IN EN OM DE KERK VAN VLISSINGEN
EKEDIENST
NIEUWS
Ik las ook over de
Kerken in llliodesië
uit 6e
keRken
SCHULDBESEF
ZONDAG 3 AUGUSTUS
Petruskerk:
9.30 uur v.m. Ds. H. Groeneveld.
7.00 uur n.m. Ds. A. Kampherbeek te
Makkum.
Huishoudschool Paauwenburg:
10.00 uur v.m. Ds. A. Kampherbeek te
Makkum.
5.00 uur n.m. Ds. H. Groeneveld.
Collecte: Kerk.
Wordt uitgezonden naar Bethesda.
Campingdienst «De Nolle":
9.00 uur v.m. Ds. Maris, Chr. Geref.
Predikant.
Ter Reede:
7.00 uur n.m. Ds. Y. v. d. Schoot.
ZONDAG 10 AUGUSTUS
Petruskerk:
9.30 uur v.m. Ds. M. de Regt te
Nieuwendijk.
7.00 uur n.m. Ds. H. Groeneveld.
Huishoudschool Paauwenburg:
10.00 uur v.m. Ds. H. Groeneveld.
5.00 uur n.m. Ds. M. de Regt.
Collecte: Diaconie.
Wordt uitgezonden naar Bethesda.
Campingdienst «De Nolle":
9.00 uur v.m. Ds. H. Groeneveld.
OPMERKINGEN
1. Op zondag 3 augustus zal Ds. Groene
veld na een (hopelijk) verkwikkende
vakantie weer voorgaan in eigen ge
meente.
2. Daar de Kerkbode in de week van
3-9 augustus a.s. niet zal verschijnen
i.v.m. de vakanties, worden in deze
editie ook de preekbeurten voor zondag
10 augustus a.s. vermeld.
INSPRAAK-COMMISSIE
PAAUWENBURG
Op woensdag 9 juli j.l. heeft de inspraak
commissie inzake het te bouwen kerkelijk
centrum in Paauwenburg voor de tweede
maal vergaderd. In een bijzonder prettige
sfeer heeft de commissie zich wederom ge
bogen over een aantal vragen, die door
het architectenbureau waren opgesteld.
Ditmaal was ook br. de Regt de voor
zitter van het actiecomité „Geef Paauwen
burg een hart" aanwezig, en ook enkele
vertegenwoordigers van de Hervormde
Gemeente.
Daar het in de bedoeling ligt, dat de
Herv. Gemeente straks ook gebruik gaat
maken van het kerkelijk centrum, leek het
ons niet goed, als wij hen niet zouden be
trekken bij onze voorbesprekingen. Het
bleek, dat onze uitnodiging (door het
moderamen van de kerkeraad in alle haast
gedaan) zeer op prijs werd gesteld, zodat
er op de tweede vergadering reeds twee
vertegenwoordigers waren.
Om u een indruk te geven van de
vragen, die de architect aan de commissie
wilde voorleggen, en waarover de com
missie dus breedvoerig gesproken heeft,
noem ik u er enkele.
Wat de buiten-architectuur van het cen
trum betreft, in hoeverre is het verant
woord, .een speciaal accent aan het kerke
lijk centrum te geven, zodat iedereen kan
zien, dat het een kerk is. En indien dat
verantwoord is, is dan buitendien een
torentje o.i.d. gewenst.
Wat de indeling van het gebouw betreft:
Ervan uitgaande dat het bouwprogramma
zal inhouden een kerkzaal tevens recreatie
zaal en enige kleine zaaltjes, hoe moeten
dan deze zaaltjes gesitueerd worden Zo
danig, dat ze gebruikt kunnen worden
voor uitbreiding van de grote zaal Of
zodanig dat ze apart van de grote zaal
gebruikt kunnen worden
Een andere vraag was: Als het K.C. en
het Buurtcentrum een gemeenschappelijk
beheerder krijgen, heeft het dan zin om
een keukentje te maken, en meer dan 2
toiletten te maken Waar moet de garde
robe komen Als de ontmoetingsruimte
als uitbreiding voor de grote zaal gebruikt
kan worden, kan dan hiervoor de capaci
teit van de grote zaal verkleind worden
Wat de vormgeving en afwerking be
treft, waren er o.a. de volgende vragen:
Moet de grote zaal in z'n functie van
recreatiezaal een uitgebreide voorziening
hebben voor toneel, zo ja, moet er dan
een vast of verplaatsbaar^ podium in
komen? Moet in cle grote zaal (functie:
Kerkruimte) het liturgisch centrum (in
verband met de zichtbaarheid) verhoogd
worden Wat voor soort preekgestoelte
moet er komen Hoe moet het met de
Bedieningstafel en met het doopvont? Wat
voor begeleidingsinstrument moet er
komen Een vast of verplaatsbaar orgel
Dan waren er nog enkele algemene vragen,
zoals: Welke funktie van de ruimte (re
creatie of kerkruimte) moet uitgangspunt
zijn voor de vorm, afmeting en afwerking
Naar wat voor type verwarming gaat de
voorkeur uit Mogen de dakbalklagen en
dakplaten in het zicht blijven (kosten
besparend) Hoe moet de vloer zijn?
Stenen of houten vloer Welk type van
materialen voor de afwerking en opbouw
verdient de voorkeur Moet het geheel
een ruige, sobere, stoere óf een verfijnde
indruk geven Wat voor vorm en wat
voor hoogte moet de zaal hebben
U ziet wel, er waren vragen genoeg om
over na te denken, en met elkaar te dis
cussiëren.
Uiteraard is het hier nog niet de plaats
om u te vertellen, welke antwoorden ge
geven zijn. De gegevens, die in de twee
gehouden vergaderingen bij elkaar gebracht
zijn, zullen nu verder besproken worden
in de diverse verenigingen en commissies,
waarna de inspraak-commissie op 18 sep
tember a.s. nog eenmaal zal vergaderen,
om het resultaat van alle besprekingen te
bekijken, en dit geheel ook te combineren
met de vragen, die we krijgen van de bur
gerlijke gemeente over het te bouwen
buurtcentrum. Hoeveel ruimte zullen we
daarvan regelmatig moeten gebruiken Aan
de hand van alle binnengekomen gegevens
zal dan de architect het behoeftepakket
kunnen samenstellen, en kan hij aan de
slag gaan om de tekening te maken. Wij
wensen hem daarbij veel wijsheid en sterkte
toe.
J. W. G.
VOOR ONZE BEJAARDEN
Zoals u weet, loop ik sinds het fijne
bejaardenreisje rond met de gedachte:
kunnen we niet proberen weer een be
jaardensociëteit op te richten Wat waren
we toen op die avond in het jeügdgebouw
met veel bejaarden bij elkaar, en wat zou
het mooi zijn, als we 'ns wat regelmatiger
bij elkaar kwamen. Ik weet, dat er vroeger
zo'n bejaardensoos is geweest.
Maar om allerlei redenen liep dat op de
duur niet meer. Hoe het ook zij, toch weet
ik dat er vele eenzame bejaarden zijn, die
graag wel 'ns een middag „er uit" zijn.
Daarom heb ik gedacht: Laten we het
weer een keertje wagen, om tot een her
oprichting van zo'n bejaardensoos te komen.
Ik weet natuurlijk niet hoe groot de be
langstelling is. Dat er enthousiasme en
eensgezindheid onder de bejaarden kan
zijn, heb ik wel gemerkt tijdens het reisje,
dat we samen gemaakt hebben. Daarom
nodig ik alle bejaarden uit de gemeente
uit om op donderdagmiddag 28 augustus
a.s. om 3 uur in het jeugdgebouw te komen.
Tekent u deze datum vast aan op uw
kalender. We kunnen dan met elkaar be
spreken, hoe we tot een heroprichting van
de soos kunnen komen, en wat de behoef
ten van onze bejaarden zijn. Mag ik erop
rekenen, dat de zaal vol is Ik weet, dat
er mensen zijn van boven de 65 jaar, die
menen, dat ze daar nog niet bijhoren. Ze
voelen zich nog niet oud. Gelukkig maar,
dat er zulke mensen zijn. Maar u bent toch
niet pas oud, als u niet meer van uw stoel
af kunt komen Ik dacht, dat dit soort
activiteiten juist bestemd is voor bejaarden
die nog fit zijn, en kunnen gaan en staan
waar ze willen. Broeders en zusters, wilt
u hier 'ns over nadenken, en deze uit
nodiging serieus nemen Ik reken op uw
aanwezigheid, voorzover u op eigen ge
legenheid naar het Jeugdgebouw bij de
Petruskerk kunt komen. Zullen we maar
zeggen: Tot ziens, donderdagmiddag 28
aug. a.s., 3.00 uur
J. W. G.
UIT ONS GROTE KERKELIJK GEZIN
NOORDERWIJK
Alhoewel ik veertien dagen geleden
schreef, dat het toen de laatste wijkberich-
ten waren voor de vakantie, leek het mij
toch goed nog enkele berichten aan u door
te geven.
Op woensdag 16 juli j.l. heeft de Here
plotseling tot Zich genomen: zr. Neeltje
Meyers-v. d. Putte, Schuitvaartgracht 309.
Zij was met haar man op vakantie in
West-Duitsland, toen zij plotseling door
een hartaanval werd getroffen. Voor haar
man en kinderen is dit wel een bijzonder
zware slag. Zij was nog maar bijna 59 jaar.
Het kwam ook allemaal zo plotseling en
overrompelend, dat het voor ons mensen
ook wel moeilijk te verwerken is.
Toch was er ondanks alle droefheid om
het gemis van deze geliefde, toch ook dank
baarheid en blijdschap. Dankbaarheid voor
alles wat zij voor haar man en kinderen
geweest is. Blijdschap, omdat zij weten
mogen, dat hun vrouw en moeder nu Thuis
is. Zr. Meyers wist van de vaste Rots van
haar behoud. Dat stak ze niet onder stoelen
of banken. Wat is dit een geweldige troost,
nu de Here haar zo plotseling tot Zich
riep. Het leven van br. Meyers wordt nu
wel geweldig eenzaam. Moge de Here hem
kracht geven om deze eenzame weg in
geloof en vertrouwen te gaan.
Op 7 augustus a.s. zal br. P. J. Smit,
Troelstraweg 287, in het huwelijk treden
met Mej. G. Doelman te Maasland. Wij
wensen dit bruidspaar vanaf deze plaats
van harte geluk met deze dag.
Op de valreep werd mij meegedeeld, dat
br. en zr. P. C. Louws, G. Doulaan 3,
hun derde kindje kregen. Gelukkig is alles
goed, en dat betekent voor dit gezin een
bijzondere blijdschap. Wij wensen hen van
harte geluk met dit kind.
Op dit moment liggen in het ziekenhuis:
Mevr. Blaasse, Bonedijkestraat; Mevr. de
Koster, Ter Reede; Mej. Kuypcrs, Ter
Reede.
Wij wensen hen en alle zieken thuis, van
harte beterschap toe. Een hartelijke groet
en tot ziens na de vakantie.
J. W. G.
O.P.A. 1969
Duizenden kilo's oude kranten, tijd
schriften en karton vonden in de ons ach
terliggende tijd de weg naar onze papier
afnemer, de Fa. VAN SON te Goes. Ook
de laatste inzameling van zaterdag 12 juli
en onze voorraad in ons pakhuis en andere
verzamelplaatsen ging dezelfde weg.
Het is misschien wel aardig eens te
weten wat men eigenlijk met dit papier
doet. Daar zit nogal wat aan vast. Bij de
genoemde firma wordt alles naar soort
gesorteerd, in grote pakken van 500 kg.
verpakt en verzonden, voor wat betreft
het karton, naar ons buurland Frankrijk,
oude kranten en tijdschriften gaan naar
papier verwerkende industrieën in ons
eigen land. Hiervan maakt men de onmis
bare bekende rollen, voor gebruik op een
„zekere" plaats. Het voorafgaande is maar-
een aanloopje om tot het eigenlijke doel
van dit stukje copie te komen.
Er is nog steeds behoefte aan krachten
die zich voor de inzameling willen inzetten,
want we hebben nog steeds mensen te
kort. Door dit gebrek loopt de zaak nog
wel eens in de soep. Want wanneer wij
niet over auto's kunnen beschikken, dan
moeten wij bepaalde wijken eenvoudig
laten zitten. Men hoort dan de klacht en
men belt op: „ze zijn ons papier niet weg
wezen halen". Maaf ja, breek nu eens ijzer
met handen Dat is eenvoudig onmogelijk.
De tussentijdse acties nemen de O.P.A.'s
voor hun rekening. Een pluim op de hoed
voor deze medewerkers, die dit met veel
vreugde en soms te grote inspanning doen.
Ze staan altijd klaar, zelfs in de avond
uren. Ik vind dit geweldig. Vele kilo's zijn
daarbij betrokken. Laten wc maar gerust
zeggen: „TONNENTjf
Een van de domiijt^eSzal ook nog een
hartig woordje zegg<^L>n <er de medewer
king uit de gemeente^1
Nu de vakanties in vólle gang zijn loopt
e.e.a. in de war. Ook zaterdag 12 juli gaf
ons dit al moeilijkheden, zodat niet in alle
wijken het papier is opgehaald. Bewaart
u het voor de volgende inzameling. Ook
het personeel van de Fa. van Son gaat
met vakantie. De afspraak is nu gemaakt
en noteert u het op de kalender, dat uw
oud papier wordt afgehaald zaterdag 16
augustus e.k., dus de derde zaterdag van
deze maand. Zegt het voort. Mocht u er
geen raad mee weten, voor wat u nu nog
staan heeft, bel dan no. 2598 t.n.v. A. de
Klerk, Brouwenaarstraat 6 bov., dan wordt
u daarvan afgeholpen.
de KI.
gankelijkheid, de laatste Adam wordt
gesteld, de levendmakende Geest, naar
wiens beeld wij zullen worden her
vormd. In hem wordt niet alleen de
schuld verzoend, maar worden ook „de
eerste dingen" weggedaan. Blijkbaar
heeft God de mens niet kant en klaar
willen scheppen.
Hij wil dat zijn schepping een ge
schiedenis doormaakt van weerstand en
worsteling, van lijden en strijden. We
leven in een wordende wereld, waarvan
we de geboorteweeën en de groeipijnen
gevoelen. Dat beeld herinnert ons aan
een andere passage bij Paulus, Rom.
8 18-25, waar m.i. ook weer niet over
de gevallen maar over de geschapen
(mensen-)wereld wordt gesproken.
Ook als schepping is ze onderworpen
aan de vruchteloosheid, dienstbaar aan
de vergankelijkheid. Tegelijk komt ze
daartegen in opstand. Ze is gebouwd
op een geheel ander bestaan. Ze ver
keert dan ook niet vrijwillig in deze
toestand, maar „om de wil van Hem die
haar daaraan onderworpen heeft".
Waarom deed Hij dat Het staat er
niet bij. Het is ons genoeg te weten,
dat Hij nog iets geheel anders met zijn
schepping voor heeft, en dat straks
blijken zal, dat het huidige lijden niet
opweegt tegen de heerlijkheid waarheen
we op weg zijn. In het licht van die
verwachting krijgt het huidige lijden een
andere naam: „barensnood". Deze
loopt uit op wat wij treffend 'n „ver
lossing" noemen. Het heil is ten op
zichte van de zonde een enorme opera
tie. En ten opzichte van leed en dood
is het een enorm obstetrisch gebeuren.
De wereld wacht op haar verlossing in
dubbele zin.
Is dat nu een antwoord Maar dan
één dat een nieuwe vraag, nu de aller
laatste vraag, oproept: Waarom
Waarom heeft God zulk een pijnlijk-
wordende wereld gewild Heeft het te
maken - zoals Teilhard de Chardin zegt
- met het noodzakelijke proces, waarin
het vele tot eenheid groeit Of heeft
Hulschbosch gelijk, dat God ons juist,
„door deze beproeving de gelegenheid
geeft onszelf vrijheid te verwerven".
Of moeten we met van Ruler zeggen,
dat een kosmos zonder chaos on
dragelijk is en dat de chaos het spel
van God is
Maar wie beschikt over het criterium
om de waarheid van deze antwoorden
te toetsen
En zouden ze één lijdend mens kun
nen troosten
God wil onze tranen niet verklaren,
maar afwissen.
Ik heb eens iemand, die veel over
deze vragen nadacht, God eens horen
vergelijken met die Chinese keizer, uit
het oude verhaal, die zo'n geweldig
schaker was, dat op den duur niemand
meer partij voor hem was. Hij ging toen
tegen zichzelf spelen met wit en met
zwart, maar hij zorgde er altijd voor,
dat wit won.
Als we in het aangezicht van de Here
Jezus geloven mogen, dat wit wint,
zullen we de strijd tegen het lijden kun
nen aanbinden, onze nederlagen daarbij
kunnen incasseren en met volhardende
hoop en vechtlust in deze wordende
wereld blijven staan.
H. Berkhof.
Aangenomen naar Heinenoord: J. G.
J. van Echten, kand. te Eestrum, die
bedankte voor Baarland, 's-Gravenpol-
der, Drachtstercompagnie, Dussen en
Meeuwen, Goor, IJsselstein-Benschop,
Nieuw-Weerdinge en voor Zaandijk;
de benoeming tot legerpredikant te
Naarden: J. Roggeveen, kand. te Ach
terveld, Utr.
Beroepen te Koudekerk aan den Rijn:
H. J. Swierts te Enkhuizen.
ANTWERPEN De Hervormde
Kerk van Antwerpen (die tot voor kort
„Zendingskerk" heette) heeft het gast-
lidmaatschap gekregen van de kring
Brussel van de Gereformeerde Kerken.
De Gereformeerde en de Hervormde
Kerk van Antwerpen werken sinds
1966 naar een plaatselijke fusie. In dat
kader vroeg de Hervormde Kerk aan
sluiting bij de kring Brussel, waarin
zeven Belgische Gereformeerde Kerken
samenwerken.
SCHEEPSJONGEN
De preekstoel het kraaiennest
boven het schip van de kerk,
dominee, sta sterk,
een preek kan veel deining geven,
maar geef nooit van z'n leven
je ruime blik prijs,
wees liever man over boord
dan dat je de vlag van het woord
neerhaalt,
je vingerwijzing intrekt,
die koninklijke wimpel:
land in zicht
JAAP ZIJLSTRA.
die protesten tegen de racistische poli
tiek van de regering (Ian Smith).
Justin V. J. Nyoka schreef in „Her
vormd Nederland"
Wat zal in de toekomst de plaats zijn
van de Kerk in Rhodesië Dit is een
niet te beantwoorden vraag. Maar het
is duidelijk dat als de kerkelijke leiders
doorgaan de raciale politiek van de re
gering Smith te dwarsbomen, de rege
ring hoe langer hoe onverdraagzamer
zal worden tegenover de Kerk in haar
geheel. Het is waarschijnlijk dat de
Rhodesische regering, zal beginnen alle
kerkelijke leiders die hun mond durven
open te doen, te verbannen.
De afgelopen jaren is slechts één bis
schop - Ralph Dodge, hoofd van de
United Methodist Church - tot „niet
gewenste immigrant" verklaard. Natuur
lijk zijn er ook Amerikaanse en Engelse
zendelingen geweest, die het land zijn
uitgezet. Het lijkt erop dat deze ver
banningstendens nu zal toenemen.
De uitdaging waar de Kerk in Rho
desië tegenover staat, is groot. Som
migen vergelijken deze uitdaging al met
de situatie in Hitler-Duitsland. Zij zeg
gen, dat de Rhodesische regering een
politiek voert die in toenemende mate
fascistisch is.
Veel kerkelijke leiders dringen erop
aan dat de Kerk moet voortgaan de
raciale politiek openlijk te veroordelen.
Om Rev. Herbert Chikomo aan te
halen: „De taak van de Kerk in Rho
desië is groot. Christenen hebben nu de
uitdaging, niet alleen om te prediken,
maar ook om in praktijk te brengen,
wat zij prediken
Dit betekent dat de taak van de Kerk
is de blanke kiezers ervan te overtuigen
dat zij pas het christendom in praktijk
brengen als zij de economische rijkdom
van het land met hun zwarte broeders
delen.
Mensen, die altijd klagen, dat de
Kerk aan de kant van „de macht" staat
en de regeringen door dik en dun vol
gen, doen goed van dit stukje Kerk
geschiedenis, dat nog maar een begin
is, goede nota te nemen.
A. D.
Het gevaar van de braafheid.
Eén van de eerste dingen van ons
christelijk geloof is, dat we erkennen
als zondaren schuldig te staan tegen
over God. Als deze erkenning ont
breekt, hebben we het a-b-c van het
Evangelie nog niet verstaan.
Maar dat is een heel bijzondere zaak:
schuldbesef.
Je kunt met de mensen uitvoerig
praten over het christelijk geloof. Je
kunt proberen allerlei dingen duidelijk
te maken en uit te leggen en soms kom
je daar een heel eind mee. Maar als
het schuldbesef ontbreekt, wordt het
toch nog niets, ook al zijn ze zeer ge
ïnteresseerd en hebben ze inzicht ge
kregen in de christelijke levens- en
wereldbeschouwing.
Dat de mensen ongelovig zijn en
blijven, zit 'em hierop vast, dat ze
weigeren schuld tegenover God te er
kennen.
Dat is het grote gevaar van de braaf
heid. Als de mensen keurig netjes leven
en goed zijn voor een ander en zich
gedragen volgens de regels van de
algemene moraal, dan is het uitermate
moeilijk voor hen om te begrijpen wat
wij bedoelen met de uitdrukking: een
„arm verloren zondaar".
Zij zijn zelf goed en braaf en ze
geloven, als God net zo vriendelijk is
als zij, dat het dan wel in orde is. Zij
doen niemand kwaad. Als er een God
is, welnu, dan moet dat ook vooral een
goede en brave God zijn, die vergeeft
wat er in ons leven nog niet volmaakt
is. Ze hebben immers hun best gedaan.
Genadig zijn, heeft eens iemand ge
zegd, is het „metier", het vak van God.
Daar is Hij voor.
Het is duidelijk dat hier van genade
niets, maar dan ook helemaal niets
overblijft.
Genade vernedert.
Nu moeten we beginnen met te ver
staan dat het ook moeilijk is om wer
kelijk te begrijpen wat genade is. Dat
is trouwens geen begrip. Dat is een
zaak van de allerdiepste grond van ons
leven. Je kunt het iemand nooit bij
brengen. Als het ooit waar is, dan is
het hier waar: dat het je gegeven moet
worden.
Wij hebben er ook altijd nog zoveel
moeite mee om niet maar in ons spreken,
maar inderdaad te leven van Gods
genade.
Genade is altijd vernederend. En oot
moed ligt ons nu eenmaal niet.
Ik zat eens in de bus en had geen
geld bij me. Toen de conducteur kwam,
zocht ik in al mijn zakken naar wat
klein geld. Tevergeefs. Wat beschaamd
word je dan Toen bood een mij ge
heel onbekende heer me een paar
dubbeltjes aan. In plaats van die dank
baar te aanvaarden, ga je stamelen van
teruggeven en ga je vragen naar naam
en adres. Ach nee, dat hoeft niet, het
is maar een kleinigheid. Ja, dat wil je
toch. En zo ontstaat er een gesprekje,
waarin heel die weerzin tegen de ver
nedering van het krijgen openbaar
wordt. Maar een kind vindt het niet
erg om wat te krijgen. Hoe meer hoe
liever
Ook in dit opzicht moeten we wor
den als kinderen, die het niet ver
nederend vinden om de hand op te
houden.
Heel de kerkgeschiedenis door loopt
een lijn van verzet tegen de vrije ge
nade. Ik denk aan de leer der goede
werken en aan het remonstrantisme.
Daartegenover is de bijbelse over
tuiging gesteld, dat als genade niet ge
heel en al genade is, het helemaal geen
genade is. -
Het verdriet van de liefde.
Maar al is het onmogelijk een ander
schuldbesef bij te brengen, daarom is
het nog niet zinloos daar een paar
dingen van te zeggen en om te pro
beren het duidelijk te maken.
Gods Geest moet het hart van de
hoogmoedige mens buigen tot erkenning
van verlorenheid, maar Hij doet dat
toch ook door de prediking van het
Evangelie. En als we het Evangelie
prediken, moeten we de dingen toch ook
proberen duidelijk te maken.
En dan geloof ik dat we meer moeten
spreken over Gods liefde dan over
Gods recht. Hier liggen trouwens geen
tegenstellingen, maar het is toch wel
van belang, van welke kant uit we de
dingen benaderen.
Als ik een bepaalde regel of wets
bepaling heb overtreden, dan is dat fout,
maar ik heb er niemand mee bezeerd.
Doch als ik iemand door mijn gedrag
heb bedroefd, dan voel ik dat veel
eerder aan als zonde.
Gods wet is niet een onpersoonlijke
bundel bepalingen, maar God eist van
ons, dat we Hem liefhebben
En daarin komt juist Zijn liefde uit.
(wordt vervolgd)