Boekbespreking NIEUWS uit öe keRken „HONDEMASTATE" gezondheid en kracht zouden willen terugontvangen, indien de Here het wil. We bidden ook voor Paultje Schiette- katte, dat de specialisten mogen vin den wat hem scheelt, en wat tot zijn beterschap mag dienen. 3. H. Doop: Bediend aan Leendert Picter zoon van C. Bolijn en T. E. Versluis, adres: Middenweg 13 Ouwerkerk. God zegene hem zijn ouders, zijn broertje Karei, en de familie's. 4. Kerkeraad: Donderdag 3 juli, half 8 D.V. 5. H. Avondmaal: D.V. 6 juli. Een ge zegende Viering toegewenst. Rust aan de voeten van Jezus, aan zijn hart, aan zijn tafel worde door ons gezocht èn gevonden 6. Afwezig: Na het H. A. zullen we als gezin 2 zondagen afwezig zijn met vacantie. Maar cr is preekvoorziening gevonden. Een hartelijke groet aan allen. Gode en Zijn Genade aanbevolen. Nieuwerkerk MIDDELBURG Dr. J. H. Becker De Kerkeraad Algemene Zaken stelde een prioriteitslijst op in verband met enkele noodzakelijke objecten, die ech ter vanwege de kosten niet tegelijker tijd kunnen worden gerealiseerd. 1. Werd gesteld „de vijfde predikants plaats", die in principe werd inge steld. Gerealiseerd wordt deze na een inspraak van de gemeente in septem ber a.s. Deze „vijfde" is noodzakelijk geworden door de groei van een nieuwe wijk over het kanaal en de vestiging van 2 Rusthuizen. Als prioriteit no 2 werd gesteld de bouw van enige bijlokalen bij de Hofplein- kerk aan het Hofplein. Als derde prijkt op de lijst de bouw van een kerkelijk centrum in „Zuid". Dit samen met Hervormden en Rooms-Katholieken. KERKNIEUWS Beroepen te Bussum: (vac. B. G. Mees ten Oever) G. A. Westerveld te Alpen a. d. Rijn; te Nieuw-Ven nep: C. v. Ommen te Werkendam; te Raamsdonk: kand. A. Vreugdehil te Zwartewaal; te Rotterdam-Hil- legersberg: J. v. d. Wal te Zwolle; te Apeldoorn: G. A. Westefveld te Alpen a. d. Rijn. Aangenomen naar Nijkerk (vac. A. I. Koffeman): M. Ros, geestel. ver zorger te Sonnevanck in Harderwijk; naar Scheveningen: Drs. M. C. Ker sten te Zwolle. GEREFORMEERDE ORGANISTENVERENIGING KRING ZEELAND Vergadering op zaterdag 5 juli 1969, te 14.30 uur in de Grote Kerk te Tholen. Bespeling door alle collega's van het in 1832 door gebr. van Dam in Leeuwarden gebouwde orgel. Dit monumentale orgel leek ons een waardige afsluiting van het seizoen 1968/1969. Laat de afstand u niet af schrikken, u hoeft niet verder te reizen dan het station in Goes. Van daar uit zullen we te 13.30 uur met verschillen de auto's vertrekken. Zorgt u er in ieder geval voor, dat dit vol zitten. Collega's uit Walcheren kunnen zich met collega Karman (telefoon 01180-6014) in ver binding stellen en voor Z.-Beveland met collega Fraanje te Lewedorp, Tel. 01196-365 en collega Fierloos te Goes, „Den Soeten Inval". Ds correspondent, P. Th. van Belzen, Leliestraat 78, Goes. DWARSLAGEN IN DE CHRISTEN HEID door Liebje Kuylman-Hoekendijk brengt een stroom van positieve pers reacties teweeg. Vrijwel alle recensenten onderschrijven uit een voorwoord van Prof. Dr. H. Berkhof: „op een boekje als dit zaten we eigenlijk al lang te wach ten". Het Weekbulletin (14 maart 1969) van het Persbureau der Nederlandse Hervormde Kerk schrijft: Mevrouw Kuylman con- fronteere een aantal oudere en jongere tradities („spiritualiteiten") -dwarslagen, ook in onze eigen kerk(en)- met elkaar. Zij geeft daarmee niet alleen een ver helderende en op zich al waardevolle be- schijving van de „dwarslagen" van (1) het evangelist- (pinkster-) type van „de genade via een individuele, persoonlijke re latie met God", (2) het diaken-type van „de genade via de relatie met de mede mens", (3) het hoogkerkelijke (priester-) type van „de genade via de ambten, sa cramenten, liturgie en gebruiken en (4) het leraar-type van „de genade via de leeroverdracht". Er worden ook wegen gewezen voor het samenleven en onderlinge waardering als legitieme „dwarslaag" en daarmee een voller verstaan van de bijbel en een voller beleven van het waarlijk christen-zijn. Dr. O. Jager begon zijn N.C.R.V.- be spreking (27 februari 1969) als volgt: Deze week is er een boek verschenen waarin ik als gewoonlijk begon aan te strepen wat ik in deze rubriek zou kunnen citeren om het te typeren. Maar tot mijn verrassing merkte ik dat ik elke zin aan streepte van elke bladzij. Ik zcu dit hele boek wel willen voorlezen, omdat het zo raak en zo wijs en zo nodig is. Hij eindigde: H. ar pleidooi voor een plurale gemeente in het spanningsveld van de Geest mag niet als een irrcël idealisme worden afgewezen. Zij wijst concrete we gen aan, waarlangs zelfs de door haar genoemde moeilijkheden tussen de N.C.- R.V. en de Evangelische Omroep zouden kunnen worden opgelost. Prof Berkhof besluit zijn voorwoord met: Men kan dit geschrift met vjeel vrucht voor zichzelf op z'n eentje lezen. Maar ik denk dat het pas ten volle aan zijn doel gaat beantwoorden, als hieromheen kringen uit de verschillende hier beschre ven typen worden gevormd. Zulk kling- werk kan een hoogst-noodzakelijk en be vrijdend stuk gemeente-opbouw worden, omdat daarin de leden opzettelijk samen komen tot de opbouw van het lichaam van Christus. Zowel voor het een (op uw eentje) als voor het ander (kringwerk) bevelen wij dit boekje hartelijk bij u aan. Het telt 112 pagina's en kost ƒ6,25. Mogen wij u herinneren aan de moge lijkheid uw abonementsgeld voor het 2e halfjaar 1969 ad 5.over te maken op onze girorekening 42280 ten name van Littooij 6 OlthofL Middelburg. U spaart zichzelf dan 1.aan Incasso kosten. De Uitgevers. Dit geldt niet voor de abonne's t|e Vlissingen» Dit wordt op een andere wijze geïnd. HET WAPEN DER ARMEN. Onlangs heeft de Leidse Universi teit een symposion (samenspreking) ge houden van allerlei geleerden over de A. B. C. wapenen (Atomaire, Biologi sche en Chemische oorlogsvoering). Daar zijn verschrikkelijke dingen openbaar geworden. Nee, niet openbaar, want de ingewijden zullen nooit kun nen zeggen: „We hebben het niet ge weten". De geleerden weten het allang. Maar om de een of andere reden dringt die wetenschap maar niet door tot de mensen. Ook niet en dat is het aller ergste: tot de Kerkmensen. Ook Prof. Röling was aanwezig. Hij noemde het gifwapen een voor arme landen betaalbaar wapen. Goedkoper dan tanks en bommenwerpers. In de Hervormde Kerkbode voor Haarlem e.o. „Rondom de Bavo" stond een uit voerig verslag van deze samenspreking, geschreven door Bert van Duyn. Ik knip er een gedeelte van uit. „Prof. Ruys heeft de hoop gevestigd op de publieke opinie". Maar als nu eens alle Kerken- (rooms en protestants) en de hele ratteplan samen hun mond open zetten en begonnen te gillen, zo hard als ze maar konden-, zouden dan de wapen fabrikanten en hun aandeelhouders niet gedwongen kunnen worden hun godde loze doodspuiterij stop te zetten A.D. GEREF. KERKEN EN DE ONT WIKKELINGSHULP. De Kerk moet bereid zijn haar eigen uitgaven voor interne zaken voortdu rend kritisch te beoordelen tegen de achtergrond van de ontstellende nood, die in een groot deel van de wereld heerst. Hierbij moet men denken aan de verhouding tussen het geld en de mankracht die beschikbaar worden ge steld voor het werk binnen de ge meente en voor het werk daarbuiten: zending, diakonaat, evangelisatie. Dit is een van de conclusies van een groot rapport over de kerk en ont wikkelingshulp, dat bij de gereformeerde synode werd ingediend door een studie- deputaatschap van elf profesoren, theo logen, economen en zendingsmensen. De synode aanvaardde dit rapport na een aantal kritische notities te hebben gemaakt. Deze zijn in de definitieve uitgave van het rapport verwerkt. Het is thans verschenen onder de titel „Gerechtigheid en Barmhartigheid". In het rapport wordt gesteld, dat de ontwikkelingshulp een zaak is waarbij de kerk ten nauwste betrokken is. Dit geldt zowel voor het werk van de zen ding en het werelddiakonaat als voor de opdracht van de kerk tot de ver kondiging van gerechtigheid en barm hartigheid. De kloof tussen rijke en arme landen kan alleen worden overbrugd wanneer er een fundamentele herstructurering tot stand komt in de internationale ver houdingen. Het westen zal bereid moeten zijn in allerlei verbanden zijn bevoorrechte positie t.o.v. de arme landen op te geven. Het is noodzake lijk, dat hierover in de kerk veel meer voorlichting wordt gegeven, want - aldus het rapport- er moet een mentali teitsverandering komen. Alle gemeenteleden hebben hierin een taak. Voorbeelden geeft het rapport van buitenlandse kerken, die bij akties voor eigen kerkbouw de helft van de op brengst en zelfs de helft van hun le ningen ter beschikking stelden van het kerkelijk werk in de ontwikkelingsge bieden. Zelf ging men over tot verso bering. De gereformeerde kerken kregen in middels een functionaris ter beschik king, die leiding zal geven aan de voorlichting. Dit is Drs. C. H. Koetsier. Zijn taak is het ook de totale proble matiek van de ontwikkelingshulp voort durend in het oog te houden en daarbij na te gaan wat de kerk moet doen in de naaste toekomst. Deze planning zal geschieden binnen het gehele kader van zending en we relddiakonaat, in samenwerking met de sektie voor ontwikkelingsvraagstukken van de Raad van Kerken in Nederland. Voor begeleiding van dit werk is een speciale commissie gevormd. Hierin hebben vertegenwoordigers van zending en werelddiakonaat zitting, maar ook politieke en sociaal-economische des kundigen. (Het rapport kan besteld worden door storting van f2,50 op giro 2211 van het Algemeen Diakonaal Bureau te Utrecht, bij 5 of meer ex. f2.10). BROOD Heer onze God, Gij hebt uw woord gezaaid uw zoon gegeven, voor ons gebroken en gestorven is Hij brood en leven voor de wereld. Wij bidden U dat wij de kracht mogen vinden om zijn weg te gaan: dat wij voor elkander vruchtbaar mogen zijn als zaad en voedzaam als brood. En dat wij zo een gelukkig leven mogen leiden. Dat wij uw woord vernomen hebben God, dat wij het brood gebroken hebben voor elkaar laat dat voor ons een teken zijn dat U dicht bij ons bent, dat wij uw mensen zijn Verlaat ons nooit, wij bidden U, door U gevoed, door U bemind. wees als het daglicht om ons heen wees onze vaste grond en meer dan dat: onze toekomst, onze vader. Huub Oosterhuis uit: Bid om vrede ALSTUBLIEFT GEEN LANGE GEZICHTEN Er staat nergens in de bijbel dat de Here Jezus gelachen heeft maar u kunt dat op meerdere plaatsen heel duidelijk tussen de regels lezen. Er staat wel dat de Here Jezus heeft geschreid. O.a. toen zijn vriend Lazarus gestorven was en Hij de dood, die vreselijke vijand van het leven, als het ware rook. Maar in hetzelfde Evangelieverhaal waarin staat: „en Jezus weende lezen we ook dat de Here Jezus met Zijn familie en Zijn discipelen heeft aangezeten aan een bruiloftsmaal (Johannes 2: 1 11). En ik verzeker u dat het op zo'n Joodse bruiloft alles behalve een stijve boel was. En Jezus lacb'.e De mensen die ook Hem op hun bruiloft hadden genodigd wisten meer of min wie Jezus was. Ze kenden in ieder geval Maria heel goed. En waren dan ook natuurlijk op de hoogte van Maria's oudste zoon, wiens leven aan de ene kant precies gelijk was aan dat van alle andere mensen, maar die J- Op regelmatige tijden worden de volgende rubrieken opgenomen in ons blad: Meditatie - Kroniek algemeen kerkelijk actueelSamenspraak gesprekken met de lezers) In en om de wandelgangen van het parlement Interviews met bekende en onbekende mensen - Onderwerpen van sociale aard Jeugd over en voor de Jeugd) Kerkmuziek en zang T.V.- rubriek Uit de Pers Zeeuwse Historische figuren Wat gebeurt er in de R.K.-, Ned. Herv.- en andere Kerken Kerkelijke Nieuwsdienst Feuilleton Officiële kerkelijke berichten Boeken-recensies Berichten van het Zendingsfront -f aan de andere kant toch ook zo anders was dan iedereen. Zoals Hij God liefhad en diende, dat trok de aandacht. De één werd er door afgestoten en de ander werd er door aangetrokken. Het had dat bruidspaar in Kana blijk baar aangetrokken en daarom hadden ze de Here Jezus ook genodigd. Waren ze dan niet bang, dat Zijn aanwezigheid een domper zou zetten op hun vreugde Liepen ze geen kans dat Jezus alles in de war zou sturen, b.v. door een dreigende prediking van Gods oordeel Nee, want ze wisten dat hun bruiloft er alleen maar beter en fijner en vrolijker van kon worden. Want, hoe anders dan anderen Jezus ook was, Hij stond niet naast, maar midden in het gewone, volle leven. En Jezus lachte Er zijn helaas velen, die denken dat er in de buurt van de Here Jezus alleen maar doodernstig gekeken mag worden. En dat er bij Hem geen ruimte is voor het gewone, natuurlijke leven. Hoe door en door dwaas is diege dachte Dan kénnen ze Hem niet. Toen mijn meisje en ik ons verloof den, zei een vriendinnetje tegen haar: „Ga je met een dominee trouwen Moet je dan altijd over de dood en de eeuwigheid praten Wat een onzin Het geloof in de Here Jezus brengt juist de ware levensvreugde mee. Zijn gemeenschap brengt het leven juist tot bloei. Al is de christelijke blijdschap geen pretmakerij, die alleen door kan gaan als je je ogen sluit voor de werkelijk heid van alle leed in de wereld - nee, we hoeven dat niet te verdringen Toch kunnen we blij zijn. Omdat de Here Jezus met ons is, Hij, die door Zijn verzoening van de zonde en Zijn overwinning op de dood ons mensenleven gered heeft. Wat ik niet begrijp is, dat de mensen zonder de Here Jezus zoveel plezier kunnen hebben. Weten ze dan niet dat ze boven op een tijdbom zitten Maar zouden ze wel echt blij en ge lukkig zijn In ieder geval: het christe lijk geloof is ontzaggelijk fijn! A. D. FEUILLETON door HERMAN DE MUINCK 74) ..Dat heeft niemand begrepen, papa zelf ook niet. Tenslotte heeft hij het ingezien, enfin, daar heb ik u iets van verteld". Na even pauze zei mevrouw Fottema plotseling: „O ja, Lucie, dat is waar ook, als ik je eens ont moette, moest ik je de hartelijke groeten doen van mevrouw Langeveld". „Hebt u haar gesproken Bent u in Den Haag geweest „Ja, laat eens zien, een week of vijf, zes geleden. Zij wist, dat je vader plotseling overleden was; er was een rouwkaart gezonden". „Zij was, nu ja, ze is een lief mens en mild in haar oordeel, maar ik bemerkte toch wel, dat zij het niet aardig vond, dat je niet van je liet horen. Je bent er zo vaak geweest en toch altijd vriende lijk behandeld. Zij was verbaasd, dat er tussen jou en Jan geen contact meer was, maar wilde nauwelijks geloven, dat ik je verblijfplaats niet wist. Van Jan hadden we immers vernomen, dat je zoge naamd zoek was Ik kon haar alleen pertinent zeggen, dat je niet in Den Haag was en ook niet op „Hondemastate". Binnenkort zal ik haar uit Lochem uitvoerig schrij ven. Ze krijgt trouwens ook onze verlovingskaart, 't Was heus geen opzet, dat ik haar niet geschreven heb... 'k Heb niemand geschreven. Niemand wist, waar ik vertoefde. Tot... Jan mij ontdekte. Anders was ik nog onvindbaar geweest". 't Is wel een wonderlijke samenloop van om standigheden geweest. Jullie moeten er Gods leiding in zien, kinderen", zei de dominee. „Maakte mevrouw Langeveld het goed". „O, uitstekend. Haar zoon Frans, die ken je natuurlijk, is nu klaar. Hij gaat werken op een advocatenkantoor in Den Haag, om later te associëren". „Is hij al verloofd of getrouwd misschien". Lucie blikte vluchtig naar Jan. „Ik geloof het niet, maar zeker weet ik het ook niet. Zij heeft er in elk geval niet over gesproken". ,,'k Zal haar schrijven. Zij is als een moeder voor mij geweest. En dan hoop ik, dat zij mij niet te hard zal veroordelen". „O, dat zal wel meevallen. Zij heeft wel het een en ander van mij begrepen". „En nu, Jan, moeten we eens praten over jou. Dat is niet zo eenvoudig, hé?" „Och, 't is gauw verteld. Alleen de oplossing is moeilijk. Die zie ik nog niet. Jan en Eevert moeten elk jaar zeshonderd gulden hebben, te beginnen als ik verdien En dan heb ik nieuws. Lucie is natuurlijk op de hoogte. Ik kan de praktijk van dokter Ter Horst in Neede kopen. Verleden week heb ik met hem gepraat. Maar ja, hij vraagt veertienduizend gulden voor zijn uitgebreide prak tijk en apotheek. En vier duizend gulden voor zijn mooi, groot huis. Mag ik in vijf jaar betalen. Dus alles met elkaar vier en veertig honderd per jaar aflossen, dat wil zeggen, de eerste vijf jaar. Dan zou ik van dokter Ter Horst af zijn". „Dus niet specialiseren, Jan „Die gedachte heb ik uit mijn hoofd gezet, want. Lucie keek er van op. Dat wist zij nog niet. Ze bevroedde, wat dat besluit Jan moest hebben gekost. „Er is geen beginnen aan. Je verdient zowat niets. En dan minstens vijf jaar. Bovendien, ik sprak er over met dokter Ter Horst, die het mij sterk afried. Ik zou het altijd nog kunnen doen, meende hij. Een jaar of vier, vijf huisartspraktijk kon geen kwaad, was zelfs aanbevelenswaardig. Het is niet onmogelijk dat hij gelijk heeft. Later heb ik mijn besluit genomen, zijn raad op te vol gen. Maar ja, wat moet ik Uiteindelijk donder dag moet hij mijn beslissing hebben". „Het lokt je wel aan, niet Jan „Ja, Lucie, dat weet je. In Lochem heb ik het met plezier gedaan en er veel geleerd ook. Ik zou dan zo spoedig mogelijk, dokter Ter Horst gaan assisteren, ook om er in te komen, en met april volgend jaar de praktijk over te nemen. „Lekker dicht bij mij", lachte Lucie. „Ho, meisje, 't is nog niet zover. En het komt ook niet zover Het is niet te doen voor mij". „Als je nu eens tot april assistent van die dok ter zou worden, verdien je dan ook iets „O ja, dat vergat ik nog. Ik heb een vrij be hoorlijk salaris, dat in de koopsom begrepen is. Ik zou in het doktershuis kunnen inwonen, maar een kamer is ook wel te krijgen. Wat ik misschien zou prefereren. Maar och, dat is allemaal geklets. Wat is er, vader „Ja, jongen ik wil je zo graag helpen. Misschien weet ik een weg. 'k Wil eens praten met een paar rijke lui. Je kunt..." „Wat praten en zeuren we toch over geld vroeg Lucie,glimlachend. Opzettelijk had zij er in Lochem niet over gesproken, 't Was beter als vader en moeder Fottema er bij waren. Want... verzet zou er komen bij Jan. Verbaasd keek het drietal haar aan. ,,'t Is toch geen kwestie van geld Ik heb meer dan jenodig hebt, Jan Je kunt je neven afbe talen en de praktijk van dokter Ter Horst kopen en contant betalen. Dan heb je geen zorgen. We werken samen hard en sparen. Over een jaar of vier, vijf, bij leven en welzijn hebben we dan vol doende geld (dat heb ik eigenlijk nu al, jongen) om je studie voor chirurg op te nemen en te vol tooien". „Maar, Jan, dat is geweldig riep zijn moeder. „Neen, neen, zó moet het niet. Ik trouw Lucie niet, omdat zij geld heeft". „Jan, je moet je nu door je eigenwijsheid en door je misplaatste trots voor de tweede maal brokken gaan maken Je moest je schamen We leven en handelen toch samen Daarvoor ben ik. toch je vrouw straks, in april of mei Onthutst zagen de dominee en zijn vrouw el kaar aan: zo scherp hadden zij Lucie nog nooit ontmoet, feitelijk was zij nooit scherp geweest. Wat een uitval Het geval zat haar blijkbaar hoog. Jan zeide niets; zag haar alleen maar aan. „Vergeef me, Jan. Ik was van de kook, geloof ik. Wat scherp. Maar je doet ook zo dwaas. Mijn geld wordt toch jouw geld, in elk geval van ons beiden dan en... je zeurt en zaagt maar door. Is dat nu dankbaarheid „We praten er vandaag nog eens samen over, Lucie", zei hij besluiteloos. Tegen zes uur kwam het tweetal uit Rotter dam terug. Lucie lachend: „Vader, moeder do minee Fottema en zijn vrouw keken elkaar verrast aan: die aanspraak had Lucie tot nu toe nog niet gebezigd mag ik u voorstellen: Jan Fottema, de aanstaande, geziene dokter van Neede, later be kend chirurg". EINDE

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1969 | | pagina 2