tempelBouw
MODERNE MANNEN
HEYSTEKs Kledingmagazijn
BAAYENS UW OPTICIEN
UW ADRES mzfr
VOOR EEN AUTO
Garage Centrum Zeeland n.v.
Stoom wasserij „EDELWEIS"
J. J. HUSER
IS dollar pei*
nikkei*
Uit de
Pers
houden van JACKS
ANNA KLINIEK
VOOR ORTHOPAEDIE
VLISSINGEN
QEBR. 5TROO
leiden
opleidingskliniek voor
orthopaedisch chirurg
werken in teamverband
met grote betrokkenheid
bij alle gevallen
Heeft u belangstelling
Mezenstraat 2, Leiden, tel. (01710) 50840
HISTOR
VERVEN
ALTIJD
GOED
L. Jansede Jonge
KWEKERIJ M. H. DEKKER
haarden en kachels
voor kolen, olie,
gas,
B. MIDAVAINE
begrafenissen
I. N. VERHULST
I Uw PARAPLU komt van BIJOU, Lange Delft 44, Tel. 3172, Middelburg
.Jij bent een tempel", was de titel
van een geschriftje, dat vlak na de
oorlog, toen ons land door de Cana
dese troepen was bevrijd, in grote ge
tallen onder ons volk is verspreid.
Vooral onder de meisjes en jonge
vrouwen.
Je bent geen station, je bent geen
museum, je bent geen cafetaria, je bent
geen warenhuis, dat uitverkoop houdt
enz., maar je bent een TEMPEL.
Dat was een prachtige titel voor een
pakkend traktaat.
Want wat is eigenlijk een tempel
Een tempel, daar komt God tot ons
en daar komen wij tot God. De taber
nakel en de tempel waren onder oud-
Israël de symbolen van de gemeenschap
tussen God en mens. De Heer woonde
bij Zijn volk en de mensen waren na
buren van de Here.
Sinds de komst van de Here Jezus
en de uitstorting van de Heilige Geest
is dat alles heel anders geworden. Die
oude tempel is weg, maar we staan
niet te huilen bij een klaagmuur.
Er zijn geen speciale heilige personen
en speciale heilige plaatsen meer. Maar
dc blijvende idee van de tempel is deze
heerlijke realiteit, dat God geen verre,
vreemde godheid is, waarvoor we alleen
maar griezelen, maar dat Hij tot ons
komt en bij ons is, dat Hij tot ons
spreekt en woning maakt in ons hart
en ons menselijk leven wil vervullen met
Zijn heilige en genadige tegenwoordig
heid.
,.Weet gij niet", schrijft Paulus aan
de gemeente van Corinthe, ,,dat gij
Gods tempel zijt en dat de Geest van
God in u woont In uw ziel en in uw
lichaam; d.w.z. in uw gehele leven.
En Petrus schrijft over een tempel
van levende stenen, die de gelovigen
met elkaar vormen.
Dat wij een tempel mogen zijn is een
wonder van genade. Maar het is ook
een opdracht. Een belofte, maar niet
minder ook een bevel. Mozes moest
een tabernakel bouwen en Salomo een
tempel. Geen van beiden konden dat
en mochten dat doen naar hun eigen
idee. Ze werden daartoe door God zelf
geleerd. Aan Mozes werd zelfs, toen
hij op de berg Sinai was, een model
getoond, waarnaar hij alles maken
moest. De hoofdgedachte en de details
werden hem van Godswege geopen
baard.
Geen mens is uit zichzelf bij machte
voor God een huis te bouwen. Niemand
kan ooit het samen" van God-met-ons
construëren.
Dit wordt alleen gegeven.
Dit wordt geopenbaard.
Toch moeten wij er aan werken met
al onze gaven en krachten. En daarbij
komt de vermaning tot ons: ,,Zie toe,
pas op, dat ge alles maakt naar het
model, dat u op de berg getoond is".
Wat een tempel onderscheidt van
alle andere gebouwen is dit, dat er een
dimensie MEER is: de dimensie van
de heiligheid. Dat is het mysterie van
Gods aanwezigheid.
Als ons leven een tempel zal zijn,
dan zal daarin plaats moeten zijn voor
de Here Jezus en voor het Evangelie.
Dan moet er gebeden en gezongen
worden. En moeten er offers worden
gebracht. Er moet een kandelaar staan,
die zijn licht laat schijnen. Er moet ook
een toontafel staan, waarop ons dage
lijks werk en de resultaten daarvan de
Here worden aangeboden. Er moet een
altaar wezen, vanwaar de wierook der
gebeden opstijgt tot voor Gods aan
gezicht. Er moet ook een allerheiligste
zijn: een binnenkamer, waar de gemeen
schap met God bewust genoten en ge
vierd wordt.
Het is geen kleinigheid: een tempel
te bouwen Je kunt veel makkelijker een
beurs, een paleis of een kazerne bouwen.
Maar een tempel Kunnen we soms
beschikken over Gods aanwezigheid in
ons leven
Ia en neen.
Natuurlijk kunnen wij daar niet over
beschikken. Er is dan ook niets ellen-
digers dan een lege tempel: een huis
van God maar zonder de levende God.
Vroomheid zonder geloof. Ritueel
zonder gebed. Godsdienst zonder God.
Dat is het ergste, dat er is. Juist omdat
een tempel het allermooiste is, dat er
op aarde kan worden gebouwd.
Want het kan metterdaad
Maar het kan alléén, omdat Jezus
Christus. God is. En omdat God, Jezus
Christus is, die in de wereld gekomen
is en Zijn Geest heeft uitgestort en die
gezegd heeft: ,,Ik ben met u".
Wie dat gelooft, kan een tempel
bouwen. En zal het wonder ervaren,
dat zijn leven vervuld wordt van Gods
nabijheid.
Zijn hele leven. Niet alleen zijn zgn.
geestelijke" leven, maar ook zijn heel
gewone dagelijkse leven, in gezin en
arbeid, in spel en rust. Dat gewone
leven met zijn lief en zijn leed, zijn
grandeur en zijn misère. Heel dat leven
vervuld van Gods nabijheid. Want ons
gehele menselijke bestaan, zoals God
ons heeft geschapen, heeft Jezus Chris
tus gered van de boze machten, door
het in Zijn dienst te nemen.
In die dienst worden we dagelijks op
geroepen om ,,het alles te maken naar
het model, dat ons getoond werd op
de berg". Dat wil zeggen, dat we goed
kijken naar de geopenbaarde instructies
en voortdurend vragen naar Gods wil.
M.a.w. dat we ons aan de spelregels
houden. Hoe dat met Mozes indertijd
precies geweest is, kan niemand zeggen.
Heeft hij een maquette gezien
Heeft hij een inzicht gekregen in de
gedachten, die de Here God wilde ver
werkelijkt hebben in de tabernakel
In ieder geval is duidelijk, dat Mozes
gewerkt heeft volgens aanwijzingen van
hoger hand. En dat de eigenlijke
architect van Gods huis op aarde God
zelf is geweest.
Zo zullen ook wij goed doen door
scherp te letten op de aanwijzingen, die
God zelf heeft gegeven voor ons leven.
Anders komt er niets van terecht.
Die aanwijzingen vinden we in de
bijbel.
Maar liever zeg ik eerst: die aan
wijzingen vinden we in de Here Jezus.
Hij is de werkelijkheid van de idee van
tabernakel en tempel.
Hij is God-met-ons: Immanuel.
In Jezus Christus ziet u het model.
Zo wil God het hebben. En dat model
wordt ons getoond in de bijbel.
De Here Jezus alleen kan ons leren,
wat echte liefde is, wat dienen is en
zelfverloochening en geduld en trouw.
Maar wat meer zegt: van Hem
kunnen we ook de kracht krijgen om
het in praktijk te brengen. Want niet
op het weten komt het aan, maar op
het doen.
De eis van het .manifest van Detroit'
heeft bijzonder hard door de wereld
geëchoot.
Op de kortgeleden gehouden con
ferentie voor de economische ontwik
keling van de negerbevolking in
Amerika werd deze verklaring opge
steld. Men vraagt van de blanke chris
tenen en de joden in totaal 500 miljoen
dollar als schadevergoeding voor de
uitbuiting van 'onze vitaliteit, onze
geest, ons lichaam en onze arbeid'. Door
hun leer en door hun levenspraktijk
hebben de blanke christenen de wan
toestanden mede veroorzaakt en daarin
een grote rol gespeeld.
Vlak na de conferentie heeft voor
zitter James Forman de kerkdienst op
zondag in de Riverside-kerk in New
York verstoord en 60 van de in
komsten van die kerk geëist.
De Riverside-kerk staat vlak bij de
beruchte negerwijk Harlem. Twee
dagen later sloeg hij als
een tweede Luther het
manifest aan op de
deur van het hoofd
kantoor van de Luther
se Kerk in Amerika.
Haar aandeel was 50
miljoen. Tenslotte ging hij naar het
aartsbisschoppelijk paleis in New York
om van de Amerikaanse Rooms-
katholieken 200 miljoen dollar te eisen.
De reakties in Amerika zelf zijn heel
verschillend. Sommigen willen ingaan
op het aanbod van burgemeester
Lindsay dat er politiebescherming bij de
We moeten alles maken naar het
model, dat ons in de Here Jezus is ge
toond. die eerst liefde gaf en pas daar
na liefde vroeg.
Naar dit model heeft Mozes de
tabernakel gebouwd en Salomo de
tempel. Want in al die offeranden en
ceremoniën zien we als in een kleurig
prentenboek (,,das Bilderbuch Gottes")
de goddelijke liefde, die zich in genade
neerbuigt om te wonen onder een volk,
dat Hij eerst heeft gered en dat Hij
uit pure barmhartigheid tot Zijn volk
heeft gemaakt.
De gebruiksaanwijzingen, de spel
regels voor heel ons menselijk leven
vinden we uitvoerig in Cor. 13. En de
Here Jezus sprak in de bergrede: .Gij
lieden zult volmaakt zijn (nml. in de
liefde) gelijk uw hemelse Vader vol
maakt is (in de liefde)".
Is dit een gebod of een belofte
Het is beide.
Wie zich daaraan houdt, aan deze
spelregels van het Evangelie, zal het
alles maken naar het model, dat hem
getoond werd op de berg. En die zal
leven in Gods nabijheid, ja, in het huis
des Heren.
A. D.
kerken komt om bezetting door negers
te voorkomen. Maar er zijn ook heel
wat positieve reakties. De Riverside-
kerk heeft inmiddels een groot bedrag
al ter beschikking gesteld.
Maar niet alleen door Amerika, door
de hele wereld trilt de schok van deze
eisen. Dat komt vooral ook doordat
in mei in Notting Hill in Engeland een
studiecommissie van de Wereldraad
bijeenkwam. Henk Biersteker is daar
voor Trouw bij geweest en hij heeft
daarover indrukwekkend geschreven.
De eis van de Amerikaanse negers
is in Notting Hill herhaald en de hele
bijeenkomst is daardoor beheerst. Dat
ziet u duidelijk aan de aanbevelingen
die tenslotte voor de Wereldraad wer
den opgesteld. Men wil niet alleen dat
de eisen van de negers worden inge
willigd. maar ook dat er maatregelen'
door de christenen worden beraamd
tegen instellingen, ondernemingen en
regeringen (Zuid Afrika en Rhodesië
worden met name genoemd) die ras-
sendicriminatie toepassen.
'15 dollar per nikker'.
Deze formulering en deze prijs her
inneren pijnlijk aan de slavenhandel,
waarin ook Nederlanders een belang
rijk aandeel hebben gehad. Maar het
gaat niet alleen om het verleden. In
Notting Hill zijn heel wat gegevens
op tafel gekomen over economische en
politieke machinaties vandaag, die de
negerbevolking tot een verdrukte groep
maken. Misschien is toch het meest
tekenende verhaal dat van een 16-jarige
negerjongen die met een geladen ge
weer de straat opging om de eerste
de beste blanke neer te schieten, omdat
hij thuis gezien had hoe zijn zusje bezig
was haar huid met een scherf eraf te
krabben.
Men zal de methode van de negers
wel onverstandig noemen. Ik denk dat
zij dat niet is. Zij heeft al direkt één
voordeel, nl. dat in dit grote bedrag
de schuld van christenen uit verleden
en heden onontwijkbaar duidelijk voor
ons staat. Dat spreekt welvaartsmensen
wel aan.
Maar meteen daarbij moet gezegd
worden dat de economische conferentie
een nauwkeurig plan heeft voor de
besteding van de gelden. Zo is. 200
miljoen dollar bestemd voor grond
aankoop in het zuiden van de Verenigde
Staten om zo eindelijk de belofte inge
lost te krijgen die destijds tijdens de
Amerikaanse vrijheidsoorlog gedaan is,
dat de vrijgelaten slaven eigen land
zouden krijgen.
Het is opvallend dat je nergens
bezwaren tegenkomt tegen de grootte
van het bedrag. Dan moet u weten
dat het inkomen van 62 Protestantse
kerken in Amerika vorig jaar geschat
wordt op 3,6 miljard dollar (Trouw)
en bij de Rooms-katholieke kerk ver
moedt men een nog veel grotere rijkdom.
Vandaar dat de studiecommissie in
Notting Hill aan de Wereldraad voor
stelt dat de kerken zich gaan verplichten
bekend te maken wat hun bezit, hun
inkomen, hun investeringen en hun
financiële relaties zijn.
De Protestanten in Amerika en de
Rooms-katholieke wereldkerk zijn steen
rijk. Men herinnere zich bijvoorbeeld
ook het protest van de jongeren in
Upsala tegen de dure Mercedessen
waarin de duitse kerkleiders zich lieten
rijden. In andere landen, ook in ons land,
is een dergelijke rijkdom van de kerken
niet aanwezig. Maar de Wereldraad
zou er goed aan doen om alle kerken
te verplichten een jaar lang in de kerk
diensten geen andere Schriftgedeelten
te lezen dan de brief aan de kerk van
Laodicea uit Openbaring 3 en de
woorden van Jezus over de kameel die
zich eerder door het oog van een naald
weet te wringen dan dat een rijke ingaat
in het rijk van Christus.
Schuld is niet afkoopbaar met dollars
en guldens. Maar nadat we dat gecon
stateerd hebben, blijft er alle reden om
te doen wat we kunnen met de rijk
dommen van kerken en christenen om
de nood van de gekleurde medemens
en het oniecht dat hem wordt aange
daan, radikaal uit de wereld te helpen.
ATB
Kerkbode voor Noord Brabant en
Limburg
OFF. GENERAL MOTORS DEALER
C. Busfyznstraat 127, tel. 01184-2866
GOES
Marconistraat 14, tel. 01100-5092
WASSEN EN CHEMISCH REINIGEN
WASSALONS PAUL KRUGERSTRAAT 310-312
en VREDEHOFLAAN (Torenflat).
KORSELETTEN
KORSETTEN
GAINES
STEPINS
BEHA'S
PANTY'S
U slaagt zeker bij ons
v/h Gez. Labruyere.
Schc.ldestraat 42 - Telef. 3337
Vüssingen
GLAZENWASSERIJ EN
SCHOONMAAKBEDRIJF
Kasteelstraat 90 bov.,
Tel. 28 99, Vlissingen.
Voor het
schoonmaken van kantoren,
winkels en huizen.
Tevens schuren van vloeren
met moderne Nilfak machines.
omdat ze elke zomergarderobe een sportief allure
geven.
Nieuwe modellen van
STURKA
en
HAZEWIND
BELLAMYPARK 42 - VLISSINGEN
Wij hebben belangstelling voor U als
operatiezuster of -broeder,
eerste verpleegster of
gediplomeerd ziekenverzorgster.
Neem eens vrijblijvend contact op met zr. A.
Numan (adjunct-directrice) voor nadere in
lichtingen. Zij zal U graag ter plaatse rond
leiden.
DROGISTERIJ
Lange Noordstraat 70
(hoek Hofplein),
Middelburg, Tel. 2419
TE HUUR AANGEBODEN
Ruime gestoffeerde zit-slaap-
kamer, keuken met toilet en
douche. Direct te aanvaarden.
Te bevragen J. Jonker, Singel-
straat 6, Middelburg, Telefoon
01180-5778.
Langevleleslngel 34-38, Middelburg - Tel. (01180) 52 53
Voor een exclusieve plant
Voor een bloemengroet
Voor steeds verse snijbloemen
en bloemwerk voor elke gelegenheid
Voor Uw sier-, moes- of groentetuin
UW SUPERMARKT VOOR BLOEMEN EN PLANTEN
LANGE VORSTSTRAAT 106, GOES, TELEFOON 2159
Grote sortering
LANGEVIELE 62
MIDDELBURG.
ERKEND GASFITTER.
Voor alle werkzaamheden
betreffende
kunt U zich wenden tot
p.a. Singelstraat 15
Gereformeerd Jeugdgebouw
Tel (01180) 38 02 en 33 12.
Middelburg
Abonneert U
op de Zeeuwse Kerkbode