tempelBouw MODERNE MANNEN HEYSTEKs Kledingmagazijn BAAYENS UW OPTICIEN UW ADRES mzfr VOOR EEN AUTO Garage Centrum Zeeland n.v. Stoom wasserij „EDELWEIS" J. J. HUSER IS dollar pei* nikkei* Uit de Pers houden van JACKS ANNA KLINIEK VOOR ORTHOPAEDIE VLISSINGEN QEBR. 5TROO leiden opleidingskliniek voor orthopaedisch chirurg werken in teamverband met grote betrokkenheid bij alle gevallen Heeft u belangstelling Mezenstraat 2, Leiden, tel. (01710) 50840 HISTOR VERVEN ALTIJD GOED L. Jansede Jonge KWEKERIJ M. H. DEKKER haarden en kachels voor kolen, olie, gas, B. MIDAVAINE begrafenissen I. N. VERHULST I Uw PARAPLU komt van BIJOU, Lange Delft 44, Tel. 3172, Middelburg .Jij bent een tempel", was de titel van een geschriftje, dat vlak na de oorlog, toen ons land door de Cana dese troepen was bevrijd, in grote ge tallen onder ons volk is verspreid. Vooral onder de meisjes en jonge vrouwen. Je bent geen station, je bent geen museum, je bent geen cafetaria, je bent geen warenhuis, dat uitverkoop houdt enz., maar je bent een TEMPEL. Dat was een prachtige titel voor een pakkend traktaat. Want wat is eigenlijk een tempel Een tempel, daar komt God tot ons en daar komen wij tot God. De taber nakel en de tempel waren onder oud- Israël de symbolen van de gemeenschap tussen God en mens. De Heer woonde bij Zijn volk en de mensen waren na buren van de Here. Sinds de komst van de Here Jezus en de uitstorting van de Heilige Geest is dat alles heel anders geworden. Die oude tempel is weg, maar we staan niet te huilen bij een klaagmuur. Er zijn geen speciale heilige personen en speciale heilige plaatsen meer. Maar dc blijvende idee van de tempel is deze heerlijke realiteit, dat God geen verre, vreemde godheid is, waarvoor we alleen maar griezelen, maar dat Hij tot ons komt en bij ons is, dat Hij tot ons spreekt en woning maakt in ons hart en ons menselijk leven wil vervullen met Zijn heilige en genadige tegenwoordig heid. ,.Weet gij niet", schrijft Paulus aan de gemeente van Corinthe, ,,dat gij Gods tempel zijt en dat de Geest van God in u woont In uw ziel en in uw lichaam; d.w.z. in uw gehele leven. En Petrus schrijft over een tempel van levende stenen, die de gelovigen met elkaar vormen. Dat wij een tempel mogen zijn is een wonder van genade. Maar het is ook een opdracht. Een belofte, maar niet minder ook een bevel. Mozes moest een tabernakel bouwen en Salomo een tempel. Geen van beiden konden dat en mochten dat doen naar hun eigen idee. Ze werden daartoe door God zelf geleerd. Aan Mozes werd zelfs, toen hij op de berg Sinai was, een model getoond, waarnaar hij alles maken moest. De hoofdgedachte en de details werden hem van Godswege geopen baard. Geen mens is uit zichzelf bij machte voor God een huis te bouwen. Niemand kan ooit het samen" van God-met-ons construëren. Dit wordt alleen gegeven. Dit wordt geopenbaard. Toch moeten wij er aan werken met al onze gaven en krachten. En daarbij komt de vermaning tot ons: ,,Zie toe, pas op, dat ge alles maakt naar het model, dat u op de berg getoond is". Wat een tempel onderscheidt van alle andere gebouwen is dit, dat er een dimensie MEER is: de dimensie van de heiligheid. Dat is het mysterie van Gods aanwezigheid. Als ons leven een tempel zal zijn, dan zal daarin plaats moeten zijn voor de Here Jezus en voor het Evangelie. Dan moet er gebeden en gezongen worden. En moeten er offers worden gebracht. Er moet een kandelaar staan, die zijn licht laat schijnen. Er moet ook een toontafel staan, waarop ons dage lijks werk en de resultaten daarvan de Here worden aangeboden. Er moet een altaar wezen, vanwaar de wierook der gebeden opstijgt tot voor Gods aan gezicht. Er moet ook een allerheiligste zijn: een binnenkamer, waar de gemeen schap met God bewust genoten en ge vierd wordt. Het is geen kleinigheid: een tempel te bouwen Je kunt veel makkelijker een beurs, een paleis of een kazerne bouwen. Maar een tempel Kunnen we soms beschikken over Gods aanwezigheid in ons leven Ia en neen. Natuurlijk kunnen wij daar niet over beschikken. Er is dan ook niets ellen- digers dan een lege tempel: een huis van God maar zonder de levende God. Vroomheid zonder geloof. Ritueel zonder gebed. Godsdienst zonder God. Dat is het ergste, dat er is. Juist omdat een tempel het allermooiste is, dat er op aarde kan worden gebouwd. Want het kan metterdaad Maar het kan alléén, omdat Jezus Christus. God is. En omdat God, Jezus Christus is, die in de wereld gekomen is en Zijn Geest heeft uitgestort en die gezegd heeft: ,,Ik ben met u". Wie dat gelooft, kan een tempel bouwen. En zal het wonder ervaren, dat zijn leven vervuld wordt van Gods nabijheid. Zijn hele leven. Niet alleen zijn zgn. geestelijke" leven, maar ook zijn heel gewone dagelijkse leven, in gezin en arbeid, in spel en rust. Dat gewone leven met zijn lief en zijn leed, zijn grandeur en zijn misère. Heel dat leven vervuld van Gods nabijheid. Want ons gehele menselijke bestaan, zoals God ons heeft geschapen, heeft Jezus Chris tus gered van de boze machten, door het in Zijn dienst te nemen. In die dienst worden we dagelijks op geroepen om ,,het alles te maken naar het model, dat ons getoond werd op de berg". Dat wil zeggen, dat we goed kijken naar de geopenbaarde instructies en voortdurend vragen naar Gods wil. M.a.w. dat we ons aan de spelregels houden. Hoe dat met Mozes indertijd precies geweest is, kan niemand zeggen. Heeft hij een maquette gezien Heeft hij een inzicht gekregen in de gedachten, die de Here God wilde ver werkelijkt hebben in de tabernakel In ieder geval is duidelijk, dat Mozes gewerkt heeft volgens aanwijzingen van hoger hand. En dat de eigenlijke architect van Gods huis op aarde God zelf is geweest. Zo zullen ook wij goed doen door scherp te letten op de aanwijzingen, die God zelf heeft gegeven voor ons leven. Anders komt er niets van terecht. Die aanwijzingen vinden we in de bijbel. Maar liever zeg ik eerst: die aan wijzingen vinden we in de Here Jezus. Hij is de werkelijkheid van de idee van tabernakel en tempel. Hij is God-met-ons: Immanuel. In Jezus Christus ziet u het model. Zo wil God het hebben. En dat model wordt ons getoond in de bijbel. De Here Jezus alleen kan ons leren, wat echte liefde is, wat dienen is en zelfverloochening en geduld en trouw. Maar wat meer zegt: van Hem kunnen we ook de kracht krijgen om het in praktijk te brengen. Want niet op het weten komt het aan, maar op het doen. De eis van het .manifest van Detroit' heeft bijzonder hard door de wereld geëchoot. Op de kortgeleden gehouden con ferentie voor de economische ontwik keling van de negerbevolking in Amerika werd deze verklaring opge steld. Men vraagt van de blanke chris tenen en de joden in totaal 500 miljoen dollar als schadevergoeding voor de uitbuiting van 'onze vitaliteit, onze geest, ons lichaam en onze arbeid'. Door hun leer en door hun levenspraktijk hebben de blanke christenen de wan toestanden mede veroorzaakt en daarin een grote rol gespeeld. Vlak na de conferentie heeft voor zitter James Forman de kerkdienst op zondag in de Riverside-kerk in New York verstoord en 60 van de in komsten van die kerk geëist. De Riverside-kerk staat vlak bij de beruchte negerwijk Harlem. Twee dagen later sloeg hij als een tweede Luther het manifest aan op de deur van het hoofd kantoor van de Luther se Kerk in Amerika. Haar aandeel was 50 miljoen. Tenslotte ging hij naar het aartsbisschoppelijk paleis in New York om van de Amerikaanse Rooms- katholieken 200 miljoen dollar te eisen. De reakties in Amerika zelf zijn heel verschillend. Sommigen willen ingaan op het aanbod van burgemeester Lindsay dat er politiebescherming bij de We moeten alles maken naar het model, dat ons in de Here Jezus is ge toond. die eerst liefde gaf en pas daar na liefde vroeg. Naar dit model heeft Mozes de tabernakel gebouwd en Salomo de tempel. Want in al die offeranden en ceremoniën zien we als in een kleurig prentenboek (,,das Bilderbuch Gottes") de goddelijke liefde, die zich in genade neerbuigt om te wonen onder een volk, dat Hij eerst heeft gered en dat Hij uit pure barmhartigheid tot Zijn volk heeft gemaakt. De gebruiksaanwijzingen, de spel regels voor heel ons menselijk leven vinden we uitvoerig in Cor. 13. En de Here Jezus sprak in de bergrede: .Gij lieden zult volmaakt zijn (nml. in de liefde) gelijk uw hemelse Vader vol maakt is (in de liefde)". Is dit een gebod of een belofte Het is beide. Wie zich daaraan houdt, aan deze spelregels van het Evangelie, zal het alles maken naar het model, dat hem getoond werd op de berg. En die zal leven in Gods nabijheid, ja, in het huis des Heren. A. D. kerken komt om bezetting door negers te voorkomen. Maar er zijn ook heel wat positieve reakties. De Riverside- kerk heeft inmiddels een groot bedrag al ter beschikking gesteld. Maar niet alleen door Amerika, door de hele wereld trilt de schok van deze eisen. Dat komt vooral ook doordat in mei in Notting Hill in Engeland een studiecommissie van de Wereldraad bijeenkwam. Henk Biersteker is daar voor Trouw bij geweest en hij heeft daarover indrukwekkend geschreven. De eis van de Amerikaanse negers is in Notting Hill herhaald en de hele bijeenkomst is daardoor beheerst. Dat ziet u duidelijk aan de aanbevelingen die tenslotte voor de Wereldraad wer den opgesteld. Men wil niet alleen dat de eisen van de negers worden inge willigd. maar ook dat er maatregelen' door de christenen worden beraamd tegen instellingen, ondernemingen en regeringen (Zuid Afrika en Rhodesië worden met name genoemd) die ras- sendicriminatie toepassen. '15 dollar per nikker'. Deze formulering en deze prijs her inneren pijnlijk aan de slavenhandel, waarin ook Nederlanders een belang rijk aandeel hebben gehad. Maar het gaat niet alleen om het verleden. In Notting Hill zijn heel wat gegevens op tafel gekomen over economische en politieke machinaties vandaag, die de negerbevolking tot een verdrukte groep maken. Misschien is toch het meest tekenende verhaal dat van een 16-jarige negerjongen die met een geladen ge weer de straat opging om de eerste de beste blanke neer te schieten, omdat hij thuis gezien had hoe zijn zusje bezig was haar huid met een scherf eraf te krabben. Men zal de methode van de negers wel onverstandig noemen. Ik denk dat zij dat niet is. Zij heeft al direkt één voordeel, nl. dat in dit grote bedrag de schuld van christenen uit verleden en heden onontwijkbaar duidelijk voor ons staat. Dat spreekt welvaartsmensen wel aan. Maar meteen daarbij moet gezegd worden dat de economische conferentie een nauwkeurig plan heeft voor de besteding van de gelden. Zo is. 200 miljoen dollar bestemd voor grond aankoop in het zuiden van de Verenigde Staten om zo eindelijk de belofte inge lost te krijgen die destijds tijdens de Amerikaanse vrijheidsoorlog gedaan is, dat de vrijgelaten slaven eigen land zouden krijgen. Het is opvallend dat je nergens bezwaren tegenkomt tegen de grootte van het bedrag. Dan moet u weten dat het inkomen van 62 Protestantse kerken in Amerika vorig jaar geschat wordt op 3,6 miljard dollar (Trouw) en bij de Rooms-katholieke kerk ver moedt men een nog veel grotere rijkdom. Vandaar dat de studiecommissie in Notting Hill aan de Wereldraad voor stelt dat de kerken zich gaan verplichten bekend te maken wat hun bezit, hun inkomen, hun investeringen en hun financiële relaties zijn. De Protestanten in Amerika en de Rooms-katholieke wereldkerk zijn steen rijk. Men herinnere zich bijvoorbeeld ook het protest van de jongeren in Upsala tegen de dure Mercedessen waarin de duitse kerkleiders zich lieten rijden. In andere landen, ook in ons land, is een dergelijke rijkdom van de kerken niet aanwezig. Maar de Wereldraad zou er goed aan doen om alle kerken te verplichten een jaar lang in de kerk diensten geen andere Schriftgedeelten te lezen dan de brief aan de kerk van Laodicea uit Openbaring 3 en de woorden van Jezus over de kameel die zich eerder door het oog van een naald weet te wringen dan dat een rijke ingaat in het rijk van Christus. Schuld is niet afkoopbaar met dollars en guldens. Maar nadat we dat gecon stateerd hebben, blijft er alle reden om te doen wat we kunnen met de rijk dommen van kerken en christenen om de nood van de gekleurde medemens en het oniecht dat hem wordt aange daan, radikaal uit de wereld te helpen. ATB Kerkbode voor Noord Brabant en Limburg OFF. GENERAL MOTORS DEALER C. Busfyznstraat 127, tel. 01184-2866 GOES Marconistraat 14, tel. 01100-5092 WASSEN EN CHEMISCH REINIGEN WASSALONS PAUL KRUGERSTRAAT 310-312 en VREDEHOFLAAN (Torenflat). KORSELETTEN KORSETTEN GAINES STEPINS BEHA'S PANTY'S U slaagt zeker bij ons v/h Gez. Labruyere. Schc.ldestraat 42 - Telef. 3337 Vüssingen GLAZENWASSERIJ EN SCHOONMAAKBEDRIJF Kasteelstraat 90 bov., Tel. 28 99, Vlissingen. Voor het schoonmaken van kantoren, winkels en huizen. Tevens schuren van vloeren met moderne Nilfak machines. omdat ze elke zomergarderobe een sportief allure geven. Nieuwe modellen van STURKA en HAZEWIND BELLAMYPARK 42 - VLISSINGEN Wij hebben belangstelling voor U als operatiezuster of -broeder, eerste verpleegster of gediplomeerd ziekenverzorgster. Neem eens vrijblijvend contact op met zr. A. Numan (adjunct-directrice) voor nadere in lichtingen. Zij zal U graag ter plaatse rond leiden. DROGISTERIJ Lange Noordstraat 70 (hoek Hofplein), Middelburg, Tel. 2419 TE HUUR AANGEBODEN Ruime gestoffeerde zit-slaap- kamer, keuken met toilet en douche. Direct te aanvaarden. Te bevragen J. Jonker, Singel- straat 6, Middelburg, Telefoon 01180-5778. Langevleleslngel 34-38, Middelburg - Tel. (01180) 52 53 Voor een exclusieve plant Voor een bloemengroet Voor steeds verse snijbloemen en bloemwerk voor elke gelegenheid Voor Uw sier-, moes- of groentetuin UW SUPERMARKT VOOR BLOEMEN EN PLANTEN LANGE VORSTSTRAAT 106, GOES, TELEFOON 2159 Grote sortering LANGEVIELE 62 MIDDELBURG. ERKEND GASFITTER. Voor alle werkzaamheden betreffende kunt U zich wenden tot p.a. Singelstraat 15 Gereformeerd Jeugdgebouw Tel (01180) 38 02 en 33 12. Middelburg Abonneert U op de Zeeuwse Kerkbode

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1969 | | pagina 4