eeuwóe 3£erkkocle a-r De afsluitdijk 5Crackt van boven 23e JAARGANG No. 43 22 MEI 1969 ..Ik worstel en ontkom" OFFICIEEL ORGAAN TEN DIENSTE VAN DE GEREFORMEERDE KERK IN ZEELAND. Hoofd-Redacteur Dr. A. DONDORP, Gapinge, Telefoon (0 1189) 4 70. Redactie en medewerkers Ds. B. Wentsel, Brouwershaven J. A. v. Bennekom, Middelburg,; Dr. A. J. Boom, Vlissingen; Ds. M. V. J. de Craene, St. LaurensDrs. A. Elshout, Koudekerke Ds. W. H. Gispen, Terneuzen; Dr. P. C. Kraan, Vlissingen; Ds. G. S. Oegema, Arnemuiden; Dr. J. H. Becker. Nieuwerkerk; Drs. M. Beinema, Middelburg; Ds. C. W. de Bruijne, Goes. Adres voor opgave advertenties en predikbeurten Littooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg. Abonnementsprijs 5.per halfjaar bij vooruitbetaling. Advertenties 20 cent per mm. Bij abonnement lager. Losse nummers 15 cent Drukkers-Uitgevers Littooij Olthoff Spanjaardstraat 47 Middelburg, tel. 24 38 Giro no. 4 22 80 De eerste weken na Pinksteren hoop ik met mijn vrouw (ver) weg te zijn. Ik kan dan niets doen voor onze Kerk bode. Gelukkig kon ik wat van te voren werken. Ik behoor nml. niet tot die dominees, die alleen maar van zater dag- op zondagmorgen aan hun preken kunnen werken. Wilt u de aan data gebonden be richten a.u.b. rechtstreeks naar Span jaardstraat 47, Middelburg, zenden Bij voorbaat dank. A. D. ZONDER ZENDING Pinksteren nadert en dus wordt weer over de zending gesproken en ge schreven. Het zou alleen opvallen als het eens niet gebeurde; misschien bij sommigen niet, maar dat zijn dan ook de randfiguren. Pinksterfeest is zen- dingsfeestDe Pinkstercollecte voor de zending Een onaantastbare slogan en een gevestigde traditie. Dus over de zending moet geschreven worden. Ja Is dat ook zinvol Wat kan in een kort artikel aan informatie gegeven worden, dat niet al lang en veel vol lediger gegeven werd, door de zen dingsbladen, door een jaarlijkse of tweejaarlijkse publikatie over al het werk, door gebedsbrieven, door speciale informatie aan predikanten, door pers berichten en zoveel meer. Dus infor matie genoeg zou je zeggen. Om echter geïnformeerd te zijn is niet alleen aanbod nodig van nieuws" maar er moet ook consumptie zijn. Oren zijn nodig, die luisteren willen en har ten, die geïnteresseerd zijn. Zo gezien kan van een ontstellend tekort aan in formatie gesproken worden. Er is bij buitenkerkelijken veel misverstand en kritiek, die daarvan het gevolg zijn. Dat zou natuurlijk kunnen liggen aan de wijze waarop de informatie gebracht wordt. Het Zendingscentrum doet zijn uitere ste best, maar het kan misschien nog veel beter. Alleen maar; het kan nooit zo, dat de zending zodanig .nieuws" wordt, dat het de frontpagina's van de wereldpers haalt. Want de zending heeft wel veel te vertellen van zieken huizen en scholen, van sociaal-econo misch werk en humanitair dienstbetoon. Maar dat is geen bijzonder nieuws. Iedereen praat immers over de ont wikkelingshulp. Het eigenlijke van de zending is, in dat alles en boven dat alles uit, de doorbraak van het evangelie in de wereld, de glorie van Koning Christus en het frontnieuws van de strijd voor zijn Koninkrijk. Wie in dat nieuws ge- interesseerd is, is al lang niet buiten kerkelijk meer. Op zijn minst staat hij temidden van de verwonderde vragers, als bij het eerste Pinksterfeest: ,,Wat wil toch dit zijn?" Onbegrijpelijk is, dat ook binnen de kerk moet worden geklaagd over ge brek aan informatie. Daar is geen excuus voor te vinden. Daar is zelfs niet op verzachtende omstandigheden voor te pleiten. Wie zegt: ,,Nu ja, je kunt nu eenmaal niet alles lezen en je moet een keus doen", vergist zich. Pinksteren vieren zonder zending is een onmogelijkheid. Er waart een boos ge rucht door kerkelijk Nederland. Er zouden namelijk, bij hoge uitzondering gelukkig, predikanten zijn, die bij hun Pinksterpreken de zending vergeten. Haast niet te geloven, maar de zegs lieden zijn betrouwbaar en gewoonlijk goed ingelicht. Hoe kan dat Dat is dubbel gebrek aan informatie; aan zen- dingsnieuws ja, maar ook aan informatie aangaande het Pinksterevangelie. Als je een stukje schrijft over de zending tegen Pinksteren, overvalt je de nare gedachte: Velen zullen het toch wel niet lezen, want ze zullen het alleen maar beschouwen als een aan beveling voor de collecte, die weer om hoog moet, altijd maar hoger dan het vorig jaar". Dat is toch de kritiek van sommigen althans De zending wordt zo duur, klagen zijn. Die zending bouwt maar uit; ze is niet te remmen en ze stoort zich aan geen waarschuwing dat het echt niet hoger kan. Aan die ver denking staat elke zendingspreek en elke informatie bloot dat het toch eigen lijk om de bijdrage zou gaan. Dat is ook al weer gebrek aan informatie. Die collecte is bijkomstig; niet onbelangrijk, maar die komt'er alleen maar bij. Een goede collecte maakt Pinksterfeest niet tot een zendingsfeest, hoe feestelijk dan ook grote collecten worden geïncas seerd. Als thermometer van de feest vreugde op Pinksteren is zo'n collecte moeilijk te vervangen, maar meer ook niet. Met een goede collecte kan Pink steren als zendingsfeest volkomen mis lukken. Pinksteren zonder zending mislukt. Het gaat met Pinksteren om veel en velerlei: om de kerk, het persoonlijk geestelijk leven, om de oecumene en om de gemeenschap der heiligen en dan ook J V t^ied van ^Pinkóteren^, Wijze van: „Dankt, dankt nu allen God". Wij leven van de wind die aanrukt uit den hoge en heel het huis vervult waar knieën zijn gebogen, die doordringt in het hart, in de verborgen hof, en uitbreekt in een lied en opstijgt God ten lof. Wij delen in het vuur dat neerstrijkt op de hoofden, de vonk die overspringt op allen die geloven. Vuurvogel van de vloed, duif boven de Jordaan, versterk in ons de gloed, wakker het feestvuur aan. Wij teren op het woord, het brood van God gegeven, dat mededeelzaam is en kracht geeft en nieuw leven. Dus zegt en zingt het voort, geeft uit met gulle hand dit manna voor elk hart, dit voedsel voor elk land. JAAP ZIJLSTRA. nog om de zending. De zending is nooit nummer zoveel op een ranglijst van urgentie-opdrachten. Het gaat in dit alles om de zending en dat alles is niet belangrijk voor zover het met de zending te maken heeft. Pinksteren zonder zending is een armetierig feest, want het is een feest met dichte deuren. Als wij onze in tieme feesten aanrichten, doen wij deuren en vensters dicht, fijn onder elkaar. Als God ons Zijn feest bereid, gaan de deuren wijd open. Heel de wereld is er bij betrokken. De einden der aarde komen vlakbij. De toekomst is morgen. Dat feest wordt gevierd onder de tekenen van vuur en wind en van een taal die ieder als zijn eigen taal ver staat. Als de deuren dicht gaan, dooft het vuur, de wind gaat liggen en niemand merkt dat daarbinnen wat ge beurt. Pinksteren plaatst de kerk op eenmaal op het wereldslagveld van Koning Christus. Nu gaat de strijd be ginnen. Haast U de overwinning tegen. Wie Pinksteren zo beleeft, kan de berichten van het front niet naast zich neerleggen. Die wil weten, wat op dit ogenblik in Indonesië gebeurt, en in heel Azië en Afrika en Zuid-Amerika. Wie dan hoort van de toeloop tot de kerken, naar de ongekende vraag om onderricht en bedenkt hoe zwak die kerken nog zijn toegerust voor de ont zaglijke taak, kan die volhouden dat wij nu maar eens moeten ophouden omdat het plafond bereikt is Welk plafond in vredesnaam Zal die niet blij moeten zijn, dat wij participeren in allerlei mis sionaire en diakonale taken in Azië en Afrika Wie durft zeggen: ,,Heer, het is nu al genoeg; geen zegen meer a.u.b." Of Argentinië en Brazilië, die twee grootste landen van Latijns-Amerika, dat alle dagen in het nieuws is met zijn enorme politieke, sociale en geestelijke nood Wie is niet blij, dat wij daar een kleine maar zinvolle bijdrage leveren mogen Wie de frontberichten hoort, de taken zien gaat, de kansen wegen en werkelijke nood meeleven gaat, die wordt uit heel veel binnenhuismisère van de kerk uitgetild. Hij zal zelf er alle profijt van trekken. Want Pinksteren wordt er al maar feestelijker en dieper van. Misschien komen er dan wel hele offers in de collectezak terecht, net als in Jeruzalem na Pinksteren. De klach ten over die dure zending verstommen vast. Dus gaat het dan toch om een goede collecte Nee, dat doet het niet. Het gaat om informatie, opdat wij weer weten, wat het grote en blijde nieuws in de naargeestige en beklemmende wereld van vandaag is. Het nieuws van een oud en altijd jong evangelie. Van een Christus die de wereldmacht heeft, van zijn Geest die onwederstandelijk is. Van een toekomst, waarin alle dingen nieuw zullen worden. J. A. C. Rullmann Sr. Vroeger ben ik vaak op het eiland Marken geweest. Niet als toerist, maar als logé van onze kinderen, die daar woonden. Het was een merkwaardige ervaring te meer omdat ik nooit eerder aan deze kust was geland. Ik hield er niet van mensen te gaan bekijken in hun natuur staat, zoals men een dierentuin be zoekt. Zeer vele huizen op Marken stonden op palen. Vooral in de buurten, die wat verder van de haven zijn gelegen. In de havenbuurt heeft men meestal de ruimte onder de huizen toegemuurd en gebruikt men die voor pakhuis of schuur. Het was een vreemd gezicht de jeugd te zien spelen onder de school. Want ook de school stond nog op palen. Hoe kwam dat Vroeger kwam het keer op keer voor, dat in de winter het halve eiland onder water liep. Dat is nog niet zo lang ge leden. En ook, als men in andere delen van ons vaderland geen enkele hinder had van stormen of overstromingen, liep het eiland Marken voor het grootste stuk onder. De Zuiderzee, die de mensen te eten gaf, was tegelijk ook hun grote vijand. Stonden de huizen niet op palen, dan zouden ze praktisch onbewoonbaar wezen. Dit alles is nu voorbij. De Zuiderzee is bedwongen. Van Noord-Holland naar Friesland loopt nu de grote afsluitdijk en de Zuiderzee is een binnenmeer geworden, waar niemand voor hoeft te vrezen. Het is nu niet meer nodig de huizen op palen te bouwen. Overstromingen komen niet meer voor. De Zuiderzee 'is bedwongen, maar ze geeft aan de Markers nu ook geen brood meer. In de consistoriekamer der Geref. Kerk hangt een grote foto van de haven in vroegere dagen. Een geweldig woud van masten. Allemaal vissersschepen. Het eiland leefde van de vis en was welvarend. Dat is allemaal voorbij. In de lege haven ligt slechts een enkel scheepje en een bootje, dat de verbinding met de vaste wal onder houdt. Dat is alles. De maatschappe lijk toestanden zijn heel erg moeilijk. Een klein gedeelte van de bewoners leeft er maar van het vreemdelingen verkeer. Ze voelen het toerisme als een drukkend kruis men draagt het, omdat Nederland belang heeft bij mensen die dollars meebrengen. Doch Marken zelf profiteert er slechts heel weinig van. De afsluitdijk. Op Marken kun je het merken, wat die machtige dijk betekent. Je kunt er niets van zien natuurlijk. Maar alles is er door veranderd. De zee is er door getemd. Achter die dijk is men voor het water niet meer bang. Want die dijk is niet aangelegd om een vlottere verbinding met Friesland te krijgen. Ze ligt daar om achter haar beschut ting de Zuiderzeewerken mogelijk te maken en grote nieuwe polders toe te voegen aan onze provincies. Het was ondenkbaar om met die inpoldering te beginnen, als niet eerst de afsluitdijk de kracht van het op dringende water had gebroken. In de rug van die geweldige zee wering komen nu van lieverlee de rijken rondom het nieuwe land. En nu de nieuwe huizen op de grond te zetten. Toen ik deze dingen hoorde ver tellen en voor me zag, dacht ik aan wat anders. En daarover gaat eigenlijk dit stukje. Wij moeten in ons christelijk leven tegen de duivel en zijn ganse rijk strijden. De heiligmaking en de dagelijkse be kering en het afsterven van de oude mens is één voortdurend gevecht. Sommigen beleven die strijd als iets wanhopigs. Hun land loopt voort durend weer onder water. En helaas staan hun huizen niet op palen, maar plat op de grond. Ze strijden dan ook niet de goede strijd. Ze doen het niet gelovig Ze geloven niet, dat de zondemacht door de Here Jezus is overwonnen. Er ligt geen afsluitdijk. Wij spreken wel eens over de recht- maar gij zult kracht ontvangen, wanneer de Heilige Geest over u komtHand. 1:8a. 't Loopt tegen het afscheid tussen Jezus en Zijn discipelen, als Jezus deze woorden spreekt, vlak voor Zijn hemelvaart. Er is veel gebeurd de laatste weken. Jezus is gearres te er d, verhoord, gehoord, mishandeld; gevonnist tot de k ruis dood. Hij heeft onze doodstrijd op Zich doen afkomen en onze zonden geboet. Hij heeft het ziels benauwd gehad. Hoe zwaar was dit lijden De volgelingen sloegen op de vlucht. En op Golgotha was God weg Jezus was gestorven en begraven. Alles scheen ver /oren. Wat z ij n die discipelen heen en wéér geslingerdZe zijn eigenlijk all e - maal, e v e n als Petrus, in Satans zeef, ge s c hu d geworden. Judas viel er door héén! En Petrus verloor het geestelijk even wicht. Maar hoe gróóts was in het uur van berouw Gods zoekende liefde en Z ij n vergeving geweest voor hém én hen allen! Bitter wenen om je zonden, en tegelijk Jezus horen zéggen: Uw zonden zijn u ver geven! Kracht ontvangen in je zw a k heid en moed in je wanhoop! Wie dat ervaart, zegt: „Ik dank U, mijn God, voor het geloof. Het geloof, dat soms door de diepste diepte kan gaan, maar dpt nog kracht ontvangt van boven, in de vallei der vertwijfeling. Jezus heeft Zijn werk op aarde volbracht. De schuld is geboet, de dood overwonnen, de macht -der-hél ver slagen Straks vaart Hij óp Hij zal p gaan naar Gods heiligdom om daar in het Sion dat boven is, Zijn hogepriesterlijke taak te vervullen. Hij heeft hier gele d en. Maar, als de verheerlijkte en opgevarene, leeft Hij mee met priesterlijke bewogenheid met Zijn Kerk op aarde. Jezus lijden op aarde is voor b ij Maar Jezus lijden in den hemel nietHij lijdt, ook n a Zijn hemelvaart, nog méé met de Zijnen, die in moeite zijn. Want wij hebben geen hoge priester, die niet kan mede voelen met onze zwakheden maar één, die in alle dingen, op gelijke wijze (als wijis verzocht geweest, doch zon der te z o n digen (Hebr. 4:15). Daaraan denken wij misschien te weinig, dat Jezus met een ieder, die in moeite, droefheid, strijd, zwakheid of wanhoop is, mede voelt, ....mede- lijdt. Hij is de Bewogene Hij wil de strijd van zijn kerk en van ons, die in Hem geloven, volgen op de voet. Denkt u maar eens aan de grote diaken Stefanus. Wie zag hij, toen hij gestenigd werd, door een ge o p e nde deur in den hemel JEZUS, staande naast den troon En als hij Jezus ziet, dan is dat KRACHT voor hem. Kracht om te ge tui g e tot het laatste! En, kracht om te sterven! Jezus heeft gezegd: Ik zal u niet als wezen achter laten, maar Ik zal u mijn T r o o s t er zenden. De Heilige Geest! Hier, in Handelingen 1, vragen de discipelen naar het herstel van het koningschap! Zal dat n gebeuren, nu U bent p gestaan De discipelen lopen nog met allerlei vragen rond. Maar Jezus wimpelt die zaak af met te zeggen: Maak jullie daar niet druk over! Dat is een zaak van mijn Vader, maar wat in deze tijd wél zal gebeuren, dat is dit: gij zult kracht ontvangen, wanneer de Heilige Geest over u komt. De discipelen hebben wellicht nog even gedacht aan een koning-s troon en minsters zetels. Aan aardse macht Jezus wil zeggen: Nee, discipelen, d i e moet gij niet begeren. Het gaat niet om macht, ....niet om de sterke vuist, maar om KRACHT. Om KRACHT van de Heilige Geest. Aardse macht ver gaat en roem verbléékt. Geen e n kei aards koninkrijk blijft bestaan. Er is een wisseling der machten. Het éne koninkrijk kómt. het andere ver d w ij n t. Maar de open baring van het Koninkrijk Gods is een inn e rl ij k e kracht, die u i t gaat van de Heilige Geest. En waar d i Geest kómt, daar breekt de m acht van den boze haar kwartieren pDaar zingt het gelóóf: „Loof den Geest, Hij zal niet wijken, van de kerk met bloed gekocht. Want Jezus doet zijn bel o f t e ge stand: „maar gij zult kracht ontvangen, wanneer de Heilige Geest over u komt Ja, die Trooster IS gekomen De Beloofde wérd gezonden. En de kracht uit God kwam néér D i e kracht is in deze wereld aan het werkDat is de kracht van de Heilige Geest, die op Pinksteren werd u i t gestort. VUUR op aarde VUUR in KRACHTD i e kracht komt o ve r u, zegt Jezus. Ontvangen kracht is het. U k r ij g t die kracht van den Vader én den Zoon! En d i e kracht zal o v er u komen, zoals een n weer u over valt. 't Komt over u, omdat gij in M ij gelooft. En die kracht zal u voort drijven Zij zal uw tongen los maken En gij zult m. ij n getuigen zijn, overal! Ge tuigen met puur! Zwak in uzelf, wordt gij krachtig in den H e r e. Als gij zwak zijt, dan zal déze kracht u in beweging zetten en uw getuigenis zal het getuigenis zijn van den Heiligen Geest! Wie een steen werpt in een rustige vijver ziet opspattend water en een ronde cirkel rond de plaats, waar die steen gezonken is. Hoe langer je wacht, hoe groter de cir kei en hoe méér ex-c entrische cirkels Dit getuigenis is een KRACHT. Wie door deze kracht ge d r e v e n wordt, moet daar éérst zélf door over vallen zijn Die kracht zult ge ont vangen, doordat zij o v er u komt. Handen vouwen Ogen dicht „Here, geef vuur op aarde Laat mij KRACHT ontvangen. VENI CREATOR SPIRITUS SANCTUS. Zet met de lucifer van U w Geest de gehele hooiberg van Uw Kerk in brand! Brandende harten over al Ge z e g e n d Pinksterfeest Oostkapelle. L. Hartholt.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1969 | | pagina 1