook uitdenken. Maar nu praten we er niet meer over. Ik ben het met Klijn eens: er zal wel verbetering komen, al zal dat nog wel even duren en al zal het geleidelijk gaan". Zij verlaten de lunchroom en dwalen nog wat door het pittoreske stedeke met de oude gevels. „Hé, kijk eens. Wat is dat We zijn toch al in deze straat geweest, toen we van de boot kwamen. Toen heb ik de bakkerij niet gezien". Ze lopen in de Poststraat, aan het eind waar van een plein, waarop de grote kerk staat, waar naast de St. Lievensmonstertoren opstijgt, 't Is een fascinerend gezicht. Misschien hebben zij meer gelet op die aanblik dan op de bakkerswinkel, die zij nu passeren. Bij alle hebben zij gekeken. Zij lopen de stoep op en kijken naar de etalage. Daar ligt een blik met langwerpige broodjes. Er staat een bordje bij, waarop met krijt geschreven: Palingbrood, 10, 15 en 20 cent. Palingbrood Daar hebben ze nog nooit van gehoord. Zij turen en turen. „Daar moeten we meer van weten. Maar nu hebben we geen tijd meer. Straks gaan we een broodje kopen en dan moeten we proberen, de bakker te spreken te krijgen. Misschien zit er wat voor ons in", zegt Sinke. De Maarsstraat is vlakbij. Er staan al heel wat mensen en er komen er meer aanlopen. Zij zien, dat de te verkopen voorwerpen genummerd zijn. Sommige kleine dingen zijn bijeengebracht onder één nummer. De bakkerijartikelen worden blijkbaar het eerst verkocht, want die beginnen met nummer 1. De kneedmachine heeft nummer 20. Ze komen te staan naast een lange man van middelbare leeftijd, een bakker. Hij heeft over zijn werkpakje een jasje, is dus blijkbaar zo uit de bakkerij weggelopen. „Goeie middag", zegt Sinke. „Van 't zelfde" antwoordt de man vriendelijk. „Ook in het vak Ik ken jullie niet". „Allicht niet. We komen uit Middelburg". „Middelburg Je zoekt het ver. De kneedmachine zeker „Hoe weet u dat „Weten niet. Maar 't ligt voor de hand. Je komt toch niet helemaal uit Middelburg, om een kleinig heid te kopen. Dat maak je mij niet wijs". „Hebt u er ook belangstelling voor vraagt Sinke. „Neen, ik heb er een". „Bevalt die goed „Prima, man. Ik zou niet meer zonder kunnen". „We hebben deze al gezien, een uur geleden. Nog in goede staat, zou ik denken". „O, er mankeert niets aan. Ik denk niet, dat Maartense die veel gebruikt heeft". (wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1969 | | pagina 2