IN EN OM DE KERK VAN VLISSINGEN
EREDIENST
Vit de Gemeenten
In de lijn der geslachten
ZONDAG 17 AUGUSTUS
Petruskerk:
9.30 uur v.m. Ds. H. Groeneveld.
7.00 uur n.m. Ds. J. W. Genuït.
Huishoudschool Paauwenburg:
10.00 uur v.m. Ds. W. Genuït
5.00 uur n.m. Ds. H. Groeneveld.
Collecte: Voor de kerk.
Wordt uitgezonden naar Bethesda.
„Ter Reede"
7.00 uur n.m. Ds. J. W. Maris
OPMERKINGEN
1Dit is dan de eerste zondag na de
vakantie, dat wij beide weer normaal
dienst doen. In de kerkdiensten zullen
we ook wel zo ongeveer weer „onder
ons" zijn, daar de vakanties voor het
overgrote deel voorbij zullen zijn. En
kelen, die de hitte van de zomer voluit
doorstreden hebben zullen nu nog wel
licht verademing zoeken op onze stran
den, maar juist omdat het enkelen zijn
zullen we na de morgendienst in de
Petruskerk geen aparte koffietafel meer
aanrichten. Deze is - naar ik gehoord
heb - geregeld vrij druk bezocht ge
weest. Aan allen die hieraan meege
werkt hebben hartelijke dank.
2. De camping-dienst op de Nolle bleek
niet zo druk bezocht te worden als de
evangelisatie-commissie wel verwacht
had, vandaar dat we er ook een week
eerder dan in de bedoeling lag, mee
gestopt zijn. Een volgend jaar zullen
we een en ander opnieuw bekijken.
UIT ONS GROTE KERKELIJKE
GEZIN
Donderdag 31 juli thuisgekomen van
vakantie hoorden we al gauw, dat er niet
zoveel bijzonders was voorgevallen in de
Zuiderwijk, in ieder geval geen schokken
de gebeurtenissen. Je bent daar dan wel
echt dankbaar voor, want er kan in een
maand tijds zoveel gebeuren. Vooral als je
bedenkt, dat in de vakantietijd zovelen uit-
zwerven over de wegen van ons goede
land, of tot over de grenzen daarvan.
Wat kan er allemaal wel niet gebeuren en
wat gebeurt er ook niet op al die wegen
en ja, dat we dan allen gespaard zijn,
dat is toch wel iets om echt dankbaar te
zijn. En deze dankbaarheid verdiept zich,
wanneer je hoort hoe intens velen genoten
hebben mede dank zijn het prachtige
zomerweer. Het zal ongetwijfeld een krach
tige stimulans zijn ons gewone werk weer
aan te vatten.
We waren echter nog maar pas thuis
of we- stónden bij het sterfbed - kunnen
we wel zeggen - van zr. de Witte (Gera
niumlaan). Welk een innerlijke strijd zij
gevoerd heeft om het leven, waarin haar
man en de kleine Nelleke centraal stonden,
los te laten kunnen wij slechts bij benade
ring vermoeden. In de vroege morgen van
de 5e augustus kwam aan die strijd, die
tevens een geloofsstrijd is geweest een
einde. Wij mogen haar nu weten bij al de
heiligen, die Jezus beleden in hun aardse
strijd (gezang 111) en wij wensen br. de
Witte in het bijzonder toe dat hij in Gods
kracht zijn geloofsstrijd mag blijven voeren
nu er nog zovele vragen en moeilijkheden
zijn. Zr. de Witte is 49 jaar geworden.
Bij het sterfbed stonden we ook van zr.
v. d. Linde (Badhuisstraat 37). Nu we dit
schrijven leeft zij nog en haar vertrouwen
is op Jezus, haar Heer en Heiland, maar
Hij kan haar ieder ogenblik komen halen.
Het is haar goed en al is dit troostvol voor
de familie, het blijft moeilijk afscheid te
nemen.
Er is nog een ernstig zieke onder ons:
Br. Saas (Singel). Hij wordt, na een lang
durige ziekte thuis, nu al weer enkele
maanden in Bethesda verpleegd. Gewoon
menselijk contact is niet meer mogelijk en
dit is vooral voor zijn vrouw en kinderen
een wel heel moeilijk te verwerken iets.
Zij hebben ons medeleven en gebed dan
ook wel heel erg hard nodig.
Verder wordt ook nog steeds in Bethes
da verpleegd zr. Fey (Callenfelsstraat)
Een moeilijk kruis voor haar, haar man en
haar dochter. Een hele opgave die blij
moedig achter Jezus aan te dragen, zoals
het doopsformulier dat zegt. Maar als het
gebed, dat toen-gebeden is, niet 't laatste
gebleven is, zal het toch wel lukken
Dat geldt voor ons allemaal, in welke
moeilijke omstandigheden we ook kunnen
komen te verkeren. En gelukkig zien we
er ook iets van op onze bezoeken.
Dan moet ik ook nog als Bethesda-klan-
ten noemen br. Zeger (Lambrechtsenstr.)
en uit de Noorderwijk zr. A. de Geeve-de
Pree (Bonedijkestraat 281) en zr. de Kos
ter-Vreeke (Ter Reede).
In St. Joseph ligt nü nog br. v. Gilst
(Spuistraat), maar hij heeft goede hoop
vóór zondag 10 augustus thuis te zijn, en
we zijn ervan overtuigd: als een dankbaar
mens temidden van een dankbaar gezin.
Tot slot noemen we dan onze „oude
bekenden" in Soest: br. v. d. Waal en Ad
Bax. Br. v. d. Waal begint na zijn operatie
nu aardig op te knappen, zoals hij mij
schreef. Aan de einder begint nu de dag
van de thuiskomst te dagen. We wensen
hen en allen die zo nauw bij hun ziek-zijn
betrokken zijn, van harte die sterkte toe,
waarvan de oorsprong in onze God ligt.
Er zijn ook blijde dingen te vermelden.
Allereerst de thuiskomst van verschillende
zieken uit het ziekenhuis. Bij mijn weten
hebben daar gelegen: zr. Blaasse (Bone
dijkestraat 340); zr. Kuypers (Ter Reede,
kr. 188); zr. Prins (Ter Reede); br. G. M.
Prins (Walstraat); zr. Aartsen (H. Vroom-
laan 20) en zr. Jasperse (Schuitvaart-
gracht). Al zijn ze thuis, en is er onge
twijfeld dankbaarheid, toch blijft het voor
sommigen nog erg moeilijk en daarom ook
hen sterkte gewenst.
Zaterdag 2 augustus waren we even bij
br. en zr. Leenhouts (Anjelierenlaan) die
in kleine familiekring dankbaar herdachten
hoe ze 40 jaar geleden getrouwd waren.
Ook namens de gehele wijk van harte ge
lukgewenst met dit heugelijke feit en geve
de HERE u samen verder nog goede jaren.
Tijdens mijn afwezigheid is er slechts één
baby geboren: Margrita Joziasse, Grave-
straat 3. Geboren op 19 juli, is zij de 3e
augustus gedoopt. Br. en zr. Joziasse heb
ben nu een 5-tal en wij wensen hen een
blij en gelukkig -gezinsleven toe onder de
zegen van onze God.
Dit was het dan weer voor deze keer.
Met een hartelijke groet uit de pastorie
„Sela".
H. Gr.
GEEF PAAUWENBURG EEN HART
Nu de bazar spoedig gehouden zal worden,
wil ik u nog even herinneren aan de op
roep gedaan in de lente, een stekje te
planten. Of misschien heeft u snijbloemen
of bestaande planten die u voor het goede
doel wilt missen. U kunt ze inleveren
woensdagmiddag 10. september van 14.00-
17.00 uur aan het Jeugdgebouw. Zorgt u
dat wij een feestelijke bloemenstand heb
ben
Namens het comité „Geeft Paauwenburg
een hart", t.b. Mevr. Groeneveld-de Vlugt.
BAZAR „GEEF PAAUWENBURG
EEN HART"
De bazar zal gehouden worden de 2e
week van september.
Zaterdag 6 september van 10.00-12.00
en 14.00-16.00 uur inleveren van goederen
aan het Jeugdgebouw.
Zondag 31 augustus en zondag 7 septem
ber: kunt u alles kwijt in de manden, ge
plaatst bij de ingangen van de Petruskerk
en de Huishoudschool in Paauwenburg.
Alles is: verpakte levensmiddelen, ook blik
en glas; handwerk; knutselwerk; etc.
Maandag 8 september en dinsdag 9 sep
tember: inrichten van de stands. U kunt
eventueel nog iets inleveren en komen
helpen.
Woensdags 10 september start. Kinder
middag met poppekast en spelen. Moeders,
u kunt rustig rondneuzen, laat uw kinderen
fijn genieten onder kundige leiding van
14.00-17.00 uur.
's Avonds van 19.30-22.30 uur wordt de
bazar voortgezet. U kunt gezellig een kopje
koffie of thee drinken in de tearoom, met
of zonder gebak.
Donderdag en vrijdag, 11 en 12 septem
ber; tijden van geopend zijn: 19.30-22.30
uur 's avonds.
Zaterdag 13 september: sluitingsdag.
Alles moet weg
Van 14.00 tot 17.00 uur kindermiddag
en bazar en 's avonds van 19.30-22.30 uur.
Medewerkers opgeven bij comité-leden:
De heer I. J. de Regt, Tel. 6424.
De heer P. Valstar, Tel. 3314.
Mevr. C. L. Eeuwe-Poppe, Tel. 4382.
Mevr. A. Thiele-Hoogsteen, Tel. 4024.
Mevr. T. B. Groeneveld-Vlugt, Tel.
2682.
De heer Kaljouw, Mackaystraat 187,
telef. te bereiken overdag kantoor architect
J. Jobse. tel. 3725.
Namens het comité „Geef Paauwenburg
een hart", Mevr. T. B. Groenevedl-de
Vlugt.
1Bijdragen-actie.
Op 4 augustus 1969 hadden wij 515
intekenformulieren met toezeggingen
ontvangen voor meer dan 62.000,
In dit bedrag is niet begrepen het basis
kapitaal van 10.000.dat door een
kerklid (met zijn vrouw) werd toe
gezegd.
Ruim 50 personen konden niets geven
of staan negatief tegenover de bouw
van een kerkelijk centrum in Paauwen
burg.
Wij laten weer enkele inzenders aan
het woord: v
12.50 per maand per automatische
girooverschrijving zo lang als nodig is
('t zal nog wel even duren);
,,'k zal er geen gehoor aan geven";
„dat we daar niet aan mee kunnen
doen";
„wegens omstandigheden dit jaar niet"
(wij hopen op het volgende jaar);
„ik wil wachten tot 6 augustus 1969
ingang AOW (de penningmeester zal
het noteren!);
„iedere week een vaste bijdrage in de
kerk (u bent niet alleen, hartelijk dank,
ook op deze wijze wordt het doel be
reikt)
een lid kan nog niet beslissen „i.v.m.
disputabele lidmaatschap" en geeft als
verklaring: „Ik steun geen gereformeerd
hart" (wanneer wij goed zijn ingelicht
zijn er kansen voor een oecumenisch
hart).
Tenslotte de volgende brief:
„Geachte kerkeraad,
Naar aanleiding van uw circulaire voor
't Hart van Paauwenburg, waar wc het
natuurlijk direct mee eens zijn, dat er
veel geld moet komen, willen we u
meedelen dat we, met de kinderen,
iedere zondag een bedrag van ƒ4.
in de bus deden.
We vonden dit een fijn idee om ook
de kinderen er op te wijzen dat we met
z'n allen er voor mogen zorgen, dat er
een kerk in Paauwenburg moet komen.
Nu was onze vraag of u ook deze gift
wilt accepteren, inplaats van deze cir
culaire in te vullen
Met vriendelijke groet".
(Uw gift wordt gaarne geaccepteerd;
jong geleerd, oud gedaan; met vriende
lijke dank
2. Veiling.
Verminderd met nog wat te betalen
kosten zal de opbrengst rond 4.500,
bedragen.
Wij hopen nog vrijstelling te krijgen
van het betalen van belastingen. Is dit
het geval dan kunnen we netto
4.500,over laten boeken op onze
bankrekening. Het is thans de tijd om
alle medewerkers hartelijk te danken
voor hun bereidwilligheid. Tevens
bieden wij onze verontschuldigingen
aan voor eventueel gemaakte fouten of
vergissingen.
Hier volgt een willekeurige greep uit
de lijsten: gascomfoor 3.klok
10.step 16.koffiemolen
ƒ14.radio ƒ34.fietsje ƒ40.
spiegel ƒ1.kannetje ƒ2.tennis
racket 18.koekjespot 10.—; thee-
muts ƒ1.linnenkast 25.lakens
27.tafeltje 2.grasmaaimachine
17/kloostertafel 10.leren jas
ƒ10.oliehaard 22.schilderij
22.schrijfmachine 35.onder-
schuifbed 50.sextant 50.tasje
ƒ1.-bordje 35.ketel 35.
gouden tientje 45.2 Zeeuwse
knopen 100.ijskast 65.Chinees
servies ƒ60.Totaal aantal verkochte
artikelen op de veilingen 604.
3. Thermometer.
Op 3 augustus j.l. was de stand van de
thermometer ƒ25.212,01.
In dit bedrag is reeds een gedeelte van
de bijdragen-actie opgenomen.
U zult binnenkort de echte thermometers
in de kerk en in de school aantreffen.
4. Bazar.
Bazarartikelen en toezeggingen worden
gaarne verwacht bij de leden van het
comité.
Namens het Comité,
J. I. de Regt.
NIEUWERKERK
1. In memoriam. We gedenken ook in de
Kerkbode onze br. J. Hofman, zo on
verwachts van ons heengegaan, 48 jaar.
wat kan de dood toch toegrijpen
Daar stond onze zr. jong al weduwe,
op het kerkhof, met haar vier kinderen:
Jan (21), Pleunie(18), Heieen(14) en
Tonny (12), die zo vroeg hun vader
verloren.
God sterke onze zr. en Hij beware en
zegene haar Hij geve ook aan de
zoon en aan de meisjes Zijn genade.
Het is nog als een droom
Onze br. was al wel een aantal maanden
thuis wegens ziekte, wel op, maar hij
mocht niet werken. Hij gaf zijn weg
van beproeving aan den Here over.
Mevr. Hofman, Jan, meisjes: het is
waar, gelukkig, in leven of sterven:
zalig zijn, die schuilen aan zijn hart.
2. Zieken. Zr. bij de Vaate-Bienefelt heeft
het ziekenhuis mogen verlaten en ver
toeft momenteel bij haar zoon in
Zierikzee, Wij danken den Here die
dit gaf en bevelen haar verdere weg
Hem aan.
Zr. Heyboer-Peute ligt thuis ziek, is
herstellende. Moge dit onder Gods.'
zegen voortgang vinden. Br. v. d.
Weijden is practisch aan huis en stoel
gebonden (bij zijn zoon vertoevende).
Daarvoor is ook genade nodig. God
geve zijn genade ook aan de oudste
zuster der gemeente, Wed. Folmer,
91 jaar. Bij Peultje Schiettekatte is
beterschap ingetreden, maar ons jonge
vriendje is nog niet helemaal beter,
maar de Here Jezus helpt, dat is ge
lukkig maar, PaulVoorts moge de
Here allen, die in hun hart zo'n, ver
driet, eenzaamheid en strijd gevoelen,
zegenen, in N'kerk, Oosterland, Brui-
nisse of waar ook, ja Hij zij ons allen
genadig
3. Bevestiging ambtsdragers. De koning
der kerk heeft ons tenslotte verblijd
door zijn uitkomsten en ons een ouder
ling en een diaken gegeven, in de brs.
L. M. van der Male en M. C. Rentier,
die 27 juli werden bevestigd. Wó
mochten het allen meebidden, in dc
tekst, „Doe wel aan Sion naar uw
welbehagen, bouw de muren van
Jeruzalem" (Psalm 51:20). De Here
bekwame u, brs. met ons, en doe een
rijke zegen terugkeren op de aftredende
diaken, br. Joh. Schiettekatte en zijn
gezin.
4. Met ingang van 13 juli mochten we
ook de nieuwe berijming gaan zingen.
In de oude waren vele mooie onverge
telijke regels, in de nieuwe staan ze ook,
als we b.v. al zingen: Maar zalig zijn,
die schuilen aan zijn hart (Ps. 2, slot),
of: Laat mij, o Heer, geen van uw
woorden missen (Ps. 119:6), enz.,enz.
5. De collecte voor de zending bracht op
ƒ288,10. Blijf deze zaak des Heren
gedenken. Er is voor 1969 ƒ1840.90
nodig! Dus...
6. Gift ontvangen voor de kerk. 10,-.
Ternavolging voor hen, die door ziekte
verhinderd zijn te komen, of om
andere redenen er niet zijn
7. Contacten met elkaar als kerkcraden
te hebben is goed, opdat we van het
begin af aan allen onze inspraak hebben
inzake de nabije toekomstplannen. In
de week tussen zondag 24 aug en 31
aug: samenspreking D.V. tussen
Nieuwerkerk en Oosterland en de
week daarop tussen deze beiden en de
kerkeraad van Bruinisse de Koning van
de kerk geve ons 'daarbij Zijn licht en
Zijn Geest
Nieuwerkerk J. H. Becker.
Het blad „Het Zoeklicht" bestaat
50 jaar.
Miljoenste exemplaar Zangbundel
Johannes de Heer.
Op 16 maart 1961 overleed Johannes
de Heer op bijna 95-jarige leeftijd. Tot
het einde was hij blijven schrijven. Het
voorgaan in samenkomsten was hem
de laatste jaren van zijn leven niet meer
mogelijk geweest. Met hem ging een
van de bekendste evangelisten heen,
die Nederland ooit heeft gekend. Op
velerlei gebied was hij een pionier. Als
een van de eersten in het land evangeli
seerde hij in een tent, waarmee hij van
plaats tot plaats trok. Hij was ook de
eerste Nederlander, die in 1924 een
Bijbellezing hield voor de radio. Hij was
mede-oprichter en lange tijd bestuurslid
van de N.C.R.V.
Hij werd door velen bewonderd, door
anderen bespot. Als fundamentalist
kreeg hij veel theologische tegenwind.
Ook zijn Israël-visie stuitte her en der
op veel verzet, vooral bij Christenen,
die van mening waren, dat de Gemeente
de plaats van Israël heeft gekregen.
Tegen dat standpunt kwam hij in op
stand. Maar gepolemiseerd heeft hij
toch weinig.
In alles, wat hij schreef, ging het hem
er in de eerste plaats om mensen tot
tot Christus te leiden.
Om dat doel te bereiken sprak hij zo
eenvoudig mogelijk. „De kudde Gods
bestaat niet uit giraffen, maar uit
schapen", zei hij. „Daarom moeten wij
de korf van het Evangelie zo laag
hangen, dat zij er bij kunnen komen".
door Jan Lourense
5)
Zij heeft recht van spreken: zij heeft haar vader,
twee broertjes en een zusje verloren, t.b.c. Alleen
haar moeder en zij zijn gezond. Schraalhans is er
keukenmeester. Vandaar, dat Adriana Lourense
na de vierde klas de school moest verlaten, om
In een dienstje te komen bij mevrouw Cozijnse.
Al verdiende zij niet veel, zij had toch de
volle kost en bewassing. Haar moeder kan
zich redden met een bedragje van de diaconie en
door vrouwenmutsen te wassen, te strijken en
op te maken.
„Gelukkig, dat jullie Sinke hebben".
„Ja, ik ben nog te jong, om de baas te spelen".
Onbevangen spreken die twee met elkaar. Ze
kennen elkaar al jaren. Ze zijn samen op dezelfde
school geweest, van de eerste klas af. En nu
al vijf jaar bezorgt Johan er minstens driemaal
per week brood en andere dingen. Een kort
praatje maken zij altijd.
Adri is als kind in huis bij mevrouw Cozijnse.
Zij is uiteraard dienstbaar, maar heeft toch een
veel beter leven dan tal van haar soortgenoten, die
van 's morgens vroeg tot 's avonds laat moeten
werken, hoogstens één vrije avond per week
hebben en om de twee weken een halve zondag.
Adri kan nogal eens bij haar moeder aanwippen
en al zijn mevrouw en mijnheer Cozijnse helemaal
niet kerks, in elk geval kan zij elke zondag naar
de kerk. Zij geniet een grote mate van vrijheid en
zelfstandigheid, een hoge uitzondering, als zij
naar anderen ziet. Anders zou zij nooit de durf
hebben gehad, Johan in de hal te laten en hem
een kop koffie te geven.
„Wat zal het zijn, Adri vraagt hij ,het lege
kopje teruggevend.
„Vandaag maar één brood, Johan".
Hij haalt het uit de kar en zij betaalt.
„Wat een winter, hé Zou er nooit een eind aan
komen
„Rare jongenNatuurlijk komt er een eind
aan", lacht Adri. Een rij parelwitte tanden doet
die lach te voorschijn toveren. Wat een knap meisje
is zij geworden, denkt Johan.
Opeens is zij weer ernstig. Spontaan geeft zij
hem een hand. „Sterkte, Johan". En vriendelijk
kijkt zij hem frank en vrij in de ogen. Maar Johan
slaat zijn ogen neer. Een wonderlijk gevoel be
kruipt hem. Hij kan er geen naam aan geven.
Zoiets is hem nog nooit overkomen. Wat is dat nu
Hij is even volslagen in de war.
„Dank je, Adri", hakkelt hij. En is verdwenen.
Adri slaat de deur dicht. Blijft dan nog even staan,
in gedachten verdiept.
Waar denkt zij aan
HOOFDSTUK 3
Nog slechts een week is Johan broodbezorger.
Kees Gabriëlse is in dienst gekomen en deze
verzorgt nu het centrum. Dat heeft toch in de
bedoeling van Sinke gelegen, maar hij heeft er ook
over gepraat met vrouw Israël, die het er geheel
mee eens is geweest. En geleidelijk moet Johan
de plaats van zijn vader gaan innemen. Als het
ware elke dag geeft Sinke hem meer verant
woordelijkheid te dragen.
Als dus de knechts met de wagens de bakkerij
verlaten blijven Sinke en Johan achter, om de
werkplaats voor een deel op te ruimen en dan
aan het gebak te beginnen. Van dat onderdeel,
een belangrijk onderdeel zelfs, weet Johan heel
weinig af. Hij moet het leren.
In de laatste week van zijn oorspronkelijk werk
heeft hij tweemaal aangebeld in de Gortstraat.
De eerste keer heeft mevrouw hem geholpen, de
tweede maal was Adri er geweest, maar tegelijker
tijd was de kruidenier er en spraken zij slechts
enkele woorden. Zij ontmoeten elkaar niet meer.
Een enkele maal ziet hij een schim van haar in
de kerk. Zij zit ver achter in het vrij grote
gebouw. Hij en Pieter zitten veel verder naar
voren in de zijbeuken. Ongeveer terzelfder hoogte,
maar dan in het schip (want mannen en vrouwen
zijn streng gescheiden) zijn de plaatsen van
moeder, Bettekee, Marie en Pleuntje. De plaatsen
worden elk jaar, op nieuwjaarsdag, verhuurd. Zij,
die weinig kunnen betalen, zitten achterin: zij, die
beter in de slappe was zitten, huren de mooiste
plaatsen.
Dominee Siderius, die wel meer „verlichte" denk
beelden heeft, gruwt van die verhuurderij. In de
kerk zijn alle mensen gelijk. Ze zijn allen zondaars
en zij moeten allen van dezelfde genade leven.
Al verschillende malen heeft hij een balletje opge
worpen, om aan die toestand een einde te maken,
maar de kerkeraad wil er niet aan. In arremoede
heeft de predikant toen zijn pogingen maar opge
geven.
Er is nog iets, dat hij graag zou willen (Johan
weet het van zijn vader, die jaren diaken is ge
weest): de kerkeraadsleden worden gekozen en zij
blijven lid óf tot hun dood of tot zij zo oud
worden - wat toch zelden voorkomt - dat zij niet
meer kunnen. Dominee Siderius vindt dit onjuist.
Anderen moeten ook eens kerkeraadslid kunnen
worden. Wat is er op tegen, dat er elk jaar een
paar aftreden, om voor anderen plaats te maken
Na twee jaar konden dan, zo nodig gekozen worden
zij, die al eerder in de kerkeraad hadden gezeten.
Toen de dominee voor het eerst dit idee te berde
heeft gebracht, leek het wel, of de kerkeraad het
in Keulen hoorde donderen. Dat was iets on
gehoords. Vooral meester Mulder was op dat
punt een felle tegenstander van de dominee ge
weest. De gemeenteleden hadden hen toch voor
hun leven benoemd Ook dit idee kon de goed
keuring van de kerkeraad niet wegdragen.
Toen Johan er vader over hoorde, heeft hij
gevraagd: „En hoe denkt u er over, vader
Het antwoord was geweest: „Ik voel voor allebei
heel veehals er gestemd was, zou ik vóór gestemd
hebben; maar er is niet gestemd. Maar goed ook,
want zoiets moet niet bij meerderheid van stemmen
worden uitgemaakt. Wat dominee wil, zal er toch
wel eens komen. Hij is alleen zijn tijd vooruit. Dat
was Prins Willem van Oranje ook. Die wilde
volledige godsdienstvrijheid, zoals we die nu in
ons land kennen. Maar Petrus Datheen en de
zijnen hebben zich met hand en tand daartegen
gekeerd".
(wordt vervolgd)