NIEUU/S Bijgebouwen degemeerste] Over de oorlog Diakonie gaat Biafra helpen Eeuwfeest Rilland-Bath HONDEMASTATE" van contactpersonen voor. Per 10 ge zinnen zou er een contactpersoon moeten zijn, die nagaat wat er leeft onder de mensen en die de vragen kan verdelen over de daarvoor geschikte ambtsdragers en gemeenteleden. Daar bij mag het niet alleen gaan om in dividuele noden, maar ook algemene, b.v. de plotselinge sluiting van een be drijf, de zorgen van buitenlandse werk nemers, of de vestiging van een be jaardencentrum of een ziekenhuis in het eigen gebied. Woon- en werkgebied komen voor steeds meer mensen uit elkaar te liggen. Ook de onderlinge relaties, de kennis senkringen zijn steeds minder gebonden aan de wijk of het dorp waarin men woont. Dit heeft tengevolge dat ,,de plaatselijke gemeente" minder betekenis krijgt voor de gemeenschapsvorming. Toch is de organisatie van het gerefor meerde kerkelijke leven nog geheel ge baseerd op deze territoriale indeling. Deze verregaande plaatselijke zelfstan digheid zal, aldus het oordeel van de commissie veel „betrekkelijker" moeten worden. De gehele studie wordt sterk bepaald door de gedachte, dat de gemeente in haar verscheidenheid van gaven de draagster is van alle bedoelingen. Dat wil zeggen dat de bedoelingen van de kerk primair door de gemeenteleden gerealiseerd dienen te worden. Het ambt is een van de gaven, die deze realisering door de gemeente ten dienste staat en mede mogelijk maakt. Het rapport „Kerk in perspectief" is verkrijgbaar a 3.25 per exemplaar bij het Evangelisatiecentrum, Postbus 71, Baarn. Giro 525310. Vraagteken aangebracht door redactie. Op 12 maart 1969 hebben de Gereformeerden in Rilland-Bath het 100-jarig bestaan van hun plaatselijk kerkverband herdacht. Het betreft het 100-jarig bestaan van een kleine gemeente, waarvan de in- stituering plaats vond als christelijk af gescheiden gemeente, welke naam. wel dra werd gewijzigd in christelijk Gere formeerde Kerk Krabbendijke/Rilland- Bath. Dus een aanvankelijk samengaan van deze twee gemeenten. De plaatse lijke zelfstandigheid ontwikkelde zich blijkbaar vrij sterk, want reeds in 1870 gaf men er de voorkeur aan dat Krab- bendijke en Rilland-Bath twee aparte gemeenten zouden vormen. In 1872 is er al weer een combinatie, welke in 1879 weer werd beëindigd en sinds dien zijn het twee aparte gemeenten gebleven. De acte van scheiding, waar in uitdrukkelijk werd vermeld dat geen conflict-situatie maar practische om standigheden de oorzaak van splitsing waren, werd door de classis Goes goed gekeurd. Tot ca. 1919 bleef het aantal leden onder de honderd, met verder op en neer gaande wisselingen. Door de vestiging van militaire gezinnen van de legerplaats Ossendrecht en vlieg basis Woensdrecht steeg omstreeks 1957 het aantal tot 250, hetgeen door vertrek van de militairen inmiddels weer is gedaald tot omstreeks 180. Van de 100 jaar is de gemeente ca. 60 jaar vacant geweest. Gedurende 40 jaar was er de bezetting van predikan ten door Ds. Brouwer, Ds. Koning, Ds. Groenewegen, dhr. de Graaf (lerend ouderling), Ds. W. G. F. van Her wijnen, Ds. D. Kuiper, Ds. A. G. Baayen, Ds. P. Stoffels en Ds. D. Sloot. In deze gemeente is er steeds veel doorstroming geweest doordat gezinnen-, naar elders vertrokken en van elders kwamen, hetgeen heeft bijgedragen tot een wat apart karakter van deze ker kelijke gemeenschap zo op de grens van Zeeland en Brabant .Naar binnen soms wat emotioneel, maar naar buiten hecht aaneengesloten en overigens dikwijls in het bezit van doorzettings vermogen. In 1944 werd het dorp Rilland-Bath bij de gevechten om en rond de Kreekrakdam zwaar geteisterd, doch het kerkgebouwtje werd geheel ge spaard. In 1953 werd dit echter door de watersnood zwaar getroffen en bleek niet meer afdoende te restaureren. Dank zij de financiële steun van het nationaal Rampenfonds en watersnoodfonds Ge reformeerde Kerken, kon in 1958 het huidige eenvoudige maar fraaie ge bouw in gebruik worden genomen. In het oortaal boven de ingang van de kerkzaal staan de treffende woorden „en de winden en de zee zullen Hem gehoorzaam zijn". Nog meer sprekend is het opschrift boven de ingang van dit kerkgebouw, als een getuigenis ten aanzien van de juist tegenover gelegen begraafplaats: „Ik ben de opstanding en het leven". Ter gelegenheid van het 100-jarig bestaan werd een gestencild en van foto's voorzien gedenkboekje uitgege ven. Blijkens het voorwoord van de voorzitter is aan de herdenking een interkerkelijk karakter gegeven. Dit blijkt ook uit het feit dat van Ned. Hervormde. Rooms Katholieke en Vrije Evangelische zijde, en eigen classis, artikelen in dit boekje zijn geschreven en zelfs interessant historisch feiten materiaal door de burgemeester is ge leverd. Pas daarna volgt het eigen historisch overzicht. Getracht is om in de dankbaarheid ook de mede-mens te betrekken. Van daar de deelname aan de actie „een ton voor Paron", onder het motto: „als kleine jubilerende gemeenschap doen we iets voor een eveneens kleine en jubilerende gemeenschap die het mate rieel en financieel zoveel moeilijker hebben". Na een bijeenkomst van de jeugd clubs werd s avonds een herdenkings dienst gehouden, geleid door Ds. A. G. v. d. Stoel te Bergen op Zoom, met daarna een gezellige bijeenkomst voor de gemeente met de genodigden. Er is alle reden tot dank en lof, zo als op de eerste pagina van het her denkingsboekje wordt vermeld: Geslacht meldt aan geslacht Uw grootheid en Uw kracht, de grootheid van uw daden. Zo gaat een blinkend spoor van lof de eeuwen door, wij prijzen Uw genade. Rilland-Bath, maart 1969. Een nieuwe aktie voor Biafra is nood zakelijk. Terwijl Nigeriaanse troepen met nieuwe kracht beuken op de .ge vechtslinies, knaagt de honger dubbel zo sterk er achter. De oogst is op en het duurt nog een maand eer de weinige overgebleven tuinen weer nieuw voed sel zullen leveren. Er is nu meer dan alleen bijvoeding nodig. Alleen vanaf het eiland Sao Thomé voeren de kerken per nacht twintig voedselvluchten uit. Deze belangrijkste luchtbrug kost per dag bijna een mil joen gulden Nederlandse kerken ne men per maand 600.000 gulden voor hun rekening. Ook via andere kanalen wordt ge holpen. Omdat meer geld nodig is dan ooit, hebben ook meer organisaties dan ooit zich verenigd voor een grote in zameling tussen 28 april en 4 mei. Het Biafra-comité, de NOVIB, UNICEF, UNESCO, het Rode Kruis, de Stich ting Oecumenische Hulp, de Rooms- Katholiek hulpactie „Mensen in Nood" en het Gereformeerd Werelddiakonaat werken samen. Het Algemeen Diakonaal Bureau heeft de gereformeerde kerken gevraagd op zondag 4 mei een extra kollekte voor de diakonie in te lassen. Ook in andere kerken wordt gekollekteerd. Als de lidmaten 1% van hun maandinkomen geven, kunnen de Nederlandse Kerken dit jaar hun deel bijdragen aan de lucht brug. Leden die zondag 4 mei niet naar de kerk kunnen wordt gevraagd hun bij drage te storten op giro 2211 van het A. D. B. te Utrecht. De toekomst ziet er voor Biafra som ber uit. Nog landen vliegtuigen nacht in nacht uit. Hoewel Biafranen blijven geloven in hun eindoverwinning, heb ben de kerkelijke organisaties hun plan nen al klaar voor het geval het laatste verzet gebroken wordt. Dan zullen de kostbare voedselvluchten worden ge staakt en zal het voedsel over het land getransporteerd worden naar het hongergebied. Wat er ook gebeurt, de hulp gaat door, mits er gegeven wordt. uit öe kenken Aangenomen naar Ommen (vac. J. A. A. de Boer): J. Jellema te Blokzijl, die bedankte voor IJmuiden. Beroepen te Abbatsford (B. C. - Can.) - Chr. Ref. ch.: L. M. Tamminga te Sioux Center (Iowa - V.S.), voor heen te Leeuwarden: te Driebergen (vac. R. Akkerman): G. v. Andel te Rotterdam-Charlois: te Schipluiden (accl.): kand. T. Talsma te Amstel veen. AMERSFOORT Op het eerste gezicht ziet het programma van Par cours '69, dat is de jeugddag van de Bond van Gereformeerde Jeugdvereni gingen op Hemelvaartsdag er wat rustiger uit dan het vorige jaar. Geen wilde wedstrijdspelen op het erf van de Barneveldse pluimveehal, maar de finale van een cabaretconcours in de Hout- rusthallen in Den Haag. Dat het daar niet wild toe zou kunnen gaan, willen we echter niet beweren. Vijf cabaretgroepen zullen 's mid dags tegen elkaar in het strijdperk treden. Ze zijn geselecteerd uit ruim twintig landelijke. Het zijn: Pasquino uit Den Haag, Grimlach uit Huis ter Heide. Polygonum Hydropiper uit Schiedam, Toets uit Assen en Impuls uit Rotterdam. Het meer serieuze gedeelte valt als vanouds in de morgenuren. Daar komen vragen aan de orde als „in welke rich ting moeten de gereformeerde kerken zich bewegen". Dr. J. A. H. J. S. Bruins Slot (hoofdredacteur van Trouw), Prof. Dr. H. N. Ridderbos (hoogleraar te Kampen) en Prof. Dr. Ir. H. van Riessen (hoogleraar aan de VU te Amsterdam) zullen daarover spreken. Ligging. „Zij zullen alle drie vertellen wat zij als punt één op de agenda van de gereformeerden willen zetten. Onge twijfeld zullen de meningen van de drie heren uiteenlopen, gezien hun „ligging" en opvattingen, maar dat maakt het juist interessant. Jongeren die met de sprekers nog wat na Willen praten over hun standpunt, kunnen dat doen tijdens het middagprogramma in de speakers corner", lezen we in het orgaan van de Bond van gereformeerde jeugdvereni gingen, Jong Gereformeerd. Het muzikale gedeelte verzorgt het Utrechts Byzantijns Koor. Inlichting en opgaven voor Parcours '69, waar evenals andere jaren vele duizenden bezoekers worden verwacht, kan men doen bij het secretariaat van de Bond van Gereformeerde Jeugd verenigingen, Koningin Sophialaan 19, Amersfoort. (Rott.). UTRECHT - De beide Utrechtse gereformeerde studentenpredikanten Ds. P. Heinen en Dr. J. M. van Min nen hebben de steun van hun kerkeraad (Utrecht-Oost) gekregen inzake hun contacten met de rooms-katholieke studentenparochie. Na een uiteenzetting van Dr. Van Minnen over het feit, dat hij een eucharisatieviering heeft geleid, en een uitvoerige discussie besloot de kerke raad zich positief achter de beide pre dikanten op te stellen. De kerkeraad is „dankbaar voor de moed en de in acht genomen zorgvul digheid, waarmee de beide studenten predikanten op de uitnodiging van hun rooms-katholieke medechristenen zijn ingegaan". GEREF. SYNODE VERJONGD SNEEK De gemiddelde leeftijd van de predikanten, die benoemd zijn tot lid van de nieuwe generale synode der Gereformeerde Kerken is 52J^ jaar. Bij de vorige synode was dit 58 jaar, zodat er sprake is van duidelijke ver jonging. In de vorige synode hadden slechts twee predikanten beneden de 50 jaar zitting; 25 waren boven deze leeftijd. Thans zijn er 11 predikanten jonger dan 50 jaar en 15 zijn ouder. Deze cijfers hebben betrekking op de primi- afgevaardigden. Ter vergelijking, de gemiddelde leef tijd op het pastoraal concilie is ongeveer veertig jaar. LANDELIJKE BIJEENKOMST TE UTRECHT Op zaterdag 10 mei a.s. hoopt de Vereniging van Verontrusten in de Geref. Kerken „Schrift en Getuigenis" een landelijke bijeenkomst te houden in de Geref. Oosterkerk, Maliebaan 53, hoek Burg. Reigerstraat te Utrecht, 's-middags om 1.30 uur. Als spreker treedt op Dr. J. Schel haas Hzn van Amsterdam met het on derwerp: „Het gezag van de H. Schrift". De vergadering is toegankelijk voor alle belangstellenden. Opnieuw gaat de gereformeerde Stichting Steun Kerkbouw een grote landelijke actie voeren. Dit gebeurt in september, vijf jaar na de grote inter kerkelijke actie „Antwoord 64", waar van de gereformeerde kerken 8JZ mil joen gulden ontvingen. Daarmee steun den zij de bouw van 180 kerken en kerkelijke centra. De fondsen van „Antwoord 64" zijn hiermee vrijwel uitgeput. Bij de opzet van de nieuwe actie tekent SSK het volgende aan: De prak tijk leert, dat het bij kerkbouw in onze tijd gaat om het scheppen van ruimte voor een totaal programma van ge meente-opbouw en toerusting tot ge tuigenis en dienst in de samenleving. Daarom spreekt SSK bij haar komen de actie in het najaar dan ook van kerk centra. De veranderende functie van het kerkgebouw komt al enige tijd bij de bouw van nieuwe kerkcentra tot uit drukking. Bestond een gereformeerde kerk vroeger voor 90 uit ruimte voor de godsdienstoefening en voor 10 uit ,,werk"ruimte, bij de in de laatste jaren gebouwde kerken wordt de ruimte voor niet minder dan 70% voor het door- de- weekse kerkwerk gebruikt. Bij het sterk gevariëerde kerkwerk neemt naast het sociale en maatschap pelijk werk, de bejaardenzorg, het evangelisatie- en vormingswerk, met name de jeugd een bijzondere plaats in. Zo ook bij de komende actie. Niet We bidden om vrede en verzoening tussen de volkeren. Laten we bidden voor ons Koningshuis en voor hen, die ons regeren. alleen zal een deel van de opbrengst rechtstreeks voor de bouw van jeugd- accomodatie worden gebruikt, maar bovendien zal de jeugd zich overal in het land inzetten voor de actie. Op de vraag of nucleaire bewape ning aanvaardbaar is voor de christe nen, kwam het studiedeputaatschap voor het oorlogsvraagstuk, dat hierover aan de generale synode van de gerefor meerde kerken moet rapporteren, niet tot een eenstemmig antwoord. Dit be tekent dat men de synode geen aanbe veling kan geven voor een uitspraak. Het deputaatschap heeft dit gerap porteerd aan de synode, die op 13 mei in Sneek wordt geopend. De meningen vallen in vier groepen uiteen. De eerste groep is tegen elk ge bruik van geweld uitsluitend voor ge weldloze weerbaarheid. De tweede groep accepteert con ventionele wapens om een afschrik kingsfunctie uit te oefenen of tegen weer te bieden in een conflict. Dit laatste onder voorbehoud dat ook in de politieke stategie nucleaire wa pens geen rol spelen. De derde groep aanvaard ook de nucleaire bewapening maar alleen voorzover zij de politiek- strategische bedoeling hebben uitbars ting van geweld te -voorkomen. De vierde groep wil gebruik van nu cleair geweld niet geheel uitsluiten, maar alleqn „wanneer satanische mach ten zich ongebreideld op aarde zouden dreigen te manifesteren". De laatste groep tekent hierbij uitdrukkelijk aan, dat de wereldsituatie, ondanks het bestaan van anti-christelijke machten in oost en west, thans geen gebruik van nucleair geweld rechtvaardigt. Wel kwam het deputaatschap tot een eensluitende kritiek op de politieke verhoudingen in de wereld, waarvan het vraagstuk van oorlog en vrede niet kan worden losgemaakt. Gesteld wordt, „dat de huidige internationale structuur (oost-west; noord-zuid), bepaald door het streven naar zelfhandhaving en zelfontplooiing, ten koste van anderen, niet in overeenstemming is met wat het evqngelie aan volken en mensen voorhoudt. Daarom stellen wij ons achter elk oprecht streven naar door breking van deze structuren en naar een wereldorde die niet is gebaseerd op machtsstrijd maar op beheersing van macht, in liefde en gerechtigheid. Het spreekt vanzelf dat in dat streven ook ligt besloten de inspanning om te ko men tot rechtvaardiger sociaalecono- mische verhoudingen en tot eert werke lijke vredesmentaliteit onder de volken. In dit verband menen wij dat de kerk in het algemeen en bij voorkomende gelegenheden moet getuigen tegen ver schijnselen die de vrede in gevaar brengen (machtsstreven, nationalisme, racisme, oncritische gezindheid jegens historisch gegroeide structuren), en haar leden moet opwekken alles te doen wat ieder in eigen leven en positie ten gunste van de vrede kan verrichten". Bij hun studie constateerden de depu- taten, dat nog niet zo lang geleden in de gereformeerde kerken vrij algemeen een afijzende houding ten opzichte van het opkomende „pacifisme" werd waar- vervolg op pagina 3) FEUILLETON tf door HERMAN DE MUINCK 66) „Gaat u nu nog terug naar Leersum? Kan dat?" „Neen, zuster. Ik logeer in „Het Wapen van Lochem". Dat leek mij een goed adres". „O ja, prima. Maar u zult het wel saai hebben vanavond. Als meisje alleen in het hotel". „Och, daar kom ik ook wel door. Maar vroeg naar bed", glimlachte Lucie droevig. „Weet je wat? Ik ben vanavond vrij. Kom om acht uur naar Marktstraat 10. Heel goede vrienden van mij. Dan heb je een gezellige avond. Ik licht hen van te voren wel in. Van wat u mij verteld hebt, komen zij geen woord te weten. En overigens, ik zal bij die twee bestuursleden, die speciaal met het personeel van het ziekenhuis te maken hebben, v/el een goed woordje doen. Als het aan mij ligt, komt u hier werken, 'k Heb verklaren kan ik dat niet, intuitie misschien een onbegrensd ver trouwen in u". „Ik zal dat niet beschamen", zei Lucie eenvoudig. Met een vol, doch dankbaar hart verliet zij het ziekenhuis; liep niet direct naar het dorp terug, maar haalde diep adem in de bossen van de Lo- chemse berg, die zij spoedig bereikt had. Het prille voorjaar zat in de lucht, al was er nog weinig groen behalve dan de dennebomen. Langzaam wandelend, het was niet koud, in tegendeel, overwoog zij: 'k heb toch goed ge handeld, al was het ook vreemd. Zij geloofde mij. Neen. Van Abeele mag niet weten, waar ik ben. Dan komt mevrouw Langeveld het te weten en... Frans. Maar misschien is die al verloofd. En Jan... zou die nu met Gabrielle? 'k er toch niets van ge merkt. Och, wat doet het er ook toe... Alleen, ik begrijp het niet, ik begrijp het niet... Zij maakte een stevige wandeling, die een blos op haar bleek gezichtje toverde. Verdwalen was niet mogelijk, want zij hield de kerktoren van Lochem goed in de gaten; zij kon geen beter baken hebben. Terug in het dorp, 't was al een paar uur later, passeerde zij de oude kerk. Zij liep het open staande hek door, het kerkepad op, naar de hoofd ingang, die naar zij vermoedde, wel gesloten zou zijn. Het bleek niet het geval. Zij ging de ruimte binnen. Heel vooraan, in de buurt van de kansel, was een vrouw aan het werk, zeker de vrouw van de koster. Lucie zette zich in de laatste rij banken, vlakbij de uitgang, sloot de ogen en vouwde de handen... Het was een dag of vijf, zes later, dat in pension „Boschzicht" te Leersum een brief voor mej. L. van Adrigem arriveerde. Tot verwondering van de eigenares. Want haar gaste had al die tijd nog geen brief ontvangen. Zij had het meisje niet dóór. Ze ker, beleefd en vriendelijk, al gebruikte ze niet veel woorden; niets op aan te merken, ook niet wat de betaling betrof, maar vreemd... vreemd. Alsof zij een slag ontvangen had, die zij niet te boven kon komen. Directe vragen werden vaag beantwoord. Had de juffrouw geen familie? Zij bekeek de brief van alle kanten, alsof die opheldering zou geven. Een gewone, blanco enveloppe; het adres geschre ven met keurige hand; poststempel niet te ont cijferen. Zij meende Lo te zien, maar dat was dan ook alles. Toen Lucie van de wandeling terugkwam en de brief op haar kamer vond, begreep zij onmiddelijk (wat kon het anders zijn?) dat het schrijven uit Lochem kwam. De inhoud was heel kort: alles was in orde; zij werd zo spoedig mogelijk verwacht, om „haar opleiding tot verpleegster te voltooien". Of zij wilde berichten, wanneer zij zou arriveren. Ruim een week later was Lucie opgenomen in het leven van het ziekenhuis „De Berg" te Lochem. Na verloop van een week of vier zat, zoals wel vaker gebeurde, dokter Jansonius een kopje koffie te drinken in het werkvertrek van de directricce. Hij was een goeie vijftiger, joviaal en vol humor. Hij was afkomstig uit Groningerland. „Vertel me eens, wat is dat eigenlijk voor een exemplaar, die leerlinge Van Adrigem?" „U bent hier niet onder de echte botte Gro ningers, dokter. U kon wel iets beleefder spreken over één van onze beste verpleegsters. Wat is dat voor een exemplaar! Mooie uitdrukking!" „Excuseer. Dat meisje interesseert mij. Intelli gent tot en met. Hoe gaat het met haar lessen in Zutfen?" „Uitstekend". „Dacht ik wel. Bij mij ook. Met een beetje harder werken kan zij best een jaar van de cursus overslaan. Tenminste wat de theorie betreft. Ze is niet meer zo jong voor een leerling-verpleegster. Hoe is zij in de praktijk?" „Een prima kracht". „Die indruk heb ik ook. Maar nu weet ik nog niet wie ze is. Niet een gewoon meisje van twaalf in een dozijn, dunkt me. Zij is beschaafd, zeer be schaafd. Van goede familie Wat doet zo'n meisje dan hier?" „Voorzover mij bekend van goede familie. Niet onbemiddeld. Salaris kon haar niet schelen, al ont vangt zij dat natuurlijk wel. Verder is zij wees. Met heel weinig familie. Misschien helemaal niet. En meer weet ik niet van haar. Of liever, want ik sta wat te jokken, meer vertel ik niet". „Met andere woorden: verdwijn Ik ben al weg hoor. Dank voor de koffie, 'k Heb ze wel eens beter gehad". HOOFDSTUK XIII. „Hallo, Offringaatje!" begroette dokter Jan sonius de directrice, die in de corridor liep, toen hij binnenkwam. „Wat zullen we nu beleven! U lijkt wel een kwajongen inplaats van een deftige dorpsdokter. Wat is er aan de hand" „Nou, nou, kwajongen! Die kwalificatie neem ik niet, meisje. Maar ik ben wel zo blij als een kind. Vrijdag ga ik weg. Donderdag kom ik hier mijn opvolger voorstellen". (wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsche kerkbode, weekblad gewijd aan de belangen der gereformeerde kerken/ Zeeuwsch kerkblad | 1969 | | pagina 2