^ieeuwóe 3£erlzbode aiieiujci r weRk Afdoende ontwikkelingshulp is mogelijk „G/ee|t de kerk tkuió v EEN VREEMD III (slot) OFFICIEEL ORGAAN TEN DIENSTE VAN DE GEREFORMEERDE KERK IN ZEELAND. Hoofd-RedacteurDr. A. DONDORP, Gapinge, Telefoon (0 1189) 4 70. Redactie en medewerkers Ds. B. Wentsel, Brouwershaven J. A. v. Bennekom, Middelburg Dr. A. J. Boom, Vlissingen; Ds. M. V. J. de Craene, St. LaurensDrs. A. Elshout, Koudekerke Dr. P. C. Kraan, Vlissingen; Ds. G. S. Oegema, Arnemuiden; Dr. J. H. Becker. Nieuwerkerk; Drs. M. Beinema, Middelburg; Ds. C. W. de Bruijne, Goes. Adres voor opgave advertenties en predikbeurten Littooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg. 16 OKTOBER 1969 23e JAARGANG No. 15 „Ik worstel en ontkom" Abonnementsprijs 5.per halfjaar bij vooruitbetaling. Advertenties 20 cent per mm. Bij abonnement lager. Losse nummers 15 cent. Drukkers-Uitgevers Littooij Olthoff Spanjaardstraat 47 Middelburg, tel. 24 38 Giro no. 4 22 80 De zondaars zullen van de aarde vergaan, Hallelujah. Ps. 104:35. Psalm 104 is een psalm, die we graag lezen als er gepreekt wordt over Gods schepping en voorzienigheid. B.v. aan de hand van Zondag 9 en 10 van de Catechismus. Hoe groot zijn Gods werken in de natuur. De Here verblijdt er zich in vs. 31). En de dichter verblijdt zich in de Here (vs. 34J. En zo verblijden ze zich samen. Dat samen blij zijn van God en mens is de Sabbath van den beginne: ,,Zie, het is zéér goed" Psalm 104 heeft 7 coupletten. Zonder dat elk vers samenhangt met één van de zeven dagen uit het scheppingsverhaal in Genesis, komen we telkens gedachten tegen, die ons herinneren aan de eerste bladzij van de bijbel (b.v. vers 7, 14). Er is ook tamelijk verschil. De voorstelling van vs. 5: een aarde, die op zuilen rust is vreemd; zo wel aan Gen. 1 als aan Gen. 2. Het is voor ons, die bij de natuurkunde zijn grootgebracht, moeilijk dit alles in te voelen. De dichter ziet overal Gods werk. Wij kijken bewonderend naar de afsluit dijk en het deltaplan, de bruggen over de dalen in Zwitserland om nog maar te zwijgen van ruimtevaart en computers. En sommige dwazen zeggen in hun hart: „wat is de grote mens, dat hij aan God zou denken In psalm 104 is de mens klein en God alleen is groot. Hij, is het, die alles doet. En wij voegen er aan toe: die de mens het verstand geeft dat alles te berekenen en de regelmaat te vinden en om die orde te gebruiken Over de ellende en het onrecht in de wereld wordt met geen enkel woord gerept. Dat zijn dan ook de werken van de men s, die niet alleen electriciteit opwekt en atomen splitst, maar ook alles, wat God goed heeft gemaakt misbruikt en bederft. Daarom staat er een P.S. onder dit lied: „De zondaren zullen vergaan". Dan pas zal de aarde volmaakt heerlijk zijn. „Loof de Heer, die door zijn gericht de aarde zuiveren zal" Dat blijft een vreemd Halleluja omdat de dichter zelf toch ook een zondaar is. Zou hij niet beter een toontje lager zingen over dat eindgericht Nee, want hij bedoelt met zondaren, mensen, die zich niet in de Here verblijden en die niet mee de lof des Heren zingen. Dat is de ergste Zonde, die mensen kunnen doen. Maar die zonde kan onze blijdschap niet wegnemen: de zondaren zullen eens van de aarde vergaan. Daarom stoort het P.S. van Ps. 104 ons Halleluja niet. „Loof de Here, mijn ziel!" A.D> het 'zwijgende midden'fout of goud - (i Tenslotte nog een enkele gedachte over dat ja dan nee 'thuis geven' gehoor geven van de kerk op de vele appèls, die op haar gedaan worden. Politiek economisch, sociaal. Een appèl om méé te bouwen aan een bewoonbare wereld in het hiernamaals. Wie wil als christen hier zijn schouders ophalen i.pl.v. ze eronder te zetten En toch, er valt hier een toenemende verwarring en wederzijdse verdachtmaking onder christenen te constateren. Dat heeft te maken met de visie, die men heeft op 'Koninkrijk Gods' en 'Nieuwe Aarde'. Laat ik nog eens herinneren aan de ge slepen maarschalk van Assurs koning, waarover ik in de vorige artikelen schreef. Deze man probeerde enerzijds 'de kerk' te verlammen (blijf maar bij jullie oude vertrouwde vrome offer hoogten) anderzijds te verleiden om mee te gaan met de tijd de koning van Assur met zijn 'betere wereld-plan' Een plan van eten en ruimte voor ieder Jesaja 36 16 en 17) Alleen maar er moet éven hulde ge bracht aan meneer de koning en hij zal u wel éven moeten verplaatsen uit eigen land naar 'een land als het uwe'; En... Juda zweeg op de muren. Hizkia wilde, dat Gods volk de valse schijn (als het uwe), de ballingschap (weg van God: door het hulde brengen aan Sanherib, die in feite weg zou voeren) doorzag. De tekening van koren, most, ieder onder eigen wijnstok enz., was o zo leep: zo was immers in Israëls oren het beloofde Kanaan getekend in de woor den Gods Maar Juda gaf aan dit appèl ,,niet thuis", het zweeg en ging na Gods bevrijding zelf aan het werk (Jes. 37:30). Ook in onze tijd worden door de grootmachten fopkanaans beloofd, soms zelfs met een verwrongen beroep op het 'Koninkrijk van God' Laat ik dit toelichten. Welnu bepaalde woorden van Jezus, uit het verband gelicht, wor den aangevoerd; vooral Zijn woorden over de 'gerechtigheid', het 'de wang toekeren'. Bijv. een uitspraak van Piet Reckman (van de 'Sjaloom'-beweging) ,,Ik wind er geen doekjes om en wil de zaken niet opkloppen. Het heil en welzijn van de wereld zijn de enige werkelijke inzet. Alleen in zoverre ze daartoe bruikbaar zijn, zijn de kerken heilzaam. Geloven kan men toch wel: vooruitgrijpen op wat komen moet in de onverwoestbare hoop op gerechtigheid en vrede. Dat geloven groeit gelukkig vaak dwars op en ondanks de kerke lijke structuren". Als ik dit dan maar weer 'links' noem, dan kun je ter rechter zijde be merken een soort verheerlijking van de NATO-wapens, het NATO-schild, als of dat 't zelfde was als het schild ende betrouwen zijt Gij o God mijn Heer' Moet bijv. de Grieks-orthodoxe kerk in Griekenland dit 'verwrongen Wilhel mus op zijn grieks' niet meezingen van de kolonels O, wee de bisschop, die het „woord récht snijdt" Maar in tussen beleven we de terreur in China, in Indonesia, de walgelijke verlooche ning van beloften aan Papua's gedaan. De terreur in Brazilië en de miezerige klein-politiek in Nederland. Wat te doen Met nadruk moet er allereerst op worden gewezen, dat wat Jezus Chris tus met 'Koninkrijk Gods' bedoelt alle menselijke waarden, idealen en belan gen te boven gaat. Bijv.: de ene keer beschermt Jezus de menselijke persoon lijkheid (geen toorn, echtbreuk, weg zenden van vrouw met scheidbrief) de andere keer eist Hij de hoogste graad van zelfverloochening (ook in huwelijk en maatschappij - Math. 5 39 en 19:29). De ene keer spreekt Jezus over bewaring en loutering van maat- schappijvormen (het 'zout der aarde' en bv. Luc. 12: 14), de andere keer over de onthechting eraan (Luc. 12:33) enz. enz. In Jezus' mond betekenen 'koninkrijk''gerechtigheid'hetzelfde als 'om Mij (Jezus) en het evangelie' (Mare. 10:29). Koninkrijk Gods de herstelde erkenning door de mens heid, dat God Heer is. Linkse of rechtse opdeelpractijk of annexatie door onze opvattingen is er niet bij. Noch in de gegeven onveranderlijke structuren van de samenleving is Gods wil af te lezen (rechts) noch in de revolutionaire, dy namische situatie der wereldvernieu wers op eigen kracht (links). In beide gevallen is God gebonden aan de oor zaak/gevolg-keten der geschiedenis. Nee, er komt een nieuwe aarde totaal anders; wel aards, maar anders aards. Dat geschiedt bij Christus' wederkomst. Assurs fopkanaan is het niet. Wil men 'Thuis' kómen', dan behore zijn hart aan de Heer. Wil men 'thuis geven' dan passé ieder persoonlijk het grote Dubbelgebod der liefde toe, dat je soms veel of alles kosten kan. 'k Denk aan de uitspraak van de brazili- aanse bisschop Helder Camara (die als zoutend zout het gemene kapitalisme daar aan de kaak stelt): „Alleen men sen, die in zichzelf de innerlijke een heid tot stand brengen, alleen mensen met een wereldwijde blik en een univer- Goed geld genoeg, goede wil te kort. Afdoende ontwikkelingshulp is alles behalve een voor ons onbetaalbare zaak. Wanneer we de tariefmuren slopen, waarmee we de industriële produkten uit de arme landen weren teneinde onze eigen industrieën te beschermen, dan kost ons dat aanvankelijk, volgens de berekening van de internationaal ver maarde planningsdeskundige Prof. J. Tinbergen, 1 van ons gemeenschap pelijk inkomen; aanvankelijk, want de koopkracht in de arme landen zal daar door toenemen, ook in ons voordeel. Willen- we alle maatregelen nemen en alle steun verlenen die nodig zijn seel hart zullen bruikbare werktuigen zijn voor het wonder zo fel te zijn als de profeten, zo waar als Christus, zo revolutionair als het evangelie, doch zonder de liefde te kwetsen". Aha: een kerkelijke uitspraak, zegt u. Daar heb je het dan toch maar weer. De kerk spreekt politiek. Terwijl wij m.i. nog volop in het zwijgen der persoonlijke be kering verkeren Jawel, maar er zijn situaties, dat de kerk de ambtelijke vergaderingen) ABSOLUUT zonde zonde moet noemen. Uitbuit economie, chemische wapens. Zij laat zich echter nooit a la assurs maarschalk, opdelen in fronten, 'k Denk aan de wijze uit spraak van K. Barth in zijn 'Römer- brief: „Een kerk, die weet wat zij wil, zal zich dus met sterke hand het mili tarisme, maar evenzeer met vriendelijk gebaar het pacifisme van het lijf houden" (Rom. 12:18-20). Daarbij moeten onze medechristen-militairen niet spreken over een dolkstoot in de rug, achter, maar over een sein op rood vóórHet sein, dat branden gaat als de zuiver politionele functie van het leger verdwijnt. Als non-combattanten, kinderen, slachtoffer worden. Afgezien van de heilige oorlogen uit het Oude Testament, waarbij God Zijn zaak be hartigde was het voor Israël en dus ook voor ons (jazeker, even nadenken svp) verboden oorlogsmisdaden te plegen: Deuteronomium 24 16. Als ze zich toch hieraan bezondigen (bijv. Richt. 20:48), moeten ze later vrede offers brengen aan God (Richt. 21 4). Zo hebben de geallieerden na de tweede wereldoorlog gehandeld en nu ook in Vietnam, tegen he:t verbod van God in. Dat alles is toch zeker een belang voor christensoldaten, die een uiterst zware opdracht hebben, die in deze om te zorgen dat de kloof tussen de arme en de rijke landen kleiner wordt i.p.v. groter, dan moeten wij daaraan geleidelijk 3 tot 4 van ons nationaal inkomen gaan besteden. De jaarlijkse groei van onze welvaart is echter groter en deze hulp betekent dus niet dat we minder rijk worden, maar dat we lang zamer rijker worden dan zonder de nodige ontwikkelingshulp het geval zou zijn. Onze welvaart bereikt dan bijv. pas in september 1979 het peil dat anders december 1978 verkregen zou zijn. Het woord „offer" is in dit verband misplaatst, maar u moet eens nagaan welke partijen de zedelijke en politieke gebroken wereld nodig blijft. Het voor beeld van hulpbisschop Defregger spreekt (bijbel) boekdelenHij (de oud-officier) was bij de executie-uit- wraak destijds onvoorwaardelijk ge hoorzaam i.pl.v. voorwaardelijk Al met al, zal de kerk door de onversneden wijn van wat Christus gerechtigheid noemde de voor alle tijden gelden de 10 geboden, de liefde, waardoor men God als Koning erkent zie Jeremia 22:16) de politici injecties of liever verkwikkende informatie moeten geven. Maar zij zal zich nooit met bestaande toestand of revolutie -T- düs goed) als rechts of links vereenzelvigen. Laten we maar eens blij zijn, dat in ons land er tenminste partijen bestaan waarin christen-vakpolitici werken kunnen Zo werken wij persoonlijk als leden en samen aan ombouw van de samenleving (de 'architectonische kritiek' van Kuy- per 1891). We werken dan niet aan de nieuwe aarde, maar tót de nieuwe aarde. Tot met het oog op Jezus' geboden èn totdat Hij komtAmbte lijke vergaderingen moeten liever zwij gen als er nog zoveel te doen is aan geloofsvernieuwing a la Hizkia. Onze Synoden vooral. Zie het vorige artikel. Het gaat erom, dat ieder christen zijn/ haar koninklijke waardigheid met het oog op deze tijd beseft (Esther 4:14 slot); een waardigheid om als priesters te dienen (1 Petrus 2:9) niet stelsel matig maar celmatig in onze samen leving Niet werkeloos toeziend, maar zelfwerkzaam op eigen post. Zó thuis geven, zó Thuis zijn (in kerk strijdend en triomferend), dat is een lid van de Kerk als het Lichaam des Heren zijn, waarvan gezegd kan worden: 'sprekend zijn/haar Heer' Domburg. Helderman. moed hebben om die 4 te vragen Ze wagen dat niet, omdat hun kiezers - dat zijn o.a. wij - het niet willen. Want afdoende ontwikkelingshulp is, zoals Prof. Tinbergen in een interview in de Vredeskrant van dit jaar ver klaarde „geen kwestie van kunnen, maar van willen". Verlammend fatalisme Velen van ons geloven niet in de mogelijkheid afdoende ontwikkelings hulp te verlenen, doordat ze wel geloven in de onveranderlijkheid van de toe standen in de arme landen: een opvat ting die meer Mohammedaans dan Christelijk is. In ons land heeft men in de negen tiende eeuw de bestaande sociale wan toestanden willen laten bestaan met een beroep op de onveranderlijkheid daar van, omdat een God dat zo geschapen zou hebben. Onze geestelijke voor vaderen, deelhebbend aan Reveil en Doleantie, hebben dat, bevrijd als ze waren van dode orthodoxie en egoïs tisch liberalisme, goddank anders ge zien. Als Abraham Kuyper na de „hon gerwinter" van 1890 zijn rede „Mara- natha" houdt, constateert hij eerst: „Het blijft voor duizenden bij duizenden één zwoegen heel het leven lang, om brood, zo nog maar brood, te eten in het zweet zijns aanschijns. Ziekte en krankheid blijft ons bedreigen. De oude dag breekt de mannelijke kracht. De dood gaat yoort weduwen en wezen te maken. Een bajre winter als achter ons ligt is oor zaak van nameloze ellende". Daarna wijst hij op de „dorst naar het sociale leven" van de nieuwe tijd. En hij ste^t daar mee in, immers „zo er iets socials is> ^an *s ^et christe lijke religie". De sociale problemen van toen zijn voor een groot deel opgelost. Wij zijn daar dankbaar \Toor, mogen niet als dank de ogen sluii'en voor het feit dat de sociale kwestie cDe in de negentien de eeuw in Europa bestond, in onze eeuw in zo mogelijk i3og fellere vorm buiten Europa bestaat. En als het goed met ons is, is het niet allereerst een welbegrepen eigen belang dat ons ertoe bren./E afdoende hulp te verstrekken - want er ontstaan spanningen in de wereldsamenleving waarvan we redelijkerwijs moeten vrezen ook zelf het slachtoffer te wor den -, maar worden we wezen/ijk ge dreven door de christelijke naastenlief de, die politiek gestalte zal moeten krijgen in duidelijke daden en nievi in vage woorden. geloven is je werk doen met vreugde weten dat het zin heeft je leeft in zinsverband werken is niet populair zou de mens ontsieren je komt niet tot je recht maar ik geloof geloof in een God die werkt eindeloos werkt aan ons mensen een God die niet neerlegt wat Hij eenmaal ter hand nam een God die mensen wil mensen naar zijn beeld mensen met scheppende handen mensen zonder verveling een God die niet wil dat wij onze adem verspillen zinloos zijn op deze aarde ik geloof in een God die werkt aan mijn toekomst ik doe mijn werk met vreugde werk Hem niet tegen langzaam krijg ik reliëf ga ik lijken op mijn vader word ik mens op een nieuwe aarde Hans Bouma Uit: Adem van God Notities over geloven

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1969 | | pagina 1