eeuwóe 3£erkbode Uw UUaxt! Uil de hm sn Breskens (Mi Thuis naar de Maan Ik los over de Van de ORQELBANK 23e JAARGANG No 5 31 JULI 1969 „Ik worstel en ontkom" OFFICIEEL ORGAAN TEN DIENSTE VAN DE GEREFORMEERDE KERK IN ZEELAND. Hoofd-Redacteur Dr. A. DONDORP, Gapinge, Telefoon (0 1189) 4 70. Redactie en medewerkers Ds. B. Wentsel, Brouwershaven J. A. v. Bennekom, Middelburg Dr. A. J. Boom, Vlissingen; Ds. M. V. J. de Craene, St. LaurensDrs. A. Elshout, Koudekerke Dr. P. C. Kraan, Vlissingen; Ds. G. S. Oegema, Arnemuiden; Dr. J. H. Becker, Nieuwerkerk; Drs. M. Beinema, Middelburg; Ds. C. W. de Bruijne, Goes. Adres voor opgave advertenties en predikbeurten Littooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg. Abonnementsprijs 5.per halfjaar bij vooruitbetaling. Advertenties 20 cent per mm. Bij abonnement lager. Losse nummers 15 cent Drukkers-Uitgevers Littooij Olthoff Spanjaardstraat 47 Middelburg, tel. 24 38 Giro no. 4 22 80 'Cló- OjJ Behoed uw havt boven al wat te bewaren is. Spreuken 4 23. Van de drie astronauten en vooral de maanlopers werd voortdurend de hartslag gecontroleerd. Gesteld, dat ze door de emotie niet lekker waren geworden, dat ze het bewustzijn hadden verloren of iets dergelijks -, wat een ramp was dat geweest. De geleerden konden op aarde wel via onvoorstelbaar knappe apparaten hun hart op de maan controleren, maar ze konden het niet behoeden. In de sportmanifestaties zien we jonge mensen hard lopen of zwemmen of wat ook maar, en dan denk je, wat moeten die lui een sterk hart hebben, om het zó lang vol te houden Als je wat ouder begint te worden, krijg je echter last van kortademigheid en hartkloppingen. Je holt dan niet meer de trappen op en af. Je zegt: ik moet een beetje op mijn hart passen. We hebben maar één hart. Daarom moeten we er zo voorzichtig mee zijn. Een vinger of een hand zouden we desnoods kunnen missen. Maar het hart, dat zijn we zelf. En dan denken we niet meer aan die lichamelijke motor van de bloedsomloop, maar aan iets, waar we geen woorden voor hebben, en wat we geen naam kunnen geven, en dat we bij vergelijking dan maar noemen: ons hart. Zo vinden we het in de taal van de bijbel en in de beeldspraak van alle volken. Ons hart, dat zijn we zelf. Wat we naar buiten lijken, zijn we nooit helemaal zelf. Vaak lijkt het er niet op. Maar wat we van binnen, in het verborgene zijn, ons hart, dat zijn we zelf. Daarom staat er ook tot vertroosting van de kleinmoedigeri en tot waar schuwing van de hoogmoedigen: ,,de Here ziet het hart aan". Diep in ons hart, daar zijn we - afgedacht van het masker dat we naar buiten dragen - óf gelovig óf niet-gelovig. En dat beheerst tenslotte ons leven. Niet alleen nu, maar voor eeuwig. Behoed daarom uw hart boven al wat er te bewaren is. Hoe Door te vragen of de Here Jezus er met Zijn Geest in wil komen wonen. Op deze uitnodiging wacht Hij. Want Hij staat aan de deur en Blij klopt. De veiligste bewaring is deze bede: Neig mijn hart o Heer en voeg het saam tot de vrees van uw naam. D. W. D. De preken moeten actueel zijn. Eigentijds. Ze moeten leiding geven in het beoordelen van de dingen, die er gebeuren in de wereld. Zij moeten het licht van Gods Woord laten schijnen op de problemen van de dag. Met deze stellingen ben ik het vol komen eens. Maar weet u wel, hoe moeilijk het is U zit er met uw neus boven op (let terlijk, want we zien het in de huis kamer) maar juist omdat we er met onze neus bovenop zitten, is het zo moeilijk de verschijnselen te analyseren en zuiver te beoordelen. Bovendien liggen er tussen de tijd, dat Gods Woord geschreven werd en vandaag een aantal eeuwen. Daarom is het echt niet eenvoudig om de zinnen, waarmee dit artikel opende, in de prak tijk waar te maken. Je ziet dan ook ontzettend veel ont sporingen. Men heeft dan zo zijn opvatting b.v. in politiek of sociaal opzicht en beziet door die bril de actuele gebeurtenissen en brengt die persoonlijke mening op de kansel en hangt die op aan de een of andere tekst. Maar dat wordt een heel willekeurige geschiedenis Toen de stormramp van 1953 Zeeland trof, is er door veel dominees naar aanleiding van die ge beurtenis actueel gepreekt. Maar de één preekte over de straffende gerechtig heid van God en de andere over de mysterieuze macht, die de duivel bezat, een derde over de nalatigheid van men sen, die uit zuinigheid hun dijken niet hadden verhoogd. Wat is nu het licht van Gods Woord Vroeger wisten de dominees alles vrijwel alleen. Maar de mensen waren dan ook aan hun eigen wijsheid over geleverd. Het gevaar is ook groot, dat actuele preken gaan spelen met teksten. Een Duitse dominee preekte bij de capitulatie van Frankrijk over 1 Cor. 15 57: Gode zij dank, die ons de over winning heeft gegeven. Een dominee, die op een emigranten schip meevoer, over Gen. 12:4: ,,en Abraham toog heen". Een vrijgemaakte predikant, die tegen samenspreking was met de syno- daal-gereformeerden preekte over 1 Kon. 12, die profeet, die tegen Jerobeam had geprofeteerd, maar die inplaats van rechtdoor naar huis te rijden op bezoek ging te Bethel en toen door een leeuw werd gedood. Een dominee die tegen de inflatie was, die Colijn eindelijk, noodgedwon gen door liet gaan, vond een tekst voor zijn preek, die de devaluatie van de gulden diefstal noemde. Die preek werd nog uitgegeven ook De tekst was: ,,en het goud van dat land was goed". Zo zijn er tientallen van voorbeelden, die het gevaar van actuele preken de monstreren. Naar aanleiding van de maanreis zal er ook wel weer hevig actueel gepreekt zijn. Maar hoe weet men zo precies wat Gods Woord ,,er" over zegt. Ik durf etr wel een artikeltje in de Kerkbode over te schrijven. Want daarin geef ik mijn mening voor beter. Maar wat men op de preekstoel zegt, heeft het gezag van Gods Woord. Je moet dus wel heel, heel erg zeker zijn van de dingen die je op de kansel be weert. Dat was vroeger makkelijker. Toen was er veel meer dan nu een algemeen-gevestigde mening. Tegen woordig gaan - ik denk b.v. aan de politiek - de opvattingen nogal uit elkaar. Wij hebben in ons gezin een aantal dominees. Maar in politiek opzicht den ken er geen twee gelijk. Alle kleuren van de regenboog zijn vertegenwoor digd. Stel u nu eens voor, dat ze hun meningen op de preekstoel brachten Dan kreeg je zeker actuele preken, maar de eerbied voor het ,,alzo spreekt de Here" was verdwenen. Toen de Israëlieten tegen de Fili stijnen moesten vechten waren de zonen van Eli zo handig om de ark des Heren uit de Tabernakel te halen en die als een tank - vóór de troepen - te zetten en zo de vijand aan te vallen. U weet hoe dat afgelopen is. Maar mogen we zo het gezag van Gods Woord voor onze opvattingen spannen Er preekte onlangs een dominee over Catechismus Zondag 39 (het 5e ge bod). Het was niet lang na het rumoer in de studentenwereld en de hier niet, daar wel gestrafte bezetting van ge bouwen. Hij preekte daar zeer actueel en zeer vrijmoedig over. Maar het gevolg was, dat na afloop het debat, tussen hen, die het er gloei end mee eens waren en die het er nog gloeiender mee oneens waren, hoog opliep, zo dat menige kerkganger te laat thuis kwam en zijn kopje koffie miste. Het waterhoofd van de technische rede. Na alles wat u gehoord en gezien hebt over de tocht van drie Amerikanen naar de maan -, en weer terug, bent u het waarschijnlijk wel een beetje zat. En nu ook nog de Kerkbode Wij worden zo langzamerhand maan ziek van al die overtreffende trappen. Te groter is mijn moeilijkheid, omdat ik dit stukje maak, terwijl de astronau ten wel op de terugweg zijn, maar nog lang niet thuis. En u dit leest een week na hun - naar ik hoop - voorspoedige wederkomst op aarde. Ik doe zeker voor niemand onder in bewondering voor deze mannen en ben verbijsterd door het vernuft der weten schapsmensen en door de rekenkunde der computers, die deze spectaculaire reis hebben bedacht, mogelijk gemaakt en begeleid. En dat je in de huiskamer de een tegen de ander hoorde zeggen op de maan: ,,doe dat stuk steen wat dieper in je zak - nee, nog dieper Duwen Het is allemaal geweldig. Toch waag ik het een paar vraagtekens te zetten. Ik zal niets zeggen over hoogmoed en zo, want dat is de mens toch wel, ook zonder maanreis. Ik zie er dus geen „torenbouw van Babel" in. Ik vind het ook geen „zonde" van het geld. Dat moeten ze maar laten rollen Dat is goed voor de oeconomie. Als ze het niet hieraan uitgeven, geven ze het aan wat anders uit. En tóch niet aan bestrijding van de armoede, het opruimen van de krotten, het stillen van de honger van negers enz. Want zonder de armoe van de mil- lioenen kunnen de duizenden niet rijk zijn. Drie Rooms-Katholieke priesters heb ben van Paus Paulus ieder een bronzen medaille gekregen. Het was de be loning voor een aardig idee dat zij in de pauselijke ideeënbus hadden gestopt. Pater H. Baart uit Cadzand, pater R. Verdurmen uit Oostburg en de Bres- kense kapelaan O. Giellet hebben zich lange tijd zorgen gemaakt over de ver moeide indruk die het pauselijk gelaat op hen maakte. Die man is hard aan vakantie toe, redeneerden de drie pries ters. De ingeburgerde advertentietekst „Uit is goed voor u" inspireerde hen tot een levendige welgemeende brief, waar in vervat een hartelijke uitnodiging voor een onbekommerde vakantie aan de Zeeuwse Riviera nabij Breskens.. De paus, dachten zij, zou zich incognito in zwembroek wandelend langs het strand op zijn gemak voelen zelfs in het pro gressieve katholieke Nederland. Tegelijk zou hij tussen de strandminnende massa zichzelf kunnen zijn, een duik in zee kunnen nemen of met een werphengel een argeloos scholletje of scharretje aan de haak kunnen slaan. De paus blijkt geïmponeerd te zijn geweest door de uitnodiging van drie gewone priesters, die het goed menen. Zijn internuntius in Nederland, monseigneur Felici heeft in fraaie Latijnse volzinnen namens Paus Paulus meegedeeld, dat hij de ge dachte van een ongedwongen vakantie Zo zijn er tal van gevaren bij het zgn. actuele preken, van dominees, die zo precies weten, wat Gods Woord overal van zegt. Toch blijven die eerste zinnen van dit artikel staan. De prediking moet inderdaad actueel zijn. Maar wat is dat eigenlijk Mag ik met het antwoord nog een week wachten A. D. De ellende der wereld is onze liefde loosheid. Al had ik het vernuft om te landen op de maan, maar had de liefde niet (b.v. voor de stervende kinderen in Biafra) dan betekende het niets. Onze beschaving heeft een water hoofd, en dat is de technische rede. Maar ze heeft geen hart. We zijn ontzettend knap in het pro duceren, maar kunnen niet distribueren. Een computer is ongelofelijk pienter, maar is zo koud als een wiskundige formule. Onze westerse cultuur is als een wonderkind, dat de moeilijkste vraag stukken kan uitrekenen, maar de knopen van zijn broek nog niet kan vastmaken. Nog eens: ik vond het geweldig Maar het oplossen van de crisis in het Midden-Oosten is belangrijker, en de redding van hele volken, die uitgehon gerd en uitgeroeid worden (Soedan - Biafra) is oneindig veel nodiger dan een maanvlucht. Waarom kunnen we het ene wel en het andere niet Voor het éne heb je hersens nodig plus een grote dosis koelbloedigheid, maar voor dat andere heb je ook nog een hart nodig en zelfverloochening. Daarom schreef ik in de titel over het waterhoofd van de technische rede. Ook deed het nationalisme, die vlag en dat vlokslied, kinderachtig aan. Waar heb ik dat toch gelezen, dat nationalisme een van de kinderziekten is van een nog jonge beschaving, zoiets als de mazelen. En dan was er ook nog een Russische Luna in de ruimte. Dat knappe mensen zo kinderachtig doen kunnen, door na- lopertje te spelen in de ruimte in Breskens plezierig vond maar dat het er niet in zat. Volgens officiële berich ten viert Paus Paulus vakantie in zijn zomerverblijf Castel Gandolfo. Het kan een afleidingsmanoeuvre zijn. Iedere keer als ik langs het strand bij Breskens een vermoeide oude man tegenkom denk ik dat het de Paus is die ons een poets bakt. Als dit bericht, dat ik in „Hervormd Nederland" las en dat ondertekend was door Saphier, - maar geen stunt is van de V.V.V. te Breskens. Wat een attractie Je had een kans naast de Paus op het strand te zitten en de oude heer te herkennen Wat een kans om na het praatje over het weer een babbeltje te maken over de moordpartijen, die er onder de pauselijke zegen plaatsvinden in Angola. En over nog een paar onderwerpen meer. Ik geloof niet, dat we gauw uitge praat zouden zijn. A.D. De eerste zaterdag in juli waren de Geref. organisten van Kring Zeeland bijeen in de Grote Kerk te Tholen. Gelukkig schijnen er toch een paar Russen op het idee te zijn gekomen om zo iets als de ruimtevaart samen te versieren. Maar natuurlijk, dit kon niet anders: de duitsers willen niet achter blijven. Er moet zo nodig een Duitse vlag op de maan wapperen. Het zou een pracht gebaar zijn ge weest als de Amerikanen aan Arm strong geen Amerikaanse vlag hadden meegegeven, maar een vlag of een sym bool van de Verenigde Naties. Nu staan er straks net zo veel ver schillende vlaggen op de maan, als op een patatkraam aan het strand. In ieder geval had men in zijn trium- fale speeches wel eens kunnen herin neren aan al de Duitse geleerden, die de U.S.A. heeft „geleend" van Europa. Beschamend was de uitslag van een gehouden enquête waarbij de overgrote meerderheid der ondervraagden van mening was, dat de overgrote meerder heid godsdienstige bezwaren zou heb ben tegen de maanvlucht. Bezwaren die zij zelf niet hadden. Van communicatiestoornis geschre ven Voor wat voor idioten zien de on gelovigen de gelovigen eigenlijk aan Het is juist het Israëlisch-christelijke denken geweest, dat een maanreis mogelijk heeft gemaakt. De hemellichamen en de natuur krachten zijn „maar" schepselen van God. Lees en herlees de belijdenis van Gen. 1 Ik meen, dat wij van de ongelovigen meer afweten en begrijpen dan omge keerd. Maar ik blijf met de vraag in mijn maag zitten: hoe komt dat Is ons ge loof zo'n geheime leer Of vindt men het toch wel leuk om zich tegen de caricaturen af te zetten. Zo zien we - het is met die maanreis al net als met alle discussies: er blijven veel vraagtekens over. Maar het is zeker geen vraag of de jonge man, die voor de T.V. dag in dag uit (en de nacht niet te vergeten) ons op de hoogte hield, een Koninklijke onderscheiding heeft verdiend. Dat heeft hij zeker Al was het alleen maar voor het feit, dat hij de vele stille momenten niet heeft opgevuld met de herhaling van gemeenplaatsen of flauwe kletsica. Ik schrijf dit op dinsdag 22. Alles is O.K. aan boord. Ik hoop, dat als ik dit lees, alles nóg O.K. zal zijn. A. D. Deze vergadering stond onder leiding van dhr. T. Fraanje, onze kringleider. Na de gebruikelijke opening werden de notulen gelezen door de correspon dent en de verdere administratie voor de Kring. Na afhandeling van de huis houdelijke zaken, begaven we ons naar het .monumentale orgel", gebouwd in 1832. Het leek ons een waardige af sluiting van het seizoen 1968/69: dit in 1832 door Gebr. van Dam in Leeu warden gebouwde orgel. Alle aanwezige collega's speelden o.a. werken van Bach, Thaleman, Zwart, J. Morks, Sweelink en Franck. Dit grote 3-klaviers orgel heeft z'n eigen klank en registratiemogelijkheden. Deze Grote Kerk heeft een zeer goede acoustiek. Na het bespelen van dit grote orgel werden nog enkele zaken geregeld en wel o.a.: eind augustus hopen we als Kring een orgelexcursie te houden naar Oude Tonge, waar in de Ned. Herv. Kerk een prachtig ,,frobenius" orgel uit Denemarken staat. Dhr. Bas Wijnands, vakmusicus, zal dit orgel voor ons voorspelen en een verdere uiteenzetting geven over dit zeer fijne instrument. Nadere mede delingen volgen nog per convocatie aan de leden. Verder wensen we alle colle ga's met hun gezinnen een goede en mooie vakantie toe, met veel zon, dan kunnen we straks weer met nieuwe moed en energie, gebruind door zon en wind, weer onze plaats op de orgel- bank innemen Kringcorrespondent, P. Th. v. B.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1969 | | pagina 1