geeuwde 3 Muren scheppen ruimte BERICHT Theol. Hogeschool Kampen Hiet in de dommel OFFICIEEL ORGAAN TEN DIENSTE VAN DE GEREFORMEERDE KERK IN ZEELAND. Hoofd-RedacteurDr. A. DONDORP, Gapinge, Telefoon (0 1189) 4 70. Redactie en medewerkers Ds. B. Wentsel, Brouwershaven J. A. v. Bennekom, Middelburg Dr. A. Boom, Vlissingen; Ds. M. V. J. de Craene, St. Laurens Drs. A. Elshout, Koudekerke Ds. W. H. Gispen, Terneuzen; Dr. P. C. Kraan, Vlissingen; Ds. G. S. Oegema, Arnemuiden; Dr. J. H. Becker. Nieuwerkerk; Drs. M. Beinema, Middelburg; Ds. C. W. de Bruijne, Goes. Adres voor opgave advertenties en predikbeurten Littooij Olthoff, Spanjaardstraat 47, Middelburg. 23e JAARGANG No. 42 14 MEI 1969 ..Ik worstel en ontkom" 0nó verótand en é^odó openbaring „Toen opende Hij hun verstandzodat zij de Schriften begrepen"Lukas 24 45. Wij zeggen wel eens, dat het ware teven met God opbloeit aan het einde van de eigen weg. Op de gruzelementen van het eigen leven wordt het leven met de Hete opgebouwd. Jezus zegt: wie zijn leven zal willen behouden, die zal het verliezen, maar die zijn leven verloren heeft om mijnentwil, die zal het vinden. Wie met Jezus onderweg is, wordt telkens opgewekt, af te zien van zich zelf. Het leven met Jezus is een zich gewonnen geven aan de Overwinnaar. Het is een volgen zonder vragen. Een gaan achter Jezus aan, in het ver trouwen: de Heer is mijn Herder. Leer mij volgen, zonder vragen. Maar er zijn toch zoveel vragen en problemen tegenwoordigWe zijn toch ook geen struisvogels! Je moet toch ook je tijd verstaan. Als van u verklaard kan worden, dat u een open oog heeft voor de problemen van deze tijd, dan is dat toch een gunstig getuigenis. U moet toch ook met de dingen bezig zijn. U moogt toch niet doen, alsof er niets aan de hand is. U léést toch öök wel eens wat. En u hóórt wel eens het één en anderU bent er toch wel eens mee bezigWant u staat toch midden in deze tijd. En u hééft toch een open oogDat kon men ook van de discipelen van Jezus zeggen. Ze waren er mee bezig Waarmee Met de dingen van h u n dagen. Met de gebeurtenissen rond Jezus lijden en sterven. Ze waren bezig met het vraagstuk omtrent Jezus van daar - en - toén En beslist niet zonder geloof, 't Was allemaal zo onbegrijpelijk Er gingen geruchten, dat Hij was opgestaan. Maar er bleven vragen, want zij zagen Jezus nog niet, zoals ze Hem moesten zien. Hun over leggingen cirkelden nog te veel rond de gebeurtenissen van de laatste dagen. Rond het eigentijdse Jezus...., hun verstand kon er niet b ij Ze zagen Hem niet in het licht der profeten. Daar lag nog een schaduw voor hen over de persoon van Jezus. En hoe meer ze er mee bezig waren, hoe groter hun twijfel werd. Ze hadden wel een open oog voor de problemen van h u n dagen Voor jproblemen en vragen rond Jezus En ook over het bericht van zijn opstanding, o ja, ze zaten er v o l van, maar het ware licht over de Christus der Schriften ging hen nog voor b ijHet w a s er wel, maar het moest nog dóór breken Hun ver stand stond hen nog in de weg. Dat verstand was daar nog voor gesloten. Jezus hadden ze wel in het vizierEcht, ze waren in t e n s met Hem bezig, maar er was méér nodig, om Hem te zien in zijn ware gestalte van de Christus der Schriften. Jezus zegt in Joh. 5 tegen de Joden, dat die Schriften het zijn, die van Hem getuigen. En ook hier, wijst Jezus zijn discipelen op zijn woorden, die Hij vroeger tot hen gesproken heeft. Mozes, de profeten en de Psalmen moeten vervuld worden. Toen opende Hij hun verstand, zodat zij de Schriften begrepen. Jezus zelf schoof een dik gordijn weg. En toen Jezus dat deed, viel er open- baringslicht over al hun vragen rond Jezus. Over hun problemen van hun eigen dagen, waar zij zo mee zaten. Over zijn prediking, zijn wónderen, zijn lijden en sterven. Maar ook over zijn opstanding. Want Gods Gezondene stond b ij hen als de Christus der Schriften. Als het Licht der wereld. En inééns ZAGEN ze het. Alzo moest het geschieden. Jezus opende hun verstand. Zij mochten de Schriften begrijpen en zij leerden van Jezus om te volgen zonder vragen. Ons verstand kan een gor d ij n zijn Here, schuif dat gordijn aan de kant opdat uw licht valt over de problemen van onze dagen. Toon ons Uw heerlijkheid. In Llw licht zien wij hei licht. Oostkapellc. L. HARTILOLT. f-s Abonnementsprijs 5.per halfjaar bij vooruitbetaling. Advertenties 20 cent per mm. Bij abonnement lager. Losse nummers 15 cent. Drukkers-Uitgevers Littooij Olthoff Spanjaardstraat 47 Middelburg, tel. 24 38 Giro no. 4 22 80 In de discussies tussen hervormden en gereformeerden gaat het gesprek telkens weer over de grenzen van de Kerk en, over de verhouding tussen volk en kerk. Bekende termen als „volkskerk" en „vaderlandse kerk" kom je dikwijls tegen. Daarom moeten wij ons - dacht ik - eerst bezinnen op de waarde en hei gevaar van nationaal besef Wat bedoelen we eigenlijk, als we spreken over „ons volk" Is dat een werkelijkheid Of is het waar, dat we vier Nederlandse volkjes hebben: een prot. christelijk, een rooms-katholiek, een socialistisch en een liberaal volkje? De beruchte vier zuilen (vgl. de vier radioverenigingen)! is er nog zoiets als een nationale eenheid? Het antwoord op deze vraag hebben we in de jaren van de Duitse bezetting gegeven. Wat moeilijk onder woorden te brengen is, hebben we diep beseft en beleden: de verbondenheid van het éne Nederlandse volk. Het is vooral de gemeenschappelijke historie, die een groep mensen tot een volk maakt. De betekenis van het nationale besef mag zeker niet onderschat worden. Het staat tegenover een vaag internationalis me en een cosmopolitisme, dat geen enkele verantwoordelijkheid oplegt. Maar het nationale besef mag ook zeker niet overschat worden, vooral niet door christenen, die opgevoed zijn bij het Woord: „de aarde is des Heren". Alle chauvinisme is belachelijk. Om nog maar van imperialisme te zwijgen. Een Duitser zei eens tegen mij, dat hij jaloers op ons was, omdat wij woon den in een klein land. Een klein land heeft weinig of geen last van de ver leidingen van het militarisme en het imperialisme. Het is ook dwaas om het nationale besef met een godsdienstig sausje te overgieten en een volk, natuurlijk het eigen volk, te verabsoluteren en er een bijzondere godsgedpehte in te vinden, die aan andere volken ontbreekt. Dit is niets anders dan een vals messianis me. Men denkt God uit de natuur recht te kunnen kennen. Uit de natuur van het volksleven en van de historie. Veel Duitse christenen zijn hier ingetrapt. Want dat wordt „natuurlijk" een af god. En niet de levende God, die Zich in zijn Woord openbaart. Een volk is wel product van Gods verborgen wil (de historie), maar is geen openbaring van Gods wil. Het volk staat wel onder Gods be loften en Gods bevelen, maar kent die beide alleen uit het Evangelie van Jezus Christus, dat door de kerk ge predikt wordt. Een volk in een volk. Het lijkt iets gemakkelijker te om schrijven, wat de kerk is. Al zullen we juist deze werkelijkheid nooit geheel in onze woorden kunnen opbergen. Zeer bekend en ook heel bruikbaar is laar Wet ^eloojcle t^and. Wij eten weer het bitter brood om te gedenken aan de dagen dat Gij Egypte hebt verslagen met de verschrikking van de dood. Engel des doods, ga ons voorbij. Zie op het bloed dat als een teken aan onze deurpost is gestreken. Engel, ga onze deur i oorbij. Wij eten haastig in de nacht kruiden en ongezuurde broden. Wij doen wat Gij ons hebt geboden, wij eten 't lam door ons geslacht. Wij staan reisvaardig tot de tocht naar 't goede land van Jakobs kindren. Geen Rode Zee kan meer verhindren die van de dood zijn vrijgekocht. Doe Gij ons door het water gaan en laat uw wolkkolom ons richten, uw vuurkolom ons 's nachts verlichten Maak onze voet een vaste baan Neem onze reisstaf in uw hand en wijs ons weer, als in de dagen dat Gij Egypte hebt geslagen, de weg naar het beloofde land. MUUS JACOBSE de definitie van Luther: de vergadering der ware Christ-gelovigen. Ouder is de naam: gemeenschap der heiligen. In deze uitdrukking zijn twee tegen stellingen verbonden. Want „heilig" betekent (niet: zonder zonde, maar) apart, afgezonderd, uit gezonderd van de grote hoop. Deze afgezonderden, deze aparten, vormen een gemeenschap. Een nieuw volk. Deze a-parten behoren bijeen, en vormen dus een volk IN een volk. Niet een vereniging, maar een volk, omdat ze bestaan als gezinnen en niet als vrijgezellen. Er heeft dus een afzondering plaats gehad, een afscheiding van het geheel. De grenzen van de genade zijn niet dezelfde als die van de natuur. Daar om is de kerk geen nationale grootheid zonder meer. Paulus schrijft dan ook aan de uit verkorenen te Efeze enz. Identificatie van kerk en gekerstend volk. Geldt dit nu ook wat betreft het christelijke Europa En het christelijke Nederland Het is nu toch wel heel anders dan ten tijde van Paulus, toen de gemeenten zich moesten handhaven in het grote heidense keizerrijk van Rome Men heeft dat inderdaad sinds de overgang van keizer Constantijn tot het Christendom, als heel anders ge zien. Niet alleen keizer Constantijn werd christen, maar het romeinse rijk werd christelijk. En dat laatste wellicht meer dan het eerste. Het gehele volk behoorde nu tot de kerk. Zo is het gebleven in de tijd der middeleeuwen. De reformatie heeft die gedachte vastgehouden. Heel het volk behoorde bij de kerk. Nederland moest een gereformeerde natie wezen. Alle Nederlandse kinderen werden gedoopt. De grenzen van kerk en volk vielen samen. Bij de kerstening door Karei de Grote werden Friezen en Saksers en bloc tot leden der christelijke kerk gemaakt. Ze moesten wel. Ook de hervorming werkte niet veel anders. En zo ontstond de idee, dat Nederland een Calvinistisch land was. Wat heeft Prins Willem van Oranje een last gehad van de gereformeerde dominees, toen ze eisten, dat de over heid alle valse religie zou uitroeien Vergelijk het ongewijzigde art. 36 van de Ned. Geloofsbelijdenis. En onder de valse religie werd natuur lijk de roomse kerk verstaan. Dit vermengen van de grootheden kerk en volk is funest. De overheden werken nu eenmaal met bepaalde machtsmiddelen. Met stokken achter de deur. En daarmee wordt het Evangelie niet gediend. Integendeel. Wie vroeger geen lid was van de vaderlandse kerk, stond buiten alle publieke baantjes. Jongelieden mochten pas mee naar partijtjes, als ze aangenomen waren, enz. Het is duidelijk: als op die manier de grenzen van kerk en volk samen vallen en ieder kind op grond van de christelijkheid der natie recht heeft op de doop, dan verliest die doop zijn betekenis als onderscheiding van de wereld. de doop, dan verliest die doop zijn be tekenis als onderscheiding van de wereld. Van hieruit wordt het verzet van mensen als Spurgeon en van Barth te gen de kinderdoop begrijpelijk. Al te veel werd d'e genade aan de natuur gebonden. Schepping en herschepping, historie en evangelie, natuur en genade vormen geen onoverbrugbare tegen stellingen, maar identiek zijn ze toch zeker ook niet. Bovendien is het psychologisch zo ge vaarlijk, om mensen buiten hun weten of tegen hun wens te rekenen tot de kerk. Ineens zal dan het verzet oplaaien: dat neem ik niet. Zo wordt het verbond ont-heiligd en het geheim der kerk geprofaneerd. De geschiedenis van de vaderlandse kerk, gebonden als ze was aan de over heden en de machten op het natuurlijke erf, toont ons niet zuinig de verburger lijking van de tucht, van het diaconaat en van de liturgie. Alleen een kerk met eigen grenzen heeft een eigen stijl. Sinds keizer Constantijn betekende de kerstening der wereld de verwereld lijking der kerk. De kerk voor het volk. Maar al dekken de grenzen van volk en kerk elkaar niet, dat wil niet zeg gen, dat er geen diepe betrokkenheid en verbondenheid zou zijn tussen kerk en volk. Al verwerpen we de romantische idee van Nederland als het Israël van het Westen, nog meer verwerpelijk is de kerk, die achter hoge en dikke muren zich terugtrekt, en haar zaligheid zoekt in het zitten vroom te zijn, zon- III Nu moeten toch eindelijk de con ference's zelf onze aandacht hebben. Ik ben wel heel lang met de pastor-fi guur bezig geweest. Ooms zou zeggen het dominee's-persoon. Misschien heeft de bespreking me toch nog wel wat gedaan. Je kunt in de dommel raken op het kussen van het ambts-bewustzijn. Dan kan een por niet anders dan weldadig werken. Je merkt, dat ook de pastorie hoort bij de vele huisjes, die branden moeten. „Trouw" gaf een lang artikel over de predikanten. Ik herinner me nog een zin uit de afscheids-preek van Ds. van Til in de kerk van Een „als ze zo vaak zeggen, dat dominee's ook maar mensen zijn, tekent dit, dat er toch wel wat bijzonders aan hen is". Op de diaconale conferentie waren ook de zusters in het ambt. Het P.Z.C. verslag komt tot de conclusie „vier vrouwelijke diakenen waren onder de zes rapporteurs, waaruit bleek, dat de vrouw in het ambt beslist wel iets te zeggen had". Vier op de zes - dit kwam zeker van het nieuwe. De Synode heeft 't niet bedoeld, dat de zusters de meer- derheidsgroep zouden zijn in de ambte lijke gelederen. Trouwens, de dame's in Goes leden niet aan arrogantie en opdringerigheid. Och, ze moeten ook maar zo ineens de kunst verstaan om een ambtelijk gezicht te zetten. En dame's zijn te eerlijk voor pose. Zo en- passant moet mij wel de bekentenis van het hart, dat ik met „de - vrouw - in - het - ambt" nog niet klaar ben. Is er niet wat veel aan bepaalde schriftuit spraken gewrongen om een „ambte lijke" positie in de kerk voor de vrouw te rechtvaardigen Ja, ik weet - zowel het pro als het contra moet schrift - gebonden zijn. In een van m'n gemeenten was een broeder erg tegen het stern-recht van de vrouw bij de verkiezing van ambtsdragers. Om twee redenen le Het kwam van de Socialisten en 2e het was zo onnodig. Op de eerste stelling gaf hij weinig commentaar. Maar bij punt twee de brede toelichting. „Mijn vrouw hoeft niet te stemmen, Ik hoor van haar altijd wie ik stemmen moet, En die neem ik dan. In de wiskunde werk je met axioma's. Stellingen, die je niet hoeft te bewij zen. Die zonder bewijs voor je vast- De Kerkbode verschijnt niet in de week na Pinksteren. De predikbeurten van zondag 1 juni moeten dus worden opgenomen in het nummer van a.s. week. De uitgevers. der zich iets van de wereld aan te trek ken. Dat is muf en suf en goddeloos. Het gaat de Here om de wereld. Gelijk Hij zijn Zoon gezonden heeft, zo zendt de Here Jezus ons naar de schare dié geen herder heeft. Isolement zonder apostolaat is iets verschrikkelijks. Apostolaat veronderstelt een afzon dering. Maar die afzondering is geen doel. Als we alleen maar weten van het isolement (der personen) zijn we geen kerk meer, maar een secte. Als het Evangelie wel tot ons komt, maar niet door ons wordt doorgegeven aan de wereld, zijn we als de Dode Zee, waar de Jordaan wel instroomt, maar niet doorstroomt. Hoe anders is hét meer van Gennesareth Zo staat de kerk midden in het volks leven en voortdurend gericht op het volk, roepend en waarschuwend, hel pend en zo het nodig is lijdend, maar ze heeft een eigen leven, binnen eigen grenzen. Een volk groeit uit de natuur, zonder meer. Van geslacht tot geslacht. De kerk daarentegen, ja, ze groeit ook uit de gezinnen en het gaat hier ook van geslacht tot geslacht, maar de kerk heeft bovendien een geheim. We staan hier in het wonder. Dat geheim is de kracht der kerk. Het geheim van de verkiezende ge nade trekt grenzen, zet muren. Maar muren scheppen ruimte. A. D. staan. In de kerk heb je axioma men sen. Ze hebben het voor zich-zelf ge makkelijk. Hun opvatting is de énig- juiste. Ook wel, omdat het vaak een oude opvatting is. Maar vooral toch, omdat het hun opvatting is. Dat maakt elk bewijs overbodig. Je kunt kerkelijk aan axiomatitis lijden. U kunt het ook verstarring noemen. Om geen slacht offer van deze kwaal te worden, is het een eis van eerlijkheid, dat je niet elke tegen - opvatting en ieder nieuw idee bij voorbaat verwerpt. De kerk leeft niet bij axioma's, de kerk leeft bij schrift-gegevens. Of nu het pro bij de toelating van de vrouw tot het ambt wel voldoende schriftuurlijke dekking heeft Ik mag echter van het contra ook geen axioma maken. G. S. O. De Theologische Hogeschooldag zal dit jaar gehouden worden op donder dag 22 mei, in de Burgwalkerk te Kam pen, aanvang 10.15 uur. De leiding zal berusten bij de Curator Ds. A. S. Tim mer van Rotterdam-Charlois. Het jaarlijkse overzicht over de gang van zaken aan de Hogeschool in het cursusjaar 1968/69 zal worden gege ven door de Rector Prof. Dr. G. Th. Rothuizen. Verder zullen in de morgenvergade ring optreden de heren Prof. Dr. G. P. Hartvelt, hoogleraar aan de Theologi sche Hogeschool en Drs. G. Puchinger, bekend door zijn gepubliceerde inter views met vooraanstaande kerkelijke en politieke personen. Zij zullen spreken „Over ruimte en grenzen in de Kerk". In de middagvergadering, die van twee uur tot uiterlijk half vier gehouden wordt, zullen de heren Hartvelt en Puchinger op vragen van de aanwezi gen ingaan. De commissie nodigt hierbij alle ker keraden uit enkele vertegenwoordigers te zenden. Zij leeft in de verwachting dat het bovenstaande programma de belangstelling van velen zal hebben en de kerkeraden zich voor het welslagen van deze dag van de Hogeschool dei- kerken niet onbetuigd zullen laten. Namens de commissie tot voor bereiding van de Hogeschooldag Prof. Dr. H. N. Ridderbos, voorzitter; Drs. J. C. de Moor, secretaris.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1969 | | pagina 1