NIEUWS Boekbespreking 1 Kritische Synode Gereform. Organisten-Vereniging Vit de Gemeenten „De moeilijke Herderspsahn" Officiële berichten KRING ZEELAND uit öe kesken de gemeente „HONDEMASTATE" Het kon niet missen. Eerst kregen we de kritische universiteit, gevormd door studenten (en wat docenten) die de gewone universiteit kritisch bege leidden. Toen was er de scholieren belangenorganisatie die sterk geënt bleek op ideëen omtrent een kritische middelbare school. En nu hebben we de actie Sy-Nood- kreet. Zij wil dat de komende synode in Sneek-Lunteren zich niet alleen omringd weet door gebeden, maar ook door kritische en onmiddellijk reagerende gemeenteleden. Inspraak dus, en dan nog wel van het soort gereformeerden dat tot voor kort zich geen ene moer aan de synode gelegen liet liggen. De verontrusting uitte zich vrijwel steeds van één kant. Gemakshalve werd dat de kant van het „gewone eenvoudige gemeentelid" ge noemd. Op de laatste synode werd dat an ders: men herinnert zich de reacties toen de synode aan Dr. J. J. Buskes (c.s.) een niet erg bevredigend eerherstel bood: wel wordt ontkend dat de later gevolgde zwenking iets met die reacties _te maken had. In Centraal Weekblad betoogt Prof. Nauta, dat inspraak het recht is van elk gemeentelid. Meespreken in het be leid acht hij heel normaal, al moet men natuurlijk wel de eigen verantwoorde lijkheid van de ambtsdrager in de gaten houden. Niet zo diep. De actie Sy-Noodkreet stamt uit Am sterdam. Men noemt haar een jongeren actie, maar wat is jonger In de jaren twintig was er de „Kritiek der jonge ren". Waren die zo piep In elk geval wel jonger dan de leiding. Sy-Noodkreet organiseert op de maandag voor de synode-opening en na de bidstond in Sneek een hearing. De actie zal in Lunteren met snelle reacties, bulletins en flink lobby-en proberen de ogen van de synode-leden te openen voor de verontrusting van anderen dan de officiële verontrusten. Zij zullen daarbij vooral de aandacht vragen voor de concrete vraagstukken waar de christgelovige mee zit. En dat zijn niet de binnenkerkelijke problemen waaraan de synode zoveel tijd besteedt. Een interessant aspect van de zaak is natuurlijk, of men aan het juiste adres is. Wij zijn nog ver af van wat ik de hervormde synodepraeses eens op Woudschoten tegen de broeders hoor de zeggen: „Broeders, u moet zo den ken: de kerk dat bent U Wel is waar. dat de praktijk bij ons nauwelijks ver schilt van die in andere grote kerken. Kun je zo'n ontwikkeling terugdraaien, of moet je je erbij neer leggen Maar is dan een synode zoals de gereformeer de kerken die kennen wel geschikt om als kerkelijke top te functioneren Kerkelijke Nieuwsbrief in Kerkblad voor N. Brabant en Limburg. Adres Geref. Kerk Middelburg: N. Siljée, Doornlaan 5, Telef. 3374. Alle zaken de voorziening in de Dienst des Woords betreffende: J. Olthoff, Spanjaardstraat 49, Tel. 2438. Vergadering der Classis Middelburg op woensdag 21 mei 1969 des morgens om tien uur in de Getuigeniskerk te Middelburg. O.a. peremptoir examen van kand. Th. de Kok. Exegese N.T. niet over Coloss. 2 en 3, maar over Coloss. 1 en 2. Namens de roepende Kerk van Middelburg. Corr. P. Th. van Belzen, Leliestraat 78, Goes. Vergadering op zaterdag 17 mei 1969, te 14.00 uur, in de Getuigeniskerk, Adriaen Lauwereijszstraat, Middelburg. Bespeling van het door de fa. Leeflang te Apeldoorn in 1967 gebouwde orgel door collega Karman. De heer A. de Vries, hoofdorganist van de Ned. Hervormde Gemeente van Middel burg en voorzitter van de N.O.V., afdeling Zeeland, behandelt voor ons: „Enkele aspekten van het kerkelijk orgelspel". NIEUWERKERK e.o.: 1. Zieken: Wed. Jonker-Blom (Bruinisse) mocht het ziekenhuis verlaten en gaat nu vertoeven bij haar kinderen in Haar lem, Geuzevesperstraat 15 huis, Haar lem Nrd. Een kaartje zal haar 's goed doen Dhr. Beekman is ook weer thuisgekomen, op 4 mei, na een ge slaagde operatie (ook Bruinisse). 2. In memoriam br. Gabriël de Waal: maandag 28 april droegen we hem ten grave, 77 jaar oud. Maar er lag glans over deze dag, de glans van Gods ge nade. Op een zekere zondag, vóór zijn ziekte, ging hij, tot vreugde der ge meente, naar het Avondmaal, jaren en jaren nooit aangegaan. Hij was blij moedig geworden, vol overgave. Daar om sprak ik in de rouwdienst over Psalm 116: God heb ik lief. En: ik zal de beker der velossingen opnemen En: Gij hebt mijn banden losgemaakt. Hier zagen we wat Gods genade ver mag. 3. Openb. Geloofsbelijdenis: Al ligt 't al weer zo spoedig achter ons, toch wil ik nog even memoreren de blijde dienst in Bruinisse, toen Kees Kik, Mieneke Kik-Tanis, Han Steketee, Baukje Hon- kamp en Ietje Deurloo-Wietszens be lijdenis deden, terwijl Ietje d'r man als bel. lid overkwam van de Geref. Gem. Mocht 't nog anderen tot jaloersheid Beroepen te Emmercompascuum: kand. J. P. E. Verheul te Amsterdam; te Laar (Duitsl.-Alt. Ref. Kirche): W. Wanink te Campen (Duitsl.-Alt Ref. Kirche); te Gorredijk: kand. J. P. E. Verheul te Amsterdam; te Oegstgeest: J. Th. Heemskerk te Axel (Z.-Vl.)- te Dirkshorn (N.H.): kand. P. v. Dijk te Lisse, die dit heeft aangenomen; te Monnickendam en te Grouw (Fr.): kand. J. Roggeveen te Achterveld (U.). Aangenomen naar Assen (5e pred. pl.H. Gilhuis te Zaandijk. Beroepbaar stelling: kand. P. van Dijk, Doggerstraat 8c, Rotterdam; kand. J. Roggeveen, Ringlaan 27, Achterveld (U.); de classis Breukelen heeft be roepbaar gesteld H. Fafier, Albert Ver- weijlaan 53 te Uithoorn, die na zijn stage in september beroepbaar is. Hij is bereid 's zondags de kerken te dienen. Praeparatoir geëx. door de classis Assen: S. B. v. d. Molen, evangelist te Hoogersmilde, die beroepen is aldaar REVIVALMARS Zo tussen de 2.000 en 15.000 jonge ren en ouderen zullen zaterdagmiddag voor Pinksteren tijdens een mars van af het Zuiderpark naar het Malieveld in Den Haag getuigen van hun levende Heer. Aan deze „Revivalmars" zullen twaalf muziekkorpsen deelnemen. Voor deelname aan deze mars is het niet be ver wekt hebben, geeft 't mij dan te kennen Wie gehoor wil geven aan de oproep: „Mijn zoon (mijn dochter), geef mij uw hart, die mag 't doen, móet 't doen, kan 't ook doen. 4. Kerkelijke stand: Altijd maar wisseling Gezin Vis vertrok. Fijn voor Zierik- zee, jammer voor ons; acht man: ouders en hun zes kinderen, net nog onder de catechisatie-leeftijd. God zegene jullie allen Drie huwelijksbevestigingen zijn afge kondigd geweest: Piet van Bloois en Jannie Overbeekc trouwden 25 april (bev. in Nieuwerkerk)Adres: Lijster besstraat 3. Wim Hoogerland en Jannie Bakelaar (huw. bev. in Den Bommel, 2 mei). En gelijktijdig had hier, in Nieuwerkerk, de huw. bev. plaats van Reinder de Vries (uit Nagele, N.O.P.) en Jeanne van As (uit Noordgouwe), door Ds. Hartholt, uit Oostkapelle. Verwacht het allen van den Here, bruidsparen, want Hij alleen kan al de uitgesproken wensen en zegenbeden vervullen. Allen hartelijk gefeliciteerd, nogmaals Maar met dat al is nu Wim Hooger land met Janie en met attest vertrokken naar 's Heer Arendskerke Slotstraat 25, kerkelijk Heinkenszand. 5. Huw. jubileum: Ja, heel in stilte, maar toch in redelijke welstand, gedachten br. en zr. Overbeek-de Wit hun 55- jarig huwelijk. Dat is een bijzondere bewaring Gods, waarvoor de Here zij geloofd en geprezen. 6. De kerk van Oosterland kerkte 's mor gens met ons. de 27ste april en 4 mei, en hoopt dit ook weer te doen op Hemelvaartsdag '69 (op Hemelvaarts dag '68 was het voor het eerst). We zijn verblijd dat onze br. en ambts drager Rotte aldaar weer herstellen mocht. En God zegene ook daar hen die ziek zijn, of zwak, of oud, en Hij de Here doe dit ook in Bruinisse, en ook onder ons in Nieuwerkerk. 7. Zondag 18 mei D.V. vac. beurt in Bruinisse. Dan zullen hier voorgaan Ds. Noordhof en Ds. Torenbeek (op gewijzigde tijden). Dinsdag 20 mei voorlopige datum kerkeraadsvergade- ring. Tot zover ditmaal. Hartelijke groet aan allen die dit lezen. Dr. J. H. Becker. langrijk, tot welke kerk men behoort. Belangrijk is, dat men gelooft dat God niet dood is, maar dat Hij leeft, dat Hij een God van liefde is en dat Jezus Christus de vernieuwer van het leven is. Men kan zich opgeven voor deel name bij Revivalmars, Postbus 44, Den Haag of telefonisch onder nummer 070 - 635929. GENERALE SYNODE Op de G.S. die dinsdag te Sneek werd geopend zijn o.m. zes bezwaar schriften tegen uitspraken en opvat tingen van Prof. Dr. H. M. Kuitert ge deponeerd, w.o. een van de kerkeraad van Yerseke. De kerkeraad van Nieuw- dorp vraagt het rapport van de G.O.S. commissie af te wachten alvorens de toelating van de vrouw in de ambtelijk dienst kerkrechterlijk vast te leggen. GEEN R.K. SCHISMA Kardinaal Alfrink heeft van zijn ver blijf in Italië gebruik gemaakt, om in de pers daar nog eens nadrukkelijk te verzekeren, dat er geen enkel gevaar bestaat voor een schisma van de kant der Nederlandse rooms-katholieken. Niemand wil de kerk uitstappen. Wel achtte dè kardinaal het mogelijk, dat er enkelen zijn, die dergelijke posities innemen, dat zij ongewild buiten de kerk terecht komen. DOOPSGEZINDEN EN DE NED. GELOOFS BELIJDENIS Van doopsgezinde zijde is al her haalde malen de wens uitgesproken, dat de hervormde en gereformeerde kerken in ons land die passage uit de Neder landse Geloofsbelijdenis veranderen, waarin gesproken wordt over „weder dopers en andere oproerige mensen" (in het overigens toch al omstreden artikel 36). Thans heeft het dagelijks bestuur van de Doopsgezinde Broederschap deze zaak aanhangig gemaakt bij de Raad van Kerken. Het dringt aan op wijziging van „die belijdenisgeschriften, waarin op uiterst negatieve wijze wordt gesproken over het geloofsleven van andere christenen". „OPSTANDING" door Dr. J. J. Bus kes. 111 blz. Horizon-reeks N.V. Gebr. Zomer Keuning, Wageningen. Dr. Buskes heeft met het schrijven van dit boekje gevolg gegeven aan zijn innerlijke drang te getuigen tegen de ontwaarding van het opstandings- geloof. Bijzonder boeiend en uit zijn vaste overtuiging dat de opstanding van Christus een werkelijk gebeuren is, heeft de schrijver dit boekje geschreven. Jezus leeft, en wij met Hem Hij brengt ons een catechisatie-lo kaal binnen van gereformeerde studen ten, waar een dominee vraagt naar het verschil tussen rechtzinnig en vrijzin nig. Eén van de studenten antwoord „Dat zit 'm in de opstanding, daar ge loven de vrijzinnigen niet aan. De do minee vraagtmaar waarom is de opstanding voor óns zo belangrijk?" Stilte. Totdat er één, toen er geen ant woord kwam, voorstelde om dan maar vrijzinnig te worden. Al die studenten geloofden in de opstanding, maar toen hun gevraagd werd, waarom de opstanding zo be langrijk is, zaten ze met hun mond vol tanden. Op deze boeiende wijze, waarbij hij dikwijls mensen van allerlei slag en richting even aan het woord laat, voert de schrijver ons naar de Paasjubel. „In de prediking zijn vele dominees tegenwoordig nog al aarzelend. Er staan .vaak meer vraagtekens dan uit roeptekens in hun preek", zegt Dr. Buskes. In ons lied zeggen we tevéél, in ons getuigenis te weinig. De opstanding is de kracht van ons geloof. Dat moet en dat mag het zijn Dr. Buskes gaat in op de proble matiek van „echt gebeurd". Hij stelt de vraag Wordt het geloof in de opstanding ons niet door de natuur wetenschap onmogelijk gemaakt Zij, die zeggen, dat de opstanding onmogelijk is, doen dat onder de druk van de natuurwetenschap. In een ge sloten natuurwerkelijkheid is de op standing inderdaad een onmogelijkheid. Ze willen met de natuurwetenschap niet in strijd komen en daarom ver geestelijken ze de opstanding. Maar Dr. Buskes heeft een andere boodschap Een getuigende boodschap, die vooral in deze tijd, verkwikkend aandoet. De levende Heer, Jezus Chris tus, opgestaan uit de doden, zegt Bus kes, is zó geweldig, dat Hij prediking en geloof vervult, vol maakt. Ze kun nen Hem nauwelijks bevatten. Die le vende Heer heeft gezegd „Zie, Ik ben mét u, elke dag, tot de voleinding der wereld". Een prediking zonder het geloof, dat het echt gebeurd is, is een lege prediking. De bazuin aan de mond, maar er komt geen geluid uit. Een leeg geloof. Wij grijpen naar een hand, maar er is geen hand. Dr. Buskes voelt zich bij zijn arbeid steeds aangesproken door Gods opdracht aan hem persoonlijk „Troost mijn volk De zondag vóór Pinksteren wordt wel het weeskind der zondagen ge noemd. Laten we bidden om uitstor ting van de Geest, opdat de kerken door de Geest verlicht, zelf een licht mogen zijn in deze wereld. We bidden voor de politieke gevangenen in Indonesië. Nog steeds zitten enkele tienduizen den gevangen om politieke redenen in apart hiervoor opgezette kampen. Voor een deel zijn dit overtuigde en onver zoenlijke communisten, die zich tot nu toe ontoegankelijk hebben getoond voor het Evangelie. Maar een belangrijk deel bestaat uit mensen, die indertijd alleen maar mee gelopen zijn zonder overtuiging. An deren verkeren nog steeds in gevangen schap alleen op beschuldigingen. Het leed van deze mensen is groot: eten en medische verzorging laten vaak te wen sen over, uitzicht op een rechtvaardige behandeling of beëindiging van de ge vangenschap ontbreekt veelszins. Zon der dat dit in de publiciteit kan komen, doen de kerken wat ze kunnen. Laten we bidden dat de toegang tot de kampen op^n blijft en dat de hulp voor deze mensen én hun gezinnen kan voortgaan. Geve God, dat er ook aan al deze gevangenen recht gedaan wordt en er uitzicht komt op vrijheid en een nieuw begin. Die troost komt op ons af, als wij dit kostelijke boekje over de opstanding lezen, schier op elke bladzij. Dit boekje wijst ook op onze mense lijke schuld. De schuld is een werke lijkheid evenals de dood. Maar dan wijst hij op Flem, die onze schuld ver zoend heeft. Kruis en opstanding Opstanding betekend Vivit Hij leeft. Wederkomst wil zeggen Vincit Hij overwint. Wie niet gelooft in de opstanding, als een werkelijkheid, heeft een leeg geloof. Van alle lege dingen is een leeg 'geloof het allerergst. Een aange tekende brief met lakzegels, apart thuis bezorgd, maar er zit niets in. Jezus opstanding is geen natuurge beuren-, maar een daad van God in de geschiedenis. U gelooft het, of u ge looft het niet". Dit boekje is zo boeiend, dat ik mag zeggen het dwingt u om te lezen. Het is voor iedereen begrijpelijk. Hier voel ik mij thuis, Buskes is Bavinck nog niet vergeten. Van harte wil ik dit werkje van de ons aller bekende schijver bij u aan bevelen. Oostkapelle L. Hartholt door Jan van Westhove. Het is niet te verwonderen, dat Prins Willem van Oranje, Philips van Marnix, Heer van St. Aldegonde naar Gent zond, om de felle Petrus Datheen bij zijn woeden tegen de Roomsen tot de orde te roepen, daar de vorst ervan overtuigd was, dat als iemand kans van slagen had, het zijn vriend zou zijn. Want deze edelman, in het bezit "v^an prachtige gaven, die niet alleen god geleerdheid maar ook rechtswetenschap, geschiedenis en staatkunde gestudeerd had, was geen stille, in zichzelf ge keerde, kamergeleerde, maar een man (vervolg op pagina 4) FEUILLETON door HERMAN DE MUINCK 68) „We zullen afwachten, of ik u nodig heb, dokter. In de meeste gevallen kan het via Zutfen. Maar ja, je weet het niet. Zo nu en dan heb ik dokter Jansonius wel eens nodig". „Tot je verdriet, hè?" onderbrak Jansonius. „In elk geval niet tot mijn vreugde", pareerde de directrice lachend. „Ja, collega, 't gaat hier wat' gemoedelijker toe dan in Utrecht, neem ik aan. Dat heb je nu een maal op zo'n boerendorp. Maar komaan, we gaan nog even naar mijn twee patiënten. Hoe gaat het met hen, juffrouw Offringa Zijn ze er over drie weken nog „Boer Kleinbrink gaat goed vooruit". Dacht ik wel". „Die gaat over een paar weken wel naar huis. Maar vrouw Jalink neen, in dat geval zit nog geen schot". „Tja, een vreemd geval. Ik heb het gevoel dat die niet beter worden wil... Ja, collega, je kijkt er gek van op, maar je zult ook wel wonderlijke dingen beleven. Het huiselijke leven is daar niet in orde. Vrouw Jalink kan er niet tegenop. Je zult haar straks wel horen klagen. Ik ben met haar aan het eind van mijn latijn. En hier wordt het ook niets". Jan Fottema stond belangstellend te luisteren. Hij zag Jansonius plotseling in een ander licht ernstig en meelevend met zijn patiënten. De scherts en de lach waren van zijn gelaat verdwenen, toen het tweetal naar de beide patiënten liep. De volgende dagen deed Jan Fottema, de nieuw bakken arts, plichtsgetrouw zijn werk, dat hem meer en meer ging bevallen. Druk had hij het niet, zodat hij alle gelegenheid had, een praatje te maken met de patiënten en ook wel met huis genoten van hen. Aanvankelijk was dat niet een voudig, maar al vrij spoedig was het ijs ge broken en kon hij ook het dialect volgen. Het doktershuis was uitgestorven. Alleen kwam de werkster, vrouw Saalmink, twee maal per dag een uurtje om het noodzakelijke werk te doen en voor de maaltijden te zorgen, 's Avonds zat hij zo lang mogelijk in de tuin, lectuur van Jansonius te lezen, die de nieuwste werken op medisch ge bied bezat. Hij ging ook wel eens fietsen in de omgeving, die hem zo bekoorde. En de zondag avond had hij de stoute schoenen aangetrokken en was naar de pastorie gestapt, waar hij enkele ge zellige uren doorgebracht had. Toen hij, zo ge leidelijk kwamen die ter sprake, zijn omstandig heden vertelde, had de predikant zeer voorzichtig er op gezinspeeld, dat de oude dokter Ter Horst in Neede aan ophouden dacht. Als het nu moge lijk was, de praktijk over te nemen en er kon, in termijnen een geldelijke regeling getroffen wor den... enfin, de predikant zou er eens met Ter Horst over praten, hij was een goeie vriend van hem. 's Donderdags, hij was dus juist een week in Lochem, besloot hij de beide patiënten in het ziekenhuis even op te zoeken. Het was ongeveer elf uur. Nauwelijks was hij door de openstaande deuren van „De Berg" de gang binnengelopen ('t was nog steeds stralend, warm weer in deze uitzonder lijke zomer) of hij stond als een blok steen stil, totaal in de war. Uit één van de vertrekken kwam namelijk. „Lucie bracht hij met moeite uit. „Ben jij hier Wat doe je hier 't Was een tamelijk onnozele vraag. Het ver- pleegsterscostuum van Lucie was duidelijk ge noeg. De vraag stellen was overbodig. Maar hij was zo verbouwereerd... Lucie van haar kant stond eveneens stil. Zij was doodsbleek geworden. Op geen meter af stand waren zij van elkaar. Met inspanning van alle krachten gaf zij antwoord. „Ik ben hier leerling-verpleegster, Jan". Onmiddelijk, al was ook zij danig in de war, had zij de situatie begrepen de vervanger van Jan sonius was Jan die was natuurlijk klaar als arts. Maar de werkelijkheid drong ook direct tot haar door. En daarom wilde zij dóór lopen. Hij vatte haar evenwel bij de hand (die zij on middelijk terugtrok) en vroeg „Wat is er met jou toch aan de hand, Lucie 'k Heb je toen ge schreven, maar er kwam geen antwoord. Wat heb ik je toch misdaan Verschrikt en toch opgelucht keek zij hem aan. „Mij geschreven „Jazeker, enkele malen. Maar geen brief terug". „Ik... ik heb geen brieven van je gezien", hak kelde Lucie. „En toen heb ik een telegram gestuurd. Waarom je niet schreef „Een telegram Ik heb geen telegram gehad Half verwezen staarde Lucie hem aan, niet be grijpend. Resoluut zei Jan Fottema :,,Hoor eens Lucie, zó komen we er niet uit. We moeten verder praten. Er is blijkbaar misverstand op misverstand... Maar nu kunnen we niet praten. We hebben ook allebei ons werk. Heb je vanavond vrij" En op haar knikken „Je weet natuurlijk het doktershuis. Ik ben daar alleen, behalve als de werkster er een paar uur is en dan natuurlijk het spreekuur niet. Wil je er vanavond komen We moeten praten. Laten we zeggen om een uur of acht. Wil je dat Er moet wat uit de weg geruimd worden tussen ons. Ik sta voor een raadsel. Wil je komen „Ik kom, Jan. Om acht uur". Toen snelde zij weg, zonder een woord meer. De hele morgen en middag was zij in de war. Die situatie was wederzijds Jan Fottema was ook van streek. (wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1969 | | pagina 2